VIIDES KÄSKY: ÄLÄ TAPA
MITÄ SE MERKITSEE?
VASTAUS:
"Meidän tulee niin pelätä ja rakastaa Jumalaa, että emme aiheuta lähimmäisellemme mitään vahinkoa tai kärsimystä, vaan autamme ja tuemme häntä kaikissa elämän tarpeissa".
--------
Jumala tahtoo, että rakastaisimme lähimmäistämme niin kuin itseämme.
Emme saa tuottaa lähimmäisillemme vahinkoa emmekä kärsimystä. Erikoisesti heikoimmat tarvitsevat tukeamme.
Lähimmäisen rakastamisen käsky koskee sekä yksilöä että yhteisöä. Yhteisen hyvän vuoksi esivalta voi turvautua myös pakkokeinoihin estääkseen väkivaltaisuuksia.
Yksilöinä meillä ei ole lupa ottaa oikeutta omiin käsiimme (Room.12:19).
Viides käsky: Älä tapa.
63
444
Vastaukset
Mietittävää.
1.) Miksi tappaminen on niin suuri synti?
2.) Onko vihastuminen tappamista?
3.) Saako ihminen tehdä Itsemurhan? Entä ns. armomurha?
4.) Onko abortti missään tilanteissa oikeutettua?
5.) Kuolemanrangaistus?
6.) Asepalvelus?- syntinen piruparka
Jumalan valitulta kansalla kiellettiin vain omien kansalaisten tappaminen. Muita sai tappaa vapaasti. Onhan se nähtävissä uutisissakin, israelilaiset saavat toki tappaa vaikka suomalaisia ja ovat niin tehneetkin. Luulen että helluntailaisetkin saavat tappaa vääräuskoisia, ainakin saavat kivittää ja haukkua ja pilkata.
- pohtija,
Eusebiuksen Kirkkohistoriassa on esim. seuraavanlainen marttyyrikertomus:
Nainen ja tämän muistaakseni kaksi tytärtä olivat kääntyneet kristityiksi. Kun vainot alkoivat, heitäkin tultiin hakemaan. Nainen tiesi, että heidät tapettaisiin ja sitä ennen heitä kidutettaisiin ja neitsyt-tyttäret raiskattaisiin roomalaisen tavan mukaan. Niin nainen sopi tytärtensä kanssa, että he hyppäisivät jokeen. Roomalaiset tulivat hakemaan heitä ja matkalla kidutuspaikalle nainen sopivassa kohdassa riistäytyi tytärtensä kanssa pakoon ja he loikkasivat jokeen ja hukkuivat.
Kuolivatko nainen ja tämän tyttäret marttyyreina vai tekivätkö he itsemurhan ja siis syntiä? - x-hirvas
pohtija, kirjoitti:
Eusebiuksen Kirkkohistoriassa on esim. seuraavanlainen marttyyrikertomus:
Nainen ja tämän muistaakseni kaksi tytärtä olivat kääntyneet kristityiksi. Kun vainot alkoivat, heitäkin tultiin hakemaan. Nainen tiesi, että heidät tapettaisiin ja sitä ennen heitä kidutettaisiin ja neitsyt-tyttäret raiskattaisiin roomalaisen tavan mukaan. Niin nainen sopi tytärtensä kanssa, että he hyppäisivät jokeen. Roomalaiset tulivat hakemaan heitä ja matkalla kidutuspaikalle nainen sopivassa kohdassa riistäytyi tytärtensä kanssa pakoon ja he loikkasivat jokeen ja hukkuivat.
Kuolivatko nainen ja tämän tyttäret marttyyreina vai tekivätkö he itsemurhan ja siis syntiä?antoi 10 käskyä, joista eräs oli "älä tapa". Sittemmin juutalaisten laissa oli sellaisia rangaistusmääräyksiä, joissa ihminen käskettiin surmata - esimerkiksi :
2. Moos. 35:2
Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäs päivä olkoon teille pyhä sapatti, levon päivä, Herralle pyhitetty. Kuka ikinä silloin työtä tekee, se surmattakoon.
3. Moos. 24:21
Joka lyö kuoliaaksi kotieläimen, korvatkoon sen; mutta joka lyö kuoliaaksi ihmisen, se surmattakoon.
Eli varsin kummallinen on Jumala lakeineen ? - wannabiifrii
x-hirvas kirjoitti:
antoi 10 käskyä, joista eräs oli "älä tapa". Sittemmin juutalaisten laissa oli sellaisia rangaistusmääräyksiä, joissa ihminen käskettiin surmata - esimerkiksi :
2. Moos. 35:2
Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäs päivä olkoon teille pyhä sapatti, levon päivä, Herralle pyhitetty. Kuka ikinä silloin työtä tekee, se surmattakoon.
3. Moos. 24:21
Joka lyö kuoliaaksi kotieläimen, korvatkoon sen; mutta joka lyö kuoliaaksi ihmisen, se surmattakoon.
Eli varsin kummallinen on Jumala lakeineen ?raamatun mukaan raamattu on väärennetty - se lukee raamatussa, kaikkea ei pidä ottaa todesta mitä raamatussa lukkee
- x-hirvas
wannabiifrii kirjoitti:
raamatun mukaan raamattu on väärennetty - se lukee raamatussa, kaikkea ei pidä ottaa todesta mitä raamatussa lukkee
asia oli se, että olipa Raamattu väärennetty tai ei, niin juutalaiset toimivat sen mukaan, eli nirri pois kun laki niin määräsi. Kukaan ei enää muistanut, että " älä tapa"!?
- to..
se kuuluu älä murhaa, ei älä tapa.Tappamaanhan laissa monesti nimenomaan käsketään eikä millään voi verrata aikaa 2500 sitten, sen ajattelua ja moraalia, nykyiseen.
pohtija, kirjoitti:
Eusebiuksen Kirkkohistoriassa on esim. seuraavanlainen marttyyrikertomus:
Nainen ja tämän muistaakseni kaksi tytärtä olivat kääntyneet kristityiksi. Kun vainot alkoivat, heitäkin tultiin hakemaan. Nainen tiesi, että heidät tapettaisiin ja sitä ennen heitä kidutettaisiin ja neitsyt-tyttäret raiskattaisiin roomalaisen tavan mukaan. Niin nainen sopi tytärtensä kanssa, että he hyppäisivät jokeen. Roomalaiset tulivat hakemaan heitä ja matkalla kidutuspaikalle nainen sopivassa kohdassa riistäytyi tytärtensä kanssa pakoon ja he loikkasivat jokeen ja hukkuivat.
Kuolivatko nainen ja tämän tyttäret marttyyreina vai tekivätkö he itsemurhan ja siis syntiä?pohtija: "Kuolivatko nainen ja tämän tyttäret marttyyreina vai tekivätkö he itsemurhan ja siis syntiä"?
--
Vaikea kysymys!
Moni päättää päivänsä oman käden kautta. Monen elämä on niin tyhjää ja vaikeaa, etteivät he jaksa enää elää.
Elämä on Jumalan lahja. Jumala yksin määrää päiviemme luvun. Kukaan ei ole oman elämänsä herra.
Itsemurhan taustalla saattaa olla syvä masennus ja hetkellinen mielenhäiriö. Siinä tapauksessa sairas ei ole vastuussa teoistaan.
Kysymykseesi, joka liittyy Eusebiuksen marttyyrikertomukseen, ei löytyne yksioikoista vastausta.x-hirvas kirjoitti:
antoi 10 käskyä, joista eräs oli "älä tapa". Sittemmin juutalaisten laissa oli sellaisia rangaistusmääräyksiä, joissa ihminen käskettiin surmata - esimerkiksi :
2. Moos. 35:2
Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäs päivä olkoon teille pyhä sapatti, levon päivä, Herralle pyhitetty. Kuka ikinä silloin työtä tekee, se surmattakoon.
3. Moos. 24:21
Joka lyö kuoliaaksi kotieläimen, korvatkoon sen; mutta joka lyö kuoliaaksi ihmisen, se surmattakoon.
Eli varsin kummallinen on Jumala lakeineen ?x-hirvas: "Ensin Jumala antoi 10 käskyä, joista eräs oli "älä tapa". Sittemmin juutalaisten laissa oli sellaisia rangaistusmääräyksiä, joissa ihminen käskettiin surmata ..".
---
Mooseksen laissa määrättiin kuolemanrangaistus ihmisen kuoliaaksi lyömisestä.
2. Moos. 20:13 sanoo:
"Älä tapa."
Tämän käskyn Jumala antoi Siinailla.
Heti seuraavassa luvussa sanotaan kuolemanrangaistuksesta:
"Joka lyö ihmistä, niin että tämä kuolee, se rangaistakoon kuolemalla (2. Moos. 21:12).
Jumala siis asetti molemmat säädökset: Tappamisen kiellon ja kuolemanrangaistuksen tappamalla.
--
Mikä ero on tappamisella ja murhaamisella?to.. kirjoitti:
se kuuluu älä murhaa, ei älä tapa.Tappamaanhan laissa monesti nimenomaan käsketään eikä millään voi verrata aikaa 2500 sitten, sen ajattelua ja moraalia, nykyiseen.
Tappamisella ja murhaamisella tarkoitetaan siis kahta erilaista tapahtumaa!
- x-hirvas
Tapio522 kirjoitti:
Tappamisella ja murhaamisella tarkoitetaan siis kahta erilaista tapahtumaa!
molemmissa lopputulos on sama ja molemmissa kyse on tappamisesta. Siis ihminen tappaa toisen ihmisen, joten se on Jumalan käskyn rikkomista, mikäli sitä pitäisi kirjaimellisesti noudattaa.
- to..
Tapio522 kirjoitti:
Tappamisella ja murhaamisella tarkoitetaan siis kahta erilaista tapahtumaa!
pysytään VT:n käskyissä, niin oli luvattomia tappoja, "murhia" jotka olivat kiellettyjä ja joista saattoi itse saada kuolemantuomion, ja tappoja joita yksilö sai tehdä itsepuolustukseksi, koko yhteisö sai tehdä sodassa tai toimeenpanna tuomioina omassa keskuudessaan. Israelilaisten lainsäädäntö tai toimenpanokäytäntö ei poikennut saman ajan ja paikan muiden kansojen vastaavasta.
- to..
x-hirvas kirjoitti:
molemmissa lopputulos on sama ja molemmissa kyse on tappamisesta. Siis ihminen tappaa toisen ihmisen, joten se on Jumalan käskyn rikkomista, mikäli sitä pitäisi kirjaimellisesti noudattaa.
maailmaa ja sen ajattelua ei voi siirtää nykyaikaan, eikä edes ollut "älä' tapa" käskyä, vaan ties kuinka monta "tapa" käskyä. Ajatus jonkinlaisesta pasifismista tai toisen posken kääntämisestä voi olla vain yksilöillä, tai ryhmälllä joka elää eristyksissä tai toisen yhteisön suojelemana. Jeesus on ilmeisesti opettanut tällaista ajattelua, mutta kristilliset kirkot ja valtiot joiden uskonnoksi kristinusko tuli, heittivät sen heti romukoppaan omalta osaltaan, vaikka vaativat sitä usein muilta. Näinhän käskyjä yleensä ylläpidetään...
- mielentila....
Tapio522 kirjoitti:
Tappamisella ja murhaamisella tarkoitetaan siis kahta erilaista tapahtumaa!
tappaminen ei ole suunniteltua, murha sen sijaan on suunniteltu teko, jota edeltää monta eri syntiä, jolloin murhasta tulee käsittelemättöminen tunteiden päätepiste.
- to..
mielentila.... kirjoitti:
tappaminen ei ole suunniteltua, murha sen sijaan on suunniteltu teko, jota edeltää monta eri syntiä, jolloin murhasta tulee käsittelemättöminen tunteiden päätepiste.
esim sodan aikaan, israelilaisiakin Raamatun tarinoiden mukaan käskettiin mennä tappamaan jotkin naapurikansansa naisineen ja lapsineen.Tapaukset eivät ole historiallisia, mutta kuvaavat kirjoittamisajan ajattelua,toisaalta siviilejä tuhottiin miljoonittain Euroopassakin vain sukupolvi sitten.
- valitettavasti
syntinen piruparka kirjoitti:
Jumalan valitulta kansalla kiellettiin vain omien kansalaisten tappaminen. Muita sai tappaa vapaasti. Onhan se nähtävissä uutisissakin, israelilaiset saavat toki tappaa vaikka suomalaisia ja ovat niin tehneetkin. Luulen että helluntailaisetkin saavat tappaa vääräuskoisia, ainakin saavat kivittää ja haukkua ja pilkata.
