Minut sanottiin irti tänään koeaikaan vedoten ja suullisesti sanottiin, etten ole soputunut työporukkaan eli joku ei pidä minusta. Olin hiukan hämmentynyt koska en TODELLAKAAN ollut mitään sellaista havainnut ja muutenkin mielestäni irtisanoisen syyksi täysin epäasiallinen, sillä olen todella tullut hyvin toimeen kaikkien kanssa. Olen saanut illan mittaan työkavereilta hämmentyneitä puheluita, että mitä helvettiä tässä on tapahtunut.
Työnantaja sanoi vielä, että olen suorittanut työni erinomaisesti ja voi toimia suosittelijanani. Joten itse työntekoa tämä ei ainakaan koske.
Tämän jälkeen kuulen, että jo ennen irtisanomistani on tilalleni palkattu takaisin vanha työntekijä eli toisinsanoen minut irtisanottiin, jotta vanha työntekijä saisi pestini.
En kuulu liittoon.
AUTTAKAA, ONKO MIELESTÄNNE LAITON?
Irtisanomisen syy koeajalle: "joku ei tykkää susta"
32
2958
Vastaukset
- Laiton..
Koeajan kuluessa työnantaja, kuten työntekijäkin, voi purkaa työsuhteen melko vapaasti.
Työsopimuslaissa sanotaan näin:
"Koeajan kuluessa työsopimus voidaan molemmin puolin purkaa. Työsopimusta ei saa kuitenkaan purkaa 2 luvun 2 §:n 1 momentissa tarkoitetuilla tai muutoinkaan koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisilla perusteilla."
Tuo mainittu pykälä taas sanoo:
"Työnantaja ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa työntekijöitä eri asemaan iän, terveydentilan, vammaisuuden, kansallisen tai etnisen alkuperän, kansalaisuuden, sukupuolisen suuntautumisen, kielen, uskonnon, mielipiteen, vakaumuksen, perhesuhteiden, ammattiyhdistystoiminnan, poliittisen toiminnan tai muun näihin verrattavan seikan vuoksi. Sukupuoleen perustuvan syrjinnän kiellosta säädetään naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta annetussa laissa ( 609/1986 609/1986). Siitä, mitä syrjinnän käsitteellä tarkoitetaan, vastatoimien kiellosta ja todistustaakasta syrjintäasiaa käsiteltäessä säädetään yhdenvertaisuuslaissa (21/2004). (20.1.2004/23)"
Joten käytännössä koeaikana työsuhde voidaan purkaa melkoisen vapaasti.- kk
Eikö tässä ole kyse juuri tuosta pykälästä eli lähinnä kohdasta "Työnantaja ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa työntekijöitä eri asemaan mielipiteen vuoksi"
- kaksi vaihtoehtoa
Pitäähän siitä sopeutumattomuudesta jotain näyttöä olla, jotta voi irtisanoa sen perusteella.
Nyt sinulla on kaksi mahdollisuutta: 1. Liity liittoon ja riitauta juttu. Luultavasti voitat ja saat irtisanomisajan palkan ja ehkä jopa vielä jonkin rahakorvauksen. Uuden työn löytyminen kuitenkin vaikeutuu, koska kukaan ei halua palkata riitapukaria. 2. Anna olla, häviät rahassa mutta hyvä ja sopuisa maineesi säilyy. Saat paremman työtodistuksen ja uusi työ löytyy helpommin.- Riidella
"Luultavasti voitat ja saat irtisanomisajan palkan ja ehkä jopa vielä jonkin rahakorvauksen."
Täyttä toiveajattelua.
Kuten tuossa yllä jo kerrottiin, niin koeaikana irtisanominen on käytännössä aina mahdollisesta melkeinpä millä syyllä tahansa, kunhan se ei ole syrjintälain vastainen tai muuten asiaton. Vaikkapa asiakaspavelussa ulkonäön perusteella.
Aloittajan tapauksessa asian vieminen vaikkapa oikeuden ratkaistavaksi tietäisi 100%:n varmuudella häviämistä. - Laitonko?
Mistä uusi työnantaja tietää, että olen riitauttanut jutun, pitääkö siitä erikseen mainita heille?
