Tarkoitus olisi mennä käymään miehen kotimaahan lomalle pariksi kuukaudeksi noin 2-vuotiaan lapsen kanssa, Alanyan seudulle ja itä-Turkkiin. En ole ikinä käynyt Turkissa, en oikein paljon missään ulkomailla muutenkaan. Olis kiva kuulla muiden kokemuksia, mihin kannattaa varautua. Ilmaston kuumuus vähän mietityttää kun en ole tosiaan koskaan ollut niin etelässä, tuleeko lämpöhalvaus tai kenties kulttuurishokki ;) Miehen sukulaisten tapaaminenkin jännittää, nettikameran kautta ollaan joidenkin kanssa nähty ja kommunikoitu. Miehenikin on sanonut että häntä jännittää tavata sukulaisia pitkän tauon jälkeen koska tapakulttuuri on Suomessa niin erilainen, hän pelkää tekevänsä jotain etikettivirheita. Minun ei nyt varmaan odotetakaan toimivan kaikissa asioissa oikealla tavalla mutta haluaisin kuulla muiden kokemuksia että mitä kannattaa ottaa huomioon kun Turkkiin matkustaa, onko tullut jotain yllätyksiä vastaan?
Vinkkejä Turkin matkalle
11
1364
Vastaukset
- turkinpippurisentään
kauan miehesi on ollut täällä käymättä Turkissa, kun jännittää pitkän tauon jälkeen oman maansa tapakulttuuria ja pelkää etikettivirheitä. Vai onko syntynyt Suomessa.
- matkalle lähdössä
4 vuotta
- turkinpippurisentään
matkalle lähdössä kirjoitti:
4 vuotta
tuossa ajassa luulisi ehtivän kotimaan tapakulttuuri unohtamaan. Jotenkin on ihme juttu, jos niin on käynyt.
Itse olen asunut Intiassa yhdeksän vuotta käymättä kertaakaan Suomessa, eikä tavat olleet unohtuneet.
Sorry, en pysty antamaan sinulle tietoja Turkin tiimoilta, kiinnosti vain muuten tämä juttusi
Hyvää matkaa teille!
- dilara.k
Alanyaan ja İta-Turkkiin? Minne pain İta-Turkkia, jos saan kysya? Onko miehesi kurdiperheesta vaiko ihan turkkilaisesta? Ovatko he uskonnollisia/vanhoillisia/kouluja kayneita vai maajusseja? Nailla asioilla on paljon merkitysta Turkissa, ja tavat ja etikettisaannot vaihtelevat paljonkin esimerkiksi asuinalueen ja vanhoillisuuden mukaan. İta-Turkki yleisesti ottaen on vanhoillisempaa aluetta kuin Lansi-Turkki. Eli pitkahihasta paalle. Farkut tai löysat housut jalassa ja vaikka t-paita kunhan ne olkapaatkin peittyvat eli ei mitaan tuubitoppeja tai minihameita niin kuin jotkut suomalaiset naiset pukeutuvat Turkissa(!). Eli pukeudu kunnioittavasti ETENKİN, jos on vanhoillinen perhe (miehesi varmaan osaa kertoa paremmin siita).
Milloin olet menossa sinne? Jos olet nyt lahiaikoina niin siella on vahintaan yhta kuuma kuin taalla Suomessa viikko sitten ja varmaan viela 10c lisaa, sekin riippuu alueesta. Alanyassa nyt ainakin on se 40c.
Siita huolimatta en pitaisi lyhyita hameita tai pikkutoppeja sukulaisten luona. Enka sandaalejakaan vaan kunnon kengat ja sukat niin kuin turkkilaisilla itsellaankin yleensa on. (Katsele miten perheen naiset pukeutuu ja menettele samalla tavalla, jos heilla on sandaalit ja vaikka caprihousut niin sitten on OK sinullakin)
Varmasti kuumuus tulee yllattamaan, ja varmasti tulee jonkinasteinen kulttuurishokki. Tavat ovat niin erilaiset, liikenne on kaoottista, ihmiset tuijottavat sinua, kaikki tulevat puhumaan tuttavallisesti eri lailla kuin Suomessa. Tulet nakemaan niin köyhia alueita ja ehka vierailemaan köyhissa taloissa, ettet ole varmaan ajatellutkaan joidenkin ihmisten asuvan sellaisissa oloissa. Ensimmaiset pari viikkoa olet ehka hammentynyt ja innoissasi, sitten 3-4 viikon jalkeen iskee v*tutus koko paikkaan, ja Suomen hyvat puolet korostuvat mielessasi entisestaan mutta se kaikki kuuluu kulttuurishokkiin. Olen kokenut taman jo niiiiiiiin monta kertaa aina palatessani Suomesta İstanbuliin, (ja toisinkin pain) etta se on jo ihan tuttua minulle ja osaan varautua, heh.
Toivottavasti osaat jonkin verran turkin kielta ja oppinut mieheltasi paikallisia tapoja, se antaa sinusta paremman kuvan etta olet aidosti kiinnostunut myöskin miehesi kulttuuritaustasta. Esim. poskisuudelmat, isovanhempien suuteleminen kadelle, puhuttelutavat, aanensavy jne.
Olet oma itsesi ja avoin ja hymyilet sukulaisille, tervehdit heita reippaasti heidan kielellaan ja autat naisia keittiötöissa niin paljon kun kerkeat tai pystyt. Seuraat miten miehesi kayttaytyy ja yritat samaan tyyliin, istutte vierekkain ja kuuntelet heidan keskusteluaan siemaillen teeta ja naet miehesi eleet ja puhetyylit sun muut. Ei pusutteluja tai haleja miehellesi sukulaisten nahden ellei miehesi tee aloitetta (tassa taas riippuu ihan perheesta ja kuinka vanhoillisia ollaan).
Varmasti miestasi jannittaa nahda sukulaisensa niin pitkan ajan jalkeen. Ja varmasti hanta jannittaa se, miten hanen sukulaisensa suhtautuvat sinuun. Lapsista nyt aina tykataan hirveasti Turkissa. Turkissa on tietyt ennakkokasitykset eurooppalaisista naisista, yrita sina todistaa heille ettet ole sen kasityksen mukainen juuri kaytoksellasi ja pukeutumisellasi, ettet saata miestasi hapeaan sukunsa edessa.
Olisi ollut helpompı vastata jos olisin saanut vahan enemman tietoa mutta tuossa nyt jotain aika yleispatevaa juttua.. Oikein hauskaa matkaa ja varmasti tulet pitamaan Turkista! Se on oikein kaunis maa ja mielenkiintoinen matkailukohde juurikin erilaisuutensa takia. Paaset viela nakemaan sen aivan eri silmasta kuin perusturisti rantalomallaan, kun paaset nakemaan aitoa turkkilaista kotielamaa. İyi yolculuklar!- matkalle lähdössä
Kiitos paljon vastauksesta! Kurdiperheestä on kysymys, aika perinteisiä ovat ja maalta kotoisin. Pukeutuminen on naisilla kuvien perusteella peittävää ja perinteistä, melkein kaikki käyttää huivia. Eipä tullut mieleenkään että sandaalit olisi jotenkin epäsoveliaat, hyvä tietää. Tuo vaatetus mietityttää siinä mielessä että kun on kauhean kuuma ja sitten kuitenkin pitäisi olla peittävää, siinä on vähän haastetta. Pitkät hameet varmaan olis siellä käytännöllisiä. Sen tiesin että polvet ja olkapäät on kohteliasta pitää peitettynä.
Mitenkäs ruokapuoli? Saako Turkissa helposti vatsataudin? Luulisi ettei bakteerikanta siellä kuitenkaan ole ihan erilainen. Löytääkö kaupoista samanlaisia elintarvikkeita kuin Suomesta, pystyykö helposti kokkaamaan suomalaisia ruokia?
Mies odottaa innolla että pääsee kotimaahan kun on ikävöinyt sinne kovasti. Pelkään vähän sitä että en pidäkään paikasta, että en viihdy siellä, että se on jokin kauhea palmuhelvetti ;) On kyllä tosi kiva päästä tapaamaan miehen sukua.
Olen kuullut paljon siitä miten ystävällisiä ja ihmisrakkaita turkkilaiset ovat, sellainen välittömyys ja tuttavallisuus sopii kyllä mulle kun välillä tuntuu että me suomalaiset ollaan vähän liiankin kylmiä ja etäisiä (paitsi alkoholin vaikutuksen alaisena valitettavasti). Mun mies kyllä aina kysyttäessä sanoo että suomalaiset on hänen mielestään ystävällisiä ja lämpimiä ihmisiä :) - dilaraaajrpjrpa
matkalle lähdössä kirjoitti:
Kiitos paljon vastauksesta! Kurdiperheestä on kysymys, aika perinteisiä ovat ja maalta kotoisin. Pukeutuminen on naisilla kuvien perusteella peittävää ja perinteistä, melkein kaikki käyttää huivia. Eipä tullut mieleenkään että sandaalit olisi jotenkin epäsoveliaat, hyvä tietää. Tuo vaatetus mietityttää siinä mielessä että kun on kauhean kuuma ja sitten kuitenkin pitäisi olla peittävää, siinä on vähän haastetta. Pitkät hameet varmaan olis siellä käytännöllisiä. Sen tiesin että polvet ja olkapäät on kohteliasta pitää peitettynä.
Mitenkäs ruokapuoli? Saako Turkissa helposti vatsataudin? Luulisi ettei bakteerikanta siellä kuitenkaan ole ihan erilainen. Löytääkö kaupoista samanlaisia elintarvikkeita kuin Suomesta, pystyykö helposti kokkaamaan suomalaisia ruokia?
Mies odottaa innolla että pääsee kotimaahan kun on ikävöinyt sinne kovasti. Pelkään vähän sitä että en pidäkään paikasta, että en viihdy siellä, että se on jokin kauhea palmuhelvetti ;) On kyllä tosi kiva päästä tapaamaan miehen sukua.
Olen kuullut paljon siitä miten ystävällisiä ja ihmisrakkaita turkkilaiset ovat, sellainen välittömyys ja tuttavallisuus sopii kyllä mulle kun välillä tuntuu että me suomalaiset ollaan vähän liiankin kylmiä ja etäisiä (paitsi alkoholin vaikutuksen alaisena valitettavasti). Mun mies kyllä aina kysyttäessä sanoo että suomalaiset on hänen mielestään ystävällisiä ja lämpimiä ihmisiä :)Anteeksi kun on kestänyt vastata.. Nyt yritän kirjoittaa nopeasti jotain.
Kysy mieheltäsi vaikka suoraan, mitkä vaatteet on hyvä ottaa mukaan, hän osaa parhaiten vastata. Kysy niistä sandaaleista, koska helpottaa paljon kuumuutta jos sandaalit ovat ok. :) Pellavahousut on myöskin hyvät. Paljon väljiä vaatteita ja hengittävää kangasta niin ei tarvitse kuumuuden takia puolialastomana hillua kadulla ja siltikin pärjää, toisin kuin täällä Suomessa on tapana.
Vatsatautia voi tulla alussa ainakin, tai sellaista pientä vatsaripulia ehkä. Olen kuullut että se on monilla tavallista matkan alussa. Vältä majoneeseja sun muita helposti pilaantuvia aineita siellä helteessä.
Kirjoitan vaikka lisää kun ehdin. Nyt on mentävä ;) HeipPr - Moona...
dilaraaajrpjrpa kirjoitti:
Anteeksi kun on kestänyt vastata.. Nyt yritän kirjoittaa nopeasti jotain.
Kysy mieheltäsi vaikka suoraan, mitkä vaatteet on hyvä ottaa mukaan, hän osaa parhaiten vastata. Kysy niistä sandaaleista, koska helpottaa paljon kuumuutta jos sandaalit ovat ok. :) Pellavahousut on myöskin hyvät. Paljon väljiä vaatteita ja hengittävää kangasta niin ei tarvitse kuumuuden takia puolialastomana hillua kadulla ja siltikin pärjää, toisin kuin täällä Suomessa on tapana.
Vatsatautia voi tulla alussa ainakin, tai sellaista pientä vatsaripulia ehkä. Olen kuullut että se on monilla tavallista matkan alussa. Vältä majoneeseja sun muita helposti pilaantuvia aineita siellä helteessä.
