19- vuotias käyttää Emlaa?

-Epätoivoinen äiti-

Mitä tehdä, kun 19- v. nainen käyttää emlaa ennen verikoetta? Eikö se ole tarkoitettu lähinnä 11 kk: sta n. 5 v:lle. Eikö nykyään kestetä kipua???!

12

3361

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pakkoQ

      kärsiä kipua silloin kun sen voi estää? Jos jollekin on helpompi antaa verinäyte kun ihoa on puudutettu emlalla, niin eikö sitä silloin ole syytä käyttää? Jos olisi tutista kyse, niin ihmettelisin minäkin, mutta kivun lievityksestä. Ei kipua tarvi kärsiä, ei se ole mikään ihmisen mitta. Ja.. jokaisen elämässä tulee niitä kipuja, joihin ei ole emlaa saatavilla.

      • Se 19-vuotias

        Minä olen se 19-vuotias nainen joka käyttää Emlaa. Edellinen kirjoittaja on aivan oikeassa, kun kivun lievitykseen on olemassa keino, on sitä oikeus käyttää. Itseäni Emla helpottaa paljon verikokeessa, sillä voin pahoin kyseisestä toimenpiteestä ja pyörryn usein. Tieto kivuttomuudesta auttaa kestämään paremmin. Mitä mieltä olette muuten Emlasta, onko sen käyttö teidän mielestänne liian pitkälle mennyttä hyssyttelyä (kuten aloittaja tuumii)? Olen kuullut (ja nähnyt) terveyskeskuksessa asioidessani monta kertaa pienistä lapsista jotka joutuvat verikokeeseen ilman Emloja. Kerran käydessäni näin kaksi tällaista tapausta. Toista Emla olisi varmasti auttanut, sillä näytteenottohuoneesta kuului itkua ja huutoa "minä en halua!" Suosittelen Emlaa kaikille, isoille ja pahoinvoiville mutta varsinkin pienille, joille voi isompana olla ylitsepääsemätöntä mennä verikokeeseen pienenä Emlattomuuden takia. Kivun kestäminen ei ole mikään ihmisen mitta kuten edellinen kirjoittaja osuvasti toteaa. Olisi myös mielenkiintoista kuulla muiden aikuisten Emlan käyttäjien kokemuksia.


      • kasvanut aikuiseksi
        Se 19-vuotias kirjoitti:

        Minä olen se 19-vuotias nainen joka käyttää Emlaa. Edellinen kirjoittaja on aivan oikeassa, kun kivun lievitykseen on olemassa keino, on sitä oikeus käyttää. Itseäni Emla helpottaa paljon verikokeessa, sillä voin pahoin kyseisestä toimenpiteestä ja pyörryn usein. Tieto kivuttomuudesta auttaa kestämään paremmin. Mitä mieltä olette muuten Emlasta, onko sen käyttö teidän mielestänne liian pitkälle mennyttä hyssyttelyä (kuten aloittaja tuumii)? Olen kuullut (ja nähnyt) terveyskeskuksessa asioidessani monta kertaa pienistä lapsista jotka joutuvat verikokeeseen ilman Emloja. Kerran käydessäni näin kaksi tällaista tapausta. Toista Emla olisi varmasti auttanut, sillä näytteenottohuoneesta kuului itkua ja huutoa "minä en halua!" Suosittelen Emlaa kaikille, isoille ja pahoinvoiville mutta varsinkin pienille, joille voi isompana olla ylitsepääsemätöntä mennä verikokeeseen pienenä Emlattomuuden takia. Kivun kestäminen ei ole mikään ihmisen mitta kuten edellinen kirjoittaja osuvasti toteaa. Olisi myös mielenkiintoista kuulla muiden aikuisten Emlan käyttäjien kokemuksia.

        pikkulapsilla ymmärrän emlan käytön mutta ei aikuisilla! Kyllä aikuinen sen kestää ja saahan verikokeessa mennä pitkäkseen jos pelkää tuupertuvansa-Pyörtyminen ei ole vaarallista vaan se äkkipysyäys.Muuten tiesittekö että ko Emla hidastaa suonen löytymistä...tätä ne labrahoitajat harmittelee kun joutuvat kaivelemaan ja etsimään suonta puudutetusta kohdasta.Oma autistinen lapseni kestää vaikka kipuherkkä ja aistiherkkä onkin loistavasti pienen pistämisen kuin sen että Emlan turruttamaa suonta etsitään pitkään ja kaivellaan...


    • riina-63

      Emlaa saa ilman reseptiä apteekista..
      Kyllä sitä voi käyttää kuka haluaa.. jos kerran on neula kammo..

      • labrantäti

        emla ei auta neulakammoon mitenkään...päinvastoin se hidastaa suonen löytymistä..siitä vasta voipi tulla neulakammo kun sitä suonta todella etsitään...mutta parempihan se on tietty emlaa sit käyttää jos verikokeet pitää ottaa kuitenkin..


    • Niin no kai se on jokaisen oma asia...mihin sitä käyttää ...
      tietty jos pelkää se on helppo keino välttää tuntemusta.
      mutta tietty kannattais kokeilla kestäiskö ilma.
      mut käsittääkseni siitä voiteesta ei mitään haittaakaan ole....

      • apuakaan

        Olen huomannut että välillä verikoepistos sattuu ja joskus taas ei lainkaan. Lisäksi paikkakin on aina sama kun toisesta kädestä on todella vaikeaa löytää suonta. Minun mielestäni se pistämisen kipu ei tule ihon puhkaisemisesta vaan vasta syvemmältä kun suonen seinämä puhkaistaan. Epäilenpä pystyykö Emla puuduttamaan suonta.


    • Mutta voiko tää olla oikeasti todellista? Onhan se hyvä elää jonkilaisessa pehmusteissa ettei satu. Oon sanaton. Neulan pistoon emlaa? Täytyy olla tosi herkkä. Ei normaalii mun mielestä. Elämä on täynnä kipua. Fyysistä ja henkistä. Parempi tottuu niin ei pienestä itke.

      • Oma asia

        Olen 38 v nainen ja joka kerta laitan emlaa käsivarteen kun menen verikokeeseen. Eikä oo ollu ongelmaa suonen löytämisessä. Mitä pahaa siinä on? Laittoivat kerran jopa labrassa kun panikoin. Sama kun haukkuisin täällä käärme pelkoisia kun itse pidän niistä.


      • Tiiin488
        Oma asia kirjoitti:

        Olen 38 v nainen ja joka kerta laitan emlaa käsivarteen kun menen verikokeeseen. Eikä oo ollu ongelmaa suonen löytämisessä. Mitä pahaa siinä on? Laittoivat kerran jopa labrassa kun panikoin. Sama kun haukkuisin täällä käärme pelkoisia kun itse pidän niistä.

        Löytyykö emlaa ihan apteekin hyllystä, vai jotuuko kissojen ja koirien kanssa etsimään?


    • Anonyymi

      tuun 11v myöhässä, mutta itselläni 12-vuotias verikoekammoinen tyttö jolla aina ollut Emlatz

    • Anonyymi

      Lukioikäisenä yhdellä tytöllä oli kans niin paha neulakammo että käytti tuota noin 18-19 vuotias silloin. Vähän herkkiä osa tytöistä Varsinkin nykyisin neulanpistoille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe