En jaksa enää

Äiti, älä lyö!

Vaikea edes pukea sanoiksi millaista elämäni on. Taustalla jyrää erittäin vaikea parisuhde, joka ryövää kaiken energiani, kun yritän säilyttää edes jonkinlaisen mielen tasapainon vahvasti narsistisen ja dominoivan miehen alaisuudessa. Erosta haaveilen päivittäin, mutta käytännössä pelkään liikaa toteuttaakseni sen. Yritän vakavien riitojen keskellä suostutella miestä, mutta hän ei eroa halua, koska ei meillä kuulemma ole muita ongelmia kuin minun huonotuulisuuteni ja se etten tottele häntä kuten kelpo vaimon kuuluisi :(

Hoidan kokopäiväisesti kahta pientä lasta, tytöt 2v ja 4v. Nuorempi käyttäytyy kaikin puolin normaalisti ikäisekseen, on iloinen, kaikille avoin ja pettymyksistä nopeasti selviytyvä. Vanhempi sen sijaan on kuin valokuva pahasta olosta, josta itse kärsin. Hän ei ole vielä koskaan puhunut sanaakaan yhdellekään vieraalle ihmiselle, vaikka kotona kyllä puhuu tauotta. Hän on hyvin kiukkuinen pienistäkin asioista ja saa edelleen raivareita, jotka kuuluvat naapurikortteliin saakka. Hän ei tottele sanaani ja aiheuttaa päivittäin suuren määrän sotkua ja meteliä, joita kumpiakin vihaan syvästi.

Suuri tuska, syy miksi kirjoitan, on että olen yhä enenevässä määrin väkivaltainen tyttöjä, erityisesti vanhempaa kohtaan. Kärsin siitä suunnattomasti enkä missään nimessä hyväksy enkä haluaisi käydä heihin käsiksi, mutta kynnykseni sietää ongelmia (esim. juuri sotkua ja kiljumista) madaltuu koko ajan ja silloin toimin ennenkuin ajattelen eikä jälkikäteinen katuminen yhtään auta mitään. Mitä ilkeämmäksi itse käyn, sitä enemmän tyttö "provosoi" ja kierre on loputon. Vaikka varoitan, että kohta suutun ja sitten vielä varoitan, että kohta ... , niin silti tyttö odottaa niin kauan, että toteutan varoitukseni.

Kannatan oikeasti aivan toisenlaisia kasvatustapoja, mutta en tiedä mikä piru minussa asuu ja ottaa aina vallan, kun hermostun. Erään terapian esittelysivulta luin, että vanhempien väkivallan taustalta löytyy usein esim. parisuhdeongelma. Inhottaa, että mitä inhottavampi mies on minua ja lapsia kohtaan, sitä inhottavammaksi myös itse käyn lapsia kohtaan. Tai oikeastaan hänen ollessaan kotona olen lapsia kohtaan paljon kärsivällisempi ja piruksi muutun vasta, kun mies on poissa. Tiedän, että puran omaa pahaa oloani miehen ollessa pois näköpiiristä.

Tukiverkostoa minulla ei ole, paitsi yksi ystävä, jolle myös avoimesti kerron kaiken ja joka yrittää auttaa esim. hoitamalla lapsia, että pääsen joskus lääkäriin tms. ilman heitä. Mies ei heitä käytännössä hoida lainkaan, vaan vaatii mua ottamaan heidät mukaan aina ja kaikkialle. Itse nukkuu vapaapäivinä iltapäivään eikä tee kotona edes ns. miesten töitä, vaan rikkoutuneet kaapinovet, tukkeutuneet putket, ynnä muut sellaiset ovat nekin kaiken tiskin, pyykin ja siivouksen lisäksi hartioillani.

Haaveilen joskus siitäkin, että haen ulkopuolista apua, mutta pelkään sitäkin. Toisaalta pelkään ulvovani kaiken pahan ulos ja joutuvani avustusputkeen, joka johtaa avoimeen konfliktiin mieheni kanssa. Toisaalta pelkään, ettei suurta haluani muuttaa käytöstäni lapsiani kohtaan oteta vakavasti.

Onko lukijoiden joukossa joku, jolla on samantapaisia kokemuksia? Osaako joku neuvoa jotain? Mikä tahansa pienikin lohduttava sana, neuvo tai oma kokemus on tervetullut. Olen aika ahdistunut ja välillä käy ihan hirveitä asioita mielessä.

25

2346

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lastentekoo

      Ja lapsia oli tietenkin pakko tehdä kärsiin pahaan parisuhteeseenne. Kannattaisi nyt vaan ottaa itseään niskasta kiinni ja hankkiutua miehestä erilleen ettei lasten elämä mene pilalle. Virheitä on tullut tehtyä ja ne ovat vielä korjattavissa. Ei eron tarvitse olla lopullinen heti mutta tee sellainen ratkaisu että muutatte erillenne näin aluksi. Jospa mieskin alkaisi itsenäistymään kun hoitaa itse oman huushollinsa sen sijaan kuin toimisit äitinä kolmelle lapselle josta isoin purkaa kaikki ongelmansa sinuun. Tuohan on ihan järkyttävää jos miestä pitää pelätä. Ongelmasi pahenee jos väkisin riiput äijässä ja lasten elämä menee pilalle. Hirveän itsekästä uhrata lasten elämä yhden mulkun takia.

      • sydämeni itkee

        Hmm.. onkohan tässä nyt kuitenkaan äiti se parempi huoltaja? ÄITIHÄN SE TÄSSÄ ON JOKA LAPSIAAN PAHOINPITELEE!
        Jos äiti ainoastaan on väkivaltainen lapsia kohtaan, lapset kuuluisivat ennemmin isälle.. tai jos isäkään ei ole sen kummempi, lapset huostaan kiireellisesti!!
        (Mielummin isän kanssa turvalliseen kotiin, vaikka isä joutuisikin sitten vasta "opettelemaan" lastenhoidon, JOS isä kuitenkin sitten turvallisesti lapsia hoitaa ja huolehtii..Missään nimessä ei lapsia väkivaltaiselle äidille!)
        Me tässä emme lue kuin väkivaltaisen äidin tilityksen. Mikä on isän versio tästä elämästä?
        Jos kotiäiti sekoaa noin, kannattaisi kyllä mennä hoitoon..

        SINÄ AIKUINEN IHMINEN voit tehdä asiallesi jotain, ihan varmasti jotain voit, mutta PIENET LAPSESI ovat täysin vanhempiensa varassa...


        ÄITIHIRVIÖ, sinun kuuluisi olla lastesi tuki ja turva, pienten, viattomien ihmisenalkujen. Heidän takiaan, tee asialle jotain ja ajattele lastesi parasta. Ainakin väliaikainen huostaanotto on ainoa vaihtoehto, ennenkuin lapsille käy pahemmin!


        lainaus edellisestä viestistä: "Tuohan on ihan järkyttävää jos miestä pitää pelätä."
        minusta vielä järkyttävämpää on se, että pienen lapsen pitää pelätä äitiään.


      • sera30
        sydämeni itkee kirjoitti:

        Hmm.. onkohan tässä nyt kuitenkaan äiti se parempi huoltaja? ÄITIHÄN SE TÄSSÄ ON JOKA LAPSIAAN PAHOINPITELEE!
        Jos äiti ainoastaan on väkivaltainen lapsia kohtaan, lapset kuuluisivat ennemmin isälle.. tai jos isäkään ei ole sen kummempi, lapset huostaan kiireellisesti!!
        (Mielummin isän kanssa turvalliseen kotiin, vaikka isä joutuisikin sitten vasta "opettelemaan" lastenhoidon, JOS isä kuitenkin sitten turvallisesti lapsia hoitaa ja huolehtii..Missään nimessä ei lapsia väkivaltaiselle äidille!)
        Me tässä emme lue kuin väkivaltaisen äidin tilityksen. Mikä on isän versio tästä elämästä?
        Jos kotiäiti sekoaa noin, kannattaisi kyllä mennä hoitoon..

        SINÄ AIKUINEN IHMINEN voit tehdä asiallesi jotain, ihan varmasti jotain voit, mutta PIENET LAPSESI ovat täysin vanhempiensa varassa...


