Minulla olisi 6.8 hammaslääkäri, mutta olen saanut aivan tuntemattomasta syystä järjettömän pelon sinne menoon. Olen jättänyt monta kertaa menemättä ja aina on tullut uusi kutsu, kun kaksi hammastani paikattiin huhtikuussa oikealta puolelta ylhäältä se lääkäri teki sen hirveällä vauhdilla kuin olisi yrittänyt kiirehtiä no tämän jälkeen kärsin 2 tuntia älyttömästä kivusta suussa. Sitten tuli monta kertaa taas kutsuja mutta jätin menemättä koska en uskaltanut, kesäkuussa lopulta viitsin käydä taas kun minut vakuutettiin että hampaita ei paikata sillä kerralla no hammashoitaja teki työnsä ja huomasi että alahampaiden oikealla puolella takimmainen puruhammas oli reikiintynyt ja pitäisi paikata, joten hän varasi ajan tuolle 6.8.
No 2kuukautta meni että en ajatellut asiaa, mutta nyt kun päivämäärä lähestyy olen harjannut hampaitani aivan hemmetisti ja syönyt xylitolpurkkaa ja näin koska EN HALUA mennä sinne enään. Joskus sinne koskee aivan älyttömästi, kaikki neste joka menee hampaan päältä vihloo myös ja jos taas en mene saatan joutua juurihoitoon pahimmassa tapauksessa sitäkin pelkään: mutta kysymys:
Mitä tapahtuu jos jätän menemättä tuolloin paikattavaksi mutta söisin xylito-tuotteita että harjaisin hampaitani aktiivisesti silti, varsinkin sitä hammasta eli saattaisiko reikä vielä parantua näin?
Entä jos jätän menemättä hammaslääkärille?
19
4275
Vastaukset
- .
perua aika jos et mene, saa joku tarvitseva sen. Vai yksityiselläkö käyt?
- tyttttttö
Niin varmaan pitäis perua, mutta itte en osaa ja äidille pitäisi ilmoittaa kun vasta yläaste-ikäine oon
- mimmimm
tyttttttö kirjoitti:
Niin varmaan pitäis perua, mutta itte en osaa ja äidille pitäisi ilmoittaa kun vasta yläaste-ikäine oon
menetkö mieluummin helppoon paikkaamiseen vai juurihoitoon, se on ainoa kysymys. Selitä lääkärille että sinua jännittää ja pyydä kunnon puudutus. Paljon parempi mennä nyt kuin sitten kun suu on huonossa kunnossa, tiedän tämän, koska itse kartoin lääkäriä liian kauan ja sitten vasta olikin pissit pöksyssä. Mieti sille päivälle jotain mukavaa tekemistä hammaslääkärin jälkeen, jolloin mielessä on enemmän positiivinen juttu kuin sitä edeltävä lyhytaikainen negatiivinen juttu.
- tahvot liikkeellä
johan on moukkamaista tekstiä. aivan kuin yksityiselle varattua aikaa ei tarvitsisi perua. terveyskeskuslääkärit saa kuukausipalkan vaikka aika jäisi tyhjäksi mutta yksityislääkäri ei saa tyhjästä ajasta mitään. sitäpaitsi myös yksityissektori on alkanut laskuttamaan käyttämättä jääneestä ajasta ja minusta se on ehdottomasti aivan oikein. jos ei halua käyttää yksityistä mene sitten julkiselle sektorille jos pääset.
- ohhohh!
tahvot liikkeellä kirjoitti:
johan on moukkamaista tekstiä. aivan kuin yksityiselle varattua aikaa ei tarvitsisi perua. terveyskeskuslääkärit saa kuukausipalkan vaikka aika jäisi tyhjäksi mutta yksityislääkäri ei saa tyhjästä ajasta mitään. sitäpaitsi myös yksityissektori on alkanut laskuttamaan käyttämättä jääneestä ajasta ja minusta se on ehdottomasti aivan oikein. jos ei halua käyttää yksityistä mene sitten julkiselle sektorille jos pääset.
Kumpi teksti tuossa on moukkamaista! Edellisessä viestissä huomautettiin asiallisesti että aika pitää perua ja alkuperäinen kysyjä vastasi siihen asiallisesti. Sitten sinä haukut aivan turhaan ääliöksi ja syytät moukkamaiseksi. Vielä sopivasti lisää loppuvirkkeessä. Kukahan nyt olikaan moukka?
- hoitoa
Jos reikä on edennyt paikattavaksi asti, ei se siitä itsestään parane. Valitettavasti suunta on vain huonompaan. Pinnallisia kiillevaurioita voidaan pysäyttää hyvällä hoidolla ja periaatteessa reikä voi pysähtyä myös myöhemmässä vaiheessa, mutta jos on kolo, sitä ei kertakaikkiaan saa puhdistettua niin hyvin, etteikö kasvaisi suuremmaksi.
Jos hammas oireilee jo noinkin voimakkaasti, hoidolla on sitäpaitsi jo kiire. Pari kuukautta lisää ja nuorella ihmisellä reikä kasvaa nopeasti -> juurihoito ja hampaan elävyyden menetys.- !!!
Kannattaa nyt vaan mennä sinne hammaslääkäriin. Oot vielä niin nuorikin, eikä sitten myöhemmin ole kivaa, jos hampaat pääsevät huonoon kuntoon. Paikkaus kestää vain hetken, mutta hammassärkysi luultavasti jatkuu ja pahenee ajan myötä.
Kyllä sinä sieltä selviät :)
- 19+19
Jos et mennyt niin mene nyt ihmeessä viimeistään ensi kerralla. Et uskokaan, millainen paskakasa suussa reikäinen hammas on. Ei sitä millään ksylitolipurkalla paikata. Itseltä kun aikoinaan poistettiin viisaudenhampaita niin yhdessä oli reikä, jota ei ollut paikattu. Ulospäin näkyi kolme pientä pistettä, kuin olisi nuppineulalla vain pistetty hammasta, mutta kun vähän rassasin, niin alta paljastui järkky onkalo täynnä jotain löyhkäävää ruskeaa töhnää eli sitä lahoavaa hammasta. Hyvä etten yrjönnyt siihen paikkaan. Sellaistako sinä suussasi haluat säilytellä? Ei sitä koloa tosiaan millään harjalla tai purkalla tai suuvedellä puhdisteta kun ei siihen pääse kunnolla käsiksi. Seuraava vaihe onkin sitten tulehdus ja juurihoito, mikä onkin jo paikkausta isompi operaatio.
- hammashoitaja
No ei se todettu kariespesä sieltä minnekään kotihoidolla enää häviä.Päin vastoin etenee juureen asti (oireista päätellen on jo lähellä hermoydintä) ja hammas joudutaan juurihoitamaan tai poistamaan jollei juurihoito onnistu tai ole mahdollista-ainahan se ei ole mahdollistakaan.Juurihoidettu hammas on aina elävää hammasta heikompi.
15-vuotta täyttäneeltä menee 33.80€ sakkomaksu, jos jättää ajan perumatta.Silloin äitisi ainakin saisi tietää hoidon laistamisesta...
Kannattaa kertoa jo etukäteen,että pelottaa ja haluaa kunnollisen puudutuksen.Turhaan ei kannata kivusta kärsiä. Lähes kaikkia hammashoito jännittää, sitä ei kannata hävetä tai salata.Hoidon jälkeen voi ottaa kipulääkettä,koska kun hammasta käsitellään,jälkeen päin voi olla jonkin aikaa kipua.
Hammas on huomattavasti helpompi hoitaa nyt,kuin myöhemmin tulehtuneena.Helpompaa nimenomaana sinulle itsellesi.
Toivottavasti menit hoitoon, ja jos et menny,kehotan kyllä varaamaan pikaisesti uuden ajan.Ota vaikka kaveri tai äiti mukaan pitämään kädestä kiinni.Ainakin meidän hoitolassa se on sallittua!
