Jatketaanko samaa menoa?

Kun Jumala antoi aikanaan ihmisille elämänohjeita, oli perussisältö seuraava:

Lisääntykää ja täyttäkää maa ja tehkää se itsellenne alamaiseksi.

Kyllä niin pirusti on lisäännyttykin, että maailma kohta ratkeaa. 6 mrd on ihan liikaa.

Luettelen suurimpia tuhoja: Sademetsät on suurelta osin tuhottu, meret saastutettu ja kalat ryöstökalastettu. Seurasin televisiosta sinisorsien metsästystä. Liuta urhoollisia "metsien miehiä", suomeksi naisia, toteutti metsästysviettiään järven rannalla. Pauke kävi kuin pienessä sodassa kun yhteislaukauksella ammuttiin sorsaparveen, Yksi sorsa putosikin. En pilkkaa naishenkilöitä. Heillä on sama oikeus toteuttaa tappamishaluaan kuin miehiilläkin. Tappamishalustahan on kysymys.


Metsästystä seuratessa ihmettelen sitä sankaruutta, jota metsästäjät esittävät ammuttuaan kiikarikiväärillään metsien kuninkaan, karhun, tai komean sarvipäisen hirven.

Jalka vielä eläimen päälle ja valokuva jossa tämä uroteko tallennetaan, uroteko, jossa eläimelle ei anneta mitään mahdollisuutta.

Luoja on lähettänyt "hyviä tautaeja" rajoittamaaan ihmiskunnan suhteetonta kasvua. On ollut keuhkotautia, malariaa, mustaa surmaa jne., mutta lääkkeillä on Luojan tahto estetty. Pahat kielet ovat kertoneet, että HIV-virus kesittiin tuhomaan Afrikan mustia ihmisiä. Alku näyttikin lupaavalta mutta lääketehtaiden kalliit lääkkeet voittivat.

Nyt on Luojalla "kovat piipussa". Tavattomat myrskyt ja tulvat sekä toisaalla suuri kuivuus kertovat vastaiskusta.

Haluavatko ihmiset "painaa jarrua" niin, että ihmisten määrä pienenenee hitaasti kuten Kiinassa vai otetaanko käyttöön ihmisikää rajoittava pilleri sitä haluaville.

Miten painamme jarrua? Olisiko maailmansota sellainen, joka suurella tuhollaan pelastaisi maapallon? Jos koko infrastruktuuri tuhottaisiin ja valtaosa ihmisistä, se tietäisi myös ökyrikkaiden elämän loppua. Kun rahalla ei enää olisi voimaa eikä valtaa, pitäisi vain osata itse tehdä ja elää - ostaa ei voisi.

Pyydän anteeksi mielipidettäni niiltä, jotka näkevät hyvänä vain yhä suuremman rikkauden, helpon elämän jne. Itsenilaisten tulevaisuutta ei olisi jos tuho käy, mutta väliäkö tuolla.

27

299

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Satu*

      Kyllähän se,
      varsinkin kun jokainen kiinalainen tietenkin myös haluaa auton ja ilmastoinnin kotiinsa, jääkaapit ja sähkösaunat sekä lämmitettävän uima-altaan...
      Kiinan taloushan on nousussa.

      Amerikkalaisen ihanteen mukaan auton on oltava leveähymyinen ja keinuvaa mallia, ja ruuat nautitaan kertakäyttöastioista, jotka heitetään huolettomasti roskiin, sekajätteeseen. Pian tuuli vie noita purkkeja ja suuria lautasliinoja kaatopaikkojen aukeilla.

      (Heräsin aivan epäkristilliseen aikaan, joten jatkamatta paras.
      Sanon kuitenkin, että Suomen väkiluku ei suurene, jos jokainen pariskunta hankkii 2 tai 3 lasta.
      Onhan suomalaisiakin oltava jatkossakin - ainakin Suomessa!)


      _

      • Tähtisilmä**

        En jatka, samat asiat on kanssasi jo puitu moneen kertaan, enkä näe tässä mitään uutta.
        Metsästyksestä voin korjata vain:--- Kyse ei ole tappamisen halusta, vaan paistin:D --- maistuis varmaan sinullekin !


      • mesoa hyvinkin
        Tähtisilmä** kirjoitti:

        En jatka, samat asiat on kanssasi jo puitu moneen kertaan, enkä näe tässä mitään uutta.
        Metsästyksestä voin korjata vain:--- Kyse ei ole tappamisen halusta, vaan paistin:D --- maistuis varmaan sinullekin !

        joka aamu sama mesominen samasta asiasta, hohhoijjaaa.


      • Tähtisilmä** kirjoitti:

        En jatka, samat asiat on kanssasi jo puitu moneen kertaan, enkä näe tässä mitään uutta.
        Metsästyksestä voin korjata vain:--- Kyse ei ole tappamisen halusta, vaan paistin:D --- maistuis varmaan sinullekin !

        Minä en voi istua Telluksellamme tyytyväisenä kun kuljemme tuhoa kohti. Sinun pitäisi äitinä ja isoäitinä olla huolissasi myös.