Minulla on jo työtoditus kourassa tästä firmasta ja suosittelijoita ihan tarpeeksi ilman tuotakin paikkaa.
- työsuhteen purku
Sinun työsuhteesi purettiin erittäin valitettavalla tavalla. Kertomasi perusteella on vaikea päätellä, onko työsuhteen purkaminen tehty laillisesti vai laittomasti. Oli miten oli, niin itse en lähtisi tätä sinun tapaustasi riitauttamaan, koska prosessiin menisi ihan mielettömästi aikaa ja parhaimmillaankin saisit todella pienet korvaukset kärsimyksistäsi.
Sinun kannaltasi tärkein positiviinen asia tässä muuten ikävässä episodissa on se, että työnantajasi on lupautunut suosittelemaan sinua. Näin ollen herää kuitenkin kysymys, miten selität asian työkkäriin, ettei tästä tule sinulle karenssia.
Sinuna kääntäisin katseen eteenpäin ja lähtisin etsimään uutta työpaikkaa - sen jälkeen, kun olisin huolehtinut siitä, että tämä homma ei ainakaan johda karenssiin. Se olisi jo liian rankkaa.
Tsemppiä! - Laitonko?
Tähän vielä lisään, että toinen syy koeaikapurulle oli sairastelu (olin 1 päivän poissa migreenikohtaksen takia ja 4 päivää ihottuma/kuume/kurkkukipu takia josta on lääkärintodistukset). Minusta tämä ainakin on laiton :/
eli ts. haluaisin riitauttaa työnantajan seuraavista asioista:
- väärän syyn ilmoittaminen (sopeutumattomuus työyhteisössä). Tässä minulla on työkavereita jotka voivat puhua puolestani.
- oikea syy toisen työntekijän palkkaaminen tilalle, koeaikapurku perusteena minusta syrjivä ja koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallinen peruste.
- työsuhde päätetty osittain terveydentilan perusteella, mikä on purkuperusteena minusta myöskin syrjivä ja koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallinen.
eli ts. minusta koko homma on laiton koeaikapurku, mutta itseäni viisaampien neuvoja kaipaisin! Tässä on sellainenkin ongelma, että syyt on sanottu minulle suullisesti. Pitäisikö minun yrittää saada sama vielä kirjallisena?- punani---
No kokemuksesta voin sanoa,että riitauttaminen ainoastaan haittaa työuraasi.
Koeaika on 4kk. ja se on molemminpuolinen,kumpikin osapuoli voi irtisanoa työsopimuksen syytä ilmoittamatta,myös sinä.
Olen tietoinen kahdesta vastaavasta tapauksesta,jossa liiton asiamies on kehoittanut unohtamaan asian.
Huom. en ole työnantajapuolen edustaja! - Laitonko?
punani--- kirjoitti:
No kokemuksesta voin sanoa,että riitauttaminen ainoastaan haittaa työuraasi.
Koeaika on 4kk. ja se on molemminpuolinen,kumpikin osapuoli voi irtisanoa työsopimuksen syytä ilmoittamatta,myös sinä.
Olen tietoinen kahdesta vastaavasta tapauksesta,jossa liiton asiamies on kehoittanut unohtamaan asian.
Huom. en ole työnantajapuolen edustaja!Mun on pakko kysyä että miten se haittaa työuraani? Tarkoitan etten todella aio uusiin työhakemuksiin edes laittaa tuota paikkaa.
- vieminen
Laitonko? kirjoitti:
Mun on pakko kysyä että miten se haittaa työuraani? Tarkoitan etten todella aio uusiin työhakemuksiin edes laittaa tuota paikkaa.
Oikeuteen vieminen ei pilaa sinun uraasi, joten siitä sinun ei tarvitse huolta kantaa.
Mitä sinun työtodistuksessasi luki? Kysyn siksi, että sen perusteella voisi olla helpompi arvioida juttusi menestymismahdollisuuksia oikeudessa. Lisäksi kuulisin mielelläni, minkälaisia korvauksia odotat saavasi, jos voitat juttusi.
Tsemppiä! - Laitonko?
vieminen kirjoitti:
Oikeuteen vieminen ei pilaa sinun uraasi, joten siitä sinun ei tarvitse huolta kantaa.
Mitä sinun työtodistuksessasi luki? Kysyn siksi, että sen perusteella voisi olla helpompi arvioida juttusi menestymismahdollisuuksia oikeudessa. Lisäksi kuulisin mielelläni, minkälaisia korvauksia odotat saavasi, jos voitat juttusi.
Tsemppiä!Työtodistuksessani luki: (tässä nimi) on toiminut siinä ja siinä liikkeessä asiakaspalvelijana vastaten mm. siitä, tästä ja tuosta (lista työnkuvastani) aikavälillä se ja se. Työsuhde päättyi koeaikana.
Koeaikapurkutodistuksessa lukee: Irtisanomme koeajalla (nimi ja päivämäärä) tekemämme työsopimuksen alkaen (pvm.).
Suullisesti minulle sanottiin syyksi työyhteisöön sopeutumattomuus (saisin varmasti osalta työkavereista allekirjoitukset paperiin jossa he ovat asiasta eri mieltä). Ja kun kysyin eikö tähän ole todella mitään muuta syytä sanottiin, että " olethan sä tässä ollut sairaanakin" (en ole ollut mitenkään luvattomasti poissa ja mulla on näistä lääkärintodistukset!). Myöskään yhtäkään virhettä en ole työssäni tehnyt joten siihen he eivät voi vedota.
Oikeana syynä: vanha työntekijä halusi paikkani "todisteena" (en tiedä voiko käyttää todisteena) on facebookissa käyty yksityinen keskustelu muutaman työntekijän ja myymälävastaavan välillä jossa myymälävastaava kehoittaa olemaan vanhan työntekijän takaisintulosta hissunkissun koska kaikki asianomaiset eivät vielä asiasta tiedä ja juhlimaan hänen takaisintuloaan vasta kun asiat ovat varmat. Työkaverini kysyttyä häneltä naamatusten, että onko tämä "asianosainen" minä hän vastasi myöntävästi.
Tämä samainen työkaverini on printannut varmuudeksi keskustelun talteen mutta pelkää tietysti potkuja ja näiden keskustelussa olevien henkilöiden reaktiota. En edes tiedä saako tällaista keskustelua todella käyttää todisteena tai todistaako tämä nyt sitten konkreettisesti yhtään mitään.
Miten työnantaja voi todistaa sopeutumattomuuteni työyhteisöön? Sillä tämä on todella tuulesta temmattu väite. - Laitonko?
Laitonko? kirjoitti:
Työtodistuksessani luki: (tässä nimi) on toiminut siinä ja siinä liikkeessä asiakaspalvelijana vastaten mm. siitä, tästä ja tuosta (lista työnkuvastani) aikavälillä se ja se. Työsuhde päättyi koeaikana.
Koeaikapurkutodistuksessa lukee: Irtisanomme koeajalla (nimi ja päivämäärä) tekemämme työsopimuksen alkaen (pvm.).
Suullisesti minulle sanottiin syyksi työyhteisöön sopeutumattomuus (saisin varmasti osalta työkavereista allekirjoitukset paperiin jossa he ovat asiasta eri mieltä). Ja kun kysyin eikö tähän ole todella mitään muuta syytä sanottiin, että " olethan sä tässä ollut sairaanakin" (en ole ollut mitenkään luvattomasti poissa ja mulla on näistä lääkärintodistukset!). Myöskään yhtäkään virhettä en ole työssäni tehnyt joten siihen he eivät voi vedota.
Oikeana syynä: vanha työntekijä halusi paikkani "todisteena" (en tiedä voiko käyttää todisteena) on facebookissa käyty yksityinen keskustelu muutaman työntekijän ja myymälävastaavan välillä jossa myymälävastaava kehoittaa olemaan vanhan työntekijän takaisintulosta hissunkissun koska kaikki asianomaiset eivät vielä asiasta tiedä ja juhlimaan hänen takaisintuloaan vasta kun asiat ovat varmat. Työkaverini kysyttyä häneltä naamatusten, että onko tämä "asianosainen" minä hän vastasi myöntävästi.
