Akun lataus / jääkaappi

uusivaunu

Hommasin muutaman vuoden ikäisen vaunun, en tajunnut ostettaessa kysellä mitään sähköistä.

Sain vaunun ja huomasin että akku on tyhjä koska sähkölaitteet oli ihan pimeinä, pääkytkimen kääntämisellä sai V mittarin näyttämään vajaa 10 ja A mittari nollaa. Meinasin kytkeä vaunun autoon, siinä oli sellainen iso töpseli, mutta autossani ei. Autosähköliikkeessä autooni vaihdettiin isompi töpseli, ja siihen vedettiin kuulemma vaunun latausta varten paksut jodot auton laturista.

No sitten kytkin vaunun autoon.

No nyt menin vaunuun, ja akku ei alkanut ladata. Pistin autoon virrat päälle, tämän jälkeen vaunussa toimi vain jääkaappi???.

Käynnistin auton, ja vasta sen ja n. puolen minuutin odottamisen jälkeen sähkötaulu napsahti ja vaunun akku alkoi ladata, tai ainakin sähkölaitteet rupesi toimimaan. Mittarit näytti V karvan verran yli 14 ja A vähän reilu 15 plussan puolella.

Luulisin että vaunu haistelee tietyin määräajoin että lataako auto ja sen mukaan lataa vaunun akkua? Onko aika yleensä miten pitkä, ja voiko sitä säätää?

No sitten sammutin auton, ja vaunun mittarit näytti V vähän yli 12 ja A miinuksen puolella n. 5. Jonkin ajan kuluttua vaunun sähkökeskus taas napsahti ja V putosi vajaaseen 11.

Arvelen että vaunun akku latasi itseään jonkin aikaa auton akusta ennenkuin vaunu tajusi että auto ei lataa. Tämä toimii varmaan samalla tavalla kuin latauksen alkamisen haistellu.

Kokeilin myös vaunun lataamista sähkötöpselin kautta. Se latasi jotenkin heikommin, A nousi vain reiluun 5 ja V vajaa 13. Arvelen että vaunun akun lataaja on jotenkin heikko / rikki, ja siksi latasin vaunun autosta.

Pistin auton käyntiin ja vaunun autoon ja annoin sen olla vajaan tunnin. Mittarit ei juuri liikahtanut, V nousi vähän ja A pysyi miltei samana. Tämän jälkeen pysäytin auton, vaunu jäi näyttämään V 13 ja A vähän miinuksen puolella. Sitten sähkökeskus taas napsahti ja V laski karvan verran.

Nyt en saanut kuitenkaan jääkaappia päälle? Mittarit pysyi samassa, mutta jääkaappi toimi vain kaasulla. Sitten kun kytkin vaunun autoon ja autoon virta päälle, lähti jääkaappi akulla päälle. Sähkötöpselin kanssa jääkaappi ei myöskään lähde päälle kuin verkkosähköllä tai kaasulla.

Voiko vaunun akku olla suunniteltu siten että se ei jaksa pitää jääkaappia päällä jos autosta ei tule virtaa?

Mitä V ja A tarkoittaa? Ne tarkoittaa jotain akun tilaa, koska siinä on akun kuva, mutta miten niitä tulkitaan?

Mitä vaunun verkkosähkölataajalle pitää tehdä jotta se lataa yhtä hyvin kuin auton lataaja?

8

4274

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kara Vaanari

      Erikoista, että autoon on vaihdettu isompi töpseli sähköille. Nyt autoa ei voi kytkeä sähköillä tavalliseen peräkärryyn.

    • dekari

      perusteella.Laita vaunu verkkosähköön vuorokaudeksi niin vaunun akku latautuu täyteen.
      Jääkaappi vie virtaa yhtäpaljon kuin ajovalot .Ei akut kestä moista ilman jatkuvaa lisävirtaa.

      • uusivaunu

        Miten jääkaappi voi viedä virtaa niin paljon? Muistaakseni autossa taitaa olla n. 50 wattinen poltin. Kaksi sellaista = 100 wattia. Takavaloissa ehkä yhteensä 20 wattia, rekisterikilven valot yht. 10 wattia, parkit yhteensä 20 wattia = yhtensä 150 wattia??

        Katselin veneen jääkaappeja ja ne vie tuntuvasti vähemmän, n. 50 wattia? Miksi asuntovaunun jääkaappi vie niin paljon enemmän virtaa?