        Myönnän, että suomalaisilla menee vielä hyvin. Maailmassa on kuitenkin muitakin ihmisiä, joiden suhteen meidän pitää olla myös huolissamme.

        Joka päivä syntyy pieniä ihmisiä, joilla pitäisi olla ainakin yhtä hyvät mahdollisuudet elää ja toimia kuin meillä.

        Minäkin tulen jatkamaan kirjoituksiani vaikka niillä joskus jahnaankin samaa. Onneksi minulla on yksi ystävä, Satu, joka erimielisyydessänkin jaksaa olla ystävällinen.


      • Ts**
        Ruuneperi kirjoitti:

        Minä en voi istua Telluksellamme tyytyväisenä kun kuljemme tuhoa kohti. Sinun pitäisi äitinä ja isoäitinä olla huolissasi myös.

        Myönnän, että suomalaisilla menee vielä hyvin. Maailmassa on kuitenkin muitakin ihmisiä, joiden suhteen meidän pitää olla myös huolissamme.

        Joka päivä syntyy pieniä ihmisiä, joilla pitäisi olla ainakin yhtä hyvät mahdollisuudet elää ja toimia kuin meillä.

        Minäkin tulen jatkamaan kirjoituksiani vaikka niillä joskus jahnaankin samaa. Onneksi minulla on yksi ystävä, Satu, joka erimielisyydessänkin jaksaa olla ystävällinen.

        ystävienkin kesken olla suoraa puhetta tarvittaessa! Toki Sinun sitten pitää jatkaa maailman parantamista
        kirjoittamalla epäkohdista, jos et ole sisäistänyt sen mahdottomuutta.

        Ei minulle ole kuin yksi vertaus, jos sen pystyt vastaanottamaan:

        Kun opetuslapset olivat huolissaan " maailmansa pahuudesta" vastasi Opettaja heille:

        On vehnäpelto johon on kylvetty hyvää siementä. Yöllä tuli sielunvihollinen ( eli se belsepubi) ja kylvi rikkaruohoa sekaan. Antakaa kaiken kasvaa yhdessä, tulee sadonkorjaaja joka eroittelee jyvät akanoista!

        Tällä esimerkillä Hän vapautti opetuslapsensa siitä mahdottomasta tehtävästä.

        Minusta se on ihan tajuttavaa....


      • Ramoona*
        Ruuneperi kirjoitti:

        Minä en voi istua Telluksellamme tyytyväisenä kun kuljemme tuhoa kohti. Sinun pitäisi äitinä ja isoäitinä olla huolissasi myös.

        Myönnän, että suomalaisilla menee vielä hyvin. Maailmassa on kuitenkin muitakin ihmisiä, joiden suhteen meidän pitää olla myös huolissamme.

        Joka päivä syntyy pieniä ihmisiä, joilla pitäisi olla ainakin yhtä hyvät mahdollisuudet elää ja toimia kuin meillä.

        Minäkin tulen jatkamaan kirjoituksiani vaikka niillä joskus jahnaankin samaa. Onneksi minulla on yksi ystävä, Satu, joka erimielisyydessänkin jaksaa olla ystävällinen.

        Jälkeläistemme tulevaisuus on aiheellinen huoli . Itse olen saanut kasvaa Suomessa, jossa vauraus, tasa-arvo ja turvallisuus ovat lisäänyneet ihan viime vuosia lukuunottamatta. Harvaanasutussa Suomessa yksikään lapsi ei ole liikaa, joskin yksilölliset kokemukset voivat sen tunteen herättää. Meillähän rummutetaan eläkeikäisten pommista, me suuret ikäluokat tunnumme olevan uhka hyvinvoinnille, sodanjälkeisessä toivon ilmapiirissä syntyneet. Lapsuudesta on jäänyt turvallinen, vankka arvopohja ja luottamus tulevaisuuteen. Miten sitä voisi valaa näihin nykyisiin lapsiin ja nuoriin, jotka väistämättä kuulevat ja näkevät medioista maailman pahuutta ja luonnonkatasrofeja. Muutenkin huoleton lapsuus on lyhentynyt, aikuisten asioihin törmätään lian varhain. Vanhimpien, 12- ja 10-vuotiaiden lastenlasten kanssa on käyty vakavia keskusteluja esim. näistä tulvista ja maanjäristyksistä. Lapset tietysti kyselevät, voiko niitä Suomeenkin tulla.

        Sinä Ruuneperi kirjoitat, että Satu on ainoa ystäväsi täällä. Totta on, että hänestä minäkin olen saanut erittäin huomaavaisen ja ystävällisen kuvan, jo monen vuoden ajan. Sympatiankin kertomisista saa useimmiten kiukkuista palautetta, mutta sanonpa, että arvostan Ruuneperiä kirjoittajana, muutenhan emme tunnekaan.