Tämä samainen työkaverini on printannut varmuudeksi keskustelun talteen mutta pelkää tietysti potkuja ja näiden keskustelussa olevien henkilöiden reaktiota. En edes tiedä saako tällaista keskustelua todella käyttää todisteena tai todistaako tämä nyt sitten konkreettisesti yhtään mitään.
Miten työnantaja voi todistaa sopeutumattomuuteni työyhteisöön? Sillä tämä on todella tuulesta temmattu väite.korvausten perässä en ole ja jos niitä tulee se on vain plussaa. Lähinnä haluan oikeutta itselleni tähän todella epäoikeudenmukaiseen tilanteeseen.
- tuntea lakia?!
Laitonko? kirjoitti:
Työtodistuksessani luki: (tässä nimi) on toiminut siinä ja siinä liikkeessä asiakaspalvelijana vastaten mm. siitä, tästä ja tuosta (lista työnkuvastani) aikavälillä se ja se. Työsuhde päättyi koeaikana.
Miten työnantaja voi todistaa sopeutumattomuuteni työyhteisöön? Sillä tämä on todella tuulesta temmattu väite.Kiitokset selvennyksistäsi, joista ilmeni tärkeitä asioita. Sinut on siis irtisanottu, jolloin irtisanomiseesi tulisi olla pätevä syy. Sellaista ei viestiesi mukaan näytä olevan. Jos olisit ollut sopeutumaton tai muuten tumpelo tms., sinulle olisi pitänyt antaa varoitus, jotta olisit voinut korjata käyttäytymistäsi. Kertomasi mukaan näin ei käynyt. Mikäli työnantajasi olisi halunnut päättää työsuhteesi työsopimuslain mukaiseen työsuhteen purkamiseen koeajalla, sinun olisi pitänyt saada todistus työsuhteen purkamisesta eikä työsuhteen irtisanomisesta. Tarkennuksen vuoksi kysyisin, oliko paperin otsikkona "koeaikapurku", vaikka itse tekstissä puhutaan irtisanomisesta? Loppuiko työsuhteesi saman tien?
Sen perusteella, mitä olet täällä kirjoittanut, olisit varmaan erittäin vahvoilla, jos veisit asian oikeuteen. Tämä arvioni perustuu siis siihen, että sinut on irtisanottu perusteetta, jolloin uuden ihmisen palkkaaminen on tehnyt tapauksestasi vain entistäkin törkeämmän. Jos kyseessä katsottaisiin olevan työsuhteen purku, on mahdotonta arvioida sitä, millaisia asioita työnantaja ja hänen todistajansa toisivat esiin oikeudenkäynnissä. Vaikka sinulla olisi nyt tukijoita, jotka olisivat valmiita todistamaan puolestasi, tilanne saattaisi muuttua, jos he oikeasti joutuisivat oikeuteen todistamaan. Uuden työntekijän palkkaamisen heti sinun lähdettyäsi voit käsitykseni mukaan todistaa melko yksinkertaisesti ilman, että kaverisi joutuisivat liriin.
Tsemppiä! - Laitonko?
tuntea lakia?! kirjoitti:
Kiitokset selvennyksistäsi, joista ilmeni tärkeitä asioita. Sinut on siis irtisanottu, jolloin irtisanomiseesi tulisi olla pätevä syy. Sellaista ei viestiesi mukaan näytä olevan. Jos olisit ollut sopeutumaton tai muuten tumpelo tms., sinulle olisi pitänyt antaa varoitus, jotta olisit voinut korjata käyttäytymistäsi. Kertomasi mukaan näin ei käynyt. Mikäli työnantajasi olisi halunnut päättää työsuhteesi työsopimuslain mukaiseen työsuhteen purkamiseen koeajalla, sinun olisi pitänyt saada todistus työsuhteen purkamisesta eikä työsuhteen irtisanomisesta. Tarkennuksen vuoksi kysyisin, oliko paperin otsikkona "koeaikapurku", vaikka itse tekstissä puhutaan irtisanomisesta? Loppuiko työsuhteesi saman tien?
