Auton manuaalissa lukee että autossa on elektronisesti säädetty polttoaineen ruiskutus. Mutta kun kaasupoljinta painaa niin kaasarin näköisessä hommelissa eräs osa liikkuu. Näyttää vahvasti kaasarilta minusta. Että onko ruiskussakin joku vaijerilla toimiva systeemi?
Ruisku vai kaasari?
6
4131
Vastaukset
- Seppo Susi
On
- se on
Juu, ne on ne vanhemmat yksipisteruiskut nimenomaan sellaisia, että siinä kaasarin näköisessä hommelissa on yksi ruisku, joka suihkuttaa polttoainetta ilman sekaan. Se polttoaine-ilma-seos sitten imetään imusarjaan kuten kaasarista konsanaan.
Uudemmissa on sitten imusarjassa oma ruisku jokaiselle sylinterille, mutta yleensä niistäkin löytyy kaasuläppäkotelo "kaasarin paikalta". Ja se vaijerilla toimiva systeemi on se kaasuläppä. Uudemmissa sekin tosin on sähköinen eikä polkimen ja läpän välissä ole mekaanista yhteyttä. - Tällainenkin on
Ainakin Nissanilla oli tällainen 90-luvulla. Siinä on värähtelevä neula jonka avulla säädetään seosta.
- throttle body
Englanniksi sen laitoksen nimi on "throttle body", en tiedä mitä suomeksi, mutta sillä säädetään moottorin kierroslukua ilmavirtaa säätelemällä, eli sisällä on läppä jota käännetään että enempi tai vähempi ilmaa pääsee sisään.
Täytyyhän siellä jotain olla vai miten luulit kierroksia säädeltävän ruiskukoneessa? Konehan pyrkisi pyörimään mahdollisimman nopeasti mikäli ilman saantia ei mitenkään rajoitettaisi tai säädettäisi. Voisi ehkä kuvitella että kierroksia saattaisi pystyä säätämään pelkällä ruiskutettavalla bensamäärällä, mutta silloin kone ei tosiaankaan kävisi optimaalisesti, eli bensa/ilmasuhdetta ei voisi säätää optimaaliseksi.- ei seossuhdetta
> kierroksia saattaisi pystyä säätämään pelkällä ruiskutettavalla bensamäärällä
Ei muuten pysty, koska liian rikas/laiha seos ei syty! Syttymisherkkä seossuhdealue on kapea .... mikä on itseasiassa tärkeä ominaisuus. Muutoin bensatankit tosiaan räjähtelesivät jatkuvalla syötöllä jenkkileffojen tapaan....
Eli ottomoottoreissa seossuhde pidetään a) likiman (ei kat autot) tai b) täsmälleen (kat autot) vakiona ja moottorin tehoa säädetään muuttamalla ilmamäärää a) kaasuttimella tai b) muuttuvalla venttiilinousulla, jolloin vain vähäisen avautuvat imuventtiilit toimivat kaasuläpän kaltaisena kuristimena - pieni korjaus
ei seossuhdetta kirjoitti:
> kierroksia saattaisi pystyä säätämään pelkällä ruiskutettavalla bensamäärällä
Ei muuten pysty, koska liian rikas/laiha seos ei syty! Syttymisherkkä seossuhdealue on kapea .... mikä on itseasiassa tärkeä ominaisuus. Muutoin bensatankit tosiaan räjähtelesivät jatkuvalla syötöllä jenkkileffojen tapaan....
Eli ottomoottoreissa seossuhde pidetään a) likiman (ei kat autot) tai b) täsmälleen (kat autot) vakiona ja moottorin tehoa säädetään muuttamalla ilmamäärää a) kaasuttimella tai b) muuttuvalla venttiilinousulla, jolloin vain vähäisen avautuvat imuventtiilit toimivat kaasuläpän kaltaisena kuristimena> tehoa säädetään muuttamalla ilmamäärää a) kaasuttimella
Siis kaasuläpällä piti sanomani.... kaasuttimethan ovat jo menneen talven lumia (tuskin on enää uusissa autoissa näitä sähköisesti ohjattujakaan).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1851384Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1231188- 49911
- 70890
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53800Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50776- 56772
- 101741
- 33702
- 60699