Omasta suustaan kannattaa pitää hyvä huoli,koska hoitamaton suu on yleisterveyden kannalta haitallista ja jopa vaarallista!- 'TheRoad*
Koita mennä sinne hammaslääkärille ja kerro heti alussa jo, että pelottaa. Onko sinulla aina sama hammaslääkäri? Hammaslääkärin pitäisi olla sellainen, että tuntuu, että voit luottaa häneen. Toiselle sopii toisen lääkärin luonne/tyyli paremmin, kuin toiselle. Kunnallisella puolellakin on tietääkseni oikeus vaihtaa lääkäriä. Minäkään en suostu menemään kuin yhdelle hammaslääkärille ja se sopii hänelle ja ihan tk.ssa käyn. Päivystys asiaa jos tulee, niin joskus voi olla vähän hankalaa tietysti, kun oma hml saattaa olla lomalla tai vapaapäivällä, mutta tähän asti on selvitty näillä eväillä.
Mä en oikein ymmärrä tota kaveri, äiti tai puoliso mukaan juttua, mutta kait se sitten toisille sopii. Itse haluan "kärsiä" yksin, enkä varmaan edes kehtaisi pyytää ketään mukaan. Hammaslääkärini kyllä tietää, että pelkään tosi paljon ja ottaa sen hyvin huomioon. Ollaan siitä juteltu varsinkin ensimmäisillä käynneillä paljonkin.
Ajan perumisesta... tietenkin yksityinen aikakin täytyy perua, mutta yksityisen ajat ei välttämättä ole niin "kortilla" kuin tk-ajat on. Siinä mielessä siis peruminen on tärkeää tk puolella. Jos taas ajattelee lääkärin kannalta, niin yksityisellä puolella perumatta jättäminen on pahempi asia. Toisaalta taas molemmissa nykyään peritään sakkomaksu käyttämättömästä ajasta.
Aloittaja on varmaankin käy kunnallisella ja on alle 15 v, kun ei kerran ole jäänyt vanhemmilleen kiinni käyttämättömistä ajoista ja mainitsee olevansa ylä-aste ikäinen vasta. Luulisi ylä-aste ikäisen osaavan peruuttaa hammaslääkäri aika? Ajanvarauskortista löytyy varmaankin puh.numero. Eri asia sitten, että kannattaako peruuttaa vaiko mennä sinne hoidattamaan se hammas ennen kun juurihoitoon joudutaan. Hempommin sanottu, kuin tehty...tiedän. On omakohtaisia kokemuksia. - hammaslääkärille
'TheRoad* kirjoitti:
Koita mennä sinne hammaslääkärille ja kerro heti alussa jo, että pelottaa. Onko sinulla aina sama hammaslääkäri? Hammaslääkärin pitäisi olla sellainen, että tuntuu, että voit luottaa häneen. Toiselle sopii toisen lääkärin luonne/tyyli paremmin, kuin toiselle. Kunnallisella puolellakin on tietääkseni oikeus vaihtaa lääkäriä. Minäkään en suostu menemään kuin yhdelle hammaslääkärille ja se sopii hänelle ja ihan tk.ssa käyn. Päivystys asiaa jos tulee, niin joskus voi olla vähän hankalaa tietysti, kun oma hml saattaa olla lomalla tai vapaapäivällä, mutta tähän asti on selvitty näillä eväillä.
Mä en oikein ymmärrä tota kaveri, äiti tai puoliso mukaan juttua, mutta kait se sitten toisille sopii. Itse haluan "kärsiä" yksin, enkä varmaan edes kehtaisi pyytää ketään mukaan. Hammaslääkärini kyllä tietää, että pelkään tosi paljon ja ottaa sen hyvin huomioon. Ollaan siitä juteltu varsinkin ensimmäisillä käynneillä paljonkin.
Ajan perumisesta... tietenkin yksityinen aikakin täytyy perua, mutta yksityisen ajat ei välttämättä ole niin "kortilla" kuin tk-ajat on. Siinä mielessä siis peruminen on tärkeää tk puolella. Jos taas ajattelee lääkärin kannalta, niin yksityisellä puolella perumatta jättäminen on pahempi asia. Toisaalta taas molemmissa nykyään peritään sakkomaksu käyttämättömästä ajasta.
Aloittaja on varmaankin käy kunnallisella ja on alle 15 v, kun ei kerran ole jäänyt vanhemmilleen kiinni käyttämättömistä ajoista ja mainitsee olevansa ylä-aste ikäinen vasta. Luulisi ylä-aste ikäisen osaavan peruuttaa hammaslääkäri aika? Ajanvarauskortista löytyy varmaankin puh.numero. Eri asia sitten, että kannattaako peruuttaa vaiko mennä sinne hoidattamaan se hammas ennen kun juurihoitoon joudutaan. Hempommin sanottu, kuin tehty...tiedän. On omakohtaisia kokemuksia.Todella hienoa jos jossainpäin Suomea pääsee terveyskeskuksessa pyytämällä aina samalle hammaslääkärille. Helsingissä ei pääse edes oman terveyskeskuksen hammashoitolaan, vaan aika tarjotaan aivan minne tahansa kaupungissa. Kun hampaan hoito on aloitettu ja jos hoitoa tarvitaan pidempään, niin silloin aloittanut hammaslääkäri voi varata itselleen ajan jatkohoitoon. Muuten hammaslääkäri ja jopa hoitopaikka vaihtuu joka kerralla.
- *TheRoad*
hammaslääkärille kirjoitti:
Todella hienoa jos jossainpäin Suomea pääsee terveyskeskuksessa pyytämällä aina samalle hammaslääkärille. Helsingissä ei pääse edes oman terveyskeskuksen hammashoitolaan, vaan aika tarjotaan aivan minne tahansa kaupungissa. Kun hampaan hoito on aloitettu ja jos hoitoa tarvitaan pidempään, niin silloin aloittanut hammaslääkäri voi varata itselleen ajan jatkohoitoon. Muuten hammaslääkäri ja jopa hoitopaikka vaihtuu joka kerralla.
Tiedän, ja olen siitä syystä onnellinen! :) Meillä tosiaan hammaslääkäri varaa aina itse ajat sitä ensimmäistä tarkistus kertaa ja päivystysaikoja lukuunottamatta. Tässä on sekin hyvä puoli, että lääkäri varmasti itse tietää parhaiten miten pitkän ajan seuraavalle kerralle tarvitsee. Joskus hammaslääkärini on pitkien jonojen takia ehdottanut, että menisin jollekin toiselle, jolla on nopeammin aikoja, mutta kun en suostunut, niin sanoi vaan, että "Ei se mitään haittaa. Saat käydä kenellä itse haluat".
Päivystykseenkin yleensä pääsee pyytämättä omalle hammaslääkärille (kun näkevät koneelta kenellä on aikaisemmin käynyt) kunhan soittaa aamulla ensimmäisten joukossa ja lääkärillä ei ole vapaapäivä tms.
Pitkät jonothan täälläkin on ja hoitoaikojen väli venyy helposti melko pitkäksi. Täällä on vain yksi hammashoitola jossa muutama hml. Asukkaita kunnassa noin 10 000 ja sijainti etelä-suomessa.
Eikös Helsingissä ole kuitenkin jollain tapaa nimettyjä hammaslääkäreitä koululaisille? Ennen (90-luvulla) oli ns. kouluhammaslääkärit erikseen vaikka työskentelivätkin silloin jo ihan tk.n tiloissa ja aina oli samat hullut akat (hml ja hoitajat) vastassa kun sinne meni. :( Kauheat traumat siitä jäi ja niitä tämä nykyinen hml sitten joutuu hampaiden lisäksi paikkailemaan. ;) Sääliksi käy... mies parka, kun joutuu minua ja oikkujani kestämään ;D - ///
hammaslääkärille kirjoitti:
Todella hienoa jos jossainpäin Suomea pääsee terveyskeskuksessa pyytämällä aina samalle hammaslääkärille. Helsingissä ei pääse edes oman terveyskeskuksen hammashoitolaan, vaan aika tarjotaan aivan minne tahansa kaupungissa. Kun hampaan hoito on aloitettu ja jos hoitoa tarvitaan pidempään, niin silloin aloittanut hammaslääkäri voi varata itselleen ajan jatkohoitoon. Muuten hammaslääkäri ja jopa hoitopaikka vaihtuu joka kerralla.
Kuullostaa ikävältä, jotta hammaslääkäri vaihtuu joka kerta. Eihän siinä todellakaan synny mitään hoitosuhdetta potilaan ja lääkärin välille... Ei hyvä :(
Mua on hoitanut sama terveyskeskushammaslääkäri yli 20-vuotta ja on vielä meidän hammashoitolan paras lääkäri. Saamme olla siis tyytyväisiä paikkakuntamme toimintaan :) - tekee....
*TheRoad* kirjoitti:
Tiedän, ja olen siitä syystä onnellinen! :) Meillä tosiaan hammaslääkäri varaa aina itse ajat sitä ensimmäistä tarkistus kertaa ja päivystysaikoja lukuunottamatta. Tässä on sekin hyvä puoli, että lääkäri varmasti itse tietää parhaiten miten pitkän ajan seuraavalle kerralle tarvitsee. Joskus hammaslääkärini on pitkien jonojen takia ehdottanut, että menisin jollekin toiselle, jolla on nopeammin aikoja, mutta kun en suostunut, niin sanoi vaan, että "Ei se mitään haittaa. Saat käydä kenellä itse haluat".
Päivystykseenkin yleensä pääsee pyytämättä omalle hammaslääkärille (kun näkevät koneelta kenellä on aikaisemmin käynyt) kunhan soittaa aamulla ensimmäisten joukossa ja lääkärillä ei ole vapaapäivä tms.
Pitkät jonothan täälläkin on ja hoitoaikojen väli venyy helposti melko pitkäksi. Täällä on vain yksi hammashoitola jossa muutama hml. Asukkaita kunnassa noin 10 000 ja sijainti etelä-suomessa.
Eikös Helsingissä ole kuitenkin jollain tapaa nimettyjä hammaslääkäreitä koululaisille? Ennen (90-luvulla) oli ns. kouluhammaslääkärit erikseen vaikka työskentelivätkin silloin jo ihan tk.n tiloissa ja aina oli samat hullut akat (hml ja hoitajat) vastassa kun sinne meni. :( Kauheat traumat siitä jäi ja niitä tämä nykyinen hml sitten joutuu hampaiden lisäksi paikkailemaan. ;) Sääliksi käy... mies parka, kun joutuu minua ja oikkujani kestämään ;Dkaikkea Helsingissä, luulisin. Ainakin joskus tuntui hassulta ja hammashoitajakin naureskeli kun kutsui tällaisen mummon etunimellä hoitoon odotushuoneesta. Oli jäänyt koululaislevy päälle ja oli tottunut huutelemaan koululaisia sisään pelkällä etunimellä.
- *TheRoad*
tekee.... kirjoitti:
kaikkea Helsingissä, luulisin. Ainakin joskus tuntui hassulta ja hammashoitajakin naureskeli kun kutsui tällaisen mummon etunimellä hoitoon odotushuoneesta. Oli jäänyt koululaislevy päälle ja oli tottunut huutelemaan koululaisia sisään pelkällä etunimellä.
Vähän vaarallista huutaa ketään pelkällä etunimellä sisään? Mitäs jos odotushuoneessa onkin samaan aikaan 2 potilasta joilla sama etunimi ja vielä suht samanikäisiä?? Tälläistä on sattunut joskus.
