Olen 24-vuotias, ja seurustellut kohta neljä vuotta 26-vuotiaan poikaystäväni kanssa. Asumme molemmat edelleen kotona. Minä olin jo viime vuonna valmis muuttamaan yhteen poikaystäväni kanssa, ja olen edelleen, mutta poikaystäväni mielestä se ei ole kannattavaa koska kummallakaan ei ole töitä. Minä yritän koko ajan hakea töitä, ja mikä vaan kelpaa. Poikaystäväni haluaa keskittyä pelkästään korkeakoulu opintoihinsa. Hänen mielestään ei ole rahallisesti kannattavaa muuttaa, ja lisäksi hän kokee että muutto vaikuttaisi negatiivisella tavalla hänen opiskeluunsa kun pitäisi stressata pärjäämisestä. Heti opiskelun jälkeen hän olisi kuitenkin valmis muuttamaan. Opiskelu tosin kestäisi vielä kaksi vuotta, mikä tuntuu minusta hiukan liian pitkältä. Olemme siinä vaiheessa jo melkoisen vanhoja asumaan kotona kumpikin. Nytkin jo ihmetellään minunkin kotona asumistani, vaikka olen vasta 24-vuotias. Asun omakotitalossa, ja hoidan elämäni itsenäisesti, joten en näe asiaa ehkä niin suurena ongelmana kuin muut ilmeisesti. Olen vasta nyt päässyt työelämään, minulla on ollut vääriä opiskeluvalintoja ja vaikea masennus.
Voisin muuttaa kotoa yksin, mutta en oikein haluaisi, lisäksi tuntuu tyhmältä muuttaa yksiöön kolmen kerroksen omakoti talosta, jossa minulla on oma huone. Nyt olen kuitenkin miettinyt, että pitäisikö kuitenkin muuttaa, ehkä saisin poikaystävänikin suostuteltua asumaan kanssani ennen opiskelun päättymistä jossain vaiheessa. Olen puhunut asiasta hänelle, mutta lopputulos on aina se, ettei asia ole kannattava. Olen kuitenkin kyllästynyt vanhempien kodeissa oleiluun ja häpeän kotona asumista hiukan, koska suomalaisessa kulttuurissa kotoa muutetaan pian pois. Mietinkin, olisiko muuttaminen rahallisesti mahdollista mitenkään, kun vanhempanikaan eivät pysty rahallisesti mitenkään tukemaan asumisessa, toisin kuin monien muiden yksin asuvien vanhemmat. (pääkaupunki seudulla se onkin usein pakollista..) Pelkään myös muiden saavan sen kuvan, että poikaystäväni ei haluaisi muuttaa kanssani, vaikka hän haluaa. Suhteemme on todella onnellinen, emmekä ole koskaan riidelleet. Poikaystäväni puhuu naimisiin menosta ja lapsesta, mutta näitä suunnitelmia yhdessä asumattomuus vain jarruttaa.
Kysymys kuuluu siis, onko minun mahdollista ja järkevää muuttaa asumaan yksin? Vai sitten vasta kahden vuoden päästä? Asumistuki-jutut ja muut huomioon ottaen.
Yhteenmuuttamisen vaikeus
7
821
Vastaukset
- yksvaan***
ensinnäkin, suosittelisin suuresti että jättäisit muiden ihmisten mielipiteet omaan arvoonsa. tee niin miten sinusta itsestä tuntuu parhaalta ja muista viis, koska nämä asiat eivät heitä koske. ei kai sitä kotoaan tarvitse muuttaa, vaikka meidän kulttuurimme ei olisi sinun kotona asumisen puolella:) minusta tuntuu, että poikaystäväsi ajattelee aika järkevästi. raha on tosiaan sellainen asia, että siitä saa sitten ressata ihan liikaakin omillaan asuessaan, ja juurikin tilanteenne huomioiden. siksi ajattelinkin, että nyt kun olet etsimässä töitä, ja kun niitä löydät, niin säästä vähän aikaa rahaa ja muuta yksin asumaan. jos kuitenkin olette tosissanne naimisiinmenosta ja lapsista, niin voisi olla ihan kokemuksen vuoksikin hyvä asua vielä hetki ihan vain itsensä kanssa.