        ÄITIHIRVIÖ, sinun kuuluisi olla lastesi tuki ja turva, pienten, viattomien ihmisenalkujen. Heidän takiaan, tee asialle jotain ja ajattele lastesi parasta. Ainakin väliaikainen huostaanotto on ainoa vaihtoehto, ennenkuin lapsille käy pahemmin!


        lainaus edellisestä viestistä: "Tuohan on ihan järkyttävää jos miestä pitää pelätä."
        minusta vielä järkyttävämpää on se, että pienen lapsen pitää pelätä äitiään.

        Jos ei ole mitään järkevää sanottava pidä mölyt mahassasi! Et tajua mistään mitään ja osaat vain tuomita!


      • ap.
        sydämeni itkee kirjoitti:

        Hmm.. onkohan tässä nyt kuitenkaan äiti se parempi huoltaja? ÄITIHÄN SE TÄSSÄ ON JOKA LAPSIAAN PAHOINPITELEE!
        Jos äiti ainoastaan on väkivaltainen lapsia kohtaan, lapset kuuluisivat ennemmin isälle.. tai jos isäkään ei ole sen kummempi, lapset huostaan kiireellisesti!!
        (Mielummin isän kanssa turvalliseen kotiin, vaikka isä joutuisikin sitten vasta "opettelemaan" lastenhoidon, JOS isä kuitenkin sitten turvallisesti lapsia hoitaa ja huolehtii..Missään nimessä ei lapsia väkivaltaiselle äidille!)
        Me tässä emme lue kuin väkivaltaisen äidin tilityksen. Mikä on isän versio tästä elämästä?
        Jos kotiäiti sekoaa noin, kannattaisi kyllä mennä hoitoon..

        SINÄ AIKUINEN IHMINEN voit tehdä asiallesi jotain, ihan varmasti jotain voit, mutta PIENET LAPSESI ovat täysin vanhempiensa varassa...


        ÄITIHIRVIÖ, sinun kuuluisi olla lastesi tuki ja turva, pienten, viattomien ihmisenalkujen. Heidän takiaan, tee asialle jotain ja ajattele lastesi parasta. Ainakin väliaikainen huostaanotto on ainoa vaihtoehto, ennenkuin lapsille käy pahemmin!


        lainaus edellisestä viestistä: "Tuohan on ihan järkyttävää jos miestä pitää pelätä."
        minusta vielä järkyttävämpää on se, että pienen lapsen pitää pelätä äitiään.

        Niin kuulet tässä toki vain minun versioni ja jos sen toisen kuulisit, niin se kyllä kääntäisi pääsi vielä enemmän ihailemaan tuota maailman mahtavinta ihmistä - ainakin aluksi!

        Tajuan olevani tulossa hulluksi. Kaiken kelaamisen jälkeen istuin oikein ajan kanssa alas ja mietin mikä on se todellinen syy, etten uskalla lähteä. Kuolemaa en pelkää enkä periaatteessa viikonloppuäidiksi joutumistakaan, mutta... pelkään sitä, että lapset joutuisivat elämään isänsä kanssa kahden, edes niitä viikonloppuja. Itse saan raivareita tietyissä tilanteissa (kuten kerroin), mutta niiden ulkopuolella suhtaudun lapsiin ja yleensäkin ihmisiin ymmärtäväisesti ja ystävällisesti. Mieheni sen sijaan saa jokaisen läheisyydessään potemaan huonoa omaatuntoa pelkästä olemassaolostaan, mutta hän tekee sen ovelasti, murtamalla pala palalta toisen itsenäisyyttä. Nyt toimin puskurina, joka ottaa suurimman osan loasta vastaan ja myös tukee lapsia heidän joutuessaan kohteeksi, mutta entä jos en enää ole paikalla? Meillä on myös kolmas paljon vanhempi lapsi, joka ei kestä isänsä kanssa yhtä tuntiakaan, vaan yrittää kaikin keinoin "paeta" tilanteita, joissa joutuisi olemaan hänen kanssaan, varsinkaan ilman minua. Esim. kävivät jokin aika sitten ongella (mikä oli ensimmäinen kerta ainakin kahteen vuoteen, kun ilman minua jossain kävivät). Lapsi tuli aivan masentuneena takaisin ja oli laskenut isän huutaneen hänelle pikkuasioista 17 kertaa sen parin tunnin aikana. Miehen mielestä kukaan ei koskaan tee mitään oikein, vaan seisoo väärässä paikassa, tarttuu tavaroihin väärin, katsoo väärään suuntaan, ei ymmärrä ohjeita riittävän nopeasti, jne. Hän itse ei koskaan tee mitään väärin ja jos tekeekin, niin siihen on aina joku tai jokin muu syyllinen.

        Puheet huostaanotosta ovat minulle ja ihan varmasti useimmille muillekin vastaavanlaisessa tilanteessa oleville se suurin este lähteä hakemaan ammattiapua. Mikä on valtavan sääli.

        Pohjimmiltaan olen lempeä ja ihmispersoonia suuresti kunnioittava luonne. Olen elämäni ajan aina tullut kaikkien kanssa toimeen, en sekaannu toisten asioihin tai puhu heistä/heille pahaa. Siksi olen itsekin syvästi järkyttynyt toimistani lapsiani kohtaan ja yrittänyt löytää sille selitystä. Häpeilemättä (täysin tapojeni vastaisesti) SYYTÄN nyt toista ihmistä. Muistan esikoiseni syntymästä lähtien miten epävarmaksi hän sai minut itseni tuntemaan suhteessa lapseen. Edes nenää en osannut oikein putsata, vaan nenäliina riistettiin kädestäni "anna tänne, että tulee kunnolla putsattua"... saati kaikki muut arjen asiat, ruokailut, nukuttamiset ja kaikki sellainen. Vaikka olin mielestäni hyvin varustautunut lapsen syntymään ja aioin hoitaa sitä hyvin, niin lyhyessä ajassa tunsin itseni aivan avuttomaksi, minkä lapsikin vaistosi ja reagoi sen mukaisesti. En tuolloin ollut vielä aggressiivinen, mutta lapsi viihtyi pienenä vain isänsä kanssa eikä suostunut edes nukkumaan kainalossani. Noin kolmen vuoden kuluttua tilanne oli kuitenkin jo päinvastainen, koska vauvaiän mentyä ohi mikään ei enää kelvannut isälle vaan aina hän mollasi, masensi ja pelotti lasta, kun tämä ei osannut asioita riittävän hyvin. Silloin olisi jo pitänyt kirjaimiakin kirjoittaa ja kepillä uhkasi sormille näpsäyttää jos virheitä tulee. Minä olin lapsen turva ja tuki, jonka syliin sai tulla itkemään pahoja kokemuksia, mutta isän silmissä tein edelleen kaiken ihan väärin ja minä olin jotenkin syypää siihenkin, ettei lapsi erilaisia asioita osannut. Jos lapsi vaikka jotain liikkuvaa vempelettä pelkäsi, niin siksi että minä olin paikalla.

        Nuorimman lapsen syntymän aikoihin mieheni oli reissutöissä ja "jouduin" hoitamaan vauvan ihan yksin. Olin jo etukäteen varautunut, että se huutaa kaiket päivät eikä suostu mihinkään yhteistyöhön kuten kaksi edellistä, mutta yllätys oli suuri ja iloinen, kun vauva ensimmäisestä elinpäivästään asti nukkua tuhisi sikeästi kainalossani eikä aiheuttanut minkäänlaisia huolia. Tein kaiken kuten halusin, olinhan yksin eikä kukaan arvostellut tekemisiäni. Vaikka YRITIN paljon vähemmän, hoidin tätä lasta mielestäni paljon paremmin kuin edellisiä. En antanut räkäisen nenän, pulautuksen rinnuksella tai muun sellaisen pikkuseikan aiheuttaa stressiä, vaan keskityin ensi sijassa siihen, että meillä oli henkisesti hyvä olla. Lapsesta kasvoi aivan erilainen kuin kahdesta edellisestä (on nyt 2v) ja minulla on loistava suhde häneen. En tarkoita, että rakastaisin häntä enemmän kuin muita, vaan sitä että tunnemme toisemme hyvin ja olen hänen suhteensa vahvoilla. En tunne vähäisintäkään epävarmuutta, vaan koen hallitsevani tilanteet, joissa olen hänen kanssaan. Käytännössäkin vahvuuteni nyt ilmenee, sillä mies on työnsä vuoksi ihan "ulkona" nuorimman kehityksestä eikä kotona ollessaan puutu siihen entisellä tavalla, vaan luottaa nyt siihen, että lapsi saa hoidossani ruokaa ja unta tarpeekseen.


      • ap.
        ap. kirjoitti:

        Niin kuulet tässä toki vain minun versioni ja jos sen toisen kuulisit, niin se kyllä kääntäisi pääsi vielä enemmän ihailemaan tuota maailman mahtavinta ihmistä - ainakin aluksi!

        Tajuan olevani tulossa hulluksi. Kaiken kelaamisen jälkeen istuin oikein ajan kanssa alas ja mietin mikä on se todellinen syy, etten uskalla lähteä. Kuolemaa en pelkää enkä periaatteessa viikonloppuäidiksi joutumistakaan, mutta... pelkään sitä, että lapset joutuisivat elämään isänsä kanssa kahden, edes niitä viikonloppuja. Itse saan raivareita tietyissä tilanteissa (kuten kerroin), mutta niiden ulkopuolella suhtaudun lapsiin ja yleensäkin ihmisiin ymmärtäväisesti ja ystävällisesti. Mieheni sen sijaan saa jokaisen läheisyydessään potemaan huonoa omaatuntoa pelkästä olemassaolostaan, mutta hän tekee sen ovelasti, murtamalla pala palalta toisen itsenäisyyttä. Nyt toimin puskurina, joka ottaa suurimman osan loasta vastaan ja myös tukee lapsia heidän joutuessaan kohteeksi, mutta entä jos en enää ole paikalla? Meillä on myös kolmas paljon vanhempi lapsi, joka ei kestä isänsä kanssa yhtä tuntiakaan, vaan yrittää kaikin keinoin "paeta" tilanteita, joissa joutuisi olemaan hänen kanssaan, varsinkaan ilman minua. Esim. kävivät jokin aika sitten ongella (mikä oli ensimmäinen kerta ainakin kahteen vuoteen, kun ilman minua jossain kävivät). Lapsi tuli aivan masentuneena takaisin ja oli laskenut isän huutaneen hänelle pikkuasioista 17 kertaa sen parin tunnin aikana. Miehen mielestä kukaan ei koskaan tee mitään oikein, vaan seisoo väärässä paikassa, tarttuu tavaroihin väärin, katsoo väärään suuntaan, ei ymmärrä ohjeita riittävän nopeasti, jne. Hän itse ei koskaan tee mitään väärin ja jos tekeekin, niin siihen on aina joku tai jokin muu syyllinen.

        Puheet huostaanotosta ovat minulle ja ihan varmasti useimmille muillekin vastaavanlaisessa tilanteessa oleville se suurin este lähteä hakemaan ammattiapua. Mikä on valtavan sääli.

        Pohjimmiltaan olen lempeä ja ihmispersoonia suuresti kunnioittava luonne. Olen elämäni ajan aina tullut kaikkien kanssa toimeen, en sekaannu toisten asioihin tai puhu heistä/heille pahaa. Siksi olen itsekin syvästi järkyttynyt toimistani lapsiani kohtaan ja yrittänyt löytää sille selitystä. Häpeilemättä (täysin tapojeni vastaisesti) SYYTÄN nyt toista ihmistä. Muistan esikoiseni syntymästä lähtien miten epävarmaksi hän sai minut itseni tuntemaan suhteessa lapseen. Edes nenää en osannut oikein putsata, vaan nenäliina riistettiin kädestäni "anna tänne, että tulee kunnolla putsattua"... saati kaikki muut arjen asiat, ruokailut, nukuttamiset ja kaikki sellainen. Vaikka olin mielestäni hyvin varustautunut lapsen syntymään ja aioin hoitaa sitä hyvin, niin lyhyessä ajassa tunsin itseni aivan avuttomaksi, minkä lapsikin vaistosi ja reagoi sen mukaisesti. En tuolloin ollut vielä aggressiivinen, mutta lapsi viihtyi pienenä vain isänsä kanssa eikä suostunut edes nukkumaan kainalossani. Noin kolmen vuoden kuluttua tilanne oli kuitenkin jo päinvastainen, koska vauvaiän mentyä ohi mikään ei enää kelvannut isälle vaan aina hän mollasi, masensi ja pelotti lasta, kun tämä ei osannut asioita riittävän hyvin. Silloin olisi jo pitänyt kirjaimiakin kirjoittaa ja kepillä uhkasi sormille näpsäyttää jos virheitä tulee. Minä olin lapsen turva ja tuki, jonka syliin sai tulla itkemään pahoja kokemuksia, mutta isän silmissä tein edelleen kaiken ihan väärin ja minä olin jotenkin syypää siihenkin, ettei lapsi erilaisia asioita osannut. Jos lapsi vaikka jotain liikkuvaa vempelettä pelkäsi, niin siksi että minä olin paikalla.

        Nuorimman lapsen syntymän aikoihin mieheni oli reissutöissä ja "jouduin" hoitamaan vauvan ihan yksin. Olin jo etukäteen varautunut, että se huutaa kaiket päivät eikä suostu mihinkään yhteistyöhön kuten kaksi edellistä, mutta yllätys oli suuri ja iloinen, kun vauva ensimmäisestä elinpäivästään asti nukkua tuhisi sikeästi kainalossani eikä aiheuttanut minkäänlaisia huolia. Tein kaiken kuten halusin, olinhan yksin eikä kukaan arvostellut tekemisiäni. Vaikka YRITIN paljon vähemmän, hoidin tätä lasta mielestäni paljon paremmin kuin edellisiä. En antanut räkäisen nenän, pulautuksen rinnuksella tai muun sellaisen pikkuseikan aiheuttaa stressiä, vaan keskityin ensi sijassa siihen, että meillä oli henkisesti hyvä olla. Lapsesta kasvoi aivan erilainen kuin kahdesta edellisestä (on nyt 2v) ja minulla on loistava suhde häneen. En tarkoita, että rakastaisin häntä enemmän kuin muita, vaan sitä että tunnemme toisemme hyvin ja olen hänen suhteensa vahvoilla. En tunne vähäisintäkään epävarmuutta, vaan koen hallitsevani tilanteet, joissa olen hänen kanssaan. Käytännössäkin vahvuuteni nyt ilmenee, sillä mies on työnsä vuoksi ihan "ulkona" nuorimman kehityksestä eikä kotona ollessaan puutu siihen entisellä tavalla, vaan luottaa nyt siihen, että lapsi saa hoidossani ruokaa ja unta tarpeekseen.

        Ei mahtunut kirjoitukseni yhteen ikkunaan. Jatkoa:

        Näin maallikon analysoimana koen vahvasti, että mieheni on saanut minut kokemaan syvää epävarmuutta, riittämättömyyden ja epäonnistumisen tunnetta kahden vanhemman lapseni koko elämän ajan, varsinkin niinä kriittisinä alkukuukausina, kun äiti-lapsi-suhde kehittyy. Tämä epäonnistumisen tunne saa minut valtaansa vaikeina hetkinä (kun lapsi ei tottele vaan ärsyttää) ja tekee niin kipeää, että silmissä ja aivoissa mustenee. Tämän kun nyt tiedostan, niin jo helpottaa.

        Jos minulla olisi vain ongelma itsehillinnän kanssa ja lasteni isä olisi hyvä tai sanotaanko vain että normaali kasvattaja, niin varmasti jättäisin lapset isälleen, jotta heillä olisi parempi elämä. Nyt ongelma on vain hirveän paljon monimutkaisempi enkä laske leikkiä sanoessani, että pelkään miestäni ja eron seurauksia sekä itseni että lasten puolesta. Hän ei ymmärrä asioita normaalin ihmisen tavoin, vaan kokee kaiken uhkaksi ja loukkaukseksi itseään kohtaan. Esim. pakeneminen turvakotiin olisi hänen mielestään v**ttuilua häntä kohtaan ja riidan haastamista eikä hän ikinä pystyisi kuvittelemaan tilannetta minun näkökulmastani eli että jos minua hakataan ja uhataan hakkaamisella enkä pysty puolustautumaan, niin loogisesti etsin turvaa sieltä mistä sitä saa. Ei, vaan hänestä se olisi loukkaus häntä kohtaan ja veren kaivamista nenästä.

        Vuosien varrella olen oppinut tuntemaan mieheni hyvin, vaikka hän on ailahtelevainen eikä huomenna enää muista mitä eilen tuli suu vaahdossa uhottua. Yksi asia hänessä kuitenkin on yhtä varmaa kuin auringon nouseminen huomisaamuna: ärsytettynä hän ei enää vastaa teoistaan. Oman ja lasteni turvallisuuden kannalta on kaikkein parasta olla ärsyttämättä häntä ja sen sijaan yrittää hoitaa kaikki asiat miehen rauhallisuutta vaalien. Myös mahdollinen avioero. Toivonkin ja rukoilen, että hän rakastuisi toiseen naiseen, mutta taitaa olla turha toivo. Lapsia en voi häneltä viedä eikä hän ikinä hyväksyisi mitään valvottuja tapaamisia tai muita rajoituksia lastensa suhteen. Jaettu huoltajuus on minulle ihan ok, mutta hän tekisi lapset hulluiksi. Vanhin lapseni on sanonut, ettei ikinä mene edes tunniksi katsomaan isäänsä jos meille tulee ero. Kaikki ajattelisivat minun yllyttäneen hänet siihen, mutta tosiasiassa isä ja lapsi eivät pysty istumaan kymmentä minuuttia samassa huoneessa niin, ettei isä jotenkin loukkaisi lasta. Omasta pahasta ongelmastani huolimatta minä en sitä tee ja anteeksikin osaan pyytää. Kuitenkin: kuka uskoo? Ystäväni tietää millaista meillä on sekä puheistani että omin silmin nähtynä ja hän voisi todistaa, mutta mieheni on niin fiksu ja filmaattinen, että kietaisee hetkessä kenet tahansa pikkusormensa ympärille. Vain harvat kohtaamamme ihmiset ovat nähneet heti hänen lävitseen, että kaikki on teatteria, mutta ihmisten (joita myös virkamiehet ovat) enemmistö ei sitä huomaa.

        Tämä vuodatus oli nyt itseterapiaa eikä suunnattu kenellekään palstalla. Helpotti kovasti pukea näitä asioita sanoiksi ja samalla itsellekin selvisi muutama juttu paremmin, mm. se ero mikä oli vauvan hoitamisessa, kun sai hoitaa ilman stressiä ja arvostelua. Luen kuitenkin kaikki vastaukset ilolla. Saa mua haukkuakin, sillä se kirvoittaa itsetutkistelua.


      • ystäväsiOisin??
        ap. kirjoitti:

        Ei mahtunut kirjoitukseni yhteen ikkunaan. Jatkoa:

        Näin maallikon analysoimana koen vahvasti, että mieheni on saanut minut kokemaan syvää epävarmuutta, riittämättömyyden ja epäonnistumisen tunnetta kahden vanhemman lapseni koko elämän ajan, varsinkin niinä kriittisinä alkukuukausina, kun äiti-lapsi-suhde kehittyy. Tämä epäonnistumisen tunne saa minut valtaansa vaikeina hetkinä (kun lapsi ei tottele vaan ärsyttää) ja tekee niin kipeää, että silmissä ja aivoissa mustenee. Tämän kun nyt tiedostan, niin jo helpottaa.

        Jos minulla olisi vain ongelma itsehillinnän kanssa ja lasteni isä olisi hyvä tai sanotaanko vain että normaali kasvattaja, niin varmasti jättäisin lapset isälleen, jotta heillä olisi parempi elämä. Nyt ongelma on vain hirveän paljon monimutkaisempi enkä laske leikkiä sanoessani, että pelkään miestäni ja eron seurauksia sekä itseni että lasten puolesta. Hän ei ymmärrä asioita normaalin ihmisen tavoin, vaan kokee kaiken uhkaksi ja loukkaukseksi itseään kohtaan. Esim. pakeneminen turvakotiin olisi hänen mielestään v**ttuilua häntä kohtaan ja riidan haastamista eikä hän ikinä pystyisi kuvittelemaan tilannetta minun näkökulmastani eli että jos minua hakataan ja uhataan hakkaamisella enkä pysty puolustautumaan, niin loogisesti etsin turvaa sieltä mistä sitä saa. Ei, vaan hänestä se olisi loukkaus häntä kohtaan ja veren kaivamista nenästä.

        Vuosien varrella olen oppinut tuntemaan mieheni hyvin, vaikka hän on ailahtelevainen eikä huomenna enää muista mitä eilen tuli suu vaahdossa uhottua. Yksi asia hänessä kuitenkin on yhtä varmaa kuin auringon nouseminen huomisaamuna: ärsytettynä hän ei enää vastaa teoistaan. Oman ja lasteni turvallisuuden kannalta on kaikkein parasta olla ärsyttämättä häntä ja sen sijaan yrittää hoitaa kaikki asiat miehen rauhallisuutta vaalien. Myös mahdollinen avioero. Toivonkin ja rukoilen, että hän rakastuisi toiseen naiseen, mutta taitaa olla turha toivo. Lapsia en voi häneltä viedä eikä hän ikinä hyväksyisi mitään valvottuja tapaamisia tai muita rajoituksia lastensa suhteen. Jaettu huoltajuus on minulle ihan ok, mutta hän tekisi lapset hulluiksi. Vanhin lapseni on sanonut, ettei ikinä mene edes tunniksi katsomaan isäänsä jos meille tulee ero. Kaikki ajattelisivat minun yllyttäneen hänet siihen, mutta tosiasiassa isä ja lapsi eivät pysty istumaan kymmentä minuuttia samassa huoneessa niin, ettei isä jotenkin loukkaisi lasta. Omasta pahasta ongelmastani huolimatta minä en sitä tee ja anteeksikin osaan pyytää. Kuitenkin: kuka uskoo? Ystäväni tietää millaista meillä on sekä puheistani että omin silmin nähtynä ja hän voisi todistaa, mutta mieheni on niin fiksu ja filmaattinen, että kietaisee hetkessä kenet tahansa pikkusormensa ympärille. Vain harvat kohtaamamme ihmiset ovat nähneet heti hänen lävitseen, että kaikki on teatteria, mutta ihmisten (joita myös virkamiehet ovat) enemmistö ei sitä huomaa.

        Tämä vuodatus oli nyt itseterapiaa eikä suunnattu kenellekään palstalla. Helpotti kovasti pukea näitä asioita sanoiksi ja samalla itsellekin selvisi muutama juttu paremmin, mm. se ero mikä oli vauvan hoitamisessa, kun sai hoitaa ilman stressiä ja arvostelua. Luen kuitenkin kaikki vastaukset ilolla. Saa mua haukkuakin, sillä se kirvoittaa itsetutkistelua.

        kuulostaa pahalta, siis toki se että kohtelet ikävästi lapsia (tai sitä nelivuotiasta), mutta ennekaikkea se tuntuu pahalta että miehesi on narsisti ja koska olet sen kohteena niin hänenkin paha olo purkautuu sinuun ja jaksamiseesi.

        minulla on vähän samankaltaista, mieheni myös narsisti, meillä pieni lapsi ja toinen tulossa. olen kuitenkin alkanut tajuta tilannetta ja hänen sairauttaan, samalla olen ottanut hänestä etääntymistä enkä enää piittaa hänestä niin paljoa, enkä jaksa välittää hänen motkotuksistaan niin kovin.
        tämän muutoksen koin, kun aloin ottaa selvää narsisteista ja tilasin nettikaupasta kirjan narsistien uhrien kirjoittamista. se selvensi ja antoi minulle näkökulmaa. olisin toki voinut myös valita lähtemisen tästä suhteesta, mutta koska aloin elää erilaista "omaa" elämääni (eli minä ja lapsi), niin samalla annoin tavallaan miehelle mahdollisuuden. tein kuitenkin päätöksen että jos vielä kerrankin joudun tilanteeseen jossa masennun pahasti miehen huonon käytöksen vuoksi, niin sitten nostan kytkintä enkä todellakaan enää jää miettimään tai mene minnekään pariterapiaan tms.

        suosittelen siis myös sinulle, että ennen kuin teet mitään niin lue narsismin uhrien kirjoituksia. se valaisee kovasti ja luulen että kun olet lukenut niin olet tehnyt myös ratkaisusi.
        jokatapauksessa sinun pitäisi kyllä tehdä jokin ratkaisu että saisit sinun ja lastesi tilanteen rauhoittumaan. voihan se olla että nelivuotias kiukuttelee juuri tuon huonon isän vuoksi. minun siskolleni tuli tuon ikäisenä neurologisia oireita ja joutui psykiatrille, syy olikin kun isä ei ole koskaan läsnä.