      • Satu*
        Ramoona* kirjoitti:

        Jälkeläistemme tulevaisuus on aiheellinen huoli . Itse olen saanut kasvaa Suomessa, jossa vauraus, tasa-arvo ja turvallisuus ovat lisäänyneet ihan viime vuosia lukuunottamatta. Harvaanasutussa Suomessa yksikään lapsi ei ole liikaa, joskin yksilölliset kokemukset voivat sen tunteen herättää. Meillähän rummutetaan eläkeikäisten pommista, me suuret ikäluokat tunnumme olevan uhka hyvinvoinnille, sodanjälkeisessä toivon ilmapiirissä syntyneet. Lapsuudesta on jäänyt turvallinen, vankka arvopohja ja luottamus tulevaisuuteen. Miten sitä voisi valaa näihin nykyisiin lapsiin ja nuoriin, jotka väistämättä kuulevat ja näkevät medioista maailman pahuutta ja luonnonkatasrofeja. Muutenkin huoleton lapsuus on lyhentynyt, aikuisten asioihin törmätään lian varhain. Vanhimpien, 12- ja 10-vuotiaiden lastenlasten kanssa on käyty vakavia keskusteluja esim. näistä tulvista ja maanjäristyksistä. Lapset tietysti kyselevät, voiko niitä Suomeenkin tulla.

        Sinä Ruuneperi kirjoitat, että Satu on ainoa ystäväsi täällä. Totta on, että hänestä minäkin olen saanut erittäin huomaavaisen ja ystävällisen kuvan, jo monen vuoden ajan. Sympatiankin kertomisista saa useimmiten kiukkuista palautetta, mutta sanonpa, että arvostan Ruuneperiä kirjoittajana, muutenhan emme tunnekaan.

        Ramoona, arvostan, ja viimeiseen virkkeeseesi yhdyn lämpimästi!
        Se pitää paikkansa minunkin kohdallani.


      • Ramoona* kirjoitti:

        Jälkeläistemme tulevaisuus on aiheellinen huoli . Itse olen saanut kasvaa Suomessa, jossa vauraus, tasa-arvo ja turvallisuus ovat lisäänyneet ihan viime vuosia lukuunottamatta. Harvaanasutussa Suomessa yksikään lapsi ei ole liikaa, joskin yksilölliset kokemukset voivat sen tunteen herättää. Meillähän rummutetaan eläkeikäisten pommista, me suuret ikäluokat tunnumme olevan uhka hyvinvoinnille, sodanjälkeisessä toivon ilmapiirissä syntyneet. Lapsuudesta on jäänyt turvallinen, vankka arvopohja ja luottamus tulevaisuuteen. Miten sitä voisi valaa näihin nykyisiin lapsiin ja nuoriin, jotka väistämättä kuulevat ja näkevät medioista maailman pahuutta ja luonnonkatasrofeja. Muutenkin huoleton lapsuus on lyhentynyt, aikuisten asioihin törmätään lian varhain. Vanhimpien, 12- ja 10-vuotiaiden lastenlasten kanssa on käyty vakavia keskusteluja esim. näistä tulvista ja maanjäristyksistä. Lapset tietysti kyselevät, voiko niitä Suomeenkin tulla.

        Sinä Ruuneperi kirjoitat, että Satu on ainoa ystäväsi täällä. Totta on, että hänestä minäkin olen saanut erittäin huomaavaisen ja ystävällisen kuvan, jo monen vuoden ajan. Sympatiankin kertomisista saa useimmiten kiukkuista palautetta, mutta sanonpa, että arvostan Ruuneperiä kirjoittajana, muutenhan emme tunnekaan.

        Samoja tuntemuksia on minullakin kohtaasi ja olen sen tuntenut ja joskus kai sanonutkin. Palstaystäviäkin tarvitaan. Olet samantapainen mestarikirjoittaja kuin Satukin.

        Kun aikanaan oli tuo Galleria vilkkaassaa käytössä, sain sinne paljon viestejä. Syvällisimmät viestini kävin sielläkin juuri Satun kanssa kun hän esitti kaikille gallerialaisille pyynnön: Kirjoita minulle! Minä kirjoitin kun koin hänen senhetkisen toiveen niin voimakkaana. Tiedän nyt hänen menneisyydestään ja hän minun.

        Täytyy tässä tunnustaa Maalaismiehen, Ynnämuun ja Jopelinkin pitkäaikainen tuttavuus ja molemminpuolinen arvonanto - toivottavasti. Luetteloa voisi jatkaakin.

        Eihän täällä jaksaisi vuosia olla ja "mesota" ellei täältä jotakin saisi. Jossain vaiheessa kävin risteilylläkin ruotsinlaivalla. Tanssinutkin olen monen palstalaisen kanssa, tangoakin lähes korva suussa mutta purematta.

        Nyt meni taas vähän lepertelyksi, mutta kai se kiukun ja vihoittelun voittaa.


      • Ts** kirjoitti:

        ystävienkin kesken olla suoraa puhetta tarvittaessa! Toki Sinun sitten pitää jatkaa maailman parantamista
        kirjoittamalla epäkohdista, jos et ole sisäistänyt sen mahdottomuutta.