        Sitäpaitsi musta tuntuu että jääkaappi ottaa virran auton akusta suoraan eikä asuntopöntön akusta. Nimittäin kun auto ei ole käynnissä mutta virta päällä ja asuntovaunun jääkaappi akkuvirralla päällä ja panee töpselin autoon niin auton valot hiukan himmenee, jota ei tapahdu jos asuntovaunun jääkaappi ei ole päällä. Auton käydessä auton valot vain hiukan välähtää kytkiessä töpseli kiinni, mutta eivät himmene.

        Onko se verkkosähkölaturi siis toimiva vaikka se lataa paljon heikommin kuin auto? Lueskelin netistä noita V ja A juttuja, ja löysin opuksen kuin "vene ja sähkö" tms... jossa oli selitetty nuo hyvin.

        Eli V näyttää akun / laturin kunnon ja A akkuun menevän / sieltä tulevan sähkön.

        Auto latasi kuitenkin V yli 14 ja A reilu 15 ja sähkö lataa nyt vain V vähän yli 13 ja A parhaimmillaan lähellä 10 mutta muutama valo pudottaa sen jo lukemaan 5. Autosta ladatessa ei A eikä V valoista juuri putoa.

        Eikös sähkön pitäisi ladata paremmin kuin auto?

        Autoon tuli muuten siihen isomman töpselin päähän sopiva välikappale jolla saa sen kärrin valot pelaamaan.

        Eikös akku muuten ole täysi kun vaunun A on lähellä nollaa ja V yli 14? Onko sillä väliä tuleeko virta autosta vai sähköstä?

        Autosta virran tullessa tuo V on koko ajan yli 14 ja A korkea mutta sähköstä molemmat paljon matalempia. Nouseeko V sitten ajan kanssa yli 14 ja A laskee nollaan sähköstä ladattaessa?


      • dekari
        uusivaunu kirjoitti:

        Miten jääkaappi voi viedä virtaa niin paljon? Muistaakseni autossa taitaa olla n. 50 wattinen poltin. Kaksi sellaista = 100 wattia. Takavaloissa ehkä yhteensä 20 wattia, rekisterikilven valot yht. 10 wattia, parkit yhteensä 20 wattia = yhtensä 150 wattia??

        Katselin veneen jääkaappeja ja ne vie tuntuvasti vähemmän, n. 50 wattia? Miksi asuntovaunun jääkaappi vie niin paljon enemmän virtaa?

        Sitäpaitsi musta tuntuu että jääkaappi ottaa virran auton akusta suoraan eikä asuntopöntön akusta. Nimittäin kun auto ei ole käynnissä mutta virta päällä ja asuntovaunun jääkaappi akkuvirralla päällä ja panee töpselin autoon niin auton valot hiukan himmenee, jota ei tapahdu jos asuntovaunun jääkaappi ei ole päällä. Auton käydessä auton valot vain hiukan välähtää kytkiessä töpseli kiinni, mutta eivät himmene.

        Onko se verkkosähkölaturi siis toimiva vaikka se lataa paljon heikommin kuin auto? Lueskelin netistä noita V ja A juttuja, ja löysin opuksen kuin "vene ja sähkö" tms... jossa oli selitetty nuo hyvin.

        Eli V näyttää akun / laturin kunnon ja A akkuun menevän / sieltä tulevan sähkön.

        Auto latasi kuitenkin V yli 14 ja A reilu 15 ja sähkö lataa nyt vain V vähän yli 13 ja A parhaimmillaan lähellä 10 mutta muutama valo pudottaa sen jo lukemaan 5. Autosta ladatessa ei A eikä V valoista juuri putoa.

        Eikös sähkön pitäisi ladata paremmin kuin auto?

        Autoon tuli muuten siihen isomman töpselin päähän sopiva välikappale jolla saa sen kärrin valot pelaamaan.

        Eikös akku muuten ole täysi kun vaunun A on lähellä nollaa ja V yli 14? Onko sillä väliä tuleeko virta autosta vai sähköstä?

        Autosta virran tullessa tuo V on koko ajan yli 14 ja A korkea mutta sähköstä molemmat paljon matalempia. Nouseeko V sitten ajan kanssa yli 14 ja A laskee nollaan sähköstä ladattaessa?

        kysymyksiä ja välillä olet oikeassa,väliin hukassa.Autossa on tehokkaampi laturi kuin vaunussa.Akku täyteen varautuessa "huolii" lopussa niin pienen virran,että vaatii paljon aikaa , käytitpä sitten autoa tai verkkovirtaa, ja tietysti akun täytyy olla terve.
        Vaunun laturi voi olla ns,älylaturi ,joka lataa kohtuullisella jännitteellä
        Yhteenvetona:Käytä vaunussa yli tunnin parkissa kaasua tai verkkovirtaa, Elä käytä autossa virta päällä asentoa (kokeile ellet usko).


