Olen hakemassa opetusalan työpaikkaa. Ansioluetteloa kirjoittaessani mietin paria asiaa: mitä harrastuksia kannattaa mainita? Itse asiassa harrastuksia minulla on aika paljon, mutta mietin kannattaako kaikkia CV:ssä mainita. Entä kannattaako virallisessa CV:ssä olla mukana valokuva?
Mitä ansioluetteloon?
11
1148
Vastaukset
- Mielipide.
Harrastuksista se/ne, jotka jotenkin tukevat sitä työpaikkaa.
Valokuvaa ei laiteta koskaan CV:hen, tai hakemukseen yleensäkään, ellei sitä erikseen pyydetä. Ja silloinkin vain, jos se on työnteon kannalta jotenkin oleellista, esim. mallin töissä.- Maakrapu*
Minä laittaisin valokuvan jos sitä pyydetään (mutta en muuten). Kuvaksi kannattaa skannata joku neutraali kuva joka mieluusti ei ole festareilla tai baarissa otettu.... Itselläni on käytössä skannattu värillinen, hymyilevä, passikuva. Ehkä tylsää, mutta ainakin asiallista ja on johtanut ihan hyvään tulokseen omissa hauissa (ei ehkä toimisi kaikissa toimenkuvissa tai aloilla).
Harrastusten suhteen olisin aika varovainen. Ihmiset tulkitsevat asioita niin erilailla... yleensä urheilu on arvostettua, etenkin joukkuelajit. Ei kuitenkaan kannata luetella kauhean suurta määrää harrastuksia koska siitä tulee pirstaleinen mielikuva ja toisaalta saattaa herättää kysymyksiä ajankäyttösi suhteen. - 19+1=
"Valokuvaa ei laiteta koskaan CV:hen"
Höpsis. Pieni valokuva CV:ssä erottaa sen sadasta muusta paperista. Monet rekryfirmat ottavat valokuvan hakijasta ja tarjoavat työntekijää eteenpäin. Aika antiikkista ajatella että kuva olisi jotenkin tabu CV:ssä. - Höpötä..
19+1= kirjoitti:
"Valokuvaa ei laiteta koskaan CV:hen"
Höpsis. Pieni valokuva CV:ssä erottaa sen sadasta muusta paperista. Monet rekryfirmat ottavat valokuvan hakijasta ja tarjoavat työntekijää eteenpäin. Aika antiikkista ajatella että kuva olisi jotenkin tabu CV:ssä.Tietysti on ihan joakisen itse päätettävissä, laittaako sen kuvan hakemukseen/CV:hen tai ei, mutta tuossa rekryfirmojen tavassa olet väärässä.
Satun tietämään ihan kokemuksesta, että rekryfirmat kyllä ottavat kuvan, mutta eivät koskaan sitä esittele, kun esittelevät hakijoita asiakasyritykselle.
Tästä on ainoa poikkeus työtehtävissä, missä ulkonäölä on merkitystä. Silloinkin kuvan käytöstä sovitaan erikseen hakijan kanssa.
Oma mielipide on, että CV:hen ei laiteta koskaan valokuvaa, ellei sitä erikseen pyydetä. Joissain tapauksissa se voi jopa hankaloittaa paikan saantia. Ja kun firma etsii ammattilaista, niin sillä kuvalla ei ole mitään merkitystä paikan saannin kannalta. - 19+1=
Höpötä.. kirjoitti:
Tietysti on ihan joakisen itse päätettävissä, laittaako sen kuvan hakemukseen/CV:hen tai ei, mutta tuossa rekryfirmojen tavassa olet väärässä.
Satun tietämään ihan kokemuksesta, että rekryfirmat kyllä ottavat kuvan, mutta eivät koskaan sitä esittele, kun esittelevät hakijoita asiakasyritykselle.
Tästä on ainoa poikkeus työtehtävissä, missä ulkonäölä on merkitystä. Silloinkin kuvan käytöstä sovitaan erikseen hakijan kanssa.
Oma mielipide on, että CV:hen ei laiteta koskaan valokuvaa, ellei sitä erikseen pyydetä. Joissain tapauksissa se voi jopa hankaloittaa paikan saantia. Ja kun firma etsii ammattilaista, niin sillä kuvalla ei ole mitään merkitystä paikan saannin kannalta."Satun tietämään ihan kokemuksesta, että rekryfirmat kyllä ottavat kuvan, mutta eivät koskaan sitä esittele, kun esittelevät hakijoita asiakasyritykselle. "
Viljelet kovasti "ei koskaan" termiä. En tiedä millainen auktoriteetti olet näissä cv-asioisaa, mutta kerranpa olin rekryfirman järjestämässä asiakasyrityksessä haastattelussa ja haastattelijan pöydässl oli henkilötietoni jossa vielä rekryfirman minusta ottama valokuva.
Kuvassa on se etu että jos pärstä ei kertakaikkiaan miellytä tai se herättää kielteisiä mielikuvia, parempi että asia selviää hakemusvaiheessa eikä vasta haastattelussa.
Haastattelutilanteessa hakija on asteen verran tutumpi sillä kuva puhuttelee tunnetasolla aina enemmän kuin pelkkä teksti. Jos haet kirjanpitäjäksi tai valtion virkoja silloin ei tietenkään kuvaa mukaan, mutta asiakaspalvelussa tai myyntityössä se on eduksi.
- kyllä valokuvalle
En tiedä mikä on "virallinen" CV, enkä tiedä opetusalan tavoista, mutta yleisellä tasolla voin sanoa, että kuva cv:ssä kannattaa. Olen itse hakenut työntekijöitä parillekin eri työnantajalle, ja kyllä aina kuva on ollut pelkkää plussaa. Joa on ollut kaksi samanarvoista hakijaa, toisella kuva ja toisella ei, on yleensä kuvallinen hakija mennyt toisen edelle.
- annnabe
Löysin netistä yhden CV pohjan, ja jos hakisin vaikka S-marketin kassaksi, ja siinä kysytään harrastuksia, tuskin kannattaa laittaa tanssia siihen kohtaan? :D ihme kun ei kuppikokoa kysytty tuossa.
Kuitenkin, en ole ennen CV:tä tehnyt. Jos siis hakee vaikka kauppaan töihin, mitä harrastuksia kannattaa laittaa? Ei mulla semmosia ole jotka liittyis kaupanalaan. paitsi shoppailu! ( vitsi, vitsi...)
Onko väliä miten sen kirjoittaa? (Oikeinkirjoitus tietty, mitä muuta? ) Esim jos kysytään Kielitaitoa, miten kannattaa vastata?
A) ''osaan puhua sujuvasti Englantia''
B) ''Edellisessä työssäni tarvitsi Englantia, ja olen hyvä siinä''
Eli kierrellen ja kaarrellen kuten B, vai suoraan ja yksinkertaisesti kuten A?
Entäs koulutus. Ylioppilas olen, joten laitanko vain että ylioppilas, vai jotain muutakin? Mitäs erityistaitoihin, jotain mikä liittyy kaupanalaan? tuskin he haluavat tietää kuinka monesti osaan pyörittää hulavannetta...
auttakaa! - nnnnnnnnnnnnnn
annnabe kirjoitti:
Löysin netistä yhden CV pohjan, ja jos hakisin vaikka S-marketin kassaksi, ja siinä kysytään harrastuksia, tuskin kannattaa laittaa tanssia siihen kohtaan? :D ihme kun ei kuppikokoa kysytty tuossa.
Kuitenkin, en ole ennen CV:tä tehnyt. Jos siis hakee vaikka kauppaan töihin, mitä harrastuksia kannattaa laittaa? Ei mulla semmosia ole jotka liittyis kaupanalaan. paitsi shoppailu! ( vitsi, vitsi...)
Onko väliä miten sen kirjoittaa? (Oikeinkirjoitus tietty, mitä muuta? ) Esim jos kysytään Kielitaitoa, miten kannattaa vastata?
A) ''osaan puhua sujuvasti Englantia''
B) ''Edellisessä työssäni tarvitsi Englantia, ja olen hyvä siinä''
Eli kierrellen ja kaarrellen kuten B, vai suoraan ja yksinkertaisesti kuten A?
Entäs koulutus. Ylioppilas olen, joten laitanko vain että ylioppilas, vai jotain muutakin? Mitäs erityistaitoihin, jotain mikä liittyy kaupanalaan? tuskin he haluavat tietää kuinka monesti osaan pyörittää hulavannetta...
auttakaa!Jos sinulla on oikeasti hyvä englannin kielen taito, niin voit kertoa, että puhut englantia sujuvasti ja sitten perustelet asian. Voit esimerkiksi todeta, että käytät englannin kieltä päivittäin (jos näin on) xyz tilanteissa. Hyvin usein on nimittäin osoittautunut, että hyvä tai erinomainen englannin (tai jonkin muun) kielen taito onkin vain välttävä tai suorastaan kehno.
Jos harrastuksia kysytään, niin voit mielestäni laittaa tanssin tai jonkin muun liikuntatyyppisen harrastuksen, sillä ne osoittavat, että pidät huolta kunnostasi.
Jos olet ylioppilas, niin sitten laitat sen. Erityistaitoihin laittaisin sellaisia asioita, joista olet saanut muilta ihmisiltä vähintäänkin positiivista palautetta. Sinun täytyy olla valmistautunut antamaan käytännön esimerkkejä näistä, jos haastatteluun pääset. - IT-----------
nnnnnnnnnnnnnn kirjoitti:
Jos sinulla on oikeasti hyvä englannin kielen taito, niin voit kertoa, että puhut englantia sujuvasti ja sitten perustelet asian. Voit esimerkiksi todeta, että käytät englannin kieltä päivittäin (jos näin on) xyz tilanteissa. Hyvin usein on nimittäin osoittautunut, että hyvä tai erinomainen englannin (tai jonkin muun) kielen taito onkin vain välttävä tai suorastaan kehno.
Jos harrastuksia kysytään, niin voit mielestäni laittaa tanssin tai jonkin muun liikuntatyyppisen harrastuksen, sillä ne osoittavat, että pidät huolta kunnostasi.
Jos olet ylioppilas, niin sitten laitat sen. Erityistaitoihin laittaisin sellaisia asioita, joista olet saanut muilta ihmisiltä vähintäänkin positiivista palautetta. Sinun täytyy olla valmistautunut antamaan käytännön esimerkkejä näistä, jos haastatteluun pääset.Heh... Englantia ei tarvitse osata kuin vain sillä tasolla että kykenee selviytymään työstään. Talvallisen duunarin ei tarvitse osata kirjoittaa grammarin mukaan eikä puhua nk. fluentia Englantia. Se riittää mikä on aseman kannalta riittävää.
Kirjoittaminen yleensä onnistuu paremmin koska tekstin kirjoittamiseen on aina enemmän aikaa kuin Englannin puhuhumiseen face-to-face. Eli tarkoitan sitä että me kun emme voi tietää miten kauan kukin käyttää aikaa asian kirjoittamiseen ja käyttääkö se oppikirjoja apuna. Face-to-face tilanteessa emme taas voi opiskella Englantia kesken dialoogin. - IT-----------
IT----------- kirjoitti:
Heh... Englantia ei tarvitse osata kuin vain sillä tasolla että kykenee selviytymään työstään. Talvallisen duunarin ei tarvitse osata kirjoittaa grammarin mukaan eikä puhua nk. fluentia Englantia. Se riittää mikä on aseman kannalta riittävää.
Kirjoittaminen yleensä onnistuu paremmin koska tekstin kirjoittamiseen on aina enemmän aikaa kuin Englannin puhuhumiseen face-to-face. Eli tarkoitan sitä että me kun emme voi tietää miten kauan kukin käyttää aikaa asian kirjoittamiseen ja käyttääkö se oppikirjoja apuna. Face-to-face tilanteessa emme taas voi opiskella Englantia kesken dialoogin.Eli.. siis voimme puhua Englantia Suomalaisella Aksentilla, Intialaisella Akasentilla, Kiinalaisella Aksentilla tai täysin Natiivia Englantia muistuttavalla tasolla.
Tässä on myöskin paljoti eroteltavaa vielä:
Kuulun ymmärtäminen (Et ehkä ymmärrä Kiinalaista Aksenttia niin hyvin kuin Intialaista Aksenttia.. tökkiikö liian nopeasti puhuvan henkilön ymmärtäminen?)
Sanonen lausumisen sujuvuus (millä aksentilla)
Samoin jos kirjoittelet Englannin kielisillä foorumeilla (Linkedin?) tai chateissa.. pelaatko WOW:ia? pelaatko NWN:ää (joissa molemmissa joudut tekemään dialogeja toisten pelaajien kanssa roolipelaamisen takia).
Käytkö pelaamassa Pen-and-Paper roolipelejä Englantia puhuvien ihmisten kanssa.
Paljonko luet Englanninkielistä tekstiä..
Jne..
Pelkkien ks. harrastusten lisääminen listana ei ehkä kerro mitään.
- IT---------------
Tuossa on yksi opas:
http://www.city.fi/artikkeli/Idioottivarma CV-opas/49/
En voi allekirjoittaa itse kaikkia noista koska noille kaikille aloille en ole hakenut.
Minulla on takana vuodesta
1994-2002 --- yleensä opettajan hommaamia työharjoittelupaikkoja ja hyvällä tuurilla saatu kesätyöpaikka (Teollisuusala)
2002-2010 --- takana 200 työhaastattelua ja n. 50 työpaikkaa 6 henkilöstönvälityksen kautta IT ja Mainosalalla. Voisin allekirjoittaa Mainostomiston pyrkimisen ja IT-alalle pyrkimisen CV:n mallin jurikin tullaiseksi ja silläkin yksityiskohdalla että mainostoimistot todella tekevät itse suorarekrytointia eli kaivavaa CV:ni jostain mistä sitten kaivavat.. toisin eivät kerro minulle mistä sen ovat saaneet.. soittavat ja pyytävät haastatteluun suoraan. IT-alalla on homma hieman sama, mutta IT-alalla kyllä yleensä saa ihan itsekkin hakea paikkoja. Nyttemmin olen alkanut näiden pienten ponnahduslautojen tiimoilta hakea vakituista paikkaa IT-alalta. Hyvänä pointtina on että olen ollut hyvällä palkalla mutta määräaikaiset suhteet rasittaa, kun toimeksiannon lopputtua jään odottamaan seuraavaa.
Kolutustaustaa minulla on:
2 Ammattiopistoa
1 Opistotasonkoulutus
2 Yliopistoa (maksullinen yliopisto)
1 Aikuskoulutus
2 Aikuislukiota
Ikä alkaa jo lähennellä 35:ttä..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkkeet ovat pois työntekijän palkasta
Jokainen työeläkkeen nimissä maksettu euro on otettu pois työtä tekevältä palkansaajalta. Mitä korkeampi työeläketaso o1181568- 771237
Etkö sä muru mussakaiseni ymmärrä
Että me päästään lähenemään vain kaveruuden kautta? Vain siten mä voin lähettää sulle kuvia ja viestejä 😌 Tänäänkin o351237- 501056
- 61772
Martina Aitolehdeltä kova tilitys podcastilla: "Kyllä mä turpaan vetäisin"!
Martina Aitolehti tilittää brutaalin rehellisesti Eskolle podcastilla syitä, miksi hän ei ole lähtenyt mukaan julkkisten196721- 28690
Siinäpä jäät
Punapää kaipaamaan, kun päätän maallisen vaellukseni. Oma oli valintasi. Sillä minä en jaksa enää kovin pitkää tätä. Ole56675Sosiaalinen lainalaisuus.
Tulipa mieleen tässä useammasta aloituksesta ja kirjoituksesta, että minusta ihmisilläkin (laumaeläimilläkin) on luonnol137670Hei, huomenta
Joskus tarvitaan kipua, että löytää itsestään voimaa ja vahvuutta! Aurinkoista päivää ja muutenkin mukavaa lauantaita ❤️65610