Jarrupalojen merkkivalo syttyi, voiko ajaa?

..........

Passat vm 1998, jarrupalojen merkkivalo syttyi ja nyt askarruttaa, et voiko autolla ajaa ollenkaan ja jos voi niin kuinka monta kilometria kenties. Lomaa ollaan viettämässä ja siksi tilanne välittömän vaihdon kannalta hankala.

16

16785

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lyhyesti sanotusti

      Voi ajaa vielä noin 500km

      • 10+20

        ajaa autollasi vaikka satatuhatta kilometriä sen valon syttymisen jälkeen,ainakin jos et käytä jarruja.


    • sfgsdsdfsdf

      Sulla ei ole mitään jarrupalojen merkkivaloa passatissa.

      Siinä on yhdistetty jarrupalojen kuluneisuudesta varoittava valo ja sama valo syttyy kun jarrunesteen taso säiliössä on laskenut liian alas.

      Jos säiliössä on nestettä, autolla voinee huoletta ajaa, mutta jos nesteet on kadonneet jonnekin, olisin erittäin varovainen auton siirtelyn kanssa.

      • kirjoitella p*skaa!

        Etujarruissa on kulumisvaroittimet!
        Aloittajalle sanoisin, että Volkkareissa ne syttyvät yleensä kun kitkapintaa on jäljellä vielä n. 5mm eli rauhallisella ajolla saattaisi kestää kymmeniä tuhansia kilometrejä ennen kuin on todellista jarrupalojen vaihtotarvetta. Menettely juontaa juurensa Saksan vapaista nopeuksista ja katkonaisesta moottoritieliikenteestä, jossa jarrut kuluvat aivan eri nopeudella kuin meikeläisessä liikenteessä körötellen. Ja koska autoissa on pitkät huoltovälit, pitää palojen kestää sielläkin seuraavaan huoltoon saakka.
        Palojen kuluneisuuden voit varmistaa irroittamalla etupyörän ja katsomalla. Avonaisten aluvanteiden puolien välistä asian näkee pyöriä irrottamatta. Jos et ymmärrä näkemääsi, kysy joltakin tuttavalta joka ymmärtää. Kuluneimman kitkapinnan paksuuus ei saisi alittaa 1mm:ä.


      • gsdfgsdfgsdfsdf
        kirjoitella p*skaa! kirjoitti:

        Etujarruissa on kulumisvaroittimet!
        Aloittajalle sanoisin, että Volkkareissa ne syttyvät yleensä kun kitkapintaa on jäljellä vielä n. 5mm eli rauhallisella ajolla saattaisi kestää kymmeniä tuhansia kilometrejä ennen kuin on todellista jarrupalojen vaihtotarvetta. Menettely juontaa juurensa Saksan vapaista nopeuksista ja katkonaisesta moottoritieliikenteestä, jossa jarrut kuluvat aivan eri nopeudella kuin meikeläisessä liikenteessä körötellen. Ja koska autoissa on pitkät huoltovälit, pitää palojen kestää sielläkin seuraavaan huoltoon saakka.
        Palojen kuluneisuuden voit varmistaa irroittamalla etupyörän ja katsomalla. Avonaisten aluvanteiden puolien välistä asian näkee pyöriä irrottamatta. Jos et ymmärrä näkemääsi, kysy joltakin tuttavalta joka ymmärtää. Kuluneimman kitkapinnan paksuuus ei saisi alittaa 1mm:ä.

        Mitä paskaa siinä muka oli kirjoitettu? Eihän passatissa ole mitään "jarrupalojen merkkivaloa" vaan jarrupalojen kuluneisuuden varoitusvalo. Saivartelua ehkä mutta miksei voisi myös puhua asioista oikeilla nimillä. Eihän moottorin varoitusvalokaan ole moottorin merkkivalo. Ymmärtäisin merkkivalon ilmaisuksi että se palaa silloin kun laite on kytkettynä päälle.

        Kerrottiin myös että sama valo syttyy niin kuluneista jarrupaloista KUIN MYÖS jarrunesteen alhaisesta pinnasta, joka todellakin pitää paikkansa.

        Onnea vaan sulle joka toivotat hyvää matkaa ihmisille joilla voi olla jarrunestesäiliö tyhjänä.


      • kijoitit taas
        gsdfgsdfgsdfsdf kirjoitti:

        Mitä paskaa siinä muka oli kirjoitettu? Eihän passatissa ole mitään "jarrupalojen merkkivaloa" vaan jarrupalojen kuluneisuuden varoitusvalo. Saivartelua ehkä mutta miksei voisi myös puhua asioista oikeilla nimillä. Eihän moottorin varoitusvalokaan ole moottorin merkkivalo. Ymmärtäisin merkkivalon ilmaisuksi että se palaa silloin kun laite on kytkettynä päälle.

        Kerrottiin myös että sama valo syttyy niin kuluneista jarrupaloista KUIN MYÖS jarrunesteen alhaisesta pinnasta, joka todellakin pitää paikkansa.

        Onnea vaan sulle joka toivotat hyvää matkaa ihmisille joilla voi olla jarrunestesäiliö tyhjänä.

        "Mitä paskaa siinä muka oli kirjoitettu?"

        Tämä on paskaa joka todellakaan ei pidä paikkaansa:
        "Kerrottiin myös että sama valo syttyy niin kuluneista jarrupaloista KUIN MYÖS jarrunesteen alhaisesta pinnasta, joka todellakin pitää paikkansa."

        Jarrupalojen kuluneisuudelle on oma merkkivalonsa (jarrupalojen kulumisvaroitin), joka on keltainen "rumpujarru".
        Jarrujärjestelmän häiriön varoitusvalo on punainen "rumpujarru", jonka sisällä on huutomerkki. Jos jarrunestettä on liian vähän, kuuluu lisäksi varoitusääni. Varoitusvalolla on muitakin merkityksiä, mutta en ala niitä tässä kertomaan, mutta jarrupalojen kuluneisuudesta se ei kerro!

        Passatin käyttöohjekirjakin puhuu mittariston tai näyttötaulun varoitus- ja merkkivaloista ja "Jarrujen merkkivaloista" (käyttöohjekirjan osa 3.3, sivu 2.

        Kaikki muu on joutavaa saivartelua!


      • alkup.
        kijoitit taas kirjoitti:

        "Mitä paskaa siinä muka oli kirjoitettu?"

        Tämä on paskaa joka todellakaan ei pidä paikkaansa:
        "Kerrottiin myös että sama valo syttyy niin kuluneista jarrupaloista KUIN MYÖS jarrunesteen alhaisesta pinnasta, joka todellakin pitää paikkansa."

        Jarrupalojen kuluneisuudelle on oma merkkivalonsa (jarrupalojen kulumisvaroitin), joka on keltainen "rumpujarru".
        Jarrujärjestelmän häiriön varoitusvalo on punainen "rumpujarru", jonka sisällä on huutomerkki. Jos jarrunestettä on liian vähän, kuuluu lisäksi varoitusääni. Varoitusvalolla on muitakin merkityksiä, mutta en ala niitä tässä kertomaan, mutta jarrupalojen kuluneisuudesta se ei kerro!

        Passatin käyttöohjekirjakin puhuu mittariston tai näyttötaulun varoitus- ja merkkivaloista ja "Jarrujen merkkivaloista" (käyttöohjekirjan osa 3.3, sivu 2.

        Kaikki muu on joutavaa saivartelua!

        Kiitos vastanneille, täytyykin vielä tarkistaa, että ymmärsin merkkivalon oikein. Muistaakseni jarrunesteelle oli oma merkkivalo. Itse en valitettavasti ymmärrä autoista kovinkaan paljon enkä osaa jarrupalojen kuluneisuutta tarkistaa. No mutta, täytyy viedä auto johonkin tarkistettavaksi vaikka loma meneekin sitten hieman mönkään :)


      • volkkarimies
        alkup. kirjoitti:

        Kiitos vastanneille, täytyykin vielä tarkistaa, että ymmärsin merkkivalon oikein. Muistaakseni jarrunesteelle oli oma merkkivalo. Itse en valitettavasti ymmärrä autoista kovinkaan paljon enkä osaa jarrupalojen kuluneisuutta tarkistaa. No mutta, täytyy viedä auto johonkin tarkistettavaksi vaikka loma meneekin sitten hieman mönkään :)

        Kuten tuolla aikaisemmin joku kirjoitti, jarrujen kulumisvaroitin syttyy todella aikaisin. Itse olen ajanut Golfilla toista vuotta valon kanssa, tarkistanut tilanteen katsomalla silloin tällöin. Siinä onnistuu tarkastaminen parkkipaikalla, kun kääntää ohjauksen ääriasentoon ja kumartuu katsomaan pyörän etupuolelta. On sulaa hulluutta vaihtaa palat siinä vaiheessa kun ne ovat vielä yhtä paksut kuin monessa autossa uutena.
        Missä tahansa autokorjaamossa tarkastavat ne palat alle 5 minuutissa. Ei sen takia kannata stressaantua tai lomaansa pilata. Hyvää lomaa!