Sen perusteella, mitä olet täällä kirjoittanut, olisit varmaan erittäin vahvoilla, jos veisit asian oikeuteen. Tämä arvioni perustuu siis siihen, että sinut on irtisanottu perusteetta, jolloin uuden ihmisen palkkaaminen on tehnyt tapauksestasi vain entistäkin törkeämmän. Jos kyseessä katsottaisiin olevan työsuhteen purku, on mahdotonta arvioida sitä, millaisia asioita työnantaja ja hänen todistajansa toisivat esiin oikeudenkäynnissä. Vaikka sinulla olisi nyt tukijoita, jotka olisivat valmiita todistamaan puolestasi, tilanne saattaisi muuttua, jos he oikeasti joutuisivat oikeuteen todistamaan. Uuden työntekijän palkkaamisen heti sinun lähdettyäsi voit käsitykseni mukaan todistaa melko yksinkertaisesti ilman, että kaverisi joutuisivat liriin.
Tsemppiä!Tuon "Irtisanomme koeajalla..." otsikko on ILMOITUS. Tuosuhteeni loppui sillä sekunnilla. Työnanataja ei vedonnut suullisesti koeaikaan muutenkaan missään vaiheessa vaan juuri tähän soputumattomuuteen jota hän ei suostunut tarkemmin selittelemään muuten kuin, että "täällä on vähän hankalaa porukkaa" ja että "olethan ollut sairaanakin". Ainoastaan lopuksi hän sanoi että "kun sulla on nyt koeaika niin voit lähteä samantien".
Apua kaipaisin nyt siihen että miten voisin todistaa tämän soputumattomuuden olevan kukkua, terveydentilaan vetoaminenhan on kai muutenkin laiton että oikea syy irtisanomiselleni oli toisen työntekijän ts.tutun palkkaaminen tilalleni? - Kori Moottoriöljyä.
Sä et nyt tajua koko asiaa. Sä olit koeajalla, se on asian ydin. Ala nyt vaan rettelöimään niin perkeleesti. Ei tarvi ikinä enää töitä pelätä saavansa. Mutta jotka ymmärtävät jotain työelämästä ja koeajoista, niillä on paremmat mahdollisuudet päästä töihin, koska sina et todellisuudessa sen rettelöinnin jälkeen enää kilpaile työpaikoista enää ikinä.
En mä ainakaan sua palkkais, jos sattuisin duunissa olemaan ja ihmisiä pitäisi palkata. Olet selkeästi rettelöijätyyppi, jonka kanssa toimeentuleminen olisi mahdotonta. Hah, koeaikalainen aikoo vetää työnantajansa oikeuteen :DDDDDDDDDDD Varmaan ottavat sut oikein kukkapuskien ja kakkukahvien kanssa pelosta vapisten duuniin tämän jälkeen :DDDDDDDDDD
- näin-
Työehtosopimukset määräävät vanhan työntekijän otettavaksi ja siksi sinut on pakko irtisanoa. Työnantaja ei voi asialle mitään. Se on ainoa vaihtoehto.
- Laitonko'?
Ai silloinkin kun työntekijä on irtisanoutunut itse firmasta ja minut on palkattu hänen tilalleen?
- lähteä riitauttamaan
Olet loppujenlopuksi kuitenkin vähän heikoilla jos alat asiasta tappelemaan. Käytännössä koeajalla irtisanottu työntekijä on kuitenkin valtaosin altavastaajana näissä taisteluissa, eikä näyttö vaikuta tässä tapauksessa kuitenkaan kovin vahvalta. Lisäksi tosiaan kannattaa miettiä sitä omaa uraansakin. Jos vastassa oleva osapuoli on yhtään v-mäisempi, voi tämä torpata sinulta monta tulevaa työpaikkaa kertomalla eteenpäin, että olet hankala tapaus. Tunnen jokusen kaverin, joilla ei ole enää kovin suurta mahdollisuutta päästä omalle alalleen töihin sen takia, että alkoivat lomautuksen saatuaan harvinaisen vaikeiksi kun tulkitsivat erään lainkohdan väärin. Alan piirit ovat pienet, ja työnantaja lupasi järjestää asian niin, ettei näillä ole asiaa enää koskaan kenellekään hommiin.