Mun hammaslääkäri kyllä kutsuu minut sisään etunimellä tai sanoo vaan ohikulkiessaan, että mennäänpäs sitten tms. =) Se tuntuu ihan mukavalta, kun lääkäri tunnistaa potilaansa odotushuoneessa nähdessään ja muistaa mistä ollaan vaikka edellisella käynnillä juteltu jne...
Minullakin on terveyskeskuksen paras hammaslääkäri, mutta ei varmaankaan ole kyse samasta (lääkäristä tai edes tk.sta), koska hml on sen verran nuori, ettei 20 vuotta ole ollut töissä (pari vuotta minua vanhempi taitaa olla eli noin 32v mieshml). Mutta tosi on, että saamme olla iloisia, että asiat on hoidettu paikkakunnallamme näin.
- tyttttttö
Ei tästä kyllä oo mitään tullu nytte (en siis käynyt silloin 6.8), äiti varas ajan yksityiseltä ja se sattuki et päästiin samaan aikaan siellä käymään no sitten äiti kävi ensin ja kun minä sinne tulin ja pääsin tuolille. Setä rupesi kyselemään tietoja ja lopulta piti kysyä jotain numerosarjaa enkä muistanut, sedän apulainen meni kysymään odotustilassa istuvalta äidiltä sitä samalla minä puikahdin hänen kätensä alta ikkunan eteen itkemään etten halua.
Suostuin kuitenkin tarkistettavaksi ja he löys 2 väärin laitettua paikkaa, paikkojen korjaaminen ja parin reikiintyneen hampaan paikkaus laitettiin viikon päähän. No seuraavalla kerralla kun menin sinne ensin ja sain lasit naamalle että näin, huomasin sedän tuovan puudutuspiikkiä (vihaan neuloja TODELLA paljon enkä tiiä miksi) loksautin suuni kiinni ja meinasin ruveta itkemään kun hän sitä yritti sormella raottaa, lopulta hampilääkäri luovutti kun en minuuttiin avannut ja päästi minut pois koko paikasta.
Miten saisin tän helvetillisen pelon pois? Hävettää ruveta itkemään kuin joku pikkukakara... puudutuspiikin olisi pitänyt antaa vaikuttaa vartti ja rupesin heti miettimään kaikenmaailman kauhukuvia että entä jos se ei olisi ehtinytkään vaikuttaa kun joutuisin paikattavaks.- *TheRoad*
Hammaslääkäriltä kannattaa kysyä, jos hän voisi antaa ennen "piinapenkkiin" istumista jotain rauhoittavaa lääkettä sinulle ainakin ensimmäisillä käynneillä. Diapamit ei minulla ainakaan ole tehonneet ollenkaan, mutta Dormicum on tehokas varsinkin nestemäisenä toimii nopeasti ja hyvin, mutta voi ottaa pilleri muodossakin.
Ennen puudutuspiikkiä voi laittaa pintapuudutetta niin puudutus ei satu.
Sitten tietenkin hammaslääkärin käytös vaikuttaa siihen miltä sinusta tuntuu. Oliko lääkäri mukava ja ottiko pelkosi huomioon?
Lääkärin kanssa kannattaa keskustella siitä mitä pelkäät, miksi ja voisiko asialle tehdä jotain. Mikä helpottaisi sinua. Kannatta myös sopia keskeytys singnaali, jolla saat lääkärin lopettamaan, jos paniikki iskee tai sinuun sattuu puudutuksesta huolimatta. Tämä vaatii tietysti hammaslääkäriltä empatia kykyä ja sitä ei tunnu kovin monelta löytyvän tarpeeksi. - ¨äåögltkm
ennen puudutuspiikinlaittoa voidaan ikeneen laittaa geeliä joka puuduttaa ientä jotta et tunne piikin laittoa. voithan sinä silmät laittaa kiinni kun puudutus laitetaan.
- Anonyymi
hakaa hampaat paskaks ja mieti sitten mitä teet ilman hampaita ei tarvii sinne mennä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3187504Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662166- 1761830
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161372- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91241Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701221RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j551161Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019