12 V akku ja latausjännite

13,5V-?

Missä rajoissa latausjännitteen tulisi olla, mikä on liikaa?

16

38589

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1iiiik

      14V on siinä ylärajoilla

      • 14 volttiin

        Tuo 14 v jännite tarkoitta sitä, että laturi on kytketty akkuun lataukseen ja mittaus tapahtuu akun navoista. Jos mittaat suoraan laturin piuhoista, on jännite ero suuri eri mittareilla & latureilla, jopa 5-6 v. Tämä johtuu mittarista jolla mittaat, toiset mittarit näyttää aaltojen huippuja ja toiset huippujen keskiarvoja. Lisäksi, jos laturin diodit on suojattu jännitepiikeiltä kondensaattorilla, tulee aina suurempi mittausjännite, koska tällöin mitataan aina aaltojen huippuja.


      • 13,5-?
        14 volttiin kirjoitti:

        Tuo 14 v jännite tarkoitta sitä, että laturi on kytketty akkuun lataukseen ja mittaus tapahtuu akun navoista. Jos mittaat suoraan laturin piuhoista, on jännite ero suuri eri mittareilla & latureilla, jopa 5-6 v. Tämä johtuu mittarista jolla mittaat, toiset mittarit näyttää aaltojen huippuja ja toiset huippujen keskiarvoja. Lisäksi, jos laturin diodit on suojattu jännitepiikeiltä kondensaattorilla, tulee aina suurempi mittausjännite, koska tällöin mitataan aina aaltojen huippuja.

        Tarkoitin auton laturin antamaa latausjännitettä mitattuna akun navoista yleismittarilla auton käydessä.
        Mistä minä sen voin tietää näyttääkö mittari jotain keskiarvoja, jos se näyttää vaikka 14,2V?
        Miks tääkin on niin vaikea asia ymmärtää(minun)?
        Jotkut ei ole moksiskaan jostain 14,5 voltista.
        Yhdessä latausgeneraattorissa, sen lataussäätimessä on merkintä 28,5V, tarkoitettu 24 voltin järjestelmään.
        Sehän tekee kahta sarjassa olevaa akkua kohden 14,25V/akku.


      • eiiiiiiiiiiiii
        13,5-? kirjoitti:

        Tarkoitin auton laturin antamaa latausjännitettä mitattuna akun navoista yleismittarilla auton käydessä.
        Mistä minä sen voin tietää näyttääkö mittari jotain keskiarvoja, jos se näyttää vaikka 14,2V?
        Miks tääkin on niin vaikea asia ymmärtää(minun)?
        Jotkut ei ole moksiskaan jostain 14,5 voltista.
        Yhdessä latausgeneraattorissa, sen lataussäätimessä on merkintä 28,5V, tarkoitettu 24 voltin järjestelmään.
        Sehän tekee kahta sarjassa olevaa akkua kohden 14,25V/akku.

        eeeeeeeiiiiiiiii


      • sdfgdsadfgsdf
        13,5-? kirjoitti:

        Tarkoitin auton laturin antamaa latausjännitettä mitattuna akun navoista yleismittarilla auton käydessä.
        Mistä minä sen voin tietää näyttääkö mittari jotain keskiarvoja, jos se näyttää vaikka 14,2V?
        Miks tääkin on niin vaikea asia ymmärtää(minun)?
        Jotkut ei ole moksiskaan jostain 14,5 voltista.
        Yhdessä latausgeneraattorissa, sen lataussäätimessä on merkintä 28,5V, tarkoitettu 24 voltin järjestelmään.
        Sehän tekee kahta sarjassa olevaa akkua kohden 14,25V/akku.

        Tuossa puhuttiin kyllä ihan asiaa, vaikka ei kovin selkeällä kielikuvalla. Kirjoittaja tarkoitti sitä, että nykyisillä digitaalimittareilla kun noita käyvän auton latausjännitteitä mitataan, se mitä mittari näyttää, voi olla aivan mitä vaan.

        Kaverini mittasi latausjännitettä ja sai näyttöön reilut 100 volttia. Onko tuo liikaa, vaiko liian vähän? No, toinen mittari antoi tulokseksi 14,1 volttia. Eli, mittarin "älystä" riippuen, tulos voi olla kovinkin vaihteleva.

        Jos sitten mennään itse latausjännitteeseen ja sen suuruuteen, hiuksia halkomalla se on latausvirta joka lienee se oleellisempi asia, mutta tuota on useimpien hankala mitata, joten sen sijaan mitataan jännitettä.

        Kai se suositus henkilöautojen latausjännitteeksi on noin 14,4 volttia. Tosin sekin vaihtelee uudemmissa autoissa, tilanteen mukaan.

        Hyvää keskustelua aiheesta:

        http://www.motonet.fi/phpBB/viewtopic.php?f=11&t=4384


      • 14 volttiin
        14 volttiin kirjoitti:

        Tuo 14 v jännite tarkoitta sitä, että laturi on kytketty akkuun lataukseen ja mittaus tapahtuu akun navoista. Jos mittaat suoraan laturin piuhoista, on jännite ero suuri eri mittareilla & latureilla, jopa 5-6 v. Tämä johtuu mittarista jolla mittaat, toiset mittarit näyttää aaltojen huippuja ja toiset huippujen keskiarvoja. Lisäksi, jos laturin diodit on suojattu jännitepiikeiltä kondensaattorilla, tulee aina suurempi mittausjännite, koska tällöin mitataan aina aaltojen huippuja.

        Sori vaan, tuli paha ajatusvirhe, käsitin että kyseessä olisi akkulaturi, siis verkkokäyttöinen.


      • 13,5-? kirjoitti:

        Tarkoitin auton laturin antamaa latausjännitettä mitattuna akun navoista yleismittarilla auton käydessä.
        Mistä minä sen voin tietää näyttääkö mittari jotain keskiarvoja, jos se näyttää vaikka 14,2V?
        Miks tääkin on niin vaikea asia ymmärtää(minun)?
        Jotkut ei ole moksiskaan jostain 14,5 voltista.
        Yhdessä latausgeneraattorissa, sen lataussäätimessä on merkintä 28,5V, tarkoitettu 24 voltin järjestelmään.
        Sehän tekee kahta sarjassa olevaa akkua kohden 14,25V/akku.

        14,1 - 14,6 volttia.


      • Ankeuttaja

        Mittarissa jotain vikaa tai väärällä mittausalueella jos näyttää 100 volttia. Latausjännite on kyllä epätasaista mutta VDC alueella tuleva mittausarvo ei ole tuo jännitteen huippuarvo. Mittarit osaavat antaa tuon keskimääräisen arvon. Muussa tapauksessa mittausarvo heittelehtisi jatkuvasti mitatessa.


      • Anonyymi
        sdfgdsadfgsdf kirjoitti:

        Tuossa puhuttiin kyllä ihan asiaa, vaikka ei kovin selkeällä kielikuvalla. Kirjoittaja tarkoitti sitä, että nykyisillä digitaalimittareilla kun noita käyvän auton latausjännitteitä mitataan, se mitä mittari näyttää, voi olla aivan mitä vaan.

        Kaverini mittasi latausjännitettä ja sai näyttöön reilut 100 volttia. Onko tuo liikaa, vaiko liian vähän? No, toinen mittari antoi tulokseksi 14,1 volttia. Eli, mittarin "älystä" riippuen, tulos voi olla kovinkin vaihteleva.

        Jos sitten mennään itse latausjännitteeseen ja sen suuruuteen, hiuksia halkomalla se on latausvirta joka lienee se oleellisempi asia, mutta tuota on useimpien hankala mitata, joten sen sijaan mitataan jännitettä.

        Kai se suositus henkilöautojen latausjännitteeksi on noin 14,4 volttia. Tosin sekin vaihtelee uudemmissa autoissa, tilanteen mukaan.

        Hyvää keskustelua aiheesta:

        http://www.motonet.fi/phpBB/viewtopic.php?f=11&t=4384

        riippuu jännitteensäätimestä normaali on välillä 13,8-14,4 V


    • Normaalit lyijyakut normaali lämpötilassa latausjännite
      normaali latauksessa on 14,4 V. AMG-akut ladataan 14,7 V:lla
      ja samaa jännitettä voi käyttää pakkaslatauksessa.

      Esim. kaikkien latureiden "äiti" Ctek käyttää eri jännitteitä
      ja pulsseja riippuen mikä vaihe latauksessa on menossa.

      Eri vaiheita ovat mm.:
      - sulfatoinnin poisto, jolloin jännite, myös virta sahaavat ylös alas
      - päälatauksen aikana jännite nousee tasaisesti
      - absorptiovaiheessa jännite pysyy vakiona
      - testausvaiheessa laskee vähän
      - boost-vaiheessa, syväpurkautuneiden akkujen elvytyksessä jännite nousee
      - ylläpitolatauksessa jännite taas laskee hiukan, lienee jotain 13,4 V:n paikkeilla.