Israelilaiset, vaikka ovat Jumalan omaisuuskansa, he ovat julki-jumalaton ja huippufarisealainen kansa.
Vain pieni osa heistä on Kristukseen uskovia. Näinhän se on myös Suomessa, ja kaikissa muissakin ns. kristityissä maissa.
- valonkaari
"Minä en tarvitse kirkonkirjoja tietääkseni kuka minä olen, ja ketä minä edustan."
http://www.youtube.com/watch?v=iV9UyJMLWCA - ???
ole syntiä. yhtäkään sotaa ei ole käyty ilman papistoa joka lietsoo vihaamaan vihollista. Raamaatu jopa suosii tappamista tietyissä tilaanteissa ja joissakin tapauksissa Jumala jopa siihen käskee.
No, juutalainen ei saanut tappaa juutalaista mutta muita sai tappaa, raiskata, orjuuttaa ja vainota. Ja ihan Jumalan luvalla tai kehoituksesta/käskystä.
Minkäänlaiseksi maraalin lähteeksi Raamatusta ei ole.- wanallen
lapset käsketään viemään kaupungin ulkopuolelle ja kivittää kuoliaiksi,kaiketi käsky koski heidän
omia lapsia eikä ainoastaan ulkomaalaisia. Kuningasten kirjassa kohta jossa lapsia keitetään ja syödään.
Paikoitellen pyhäsana on somasti solmussa,mikäli tappo kiellon antaja tapattaa oman poikansa. - kankaan kaunis katri
"Minkäänlaiseksi maraalin lähteeksi Raamatusta ei ole"
On siitä, mutta ihmisestä joka käyttää sitä väärin ei ole. (Jursaukinen Pentti) - hmmm...
kankaan kaunis katri kirjoitti:
"Minkäänlaiseksi maraalin lähteeksi Raamatusta ei ole"
On siitä, mutta ihmisestä joka käyttää sitä väärin ei ole. (Jursaukinen Pentti)Koraanista. Sieltäkin on löydettvissä yhtälailla elämää ja ihmist kunnioittava sanoma. Valikointia tietenkin täytyy tehdä samoin kuin Raamatunkin kanssa,
tappaa missään olosuhteessa ja ajatella että nyt rakastan koska tapan yhteisen hyvän vuoxi! Ristiriita syntyy monta kerta kun lihallinen uskova tulkitsee Raamatun että voi sodan aikana tappaa mutta ei muuten. Raamattu ei muutu vaikka synny sota ! Raamattu sano että kun kohdat vihollinen niin sun tulis rakastaa hänet eikä tappaa hänet ! Jos rakastat tappamalla,, niin olet tulkinnut Raamatun niinkuin piru ja sun liha on saatanan työkalu!
savonarola: "Ei voi tappaa missään olosuhteessa...".
--
Raamattu sanoo, että esivalta ei miekkaa TURHAAN kanna (Room. 13:4).
Milloin esivallalla on mielestäsi lupa käyttää miekkaa?
Mitä Raamattu tarkoittaa esivallalla?
-------------
Rm 13:4 sillä se on Jumalan palvelija, sinulle hyväksi. Mutta jos pahaa teet, niin pelkää; sillä se ei miekkaa turhaan kanna, koska se on Jumalan palvelija, kostaja sen rankaisemiseksi, joka pahaa tekee.Tapio522 kirjoitti:
savonarola: "Ei voi tappaa missään olosuhteessa...".
--
Raamattu sanoo, että esivalta ei miekkaa TURHAAN kanna (Room. 13:4).
Milloin esivallalla on mielestäsi lupa käyttää miekkaa?
Mitä Raamattu tarkoittaa esivallalla?
-------------
Rm 13:4 sillä se on Jumalan palvelija, sinulle hyväksi. Mutta jos pahaa teet, niin pelkää; sillä se ei miekkaa turhaan kanna, koska se on Jumalan palvelija, kostaja sen rankaisemiseksi, joka pahaa tekee.Raamatunpaikan sä selität sitten tukemaan sun lihallista himo näyttä että kyllä tastä pesee jos vihollinen uskaltaa hyökätä ! Mutta jos nyt sattu olemaan Israel joka hyökkää sua kohti Iranissa ? Tapatko sitten Israel kun leikkit esivalta?
Esivallalla on aina lupa käyttä miekka kun siinä ei ole Uskovainen joka sen kantaa. On se ihana että maalinen esivalta joka Jumala ohjaa suojaa meitä jopa vainon aikana joskus jos Jumala suo ja on tarkoitus että me jäämme henkiin !!- Tapio522eikirj
savonarola kirjoitti:
Raamatunpaikan sä selität sitten tukemaan sun lihallista himo näyttä että kyllä tastä pesee jos vihollinen uskaltaa hyökätä ! Mutta jos nyt sattu olemaan Israel joka hyökkää sua kohti Iranissa ? Tapatko sitten Israel kun leikkit esivalta?
Esivallalla on aina lupa käyttä miekka kun siinä ei ole Uskovainen joka sen kantaa. On se ihana että maalinen esivalta joka Jumala ohjaa suojaa meitä jopa vainon aikana joskus jos Jumala suo ja on tarkoitus että me jäämme henkiin !!savonarola: "Esivallalla on aina lupa käyttä miekka kun siinä ei ole Uskovainen joka sen kantaa".
---
Jeesus toimi kansansa keskuudessa aikana, jolloin Juudea oli osa Rooman valtakuntaa.
Miten Jeesus suhtautui esivaltaan ja roomalaiseen sotaväkeen?
Jeesus sanoi mm. kerran roomalaisesta upseerista seuraavan lausunnon:
"En ole kenelläkään Israelissa löytänyt näin suurta uskoa" (Matt.8:5-13).
Jeesus ei millään tavoin arvostellut häntä hänen sotilaan ammatistaan.
Apt. 10:ssä luvussa kerrotaan sadanpäämies Korneliuksesta, joka oli "hurskas mies".
Uudessa Testamentissä ei missään kohden kielletä olemasta sotilas, eikä heistä puhuta halveksivasti.
Paavali jopa ottaa esimerkin sodassa palvelemisesta:
"Ei kukaan, joka sodassa palvelee, sekaannu elatuksen toimiin, sillä hän tahtoo olla mieliksi sille, joka on hänet palkannut" (2.Tim. 2:4). Tapio522eikirj kirjoitti:
savonarola: "Esivallalla on aina lupa käyttä miekka kun siinä ei ole Uskovainen joka sen kantaa".
---
Jeesus toimi kansansa keskuudessa aikana, jolloin Juudea oli osa Rooman valtakuntaa.
Miten Jeesus suhtautui esivaltaan ja roomalaiseen sotaväkeen?
Jeesus sanoi mm. kerran roomalaisesta upseerista seuraavan lausunnon:
"En ole kenelläkään Israelissa löytänyt näin suurta uskoa" (Matt.8:5-13).
Jeesus ei millään tavoin arvostellut häntä hänen sotilaan ammatistaan.
Apt. 10:ssä luvussa kerrotaan sadanpäämies Korneliuksesta, joka oli "hurskas mies".
Uudessa Testamentissä ei missään kohden kielletä olemasta sotilas, eikä heistä puhuta halveksivasti.
Paavali jopa ottaa esimerkin sodassa palvelemisesta:
"Ei kukaan, joka sodassa palvelee, sekaannu elatuksen toimiin, sillä hän tahtoo olla mieliksi sille, joka on hänet palkannut" (2.Tim. 2:4).ei sanotaan että Jeesus käski hänet jatkaa tappamisen kanssa ja rikkoa viides käsky. Myös täytyy huomata että monet uskoi kyllä ennen Uutta liitto jolloin pääsi Jeesuxen kuoleman ja Ristinnauletsimisen kautta ja oli sitten myös mahdollista jopa Uudestisyntyä ja noudattaa Sana kokonaisuudessa.
Sun täytyis nyt jättä sun opettamisviran joka oot itelle ottanut ylpeydessä,, etkä johdattaa helvettiin lisä ihmisiä sun harhaoppiensa kautta,,, koska Pyhä Henki ei opetta noin. Hän ottaa Jeesuxelta ja antaa meille Leivän joka muuttaa meitä !
Kehotan sua syömän sitä Leipä joka ylhältä tulee että sun silmät avautuu! Ei ole hyvä luulla itsesi noin viisaax ja suurex opettajax,,että alkaa opetta lakia vaikka on ihan lain ulkopuolella,,, eikä ole haju eikä pientäkään viisauden väläystä koko laista ja mitä se merkitse noudatta sitä..
Monet proffat pitä itseään hyvin viisaita ja niin myöskin uskovaiset jolla on pelkkä hyvä muisti ja hirveä Sanasta Sanavarasto että melkein osaa Raamattu ulkoa niinkuin sinä Rakas Tapio !! He ovat melkein kuin käveleviä Raamatunselititysteoxia seli selinsä kanssa.
Menisin muuten vaihtamaan nimi jos mulla olis epäjumalan nimeä rasitteena ! Tiesithän että tapio on muinainen kalevalajumalanimi?
Niin paljon kunnioittaisin Jeesusta,, etten lähtis kilpailemaan Hänen kanssa,, joka tule ilmi kaikkissa sun opetuxissa. Ulkona oot ja harhassa !!!!!savonarola kirjoitti:
ei sanotaan että Jeesus käski hänet jatkaa tappamisen kanssa ja rikkoa viides käsky. Myös täytyy huomata että monet uskoi kyllä ennen Uutta liitto jolloin pääsi Jeesuxen kuoleman ja Ristinnauletsimisen kautta ja oli sitten myös mahdollista jopa Uudestisyntyä ja noudattaa Sana kokonaisuudessa.
Sun täytyis nyt jättä sun opettamisviran joka oot itelle ottanut ylpeydessä,, etkä johdattaa helvettiin lisä ihmisiä sun harhaoppiensa kautta,,, koska Pyhä Henki ei opetta noin. Hän ottaa Jeesuxelta ja antaa meille Leivän joka muuttaa meitä !
Kehotan sua syömän sitä Leipä joka ylhältä tulee että sun silmät avautuu! Ei ole hyvä luulla itsesi noin viisaax ja suurex opettajax,,että alkaa opetta lakia vaikka on ihan lain ulkopuolella,,, eikä ole haju eikä pientäkään viisauden väläystä koko laista ja mitä se merkitse noudatta sitä..
Monet proffat pitä itseään hyvin viisaita ja niin myöskin uskovaiset jolla on pelkkä hyvä muisti ja hirveä Sanasta Sanavarasto että melkein osaa Raamattu ulkoa niinkuin sinä Rakas Tapio !! He ovat melkein kuin käveleviä Raamatunselititysteoxia seli selinsä kanssa.
Menisin muuten vaihtamaan nimi jos mulla olis epäjumalan nimeä rasitteena ! Tiesithän että tapio on muinainen kalevalajumalanimi?
Niin paljon kunnioittaisin Jeesusta,, etten lähtis kilpailemaan Hänen kanssa,, joka tule ilmi kaikkissa sun opetuxissa. Ulkona oot ja harhassa !!!!!Ainoa paikka sen Paavalin lisäx miten joku sotilas raamatussa on tekemisiin Uskon ja Pelastuxen kanssa? Muuten saa nähä pelastuiko sitten sotamies? Pääsikö hän Uudestisyntymiseen ja muuttumiseen jättäxeen kaiken takaa ja alkaa uutta elämä missä ei tapeta ihmisiä ja tekemään muuta Raamatunvastaista tekoja joka varmasti oli paljon tällaiseen sotamiehen elämässä .. tee sinäkin Tapio parannusta !!
- Jeesus pelastaa
Tapio522eikirj kirjoitti:
savonarola: "Esivallalla on aina lupa käyttä miekka kun siinä ei ole Uskovainen joka sen kantaa".
---
Jeesus toimi kansansa keskuudessa aikana, jolloin Juudea oli osa Rooman valtakuntaa.
Miten Jeesus suhtautui esivaltaan ja roomalaiseen sotaväkeen?
Jeesus sanoi mm. kerran roomalaisesta upseerista seuraavan lausunnon:
"En ole kenelläkään Israelissa löytänyt näin suurta uskoa" (Matt.8:5-13).
Jeesus ei millään tavoin arvostellut häntä hänen sotilaan ammatistaan.