en ole pääkaupunkiseudulla yksin asunut, mutta minusta se ei ole kovin tavallista, että aikuista omillaan asuvaa lasta avustettaisiin jatkuvasti rahallisesti. tietysti välillä voi tulla jotain yllättäviä menoja, että voi tarvita apuja. ja kyllä sitä pitäisi pärjätä ihan loistavasti vuokranmaksusta ja muista menoista yksin asuessaan jos käy töissä. itse nyt on sattumalta pakko pärjätä työttömänäkin. poikaystäväsi tuntuu haluavan panostaa opiskeluunsa todellakin kaikkensa, ja pystyy ajatteleen tätä tilannetta nyt ehkä paremmin järjellä, kun taas sinä tunnet painostustusta yhteenmuutosta erinäisistäkin syistä. ja oikeasti, jos nyt muuttaisitte yhteen, menisittekö te nyt seuraavan kahden vuoden aikana naimisiin ja hankkiutuisitko sinä raskaaksi, kun siippasi vielä opiskelee ja sinulla ei ole vakityötä? kaikki ajallaan, ei teillä ole mihinkään kiire:)
mutta mieti tosiaan sitä omilleen muuttamista kunhan löydät töitä, sehän voi hyvässä lykyssä olla ainut mahdollisuutesi asua yksin jos menettekin poikaystäväsi kanssa naimisiin ja asutte yhdessä elämänne loppuun asti;) äläkä anna muitten ihmisten odotusten vaikuttaa itseesi. te poikaystäväsi kanssa teette päätökset teidän elämästänne. kyllähän tätä nykyä saatetaan olla vaikka kihloissa tai naimisissakin ja asua silti erillään. ei se kerro ystävillesi yhtään mitään teidän suhteenne tilasta, vaikka sinä muuttaisitkin yksin asumaan. ja edelleen, se on aivan sama mitä he ajattelisivat:) eiköhän sun ystävät kuitenkin sinut tunne, eivätkä mitään tuommoisia epäolennaisia asioita mitä mainitset mieti päivät pitkät.
voimia syksyyn ja työnhakuun:)- yksvaan***
kyllä toki sinun on mahdollista ja järkevää muuttaa asumaan yksin, ja suosittelen sitä erittäin lämpimästi:) mutta parempi jos löydät niitä töitä ensin:)
asumistukeahan sinä saat enemmän yksin asuessasi, kun taas kaksin asuessa voi olla ettei saa ollenkaan, riippuu tietysti tuloista. - Pohdiskellenko_
yksvaan*** kirjoitti:
kyllä toki sinun on mahdollista ja järkevää muuttaa asumaan yksin, ja suosittelen sitä erittäin lämpimästi:) mutta parempi jos löydät niitä töitä ensin:)
asumistukeahan sinä saat enemmän yksin asuessasi, kun taas kaksin asuessa voi olla ettei saa ollenkaan, riippuu tietysti tuloista.Unohdin muuten mainita sen tärkeän seikan, että en ole opiskelija enää, vaan ammattiin valmistunut. Eli en voisi saada opiskelija-asuntoakaan… eikös kaikkiin vuokra asuntoihin vaadita työpaikka? Ainakin mitä katselin… Uusi tieto tuo, että asumistukea ei ehkä saa ollenkaan kaksin asuessa, miten se on edes mahdollista. =/ Mutta sitten kun saan töitä, niin voisin tosiaan vakavasti harkita yksin asumista.
Tarkoitin siis että vanhemmat avustavat pääkaupunki seudulla asuvia lapsiaan, jotka ovat opiskelijoita. Ei siis kokopäiväisesti työssäkäyviä tietty, unohdin eritellä tämän. Kyllä työssäkäyvä pärjää, mutta osa-aikaisesti työskentelevä ei oikein varsinkaan jos asuu keskustassa, vuokrat ovat niin huimat.
Huh, emme kyllä sentään kahden vuoden sisälle ole menossa naimisiin saati että olisin hankkiutumassa raskaaksi, annoin nyt jotenkin väärän kuvan. :) Tarkoitin siis, että nuo päämäärät tuntuvat kaukaisessa tulevaisuudessakin liian saavuttomilta, jos ei saa aikaisiksi edes yhteenmuuttoa.
Kiitos ystävällisestä ja rohkaisevasta kommentistasi! :) Yritän ajatella asiat loogisesti läpi harkiten ja olla välittämättä liikaa muiden mielipiteistä, vaikka se hankalaa onkin.
- en mä mutta muut
yhdessä asumista se kannattaa niin silloin tiedätte mitä se on :D
mutta rahaahan se vaatii alkuun ensin kuinka kulloinkin etukäteen muutaman kuukauden vuokran sun muuta mutta jos tämän vaiheen yli pääsee niin voithan tehdä niinkuin kaikki muutkin tossa vaiheessa elävät tekevät ;) että toinen muuttaa ja nostaa asumistuet kämppäänsä ja se toinen osapuoli pitää kirjat kotonaan käytännön syistä mutta "yö vierailee joka yö toisen luona" niin näin se yhteen muuttamisen kynnys vähän madaltuu :D- Vaari90
Ehkä sinun olisi aika muuttaa asumaan ensin ihan yksin, oman itsenäistymisesi kannalta. Fyysinen välimatka poikaystävään ja vanhempiin on paikallaan ennen yhteenmuuttamista.
Tulet saamaan yleistä asumistukea, riippuen tuloistasi - joten pärjäät kyllä. - Pohdistus
Vaari90 kirjoitti:
Ehkä sinun olisi aika muuttaa asumaan ensin ihan yksin, oman itsenäistymisesi kannalta. Fyysinen välimatka poikaystävään ja vanhempiin on paikallaan ennen yhteenmuuttamista.
Tulet saamaan yleistä asumistukea, riippuen tuloistasi - joten pärjäät kyllä.En mä mutta muut: Musta tuntuu kyllä, että tiedetään jo ainakin hieman, mitä yhdessä asuminen sinänsä on, kun vietetään jokainen päivä kuitenkin yhdessä ja tehdään arki-askareita yhdessä.
Mutta tuossa on kyllä erinomainen idea ja vaihtoehto: eli että toinen muuttaisi, ja muuttamista arkaileva poikaystäväni olisi sitten kotona kirjoilla mutta voisi edes majailla kotonani. On tosin vielä sekin mahdollisuus, että muutamme yhteen, jos poikaystäväni äiti jää varhaiseläkkeelle. Sitten loppuu opiskelurauha, ja hän on valmis muuttamaan. Toivottavasti näin käy.
Vaari90: Mietin tätä tosiaan, vaikka aavistan että tulen hulluksi yksin. Enkä voi pärjätä vielä, jos ei ole tulojakaan... toivottavasti sitä työtä joskus saan. Nytkin vain työharjoittelu.
- ...
on ihan fiksut perustelut.
Hanki ensin töitä jolla maksat asumisesi. Tietysti jos vanhempasi heittävät sinut pihalle niin sitten täytyy asua vaikka tuilla. Mutta niin ei ilmeisesti ole käymässä.
Mitä omaan yksinäsi asumiseen tulee niin sehän on sinun oma valintasi. Jos muut ihmiset ovat sitä mieltä että teillä ei homma toimi siksi että asut yksinäsi, vaikka teillä silti menee ihan hyvin, niin ei se ole sinun murheesi vaan niiden toisten ihmisten. vai teetkö sinä muutenkin valintasi elämässä sen mukaan mikä näyttää paremmalta ulospäin?
Joka tapauksessa persaukisena minä en muuttaisi. Eikö sinua silloin huoletaisi niiden muiden ihmisten ajatukset? "No nyt se heitettiin kotoaan vaikkei sillä ole edes töitä. Yhteiskunnan varoilla elävä lusmuko siitäkin nyt tuli?"
Mutta jos elät yksinäsi nin poikaystäväsi alkaa tod. näk. ramppaaman luonasi enemmän kuin kotonasi, ja ehkä häntäkin alkaa sitten kiinnostaa kimpassa asuminen ilman vanhempien tarkkaila.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166010Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324107- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522064Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431817- 1431795
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569