Kirjoitan vaikka lisää kun ehdin. Nyt on mentävä ;) HeipPritse tulin juuri vajaat pari viikkoa sitten lomalta itä-Turkista mieheni kanssa, olen kyllä käynyt monia kertoja länsi-Turkissa, jossa mieheni perheellä on toinen asunto, mutta olin ensimmäistä kertaa niin idässä, kaupungissa mistä isä alunperin kotoisin.
Kuumaa oli! Joka päivä 40-50 astetta, öisin reilu 30, joten nukkuminen oli hankalaa pelkän tuulettimen avulla, ainakin minulle. Ilmastointia ei ollut. Pitää muistaa juoda koko ajan, vaikka ei etes janottaisi. Vatsataudin sain nyt ensimmäistä kertaa Turkista, en tiedä mistä se tuli, mutta oli sinnikäs ja kesti melkein 2 viikkoa, onneksi nyt ohi. Söin kyllä koko ajan ihan tavallisia paikallisia ruokia, niinkuin aina ennenkin, luultavasti vaan jokin ruoka oli pilaantunutta, tai ei sopinut vatsalleni.
Pukeutumisesta..kyllä, kaikilla naisilla oli peittävät vaatteet, jos ei nyt ihan lapsia/teinejä lasketa. Aika moni pukeutui kuitenkin ihan tavallisiin farkkuihin ja t-paitaan. Itse käytin kyllä capreja, hameita (polvipituisia) ja jopa toppeja (ei tuubi), tosin kysyin ensin mieheni isän mielipidettä, hän sanoi että koska olen "turisti", voin pukeutua vapaammin kuin paikalliset, ja hyvä niin! : )
Mieheni perheestä sen verran, että ovat aika uudistusmielisiä, ja jopa ateisteja, että sekin tottakait vaikuttaa ainakin tuohon pukeutumispuoleen, tosin mekin kävimme kylässä hyvinkin uskovaisissa/vanhoillisissa perheissä. mutta aina minut otettiin todella hyvin vastaan.
Muutama mies tosin vältteli katsomasta minuun, ja oli muutenkin sen oloinen, että ei halunnut ottaa minuun mitään kontaktia, mutta nämä olivatkin ihan tuntemattomia, esim. yhden firman työntekijöitä, joille annoimme englannin kielen tulkkausapua. Suurin osa oli todella kiinnostunut Suomesta, ja kyseli kaikkea mahdollista, tosin turkiksi, ja mieheni joutui aina kääntämään. Koko reissullani törmäsin vain pariin englannnin kielen taitoiseen.
Mutta hyvä reissu oli, ja erilainen kuin länsi-rannikon reissut! : ) Ps. alahan totulla ajatukseen kyykkyvessasta, lähes jokapaikassa sellainen! - Dilaraaaa
Moona... kirjoitti:
itse tulin juuri vajaat pari viikkoa sitten lomalta itä-Turkista mieheni kanssa, olen kyllä käynyt monia kertoja länsi-Turkissa, jossa mieheni perheellä on toinen asunto, mutta olin ensimmäistä kertaa niin idässä, kaupungissa mistä isä alunperin kotoisin.
Kuumaa oli! Joka päivä 40-50 astetta, öisin reilu 30, joten nukkuminen oli hankalaa pelkän tuulettimen avulla, ainakin minulle. Ilmastointia ei ollut. Pitää muistaa juoda koko ajan, vaikka ei etes janottaisi. Vatsataudin sain nyt ensimmäistä kertaa Turkista, en tiedä mistä se tuli, mutta oli sinnikäs ja kesti melkein 2 viikkoa, onneksi nyt ohi. Söin kyllä koko ajan ihan tavallisia paikallisia ruokia, niinkuin aina ennenkin, luultavasti vaan jokin ruoka oli pilaantunutta, tai ei sopinut vatsalleni.
Pukeutumisesta..kyllä, kaikilla naisilla oli peittävät vaatteet, jos ei nyt ihan lapsia/teinejä lasketa. Aika moni pukeutui kuitenkin ihan tavallisiin farkkuihin ja t-paitaan. Itse käytin kyllä capreja, hameita (polvipituisia) ja jopa toppeja (ei tuubi), tosin kysyin ensin mieheni isän mielipidettä, hän sanoi että koska olen "turisti", voin pukeutua vapaammin kuin paikalliset, ja hyvä niin! : )
Mieheni perheestä sen verran, että ovat aika uudistusmielisiä, ja jopa ateisteja, että sekin tottakait vaikuttaa ainakin tuohon pukeutumispuoleen, tosin mekin kävimme kylässä hyvinkin uskovaisissa/vanhoillisissa perheissä. mutta aina minut otettiin todella hyvin vastaan.
Muutama mies tosin vältteli katsomasta minuun, ja oli muutenkin sen oloinen, että ei halunnut ottaa minuun mitään kontaktia, mutta nämä olivatkin ihan tuntemattomia, esim. yhden firman työntekijöitä, joille annoimme englannin kielen tulkkausapua. Suurin osa oli todella kiinnostunut Suomesta, ja kyseli kaikkea mahdollista, tosin turkiksi, ja mieheni joutui aina kääntämään. Koko reissullani törmäsin vain pariin englannnin kielen taitoiseen.
Mutta hyvä reissu oli, ja erilainen kuin länsi-rannikon reissut! : ) Ps. alahan totulla ajatukseen kyykkyvessasta, lähes jokapaikassa sellainen!Kertokaa vähän mitä kaupunkeja Turkissa. :) Itä-Turkki on aika iso käsite, heh. Villi veikkaus, Diyarbakir tai lähiseutu? J
Ruoasta piti vielä sanoa sen verran, että jotkut syövät viikon verran etukäteen ja matkan aikanakin maitohappobakteereja, niin se auttaa vatsavaivoissa. Minä en niitä käytä, kun jostain syystä ne nimenomaan aiheuttavat minulle ripulia. Ja joo, reikävessat ovat hyvin tavanomaisia Turkissa vielä, heti turistialueiden ulkopuolelle mentäessä. Mutta ne ovat mukavampia kuin vessanpytyt, mieluummin kyykkiä siellä koskematta mihinkään kuin paljailla persposkilla istahtaa likaiselle pytynreunalle joka on hajusta päätellen pesty muutama vuosikymmen sitten.
Naissukulaiset todennäköisesti lellivät lapsesi piloille ja puristelevat poskea ja suukottelevat ja ovat ai van hurmioissaan lapsesta. Myöskin sinulle ollaan erittäin kohteliaita ja mukavia, ja jos miehet eivät katso sinuun niin se on erittäin kunniallista ja hyvää käytöstä. Ja harva tosiaan osaa englantia siellä, että jos et kieltä puhu niin voi tulla välillä yksinäisiä aikoja kun ei ole ketään kenen kanssa puhua paitsi elekielellä. :)
Nyt en tiedä vieläkään mihin päin Turkkia olet menossa, mutta Alanya nyt ainakin on palmuhelvetti. :) Ihan perus-turistiranta hotelleineen ja palmuineen, ei mitään mielenkiintoista. Ja aivan liian kuuma ja kostea sää. Hiki valuu yöt päivät jne. Mutta Itä-Turkki on oikeasti mielenkiintoinen paikka, jos käytte autolla ajamassa, pääset näkemään mahtavia maisemia ja historiallisia paikkoja. Varmasti sinulla tulee sielä aikoja kun et pidäkään paikasta ja kaipaat Suomeen, varsinkin kun reissustasi tulee aika pitkä. Mutta yleisesti ottaen lähes tulkoon kaikki Turkissa (turistialueiden ulkopuolella) käyneet ovat pitäneet paikasta ja jäänyt mieleen. Se on kuitenkin kaikkea muuta kuin tylsä paikkPr
- 13
älä tule takaisin.
- homoallaah
Joko on poikasi ympärileikattu eli penistä silvottu? kuuluu näes islamin uskoon mitä suurinosa turkkilaisista uskoo fanaattisesti, onko sinullakin huntu päässä ja palvot allahia?
- Rakas Watson
kurdit ovat paikallisia mustalaisia eli alinta roskasakkia. Pida se mielessasi kun kuljet karvaranteesi kanssa silla oikeat turkkilaiset pitavat sinua vain halpana panopuuna. Siita seuraakin se etta jos eksyt radalle yksin niin turkkilainen voi vapaasti ottaa sinut kayttoon ja sitten heittaa pois.
Toivottavasti saat riittavasti mailaa siella Turkissa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2083336Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2401673Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus971523- 921419
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461354Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1601286Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121218Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231039Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89952Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.55882