      • dfghdfgdgdfgdfg
        kijoitit taas kirjoitti:

        "Mitä paskaa siinä muka oli kirjoitettu?"

        Tämä on paskaa joka todellakaan ei pidä paikkaansa:
        "Kerrottiin myös että sama valo syttyy niin kuluneista jarrupaloista KUIN MYÖS jarrunesteen alhaisesta pinnasta, joka todellakin pitää paikkansa."

        Jarrupalojen kuluneisuudelle on oma merkkivalonsa (jarrupalojen kulumisvaroitin), joka on keltainen "rumpujarru".
        Jarrujärjestelmän häiriön varoitusvalo on punainen "rumpujarru", jonka sisällä on huutomerkki. Jos jarrunestettä on liian vähän, kuuluu lisäksi varoitusääni. Varoitusvalolla on muitakin merkityksiä, mutta en ala niitä tässä kertomaan, mutta jarrupalojen kuluneisuudesta se ei kerro!

        Passatin käyttöohjekirjakin puhuu mittariston tai näyttötaulun varoitus- ja merkkivaloista ja "Jarrujen merkkivaloista" (käyttöohjekirjan osa 3.3, sivu 2.

        Kaikki muu on joutavaa saivartelua!

        No jos joku hyvässä tarkoituksessa kirjoittaa asiaa joka ei pidä paikkaansa, onko mielestäsi oikein huutaa että paskaa paskaa, kirjoitat paskaa?

        Mielestäni kannattaisi kertoa missä meni pieleen eikä huutaa paskaa paskaa.

        Hieman vanhemmassa passatissa asiat olivat juurikin kuten tuossa sanottiin, mutta niin se maailma näemmä muuttuu.

        Poistun paskankirjoittajana ampumaan itseni, anteeksi että pilasin päiväsi ja elämäsi.


      • asiaa!
        dfghdfgdgdfgdfg kirjoitti:

        No jos joku hyvässä tarkoituksessa kirjoittaa asiaa joka ei pidä paikkaansa, onko mielestäsi oikein huutaa että paskaa paskaa, kirjoitat paskaa?

        Mielestäni kannattaisi kertoa missä meni pieleen eikä huutaa paskaa paskaa.

        Hieman vanhemmassa passatissa asiat olivat juurikin kuten tuossa sanottiin, mutta niin se maailma näemmä muuttuu.

        Poistun paskankirjoittajana ampumaan itseni, anteeksi että pilasin päiväsi ja elämäsi.

        "No jos joku hyvässä tarkoituksessa kirjoittaa asiaa joka ei pidä paikkaansa, onko mielestäsi oikein huutaa että paskaa paskaa, kirjoitat paskaa?"

        Paskaa eli täysin väärin kirjoituksesi oli. Kukaan ei ole huutanut täällä. Nettikirjoittelussa Caps Lock päällä kirjoittamista pidetään huutamisena. Huutomerkkiä käytetään asian painottajana tai korkeintaan huudahduksen ilmauksena. Tässäkin asiassa kannattaa päivittää tietonsa nykyaikaan, kuten Passatin merkkivaloissa!


    • micra111

      meneekö katsastuksesta,vaikka jarruvalo vilkkuu jarruttaessa,mut jarrut pitää hyvin?

      • ziguli.diesel

        Ei kannata riskeerata, vaan lisätä ehkä vähän nestettä tai vaihtaa uudet palat. mitkä molemmat on halpoja ja helppoja toimenpiteitä.


    • PENA1212

      SKODA OKTAVIA VM O8 ABS MERKKIVALI PALAA.

      • sepänpoika

        Anturi sökö, ei voi korjata-> uusi anturi. Noita anturivikoja sitten riittää joka merkissä.


      • abs-hammaskehä

        Kumpi on yleisempi vika, abs pyöräanturin vika vai abs hammaskehän katkeaminen suolakuran aiheuttaman ruostumisen takia?


      • Kristallipallo-rikki

        Riippuu autosta


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Immu otti pataan

      Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      163
      2571
    2. Näetkö feminismin uhkana

      Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      205
      1198
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

      Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1111
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

      tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

      Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      299
      933
    6. Miksi kaivata miestä

      jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      101
      912
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

      Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      878
    8. Mitä haluaisit kysyä

      Kaivatultasi?
      Ikävä
      62
      855
    9. Kyllä me vaan

      Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53
      851
    10. Oot nainen kaunis

      muista hymyillä jatkossakin.
      Ikävä
      46
      849
    Aihe