Rasittava "kaveri"

ruuttu

Miten eroon rasittavasta kaverista? Tai miten saisi välit viilenemään? Olen tuntenut tämän tyypin muutaman vuoden, mistä ajasta osan olemme asuneet eri paikkakunnilla. Noin vuosi sitten tapasimme taas joissain yhteyksissä ja hänen aloitteestaan aloimme nähdä aika useinkin. Ihan mukavaa seuraa hän aluksi olikin, valehteli tosin minulle eräässä asiassa (lupasi tehdä jotain, väitti sitten tehneensä sen vaikkei ollut tehnyt), josta minulle tuli pientä harmia. No, läheskään aina en kuitenkaan halunnut häntä tavata enkä vastannut puhelimeen - seurauksena se, että tyyppi tuli jyskyttämään ovelle. Augh! Nyt olen nähnyt häntä taas harvemmin enkä juuri koskaan vastaa puhelimeen kun hän soittaa. Syy? Hän on täysin "minäminäminäminäminäminäminä"-tyyppiä... toki hän minultakin kyselee asioita, jos ne liittyvät hänen juttuihinsa. Olen jonkilainen terapeutin korvike ja se on todella rasittavaa! Kun tällä henkilöllä olisi edes vaihtuvia ongelmia, mutta ei. Samoista asioista jankkaa ja jankkaa kuukausitolkulla, vieläpä moisista joitten vatvomisessa ole mitään mieltä. On niin hirveitä ongelmia, voivoi, tyypin pitäisi olla kiitollinen murheittensa pienuudesta... Nurinkurista on se, että hän ilmeisesti pitää minua hyvänä ystävänään (!!!!!) vaikka juttumme minun puoleltani ovat kovin pintapuolisia. Ihmettelenkin millainen käsitys hänellä oikein on ystävyydestä... Jos hän säännöllisesti soittelee ja minä jätän säännöllisesti vastaamatta tai tavatessa olen joltisenkin penseä, mitä voi enää tehdä?? En halua mitään kohtauksia, en edes koe että minulla olisi mitään selitysvelvollisuutta häntä kohtaan.

12

3578

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tihu

      Mulla on samanlainen kaveri... Tosin hetkittäin oikein kivakin tyyppi, ja hetkittäin taas saattaa suhtautua minuun kylmästi. Joskus käy mielessä katkaista välit, koska aika raskas tällainen epäaito ystävyys... Minun asiat eivät kiinnosta, saattaa keskeyttää kesken lauseen, mutta soittelee jatkuvasti ja aina puhuisi pitkän puhelun. Niin, itsestänsä.

    • plöplpö

      Näitä tyyppejä tulee vastaan liiaksikin asti, itsellä alkaa ikää olema sen verran että ystävien hankkiminen on aika hankalaa kun arkirutiinien pyöritys vie aikansa.. (perhe työ jne)
      Valitettavan usein törmään kivaan tyyppiin mutta jo muutaman kuukauden tuntemisen jälkeen huomaan kuuntelevani vain toisen juttuja ja itse en oikeen saa suun vuoroa vaikka kuinka yritän..
      Itse lakkaan soittelemasta ja pitämästä yhteyttä.. ihmeen sitkeitä nämä minäminäminä tyypit ovat silti soittelemaan ja kertomaan vain mitä heille kuulu.. eikä edes kysytä että miten minulla menee.. joskus olisi ihan kiva puhua mitä kivaa itselle on sattunut jne.

      • memmu.s

        miks ette sano näille "rasittaville" kavereille suoraan, mitä mieltä ootte heistä, voihan olla että kaveri ei itse huomaa miten käyttäytyy.


    • 13+3=?

      Eikös kuitenkin olisi viisainta antaa toiselle suoraa palautetta, ei ilkeästi, mutta asiallisen ystävällisesti. Aikuiset ihmiset kyllä ymmärtävät puhetta. Sanot, ettet halua mitään kohtauksia, mutta eikö tämä olisi reilun "kohtauksen" paikka? Asenteesi häntä kohtaan on ihan selvä, vähän halveksiva mielestäni. Sen kun tuot rivien välissä esille, "kohtauksen" lopputulos melko varmasti on se mitä toivot, ja asia pois päiväjärjestyksestä.

      • ruuttu

        ...suoraan sanominen tosiaan voisi olla viisasta, jos hän ottaisi opikseen - mutta kun toisaalta en välttämättä haluaisi olla juurikaan koko henkilön kanssa tekemisissä. Mielestäni olemme niin etäiset, että välit voisivat hiipua ihan luonnollisesti, mutta hänellä on kai toinen mielipide ns kaveruudestamme...? En kuitenkaan halua vihamiehiä tai pistämällä pistää välejä poikki. Ja joo, pakko myöntää että hienoista halveksunnan tapaista olen alkanut tuntea näitä hänen ns ongelmiaan kuunnellessaan. Tyyppi on kuitenkin jo 23 eli aikuisen iässä mutta inisee ihan ihme asioista. Lisäksi jotkut mielipiteensä ovat äärimmäisen raivostuttavia (esim. opiskeluala ja -paikka kertovat ihmisen älykkyysosamäärän, hohhoi!!)... Minun asioistani hän ei siis tiedä juuri mitään, kun ei kiinnosta kysyä ja sitten jos kerronkin, hän ne unohtaa tai suhtautuu vähän kummasti. Sain esimerkiksi yliopisto-opiskeluni kunnialla loppuun tavoiteajassani, vaikka välillä näytti jo pahalta. Hän ei kuitenkaan iloinnut kanssani vaan vaikutti ennemminkin pettyneeltä, toivoi kai salassa epäonnistumistani?