      • tajunnutjälkeenpäin
        ap. kirjoitti:

        Ei mahtunut kirjoitukseni yhteen ikkunaan. Jatkoa:

        Näin maallikon analysoimana koen vahvasti, että mieheni on saanut minut kokemaan syvää epävarmuutta, riittämättömyyden ja epäonnistumisen tunnetta kahden vanhemman lapseni koko elämän ajan, varsinkin niinä kriittisinä alkukuukausina, kun äiti-lapsi-suhde kehittyy. Tämä epäonnistumisen tunne saa minut valtaansa vaikeina hetkinä (kun lapsi ei tottele vaan ärsyttää) ja tekee niin kipeää, että silmissä ja aivoissa mustenee. Tämän kun nyt tiedostan, niin jo helpottaa.

        Jos minulla olisi vain ongelma itsehillinnän kanssa ja lasteni isä olisi hyvä tai sanotaanko vain että normaali kasvattaja, niin varmasti jättäisin lapset isälleen, jotta heillä olisi parempi elämä. Nyt ongelma on vain hirveän paljon monimutkaisempi enkä laske leikkiä sanoessani, että pelkään miestäni ja eron seurauksia sekä itseni että lasten puolesta. Hän ei ymmärrä asioita normaalin ihmisen tavoin, vaan kokee kaiken uhkaksi ja loukkaukseksi itseään kohtaan. Esim. pakeneminen turvakotiin olisi hänen mielestään v**ttuilua häntä kohtaan ja riidan haastamista eikä hän ikinä pystyisi kuvittelemaan tilannetta minun näkökulmastani eli että jos minua hakataan ja uhataan hakkaamisella enkä pysty puolustautumaan, niin loogisesti etsin turvaa sieltä mistä sitä saa. Ei, vaan hänestä se olisi loukkaus häntä kohtaan ja veren kaivamista nenästä.

        Vuosien varrella olen oppinut tuntemaan mieheni hyvin, vaikka hän on ailahtelevainen eikä huomenna enää muista mitä eilen tuli suu vaahdossa uhottua. Yksi asia hänessä kuitenkin on yhtä varmaa kuin auringon nouseminen huomisaamuna: ärsytettynä hän ei enää vastaa teoistaan. Oman ja lasteni turvallisuuden kannalta on kaikkein parasta olla ärsyttämättä häntä ja sen sijaan yrittää hoitaa kaikki asiat miehen rauhallisuutta vaalien. Myös mahdollinen avioero. Toivonkin ja rukoilen, että hän rakastuisi toiseen naiseen, mutta taitaa olla turha toivo. Lapsia en voi häneltä viedä eikä hän ikinä hyväksyisi mitään valvottuja tapaamisia tai muita rajoituksia lastensa suhteen. Jaettu huoltajuus on minulle ihan ok, mutta hän tekisi lapset hulluiksi. Vanhin lapseni on sanonut, ettei ikinä mene edes tunniksi katsomaan isäänsä jos meille tulee ero. Kaikki ajattelisivat minun yllyttäneen hänet siihen, mutta tosiasiassa isä ja lapsi eivät pysty istumaan kymmentä minuuttia samassa huoneessa niin, ettei isä jotenkin loukkaisi lasta. Omasta pahasta ongelmastani huolimatta minä en sitä tee ja anteeksikin osaan pyytää. Kuitenkin: kuka uskoo? Ystäväni tietää millaista meillä on sekä puheistani että omin silmin nähtynä ja hän voisi todistaa, mutta mieheni on niin fiksu ja filmaattinen, että kietaisee hetkessä kenet tahansa pikkusormensa ympärille. Vain harvat kohtaamamme ihmiset ovat nähneet heti hänen lävitseen, että kaikki on teatteria, mutta ihmisten (joita myös virkamiehet ovat) enemmistö ei sitä huomaa.

        Tämä vuodatus oli nyt itseterapiaa eikä suunnattu kenellekään palstalla. Helpotti kovasti pukea näitä asioita sanoiksi ja samalla itsellekin selvisi muutama juttu paremmin, mm. se ero mikä oli vauvan hoitamisessa, kun sai hoitaa ilman stressiä ja arvostelua. Luen kuitenkin kaikki vastaukset ilolla. Saa mua haukkuakin, sillä se kirvoittaa itsetutkistelua.

        Samaa kokennut. Meillä 2 yhteistä suloista lasta. Erosin narsisti-miehestään 10v sitten. Kiusaa nytkin vielä 15 vuotiasta poikaa taikka pari vuotta sitten kiukutteli tyttärensa kanssa, kun se oli 15v. Nyt ne ovat tyttärensä kanssa taas väleissä, mutta siis vuorossa on poika- eivät ole olleet yhteydessä kolmeen kuukaudeen...Itse olen ottanut narsismista selvää netin kautta.Ja kyllä täsmää...ja sekin , että osaa olla mitä hurmaavim toisten edessä...onneksi olen tajunnut olla erossa ex-miehestäni jo yli 10 vuotta, ollaan ehkä noin 3 kertaa puhuneet lasten asioista tän 10v aikana, mutta muuten en halua olla tekemisessä, enkä luota häneen ollenkaan.
        Voitko jättä meiliosoitteesi?


      • ystäväsiOisin??
        ystäväsiOisin?? kirjoitti:

        kuulostaa pahalta, siis toki se että kohtelet ikävästi lapsia (tai sitä nelivuotiasta), mutta ennekaikkea se tuntuu pahalta että miehesi on narsisti ja koska olet sen kohteena niin hänenkin paha olo purkautuu sinuun ja jaksamiseesi.

        minulla on vähän samankaltaista, mieheni myös narsisti, meillä pieni lapsi ja toinen tulossa. olen kuitenkin alkanut tajuta tilannetta ja hänen sairauttaan, samalla olen ottanut hänestä etääntymistä enkä enää piittaa hänestä niin paljoa, enkä jaksa välittää hänen motkotuksistaan niin kovin.
        tämän muutoksen koin, kun aloin ottaa selvää narsisteista ja tilasin nettikaupasta kirjan narsistien uhrien kirjoittamista. se selvensi ja antoi minulle näkökulmaa. olisin toki voinut myös valita lähtemisen tästä suhteesta, mutta koska aloin elää erilaista "omaa" elämääni (eli minä ja lapsi), niin samalla annoin tavallaan miehelle mahdollisuuden. tein kuitenkin päätöksen että jos vielä kerrankin joudun tilanteeseen jossa masennun pahasti miehen huonon käytöksen vuoksi, niin sitten nostan kytkintä enkä todellakaan enää jää miettimään tai mene minnekään pariterapiaan tms.

        suosittelen siis myös sinulle, että ennen kuin teet mitään niin lue narsismin uhrien kirjoituksia. se valaisee kovasti ja luulen että kun olet lukenut niin olet tehnyt myös ratkaisusi.
        jokatapauksessa sinun pitäisi kyllä tehdä jokin ratkaisu että saisit sinun ja lastesi tilanteen rauhoittumaan. voihan se olla että nelivuotias kiukuttelee juuri tuon huonon isän vuoksi. minun siskolleni tuli tuon ikäisenä neurologisia oireita ja joutui psykiatrille, syy olikin kun isä ei ole koskaan läsnä.

        pakko tähän vielä jatkaa... tilanne sitten meni siihen että jouduin lähtemään kiireellä lapsen kanssa evakkoon salaa, ukko sekosi totaalisesti.
        Ja nyt oltu kohta pari kk evakossa, ukko seonnut vielä enemmän: uhkailee, kiristää, haukkuu, provosoi yms. tekee meidän elämästä helvettiä.
        Kaikki läheiset on sanoneet sen olevan aivan sekaisin ja niin se onkin. Mutta kun ei tajua mennä hoitoon, narsistilla kun ei koskaan ole mitään vikaa tms. omassa itsessään.
        Muttei se tajunnut edes sitä kun sanoin yli kuukauden että me ollaan tekemässä lähtöä ja olen hakenut meille asuntoa ja että maksa minut ulos kämpästä ja maksa mun auto (kuten juridisesti kuuluikin)... sitten kun oltiin lähdetty niin alkoi väittää että kaikki tuli niin yhtäkkiä, että vietiin matto jalkojen alta.
        Ja siitä lähtien on yrittänyt ties mitä, ois kaapannut lapsenkin jollei sille ois joku sanonut järkeä päähän...

        Lähde ukkosi luota mutta ole varovainen, petaa lähtöä ennakkoon. Muuta tavaroita ennakkoon, ota selvää juridisista oikeuksista ja mahdollisuuksista, turvakoti auttoi ainakin minua alkuun keräämään selkärankaa ja kertoi mitä kannatta huomioida. Heidän kanssa voi puhua vaikkei olisi vielä lähtenytkään.
        Voimia ja jaksamista, kokemuksesta voin sanoa että jaksamista tulee noin parin viikon päästä kun olet päässyt pois sen sairaan luota ja asettunut uuteen ympyrään ja nähnyt tavallaan tilannetta ulkopuolelta.


      • äitiys vaatii kokemu
        sydämeni itkee kirjoitti:

        Hmm.. onkohan tässä nyt kuitenkaan äiti se parempi huoltaja? ÄITIHÄN SE TÄSSÄ ON JOKA LAPSIAAN PAHOINPITELEE!
        Jos äiti ainoastaan on väkivaltainen lapsia kohtaan, lapset kuuluisivat ennemmin isälle.. tai jos isäkään ei ole sen kummempi, lapset huostaan kiireellisesti!!
        (Mielummin isän kanssa turvalliseen kotiin, vaikka isä joutuisikin sitten vasta "opettelemaan" lastenhoidon, JOS isä kuitenkin sitten turvallisesti lapsia hoitaa ja huolehtii..Missään nimessä ei lapsia väkivaltaiselle äidille!)
        Me tässä emme lue kuin väkivaltaisen äidin tilityksen. Mikä on isän versio tästä elämästä?
        Jos kotiäiti sekoaa noin, kannattaisi kyllä mennä hoitoon..

        SINÄ AIKUINEN IHMINEN voit tehdä asiallesi jotain, ihan varmasti jotain voit, mutta PIENET LAPSESI ovat täysin vanhempiensa varassa...


        ÄITIHIRVIÖ, sinun kuuluisi olla lastesi tuki ja turva, pienten, viattomien ihmisenalkujen. Heidän takiaan, tee asialle jotain ja ajattele lastesi parasta. Ainakin väliaikainen huostaanotto on ainoa vaihtoehto, ennenkuin lapsille käy pahemmin!


        lainaus edellisestä viestistä: "Tuohan on ihan järkyttävää jos miestä pitää pelätä."
        minusta vielä järkyttävämpää on se, että pienen lapsen pitää pelätä äitiään.

        taidat olla taas näitä palstojen vakio kirjoittajia, jotka kirjottavat "ei-mitään" kokemusta asioita meiningillä..

        näitä kirjottelijoita täällä riittää kylliksi asti..


      • rgews<gs<ew
        äitiys vaatii kokemu kirjoitti:

        taidat olla taas näitä palstojen vakio kirjoittajia, jotka kirjottavat "ei-mitään" kokemusta asioita meiningillä..

        näitä kirjottelijoita täällä riittää kylliksi asti..

        Pah, "äitiys vaatii kokemusta" taitavat nyt vain samankaltaiset puolustella toisiaan :)
        itse taidat olla samanlainen lasten pahoinpitelijä kuin ap. Säälittävää keksiä tekosyitä kun kohtelee lapsiaan kaltoin. Mitä sitä täällä ruikuttamaan, marssii oman kuntansa lastensuojeluun ja kertoo rehellisesti ammattilaisille, mikä tilanne on kotona. En usko, että pelkästään taputtavat äitiä päähän, että sinä raukka, tottakai on hyväksyttävää että olet väkivaltainen lapsiasi kohtaan, kun kerta miehesi on tuollainen ;)

        Pah, "äitiys vaatii kokemusta" taitavat nyt vain samankaltaiset puolustella toisiaan :)


    • sera30

      ensimmäisen askeleen ja avuduit. Tämä palsta ei ehkä kaikista palstoista paras ole, mutta alkuhan tämäkin on. Luulen, että ymmärrän Sinua hyvin, vaikken itse ole kokenut samanlaista. Minulla on kolme lasta, nuorempien lapsien ikäero on 1,6 v. Tiedän kuinka voi mennä hermot, jos joutuu olla 24h/7pv yksin lapsia kasvattamassa, kotia hoitamassa ym. Tiedän kuinka lasten vinkuminen ajoittain ärsyttää, kuinka haluais hiljaisuutta, mennä vaik pieneen laatikkoon ettei kukaan löytäis ja siellä olla rauhassa. Tiedän kuinka voi tehdä mieli erota ja saada tuskan loppumaan, olen tuntenut myös itsemurha-ajatukset.... Ymmärrän Sinua, et ole yksin!

      Neuvoja kai tässä on turha antaa, mutta Sinun tulee järjestää päässäsi tällä hetkellä vallitsevan kaaoksen. Pikku hiljaa. Alkuun ota yhteyttä joko yksityiseen psykoterapeuttiin tai mielenterveystoimistoon. Toiseksi: aina kun tuntuu siltä että saatat kohta pahoinpidellä lastasi mene pois huoneesta, vaikka vessaan. Istu siellä kunnes rauhoitut. Lisäksi keksi lapsellesi joku muu rangaistus. Meillä 7 vuotias poika on ilmeisestiylivilkas, mutta häneenkin tämä toimii: annan varoituksia eli sanon älä tee noin tai muuten joudun lattamaan sinua 5 minuutiksi jäähylle (jäähy on tuoli keskellä huonetta, jossa itsekin olen)ja tämä on nyt eka varoitus, tarvittaessa toistan tämän toisen kerran, kolmannella kerralla hänen on mentävä tuolille. Jos lapsi ei mene lisään joka kerta (3 varoitusta ensiksi) 5 min jäähyä., selitän myös että tämä nyt pitää ja hän joutuu istua tuolilla jokikisen minutin. Jäähyllä ei puhuta, ei katsota tv:tä, kirjan annan, jos lapsi tahtoo. Tärkeää on saada lapsi sinne tuolille ekan kerran, sen jälkeen homma alkaa sujua :).

      Mitä perisuhteesi tulee: pelkäät liikaa, ymmärrän myös sen. Tiedän kans narsistisistä henkilöistä ja heidän uhreista paljon. Joten älä keskity ajattelemaan siitä parisuhteesta tällä hetkellä, anna sen olla kunnes eheytyt. Varaa aikaa psykoterapeutille! Silloin kun hoidat pelkojasi, traumojasi ja eheydyt siellä, pystyt myös ratkaisemaan tai lopettamaan parisuhdettasi. Jos haluat kirjoitella jollekin niin mun e-mail on: [email protected]

      • kristina...

        Minusta on kummallista, että joku tuolla ja muutamat sanoivat äitiä pelkästään hirviöksi. Kukaan ei varmaan puhtaalla omalla tunnolla voi sanoa, ettei koskaan ole korottanut ääntä huutaakseen lapselle.. En tuossa tilanteessa haluaisi kylläkään isän hoitavan lapsia. Jos päätät erota, niin luultavasti itse jaksat henkisesti jo paremmin alun jälkeen ja lastenkin elämä tasaantuu. KUitenkin olet hoitanut lapset itse, niin ei sen käytännösä pitäs olla vaikeampaa kuin ennenkään.
        Apua kannattaa hakea, jos haluaa, ei lapsia olla heti huostaanottamassa, vaan koitetaan tasottaa tilanne, niin että jompikumpi tai molemmat vanhemmat voi hoitaa itse lapsensa.
        Tsemppiä :)


      • JT
        kristina... kirjoitti:

        Minusta on kummallista, että joku tuolla ja muutamat sanoivat äitiä pelkästään hirviöksi. Kukaan ei varmaan puhtaalla omalla tunnolla voi sanoa, ettei koskaan ole korottanut ääntä huutaakseen lapselle.. En tuossa tilanteessa haluaisi kylläkään isän hoitavan lapsia. Jos päätät erota, niin luultavasti itse jaksat henkisesti jo paremmin alun jälkeen ja lastenkin elämä tasaantuu. KUitenkin olet hoitanut lapset itse, niin ei sen käytännösä pitäs olla vaikeampaa kuin ennenkään.
        Apua kannattaa hakea, jos haluaa, ei lapsia olla heti huostaanottamassa, vaan koitetaan tasottaa tilanne, niin että jompikumpi tai molemmat vanhemmat voi hoitaa itse lapsensa.
        Tsemppiä :)

        on kaiken kirjoittamasi perusteella hyvin narsistinen ihminen. Ja juuri tuo miten hän osaa salakavalasti nakertaa kaiken itsetunnon toisilta ja myrkyttää kertakaikkisesti kaiken. Toiset osapuolet eivät ymmärrä mistä oma äärettömän paha olo johtuu-omasta huonoudesta varmaan,kun kumppani on sitä jatkuvasti salakavalasti viljellyt.

        Kerää kaikki voimasi ja pelasta itsesi ja lapsesi!
        Lapsesi tarvitsevat sinua maailman eniten, joten kohdista uskosi ja voimasi siihen, millainen ihminen itse koet itsesi oikeasti olevan- sellainen ihminen ei hyväksy nykyistä tilannetta.

        Tuntui niin tutulta...olen kokenut vastaavankaltaisen helvetin ja on kestänyt seitsemän vuotta kerätä itsetunnon rippeitä takaisin.Pelastukseni oli, kun kerran kaiken pahanolon keskellä tajusin kirkkaasti, etten minä oikeasti ole tälläinen ihminen-oikea minä on kadonnut jonnekin toisen ihmisen luoman mielikuvan taakse. Siitä se lähti ja vauhdilla, jätin miehen ja kaiken yhteisen-pakkasin vaan itseni ja henk.koht. tavarat autoon enkä katsonut enää taakseni. Ja paljon on saavutettu sen jälkeen hyvää :)


    • åpoiuytrewq12334

      Ymmärrän.Valitettavasti..samankaltaista kokenut.Tilanne vain pahenee.Pakene.Yksin on vaikeaa.Ota apu vastaan sieltä mistä ikinä saat.Lääkäriltä.Pelasta lapsesi.Ja hanki itsellesi hoitoa..muuten päädyt uudestaan samanlaiseen liittoon.Hanki apua omaan tuskaasi, jota jo purat lapsiisi.Joku jossain osaa auttaa, jos ei ensimmäinen, jatka etsimistä.Marssi terveyskeskukseen tai jos voit niin yksityiselle.Vielä joku päivä kiität itseäsi..ja lapsesi kiittää sinua.

      • äiti,neljälle

        hei!
        Luin kirjoituksesi,kaikkia vastauksia en tässä kiireen keskellä vielä kerennyt lukea...
        Millätavalla käyttäydyt väkivaltaisesti lapsiasi kohtaan?mikä on pahinta mitä on sattunut?itse olen ajoittain väsynyt liikaa ja olen todella pettynyt itseeni kun en osaa hillitä itseäni tarpeeksi vaan ajaudun tähän kierteeseen...itse mietin aina jälkeenpäin että olisi parempi kun kuolisin pois.Olen käynyt juttelemassa mielenterveystoimistossa aikaisemmin ja tällähetkellä saan apua perhetyöntekijältä


    • Sulosuu

      Kaverilla kans exä oli narsisti ja heillä yhteinen lapsi!!! Kuulostaa melkosen samalta mitä sinunkin elämäsi, lasten kanssa hermostumisineen!!!

      Tämä oikeasti auttaa! Soita turvakotiin!!! Saat heti apua. Ei sinun tarvitse sinne mennä vaan SOITAT! Siellä on TODELLA paljon narsistin uhreja ja näitä "opastavia" ammattilaisia!

      Yhden asian jättäisin kertomatta! Tämä lasten kaltoin kohtelu! Agressiivisuus lapsia kohtaan täytyy loppua HETI! Tästä asiasta ei siis tarvitse edes mainita! Jos ukkos riitauttaa huoltajuuden jossakin vaiheessa niin voi käyttää tätä sinua vastaan!

      En lukenut aiempia tekstejä mutta jäähytuoli tytölle heti käyttöön. Ikänsä mukaan istuu minuutteja. Heti kun dissaaa käskyäsi annat varoituksen ja jos uusii niin jäähylle. Tällöin sinä voitat maailman parhaimmalla tavalla! Sinä olet rauhallinen mutta määrätietoinen ja lapsi ei kauaa jaksa taistella eli toimii ehkä joissain tapauksissa jo pelkkä varoitus!

      Sulla on kamala stressi ja paha olla. Ei mikään ihme ettet jaksa!!!!!

      Soita ihmeessä turvakotiin ja kerro että olet narsistin uhri ja et jaksa enään! Narsistin koukusta ei pääse noin vain eroon tarvitset tukea TODELLA paljon!!!

      Toivotan sulle rohkeutta tarttua asiaan! Suhteesta narsistin kanssa ei tule pidemmänpäälle yhtään mitään!!! Älä ajattele sen kummennin vaan soita. Voit ihan hyvin tehdä sen vaikka anonyyminä!!! Et menetä yhtään mitään, mutta voit saada elämäsi takaisin pikkuhiljaa mutta varmasti!

      • Whatthefuck?

        Hauskaa, kun kaikki vain taputtelevat aloittajaa päähän, vaikka aloittaja nimenomaan sanoo olevansa enenevässä määrin VÄKIVALTAINEN LAPSIAAN KOHTAAN.
        Siis että no, ei se haittaa, vaikka pahoinpitelet lapsiasi, sehän on sun narsistimiehen syytä :D
        Hehheh.. siis en naura itse tilanteelle, säälin lapsia, mutta onhan tuo käsittämätöntä, että lapsia saa pahoinpidellä sillä verukkeella että mies on kauhee???!!


      • Koohoo
        Whatthefuck? kirjoitti:

        Hauskaa, kun kaikki vain taputtelevat aloittajaa päähän, vaikka aloittaja nimenomaan sanoo olevansa enenevässä määrin VÄKIVALTAINEN LAPSIAAN KOHTAAN.
        Siis että no, ei se haittaa, vaikka pahoinpitelet lapsiasi, sehän on sun narsistimiehen syytä :D
        Hehheh.. siis en naura itse tilanteelle, säälin lapsia, mutta onhan tuo käsittämätöntä, että lapsia saa pahoinpidellä sillä verukkeella että mies on kauhee???!!

        Whatthefuck?:ille vaan, että sinä suuri KUS***Ä et varmaan tiedä MITÄÄÄÄÄN lasten marinasta ja huonosta parisuhteesta, jossa itse joutuu tekemään IHAN KAIKEN!!!

        Se on itsessään niin helvatan rankkaa. TOTTAKAI lasten pahoinpitely on VÄÄRIN, mutta se että mies aiheuttaa niin suuren ahdistuksen, ettei äiti voi hillitä itseään. Se varmasti on SYY tai ainakin seuraus.
        Tässä varmastikaan tarvitse mitään VEEN verukkeita.

        Älä tule jauhamaan PEETÄ jos et sä mistään mitään tiedä!


      • WHATTHEFUCK
        Koohoo kirjoitti:

        Whatthefuck?:ille vaan, että sinä suuri KUS***Ä et varmaan tiedä MITÄÄÄÄÄN lasten marinasta ja huonosta parisuhteesta, jossa itse joutuu tekemään IHAN KAIKEN!!!

        Se on itsessään niin helvatan rankkaa. TOTTAKAI lasten pahoinpitely on VÄÄRIN, mutta se että mies aiheuttaa niin suuren ahdistuksen, ettei äiti voi hillitä itseään. Se varmasti on SYY tai ainakin seuraus.
        Tässä varmastikaan tarvitse mitään VEEN verukkeita.

        Älä tule jauhamaan PEETÄ jos et sä mistään mitään tiedä!

        Kuules koohoo, aikuisella ihmisellä on AINA mahdollisuus paeta henkistä tai fyysistä väkivaltaa. Äärimmäisessä tilanteessa viranomaisten apua käyttäen. Joka tapauksessa miehen käytöstä ei tarvitse sietää. Voi ottaa ja lähteä. En sano että se olisi helppoa, mutta ihan varmasti voisi, jos todella haluaa.. vaikka muuta väittää!

        Entä pieni lapsi? Lapsi, jonka pitäisi pystyä turvaamaan vanhempiinsa, luottamaan että häntä rakastetaan ja kohdellaan rakkaudella? Miten voi pieni lapsi paeta? Ei mitenkään! Jos lapsiraukalla on narsisti-isä, ja väkivaltainen äiti, miten hän selviää?
        Tottakai lapsi oireilee jos kotona ei asiat ole kunnossa. Ja oireilee varmasti kohta pahemminkin, jos väkivalta jatkuu.

