Aloitin n. kaksi kuukautta sitten Yaz pillerit ja vähän aika sitten menin sitten koululääkärin määräämällä reseptillä hakemaan pillereitäni apteekista. Elelin siinä mielessä, että kuukautiskipuihin kirjoitetun reseptin avulla saisin edes jonkinmoista alennusta 39,90 maksavasta 3kk liuskoista, mutta enpä saanutkaan, vaikka reseptissä luki että pillerit ovat tarkoitettu kuukautiskipuihini.
Apteekkitantta vain selitti, että kela ei korvaa e-pillereitä, koska ne ovat muista lääkkeistä poiketen jotain (en muista tarkkaan mitä selitti) ja korvausta on ainoastaan silloin, kun ovat sairauden hoitoon, enkä saanut mitään alennusta! Onko asia muka tosiaan näin, että en ole oikeutettu etuuteen, vaikka resepti kirjoitettu kuukautiskipuihin, olen kaiken lisäksi opiskelija ja alle 18-vuotias???
Pillerit sopineet minulle hyvin, en todellakaan muiden "sen oikean" pillerimetsästys ongelmien takia haluaisi vaihtaa, kun näillä kumminkin olen saanut helpotusta ja ratkaisua moniin ongelmiini.
Pitänee käydä kouluterveydenhoitajalla keskustelemassa asiasta ja kokemastani vääryydestä, etsien vastauksia...
E-pillerit ja kelakorvaus
12
7049
Vastaukset
- g
Ihan oikein on toimittu. Se, että sinä olet omassa päässäsi päättänyt, että sinun pitäisi saada Kela-korvaus, ei tarkoita, että se asia myös on niin. Sillä ei ole mitään väliä minkä ikäinen olet tai että olet opiskelija.
Kela-korvauksen sairauden hoitoon määrätyistä ehkäisypillereistä saa vain ja ainoastaan Diane Nova -merkistä ja sen rinnakkaislääkkeistä. Turha vaivata terveydenhoistajaa keskustelulla kokemastasi "vääryydestä", kun sellaista ei ole tapahtunut. Ainoastaan jos olet valmis vaihtamaan merkkiä ja uskot lääkärin sinulle merkin vaihtavan, niin sitten.- Peccan
Erityiskorvaavuutta voinee hakea jos muista pillereistä on todettu kohtuuttomia sivuvaikutuksia tms. Tarviit B-lausunnon lääkäriltä.
- heh..
Peccan kirjoitti:
Erityiskorvaavuutta voinee hakea jos muista pillereistä on todettu kohtuuttomia sivuvaikutuksia tms. Tarviit B-lausunnon lääkäriltä.
e-pillereihin EI mitään erityiskorvattavuutta saa, ei AE eikä YE! Ei vaikka olisi Ö-lausunto lekurilta.
- farm..
korvauksen saa vain ja ainoastaan _Diane Noviin_ ja sen rinnakkaisvalmisteisiin, ei muihin.
Onko asia muka tosiaan näin, että en ole oikeutettu etuuteen, vaikka resepti kirjoitettu kuukautiskipuihin, olen kaiken lisäksi opiskelija ja alle 18-vuotias???" miksi ihmeessä alle 18 vuotias opiskelija olisi jotenkin erityisasemassa?! juu, ihan oikein on toimittu, YAZ ei kuulu korvattaviin, vaan senhän voit tästä linkistä
itsekin todeta:
http://www.yliopistonapteekki.fi
Et ole oikeutettu saamaan sentin senttiä korvausta vaikka lääkäri onkin ruksannut kohdan sairauden hoitoon (outoa sinäsä ruksailla koska korvausta ei tipu....)
Pitänee käydä kouluterveydenhoitajalla keskustelemassa asiasta ja kokemastani vääryydestä, etsien vastauksia... " Mistä ihmeen koetusta vääryydestä??!! Ihan oikein on toimittu- silleee
No eipä siinä sitten mitään. Naurettavaa vaan, kun ei useammat ihmiset osaa täällä yhtään mollaamatta vastata XD Kiitos kumminkin valoittamisesta.
Ystäväni paikkakunnalla kuulemma korvataan pillerit aina 18 ikävuoteen asti (en tiedä onko kyse jostain tietystä merkistä tai onko pillerit sitten reseptillä vain esim. sairaudenhoitoihin esim. kovat kuukautiskivut.)
Onneksi sentään oma poikaystäväni on sen verta reilu, että maksaa minulle puolet pillereideni hinnoista. - .
silleee kirjoitti:
No eipä siinä sitten mitään. Naurettavaa vaan, kun ei useammat ihmiset osaa täällä yhtään mollaamatta vastata XD Kiitos kumminkin valoittamisesta.
Ystäväni paikkakunnalla kuulemma korvataan pillerit aina 18 ikävuoteen asti (en tiedä onko kyse jostain tietystä merkistä tai onko pillerit sitten reseptillä vain esim. sairaudenhoitoihin esim. kovat kuukautiskivut.)
Onneksi sentään oma poikaystäväni on sen verta reilu, että maksaa minulle puolet pillereideni hinnoista.saa KELA-korvausta siellä ystäväsi asuinpaikkakunnallakaan, katsos kun lääkelaki on kaikkialla maassa sama. Sen sijaan hän on voinut saada ilmaiseksi esim. ehkäisyneuvolasta vaikkapa 6 kk pillerit.
Kela-korvausta pillereihin ei kukaan saa paitsi jos ne on Diane Nova-merkkiset gen.sub. ja kohtaan on ruksattu "sairauden hoitoon".