      • venekaappi
        uusivaunu kirjoitti:

        Miten jääkaappi voi viedä virtaa niin paljon? Muistaakseni autossa taitaa olla n. 50 wattinen poltin. Kaksi sellaista = 100 wattia. Takavaloissa ehkä yhteensä 20 wattia, rekisterikilven valot yht. 10 wattia, parkit yhteensä 20 wattia = yhtensä 150 wattia??

        Katselin veneen jääkaappeja ja ne vie tuntuvasti vähemmän, n. 50 wattia? Miksi asuntovaunun jääkaappi vie niin paljon enemmän virtaa?

        Sitäpaitsi musta tuntuu että jääkaappi ottaa virran auton akusta suoraan eikä asuntopöntön akusta. Nimittäin kun auto ei ole käynnissä mutta virta päällä ja asuntovaunun jääkaappi akkuvirralla päällä ja panee töpselin autoon niin auton valot hiukan himmenee, jota ei tapahdu jos asuntovaunun jääkaappi ei ole päällä. Auton käydessä auton valot vain hiukan välähtää kytkiessä töpseli kiinni, mutta eivät himmene.

        Onko se verkkosähkölaturi siis toimiva vaikka se lataa paljon heikommin kuin auto? Lueskelin netistä noita V ja A juttuja, ja löysin opuksen kuin "vene ja sähkö" tms... jossa oli selitetty nuo hyvin.

        Eli V näyttää akun / laturin kunnon ja A akkuun menevän / sieltä tulevan sähkön.

        Auto latasi kuitenkin V yli 14 ja A reilu 15 ja sähkö lataa nyt vain V vähän yli 13 ja A parhaimmillaan lähellä 10 mutta muutama valo pudottaa sen jo lukemaan 5. Autosta ladatessa ei A eikä V valoista juuri putoa.

        Eikös sähkön pitäisi ladata paremmin kuin auto?

        Autoon tuli muuten siihen isomman töpselin päähän sopiva välikappale jolla saa sen kärrin valot pelaamaan.

        Eikös akku muuten ole täysi kun vaunun A on lähellä nollaa ja V yli 14? Onko sillä väliä tuleeko virta autosta vai sähköstä?

        Autosta virran tullessa tuo V on koko ajan yli 14 ja A korkea mutta sähköstä molemmat paljon matalempia. Nouseeko V sitten ajan kanssa yli 14 ja A laskee nollaan sähköstä ladattaessa?

        on varmaan kompressorikaappi, joka ei kuluta paljon sähköä. Vaunuissa käytetään absorptiokaappia, joka on melkoinen sähkörohmu. Sitä ei paikallaan ollessa kannata käyttää ollenkaan akulla, ainoastaan mahdollisesti ajon aikana. Verkkovirta ja kaasu ovat leiriytyessä ainoat vaihtoehdot.


      • haihui
        uusivaunu kirjoitti:

        Miten jääkaappi voi viedä virtaa niin paljon? Muistaakseni autossa taitaa olla n. 50 wattinen poltin. Kaksi sellaista = 100 wattia. Takavaloissa ehkä yhteensä 20 wattia, rekisterikilven valot yht. 10 wattia, parkit yhteensä 20 wattia = yhtensä 150 wattia??

        Katselin veneen jääkaappeja ja ne vie tuntuvasti vähemmän, n. 50 wattia? Miksi asuntovaunun jääkaappi vie niin paljon enemmän virtaa?

        Sitäpaitsi musta tuntuu että jääkaappi ottaa virran auton akusta suoraan eikä asuntopöntön akusta. Nimittäin kun auto ei ole käynnissä mutta virta päällä ja asuntovaunun jääkaappi akkuvirralla päällä ja panee töpselin autoon niin auton valot hiukan himmenee, jota ei tapahdu jos asuntovaunun jääkaappi ei ole päällä. Auton käydessä auton valot vain hiukan välähtää kytkiessä töpseli kiinni, mutta eivät himmene.

        Onko se verkkosähkölaturi siis toimiva vaikka se lataa paljon heikommin kuin auto? Lueskelin netistä noita V ja A juttuja, ja löysin opuksen kuin "vene ja sähkö" tms... jossa oli selitetty nuo hyvin.