Apt. 10:ssä luvussa kerrotaan sadanpäämies Korneliuksesta, joka oli "hurskas mies".
Uudessa Testamentissä ei missään kohden kielletä olemasta sotilas, eikä heistä puhuta halveksivasti.
Paavali jopa ottaa esimerkin sodassa palvelemisesta:
"Ei kukaan, joka sodassa palvelee, sekaannu elatuksen toimiin, sillä hän tahtoo olla mieliksi sille, joka on hänet palkannut" (2.Tim. 2:4).Näin se on kun sanoit. Maa jossa ei ole toimivaa armeijaa on hyvin pian entinen. Lain ja järjestyksen pitäminen vaatii usein myös väkivaltaa, samoin tarvitaan väkivaltaa jos vihollinen tunkeutuu maahan.
Raamattu on puolillaan kuvauksia sodista. Uskossa kilvoittelukin on sotaa ilman rauhaa. Jeesus pelastaa kirjoitti:
Näin se on kun sanoit. Maa jossa ei ole toimivaa armeijaa on hyvin pian entinen. Lain ja järjestyksen pitäminen vaatii usein myös väkivaltaa, samoin tarvitaan väkivaltaa jos vihollinen tunkeutuu maahan.
Raamattu on puolillaan kuvauksia sodista. Uskossa kilvoittelukin on sotaa ilman rauhaa.Hyvää opetusta esivallasta:
http://vanhatsivut.sley.fi/luennot/Raamattu/UT/Room/13EK.htm
Lainaus linkistä:
” Entä sitten armeija?
Yhden ongelman eteen joudumme Koti-Suomessakin: Saako kristitty ihminen mennä armeijaan tai osallistua sotaan?
Monet loukkaantuvat siihen, että "kirkko siunaa aseet" ja katsovat sen loukkaavan Jumalan tahtoa. Moni nuori kristitty hakeutuu siviilipalvelukseen kunnioittaakseen kaikissa tilanteissa käskyä "Älä tapa".
Me pidämme Jumalan säätämyksenä, että esivallalla on oikeus "kantaa miekkaa". Kristitty ei siis tee tämän raamatunkohdan mukaan väärin ryhtyessään joko poliisiksi tai sotilaaksi. Hän toimii esivallan ja Jumalan palvelijana.
Me emme saa yksityisinä kristittyinä pidättää tai pamputtaa ketään tai uhata ketään aseella. Sen sijaan esivallan edustajina meillä on tähän valtuudet. Näin Jumala on tahtonut, jotta helvetti ei pääsisi irralleen maan päällä. Siksi poikamme tekevät aivan oikein suorittaessaan asepalveluksen.
Jokainen seuratkoon omaatuntoaan, mutta pyrkiköön myös sitomaan tuntonsa Jumalan sanaan. Se on varmaa, ettei kristitty saa koskaan toivoa sotaa, vaan hänen tulee rukoilla rauhaa”.
------------
Room. 13:4
"...sillä se on Jumalan palvelija, sinulle hyväksi. Mutta jos pahaa teet, niin pelkää; sillä se ei miekkaa turhaan kanna, koska se on Jumalan palvelija, kostaja sen rankaisemiseksi, joka pahaa tekee".Tapio522 kirjoitti:
Hyvää opetusta esivallasta:
http://vanhatsivut.sley.fi/luennot/Raamattu/UT/Room/13EK.htm
Lainaus linkistä:
” Entä sitten armeija?
Yhden ongelman eteen joudumme Koti-Suomessakin: Saako kristitty ihminen mennä armeijaan tai osallistua sotaan?
Monet loukkaantuvat siihen, että "kirkko siunaa aseet" ja katsovat sen loukkaavan Jumalan tahtoa. Moni nuori kristitty hakeutuu siviilipalvelukseen kunnioittaakseen kaikissa tilanteissa käskyä "Älä tapa".
Me pidämme Jumalan säätämyksenä, että esivallalla on oikeus "kantaa miekkaa". Kristitty ei siis tee tämän raamatunkohdan mukaan väärin ryhtyessään joko poliisiksi tai sotilaaksi. Hän toimii esivallan ja Jumalan palvelijana.
Me emme saa yksityisinä kristittyinä pidättää tai pamputtaa ketään tai uhata ketään aseella. Sen sijaan esivallan edustajina meillä on tähän valtuudet. Näin Jumala on tahtonut, jotta helvetti ei pääsisi irralleen maan päällä. Siksi poikamme tekevät aivan oikein suorittaessaan asepalveluksen.
Jokainen seuratkoon omaatuntoaan, mutta pyrkiköön myös sitomaan tuntonsa Jumalan sanaan. Se on varmaa, ettei kristitty saa koskaan toivoa sotaa, vaan hänen tulee rukoilla rauhaa”.
------------
Room. 13:4
"...sillä se on Jumalan palvelija, sinulle hyväksi. Mutta jos pahaa teet, niin pelkää; sillä se ei miekkaa turhaan kanna, koska se on Jumalan palvelija, kostaja sen rankaisemiseksi, joka pahaa tekee".KYSYMYS VERON MAKSAMISESTA KEISARILLE
Mark.12:13-17 (Rinnakkaisteksti: Matt. 22:15-22)
---
Jeesuksen luo lähetetään muutamia fariseuksia ja herodilaisia (13).
Herodilaiset olivat enemmän roomalaismyönteisiä kuin muut juutalaiset. Aluksi he miellistellen ja kavalasti antavat Jeesuksesta huomattavan todistuksen (14).
Juutalaiset joutuivat maksamaan veroa keisarille. Tämä tuotti monelle kansasta tunnon tuskia, koska heidän mielestään toimittiin vastoin lain käskyä (5.Moos. 17:15). Kyse oli poliittisesti arkaluontoisesta asiasta.
Keisaria kunnioitettiin jumalana, mikä teki veronkannosta vielä vaikeamman kysymyksen.
Tämän johdosta fariseukset ja herodilaiset kysyvät Jeesukselta kiusausmielessä:
” Onko luvallista antaa keisarille veroa vai ei? Tuleeko meidän antaa vai ei?" (14).
Jeesus käskee tuoda Hänelle Rooman rahan denarin, jossa oli keisarin kuva ja päällekirjoitus (15). Koska se raha kelpasi heille, niin samalla he tunnustivat kuuluvansa Rooman vallan alle. Tästä seurasi myös velvollisuuksien täyttäminen, kuten veronmaksu (17).
Maallisten velvollisuuksien täyttäminen ei estä samalla olemasta kuuliainen Jumalalle.
Ulkokullatut (15) joutuvat häpeään. He ihmettelevät, miten Jeesus oli välttänyt paulan: ei saatu aihetta syyttää Jeesusta keisarin edessä kapinasta eikä juutalaisten edessä lakia rikkovasta roomalaismielisyydestä.
Kuitenkin he myöhemmin valheellisesti syyttävät Jeesusta juuri tästä asiasta.
He väittivät Pilatuksen edessä:
”Tämän (Jeesuksen) me olemme havainneet villitsevän kansaamme, kieltävän antamasta veroa keisarille ja sanovan itseään Kristukseksi, kuninkaaksi” (Luuk.23:1,2)Tapio522 kirjoitti:
Hyvää opetusta esivallasta:
http://vanhatsivut.sley.fi/luennot/Raamattu/UT/Room/13EK.htm
Lainaus linkistä:
” Entä sitten armeija?
Yhden ongelman eteen joudumme Koti-Suomessakin: Saako kristitty ihminen mennä armeijaan tai osallistua sotaan?
Monet loukkaantuvat siihen, että "kirkko siunaa aseet" ja katsovat sen loukkaavan Jumalan tahtoa. Moni nuori kristitty hakeutuu siviilipalvelukseen kunnioittaakseen kaikissa tilanteissa käskyä "Älä tapa".
Me pidämme Jumalan säätämyksenä, että esivallalla on oikeus "kantaa miekkaa". Kristitty ei siis tee tämän raamatunkohdan mukaan väärin ryhtyessään joko poliisiksi tai sotilaaksi. Hän toimii esivallan ja Jumalan palvelijana.
Me emme saa yksityisinä kristittyinä pidättää tai pamputtaa ketään tai uhata ketään aseella. Sen sijaan esivallan edustajina meillä on tähän valtuudet. Näin Jumala on tahtonut, jotta helvetti ei pääsisi irralleen maan päällä. Siksi poikamme tekevät aivan oikein suorittaessaan asepalveluksen.
Jokainen seuratkoon omaatuntoaan, mutta pyrkiköön myös sitomaan tuntonsa Jumalan sanaan. Se on varmaa, ettei kristitty saa koskaan toivoa sotaa, vaan hänen tulee rukoilla rauhaa”.
------------
Room. 13:4
"...sillä se on Jumalan palvelija, sinulle hyväksi. Mutta jos pahaa teet, niin pelkää; sillä se ei miekkaa turhaan kanna, koska se on Jumalan palvelija, kostaja sen rankaisemiseksi, joka pahaa tekee".Mä olen sanonut ettei kaatumisjonoihin kannattaa pyrkiä tapio! Sun koko teologia kaatuu moneen Raamatunpaikka!
Ja hankiudu eroon tosta nimistä joka antaa sulle sen sokaisuvoiman.. Kuningas Saulkin lähti tappamislinjaan kun hänen sydän sokaistui ja ajatteli että nyt olen uhattu! Taitaa olla sota Davidin kanssa ja kyllä esivalta kantaa miekka kun kuningas ite on esivalta...
Sun puhe ei ole On ja On tai Ei ja Ei !! Vaan se on ja on tapetaan joskus ja siinä väliiä ei ei tapetaan !
37 vaan olkoon teidän puheenne: 'On, on', tahi: 'ei, ei'. Mitä siihen lisätään, se on pahasta.
38 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Silmä silmästä ja hammas hampaasta'.
39 Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa; vaan jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle toinenkin;
vai että sä lähdet tekemään vastarinta pahalle Tapio ja sanot että se on Raamattullista!Tapio522 kirjoitti:
KYSYMYS VERON MAKSAMISESTA KEISARILLE
Mark.12:13-17 (Rinnakkaisteksti: Matt. 22:15-22)
---
Jeesuksen luo lähetetään muutamia fariseuksia ja herodilaisia (13).
Herodilaiset olivat enemmän roomalaismyönteisiä kuin muut juutalaiset. Aluksi he miellistellen ja kavalasti antavat Jeesuksesta huomattavan todistuksen (14).
Juutalaiset joutuivat maksamaan veroa keisarille. Tämä tuotti monelle kansasta tunnon tuskia, koska heidän mielestään toimittiin vastoin lain käskyä (5.Moos. 17:15). Kyse oli poliittisesti arkaluontoisesta asiasta.
Keisaria kunnioitettiin jumalana, mikä teki veronkannosta vielä vaikeamman kysymyksen.
Tämän johdosta fariseukset ja herodilaiset kysyvät Jeesukselta kiusausmielessä:
” Onko luvallista antaa keisarille veroa vai ei? Tuleeko meidän antaa vai ei?" (14).
Jeesus käskee tuoda Hänelle Rooman rahan denarin, jossa oli keisarin kuva ja päällekirjoitus (15). Koska se raha kelpasi heille, niin samalla he tunnustivat kuuluvansa Rooman vallan alle. Tästä seurasi myös velvollisuuksien täyttäminen, kuten veronmaksu (17).
Maallisten velvollisuuksien täyttäminen ei estä samalla olemasta kuuliainen Jumalalle.
Ulkokullatut (15) joutuvat häpeään. He ihmettelevät, miten Jeesus oli välttänyt paulan: ei saatu aihetta syyttää Jeesusta keisarin edessä kapinasta eikä juutalaisten edessä lakia rikkovasta roomalaismielisyydestä.
Kuitenkin he myöhemmin valheellisesti syyttävät Jeesusta juuri tästä asiasta.
He väittivät Pilatuksen edessä:
”Tämän (Jeesuksen) me olemme havainneet villitsevän kansaamme, kieltävän antamasta veroa keisarille ja sanovan itseään Kristukseksi, kuninkaaksi” (Luuk.23:1,2)tämän kohdan Lain tappamisen kohdan jossa on kyse lähimmäisrakkaudesta ja sen täyttäminen. Et voi rakastaa koskan lähimmäistä tai vihollinen tappamalla hänet Huomatko taas ristiriita! Ne verokohdat ja kymmenessä käskyssä tappaminen ei ole tasaarvoisia koska toinen on Jumala säätänyt ja vero on maan hallitus säätänyt..