- Jeps.
Hei,
Itselleni määrättiin e-pillereitä koska minulla on taipumus munasarjakystiin ja e-pillereiden käyttö estää useiden munanrakkuloiden kypsymisen samanaikaisesti irtoamatta ja niiden muuttumista kystiksi (osasinkohan selittää asian oikein :)) Vaikka e-pilleri reseptissä on rasti kohdassa "sairauden hoito", en saa niistä kela-korvausta, koska ainoastaan akneen tarkoitetut pillerit korvataan. Kyselin asiaa apteekista. Eli ulkonäkö on tärkeämpi asia kuin sairaus. Kystat voivat kasvaa isoiksi ja olla kivuliaita ja jos eivät keltarauhashormoneilla pienenisi niin leikkaushoitohan olisi kyseessä. Onneksi pillerit ovat auttaneet asiaa :) Ihmettelen tätä ulkonäön priorisointia terveyden suhteen kyllä kovasti.- farmaseutti36
korvauksen saa VAIN Diane Novista ja sen gen.sub.-valmisteista!
"Vaikka e-pilleri reseptissä on rasti kohdassa "sairauden hoito", en saa niistä kela-korvausta, koska ainoastaan akneen tarkoitetut pillerit korvataan. " Eli sinulle EI ole kirjoitettu Diane Novia vaan joitakin muita e-pillereitä!!!!!
EI ole kyse e-pillereiden kohdalla siitä että millä INDIKAATIOLLA ne on kirjoitettu, vaan sen korvauksen ratkaisee se PILLERIMERKKI!
Miten tämä on niin kovin vaikea asia ymmärtää?! Kyse EI ole indikaatiosta vaan PILLERIMERKISTÄ! Mistään muista tosiaan ei saa KELA-korvausta sair.h. varten kuin DIANE NOVISTA ja sen rinnakkaisista!
Ei siinä ole kyse mistään acnesta tai PCO:sta tms.!!!! - .
farmaseutti36 kirjoitti:
korvauksen saa VAIN Diane Novista ja sen gen.sub.-valmisteista!
"Vaikka e-pilleri reseptissä on rasti kohdassa "sairauden hoito", en saa niistä kela-korvausta, koska ainoastaan akneen tarkoitetut pillerit korvataan. " Eli sinulle EI ole kirjoitettu Diane Novia vaan joitakin muita e-pillereitä!!!!!
EI ole kyse e-pillereiden kohdalla siitä että millä INDIKAATIOLLA ne on kirjoitettu, vaan sen korvauksen ratkaisee se PILLERIMERKKI!
Miten tämä on niin kovin vaikea asia ymmärtää?! Kyse EI ole indikaatiosta vaan PILLERIMERKISTÄ! Mistään muista tosiaan ei saa KELA-korvausta sair.h. varten kuin DIANE NOVISTA ja sen rinnakkaisista!
Ei siinä ole kyse mistään acnesta tai PCO:sta tms.!!!!Huhhuh, olipa kamala huutava farmaseutti. Toivottavasti ei ole asiakaspalvelussa töissä eikä osu minulle vastaan, kun menen lääkkeitäni hakemaan.
- Kasimirri
Alkuperäinen, pahoittelen outoja vastauksia aiemmilta =)
Musta tuo on myös vääryys, että ainoastaan diane novasta saa kela-korvauksen. Sitähän määrätään yleensä nille joilla on aknea. Itsekin niitä olen syönyt, mutta sittemmin lopettanut koska eivät mulle sopineet muilta ominaisuuksiltaan. Sileämpi iho oli kyllä kiva, mutta miksi ihmeessä kela ei korvaa e-pillerihoitoa vakavemmista sairauksista kärsiville.
Koen tämän loukkaavaksi, sillä on monia naisia joiden sairautta hoidetaan e-pillereillä. Itselläni on myös näin, mutta koska minulle ei juuri tuo merkki sovi haittavaikutusten takia, joudun kustantamaan lääkkeet itse. Ehkäisy on sinänsä aivan toissijainen, ja ottaisin lääkkeen ilman ehkäisypuolta jos se olisi mahdollista. Olen monesti miettinyt, onko olemassa miesten sairauksia joiden lääkkeistä ei saisi kela-korvausta. Kertokaa jos on!
Ei muuta kun hankkiutumaan ympyröihin ja asemaan jossa asiaan saa muutoksen. Suosittelen myös ottamaan yhteyttä tahoihin jotka voivat asiaan vaikuttaa! =)- sama tässä
Yhtä lailla korvauksen saa hormonikierukasta jos se on sairauden hoitoon, mutta ei kapseleista vaikka olisi resepti sairauden hoitoon. Se on näitä epäloogisia omituisuuksia joita löytyy useita...
- .............
sama tässä kirjoitti:
Yhtä lailla korvauksen saa hormonikierukasta jos se on sairauden hoitoon, mutta ei kapseleista vaikka olisi resepti sairauden hoitoon. Se on näitä epäloogisia omituisuuksia joita löytyy useita...
muitakin reseptilääkkeitä iso liuta joista ei saa edes peruskorvattavuutta....
Niin se vain menee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen
Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot953761Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"
Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe443091- 792997
- 192795
- 282714
- 522422
- 192177
- 602088
- 581886
KL: Mari Hynynen avoimena - Jouni-rakkaan ja Joel-pojan välit ovat nämä!
Mari Hynynen (ent. Perankoski) on naimisissa Jouni Hynysen kanssa. Marilla on edellisestä liitosta yksi lapsi, Joel Vola121838