        Ei minulle ole kuin yksi vertaus, jos sen pystyt vastaanottamaan:

        Kun opetuslapset olivat huolissaan " maailmansa pahuudesta" vastasi Opettaja heille:

        On vehnäpelto johon on kylvetty hyvää siementä. Yöllä tuli sielunvihollinen ( eli se belsepubi) ja kylvi rikkaruohoa sekaan. Antakaa kaiken kasvaa yhdessä, tulee sadonkorjaaja joka eroittelee jyvät akanoista!

        Tällä esimerkillä Hän vapautti opetuslapsensa siitä mahdottomasta tehtävästä.

        Minusta se on ihan tajuttavaa....

        Toki tajuan oman voimattomuuteni ja pienuuteni. Jos kirjoittelullani voisin jotakin muutta sen tekisin.

        Jokainen tietää, ettei amerikkalaismaista tuhlauskulttuuria voi olla maailmassa yhtä enempää. Jos vaikkapa Kiina joskus lähestyy samaa ratkeaa maailma.

        USA:n presidentit vaikkapa Bushit toistivat puheittensa lopussa, this great country. Parempi olisi sanoa, this big country. Bighän on ainoastaan suuri mutta great viittaa suurmaahan tai suuremmoiseen, jollainen yksikään maa ole. Suomi ehkä hiukan, ainakin sydämissämme.


      • Ts**
        Ruuneperi kirjoitti:

        Toki tajuan oman voimattomuuteni ja pienuuteni. Jos kirjoittelullani voisin jotakin muutta sen tekisin.

        Jokainen tietää, ettei amerikkalaismaista tuhlauskulttuuria voi olla maailmassa yhtä enempää. Jos vaikkapa Kiina joskus lähestyy samaa ratkeaa maailma.

        USA:n presidentit vaikkapa Bushit toistivat puheittensa lopussa, this great country. Parempi olisi sanoa, this big country. Bighän on ainoastaan suuri mutta great viittaa suurmaahan tai suuremmoiseen, jollainen yksikään maa ole. Suomi ehkä hiukan, ainakin sydämissämme.

        pieniä siinä asiassa, en vaan haluaisi, että huolehdit ja rasitutkin ajattelemalla niin monen hätää. Kirjoitat äitinä ja isiäitinä, enkö huolehdi/huolestu heidän tulevaisuudestaan! En sillälailla kuin oletat, minun filosofiani/päämääräni on ollut kasvattaa lapseni luottamaan elämään, mikä itsellänikin on.

        Ei olisi oikein minusta luetella kaikki maailman uhkatkuvat heille--- kädet täynnä työtä heillä on tuossa iässä niinkuin kuuluukin:D

        Sinultakin puuttuu vaan se juttukumppani yön hetkinä, jolloin ajatuksesi askartelee uutisvirtojen....ym ym ym kanssa:D

        Jos minulle rakkaani yöllä alkaisi tuollaisia miettimään (taitaisin saada ajatukset paljon ihanimpiin asioihin)
        Liikaa aikaa ja työn puute, saa energian syntyjä syviä mietiskelemään.

        Ps** Ihanilla asioilla en tarkoita pelkkää seksiä! Ihanuutta on p a l j o n, ja vieläpä ihan uutta:D


    • lässyn lässyn

      Antaa vaan hirvien ja karhujen täyttää maa. Miten voit syödä nautaa , sikaa tai kanaa, nekin on tapettu ? Kanallakin niin nätti punainen heltta päässä ja Mansikilla sarvet.

      • Ikäänkuin johdannoksi: luin jo melko nuorena mm. "Marxlaisen filosofian perusteet." Vaikka käsitykseni yhteiskunnista ja niiden rakenteista oli lähes kokonaan vain kokemusperäistä, luin teosta kuin "piru raamattua." Tästä filosofian kirjasta löysin paljon hyvää, mutta myös ajatuksia, joita en voinut hyväksyä. Olen voinut näitä tarkistella yli viidenkymmen vuoden takaa, koska yleensäkin on tapanani tehtä alleviivauksia ja kommentteja kirjojen reunoihin(tietenkin vain omiin).
        Yksi on alleviivattu julistusten joukossa, jossa sanotaan, että ihminen ottaa luonnon hallintaansa alistaa ja hyödyntää sen omaan käyttöönsä ihmiskunnan hyväksi. Sitä arvostelevaa käsitystäni en ole korjannut, vaikka lukuisia keskusteluja olen käynyt.

        Toinen teoksen alleviivaus koskee "sentraalista valtajärjestelmää." Siis suunilleen: kun johto valitaan (välillisillä vaaleilla) sen päätöksiä on nurkumatta noudatettava. Ei hyvä, ei missään valtiossa, eikä valtiomuodossa pidä valita johtajaa, joka saa päättää kaikesta. Näitä huonoja esimerkkejä riittää.

        Pentti Linkolalla on rohkeita mielipiteitä. Ne ovat sellaisia, jotka ovat "hiljaisuudessa hyväksyttävissä", mutta niin karmeita tulevaisuudenkuvia, ettei niitä tahdota edes mielikuvituksissa mahdolliseksi myöntää. Onhan helpompi pistää pää pensaaseen. Ehkäpä Linkolakin on on tuonut asiaansa karrikoiden ...tai sitten ei.

        Jossain ihmiskunnan vaiheissa tulee varmaan tosi totuuden paikka. On pakko tehdä isojakin ratkaisuja. Moraalisestikin on arveluttavaa jarruttaa kehitysmaiden - joihin kyllä mielestäni vielä Kiinakin kuuluu - edistymistä hyödykkeiden tuottamisessa varsinkin elämää helpottavissa tuotteissa.

        Ihminen on mutaatioiden ansioista kehittynyt jo luonnosta irralliseksi välinpitämättömäksi öykkäriksi. Ei kuitenkaan voittamamattomaksi. Hyvä terveydenhoito on hyvästä. Se pelastaa ihmisiä elämälle ja jatkaa taivalta. Kalliilla hinnalla. Se vaatii paljon luonnonvaroja, tutkimusta, se tuottaa hyvää bisnestä joillekin ja myös eriarvoistaa. Mutta kaikkeen tähän työhön tarvitaan lisää ihmisiä aivan hoitotyötä myöten. Siis syntyvyyttä ei voisi rajoittaa, eikä jatkuvaan muuhunkaan tuotannon kasvuun perustuvassa ajattelussa sovi "säännöstely?"

        Jääköön pohdintani tähän, ettei vieläkin "hullummaksi" mene


      • Satu*
        ynnämuu kirjoitti:

        Ikäänkuin johdannoksi: luin jo melko nuorena mm. "Marxlaisen filosofian perusteet." Vaikka käsitykseni yhteiskunnista ja niiden rakenteista oli lähes kokonaan vain kokemusperäistä, luin teosta kuin "piru raamattua." Tästä filosofian kirjasta löysin paljon hyvää, mutta myös ajatuksia, joita en voinut hyväksyä. Olen voinut näitä tarkistella yli viidenkymmen vuoden takaa, koska yleensäkin on tapanani tehtä alleviivauksia ja kommentteja kirjojen reunoihin(tietenkin vain omiin).
        Yksi on alleviivattu julistusten joukossa, jossa sanotaan, että ihminen ottaa luonnon hallintaansa alistaa ja hyödyntää sen omaan käyttöönsä ihmiskunnan hyväksi. Sitä arvostelevaa käsitystäni en ole korjannut, vaikka lukuisia keskusteluja olen käynyt.

        Toinen teoksen alleviivaus koskee "sentraalista valtajärjestelmää." Siis suunilleen: kun johto valitaan (välillisillä vaaleilla) sen päätöksiä on nurkumatta noudatettava. Ei hyvä, ei missään valtiossa, eikä valtiomuodossa pidä valita johtajaa, joka saa päättää kaikesta. Näitä huonoja esimerkkejä riittää.

        Pentti Linkolalla on rohkeita mielipiteitä. Ne ovat sellaisia, jotka ovat "hiljaisuudessa hyväksyttävissä", mutta niin karmeita tulevaisuudenkuvia, ettei niitä tahdota edes mielikuvituksissa mahdolliseksi myöntää. Onhan helpompi pistää pää pensaaseen. Ehkäpä Linkolakin on on tuonut asiaansa karrikoiden ...tai sitten ei.

        Jossain ihmiskunnan vaiheissa tulee varmaan tosi totuuden paikka. On pakko tehdä isojakin ratkaisuja. Moraalisestikin on arveluttavaa jarruttaa kehitysmaiden - joihin kyllä mielestäni vielä Kiinakin kuuluu - edistymistä hyödykkeiden tuottamisessa varsinkin elämää helpottavissa tuotteissa.

        Ihminen on mutaatioiden ansioista kehittynyt jo luonnosta irralliseksi välinpitämättömäksi öykkäriksi. Ei kuitenkaan voittamamattomaksi. Hyvä terveydenhoito on hyvästä. Se pelastaa ihmisiä elämälle ja jatkaa taivalta. Kalliilla hinnalla. Se vaatii paljon luonnonvaroja, tutkimusta, se tuottaa hyvää bisnestä joillekin ja myös eriarvoistaa. Mutta kaikkeen tähän työhön tarvitaan lisää ihmisiä aivan hoitotyötä myöten. Siis syntyvyyttä ei voisi rajoittaa, eikä jatkuvaan muuhunkaan tuotannon kasvuun perustuvassa ajattelussa sovi "säännöstely?"

        Jääköön pohdintani tähän, ettei vieläkin "hullummaksi" mene

        Minusta tuntuu hyvälle, että palsta pysyy elävänä.
        Kirjoitellaan mielipiteitämme aivan jokainen!