      • 13+3=?
        ruuttu kirjoitti:

        ...suoraan sanominen tosiaan voisi olla viisasta, jos hän ottaisi opikseen - mutta kun toisaalta en välttämättä haluaisi olla juurikaan koko henkilön kanssa tekemisissä. Mielestäni olemme niin etäiset, että välit voisivat hiipua ihan luonnollisesti, mutta hänellä on kai toinen mielipide ns kaveruudestamme...? En kuitenkaan halua vihamiehiä tai pistämällä pistää välejä poikki. Ja joo, pakko myöntää että hienoista halveksunnan tapaista olen alkanut tuntea näitä hänen ns ongelmiaan kuunnellessaan. Tyyppi on kuitenkin jo 23 eli aikuisen iässä mutta inisee ihan ihme asioista. Lisäksi jotkut mielipiteensä ovat äärimmäisen raivostuttavia (esim. opiskeluala ja -paikka kertovat ihmisen älykkyysosamäärän, hohhoi!!)... Minun asioistani hän ei siis tiedä juuri mitään, kun ei kiinnosta kysyä ja sitten jos kerronkin, hän ne unohtaa tai suhtautuu vähän kummasti. Sain esimerkiksi yliopisto-opiskeluni kunnialla loppuun tavoiteajassani, vaikka välillä näytti jo pahalta. Hän ei kuitenkaan iloinnut kanssani vaan vaikutti ennemminkin pettyneeltä, toivoi kai salassa epäonnistumistani?

        Kuulostaa vähän ikävältä, jos ystävä ei tsemppaa. Mielestäni se on yksi ystävyyden tärkeimpiä osia, että kannustetaan toista, iloitaan iloissa ja ollaan empaattisia suruissa. Toivottavasti tämä ex-kaverisi sitten ymmärtää yskän, jos pidät vain määrätietoisesti itsesi tavoittamattomissa ja tavatessa yrität kadota paikalta mahdollisimman pian. Suoraan sanomalla se olisi brutaalimpaa mutta selvempää. Nää ei oo helppoja juttuja koskaan. Eiköhän aika hoida tämänkin ongelman pois päiväjärjestyksestä.


    • 1+19

      Itseänikin rasittaa "kaverit" jotka roikkuu minussa vaikka ei meillä ole oikeastaan ns. mitään yhteistä ja asioista jutteleminekin on hyvin pintapuolista. Pitäiskö sitten olla vain vastaamatta puhelimeen kun ei huvittaisi lähteä mihinkään eikä jaksaisi selitellä miksei huvita lähteä.

      Mulla on vähän liikaakin sellaisia ns. "kavereita". Haluaisin tavata vain monivuotisia ystäviäni joiden kanssa voi puhua melkein aiheesta kuin aiheesta. Elämässä kun on niin paljon muutakin tekemistä kuin olla sellaisien "kavereiden" kanssa. Kyllä mulle riittää ihan hyvin se 2-3 hyvää ystävää.

      • paljon muuta on..

        Jos oletetaan että minä olisin sellainen rasite voisi olla reilua sanoa että viihdyt paremmin parin oman kaverisi kanssa. Sellainen vastaus että kiva kun kysyit, mutta ei oikein innosta.

        Hienoa että kysyntää sinulla kuitenkin on. Minulle on viimeksi kaveri soittanut tammikuussa, mutta ei järjestetty mitään tapaamista. Hän kysyi vain neuvoa yhteen asiaan jonka tiesi olevan minulle tutumpi.


    • 1+19

      Ajattelen aina että loukkaan sitä toista jos sanon ettei kiinnosta ja usein tulee suostuttua moniin juttuihin ihan velvollisuuden tunnosta vaikka ei huvittaiskaan.

      • paljon muuta on..

        Luonnollisesti se loukkaa (tulee pettymys), mutta jos perustelet sen hyvin niin ei sitä että toinen ei lähde mukaan jonnekin voi ottaa henkilökohtaisesti. Minä olen saanut ehdotuksen lähteä viettämään viikonloppua 600 kilometrin päähän, jouduin kiittämään kutsusta ja jäämään pois.

        Jos et ole yllättynyt positiivisesti reissuistanne tai viihtynyt vähääkään toisen seurassa voit huoletta vähentää tällaisten "tarpeettomien" kaverien määrää. Myös aika hoitaa, eli kun jätät osallistumasta muutaman kerran ei sinua enää pyydetä mukaan.


    • Rasittavaa

      Ei tuokaan oikein toimi joidenkin tyyppien kohdalla että jättää säännöllisesti vastaamatta puheluihin. Ihmettelen kyllä ettei toimi, sillä jos itse soittaisin jollekkin henkilölle muutaman kerran eikä kuuluisi vastausta niin en kyllä sen jälkeen enää yrittäisi soittaa kyseiselle henkilölle. Mielestäni saa olla aika tyhmä tyyppi jos ei siitä osaa vetää oikeanlaisia johtopäätöksiä kun joku ei vastaa ollenkaan hänen puheluihinsa.

    • Anonyymi

      Monella sama ongelma, toivotaan 2023 asiat paranee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 193
      2419
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      54
      2164
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      188
      2098
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      172
      1712
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1267
    7. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      7
      1232
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1205
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      17
      1204
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1108
    Aihe