Tositarina – timmiksi 12 kuukaudessa

dr feelgood

Olen aina harrastanut kuntourheilua (ns. Hikiliikuntaa ja salia) välillä säännöllisesti ja välillä epäsäänöllisesti. 1.5v sitten huomasin, että ylimääräistä on pikku hiljaa kertymässä keskivartaloon yms, tahtia 2-3kg/v – seurauksena jouduin suurentamaan pukuja (50) vyötäröstä ja jaloista paremmin sopivammaksi. Päätin että jotain on tehtävä kuitenkaan normaalin arjen kärsimättä, tavoitteena timminä kevät 2010 kuitenkin niin, että perusarki ei kärsi lainkaan enkä pihistä hyvästä ruuasta.

Jaan tarinani kolmeen osaan: ravinto, liikunta ja uni/rytmi.

1) Ravinto
Vaihdoin leivät, pastat, riisit yms systemaattisesti täysjyvätuotteisiin. Tämä on hyvin yksinkertaista hyvin saatavilla olevien elintarvikkeiden ansiosta, eikä ruan maku kärsi lainkaan.

Muutin perusannoksen koostumusta – jos aikaisemmin lautasella oli 1/2 riisiä/pastaa/perunoita, 1/4 kasviksia ja 1/4 proteiinia (lihaa, kalaa, kanaa), nyt suhteet ovat 1/5, 2/5 ja 2/5.

Pidin kiinni samasta ruokailurytmistä, eli aamiainen, lounas, päivällinen ja iltapala joka päivä. Kaloreissa mitattuna energian saanti on pysynyt tismalleen samana.

Lisäsin jokapäiväiseen annokseen, omega 3:n ja monivitamiinitabletin. Ei muita (kalliita) lisäravinteita. Alkoholia olen käyttänyt aina satunnaisesti tilanteen tullen, mutta jätin väkevät pois jotta palautumiseen ei mene niin kauaa. Viinit oluet menevät kohtuudella 1-2krt/kk, joskus illallisenkin kanssa lasi-pari viiniä.

En ole koskaan ollut erityinen makean ystävä, mutta mussutin karkkia silloin tällöin. Nykyisin syön karkkia kerran viikossa tai silloin kun tekee mieli, eli ei absoluuttista kieltoa vaan silloin kun tekee mieli. Lyhyiden hiilareiden vähentäminen jättää makeanhimon pienemmälle kokemusperäisesti.

2) Liikunta
Liikuin aiemmin 2-4krt viikossa, lajeina bodypump, juoksu, hiihto ja satunnaisesti Sali. Muutin tätä niin, että teen 3 salitreeniä viikossa ja 1-2 aerobista treeniä viikossa, joka toinen viikko saatan jättää aerobiset väliin kokonaan. Aerobinen tarkoittaa tässä tapauksessa n. 30min intervallijuoksua per kerta, jossa 10min lämmittelyä, 4x2min kovaa vetoa 1-2min välein ja 10min jäähdyttelyä. Sen sijaan salissa aloitin keskittymään ns. Perusliikkeisiin: penkki, jalkakyykky, olkapäät ja selkä - ne liikkeet joita olin vihannut aina. Jätin hauikset jne eristetyt liikkeet lähes sivuun (kerran kahdessa viikossa).

3) Uni/rytmi
Tämä on tietty yksilöllistä, mutta pyrin siihen, että nukun itselleni vaadittavat 7-8h joka yö. Välillä unet jäävät vähiin, mutta kompensoin unen puutteen viikonloppuisin

Lopputuloksena paino -8kg (-9%), kroppa todella timmissä kunnossa (ihmiset jopa kiinnittävät huomiota) ja mikä tärkeintä, huomattavasti virkeämpi olo ja kohentunut energiataso. Farkut ennen 33”, nyt 31” ja ennen vain löysät mallit sopivat, nyt myös pillit. Slim-malliset 50-koon puvut menevät vaivatta, vyötäröä voi useiden pukujen kohdalla jopa kaventaa. Paidan kauluskoko tippui 41stä 39:ään ja myös slimmit menevät näyttämättä liian tiukilta.

Mielestäni koko juttu on kiinni kolmesta asiasta: 1) vähennä lyhyitä hiilareita/sokereita ja korvaa täysjyvätuotteilla, 2) tee enemmän salia lenkin ja muun revittelyn sijasta ja 3) nuku sännöllisesti.

Ainiin, olen siis 30v mies, pituus 181cm, lähtöpaino 88kg, paino nyt 80kg.

12

4267

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fit-41

Joo, noin se suurinpiirtein menee 30-kymppisenä. Itsellä reilu 40 mittarissa ja tuosta pitää kiristää vielä hieman, jotta tulokset on samantasoiset:

- Leivät ruokailun yhteydessä kokonaan pois - kuidut aamupuurosta, pähkinöistä, yms
      - Lautasella 1/2 kasvista
      - aerobiset treenit 1-1.5h mittaisiksi eikä juurikaan väliviikkoja

Mitään totaalikieltäytymistä pullasta/alkoholista/herkuista ei tarvi tehdä, mutta ei niitä joka päivä kestä mutustella - kerran viikkoon jos vähän herkuttelee, kun siihen on tarvetta. Nälkää ei onneksi näillä liikuntamäärillä tarvi nähdä. Ehkä tämä paino pysyisi kontrollissa hieman pienemmälläkin liikunnalla, mutta mennään nyt tällä kaavalla niin kauan kuin tuntuu hyvältä.

41v, 178, 78

• abx+supps

Itse en edes ole urheillut, söin vain vuosikaupalla antibiootteja ja ravintolisiä, sillä parani kaikki, myös lihasvoima. Aikaisemmin en jaksanut edes tehdä punnerruksia kunnolla, ja hämmästys oli suuri kun nekin onnistu ihan tuosta vain, vaikken ole muuta tehnyt asian eteen kuin tuo ylläoleva. Tulokset eivät tosin tulleet nopeasti, eli minun kohdallani meni useita vuosia. Lihaksissa myös tuntui vähäsen kipuja kun ne bakteerit/loiset siellä kuoli. Eniten niitä oli niskassa ja hartian seudulla.

• TV SHOP!!

Minä taas en ole koskaan liikkunut. Minä olen tv shopin lihasnytkytyslaitteella kivasti löhöillyt nojatuolissa ja syönyt sipsiä jne. Loistokunnossa olen =)

• tiuge
        TV SHOP!! kirjoitti:

Minä taas en ole koskaan liikkunut. Minä olen tv shopin lihasnytkytyslaitteella kivasti löhöillyt nojatuolissa ja syönyt sipsiä jne. Loistokunnossa olen =)

olet missään loistokunnossa töllöä tuijottamalla ja suolaa ja rasvaa nykimällä!voin vaan kuvitella että paikkasi ikävästi roikkuvat.. xD ihminen ei tosiaan voi olla timmi ja lihaksikas hyväkuntoinen ILMAN liikuntaa ja oikeaa ruokavaliota. ihme toopeja niitä onkin olemassa..!!

• Crush

Ihan oikeilla jäljillä olet ja liikuntasikin on keskimääräistä runsaampaa. Tuolla menolla voi kerran viikossa ryypätäkin ja hyvä taso pysyy. Pari vinkkiä: kannattaa tyrehdyttää makeannälkä kotimaisella kukkaishunajalla. Ja sitten kannattaa neitsytkookosöljyä ottaa silloin tällöin, ainoa terveellinen kovarasva, muuttuu heti energiaksi eikä varastoidu kehoon - ja vastapainoksi sitä tyydyttymätöntä rasvaa. Superfoodeja tutkimalla oppii yhtä toista. Suosittelen vakaasti myös jotakin kamppailulajia tai uintia.

• Nainen1234556779

Hyvältä kuulostaa! Onniteluni sinulle, olet tehnyt hyvän sijoituksen elämääsi:).

• Sus_ki_

Samalla tiellä olen minäkin, ikää tosin 10 v enemmän kuin aloittajalla.

Pastat ja perunat olen vaan heivannut minimiin eli lautasella on kasviksia ja protskuja ja vain "mausteeksi" viljoja. Myös elimistön puhdistaminen ja happamuudesta eroon pääseminen on tärkeää. Siinä auttoivat kahvin, punaisen lihan ja leivänmussuttamisen poisjättäminen.

Ravintolisiä en syö, mutta kalaöljyä, kuivattuja yrttejä (mm. itsekerättyä ja kuivattua nokkosta), siemeniä ja leseitä syön. Kuiduissa on monta hyvää ominaisuutta, ne tasaavat verensokeri, vähentävät näläntunnetta, pitävät huolta suolen toiminnasta ja toimivat myös suoliston puhdistajina. Pelkästään ruuasta on sekaravinnon syöjän aika hankala saada riittävästi kuituja ja siki pidän leseitä melkein välttämättömänä lisänä.

Näillä eväillä on mieli korkealla ja hyvän kierre on valmis.

• Suomen mies!

Syömällä talvisin vain vitilunta ja juomaksi valitsin veden. Paino tippui ihan silmissä kun peiliin katsoi! Lisäetuna ei pierutkaan haisseet miltään. Kesällä söin suolaheinää ja nokkosia ja päälle lähdevettä.
        Ainoa mikä roikkuu on kulli, silloinkun se ei ole tööttiasennossa.
        Ai niin olen 76 v painoni on 43 kg ja olen 179 sm pitkä, naamani on tosi ryppyinen, eikä minulla ole hampaita, eikä asuntoakaan!

• hyvä kroppa piristää

Tämmöisiä tekstejä on ilo lukea. Fiksusti kirjoitettu ja toisten omakohtaiset kokemukset ovat upeita jaettuna. Itsekin olen miettinyt samaan tyyliin ruokalautasen muutoista, muutenkin keskittyen enemmän proteiinipitoiseen ruokaan kuin hiilihydraattipommeihin.
      Tosin kyllä ne hyvin simppelit jutut edelleen ovat niitä toimivimpia.
      Oma isäni on mielestäni loistava esimerkki. Ikää 50 , pituutta 183cm. Paino alunperin 105kg, nykyään n.80-85kg (silmäämääräinen arvio). Hän jätti makeansyönnin minimiin, aiemmin maistuivat mm. pullat kahvin kanssa usein ja muutenkin kiinnittää huomiota ruoan määrään, vaikka syö muuten ihan perussapuskaa (ei siis mitään diettiä tai erityistä ruokavaliota). Liikuntaa hän harrastaa kävelyn muodossa n.1h per pv ja siihen päälle ainakin toisiaan vielä kuntopyöräilyä ja pientä lihaskuntotreeniä omalla kuntolaitteella. Toimii ;)

• Ehkäisyvalistuksen a

Poikakavereita ollut, yritetty seksuaalikokeilua ehkäisyvalistuksen avulla, en ole saanut orgasmia....

• Kumpulan herra

Huono suoritus. Itse laihduin moninkertaisesti enemmän samassa ajassa.

• Sabir

Itse olen 29 v. Mitat 195 cm/99 kg. Lähtöpaino oli 116 kg. Puolessa vuodessa lähti tuo 17 kg pois, enkä tehnyt muuta kuin vähensin viljatuotteiden syöntiä (korvasin sinun tapaasi lopunkin viljan täysjyvätuotteilla), lisäsin protskuja vihreitä kasviksia, lopetin alkoholin käytön ja tein 3 x 1-1,5 h lenkin (osaksi hölkäten) joka toinen päivä.

Vyötärö pieneni 40" --> 36". Kolesteroli laski 4,4:ään. Reisissä tosin on vielä löysää, mutta muuten kroppa on timmimpi, kuin koskaan aiemmin.

Lopetin myös röökaamisen. Aluksi pystyin hölkkäämään ehkä 300-400 m yhtäjaksoisesti, nykyään jo liki kolme kilometriä. Tosin sen jälkeen jalat tärisee vielä seuraavanakin päivänä.

Kaikki tämä puolessa vuodessa. Vointi on parempi, kuin ikinä. Olen todella tyytyväinen.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      107
      5658
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3723
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3255
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      455
      2601
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      264
      1641
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1376
    7. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      14
      1322
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1313
    9. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1258
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      151
      1206
    Aihe