    • 2627

      Laskin sen taas kerran. Samana pysyy. Jos koko maailma eläisi minun laillani (en omista autoa, en omaa saunaa, asun 40 neliön vuokrayksiössä), tarvittaisiin 2,3 maapalloa. Mutta syön lihaa, lotraan vettä, en sammuttele valoja.

      Itsestä on kasvattaminen ja neuvominen aloitettava, vain sillä tavalla maailma pelastuu. Vain. Jospa vielä yrittäisi luksustaan karsia.

      Millainen ekologinen jalanjälki on sinulla?

      • Meitähän on täällä Suomessa noin 5,4 miljoonaa askasta, liekö promilleakaan mailman väestöstä.
        Suomi yrittää olla etunenässä kaikissa kansainvälisissä sopimuksissa,joka tähtää siihen ,että maapallon ja sen asukkailla olisi paremmat oltavat ja olosuhteet.

        (Ruuneperi voisi laskea miten suuri Suomen osuus on maailman väestästä.)
        Suomi on asukasluvultaan pieni ja valtaosa maailman väestöstä ei edes tiedä missä Suomi sijaitsee, en tarkoita etteikö kannata elää siten ,että kaikilla olisi mahdollisuus hyvään elämään.
        YK ja EU etunenässä pitäisi näitä asioita hoidella, mutta kuten nähdään, oikeastaan ei mitään parannusta ole saavutettu.
        Vaikka Suomi on hyvä paikka asua on täälläkin liikaa eriarvoisuutta.
        Eletään iisistit: Late


      • Selvä peli
        LateVaan kirjoitti:

        Meitähän on täällä Suomessa noin 5,4 miljoonaa askasta, liekö promilleakaan mailman väestöstä.
        Suomi yrittää olla etunenässä kaikissa kansainvälisissä sopimuksissa,joka tähtää siihen ,että maapallon ja sen asukkailla olisi paremmat oltavat ja olosuhteet.

        (Ruuneperi voisi laskea miten suuri Suomen osuus on maailman väestästä.)
        Suomi on asukasluvultaan pieni ja valtaosa maailman väestöstä ei edes tiedä missä Suomi sijaitsee, en tarkoita etteikö kannata elää siten ,että kaikilla olisi mahdollisuus hyvään elämään.
        YK ja EU etunenässä pitäisi näitä asioita hoidella, mutta kuten nähdään, oikeastaan ei mitään parannusta ole saavutettu.
        Vaikka Suomi on hyvä paikka asua on täälläkin liikaa eriarvoisuutta.
        Eletään iisistit: Late

        Ai, eikö täällä muut osaisi laskea Suomen ja maailman väkiluvun suhdetta? Kyllä vaan osaavat.

        Ruuneperillekin pitää antaa laskutoimitusta varten oikeat luvut. Hänen maailmassaan ihmisiä on 6 miljardia, minun maapallollani liki 7 miljardia.

        Kysymys kuuluu: Kuinka monta % Suomen 5,3-miljoonainen väestö on maapallon 6,8 miljardin väestöstä?

        Silmämäärin voisi probleemaa suhteuttaa niinkin, että koko maailmassa on melkein 1,4 miljoonaa kertaa enemmän ihmisiä kuin Suomessa. Mutta siitä huolimatta yksilöillä, meillä, on oma vastuumme maapallon tilasta. Ei mitään hyödytä se että saarnaa ja paasaa muille.


      • poliitikot
        Selvä peli kirjoitti:

        Ai, eikö täällä muut osaisi laskea Suomen ja maailman väkiluvun suhdetta? Kyllä vaan osaavat.

        Ruuneperillekin pitää antaa laskutoimitusta varten oikeat luvut. Hänen maailmassaan ihmisiä on 6 miljardia, minun maapallollani liki 7 miljardia.

        Kysymys kuuluu: Kuinka monta % Suomen 5,3-miljoonainen väestö on maapallon 6,8 miljardin väestöstä?

        Silmämäärin voisi probleemaa suhteuttaa niinkin, että koko maailmassa on melkein 1,4 miljoonaa kertaa enemmän ihmisiä kuin Suomessa. Mutta siitä huolimatta yksilöillä, meillä, on oma vastuumme maapallon tilasta. Ei mitään hyödytä se että saarnaa ja paasaa muille.

        ovat juuri niitä, jotka saarnaavat jalanjäljistä, itse lentää suihkivat turhanpäiväisiin kokouksiin ympäri maailmaa, ajelevat taksilla , linnan kutsutkin on oikein tuhlailun näytös. Vihreät asuvat kantakaupungilla ja leuhkivat etteivät omista autoa.Onko joku nähnyt poliitikon bussissa ?


      • Selvä peli kirjoitti:

        Ai, eikö täällä muut osaisi laskea Suomen ja maailman väkiluvun suhdetta? Kyllä vaan osaavat.

        Ruuneperillekin pitää antaa laskutoimitusta varten oikeat luvut. Hänen maailmassaan ihmisiä on 6 miljardia, minun maapallollani liki 7 miljardia.