Tämä ei ole mikään varoitus tai mitään. Tee toki miten haluat. Mutta minä en lähtisi ns. kusemaan muiden muroihin siksi, että työt loppuu koeajalla. Mahdolliset haitat ylittävät minusta hyödyt.- fende44
Mene nyt kysymään neuvoa ensiksi työsujelupiiristäsi,siellä on esittää varmasti vastaavia tapauksia.
Veikkaisin että suosittelevat luopumaan asiassa.
Teet kuitenkin niinkuin parhaaksi näet. - fghjhgf
fende44 kirjoitti:
Mene nyt kysymään neuvoa ensiksi työsujelupiiristäsi,siellä on esittää varmasti vastaavia tapauksia.
Veikkaisin että suosittelevat luopumaan asiassa.
Teet kuitenkin niinkuin parhaaksi näet.Täällä saat aivan väärää ay-kammoisten propakandapaskatietoo, liitto ja työsuojelupiiri on ne paikat jossa tiedetään mitä tehdä.
- Laitonko?
fghjhgf kirjoitti:
Täällä saat aivan väärää ay-kammoisten propakandapaskatietoo, liitto ja työsuojelupiiri on ne paikat jossa tiedetään mitä tehdä.
Otan huomenna yhteyttä työsuojeluun ja kysyn tutulta asianajajalta neuvoa.
- 31
Tiedä sitten onko irtisanomisesi laiton, mutta karenssi saataa päälle pätkähtää.
Karenssi on pirullinen asia, kun ei edes työttömyyskorvausta tiettyyn määräaikaan
saa. - lhkj lkjhn öpui ö
Työnantajalla on oikeus valita työntekijänsä. Olit koeajalla, se siitä. Ihan laillinen homma. Jos nyt alat rettelöimään, et tule enää saamaan niitä suosituksiakaan, etkä ainakaan ikinä enää pääsemään siihen taloon töihin. Työnantaja itseasiassa varsin lempeä kohdallasi. Ilmeisesti olit ihan hyvä duunari, mutta saivat Sinua paremman tilallesi.
Mitään laitonta ei ole tapahtunut, ala hakemaan uutta työpaikkaa. - Belac.
Tuosta tapaukseta on vaikea sanoa miten oikeudessa kävis, mutta tällaisia epämääräisiä ja kistanalaisia juttujahan nää yleensä on.
Kyllä työnantajat on keksineet taas porsaanreijän kiertääkseen isrtisanomissuojaa. Yleistä on, että työsuhde puretaan aivan koeajan lopulla epämääräisin perustein. Tuomioistuimet ovat sallineet tällaisen käytännön. Samoin määräaikaisuutta käytetään surutta hyväksi.
Noilla perusteilla pitäisi koeajat ja määräaikaiset työsopimukset kieltää lailla. - on laiton purku.
itse olen vienyt laittoman purun eteenpäin ja saanut korvaukset. mielestäni työntekijä on usein hyvässä asemassa. olisi hyvä, jos saisit työnantajan kirjoittamaan sinulle paperin, jossa kertoo sinun olleen sopimaton työyhteisöön ja sairastelun. en tiedä ikääsi, mutta ainhan voi sanoa, että äiti tarvitsee sen-siis jos olet sen ikäinen, muuten voit muuta keksiä miksi sitä tarvitset. sitten työsuhdepurkuihin erikoistuneen asianajajan juttusille ja siitä eteenpäin. usein asianajajan yhteydenotolla saadaan aikaiseksi jo itseä tyydyttävä ratkaisu-siis rahallisesti.
- se, että
viet asian eteenpäin ei tule vaikuttamaan tulevaan työuraasi millään tavalla. tänne tuntuu kirjoittelevan jossain tiiviissä kyläkommuunissa asuvat ihmiset.
- jallu,.-
se, että kirjoitti:
viet asian eteenpäin ei tule vaikuttamaan tulevaan työuraasi millään tavalla. tänne tuntuu kirjoittelevan jossain tiiviissä kyläkommuunissa asuvat ihmiset.
Homma edistyy?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.315466- 363721
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833283- 112565
- 292152
- 122077
- 1631886
- 141368
- 1051362
- 1371154