        Lasten marina on ihan normaalia!!! Lapsi voi olla hankala, voi provosoida, voi käyttäytyä niin ja näin, puoliso voi olla vaikka minkälainen hirviö, MUTTA SE EI SILTI OIKEUTA PAHOINPITELEMÄÄN LASTA!! Kyllä ne kasvatuskeinot marisevalle lapselle on löydettävä muulla tapaa. Eikä omaa huonoa oloa saa lapseen purkaa!!
        Äidin on pystyttävä hillitsemään itseänsä, oli tilanne mikä hyvänsä! Jollei pysty, ei vanhempi ole sovelias huoltajaksi. Lakikin kieltää kaikenlaisen fyysisen kurituksen!!
        Ei lasten pahoinpitelylle saa keksiä syitä eikä seurauksia, se on vaan niin väärin kuin mikään maailmassa voi ikinä olla!

        Lapset turvaan, sanon minä. Ennenkuin äiti pimahtaa lopullisesti! Aloittaja sanoo olevansa enenevässä määrin väkivaltainen lapsiaan kohtaan. Milloin väkivalta menee liian pitkälle, niin pitkälle että jotain vakavaa tapahtuu? On näitä surullisia tarinoita ollut ihan riittämiin, jossa loppuunpalanut äiti esim. surmaa lapsensa. (Tapahtuipa niin tässä samalla kylällä, että väsynyt äiti hukutti nuorimmaisen lapsensa. Käsittämätöntä, ettei hänestä mitenkään huomannut päällepäin että hän surmaisi oman lapsensa, oli ihan tavallisen oloinen työssäkäyvä nainen, perhe jossa kaikki päällisin puolin kunnossa)

        Tämä mielestäsi peetä jauhava ihminen on itse kasvanut väkivaltaisessa alkoholistiperheessä, ja tietää henkilökohtaisesti, mitä on olla lapsi, ja pelätä vanhempaansa. Tietää miltä se tuntuu, kun vanhemman käsi nousee lyöntiin. Lapsuus on jättänyt minuun arvet, joita kannan mukanani vieläkin, ja lähestyn jo keski-ikää.

        Tämän tarinan pointti on siis se, että ajattelen näitä onnettoman perheen LAPSIA ja heidän parastaan. Lapsilla on oikeus saada turvallinen koti ja kasvuympäristö!


    • pliis

      Sinun pitää ehdottomasti hakea apua, näin et voi jatkaa. Lapsi on viaton eikä hänen pitäisi joutua kärsimään vanhempien parisuhdeongelmien takia. Mene jonnekin puhumaa, ja hanki vaikka rauhoittava joku lääkitys, joka parantaa hermot. Ehkä joku terapia olisi tarpeen. Olet pulassa mikäli et riittävän ajoissa tee tälle asialle jotain. MIkäli tilanne jatkuu, tulee tämä neljävuotias aikoinaan kärsiämään vaikeista mielenterveysongelmista, et kai sitä halua? Tietysti on niin, että mies on se perheen ongelmien aiheuttaja tyrannimaisella käytöksellään. Koska olet ajautunut tällä tavalla umpikujaan, niin tarvitset ehdottomasti apua. Joku ratkaisu täytyy löytyä, ja toivon että asiat jäjestyy. Pliis, lopeta lapsien lyöminen, se on ehdottomasti väärin. Hyvä kuitenkin että tunnistat ja myönnät tämän ongelmasi, joten ehkä elämäsi voi vielä korjaantua.

      • bbbbb

        Väsymys on kamalinta. Johtuu se sitten huonosta parisuhteesta, pienistä lapsista, stressistä, tai kaikista näistä (niin kuin ne yleensä tuppaa kasaantumaan).
        Mieheni on samanlainen ääliö. Kiusaa joka päivä. Hän ei yhtä päivää kykene olemaan sanomatta jotain ilkeetä. Kuulemma vain hänen huumoriansa on sellainen ja ei aio muuttua ja minä olen herkkis, hah.
        Mikä kumma siinä on, että naiset alkaa vielä puolustelemaan tuollaisia riiviöitä. Halutaan olla niiin #jätkiä" vai?

        Lapset on yhdessä tehty. On vähintään kohtuullista, että myös se toinen osapuoli antaisi edes kerran viikossa vaimollee lepoaikaa. Jos tätä ei ymmärretä, erot ne jatkunee...ja jatkuneee..valitettavasti.
        Älä uhkaa miestäsi, vaan sano, että jos ei sovita asioista: ero on ainoa mahdollisuus. Voimia, sä olet vahva!


    • gyiuyurfh

      Kauheata että olet tuollaisessa tilanteessa. En osaa kuvitella itselleni samanlaista tilannetta, mutta näin ulkopuolisena luulisin ottavani eron, muuttavani paikkakunnalle jossa on joku tukiverkosto, laittavani lapset perhepäivähoitoon edes pariksi tunniksi päivässä, jotta saisin yksin hoitaa asioita ja itseäni.
      Väkivalta on meissä ihmisissä sisäistä, etkä ole paha ihminen, vaikka tekosi ovat pahoja. Hoidathan asiasi kuntoon, jotta voit kasvattaa terveitä lapsia? Mieluummin vaikka pillahda itkuun kuin lyöt. Lapsesi saattavat haluta pyörittää sinua itkuisena, mutta otat ohjat taas terveesti kun pystyt siihen. Tietääkö mies että lyöt lapsia? Se tieto ei ainakaan auta viranomaisille mennessä... mutta luota siihen, että viranomaiset arvioivat, mikä on lapsille parasta. Lapsille parasta!

      • sisältä rikki

        olen keski-iässä oleva yh äiti.lapset alle 5-vuotiaita..ja saan välillä raivareita kun hermot ei kestä lasten kanssa.....en kurita fyysisesti lapsiani,vaan satutan itseäni..viiltelemällä kädet ja jalat..
        siirrän sen kivun jota sisälläni tunnen,käsiin ja jalkoihin..paiskin myös rikki kodin irtaimistoa...
        olen käynyt ns.ammattiauttajilla ja syönyt mielialalääkkeitä...mistään ei ole apua..
        tiedän että lapsille kohtaukseni(en viiltele heidän nähden)) ovat hurjaa katseltavaa..
        jälkeenpäin olo on aivan hirveä ja vaikka kuinka päätän että ensi kertaa ei tule...niin tuleehan se...
        oloni on epätoivoinen...


      • Minä vain
        sisältä rikki kirjoitti:

        olen keski-iässä oleva yh äiti.lapset alle 5-vuotiaita..ja saan välillä raivareita kun hermot ei kestä lasten kanssa.....en kurita fyysisesti lapsiani,vaan satutan itseäni..viiltelemällä kädet ja jalat..
        siirrän sen kivun jota sisälläni tunnen,käsiin ja jalkoihin..paiskin myös rikki kodin irtaimistoa...
        olen käynyt ns.ammattiauttajilla ja syönyt mielialalääkkeitä...mistään ei ole apua..
        tiedän että lapsille kohtaukseni(en viiltele heidän nähden)) ovat hurjaa katseltavaa..
        jälkeenpäin olo on aivan hirveä ja vaikka kuinka päätän että ensi kertaa ei tule...niin tuleehan se...
        oloni on epätoivoinen...

        Ammattiapu ei auta hetkessä. Pyydä apua uudestaan. Myös lapsesi tarvitsevat apua, jos toista aikuista ei perheessä ole, esim perheneuvolasta. Varmaan tiedätkin tämän. On sietämätöntä jäädä yksin.


      • Toimi!
        sisältä rikki kirjoitti:

        olen keski-iässä oleva yh äiti.lapset alle 5-vuotiaita..ja saan välillä raivareita kun hermot ei kestä lasten kanssa.....en kurita fyysisesti lapsiani,vaan satutan itseäni..viiltelemällä kädet ja jalat..
        siirrän sen kivun jota sisälläni tunnen,käsiin ja jalkoihin..paiskin myös rikki kodin irtaimistoa...
        olen käynyt ns.ammattiauttajilla ja syönyt mielialalääkkeitä...mistään ei ole apua..
        tiedän että lapsille kohtaukseni(en viiltele heidän nähden)) ovat hurjaa katseltavaa..
        jälkeenpäin olo on aivan hirveä ja vaikka kuinka päätän että ensi kertaa ei tule...niin tuleehan se...
        oloni on epätoivoinen...

        välittömästi yhteyttä lastensuojeluviranomaisiin. Olet vaaraksi lapsillesi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6263
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4006
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2416
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1960
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1413
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1316
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1060
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      971
    Aihe