- to..
Tapio522 kirjoitti:
KYSYMYS VERON MAKSAMISESTA KEISARILLE
Mark.12:13-17 (Rinnakkaisteksti: Matt. 22:15-22)
---
Jeesuksen luo lähetetään muutamia fariseuksia ja herodilaisia (13).
Herodilaiset olivat enemmän roomalaismyönteisiä kuin muut juutalaiset. Aluksi he miellistellen ja kavalasti antavat Jeesuksesta huomattavan todistuksen (14).
Juutalaiset joutuivat maksamaan veroa keisarille. Tämä tuotti monelle kansasta tunnon tuskia, koska heidän mielestään toimittiin vastoin lain käskyä (5.Moos. 17:15). Kyse oli poliittisesti arkaluontoisesta asiasta.
Keisaria kunnioitettiin jumalana, mikä teki veronkannosta vielä vaikeamman kysymyksen.
Tämän johdosta fariseukset ja herodilaiset kysyvät Jeesukselta kiusausmielessä:
” Onko luvallista antaa keisarille veroa vai ei? Tuleeko meidän antaa vai ei?" (14).
Jeesus käskee tuoda Hänelle Rooman rahan denarin, jossa oli keisarin kuva ja päällekirjoitus (15). Koska se raha kelpasi heille, niin samalla he tunnustivat kuuluvansa Rooman vallan alle. Tästä seurasi myös velvollisuuksien täyttäminen, kuten veronmaksu (17).
Maallisten velvollisuuksien täyttäminen ei estä samalla olemasta kuuliainen Jumalalle.
Ulkokullatut (15) joutuvat häpeään. He ihmettelevät, miten Jeesus oli välttänyt paulan: ei saatu aihetta syyttää Jeesusta keisarin edessä kapinasta eikä juutalaisten edessä lakia rikkovasta roomalaismielisyydestä.
Kuitenkin he myöhemmin valheellisesti syyttävät Jeesusta juuri tästä asiasta.
He väittivät Pilatuksen edessä:
”Tämän (Jeesuksen) me olemme havainneet villitsevän kansaamme, kieltävän antamasta veroa keisarille ja sanovan itseään Kristukseksi, kuninkaaksi” (Luuk.23:1,2)tässä käskyssä lopulta oli? Esivalta saa tappaa, ulkoiset viholliset sekä ne jotka yhteisön sisällä tekevät rikoksia tai ovat uhka vallanpitäjille saa tappaa, mutta toisaalta pieni kansa ei saanut edes yrittää vapautua vieraan sorrosta. Jos joku alistettu kansa Jeesuksen aikaan pohti veronmaksua keisarille (lue suhdettaan Rooman ylivaltaan) kyseessä ei ollut "kompa".Varmaan Juudeassa tuohon aikaan jokaisen lahkon perustajalta ja julkisuudessa seuraajia itselleen haalivalta kysyttiin sama kysymys .
Senhän tiedämme että Jeesus ei välittänyt maallisesta elämästä, perhe piti jättää, vanhempiaan ei tarvinnut edes haudata, ruuasta ei pitänyt huolehtia, kuulema taivaan linnutkaan eivät huolehtineet huomisesta, sortavaa vierasta hallintoakin piti vain myötäillä. Hyvä kysymys olisi miten Jeesuksen ohjeita noudattaen yleensä voisi elää? Tai mikä teki kristillisistä valtioista ja kirkoista niin tuhoisia ja raakoja heti kun ne saivat vallan? Ei-kristittyjen vainot ja pakkokäännytykset aloitettiin, kansoja ja kulttuureja tuhottiin armotta kristinuskoa levitettäessä . Kirkoilla ja sen suojassa hallitsevilla oli avoin lisenssi tappaa, en muista historiasta yhtään edeltävää uskontoa joka olisi ollut yhtä raaka sekä levittäytyessään että hallitessaan. savonarola kirjoitti:
tämän kohdan Lain tappamisen kohdan jossa on kyse lähimmäisrakkaudesta ja sen täyttäminen. Et voi rakastaa koskan lähimmäistä tai vihollinen tappamalla hänet Huomatko taas ristiriita! Ne verokohdat ja kymmenessä käskyssä tappaminen ei ole tasaarvoisia koska toinen on Jumala säätänyt ja vero on maan hallitus säätänyt..
Armeijamme on puolustusarmeija, eikä tarkoitus ole hyökätä kenenkään kimppuun.
Mutta jos Jumala sallii, että joku maa hyökkää kimppuumme, niin kysyn sinulta savonarola (ja muiltakin) kumpi on rakkautta, puolustaminen vai hyökkäävän armeijan alle jääminen ja maan antaminen hyökkääjän polkemaksi ja raiskattavaksi.
Seuraatko tätä hävitystä vain sivusta millään tavalla puollustukseen konreettisesti osallistumatta?- to..
Tapio522 kirjoitti:
Armeijamme on puolustusarmeija, eikä tarkoitus ole hyökätä kenenkään kimppuun.
Mutta jos Jumala sallii, että joku maa hyökkää kimppuumme, niin kysyn sinulta savonarola (ja muiltakin) kumpi on rakkautta, puolustaminen vai hyökkäävän armeijan alle jääminen ja maan antaminen hyökkääjän polkemaksi ja raiskattavaksi.
Seuraatko tätä hävitystä vain sivusta millään tavalla puollustukseen konreettisesti osallistumatta?alistettu kansa ei enää saa pyrkiä vapaaksi? Verot menevät uudelle herralle ja sen asettamaa esivaltaa pitää kunnioittaa?
Tapio522 kirjoitti:
Armeijamme on puolustusarmeija, eikä tarkoitus ole hyökätä kenenkään kimppuun.
Mutta jos Jumala sallii, että joku maa hyökkää kimppuumme, niin kysyn sinulta savonarola (ja muiltakin) kumpi on rakkautta, puolustaminen vai hyökkäävän armeijan alle jääminen ja maan antaminen hyökkääjän polkemaksi ja raiskattavaksi.
Seuraatko tätä hävitystä vain sivusta millään tavalla puollustukseen konreettisesti osallistumatta?Oletko noin lapsellinen että ajattelet että jokainen armeijja vaan puolustaa itsesi eikä hyökkää? Sitten sulla on sun puolustusarmeijjassa venäläinen uskonveli kiikarikiväritähdessä ja mietit että annatko nappi hänelle otsaan vai rikotko Jumala vastaan ?? Niin mitä teet ????
Seuraan koska en rupe ite leikkiä Jumala kun Hän kurittaa kansansa !! ---> Seuraatko tätä hävitystä vain sivusta millään tavalla puollustukseen konreettisesti osallistumatta?to.. kirjoitti:
alistettu kansa ei enää saa pyrkiä vapaaksi? Verot menevät uudelle herralle ja sen asettamaa esivaltaa pitää kunnioittaa?
Mutta eihän Tapio siihen suostuu koska Hänen Jumalallisia aseet kyllä puolustaa niin ettei Tappio tule tietysti !
- haista sinäkin p****
Tapio522 kirjoitti:
Hyvää opetusta esivallasta:
http://vanhatsivut.sley.fi/luennot/Raamattu/UT/Room/13EK.htm
Lainaus linkistä:
” Entä sitten armeija?
Yhden ongelman eteen joudumme Koti-Suomessakin: Saako kristitty ihminen mennä armeijaan tai osallistua sotaan?
Monet loukkaantuvat siihen, että "kirkko siunaa aseet" ja katsovat sen loukkaavan Jumalan tahtoa. Moni nuori kristitty hakeutuu siviilipalvelukseen kunnioittaakseen kaikissa tilanteissa käskyä "Älä tapa".
Me pidämme Jumalan säätämyksenä, että esivallalla on oikeus "kantaa miekkaa". Kristitty ei siis tee tämän raamatunkohdan mukaan väärin ryhtyessään joko poliisiksi tai sotilaaksi. Hän toimii esivallan ja Jumalan palvelijana.
Me emme saa yksityisinä kristittyinä pidättää tai pamputtaa ketään tai uhata ketään aseella. Sen sijaan esivallan edustajina meillä on tähän valtuudet. Näin Jumala on tahtonut, jotta helvetti ei pääsisi irralleen maan päällä. Siksi poikamme tekevät aivan oikein suorittaessaan asepalveluksen.
Jokainen seuratkoon omaatuntoaan, mutta pyrkiköön myös sitomaan tuntonsa Jumalan sanaan. Se on varmaa, ettei kristitty saa koskaan toivoa sotaa, vaan hänen tulee rukoilla rauhaa”.
------------
Room. 13:4
"...sillä se on Jumalan palvelija, sinulle hyväksi. Mutta jos pahaa teet, niin pelkää; sillä se ei miekkaa turhaan kanna, koska se on Jumalan palvelija, kostaja sen rankaisemiseksi, joka pahaa tekee".Kristitty ei siis tee tämän raamatunkohdan mukaan väärin ryhtyessään joko poliisiksi tai sotilaaksi. Hän toimii esivallan ja Jumalan palvelijana.
Ahaa, siis tappaa ei saa, paitsi jos se P****le tulee rajan yli luvatta, ja poliisihan saa tappaa aina ja milloin tahansa pelkästään siksi, että sattuu olemaan paskalakki. Poliisi ei kyllä palvele Jumalaa eikä ketään muutakaan. Näitä virkapukuisia natsipellejä voi pitää lähinnä järjestäytyneen rikollisuuden yhtenä muotona. Nykypoliisia kiinnostaa vain sakkotulojen kerääminen "ylinopeuden" varjolla. Ja jos eivät ole sakottamassa niin yrittävät kirjoittaa fysiikan lakeja uusiksi tai ampuvat huviksensa jonkun hengiltä. "Se sika vastusti poliisia!" Seli seli poliisit. Ampuminen on aina murha ja teloitus silti. Miksei näitä saatanan jäykkäpolvinatsisikoja muka saa vastustaa?
Seuraab muuten omatuntoni ääntä, eli totaalikieltäydyn kaikesta palvelusta. Teen siinä aina enemmän oikein kuin joku tekopyhä evankelis-luterilainen saasta, joka menee ja suorittaa armeijan. Minä en tapa, sotilaat tappavat sodassa. Enkä näe siinä edes mitää väärää jos joku venäläinen sattuu tulemaan rajan yli. Tervetuloa minun puolestani, en laita tikkua ristiin tämän maan eteen.
Mitä tulee poliisiin, niin seuraavan kerran kun natsi gestapo pelle laittaa minun takanani punavalon vilkkumaan niin ajan karkuun talla pohjassa - ihan vain periaatteen vuoksi. En se minä ole joka sen liikenteen vaarantaa vaan se rikollinen jätesäkki, joka päättää lähteä ajamaan takaa. Minä vain ajan karkuun sakonmaksuvelvollisuudelta.
Uskovainenkin vielä menee, mutta että poliisi. Mitään en niin syvästi vihaa kuin poliiseja. Perkele se ei poliisille kuulu missä ajelen ja millä nopeudella eikä sekään, että olenko kenties työpäivän päätteeksi juonut kaljan tai toisenkin perään. Poliisia kiinnostaa vain päästä senkin varjolla sakottamaan, että viisari peräti värähtää. Vittu sentään, pari kaljaa voi aina juoda, eikä se voi eikä SAA olla rikos sen jälkeen ajaa myös kotiin autolla. Ja miksi samaan aikaan pyörällä saa ajaa vaikka 5.2 promillen kaatokännissä? Siihen nämä poliisin perslävet eivät puutu mitenkään. Nimimerkillä on muuten kokemusta. On tullut ajettua sen miljoonan kertaa pyörällä sellaisessa kaatokännissä ettei mitään määrää.
Kyllä se on rikos Jumalaa kohtaan ryhtyä ammattirikolliseksi, eli poliisiksi.
- pohdintaa....
1.) Mitenkäs pakotettu tappaja...esim Lapsisotilas. Kumpi tekee suuremman synnin, aikuinen joka värvää tietäen mihin värvää vai lapsisotilas joka oman henkesä takia riistää sen muilta.
2.) Ei
3.) Tekeekö terve onnellinen ihminen itsemurhan, tuskimpa. Mieleltään sairas, väsynyt ihminen tekee, mutta voidaanko sanoa hänen olevan sielun ja ruumiin voimissaan, ymmärtääkö hän väärän ja oikean.