        Kysymys kuuluu: Kuinka monta % Suomen 5,3-miljoonainen väestö on maapallon 6,8 miljardin väestöstä?

        Silmämäärin voisi probleemaa suhteuttaa niinkin, että koko maailmassa on melkein 1,4 miljoonaa kertaa enemmän ihmisiä kuin Suomessa. Mutta siitä huolimatta yksilöillä, meillä, on oma vastuumme maapallon tilasta. Ei mitään hyödytä se että saarnaa ja paasaa muille.

        En tiedä missä olen laskenut väärin. En ole laskenut väkilukujen suhdetta. Mihin sitä tarvitaan?

        Tarkkaa lukumäärää en edes yrittänyt etsiä. Saivartelemalla olet sinäkin väärässä.


      • vai saivartelua
        Ruuneperi kirjoitti:

        En tiedä missä olen laskenut väärin. En ole laskenut väkilukujen suhdetta. Mihin sitä tarvitaan?

        Tarkkaa lukumäärää en edes yrittänyt etsiä. Saivartelemalla olet sinäkin väärässä.

        On siinä melkein miljardin ero, en sanoisi saivarteluksi. Onko kunnia-asia olla käyttämättä googlea, vanhasta muistista mukamas heittelee vanhentuneita tietoja !!


      • Selvä peli kirjoitti:

        Ai, eikö täällä muut osaisi laskea Suomen ja maailman väkiluvun suhdetta? Kyllä vaan osaavat.

        Ruuneperillekin pitää antaa laskutoimitusta varten oikeat luvut. Hänen maailmassaan ihmisiä on 6 miljardia, minun maapallollani liki 7 miljardia.

        Kysymys kuuluu: Kuinka monta % Suomen 5,3-miljoonainen väestö on maapallon 6,8 miljardin väestöstä?

        Silmämäärin voisi probleemaa suhteuttaa niinkin, että koko maailmassa on melkein 1,4 miljoonaa kertaa enemmän ihmisiä kuin Suomessa. Mutta siitä huolimatta yksilöillä, meillä, on oma vastuumme maapallon tilasta. Ei mitään hyödytä se että saarnaa ja paasaa muille.

        Suomen vaikutus todellisesti käytännön toimissa on pieni. Voisi sanoa, että ei näy merkittävästi maailman mitassa, teki mitä tahansa. Siitä näkökulmasta on sama kuka ja miten maata johtaa. Vielä pienempi se vaikutus on yksilön toimissa ja edelleen se vähenee näissä eläkeläisten hyvääkin tarkoittavissa mielipiteiden vaikutuksissa. Ei sekään koko maailmaa paranna, sammutteleeko mummu aina tarpeettomasti tuikkivan lamppunsa, tai heittelee saunan uuniin halkoja turhan usein ja sytyttää tulen väärin. Ei niin, kuin asiantuntijat neuvovat. Eikä sekään pelasta, että haja-asutusalueiden vanhukset pistetään turhaan uusimaan viemärinsä, jotka nekin ovat usein täysiä "susia."

        Olen myös siinä ylläolevien kirjoittajien kanssa samaa mieltä, että Suomi ja veronmaksajat ovat tilanteeseen nähden vähintäin riittävästi osallistuneet tähän "maailman pelastamiseen." Eikä kovin huonosti myöskään henkilökohtaisissa pienissä toimissa.
        Se arveluttaa, että nekin toimet, joihin mekin suomalaisina veronmaksani osallistumme, voivat huveta huijareiden taskuihin.

        Mutta...täällä ei voida tehdä maailmasta erillään olevaa "lintukotoa." Niin niin talouselliset lamat kuin muukin sekasorto ajautuu myös tänne. Ja vielä tehokkaammin ympäristövaikutukset, myös väestöjen siirtymisenä.

        Miksi kirjoittaa tai puhua, kun sillä ei ole vaikutusta? Miksi sitä ei tekisi, puhutaan ja kirjoitetaan sitä turhauttavammastakin, ilman vaikutusta. Ei täältä ja tästä kirjoitukset varmaankaan kantaudu suuressa määrin saastuttavien korviin, jotka pitäisi saada kyllä talkoisiin. Jos ininä on yksi miljardeista äänistä, se ei kuulu, mutta miljardien äänet jo kuuluvat. Ja jospa se vireyttää myös hekilökohtaisesti, kun pohtii suuria asioita.


    • sinisirkku-

      Tuo on mitä karmeinta, että kukaan olisi noin ajatellutkaan Afrikan kohdalla! Aina joutuu oikomaan käsityksiäsi. Tiedejulkaisut on kertoneet sen olevan apinoiden tauti alkujaan. Ne eivät siihen kuole, elimistönsä pystyy vastustamaan immuunikatoa, mutta jostakin syystä se on tarttunut valkoiseen väestöön. Ehkä verikokeiden seurauksena uusien häkkiapinoiden kokeissa.

      Pahoittelen, että kerron lukemaani, mutta kun tuo ajatus on niin kauhea, että on vaikea ajatellakaan niin julmaa keinoa. Totta kai kuulin minäkin huhuja , ameriikassa asuneelta ystävättäreltäni, mitä kaikkea biologinen "sota" voisi aikaansaada, mutta huhupuheisiin ei kannata uskoa:D

      • pahat kielet

        kertovat, että myös homoista haluttiin päästä siten eroon.
        On muitakin teorioita siitä, miten virus tarttui simpansseista ihmisiin, liian brutaalia täällä kerrottavaksi.


      • sinisirkku-
        pahat kielet kirjoitti:

        kertovat, että myös homoista haluttiin päästä siten eroon.
        On muitakin teorioita siitä, miten virus tarttui simpansseista ihmisiin, liian brutaalia täällä kerrottavaksi.

        meidän pitäisi kaikkia elämän raadollisuuksia täällä vatvoa? Miksi emme pitäytyisi asioissa, jotka rakentavat ja vievät eteenpäin? Eihän kukaan halua kaikkea kamalaa ajatella, kun elämässä on niin paljon hyvääkin! Ihmisissäkin, sensijaan on viimeaikainen tendenssi ollut, mitä karmeimpien asioiden esiintuominen.

        Hyvyyttäkin on olemassa, mieluimmin pitäydyn siinä, koska sitä näen omakohtaisessa elämässäni sentään paljon. En sitä sano, ettei elämässäni ole ollut myös erikoisten asioiden kohtaamista, mutta ajattelemalla ja apua oman käsityskykyni vajavaisuuteen saamalla, olen oppinut ymmästämään elämää.

        Elämä saattaa joskus olla vaikeasti ymmärrettävää, mutta aina Luoja on auttanut tarvittaessa, kun on joutunut apua anomaan:)


      • 0077
        sinisirkku- kirjoitti:

        meidän pitäisi kaikkia elämän raadollisuuksia täällä vatvoa? Miksi emme pitäytyisi asioissa, jotka rakentavat ja vievät eteenpäin? Eihän kukaan halua kaikkea kamalaa ajatella, kun elämässä on niin paljon hyvääkin! Ihmisissäkin, sensijaan on viimeaikainen tendenssi ollut, mitä karmeimpien asioiden esiintuominen.

        Hyvyyttäkin on olemassa, mieluimmin pitäydyn siinä, koska sitä näen omakohtaisessa elämässäni sentään paljon. En sitä sano, ettei elämässäni ole ollut myös erikoisten asioiden kohtaamista, mutta ajattelemalla ja apua oman käsityskykyni vajavaisuuteen saamalla, olen oppinut ymmästämään elämää.

        Elämä saattaa joskus olla vaikeasti ymmärrettävää, mutta aina Luoja on auttanut tarvittaessa, kun on joutunut apua anomaan:)

        En puutu viestien sisältöön, vaan miten on tämä mahdollista:"pahat kielet" kirjoitti klo 17.59 , "sinisirkku" vastasi selvästi jo klo 17.50 . Siis vastaus tuli 9min. ennen. Miten?00


      • sinisirkku-
        0077 kirjoitti:

        En puutu viestien sisältöön, vaan miten on tämä mahdollista:"pahat kielet" kirjoitti klo 17.59 , "sinisirkku" vastasi selvästi jo klo 17.50 . Siis vastaus tuli 9min. ennen. Miten?00

        jäänyt huomaamatta!


      • 0077
        sinisirkku- kirjoitti:

        jäänyt huomaamatta!

        Sori, kyllä se käy järkevästä selityksestä.


      • älähän
        sinisirkku- kirjoitti:

        meidän pitäisi kaikkia elämän raadollisuuksia täällä vatvoa? Miksi emme pitäytyisi asioissa, jotka rakentavat ja vievät eteenpäin? Eihän kukaan halua kaikkea kamalaa ajatella, kun elämässä on niin paljon hyvääkin! Ihmisissäkin, sensijaan on viimeaikainen tendenssi ollut, mitä karmeimpien asioiden esiintuominen.

        Hyvyyttäkin on olemassa, mieluimmin pitäydyn siinä, koska sitä näen omakohtaisessa elämässäni sentään paljon. En sitä sano, ettei elämässäni ole ollut myös erikoisten asioiden kohtaamista, mutta ajattelemalla ja apua oman käsityskykyni vajavaisuuteen saamalla, olen oppinut ymmästämään elämää.

        Elämä saattaa joskus olla vaikeasti ymmärrettävää, mutta aina Luoja on auttanut tarvittaessa, kun on joutunut apua anomaan:)

        määräile mistä täällä saa keskustella. Rustaa sinä vaan kukkia ja meh...ai sentäs, nyt tuli karkea juttu, siis perhosia. Hui meinas tulla painovirhe rutsaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      141
      1795
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      113
      1405
    3. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1232
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      88
      1227
    5. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      85
      1048
    6. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      194
      1007
    7. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      97
      933
    8. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      39
      849
    9. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      76
      818
    10. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      191
      783
    Aihe