Pureva lapsi

purtu

Jos joku perhepäivähoitaja lukee tätä palstaa niin kysyisin, että uuden hoitolapsen ollessa tulossa kysyttekö vanhemmilta tällaisesta asiasta?

Netistä löytyy paljonkin aineistoa asiasta, kaikki tämän purevan lapsen tiimoilta. Häntä pitää ymmärtää, siirtää sivuun jos puree ja kieltää. Entä sitten kun puree oikein pahasti? Itse tulin purruksi "aivan puun takaa". Vanhemmat eivät olleet maininneet asiasta mitään. Vasta jälkeen päin sain kuulla, että on purrut sisartaan useinkin.

Se miksi kirjoitan ja kysyn tällaista, johtuu siitä, että sain käteeni vamman jonka paranemisesta ei ole varmuutta. Jänne vioittui.

Entä jos pienelle lapselle tulee tällainen vamma? Sanotaanko vaan, että voivoi kun tuo meidän "Janipetteri" ei oikein osaa muuten näyttää tunteitaan. Onhan se tietty ikävää, että näin kävi, mutta "Janipetteriä" pitää ymmärtää!

6

571

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • purtu

Kirjoitin eilen vähän epäselvästi. Ei siis ollut tarkoitus moittia hoitajia.

Itse sain pureman vajaa 3-vuotiaalta ja kyseessä ei todellakaan ollut vahinko. Komensin lasta (olin hoitamassa tilapäisesti) ja hän tarrasi käteen kiinni ja purra rouskaisi. Ilmeestä näki, että tiesi varsin hyvin satuttaneensa. Eli kyseistä lasta ei olisi saanut kieltää mistään eikä komentaa yhtään.

Ajattelin vaan, että kun lapsi lähtee hoitoon oltuaan tähän asti kotona niin eipä käy katteeksi hoitajaa eikä toisia hoitolapsia.

Yllätyin kun luin, että pureminen on tavallista! Itselläni kuitenkin ollut 3 lasta (nyt jo aikuisia), eikä yksikään ole rouskutellut kanssaihmisiä.

• Varhaiskasvattaja

Pureminen on vakava asia. Tilanteeseen pitää osata suhtautua ammattimaisesti, ehdottomasti EI PIDÄ lähteä agressioon mukaan, vaan selvittää puhumalla lapselle, että hän on tehnyt väärin.

Lapsi pitää ottaa erikseen muusta lapsiryhmästä ja käydä tilanne hänen kanssaan läpi,(Huomioiden lapsen ikä ja ymmärrys) jotta lapsi ymmärtää tapahtuneen.

Istutaan lapsen kanssa puhumaan. Jos ei suostu istumaan, otetaan rauhallisesti, mutta määrätietoisesti syliin ja istutaan. Huutaminen ym. ei hyödytä asiassa mitään. Rauhallisuus on valttia. Kun lapsi huomaa, että hoitaja on rauhallinen, hän rauhoittuu itsekkin.

Pureva lapsi osoittaa puremisella valtaansa ja saattaa huonosti hoidetun tilanteen jälkeen käyttää tätä "valtaansa" pienempiin lapsiin tai kanssa henkilöihin.
        Puremisesta on ilmoitettava lapsen vanhemmille välittömästi, jotta he ovat tietoisia tapahtuneesta.
        Jos purema on ns. rikkonut ihon, on syytä hankkiutua lääkäriin, koska infektioriski on suuri.
        Ammattipuolella purema katsotaan tapaturmaksi.

Jos tilanne (puremiset, agressiot ) jatkuu ja olet perhepvhoitaja(?) ota asia puheeksi PPHohjaajan kanssa ja pyydä tarvittaessa KELTO ( Kiertävä ErityisLastentarhanOpettaja) hoitopaikkaan seuraamaan ko. lapsen toimintaa ryhmässä.
        KELTO antaa asiasta omat toimintaohjeensa, miten tilanteessa toimitaan jatkossa.

Jos et ole perhepvhoitaja, voit ottaa yhteyttä esim. lastenneuvolaan ja keskustella heidän kanssaan.

Ensireagoiminen on tärkeä asia ja se miten asia käsitellään lapsen kanssa.
        Pitää aina muistaa että Lapsi on Ihminen.

• purtu
        Varhaiskasvattaja kirjoitti:

Pureminen on vakava asia. Tilanteeseen pitää osata suhtautua ammattimaisesti, ehdottomasti EI PIDÄ lähteä agressioon mukaan, vaan selvittää puhumalla lapselle, että hän on tehnyt väärin.

Lapsi pitää ottaa erikseen muusta lapsiryhmästä ja käydä tilanne hänen kanssaan läpi,(Huomioiden lapsen ikä ja ymmärrys) jotta lapsi ymmärtää tapahtuneen.

Istutaan lapsen kanssa puhumaan. Jos ei suostu istumaan, otetaan rauhallisesti, mutta määrätietoisesti syliin ja istutaan. Huutaminen ym. ei hyödytä asiassa mitään. Rauhallisuus on valttia. Kun lapsi huomaa, että hoitaja on rauhallinen, hän rauhoittuu itsekkin.

Pureva lapsi osoittaa puremisella valtaansa ja saattaa huonosti hoidetun tilanteen jälkeen käyttää tätä "valtaansa" pienempiin lapsiin tai kanssa henkilöihin.
        Puremisesta on ilmoitettava lapsen vanhemmille välittömästi, jotta he ovat tietoisia tapahtuneesta.
        Jos purema on ns. rikkonut ihon, on syytä hankkiutua lääkäriin, koska infektioriski on suuri.
        Ammattipuolella purema katsotaan tapaturmaksi.

Jos tilanne (puremiset, agressiot ) jatkuu ja olet perhepvhoitaja(?) ota asia puheeksi PPHohjaajan kanssa ja pyydä tarvittaessa KELTO ( Kiertävä ErityisLastentarhanOpettaja) hoitopaikkaan seuraamaan ko. lapsen toimintaa ryhmässä.
        KELTO antaa asiasta omat toimintaohjeensa, miten tilanteessa toimitaan jatkossa.

Jos et ole perhepvhoitaja, voit ottaa yhteyttä esim. lastenneuvolaan ja keskustella heidän kanssaan.

Ensireagoiminen on tärkeä asia ja se miten asia käsitellään lapsen kanssa.
        Pitää aina muistaa että Lapsi on Ihminen.

En siis ole hoitaja, en kunnallinen enkä yksityinen. Siksipä tämä puremisasia olikin minulle vieras.
        Ja toden totta, olisin kyllä halunnut tietää "vaaran" mutta äiti ei ole koskaan puhunut tällaisesta.
        En siinä tilanteessa osannut kuin kiljaista isosti, että ei purra (se todella sattui) ja koska lapsi yritti purra uudelleen, vein hänen omaan huoneeseensa ja komensi pysymään siellä (en sulkenut ovea).
        Onneksi puolisoni oli myös paikalla, sillä sellaista kiukkuhuutoa en ole kuullut kuuna päivänä :o
        Kun meistä jompikumpi meni edes huoneen ovelle niin lapsi pisti kädet nyrkkiin, jännitti olkapäänsä ja huusi. Siis nimenomaan huusi, kyyneleistä ei tietoakaan. Tätä jatkui liki tunnin!
        Kun lapsi vihdoin väsyi huutamaan, hain hänet syliini ja silittelin rauhalliseksi.

Äidin tultua kotiin, kerroin päivän tapahtumista (puremisesta tietty myös) ja äiti totesi kuin päivänselvänä asiana, että vai oli meidän ****:lla taas sellainen päivä.

Noh, eipä tästä tämän enempää, eihän minun ole pakko itseäni altistaa enää moiselle. Kirjoituksellani olikin alunperin vain tarkoitus hieman herätellä, sillä kun tämäkin lapsi menee hoitoon, ei siellä ole muut hoitolapset ole turvassa, kuten vanhemmat - tottakai - olettavat.

Ihmeelliseltä minusta tuntui, ettei kirjoitukseeni tullut muita kommentteja, ei hoitajilta, eikä vanhemmilta. Itse en ainakaan tahtoisi yhdellekään lapselle sellaista kipua jota minä tunsin. Eli kyllä pitäisi puhua paitsi purijan tunnoista, myös uhrin tunnoista. Mutta nykypäivänä taitaa olla niin, että kaikki pitää vaan ottaa vastaan ja tekijää pitää ymmärtää.