      Kyllä nykyisten halvimpienkin digitaalimittareiden tarkkuus riittää latausjännitteen
      totemiseen.

      Noin vuorokauden kuluttua mitattuna täyteen ladatun akun jännite on 12,8 V,
      mutta se onkin jo toinen tarina.

      Mikä sitten on liikaa? Periaatteessa yli 14,5 V:n jännitteet. Liian suurilla virroilla
      akku keittää ja onkin tärkeää tarkkailla nestepinnan korkeutta etteivät levyt tule
      näkyviin. Ilman automatiikkaa latausviran ei tulisi ylittää 10 % akun kapasiteetistä.
      Mutta nyt menee jo ohi kysymyksesi.

      • fgdfgsdfgsdg

        "Mikä sitten on liikaa? Periaatteessa yli 14,5 V:n jännitteet. Liian suurilla virroilla
        akku keittää ja onkin tärkeää tarkkailla nestepinnan korkeutta etteivät levyt tule
        näkyviin."

        Niin, virta ja jännite yhdessä sitä tehoa sinne akkuun tekevät... Eli ei se jännite, vaikka olisi 20 volttia, vielä mitään tee, jos akku ei ota virtaa vastaan.

        "Ilman automatiikkaa latausviran ei tulisi ylittää 10 % akun kapasiteetistä."

        Miten virta, joka ilmoitetaan ampeereina, voisi olla 10% akun kapsiteetista, joka ilmaistaan ampeeritunteina?


      • fgdfgsdfgsdg kirjoitti:

        "Mikä sitten on liikaa? Periaatteessa yli 14,5 V:n jännitteet. Liian suurilla virroilla
        akku keittää ja onkin tärkeää tarkkailla nestepinnan korkeutta etteivät levyt tule
        näkyviin."

        Niin, virta ja jännite yhdessä sitä tehoa sinne akkuun tekevät... Eli ei se jännite, vaikka olisi 20 volttia, vielä mitään tee, jos akku ei ota virtaa vastaan.

        "Ilman automatiikkaa latausviran ei tulisi ylittää 10 % akun kapasiteetistä."

        Miten virta, joka ilmoitetaan ampeereina, voisi olla 10% akun kapsiteetista, joka ilmaistaan ampeeritunteina?

        On sellainen "nyrkkisääntö", jolla tarkoitetaan esim. 60 Ah:n akkua
        voidaan turvallisesti ladata 6 A:lla.


    • Valottaja

      7 € euron mittarilla (aivan riittävä laatu autohommiin) mitaten tyypillinen latausjännite autoissa näyttäisi olevan 13,5 V tai vähän yli. Jos ei ole mitään erityistä syytä en lähtisi nostamaan ennen mainittua jännitettä.

      Jonkinverran näkee 14 V latausjännitteitä ja sekin toimii.

      Nuorena miehenä muistan kun haluttiin valotehoa nostaa nostettiin latausjännitteitä 14,5-15,0 V asti.
      Siinä saa sitten jo varautua joihinkin epäkohtiin kuten polttimoiden käyttöiän lyhenemiseen ja esim. akkunesteen lisääntyneeseen kulumiseen. Polttimoiden käyttöikään vaikuttaa tietenkin myös johtojen kunto. Mitä suurempi jännitehäviö on johdoissa sitä suuremman latausjännitteen valojärjestelmä sallii.

    • Riippuu_lämpötilasta

      Ainakin vanhemmissa Volvoissa oli lämpötilan mukaan säätyvä latausjännite: kesällä n. 13,8 V ja kovalla pakkasella jopa 14,7 V.

    • läskimaha

      13,8-14,4V on oikea jännite.

    • Anonyymi

      Ononon 13-14 ja kovaa ajoa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko varattu minulle?

      Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      301
      11652
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

      Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      144
      7146
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

      Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      104
      5952
    4. Vanhempi mies

      Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      42
      5309
    5. Noloa että kaipasin sinua

      Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      53
      4389
    6. Minne sä aina välillä joudut

      Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      4269
    7. On niin vaikea olla lähelläsi

      En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3611
    8. On niin paha olla

      Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      62
      3608
    9. Pehmeää laskua

      Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      83
      3238
    10. Nyt peukut pystyyn

      Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      22
      3135
    Aihe