Armomurha on kinkkinen asia, toisaalta ymmärtää miksi kipua ja kärsimystä pitäisi parantumattomasti sairaan kärisä...mutta tämä on vain lääkäreiden tuomio, se että onko Jumala antanut saman tuomion, hän joka voi parantaa....
4.) Rikoksen uhrilla on. Oman leväperäsen käytöksen takia tehtävä abortti ei ole oikeutettu,varsinkin kun nykyään on mahdollisuus estää raskaus
5.) Silmä silmästä....- Tapio522eikirj
2.) Onko vihastuminen tappamista?
--
2.) Kun toivomme kuolemaa ja onnettomuutta vihamiehellemme mielessämme, voi suukin tappaa.
Jo toisen kiroaminen on syntiä viidettä käskyä vastaan.
Jeesus sanoo Vuorisaarnassaan:
”Jokainen, joka vihaa veljeään, on murhaaja” (Matt.5:21,22).
Miten meidän tulisi toimia vihamiestemme suhteen? - tulee mieleen
Tapio522eikirj kirjoitti:
2.) Onko vihastuminen tappamista?
--
2.) Kun toivomme kuolemaa ja onnettomuutta vihamiehellemme mielessämme, voi suukin tappaa.
Jo toisen kiroaminen on syntiä viidettä käskyä vastaan.
Jeesus sanoo Vuorisaarnassaan:
”Jokainen, joka vihaa veljeään, on murhaaja” (Matt.5:21,22).
Miten meidän tulisi toimia vihamiestemme suhteen?woodoo....ja itsesukkestio. Ajatuksen voima voi muuttua todeksi.
Nykypäivän pinnalla on paljon -itsensä kehittäminen ajatuksen voimalla- eli mantrojen hokeminen, olen kaunis olen kaunis olen kaunis..ja lopulta rupeat näkemään itsesi kauniina.....
"2.) Kun toivomme kuolemaa ja onnettomuutta vihamiehellemme mielessämme, voi suukin tappaa.
Jo toisen kiroaminen on syntiä viidettä käskyä vastaan.
Jeesus sanoo Vuorisaarnassaan:
”Jokainen, joka vihaa veljeään, on murhaaja” (Matt.5:21,22)." tulee mieleen kirjoitti:
woodoo....ja itsesukkestio. Ajatuksen voima voi muuttua todeksi.
Nykypäivän pinnalla on paljon -itsensä kehittäminen ajatuksen voimalla- eli mantrojen hokeminen, olen kaunis olen kaunis olen kaunis..ja lopulta rupeat näkemään itsesi kauniina.....
"2.) Kun toivomme kuolemaa ja onnettomuutta vihamiehellemme mielessämme, voi suukin tappaa.
Jo toisen kiroaminen on syntiä viidettä käskyä vastaan.
Jeesus sanoo Vuorisaarnassaan:
”Jokainen, joka vihaa veljeään, on murhaaja” (Matt.5:21,22)."Selittäessään vuorisaarnassaan viidettä käskyä Jeesus puhuu ihmisten arkisesta käyttäytymisestä.
”Minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion” (Matt.5: 22).
”Joka sanoo veljelleen: `Sinä tyhjänpäiväinen`, on ansainnut oikeuden tuomion” .
”Joka sanoo: `Sinä hullu`, on ansainnut helvetin tulen.”
Meillä jokaisella on ihmisarvo, eikä sitä tule turhentaa. Helposti mekin nolaamme tai väheksymme toisiamme (menemme ”henkilökohtaisuuksiin”!). Kukaan ei ole ”turhanpäiväinen” eikä arvoton.
Kristittyinä meidän tulisi toimia riita-asioissa sovinnon tekijöinä (Matt.5:23-26). Riitaisuudet karkoittavat Pyhän Hengen.
Vuorisaarna antaa ohjeita, miten meidän-sinun ja minun- tulee toimia yksityiselämässämme lähimmäisiämme kohtaan.
Minun ei ole lupa surmata ketään, en saa vihata ketään tai kostaa pahaa pahalla.
Minun on seurattava Jeesuksen esimerkkiä ja rakastettava vihollisiani ja rukoiltava heidän puolestaan, jotka tekevät minulle pahaa henkilökohtaisesti.
Omalta kohdaltasi meidän tulee pitkämielisesti kärsiä vääryyttä, mutta onko rakkaudenlain mukaan meillä oikeus vain katsella sivusta, kun läheisillemme tehdään vääryyttä?
Jos annat ihmisten tehdä vääryyttä itseäsi kohtaan, se voi olla rakkautta.
Jos taas ummistat silmäsi sille vääryydelle, jota lähimmäistäsi kohtaan tehdään, se on syntiä.
Mitä te ajattelette tästä?- Jeesus pelastaa
Tapio522 kirjoitti:
Selittäessään vuorisaarnassaan viidettä käskyä Jeesus puhuu ihmisten arkisesta käyttäytymisestä.
”Minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion” (Matt.5: 22).
”Joka sanoo veljelleen: `Sinä tyhjänpäiväinen`, on ansainnut oikeuden tuomion” .
”Joka sanoo: `Sinä hullu`, on ansainnut helvetin tulen.”
Meillä jokaisella on ihmisarvo, eikä sitä tule turhentaa. Helposti mekin nolaamme tai väheksymme toisiamme (menemme ”henkilökohtaisuuksiin”!). Kukaan ei ole ”turhanpäiväinen” eikä arvoton.
Kristittyinä meidän tulisi toimia riita-asioissa sovinnon tekijöinä (Matt.5:23-26). Riitaisuudet karkoittavat Pyhän Hengen.
Vuorisaarna antaa ohjeita, miten meidän-sinun ja minun- tulee toimia yksityiselämässämme lähimmäisiämme kohtaan.
Minun ei ole lupa surmata ketään, en saa vihata ketään tai kostaa pahaa pahalla.
Minun on seurattava Jeesuksen esimerkkiä ja rakastettava vihollisiani ja rukoiltava heidän puolestaan, jotka tekevät minulle pahaa henkilökohtaisesti.
Omalta kohdaltasi meidän tulee pitkämielisesti kärsiä vääryyttä, mutta onko rakkaudenlain mukaan meillä oikeus vain katsella sivusta, kun läheisillemme tehdään vääryyttä?
Jos annat ihmisten tehdä vääryyttä itseäsi kohtaan, se voi olla rakkautta.
Jos taas ummistat silmäsi sille vääryydelle, jota lähimmäistäsi kohtaan tehdään, se on syntiä.
Mitä te ajattelette tästä?Sulla oli viestissäsi kova väite. Pyhän Hengen toiminnasta ei auta tehdä päätelmiä ihmisjärjen avulla.
Ihminen on aivan liian pieni olento hahmottamaan maailmankaikkeudessa hallitsevien voimien tarkoitusta ja toimintaa. Jumala jonka kolmas persoona Pyhä Henki on, hallitsee maailmaa.
Maailmassa ei tapahdu mitään sellaista, mitä Jumala ei olisi sallinut tapahtuvaksi. Niin paradoksaalista kun se onkin, niin Jumala käyttää myös saatanaa hyväkseen. Saatana saa Jumalata luvan toimia ja kiusata kristittyjäkin. Voin vain kuvitella millainen se kristitty on, joka elää täällä ilman kiusauksia. Tosiasiassa hän ei ole lainkaan uskossa oleva henkilö, koska vihollinen ei kiusaa omiaan. Jokaista uskossa valvovaa kristittyä kiertää vihollinen etsien tilaisuutta langettaa hänet pois uskosta.
Moni raukka ajattelee taiteilijoiden tavoin, että saatana on karvainen ja ruma. On hän sitäkin, mutta silloin hän vasta on vaarallinen, kun hänellä on puku päällä kravatti kaulassa ja lakeerikengät jalassaan, ja hän opettaa kristittyjä seurakunnassa, opettajan kateederilta.
Älköön kukaan lähtekö sille tielle että aliarvioi saatanaa, hän on miljoonia kertoja älykkäämpi kuin yksikään ihminen. Hän on valehtelija, hän on sekoittaja, ja hän on tyhjä, näitä kaikkia hänen nimensä suomeksi käännettynä tarkoittaa. Jo yhdellä sanan merkityksen muuttamisella hän tekee tyhjäksi koko evankeliumin, se kuvaa hyvin hänen älykkyyttään valehtelijana.
Sitten takaisin tuohon alkuperäiseen ajatukseen. Raamattu sanoo selkeästi, että Pyhä Henki poistuu ainoastaan YHDESSÄ tapauksessa. Jos ihminen pilkkaa Pyhää Henkeä. Sen tapahtuman jälkeen ihmisellä ei ole enää mahdollisuutta pelastua. Elämä täällä muodostuu samanlaiseksi kun saatanalla, valtava viha Jumalaa ja hänen sanaansa kohtaan täyttää sydämen, hän alkaa vihaisesti vanota kaikkia jotka Jumalan sanan hiiskahtavatkaan. Se on tila, jota ei soisi kenellekään.
Pyhän Hengen työtä tarvitaan juuri erityisen paljon siloin kun ihmisten välillä on riitoja kiistoja taisteluja ja toraa. Miksi ihmisen mieli (sinun joka viestin kirjoitit) tuollaisessa tilanteessa on heti valmis hätistämään Pyhän Hengen pois paikalta. Silloinhan osapuolet raatelisivat toisensa hengilta.
EI tuollaista ei koskaan saa kirjoittaa Pyhästä Hengestä. Se on syntisen ihmisen, (itsekeskeisen, omahyväisen pelkurin) syntinen ajatus ja mielleyhtymä. Jumala rakastaa syntisiä ja aivan erityisellä tavalla hän rakastaa niitä jotka syntien alla kamppailevat, kompuroivat ja lankeilevatkin.
MEIDÄN sinun ja minun tähtemme Jeesus tuli maailmaan. - mutta eikö
Jeesus pelastaa kirjoitti:
Sulla oli viestissäsi kova väite. Pyhän Hengen toiminnasta ei auta tehdä päätelmiä ihmisjärjen avulla.
Ihminen on aivan liian pieni olento hahmottamaan maailmankaikkeudessa hallitsevien voimien tarkoitusta ja toimintaa. Jumala jonka kolmas persoona Pyhä Henki on, hallitsee maailmaa.
Maailmassa ei tapahdu mitään sellaista, mitä Jumala ei olisi sallinut tapahtuvaksi. Niin paradoksaalista kun se onkin, niin Jumala käyttää myös saatanaa hyväkseen. Saatana saa Jumalata luvan toimia ja kiusata kristittyjäkin. Voin vain kuvitella millainen se kristitty on, joka elää täällä ilman kiusauksia. Tosiasiassa hän ei ole lainkaan uskossa oleva henkilö, koska vihollinen ei kiusaa omiaan. Jokaista uskossa valvovaa kristittyä kiertää vihollinen etsien tilaisuutta langettaa hänet pois uskosta.
Moni raukka ajattelee taiteilijoiden tavoin, että saatana on karvainen ja ruma. On hän sitäkin, mutta silloin hän vasta on vaarallinen, kun hänellä on puku päällä kravatti kaulassa ja lakeerikengät jalassaan, ja hän opettaa kristittyjä seurakunnassa, opettajan kateederilta.
Älköön kukaan lähtekö sille tielle että aliarvioi saatanaa, hän on miljoonia kertoja älykkäämpi kuin yksikään ihminen. Hän on valehtelija, hän on sekoittaja, ja hän on tyhjä, näitä kaikkia hänen nimensä suomeksi käännettynä tarkoittaa. Jo yhdellä sanan merkityksen muuttamisella hän tekee tyhjäksi koko evankeliumin, se kuvaa hyvin hänen älykkyyttään valehtelijana.
Sitten takaisin tuohon alkuperäiseen ajatukseen. Raamattu sanoo selkeästi, että Pyhä Henki poistuu ainoastaan YHDESSÄ tapauksessa. Jos ihminen pilkkaa Pyhää Henkeä. Sen tapahtuman jälkeen ihmisellä ei ole enää mahdollisuutta pelastua. Elämä täällä muodostuu samanlaiseksi kun saatanalla, valtava viha Jumalaa ja hänen sanaansa kohtaan täyttää sydämen, hän alkaa vihaisesti vanota kaikkia jotka Jumalan sanan hiiskahtavatkaan. Se on tila, jota ei soisi kenellekään.
Pyhän Hengen työtä tarvitaan juuri erityisen paljon siloin kun ihmisten välillä on riitoja kiistoja taisteluja ja toraa. Miksi ihmisen mieli (sinun joka viestin kirjoitit) tuollaisessa tilanteessa on heti valmis hätistämään Pyhän Hengen pois paikalta. Silloinhan osapuolet raatelisivat toisensa hengilta.
EI tuollaista ei koskaan saa kirjoittaa Pyhästä Hengestä. Se on syntisen ihmisen, (itsekeskeisen, omahyväisen pelkurin) syntinen ajatus ja mielleyhtymä. Jumala rakastaa syntisiä ja aivan erityisellä tavalla hän rakastaa niitä jotka syntien alla kamppailevat, kompuroivat ja lankeilevatkin.
MEIDÄN sinun ja minun tähtemme Jeesus tuli maailmaan.Pyhä Henki ole auttaja, ja toimii silloin kun pyydämme apua. Riidassa vallan on saanut ihmisen luonto, jossa on vihaa, katkeruutta ja kostonhimoa, nämä asiat käsittelemättöminä ovat valtavan voimakkaita ja valtaavat mielen ja pahimmassa tapauksesta tulevat epäjumalan kaltaisiksi elämässä, syyksi elää. Ei tälläisessä ihmisessä, vaikkakin itseään uskovaksi kutsuu Pyhä henki elä, vaan ulkokultaisuus saa vallan.
Pienestä pisarasta kasvaa iso meri , niin hyvässä kuin pahassa. Tapio522 kirjoitti:
Selittäessään vuorisaarnassaan viidettä käskyä Jeesus puhuu ihmisten arkisesta käyttäytymisestä.
”Minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion” (Matt.5: 22).
”Joka sanoo veljelleen: `Sinä tyhjänpäiväinen`, on ansainnut oikeuden tuomion” .
”Joka sanoo: `Sinä hullu`, on ansainnut helvetin tulen.”
Meillä jokaisella on ihmisarvo, eikä sitä tule turhentaa. Helposti mekin nolaamme tai väheksymme toisiamme (menemme ”henkilökohtaisuuksiin”!). Kukaan ei ole ”turhanpäiväinen” eikä arvoton.
Kristittyinä meidän tulisi toimia riita-asioissa sovinnon tekijöinä (Matt.5:23-26). Riitaisuudet karkoittavat Pyhän Hengen.
Vuorisaarna antaa ohjeita, miten meidän-sinun ja minun- tulee toimia yksityiselämässämme lähimmäisiämme kohtaan.
Minun ei ole lupa surmata ketään, en saa vihata ketään tai kostaa pahaa pahalla.
Minun on seurattava Jeesuksen esimerkkiä ja rakastettava vihollisiani ja rukoiltava heidän puolestaan, jotka tekevät minulle pahaa henkilökohtaisesti.
Omalta kohdaltasi meidän tulee pitkämielisesti kärsiä vääryyttä, mutta onko rakkaudenlain mukaan meillä oikeus vain katsella sivusta, kun läheisillemme tehdään vääryyttä?
Jos annat ihmisten tehdä vääryyttä itseäsi kohtaan, se voi olla rakkautta.
Jos taas ummistat silmäsi sille vääryydelle, jota lähimmäistäsi kohtaan tehdään, se on syntiä.
Mitä te ajattelette tästä?"Minun on seurattava Jeesuksen esimerkkiä ja rakastettava vihollisiani ja rukoiltava heidän puolestaan, jotka tekevät minulle pahaa henkilökohtaisesti".
--
JEESUKSEN ESIMERKKI,
JEESUS RISTILLÄ
Luuk.23:33-34
--
23:33 Ja kun saavuttiin paikalle, jota sanotaan Pääkallonpaikaksi, niin siellä he ristiinnaulitsivat hänet sekä pahantekijät, toisen oikealle ja toisen vasemmalle puolelle.
23:34 Mutta Jeesus sanoi: "Isä, anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä, mitä he tekevät".Tapio522 kirjoitti:
"Minun on seurattava Jeesuksen esimerkkiä ja rakastettava vihollisiani ja rukoiltava heidän puolestaan, jotka tekevät minulle pahaa henkilökohtaisesti".
--
JEESUKSEN ESIMERKKI,
JEESUS RISTILLÄ
Luuk.23:33-34
--
23:33 Ja kun saavuttiin paikalle, jota sanotaan Pääkallonpaikaksi, niin siellä he ristiinnaulitsivat hänet sekä pahantekijät, toisen oikealle ja toisen vasemmalle puolelle.
23:34 Mutta Jeesus sanoi: "Isä, anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä, mitä he tekevät".Rakkaus lähimmäistä kohtaan on toimintaa niiden ihmisten hyväksi, jotka apuamme tarvitsevat.
Kaikkia kohtaan kristityllä on siunaava ja rauhaan pyrkivä mieli. Herra on aina niiden puolella, joilla on ”kiivaus hyvään”. Hänen ei tarvitse kostaa pahaa pahalla, eikä herjausta herjauksella.
1. Piet. 3:8,9
--
3:8 .... olkaa kaikki yksimielisiä, helläsydämisiä, veljiä kohtaan rakkaita, armahtavaisia, nöyriä.
3:9 Älkää kostako pahaa pahalla, älkää herjausta herjauksella, vaan päinvastoin siunatkaa; sillä siihen te olette kutsututkin, että siunauksen perisitte.Tapio522 kirjoitti:
Selittäessään vuorisaarnassaan viidettä käskyä Jeesus puhuu ihmisten arkisesta käyttäytymisestä.
”Minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion” (Matt.5: 22).
”Joka sanoo veljelleen: `Sinä tyhjänpäiväinen`, on ansainnut oikeuden tuomion” .
”Joka sanoo: `Sinä hullu`, on ansainnut helvetin tulen.”
Meillä jokaisella on ihmisarvo, eikä sitä tule turhentaa. Helposti mekin nolaamme tai väheksymme toisiamme (menemme ”henkilökohtaisuuksiin”!). Kukaan ei ole ”turhanpäiväinen” eikä arvoton.
Kristittyinä meidän tulisi toimia riita-asioissa sovinnon tekijöinä (Matt.5:23-26). Riitaisuudet karkoittavat Pyhän Hengen.
Vuorisaarna antaa ohjeita, miten meidän-sinun ja minun- tulee toimia yksityiselämässämme lähimmäisiämme kohtaan.
Minun ei ole lupa surmata ketään, en saa vihata ketään tai kostaa pahaa pahalla.
Minun on seurattava Jeesuksen esimerkkiä ja rakastettava vihollisiani ja rukoiltava heidän puolestaan, jotka tekevät minulle pahaa henkilökohtaisesti.
Omalta kohdaltasi meidän tulee pitkämielisesti kärsiä vääryyttä, mutta onko rakkaudenlain mukaan meillä oikeus vain katsella sivusta, kun läheisillemme tehdään vääryyttä?
Jos annat ihmisten tehdä vääryyttä itseäsi kohtaan, se voi olla rakkautta.
Jos taas ummistat silmäsi sille vääryydelle, jota lähimmäistäsi kohtaan tehdään, se on syntiä.
Mitä te ajattelette tästä?että ylpeä liha ja minä minä näytän miten hieno ihminen olen että en hyväxyy tuota vääryyttä joka kohdistuu lähimmäiseen,, vaikka tosiasia Se on Jumalan antama filiastelaisten käsiin joka murska sen pahan ja ylpeän Uskovainen ja saa hänet pehmeäxi koska Jumala pääsee antamaan sitä yliluonnollisexi ja muutos on suuri.
ota sä vaan rynnäkkökiväri mukaan kauppareissulla varmuuden vuoxi tapio jos meinasit jatkaa sun kirjoitus miten myös puuttut lähimmäisten kohdistuva hyökkäys ja Jumalan sallima. Vai luuletko että jotain noin vain sattuu ja percele ja paha saa tehdä ja mellastaa, jotain omin päin? : )savonarola kirjoitti:
että ylpeä liha ja minä minä näytän miten hieno ihminen olen että en hyväxyy tuota vääryyttä joka kohdistuu lähimmäiseen,, vaikka tosiasia Se on Jumalan antama filiastelaisten käsiin joka murska sen pahan ja ylpeän Uskovainen ja saa hänet pehmeäxi koska Jumala pääsee antamaan sitä yliluonnollisexi ja muutos on suuri.
ota sä vaan rynnäkkökiväri mukaan kauppareissulla varmuuden vuoxi tapio jos meinasit jatkaa sun kirjoitus miten myös puuttut lähimmäisten kohdistuva hyökkäys ja Jumalan sallima. Vai luuletko että jotain noin vain sattuu ja percele ja paha saa tehdä ja mellastaa, jotain omin päin? : )savonarola: "...ota sä vaan rynnäkkökiväri mukaan kauppareissulla varmuuden vuoxi tapio...".
--
Eikö meillä olekkaan sellaista esivaltaa, joka suojelee kansalaisiaan?
Monikohan Suomessa kannattaa anarkiaa?
http://fi.wikipedia.org/wiki/AnarkismiTapio522 kirjoitti:
savonarola: "...ota sä vaan rynnäkkökiväri mukaan kauppareissulla varmuuden vuoxi tapio...".
--
Eikö meillä olekkaan sellaista esivaltaa, joka suojelee kansalaisiaan?
Monikohan Suomessa kannattaa anarkiaa?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Anarkismiettä sä kertoisit miten suhtaudut kun joku hyökkää sun Vaimosi tai lapsesi kimppuun? Suojeletko menemään väliin ?
savonarola kirjoitti:
että sä kertoisit miten suhtaudut kun joku hyökkää sun Vaimosi tai lapsesi kimppuun? Suojeletko menemään väliin ?
Luuk.22:36-38
--
22:36 Niin hän (=Jeesus) sanoi heille: "Mutta nyt, jolla on kukkaro, ottakoon sen mukaansa; niin myös laukun. Ja jolla ei ole, myyköön vaippansa ja ostakoon miekan.
22:37 Sillä minä sanon teille, että minussa pitää käymän toteen tämän, mikä kirjoitettu on: 'Ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon.' Sillä se, mikä minusta on sanottu, on täyttynyt."
22:38 Niin he sanoivat: "Herra, katso, tässä on kaksi miekkaa." Mutta hän vastasi heille: "Riittää."
----
Jeesus siis kehoitti ostamaan miekan.
Mitä varten, jos sitä ei voi itsepuollustukseksi missään tilanteessa käyttää?Tapio522 kirjoitti:
Luuk.22:36-38
--
22:36 Niin hän (=Jeesus) sanoi heille: "Mutta nyt, jolla on kukkaro, ottakoon sen mukaansa; niin myös laukun. Ja jolla ei ole, myyköön vaippansa ja ostakoon miekan.
22:37 Sillä minä sanon teille, että minussa pitää käymän toteen tämän, mikä kirjoitettu on: 'Ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon.' Sillä se, mikä minusta on sanottu, on täyttynyt."
22:38 Niin he sanoivat: "Herra, katso, tässä on kaksi miekkaa." Mutta hän vastasi heille: "Riittää."
----
Jeesus siis kehoitti ostamaan miekan.
Mitä varten, jos sitä ei voi itsepuollustukseksi missään tilanteessa käyttää?Elikä Jeesus on sitten ristiriitojen kylväjien mies ja ei pidä suora linja ! Jossain tapauxessa saa tappaa ja jossain Tapion sääntöjen mukaan saa tehdä vastarinta ja jossain tilanteessa sitten ei tartte kääntä toinen poski tilalle vaan annetaan rynkkyaseet paukkua ´nii että maailma nauraa meille ja sanoo joo joo mukama uskovaisia...
Kuka sanoi että tulis olla ON On Tai EI EI !! Kaikki Tapion väli muodot on pahasta! Valitka nytt Tapion tappamislinja ja tulkaa tapetuxi iankaikkisesti hänen mukanansa Tai Jeesuxen linja ÄLÄ tapa !!!
Jeesus puhui ja eli vertauskuvallisen vanhassa liitossa kun hän sanoi ostakaa miekka !! Ei olis enä Uuden liiton ajassa sanonut,, osta vähän plutomia ja tee itselle atomiaseen !!savonarola kirjoitti:
Elikä Jeesus on sitten ristiriitojen kylväjien mies ja ei pidä suora linja ! Jossain tapauxessa saa tappaa ja jossain Tapion sääntöjen mukaan saa tehdä vastarinta ja jossain tilanteessa sitten ei tartte kääntä toinen poski tilalle vaan annetaan rynkkyaseet paukkua ´nii että maailma nauraa meille ja sanoo joo joo mukama uskovaisia...
