Jarrujen täristys?

Helppiä...

Mistä muusta "täristys" jarrutettaessa voisi johtua kuin kieroista jarrulevyistä?

Uudet alkuperäset levyt ja palat vaihdettu eteen eikä auttanut. Varsinkin uudella tasaisella asvaltilla huomaa kun jarruttaa vähänkin raskaammin. Molemmat alkuperäset alapalloniveletkin uusittu eteen.

Takavetoinen auto jossa myös takana levyjarrut.

Kiitos avusta.

9

12352

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dfggsfdg

      Muutama asia tulee mieleen:

      -autoon sopimattomat vanteet
      -raidetangonpää(t) vialliset
      -kuluneet jarrusatulat
      -tukivarsien puslat vialliset

    • 0202020202

      Kertomasi perusteella rempattu jarrut väärään päähän. Et kertonut onko takajarruille tehty mitään.

      Vaihda levyt ja palat myös taakse. Takajarrut kun ei jarruta lainkaan hiljaisella vauhdilla kevyessä jarrutuksessa. Vasta sitten kun jarrutat hieman voimakkaammin, ottavat takajarrut kiinni ja täristävät, jos on kierot levyt.

      Siellä voi olla satula jumissa, joka on vetänyt levyn kieroon. Kaikki jarruosathan herkistellään aina kun levyt tai palat uusitaan.

      Kuten mainittua, syitä voi olla muitakin.

      Vastaavia oireita mullakin on ollut autojen kanssa. Melkein aina on syyksi paljastunut kiero levy ja jumittava satula.

    • Olisiko kysymyksessä niin hassu juttu kuin lukkintumattomat jarrut?
      Nehän "täristävät" estäen jarrujen lukkiintumisen juuri voimakkaassa
      jarrutuksessa.

      • Helppiä...

        taakse uusittu palat(vanhat olivat vasta puolivälissä) Katsastuksessa jarruvoimien ero takana oli 0% joten aika oudolta tuntuu. Tiedän kyllä että abs:sät renkuttavat talvella ja kovassa jarrutuksessa mutta tärinä alkaa jo lievemmästä jarrutuksesta.

        Autossa valmistajan alkuperäset vanteet. Tärinä alkoi mielestäni noin vuosi sitten ja vanhat levyt ja palat oli jo edessä kulahtaneet. Ajattelin että siitä se johtuu ja uusin eteen molemmat. Ei vaan kadonnut täristys mihinkään.

        Tosiaan keväällä uusin taakse pelkät palat, kun lisäksi levyt olisivat sinne maksaneet järjettömästi. Voiko taakse nyt ostaa pelkät levyt, kun paloilla ajettu jo n 6kk.? Vai pistääkö sitten koko satsin?


      • AE111
        Helppiä... kirjoitti:

        taakse uusittu palat(vanhat olivat vasta puolivälissä) Katsastuksessa jarruvoimien ero takana oli 0% joten aika oudolta tuntuu. Tiedän kyllä että abs:sät renkuttavat talvella ja kovassa jarrutuksessa mutta tärinä alkaa jo lievemmästä jarrutuksesta.

        Autossa valmistajan alkuperäset vanteet. Tärinä alkoi mielestäni noin vuosi sitten ja vanhat levyt ja palat oli jo edessä kulahtaneet. Ajattelin että siitä se johtuu ja uusin eteen molemmat. Ei vaan kadonnut täristys mihinkään.

        Tosiaan keväällä uusin taakse pelkät palat, kun lisäksi levyt olisivat sinne maksaneet järjettömästi. Voiko taakse nyt ostaa pelkät levyt, kun paloilla ajettu jo n 6kk.? Vai pistääkö sitten koko satsin?

        Tuntuuko tärinä enemmän ratissa ja polkimissa vai penkissä (takapuolessa)? Olet siis varma, että etupää täristää?

        Mikä automerkki/malli mahtaa olla kyseessä? Jos ja kun kyseessä on Bemari, niin ihan merkityksetön heitto pyörivissä (rengas, vanne, jarrulevy...) osissa välittyy runkoon, jos melkein mitä tahansa etupään tuennasta on väljää tai viallista. Huonosti puhdistetut ja herkistetyt satulat voivat tietysti saada aikaan tärinää.


      • Helppiä...
        AE111 kirjoitti:

        Tuntuuko tärinä enemmän ratissa ja polkimissa vai penkissä (takapuolessa)? Olet siis varma, että etupää täristää?

        Mikä automerkki/malli mahtaa olla kyseessä? Jos ja kun kyseessä on Bemari, niin ihan merkityksetön heitto pyörivissä (rengas, vanne, jarrulevy...) osissa välittyy runkoon, jos melkein mitä tahansa etupään tuennasta on väljää tai viallista. Huonosti puhdistetut ja herkistetyt satulat voivat tietysti saada aikaan tärinää.

        tuntuu etupäässä/etuakselistossa ja täten koko autossa. Maantiellä ajettiin tasasella tiellä 90-100km/h ja jarrutin, niin takana istuvatkin huomasivat täristyksen. Miten sitä nyt kuvailisi... ei jatkuva täristys, vaan niinkuin oskilloiva(nopein väliajoin), riippuu tietty vaudista. Tärinä alkoi pikkuhiljaa noin vuosi sitten joten ei ole ollut aina.

        Auto on 11 vuotta vanha Lexus IS 200. Edessäkin oli muistaakseni jarruvoimat jotain 2,5 ja 2,6 kn, joten ei arvojen perusteella mitään hälyttävää. Molemmat alkuperäset alapallonivelet siis uusittu ja auraukset säädetty merkkiliikkeessä.

        Täytysköhän nuo 17" alupyörät viedä tasapainotukseen? Ei siitäkään kauaa kyllä ole kun uudet renkaat ostin. Mites iskarit ja koiranluut vois vaikuttaa asiaan?


    • Fooorrrdii

      mulla ainakin täristys palasi kienen ajan kukuttua levyjen vaihdon jälkeen, oli joku paskaknelli jäänyt navan ja levyn väliin. Joskus voi olla tällainen pikkivikakin.

    • Kierosuoli69

      Monesti paskat jarrulevyt voivat olla myös valmiiksi kieroja paketista pois ottaessa.

    • vanahaketjutaas

      Omassa autossa niinkin yksinkertainen syy kuin että jarrusatulat jumissa. Kun jarruttaa enemmän vain toiselta puolelta niin varmasti alkaa täristää. Oli jo alkuperäiset levytkin sen verran kuluneet että vaihdettiin kaikki, nyt jarruttaa tosi tasaisesti. Onneksi japsissa ei osat kalliita, työhön meni jonkin verran kun en itse viitsinyt tehdä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1633
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      655
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      18
      641
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe