Kuka helvetti määrittelee sen kuinka paljon mitäkin koulutuspaikkoja milloinkin on?
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010072112070201_uu.shtml
Käsittääkseni insinöörejä yms. on koulutettu jo vähintään 10 vuotta moninkertainen määrä työmarkkinoiden todelliseen tarpeeseen nähden. Tokihan tuo palvelee yritysmaailman etua ihan kivasti, kun hakioita on niin paljon, että aina löytyy joku joka suostuu töihin vähän halvemmalla kuin toinen.
Pieni vinkki työnhakuun:
Lähettäkää hakemuksia yrityksiin joilla on YT:t menossa tai vasta päättyneet.
Useissa yrityksissä korvataan "kalliita ja vanhoja rivi-inssejä" uusilla ja edullisemmilla.
Voi elämä...
13
117
Vastaukset
- scale
ole sen tutkintouudistuksen aikaansaannosta, mutta olet sä siinä oikeessa, että inssejä on koulutettu yli kymmenen vuotta liikaa.
Lisäksi joku valtion valopää keksi lopettaa teknikkokoulutuksen kokonaan ja nyt inssit tekee ylikoulutettuna työnjohtohommia....ei tue tuota työnjohtohommaa oikein millään tavalla.
Meillä ainakin on havaittu, että kokenut suorittavan tason työntekijä hanskaa työnjohtohommat usein paljon paremmin. Tuore inssi lähtee ihan nollista liikkeelle työnjohtajana.- scale
Richartti kirjoitti:
...ei tue tuota työnjohtohommaa oikein millään tavalla.
Meillä ainakin on havaittu, että kokenut suorittavan tason työntekijä hanskaa työnjohtohommat usein paljon paremmin. Tuore inssi lähtee ihan nollista liikkeelle työnjohtajana.mutta eipä meidän siitä tule murhetta kantaa, nää asiat on päätetty "ylemmällä" tasolla fiksumpien ihmisten toimesta :D
Jos opettajat pääsevät päättämään, niin lasten kasvatuskin on taito, joka pitää opetella yliopistossa. Kuka sitä ittensä työttömäksi viittisi tehdä.
Opetusministeriö sen varmaan päättää kuultuaan mm. työmarkkinaosapuolia. Minusta tämä on kaikenkaikkiaan aika kimurantti tilanne. Kuka osaa ennakoida pitkällä tähtäimellä, minkä alan osaajia tarvitaan? Vaikka diplomi-insinöörien työttömyys on lisääntynyt räjähdysmäisesti, niin tilasto jätti tarkoitushakuisesti kertomatta, että monilla aloilla tilanne on edelleenkin paljon huonompi. Verratapa vaikka media- tai taidealoja tekniikkaan, niin ero on valtava.
Minusta vika on siinä, että yliopistot ja AMK:t kaikenkaikkiaan ylikouluttavat liian suuren osa ikäluokista verrattuna työpaikkojen vaatimuksiin. Tradenomi kun ei huoli tai ei ainakaan motivoidu kaupanmyyjänä, kun on kuvitellut pääsevänsä suoraan koulunpenkiltä vähintäänkin asiantuntijaksi tai pikkupomoksi. Eikä diplomi-insinööri edes välttämättä osaa tehdä ammattikoulusta valmistuneen töitä, vaikka halujakin olisi.
Pst. Jos firma on irtisanonut tuotannollistaloudellisista syistä, on vanhoille työntekijöille tarjottava vuoden ajan hommia takaisin, ennen kuin voidaan palkata uusia. Siksi se on huono tapa hankkiutua laiskoista, osaamattomista ja juopoista tai pienentää palkkoja....pystytään kiertämään aika helposti tuota "takaisinottopakkoa".
Hankalimmissa tapauksissa tuon vuoden ajan hommat hoitaa joku ulkomailla ja sen jälkeen siihen hommaan palkataan se joka siihen on alun perinkin haluttu.