Kuka sanoi että tulis olla ON On Tai EI EI !! Kaikki Tapion väli muodot on pahasta! Valitka nytt Tapion tappamislinja ja tulkaa tapetuxi iankaikkisesti hänen mukanansa Tai Jeesuxen linja ÄLÄ tapa !!!
Jeesus puhui ja eli vertauskuvallisen vanhassa liitossa kun hän sanoi ostakaa miekka !! Ei olis enä Uuden liiton ajassa sanonut,, osta vähän plutomia ja tee itselle atomiaseen !!savonarola, en saanut selvää vastauksestasi.
Sanot: "Valitka nytt Tapion tappamislinja ja tulkaa tapetuxi iankaikkisesti hänen mukanansa Tai Jeesuxen linja ÄLÄ tapa" !!!
Tarkoitatko, ettei saa millään tavalla puollustautua konkreettisesti, jos esim. joku hyökkää sinun tai läheistesi kimppuun?
Annatko itsesi ja perheesi rikollisten kidutettavaksi, raiskattavaksi ja surmattavaksi?- to..
Tapio522 kirjoitti:
savonarola, en saanut selvää vastauksestasi.
Sanot: "Valitka nytt Tapion tappamislinja ja tulkaa tapetuxi iankaikkisesti hänen mukanansa Tai Jeesuxen linja ÄLÄ tapa" !!!
Tarkoitatko, ettei saa millään tavalla puollustautua konkreettisesti, jos esim. joku hyökkää sinun tai läheistesi kimppuun?
Annatko itsesi ja perheesi rikollisten kidutettavaksi, raiskattavaksi ja surmattavaksi?ei Jeesus tuonut uutta väkivallan käyttöä pohdittaessa. Ihminen yksilönä saa puolustaa itseään jos muu ei auta niin tappamalla, samoin esivalta joka joutuu pakosti käyttämään väkivaltaa. Älä murhaa jää ainoaksi ohjeeksi, tappaa saa, massiivisestikin, jos esivalta niin määrää.
Auki nyt jäi vain se miksi Jeesus ei sallinut miehitetyn kansan puolustautua edes passiivisella vastarinnalla. to.. kirjoitti:
ei Jeesus tuonut uutta väkivallan käyttöä pohdittaessa. Ihminen yksilönä saa puolustaa itseään jos muu ei auta niin tappamalla, samoin esivalta joka joutuu pakosti käyttämään väkivaltaa. Älä murhaa jää ainoaksi ohjeeksi, tappaa saa, massiivisestikin, jos esivalta niin määrää.
Auki nyt jäi vain se miksi Jeesus ei sallinut miehitetyn kansan puolustautua edes passiivisella vastarinnalla.to..: "Auki nyt jäi vain se miksi Jeesus ei sallinut miehitetyn kansan puolustautua edes passiivisella vastarinnalla"?
---
Miten miehitetty kansa olisi käytännössä harjoittanut passiivista vastarintaa?
---
Edellä kirjoitin, miten Jeesus suhtautui esivaltaan. kun oli kyse esim. veron maksamisesta keisarille.
(Mark.12:13-17)
Fariseukset yrittivät juonimalla saada Jeesus veroraha-kysymyksellään valtiollisesti epäluotettavaksi henkilöksi.
Jeesuksen vastauksella on ollut suuri merkitys kristittyjen ja valtiovallan (esivallan) välisen suhteen oikeanlaiseen ymmärtämiseen.
Kristitty ei ole kapinallinen. Jumalaa tulee kuitenkin totella enemmän kuin ihmisiä (Apt. 5:29).
Varoittavana esimerkkinä vääränlaisesta suhtautumisesta esivaltaan oli juutalaisten suuri kapina ja sota v. 66-70 j.Kr., jonka johdosta Jerusalem hävitettiin roomalaisten toimesta.
--
"Pelkää, poikani, Herraa ja kuningasta, älä sekaannu kapinallisten seuraan.
Sillä yhtäkkiä tulee heille onnettomuus, tuomio-kuka tietää milloin-toisille niinkuin toisillekin".
(Sananlaskut 24:21,22).- to..
Tapio522 kirjoitti:
to..: "Auki nyt jäi vain se miksi Jeesus ei sallinut miehitetyn kansan puolustautua edes passiivisella vastarinnalla"?
---
Miten miehitetty kansa olisi käytännössä harjoittanut passiivista vastarintaa?
---
Edellä kirjoitin, miten Jeesus suhtautui esivaltaan. kun oli kyse esim. veron maksamisesta keisarille.
(Mark.12:13-17)
Fariseukset yrittivät juonimalla saada Jeesus veroraha-kysymyksellään valtiollisesti epäluotettavaksi henkilöksi.
Jeesuksen vastauksella on ollut suuri merkitys kristittyjen ja valtiovallan (esivallan) välisen suhteen oikeanlaiseen ymmärtämiseen.
Kristitty ei ole kapinallinen. Jumalaa tulee kuitenkin totella enemmän kuin ihmisiä (Apt. 5:29).
Varoittavana esimerkkinä vääränlaisesta suhtautumisesta esivaltaan oli juutalaisten suuri kapina ja sota v. 66-70 j.Kr., jonka johdosta Jerusalem hävitettiin roomalaisten toimesta.
--
"Pelkää, poikani, Herraa ja kuningasta, älä sekaannu kapinallisten seuraan.
Sillä yhtäkkiä tulee heille onnettomuus, tuomio-kuka tietää milloin-toisille niinkuin toisillekin".
(Sananlaskut 24:21,22).lähtökohtaasi, "juonimalla"? Palestiinassa oli tuolloin kymmeniä eri ryhmiä joilla kullakin oli omat niin uskonnolliset kuin poliittiset näkemykset, fariseuksista on tehty UT:n pääpiru, he olivat pieni ryhmä, he eivät eristäytyneet erämaihin tai ylläpitäneet aseellista kapinaa eli he näkyivät. Ei varmaan kukaan tuon ajan juutalainen voinut olla ratkaisematta kysymystä suhteesta miehittäjään ja siitä maksaako veron vai ei , liittyykä aseellista vastarintaa valmisteleviin vai ei .UT pelkistää kaiken ulos elävästä elämästä, fariseuksilla tai millään muullakaan tuon ajan ryhmällä ei ollut siihen mahdollisuutta.Ei Jeesuksenkaan ryhmällä.
Kapina oli varoittava esimerkki? Eli toisin sanoen miehittäjälle ei saa tehdä vastarintaa? Eri asia on kannattaako ja milloin vihollista vastaan nousta. on selvä että juutalaisilla ei ollut mahdollisuutta voittaa suurvaltaa , sama erehdys jonka he tekivät Israelin kuningaskuntien tuhoutuessa, hävisivät suurvalloille ja tappiolle annettiin uskonnollinen selitys, ei voimasuhteista johtuva.
Kristitty ei ole kapinallinen, kristitty siis alistuu miehitetyksi ja tapettavaksi? Puhut ristiin , edellä sanoit että saa kantaa miekkaa ja puolustua. Onko esivaltaa aina toteltava, Hitler ja Stalin esimerkkinä, entä miksi kymmenet kristityt valtiot itse ovat itsenäistyneet nousemalla kapinaan, ja sadat muut käyneet rauhassa elävien valtioiden kimppuun? Jumalan käskytkin ovat varsin ristiitaisia kuten on nähty : tapa amalekilaiset, naiset lapset mukaan lukien, älä kapinoi, mutta saat kantaa miekkaa siloinkin kun olet yksityishenkilö. Tapio522 kirjoitti:
savonarola, en saanut selvää vastauksestasi.
Sanot: "Valitka nytt Tapion tappamislinja ja tulkaa tapetuxi iankaikkisesti hänen mukanansa Tai Jeesuxen linja ÄLÄ tapa" !!!
Tarkoitatko, ettei saa millään tavalla puollustautua konkreettisesti, jos esim. joku hyökkää sinun tai läheistesi kimppuun?
Annatko itsesi ja perheesi rikollisten kidutettavaksi, raiskattavaksi ja surmattavaksi?Ettet tajua !! Tiedätkö mix ne esti Paavali antautua kiduttajien ja tappajien käsiin?
Kysyt ---> Annatko itsesi ja perheesi rikollisten kidutettavaksi, raiskattavaksi ja surmattavaksi?
En etsi niitä ja sanon hej täss olen ja perhe voisitko kidutta ja tappaa meitä !! Mutta jos Jumala salli tällaista tapahtua niin en ala leikkiä Jumala ja estä heitä automaattiaseella niin että saan heidän suku päälle joka varmasti kostaa ! Kostokierre on sun oppi Tapio !! Jatka ihan yxin vaan mun puolesta jos ei Jumala anna sulle viisauutta! Onhan noita patriarkkia suomea täynnä joka on niin sokea että he sokeita taluttaa samaan kuoppaan!!to.. kirjoitti:
lähtökohtaasi, "juonimalla"? Palestiinassa oli tuolloin kymmeniä eri ryhmiä joilla kullakin oli omat niin uskonnolliset kuin poliittiset näkemykset, fariseuksista on tehty UT:n pääpiru, he olivat pieni ryhmä, he eivät eristäytyneet erämaihin tai ylläpitäneet aseellista kapinaa eli he näkyivät. Ei varmaan kukaan tuon ajan juutalainen voinut olla ratkaisematta kysymystä suhteesta miehittäjään ja siitä maksaako veron vai ei , liittyykä aseellista vastarintaa valmisteleviin vai ei .UT pelkistää kaiken ulos elävästä elämästä, fariseuksilla tai millään muullakaan tuon ajan ryhmällä ei ollut siihen mahdollisuutta.Ei Jeesuksenkaan ryhmällä.
Kapina oli varoittava esimerkki? Eli toisin sanoen miehittäjälle ei saa tehdä vastarintaa? Eri asia on kannattaako ja milloin vihollista vastaan nousta. on selvä että juutalaisilla ei ollut mahdollisuutta voittaa suurvaltaa , sama erehdys jonka he tekivät Israelin kuningaskuntien tuhoutuessa, hävisivät suurvalloille ja tappiolle annettiin uskonnollinen selitys, ei voimasuhteista johtuva.
Kristitty ei ole kapinallinen, kristitty siis alistuu miehitetyksi ja tapettavaksi? Puhut ristiin , edellä sanoit että saa kantaa miekkaa ja puolustua. Onko esivaltaa aina toteltava, Hitler ja Stalin esimerkkinä, entä miksi kymmenet kristityt valtiot itse ovat itsenäistyneet nousemalla kapinaan, ja sadat muut käyneet rauhassa elävien valtioiden kimppuun? Jumalan käskytkin ovat varsin ristiitaisia kuten on nähty : tapa amalekilaiset, naiset lapset mukaan lukien, älä kapinoi, mutta saat kantaa miekkaa siloinkin kun olet yksityishenkilö.Lihallinen ukonnollinen kristitty tappaa aina ! Mutta Oikea Uskovainen antautuu tapettavaxi niinkuin Jeesus antoi esimerkki ja käski Seuraa minua kuolemaan ! mahdotonta Lihalle?? ! Joo mutta mahdollista Hengelle niinkuin herätyshistoria Näyttää meille kun Oikeita Uskovia on antautunut tapettavaxi vainon aika,, niinkuin Jeesus !! Joka nosta miekka kaatuu miekkaan on Jeesus opettanut usean erilailla raamatussa! Älä tee pahalle vastarinta !
Ei noin Pietari ja otti korva ja pisti sen takaisin! nuhteli Pietari pistä miekka takaisin tuppeen !savonarola kirjoitti:
Elikä Jeesus on sitten ristiriitojen kylväjien mies ja ei pidä suora linja ! Jossain tapauxessa saa tappaa ja jossain Tapion sääntöjen mukaan saa tehdä vastarinta ja jossain tilanteessa sitten ei tartte kääntä toinen poski tilalle vaan annetaan rynkkyaseet paukkua ´nii että maailma nauraa meille ja sanoo joo joo mukama uskovaisia...
Kuka sanoi että tulis olla ON On Tai EI EI !! Kaikki Tapion väli muodot on pahasta! Valitka nytt Tapion tappamislinja ja tulkaa tapetuxi iankaikkisesti hänen mukanansa Tai Jeesuxen linja ÄLÄ tapa !!!
Jeesus puhui ja eli vertauskuvallisen vanhassa liitossa kun hän sanoi ostakaa miekka !! Ei olis enä Uuden liiton ajassa sanonut,, osta vähän plutomia ja tee itselle atomiaseen !!savonarola: "Jossain tapauxessa saa tappaa ja jossain Tapion sääntöjen mukaan saa tehdä vastarinta ja jossain tilanteessa sitten ei tartte kääntä toinen poski tilalle vaan annetaan rynkkyaseet paukkua ´nii että maailma nauraa meille ja sanoo joo joo mukama uskovaisia...".
--
Mitenhän olisi käynyt, jos viime sodissa kaikki sotilaamme olisivat kääntäneet vain poskensa hyökkääjille?
--
Matt.5:38,39
--
38. "Teille on opetettu: 'Silmä silmästä, hammas hampaasta.'
39. Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa. Jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle vasenkin.
--
Vuorisaarnassaan Jeesus opettaa, kuinka meidän tulisi hoitaa ihmissuhteitamme ja rakastaa vihamiehiämme (Matt. 5:38-48).
Jeesuksen käskyjenselitys kiteytyy lopulta lähimmäisenrakkauden sanomaksi.
Juutalaisillehan oli opetettu jo Hammurabin vahvistamaa periaatetta ”silmä silmästä ja hammas hampaasta” (j. 38). Rangaistuksen tuli siten vastata rikoksen seuraamusta.
Jeesus taas neuvoo seuraavilla (39-42) esimerkeillään luopumaan oikeudenmukaisenkin hyvityksen vaatimisesta.
Rakkauden kultainen sääntö on hyvä pitää mielessä:
”Mitä et tahdo tehtävän itsellesi, sitä ei sinunkaan pidä tehdä toiselle” (Matt. 7:12).
Tämä on vaikea läksy.
Jumalan lasten tulee osoittaa rakkautta kaikkia kohtaan erottelematta, niin hyville kuin pahoillekin ihmisille (j. 43-47).savonarola kirjoitti:
Lihallinen ukonnollinen kristitty tappaa aina ! Mutta Oikea Uskovainen antautuu tapettavaxi niinkuin Jeesus antoi esimerkki ja käski Seuraa minua kuolemaan ! mahdotonta Lihalle?? ! Joo mutta mahdollista Hengelle niinkuin herätyshistoria Näyttää meille kun Oikeita Uskovia on antautunut tapettavaxi vainon aika,, niinkuin Jeesus !! Joka nosta miekka kaatuu miekkaan on Jeesus opettanut usean erilailla raamatussa! Älä tee pahalle vastarinta !
Ei noin Pietari ja otti korva ja pisti sen takaisin! nuhteli Pietari pistä miekka takaisin tuppeen !savonarola: "Joka nosta miekka kaatuu miekkaan on Jeesus opettanut usean erilailla raamatussa! Älä tee pahalle vastarinta !
Ei noin Pietari ja otti korva ja pisti sen takaisin! nuhteli Pietari pistä miekka takaisin tuppeen" !
---
Matt. 26:52
Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Pistä miekkasi tuppeen; sillä kaikki, jotka miekkaan tarttuvat, ne miekkaan hukkuvat".
--
Pietari turvautui omankädenoikeuteen.
Tilanne on toinen, kun esivalta tarvitsee palvelustamme, "sillä se ei miekkaa turhaan kanna" (Room.13:4).Tapio522 kirjoitti:
savonarola: "Joka nosta miekka kaatuu miekkaan on Jeesus opettanut usean erilailla raamatussa! Älä tee pahalle vastarinta !
Ei noin Pietari ja otti korva ja pisti sen takaisin! nuhteli Pietari pistä miekka takaisin tuppeen" !
---
Matt. 26:52
Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Pistä miekkasi tuppeen; sillä kaikki, jotka miekkaan tarttuvat, ne miekkaan hukkuvat".
--
Pietari turvautui omankädenoikeuteen.
Tilanne on toinen, kun esivalta tarvitsee palvelustamme, "sillä se ei miekkaa turhaan kanna" (Room.13:4).Oletkos Tapio pohtinut mistä muodostuu yhteiskunta,esivalta, terveyden huolto jne......... eikä meistä ihmisistä/kansalaisista.
Niin, huvittaa vain tuon "Älä tapa" käskyn pohtiminen monasti. On ihmisiä, jotka ymmärtävät tuon käskyn siten, että ihminen saa tappaa ollessaan toisessa roolissa. Lääkäri, sotilas, jne..
Tavallinen ihminen tietenkin tappaa kun tilanne niin vaatii, mutta jos ihminen on uudestisyntynyt/omaa Kristuksen mielen, niin hän ei voi tappaa missään olosuhteissaTapio522 kirjoitti:
savonarola: "Joka nosta miekka kaatuu miekkaan on Jeesus opettanut usean erilailla raamatussa! Älä tee pahalle vastarinta !
Ei noin Pietari ja otti korva ja pisti sen takaisin! nuhteli Pietari pistä miekka takaisin tuppeen" !
---
Matt. 26:52
Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Pistä miekkasi tuppeen; sillä kaikki, jotka miekkaan tarttuvat, ne miekkaan hukkuvat".
--
Pietari turvautui omankädenoikeuteen.
Tilanne on toinen, kun esivalta tarvitsee palvelustamme, "sillä se ei miekkaa turhaan kanna" (Room.13:4).Patriarkkaopettajien väänöstä ja seli seli! Etkä uskalla kysyä Pyhältä Hengeltä mikä on oikea Totuus! He ovat niinkuin papit ja pappiskoneisto ollut vastuussa esivallalle ja täytynyt siunaa tappajat sodassa nä leipäpapit kun he menevät murhamaan veljensä joka he ovat monesti kohdannut vihollisena toisesta maasta ja tä tekee sun toisilta opettajilta oppinut käsitys niin naurettava!
Ei se esivalta turhaan miekka kanna kun se käytetään sua vastaan ja saat maista omat opit ja kun ja uskonnolliset Tapiot toisesta maasta tulee jaantaa sinua tuta,, mikä se on kun he ovat Tapion lihalliset opit ottaneet todex !!Tapio522 kirjoitti:
savonarola: "Jossain tapauxessa saa tappaa ja jossain Tapion sääntöjen mukaan saa tehdä vastarinta ja jossain tilanteessa sitten ei tartte kääntä toinen poski tilalle vaan annetaan rynkkyaseet paukkua ´nii että maailma nauraa meille ja sanoo joo joo mukama uskovaisia...".
--
Mitenhän olisi käynyt, jos viime sodissa kaikki sotilaamme olisivat kääntäneet vain poskensa hyökkääjille?
--
Matt.5:38,39
--
38. "Teille on opetettu: 'Silmä silmästä, hammas hampaasta.'
39. Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa. Jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle vasenkin.
--
Vuorisaarnassaan Jeesus opettaa, kuinka meidän tulisi hoitaa ihmissuhteitamme ja rakastaa vihamiehiämme (Matt. 5:38-48).
Jeesuksen käskyjenselitys kiteytyy lopulta lähimmäisenrakkauden sanomaksi.
Juutalaisillehan oli opetettu jo Hammurabin vahvistamaa periaatetta ”silmä silmästä ja hammas hampaasta” (j. 38). Rangaistuksen tuli siten vastata rikoksen seuraamusta.
Jeesus taas neuvoo seuraavilla (39-42) esimerkeillään luopumaan oikeudenmukaisenkin hyvityksen vaatimisesta.
Rakkauden kultainen sääntö on hyvä pitää mielessä:
”Mitä et tahdo tehtävän itsellesi, sitä ei sinunkaan pidä tehdä toiselle” (Matt. 7:12).
Tämä on vaikea läksy.
Jumalan lasten tulee osoittaa rakkautta kaikkia kohtaan erottelematta, niin hyville kuin pahoillekin ihmisille (j. 43-47).Vai teeskenteletkö tyhmä ovalasti? Kysyt minulta --->savonarola: "Jossain tapauxessa saa tappaa ja jossain Tapion sääntöjen mukaan saa tehdä vastarinta ja jossain tilanteessa sitten ei tartte kääntä toinen poski tilalle vaan annetaan rynkkyaseet paukkua ´nii että maailma nauraa meille ja sanoo joo joo mukama uskovaisia...".
--
Mitenhän olisi käynyt, jos viime sodissa kaikki sotilaamme olisivat kääntäneet vain poskensa hyökkääjille?
---Vastaan --> Ei mitenkään ja oltais nyt Venäläisiä! Käännyttämässä venäläiset Kristiinuskoon mutta nyt se ei pääse toteutumaan koska tapiolaiset sai päättä ja olla sotapäällikkö!
--
Matt.5:38,39
--
38. "Teille on opetettu: 'Silmä silmästä, hammas hampaasta.'
39. Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa. Jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle vasenkin.
--
Vuorisaarnassaan Jeesus opettaa, kuinka meidän tulisi hoitaa ihmissuhteitamme ja rakastaa vihamiehiämme (Matt. 5:38-48).
Jeesuksen käskyjenselitys kiteytyy lopulta lähimmäisenrakkauden sanomaksi.
Juutalaisillehan oli opetettu jo Hammurabin vahvistamaa periaatetta ”silmä silmästä ja hammas hampaasta” (j. 38). Rangaistuksen tuli siten vastata rikoksen seuraamusta.
Jeesus taas neuvoo seuraavilla (39-42) esimerkeillään luopumaan oikeudenmukaisenkin hyvityksen vaatimisesta.
Rakkauden kultainen sääntö on hyvä pitää mielessä:
”Mitä et tahdo tehtävän itsellesi, sitä ei sinunkaan pidä tehdä toiselle” (Matt. 7:12).
Tämä on vaikea läksy.
--> Vastaan sulle että on paljon vaikempi läxy luopua kaikkista omista oikeuxista puolusta itseä ja antaa jumala olla Jumala ja puolustaa itseä kun alkaa tulla nyrkki ja veitsi rintaan !! : ) Pitkä on sun matka vielä tajuta Hengellisestä elämästä yhtään mitään !!
Jumalan lasten tulee osoittaa rakkautta kaikkia kohtaan erottelematta, niin hyville kuin pahoillekin ihmisille (j. 43-47).
Rakkaus ei koskaan tee väkivälta vaan kärsii ja kärsii ja OTAA VASTAAN iskuja ja vääryyttä suuta avamattaa silmät ja korvat sulkeutuna kun paha hyökkää. Ja kiittä Jumala että saa olla arvoissa ja arvollinen kulkea sama tietä kuin Jeesus joka Jes. 53:7
Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen eikä suutansa avannut; niinkuin karitsa, joka teuraaksi viedään, niinkuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä, niin ei hän suutansa avannut.
Ap. t. 8:32
Ja se kirjoitus, jota hän luki, oli tämä: "Niinkuin lammas hänet viedään teuraaksi; ja niinkuin karitsa on ääneti keritsijänsä edessä, niin ei hänkään suutansa avaa.
Etkö ole koskaan kuullut omilla korvilla SEURA MINUA ! eikä patriarkkaat ja väärät opettajat ?????
- vanha ja vakaa
pelätä kyllä. Omituiseen jumalaan uskotte ja sitä palvotte.
Aurinko on parempi jumala, se on olemassa ja elämän antaja ja kaiken ylläpitäjä.
Onko mielekästä tuhlata aikaa ja elämää mielikuvitusolennon palvelemiseen?
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kysynkin sinulta nyt...
Tahdotko sinä minusta miehestä enää mitään..koskaan? Vastaa kyllä/ei/en tiedä ja siihen puhelinnumeroni kaksi viimeistä474374Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa
että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet1103516Onkohan tämä jotain elämää suurempaa
Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m391835- 1061763
Nainen, vaikka kaikki on
ohi eikä koskaan alkanutkaan, niin tekisi silti mieli jakaa tämä trippi kanssasi, kertoa mitä kappaleita kuuntelin jne.131507Onko Marilyn Monroe mielestäsi maailman kaunein nainen kautta aikojen?
Marilyn Monroe sai sekaisin naisten ja miesten päät kurvikkailla muodoillaan ja keimailevalla asenteellaan. Monroe onkin1191501HH En uskalla enää ottaa sinuun yhteyttä
Enkä tiedä miltä sinusta tuntuu nyt. Itsellä tosi tyhjä olo, harmittaa kun kaikki levällään. Toivottavasti sulla kaikki81224- 771205
- 1091086
- 521041