        Eli V näyttää akun / laturin kunnon ja A akkuun menevän / sieltä tulevan sähkön.

        Auto latasi kuitenkin V yli 14 ja A reilu 15 ja sähkö lataa nyt vain V vähän yli 13 ja A parhaimmillaan lähellä 10 mutta muutama valo pudottaa sen jo lukemaan 5. Autosta ladatessa ei A eikä V valoista juuri putoa.

        Eikös sähkön pitäisi ladata paremmin kuin auto?

        Autoon tuli muuten siihen isomman töpselin päähän sopiva välikappale jolla saa sen kärrin valot pelaamaan.

        Eikös akku muuten ole täysi kun vaunun A on lähellä nollaa ja V yli 14? Onko sillä väliä tuleeko virta autosta vai sähköstä?

        Autosta virran tullessa tuo V on koko ajan yli 14 ja A korkea mutta sähköstä molemmat paljon matalempia. Nouseeko V sitten ajan kanssa yli 14 ja A laskee nollaan sähköstä ladattaessa?

        Oletko aivan tosissasi, vai kieli poskellako kirjoittelet, ja katsot mitä hölmöt vastailevat? Katsele netistä tarkemmin sähköopin alkeita, että edes käsitteet tulevat selviksi sinulle.

        Vaunujääkaappien 12 V vastus on jääkaapin tilavuudesta riippuen 130-160 W, että kyllä siinä akku tyhjenee nopeasti. Siksi jääkaapin 12 V kytkentä tehdään sellaiseksi, että jääkaappi toimii 12 V:lla vain moottorin käydessä (laturin toimiessa).

        Vaikka auton laturi antaisi maksimissaan 200 A virtaa, laturissa oleva säädin estää sillä virralla akun latauksen. Akkua voi turvallisesti ladata n. 10% virralla akun kapasiteetista (Ah). Nyky autossa on paljon sähköllä toimivia kulutuslaitteita, jotka vievät laturin virrasta suurimman osan suoraan, eikä sitä virtaa kierrätetä akun kautta.

        Selvennetään. Siitä laturin syöttämästä virrasta, mikä jää yli kulutuslaitteiden ottamasta virrasta, ladataan akkua. Jos laturin antama virta ei riitä laitteiden kulutuksen huippuihin, otetaan lisävirta akusta (puretaan akkua). Sen huomaa siitä, että latausvalo alkaa palamaan himmeänä. Akun purkauksen ollessa suuri, latausvalokin palaa kirkkaammin.


      • uusivaunu
        haihui kirjoitti:

        Oletko aivan tosissasi, vai kieli poskellako kirjoittelet, ja katsot mitä hölmöt vastailevat? Katsele netistä tarkemmin sähköopin alkeita, että edes käsitteet tulevat selviksi sinulle.

        Vaunujääkaappien 12 V vastus on jääkaapin tilavuudesta riippuen 130-160 W, että kyllä siinä akku tyhjenee nopeasti. Siksi jääkaapin 12 V kytkentä tehdään sellaiseksi, että jääkaappi toimii 12 V:lla vain moottorin käydessä (laturin toimiessa).

        Vaikka auton laturi antaisi maksimissaan 200 A virtaa, laturissa oleva säädin estää sillä virralla akun latauksen. Akkua voi turvallisesti ladata n. 10% virralla akun kapasiteetista (Ah). Nyky autossa on paljon sähköllä toimivia kulutuslaitteita, jotka vievät laturin virrasta suurimman osan suoraan, eikä sitä virtaa kierrätetä akun kautta.

        Selvennetään. Siitä laturin syöttämästä virrasta, mikä jää yli kulutuslaitteiden ottamasta virrasta, ladataan akkua. Jos laturin antama virta ei riitä laitteiden kulutuksen huippuihin, otetaan lisävirta akusta (puretaan akkua). Sen huomaa siitä, että latausvalo alkaa palamaan himmeänä. Akun purkauksen ollessa suuri, latausvalokin palaa kirkkaammin.

        Sähköopin alkeet ovat todella ihan hakusessa kun tämä on ensimmäinen vaunu ja sähköistä ei ole mitään kokemusta.

        Autoni laturin tyypistä ei ole tarkkaa tietoa. Latausvalo ei kuitenkaan koskaan pala ja auto tuntuu lataavan akkua sillä koskaan ei ole ollut akun virta vähissä, edes kovalla pakkasella.

        Jääkaappi tuntuu toimivan akkuasennossa silloin kun autossa on virta päällä, tosin huomasin kokeillessani pitemmän aikaa (en ehtinyt lukea varoitusta) että auton näyttöön tulee teksti "Power save mode" ja virta lakkaa kulkemasta autosta vaunuun ja lataus alkaa vasta moottorin pyöriessä. Eli ilmeisesti auto säästää akkua että se lähtee käyntiin. Jääkaappi alkaa toimimaan kyllä heti kun moottorin käynnistää.

        Ajoin tänään n. 150 kilometrin lenkin vaunu perässä kokeillessani sen kanssa ajoa ja tuntuu että vaunun akku latasi itsensä tällä matkalla ihan hyvin, A oli melkein nollassa ja V yli 14 kun vaunussa kävin kotipihassa ennen auton moottorin sammuttamista.

        Vene ja sähkö -"kirjan" mukaan A on lähellä nollaa kun akku täysi, joten kai se nyt on täysi =) Vaunu ei ollut yöllä sähkössä. Nyt myös sähkölaturi antaa V yli 14 ja A melkein nollaa.

        Mites esim. laivamatkalla, jääkaappia ei kai sitten voi käyttää? Kun eihän auton virtoja voi pitää koko matkaa päällä, eikä se auto sitä virtaa kaapille kauaa annakkaan, ja kaasupullot pitää kytkeä laivalla irti?

        Kauankohan vaunun akusta pitäisi riittää voimaa esim. TVn katseluun, jotta voisi kokeilla että onko se kunnossa? Kun akuthan eivät taida tykätä tyhjänä olosta ja vaunun akku oli täysin tyhjä kun sain vaunun, sähkölaitteet eivät toimineet.


      • finnlines asiakas
        uusivaunu kirjoitti:

        Sähköopin alkeet ovat todella ihan hakusessa kun tämä on ensimmäinen vaunu ja sähköistä ei ole mitään kokemusta.

        Autoni laturin tyypistä ei ole tarkkaa tietoa. Latausvalo ei kuitenkaan koskaan pala ja auto tuntuu lataavan akkua sillä koskaan ei ole ollut akun virta vähissä, edes kovalla pakkasella.

        Jääkaappi tuntuu toimivan akkuasennossa silloin kun autossa on virta päällä, tosin huomasin kokeillessani pitemmän aikaa (en ehtinyt lukea varoitusta) että auton näyttöön tulee teksti "Power save mode" ja virta lakkaa kulkemasta autosta vaunuun ja lataus alkaa vasta moottorin pyöriessä. Eli ilmeisesti auto säästää akkua että se lähtee käyntiin. Jääkaappi alkaa toimimaan kyllä heti kun moottorin käynnistää.

        Ajoin tänään n. 150 kilometrin lenkin vaunu perässä kokeillessani sen kanssa ajoa ja tuntuu että vaunun akku latasi itsensä tällä matkalla ihan hyvin, A oli melkein nollassa ja V yli 14 kun vaunussa kävin kotipihassa ennen auton moottorin sammuttamista.

        Vene ja sähkö -"kirjan" mukaan A on lähellä nollaa kun akku täysi, joten kai se nyt on täysi =) Vaunu ei ollut yöllä sähkössä. Nyt myös sähkölaturi antaa V yli 14 ja A melkein nollaa.

        Mites esim. laivamatkalla, jääkaappia ei kai sitten voi käyttää? Kun eihän auton virtoja voi pitää koko matkaa päällä, eikä se auto sitä virtaa kaapille kauaa annakkaan, ja kaasupullot pitää kytkeä laivalla irti?

        Kauankohan vaunun akusta pitäisi riittää voimaa esim. TVn katseluun, jotta voisi kokeilla että onko se kunnossa? Kun akuthan eivät taida tykätä tyhjänä olosta ja vaunun akku oli täysin tyhjä kun sain vaunun, sähkölaitteet eivät toimineet.

        tohon laivalla oloon ...kaasupullot pitää kytkeä irti mutta jos esimerkiksi on välttämätöntä esim saksaan viedä jääkaapissa ruokaa, nii akku ei todellakaan riitä pitämään 26 tuntia kaappia kylmänä vaan sitä varten voi vaunulle /autolle tilata etukäteen sähköpaikan ja mennä vaikka kesken matkan tarkastaan lämpötila samalla kun kylmäkuljetuskuskit käyvät katsomassa omia laitteitaan....


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3101
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      152
      1219
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe