12 V akku ja latausjännite

13,5V-?

Missä rajoissa latausjännitteen tulisi olla, mikä on liikaa?

16

37957

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1iiiik

      14V on siinä ylärajoilla

      • 14 volttiin

        Tuo 14 v jännite tarkoitta sitä, että laturi on kytketty akkuun lataukseen ja mittaus tapahtuu akun navoista. Jos mittaat suoraan laturin piuhoista, on jännite ero suuri eri mittareilla & latureilla, jopa 5-6 v. Tämä johtuu mittarista jolla mittaat, toiset mittarit näyttää aaltojen huippuja ja toiset huippujen keskiarvoja. Lisäksi, jos laturin diodit on suojattu jännitepiikeiltä kondensaattorilla, tulee aina suurempi mittausjännite, koska tällöin mitataan aina aaltojen huippuja.


      • 13,5-?
        14 volttiin kirjoitti:

        Tuo 14 v jännite tarkoitta sitä, että laturi on kytketty akkuun lataukseen ja mittaus tapahtuu akun navoista. Jos mittaat suoraan laturin piuhoista, on jännite ero suuri eri mittareilla & latureilla, jopa 5-6 v. Tämä johtuu mittarista jolla mittaat, toiset mittarit näyttää aaltojen huippuja ja toiset huippujen keskiarvoja. Lisäksi, jos laturin diodit on suojattu jännitepiikeiltä kondensaattorilla, tulee aina suurempi mittausjännite, koska tällöin mitataan aina aaltojen huippuja.

        Tarkoitin auton laturin antamaa latausjännitettä mitattuna akun navoista yleismittarilla auton käydessä.
        Mistä minä sen voin tietää näyttääkö mittari jotain keskiarvoja, jos se näyttää vaikka 14,2V?
        Miks tääkin on niin vaikea asia ymmärtää(minun)?
        Jotkut ei ole moksiskaan jostain 14,5 voltista.
        Yhdessä latausgeneraattorissa, sen lataussäätimessä on merkintä 28,5V, tarkoitettu 24 voltin järjestelmään.
        Sehän tekee kahta sarjassa olevaa akkua kohden 14,25V/akku.


      • eiiiiiiiiiiiii
        13,5-? kirjoitti:

        Tarkoitin auton laturin antamaa latausjännitettä mitattuna akun navoista yleismittarilla auton käydessä.
        Mistä minä sen voin tietää näyttääkö mittari jotain keskiarvoja, jos se näyttää vaikka 14,2V?
        Miks tääkin on niin vaikea asia ymmärtää(minun)?
        Jotkut ei ole moksiskaan jostain 14,5 voltista.
        Yhdessä latausgeneraattorissa, sen lataussäätimessä on merkintä 28,5V, tarkoitettu 24 voltin järjestelmään.
        Sehän tekee kahta sarjassa olevaa akkua kohden 14,25V/akku.

        eeeeeeeiiiiiiiii


      • sdfgdsadfgsdf
        13,5-? kirjoitti:

        Tarkoitin auton laturin antamaa latausjännitettä mitattuna akun navoista yleismittarilla auton käydessä.
        Mistä minä sen voin tietää näyttääkö mittari jotain keskiarvoja, jos se näyttää vaikka 14,2V?
        Miks tääkin on niin vaikea asia ymmärtää(minun)?
        Jotkut ei ole moksiskaan jostain 14,5 voltista.
        Yhdessä latausgeneraattorissa, sen lataussäätimessä on merkintä 28,5V, tarkoitettu 24 voltin järjestelmään.
        Sehän tekee kahta sarjassa olevaa akkua kohden 14,25V/akku.

        Tuossa puhuttiin kyllä ihan asiaa, vaikka ei kovin selkeällä kielikuvalla. Kirjoittaja tarkoitti sitä, että nykyisillä digitaalimittareilla kun noita käyvän auton latausjännitteitä mitataan, se mitä mittari näyttää, voi olla aivan mitä vaan.

        Kaverini mittasi latausjännitettä ja sai näyttöön reilut 100 volttia. Onko tuo liikaa, vaiko liian vähän? No, toinen mittari antoi tulokseksi 14,1 volttia. Eli, mittarin "älystä" riippuen, tulos voi olla kovinkin vaihteleva.

        Jos sitten mennään itse latausjännitteeseen ja sen suuruuteen, hiuksia halkomalla se on latausvirta joka lienee se oleellisempi asia, mutta tuota on useimpien hankala mitata, joten sen sijaan mitataan jännitettä.

        Kai se suositus henkilöautojen latausjännitteeksi on noin 14,4 volttia. Tosin sekin vaihtelee uudemmissa autoissa, tilanteen mukaan.

        Hyvää keskustelua aiheesta:

        http://www.motonet.fi/phpBB/viewtopic.php?f=11&t=4384


      • 14 volttiin
        14 volttiin kirjoitti:

        Tuo 14 v jännite tarkoitta sitä, että laturi on kytketty akkuun lataukseen ja mittaus tapahtuu akun navoista. Jos mittaat suoraan laturin piuhoista, on jännite ero suuri eri mittareilla & latureilla, jopa 5-6 v. Tämä johtuu mittarista jolla mittaat, toiset mittarit näyttää aaltojen huippuja ja toiset huippujen keskiarvoja. Lisäksi, jos laturin diodit on suojattu jännitepiikeiltä kondensaattorilla, tulee aina suurempi mittausjännite, koska tällöin mitataan aina aaltojen huippuja.

        Sori vaan, tuli paha ajatusvirhe, käsitin että kyseessä olisi akkulaturi, siis verkkokäyttöinen.


      • 13,5-? kirjoitti:

        Tarkoitin auton laturin antamaa latausjännitettä mitattuna akun navoista yleismittarilla auton käydessä.
        Mistä minä sen voin tietää näyttääkö mittari jotain keskiarvoja, jos se näyttää vaikka 14,2V?
        Miks tääkin on niin vaikea asia ymmärtää(minun)?
        Jotkut ei ole moksiskaan jostain 14,5 voltista.
        Yhdessä latausgeneraattorissa, sen lataussäätimessä on merkintä 28,5V, tarkoitettu 24 voltin järjestelmään.
        Sehän tekee kahta sarjassa olevaa akkua kohden 14,25V/akku.

        14,1 - 14,6 volttia.


      • Ankeuttaja

        Mittarissa jotain vikaa tai väärällä mittausalueella jos näyttää 100 volttia. Latausjännite on kyllä epätasaista mutta VDC alueella tuleva mittausarvo ei ole tuo jännitteen huippuarvo. Mittarit osaavat antaa tuon keskimääräisen arvon. Muussa tapauksessa mittausarvo heittelehtisi jatkuvasti mitatessa.


      • Anonyymi
        sdfgdsadfgsdf kirjoitti:

        Tuossa puhuttiin kyllä ihan asiaa, vaikka ei kovin selkeällä kielikuvalla. Kirjoittaja tarkoitti sitä, että nykyisillä digitaalimittareilla kun noita käyvän auton latausjännitteitä mitataan, se mitä mittari näyttää, voi olla aivan mitä vaan.

        Kaverini mittasi latausjännitettä ja sai näyttöön reilut 100 volttia. Onko tuo liikaa, vaiko liian vähän? No, toinen mittari antoi tulokseksi 14,1 volttia. Eli, mittarin "älystä" riippuen, tulos voi olla kovinkin vaihteleva.

        Jos sitten mennään itse latausjännitteeseen ja sen suuruuteen, hiuksia halkomalla se on latausvirta joka lienee se oleellisempi asia, mutta tuota on useimpien hankala mitata, joten sen sijaan mitataan jännitettä.

        Kai se suositus henkilöautojen latausjännitteeksi on noin 14,4 volttia. Tosin sekin vaihtelee uudemmissa autoissa, tilanteen mukaan.

        Hyvää keskustelua aiheesta:

        http://www.motonet.fi/phpBB/viewtopic.php?f=11&t=4384

        riippuu jännitteensäätimestä normaali on välillä 13,8-14,4 V


    • Normaalit lyijyakut normaali lämpötilassa latausjännite
      normaali latauksessa on 14,4 V. AMG-akut ladataan 14,7 V:lla
      ja samaa jännitettä voi käyttää pakkaslatauksessa.

      Esim. kaikkien latureiden "äiti" Ctek käyttää eri jännitteitä
      ja pulsseja riippuen mikä vaihe latauksessa on menossa.