Hämmästyttävän paljon firmat hankkituvat tällä hetkellä eroon myös osaavista ja kokeneista työntekijöistä jotka ovat palkkansa päässeet neuvottelemaan ns. hulluina vuosina. Onhan se tietenkin ihan järkeenkäypää, varsinkin silloin kun uuden miehen perehdyttäminen ei vaadi kovin pitkää aikaa ja jäljelle jäävät painavat pitkää päivää tuon vuoden ajan irtisanomisen pelossa.- scale
aikaansaannosta. Suomessa on suorittavalla tasolla ihan oikeesti ne sossujen kritisoimat kahdet työmarkkinat kaksine työehtoineen, puhumattakaan siitä, että bulkkiroina tuotetaan reilusti halpamaissa.
Help desk puolella taas on glbaalius aikaansaanut sen, että mulle ainakin soitellaan, puolasta ja kai kohta Intiasta, eli ne perinteiset AMK-inssien duunit on kans ulkoistettu. Hoida siinä sitten asioita, kun toinen ei osaa edes kieltä.
Ei täällä kai kohta ole edes vanhusten paskavaippojen vaihtoa, kun joku keksii roudata kurpat kaukoitään. Richartti kirjoitti:
...pystytään kiertämään aika helposti tuota "takaisinottopakkoa".
Hankalimmissa tapauksissa tuon vuoden ajan hommat hoitaa joku ulkomailla ja sen jälkeen siihen hommaan palkataan se joka siihen on alun perinkin haluttu.
Hämmästyttävän paljon firmat hankkituvat tällä hetkellä eroon myös osaavista ja kokeneista työntekijöistä jotka ovat palkkansa päässeet neuvottelemaan ns. hulluina vuosina. Onhan se tietenkin ihan järkeenkäypää, varsinkin silloin kun uuden miehen perehdyttäminen ei vaadi kovin pitkää aikaa ja jäljelle jäävät painavat pitkää päivää tuon vuoden ajan irtisanomisen pelossa.Varmaan noinkin, mutta isoissakin firmoissa on eroja. Minua ei toisaalta yhtään ihmetytä, että kalliimpia pistetään pihalle, jos joku tekee homman riittävän hyvin halvemmalla. Vaikka aina väitetään, että vain työntekijöiden edut joustavat, niin harvan työntekijän palkka joustaa alaspäin. Ei auta kuin osata palkkansa edesta ja kilpailijoita paremmin. Että jos ammattitaidolle ei ole enää kysyntää omassa firmassa, niin olisi sitten naapurissa. Yksilön kannalta nämä tietysti ovat ikäviä asioita, mutta maissa ja yrityksissä, joissa ei ole joustoja, menee ennen pitkää huonosti.
Ja kyllä, minä olen näistä asioista aivan yhtä huolissani kuin sinäkin, omaltakin kohdaltani. Ei minulla ole epärealistisia kuvitelmia omasta kuolemattomuudestani, vaikka niin jatkuvasti palstalla väitetäänkin.scale kirjoitti:
aikaansaannosta. Suomessa on suorittavalla tasolla ihan oikeesti ne sossujen kritisoimat kahdet työmarkkinat kaksine työehtoineen, puhumattakaan siitä, että bulkkiroina tuotetaan reilusti halpamaissa.
Help desk puolella taas on glbaalius aikaansaanut sen, että mulle ainakin soitellaan, puolasta ja kai kohta Intiasta, eli ne perinteiset AMK-inssien duunit on kans ulkoistettu. Hoida siinä sitten asioita, kun toinen ei osaa edes kieltä.
Ei täällä kai kohta ole edes vanhusten paskavaippojen vaihtoa, kun joku keksii roudata kurpat kaukoitään.Valitettavan moni homma on ulkoistettavissa ja silloinhan oma jakkara tutisee. Onneksi on edelleen aika paljon paikkaan ja kielitaitoon sidottuja työpaikkoja. Ainakaan minä en tiedä yhtään omaa työtäni vastaavaa hommaa ulkoistetun, siirretyn ulkomaille eikä ole edes yhtään ulkomaalaista palkattu. Itseasiassa ei edes yhtään naista, joten minun näkökulmastani koulutetulla, hommansa jotenkin hoitavalla, valkoisella ja suomea puhuvalla miehellä ei vielä kovin huonosti mene verrattuna mihin tahansa muuhun ryhmään.
"Ei täällä kai kohta ole edes vanhusten paskavaippojen vaihtoa, kun joku keksii roudata kurpat kaukoitään." Tokkopa perseidenpesu kokonaan loppuu. Niitä vain ei pese suomalaissyntyiset, koska työ ei suomalaisille kelpaa. Noin muuten tuo kurppien kaukoitään roudaaminen kuulostaa hyvältä. Taidamme Rouva Ratikan kanssa molemmat vanhana kurppana tehdä niin ilman valtion pakotustakin. ;-)Ratikkakuski kirjoitti:
Varmaan noinkin, mutta isoissakin firmoissa on eroja. Minua ei toisaalta yhtään ihmetytä, että kalliimpia pistetään pihalle, jos joku tekee homman riittävän hyvin halvemmalla. Vaikka aina väitetään, että vain työntekijöiden edut joustavat, niin harvan työntekijän palkka joustaa alaspäin. Ei auta kuin osata palkkansa edesta ja kilpailijoita paremmin. Että jos ammattitaidolle ei ole enää kysyntää omassa firmassa, niin olisi sitten naapurissa. Yksilön kannalta nämä tietysti ovat ikäviä asioita, mutta maissa ja yrityksissä, joissa ei ole joustoja, menee ennen pitkää huonosti.
Ja kyllä, minä olen näistä asioista aivan yhtä huolissani kuin sinäkin, omaltakin kohdaltani. Ei minulla ole epärealistisia kuvitelmia omasta kuolemattomuudestani, vaikka niin jatkuvasti palstalla väitetäänkin....kierrätystäkin tapahtuu jonkin verran.
Kaveri irtisanotaan, se päätyy naapurifirmaan, kaveri irtisanotaan siltä uusimpana tulokkaana ja päätyy takaisin lähtöpisteeseen (-20..33% palkalla ja -25..50% motivaatiolla).Richartti kirjoitti:
...kierrätystäkin tapahtuu jonkin verran.
Kaveri irtisanotaan, se päätyy naapurifirmaan, kaveri irtisanotaan siltä uusimpana tulokkaana ja päätyy takaisin lähtöpisteeseen (-20..33% palkalla ja -25..50% motivaatiolla).Siinäpä sitä onkin irtisanojalle miettimistä, miten ja millä hinnalla homma jatkossa tehdään. Jos 25-50% alentunut ammattitaito, motivaatio ja työpanos riittää, niin sittenhän homma toimii. Jos ei, niin sittenhän homma alkaa kusta ja oma jakkara heilua.
- ihmeprinssi
"Kuka helvetti määrittelee sen kuinka paljon mitäkin koulutuspaikkoja milloinkin on? "
Julkisen sektorin touhuja pääsääntöisesti. Demokratiassa elellään ja kansa valitsee eduskunnan jonka salliessa toimeenpanovaltaa käyttää hallitus mm. opetusministeri ja opetusministeriöllä on varmasti käytössään virkamiehiä ja asiantuntijoita. En ole asiantuntija, joten voi se olla myös tarot-kortteja ja kristallipalloa lukeva mustalaiseukko, mutta veikkaisin kuitenkin ensimmäistä vaihtoehtoa. Eli sellainen helvetti.
"http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010072112070201_uu.shtml "
Tuohan kertoo valmistuneista, mikä juuri tänä vuonna ei vastaa mitenkään aloituspaikkoja.