• tekee
        purtu kirjoitti:

En siis ole hoitaja, en kunnallinen enkä yksityinen. Siksipä tämä puremisasia olikin minulle vieras.
        Ja toden totta, olisin kyllä halunnut tietää "vaaran" mutta äiti ei ole koskaan puhunut tällaisesta.
        En siinä tilanteessa osannut kuin kiljaista isosti, että ei purra (se todella sattui) ja koska lapsi yritti purra uudelleen, vein hänen omaan huoneeseensa ja komensi pysymään siellä (en sulkenut ovea).
        Onneksi puolisoni oli myös paikalla, sillä sellaista kiukkuhuutoa en ole kuullut kuuna päivänä :o
        Kun meistä jompikumpi meni edes huoneen ovelle niin lapsi pisti kädet nyrkkiin, jännitti olkapäänsä ja huusi. Siis nimenomaan huusi, kyyneleistä ei tietoakaan. Tätä jatkui liki tunnin!
        Kun lapsi vihdoin väsyi huutamaan, hain hänet syliini ja silittelin rauhalliseksi.

Äidin tultua kotiin, kerroin päivän tapahtumista (puremisesta tietty myös) ja äiti totesi kuin päivänselvänä asiana, että vai oli meidän ****:lla taas sellainen päivä.

Noh, eipä tästä tämän enempää, eihän minun ole pakko itseäni altistaa enää moiselle. Kirjoituksellani olikin alunperin vain tarkoitus hieman herätellä, sillä kun tämäkin lapsi menee hoitoon, ei siellä ole muut hoitolapset ole turvassa, kuten vanhemmat - tottakai - olettavat.

Ihmeelliseltä minusta tuntui, ettei kirjoitukseeni tullut muita kommentteja, ei hoitajilta, eikä vanhemmilta. Itse en ainakaan tahtoisi yhdellekään lapselle sellaista kipua jota minä tunsin. Eli kyllä pitäisi puhua paitsi purijan tunnoista, myös uhrin tunnoista. Mutta nykypäivänä taitaa olla niin, että kaikki pitää vaan ottaa vastaan ja tekijää pitää ymmärtää.

kun kakaroita ei enää kasvateta tai edes opeteta tavoille, kuten jopa koiraa.

• vanhempi ittekki
        tekee kirjoitti:

kun kakaroita ei enää kasvateta tai edes opeteta tavoille, kuten jopa koiraa.

Päivähoidossa, ei sitä sivuuteta tuosta vain, jos purentaa tai väkivaltaisuutta esiintyy enemmän, on siinä vanhemmillakin juttutuokio edessä siitä, mistä on moiset tavat syntyneet. Mikä on ahdistuksen syy?
        Tuo nyrkit pystyssä puolustautuminen (yliregoiva itsesuojelu) saattaa olla seurausta siitä, että lapsi on fyysisesti kokenut väkivaltaa tai ollut tilanteessa mukana katselijana. Tuollainen n.3-vuotias imee itseensä kaiken informaation, mitä ympäriltä tulee.

Tämä on vain tietysti yksi näkökulma. Vanhempien olisi kyllä syytä ottaa yhteys neuvolaan ja selvittää käyttäytymishäiriöiden syy. Syyhän tuohon on varmasti olemassa.Paljon ehtisi vielä korjaamaan, mikäli halua löytyisi.

• i

Omalla lapsella (kolmesta) oli puremista ihan tyhjästä noin 1,5 vuotiaana-se oli joku "jakso" ja jäi siihen torumisineen.Noin rankkaa en ole kuullut,vaikka yli 20-v. päiväkotikokemusta asiakkaana.Ongelma on nyt suurempi ja perhe akuutisti mukaan asiaan!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      83
      5979
    2. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      47
      3995
    3. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      131
      3993
    4. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      69
      3733
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2958
    6. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      7
      2527
    7. 33
      2249
    8. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      27
      2234
    9. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      204
      2131
    10. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      447
      1838
    Aihe