      Eri vaiheita ovat mm.:
      - sulfatoinnin poisto, jolloin jännite, myös virta sahaavat ylös alas
      - päälatauksen aikana jännite nousee tasaisesti
      - absorptiovaiheessa jännite pysyy vakiona
      - testausvaiheessa laskee vähän
      - boost-vaiheessa, syväpurkautuneiden akkujen elvytyksessä jännite nousee
      - ylläpitolatauksessa jännite taas laskee hiukan, lienee jotain 13,4 V:n paikkeilla.

      Kyllä nykyisten halvimpienkin digitaalimittareiden tarkkuus riittää latausjännitteen
      totemiseen.

      Noin vuorokauden kuluttua mitattuna täyteen ladatun akun jännite on 12,8 V,
      mutta se onkin jo toinen tarina.

      Mikä sitten on liikaa? Periaatteessa yli 14,5 V:n jännitteet. Liian suurilla virroilla
      akku keittää ja onkin tärkeää tarkkailla nestepinnan korkeutta etteivät levyt tule
      näkyviin. Ilman automatiikkaa latausviran ei tulisi ylittää 10 % akun kapasiteetistä.
      Mutta nyt menee jo ohi kysymyksesi.

      • fgdfgsdfgsdg

        "Mikä sitten on liikaa? Periaatteessa yli 14,5 V:n jännitteet. Liian suurilla virroilla
        akku keittää ja onkin tärkeää tarkkailla nestepinnan korkeutta etteivät levyt tule
        näkyviin."

        Niin, virta ja jännite yhdessä sitä tehoa sinne akkuun tekevät... Eli ei se jännite, vaikka olisi 20 volttia, vielä mitään tee, jos akku ei ota virtaa vastaan.

        "Ilman automatiikkaa latausviran ei tulisi ylittää 10 % akun kapasiteetistä."

        Miten virta, joka ilmoitetaan ampeereina, voisi olla 10% akun kapsiteetista, joka ilmaistaan ampeeritunteina?


      • fgdfgsdfgsdg kirjoitti:

        "Mikä sitten on liikaa? Periaatteessa yli 14,5 V:n jännitteet. Liian suurilla virroilla
        akku keittää ja onkin tärkeää tarkkailla nestepinnan korkeutta etteivät levyt tule
        näkyviin."

        Niin, virta ja jännite yhdessä sitä tehoa sinne akkuun tekevät... Eli ei se jännite, vaikka olisi 20 volttia, vielä mitään tee, jos akku ei ota virtaa vastaan.

        "Ilman automatiikkaa latausviran ei tulisi ylittää 10 % akun kapasiteetistä."

        Miten virta, joka ilmoitetaan ampeereina, voisi olla 10% akun kapsiteetista, joka ilmaistaan ampeeritunteina?

        On sellainen "nyrkkisääntö", jolla tarkoitetaan esim. 60 Ah:n akkua
        voidaan turvallisesti ladata 6 A:lla.


    • Valottaja

      7 € euron mittarilla (aivan riittävä laatu autohommiin) mitaten tyypillinen latausjännite autoissa näyttäisi olevan 13,5 V tai vähän yli. Jos ei ole mitään erityistä syytä en lähtisi nostamaan ennen mainittua jännitettä.

      Jonkinverran näkee 14 V latausjännitteitä ja sekin toimii.

      Nuorena miehenä muistan kun haluttiin valotehoa nostaa nostettiin latausjännitteitä 14,5-15,0 V asti.
      Siinä saa sitten jo varautua joihinkin epäkohtiin kuten polttimoiden käyttöiän lyhenemiseen ja esim. akkunesteen lisääntyneeseen kulumiseen. Polttimoiden käyttöikään vaikuttaa tietenkin myös johtojen kunto. Mitä suurempi jännitehäviö on johdoissa sitä suuremman latausjännitteen valojärjestelmä sallii.

    • Riippuu_lämpötilasta

      Ainakin vanhemmissa Volvoissa oli lämpötilan mukaan säätyvä latausjännite: kesällä n. 13,8 V ja kovalla pakkasella jopa 14,7 V.

    • läskimaha

      13,8-14,4V on oikea jännite.

    • Anonyymi

      Ononon 13-14 ja kovaa ajoa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      157
      6575
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      32
      2362
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      187
      2119
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1393
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      112
      1360
    6. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      1087
    7. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      1057
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      29
      1019
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      44
      951
    10. Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.

      Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke
      Helsinki
      11
      894
    Aihe