Minkä tahansa ammattikunnan mielestä juuri heitä koulutetaan liikaa ja palkat on liian huonoja. Tottakai yrityksen etu on että työvoimaa on saatavilla ja työntekijän etu on että työpaikkoja on saatavilla. Ja yhteiskunnan etu on että ihmiset on työssä ja koulutukseen ei mene turhaan resursseja. Oliko sinulla konkreettisia ehdotuksia, mille alalle pitäisi ihmisiä kouluttaa, kun kerran se työvoimapulakin vaanii?...pitää kouluttaa? Eikö pahnanpohjimmaiset voisi siirtää kortistoon ja sossuun suoraan peruskoulusta? Eikä "pakkokouluttaa" niitä ensin 3-10 vuotta.
Toinen ryhmä on sitten nämä: "Emmä tiiä mitä mä haluaisin tehdä...jos vaikka kävis lukio niin ois 3 vuotta aikaa miettiä.....emmä tiiä vieläkään mitä tekisin...jos menis vaikka yliopistoon kattomaan oisko siellä mitään kivaa". Lopulta päätyvät kotiäideiksi, kaupankassoiksi, yms.
"Tuohan kertoo valmistuneista, mikä juuri tänä vuonna ei vastaa mitenkään aloituspaikkoja. "
Aivan, mutta viimeistään vuosituhannen vaihteessa oli jo selvästi nähtävissä, koulutuspaikkojen määrä ei korreloi millään tavalla kysyntään tulevaisuudessa. (Tosin tuossa puhuttiin yliopisto-opiskelijoista, joten ehkä he ovat koulunsa aloittaneet jo viime vuosituhannen puolella...=D )- ihmeprinssi
Richartti kirjoitti:
...pitää kouluttaa? Eikö pahnanpohjimmaiset voisi siirtää kortistoon ja sossuun suoraan peruskoulusta? Eikä "pakkokouluttaa" niitä ensin 3-10 vuotta.
Toinen ryhmä on sitten nämä: "Emmä tiiä mitä mä haluaisin tehdä...jos vaikka kävis lukio niin ois 3 vuotta aikaa miettiä.....emmä tiiä vieläkään mitä tekisin...jos menis vaikka yliopistoon kattomaan oisko siellä mitään kivaa". Lopulta päätyvät kotiäideiksi, kaupankassoiksi, yms.
"Tuohan kertoo valmistuneista, mikä juuri tänä vuonna ei vastaa mitenkään aloituspaikkoja. "
Aivan, mutta viimeistään vuosituhannen vaihteessa oli jo selvästi nähtävissä, koulutuspaikkojen määrä ei korreloi millään tavalla kysyntään tulevaisuudessa. (Tosin tuossa puhuttiin yliopisto-opiskelijoista, joten ehkä he ovat koulunsa aloittaneet jo viime vuosituhannen puolella...=D )" ...pitää kouluttaa? Eikö pahnanpohjimmaiset voisi siirtää kortistoon ja sossuun suoraan peruskoulusta? Eikä "pakkokouluttaa" niitä ensin 3-10 vuotta. "
Varmasti koulutetaan liikaa. Mutta mielestäni kaikki pitäisi pitää jollain tavalla työelämässä. Kaikille ei ehkä ole hienoja kokoaikaduuneja, mutta jotain tarpeellista ja palkitsevaa työtä olisi hyvä olla, joka pitää kiinni elämässä.
"Aivan, mutta viimeistään vuosituhannen vaihteessa oli jo selvästi nähtävissä, koulutuspaikkojen määrä ei korreloi millään tavalla kysyntään tulevaisuudessa. "
En mä epäile ettetkö voisi olla oikeassa ja etteikö sulla olisi näkemystä asiaan. Mutta mielestäni on myönnettävä että tulevaisuuden ennustaminen on niin vaikeaa, että ei noita koulutuspaikkojen määriä saada mitenkään täysin kohdalleen. Parempi sekin että ihmiset kouluttautuvat ja opiskelevat uutta motivoituneina kuin syljeskelevät kattoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 175990
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus04651- 513036
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2262866Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon332406Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella452340Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme222013Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731757- 381550
- 1731404