Sain uuden purentakiskon, kun vanha ei sopinut enää (käyttämättä liian kauan puhjenneiden viisureiden takia). Mutta tämä uusi on ihan kamala iso mötikkä. Vanha oli paljon pienempi, meni vain hampaiden päälle, mutta tämä uusi menee reilusti ikenien päälle suulaen puolella (etenkin etuhampaiden kohdalta tosi korkealle). En pysty pitämään, kun rupeaa yökötyttämään ja kun meinaa tulla oksennus niin tulee välillä melkein paniikki kun kiskot on niin tiuhat, että en meinaa saada niitä pois suusta. Kerran revin niitä väkisin (paniikisssa) irti niin, että raavin vahingossa ikenen verille, kun ei meinannut irrota. :/ Kiskot pitää oikein sovitella, että saa menemään suuhun. Vasen puoli ensin ja pois pitää ottaa oikea puoli ensin. Vanhakin oli tiukka, ettei itsestään irronnut, mutta tämä on kyllä liioittelua minusta.
Pitääkö tuohon vaan tottua vai onko jotain tehtävissä? En haluaisi luovuttaa jättää pelikaappiin lojumaan kallista kiskoa ja antaa hampaiden murentua palasiksi? Vanhan kiskon kanssa helpompaa, eikä yökötyttänyt, vaikka minulla herkkä nielu onkin. Miksi tämä uusi on näin järkky iso mötikkä ja täytyykö sen oikeasti olla niin tiukka, että sattuu, eikä saa otettua irti ilman väkivaltaa?
Purentakiskosta taas
11
4205
Vastaukset
- ---------------
tiukan ja sopimattoman kiskon hammaslääkäri poraili oikeisiin mittoihin korjaten hampaitani myöskin. Nyt on niin hyvä ettei sanotuksi saa. Kerro siis hammaslääkärillesi ongelma. Kisko tulee olla sopiva ja se ei saa painaa mistään. Uutta siis sinun ei tarvitse hankkia, vaan vaadi se korjattavan sopivaksi. Hammaslääkärin pitäisi takuuna korjata se sinulle.
- *TheRoad*
Toki kerron, mutta seuraava aika on vasta parin viikon päästä. En ole paljon pitänyt kiskoja, kun ei tunnu hyvältä. Niitä olisi kai tarkoitus nimenomaan pitää ennen seuraavaa sovitusta hammaslääkärissä.
Ei kai tuolle voi mitään enää tässä vaiheessa, että kiskot ulottuu reilusti ikenen puolelle? Luulisin, että se on ollut teknikolla ihan tarkoituksena. Inhottavalta se kuitenkin tuntuu. Yökötyttää ja tulee joku alipaine tms. hampaiden, ikenien ja kiskon välille joka kerta kun nielaisee. =) Vaikea selittää... - Panzu
*TheRoad* kirjoitti:
Toki kerron, mutta seuraava aika on vasta parin viikon päästä. En ole paljon pitänyt kiskoja, kun ei tunnu hyvältä. Niitä olisi kai tarkoitus nimenomaan pitää ennen seuraavaa sovitusta hammaslääkärissä.
Ei kai tuolle voi mitään enää tässä vaiheessa, että kiskot ulottuu reilusti ikenen puolelle? Luulisin, että se on ollut teknikolla ihan tarkoituksena. Inhottavalta se kuitenkin tuntuu. Yökötyttää ja tulee joku alipaine tms. hampaiden, ikenien ja kiskon välille joka kerta kun nielaisee. =) Vaikea selittää...Onko kenelläkään ilmennyt pakottavaa tunnetta ikenissä? Minusta tuntuu että kisko painaa hampaita väärään asentoon yön aikana ja sitten seuraavana päivänä on purulihakset ihan yhtä jumissa kuin ilman kiskoja. Tuo ns. alipaine-juttu on minulle kanssa tuttu. Niellessä tuntuu kuin hampaat "imaisisivat" kiskot tiukemmin itseensä kiinni. Miten muuten noiden kiskojen kanssa on juuri takuuasiat? Ajattelin vaan kun olen kerran käynyt jo hiotuttamassa kiskojani ja lääkäri sanoi vaan että "voithan kokeilla yön tai pari ilman niitä jos helpottaisi". Olen aika varma että hampaat vääntyy väärään asentoon yön aikana ja kiskoille tulisi tehdä jotain, mutta nykyisiä ei ehkä pysty hiomaan sopiviksi. Eli onko mahdollista saada kokonaan uudet kiskot jos pystytään toteamaan, että nykyiset eivät ole sopivat?
- *TheRoad*
Panzu kirjoitti:
Onko kenelläkään ilmennyt pakottavaa tunnetta ikenissä? Minusta tuntuu että kisko painaa hampaita väärään asentoon yön aikana ja sitten seuraavana päivänä on purulihakset ihan yhtä jumissa kuin ilman kiskoja. Tuo ns. alipaine-juttu on minulle kanssa tuttu. Niellessä tuntuu kuin hampaat "imaisisivat" kiskot tiukemmin itseensä kiinni. Miten muuten noiden kiskojen kanssa on juuri takuuasiat? Ajattelin vaan kun olen kerran käynyt jo hiotuttamassa kiskojani ja lääkäri sanoi vaan että "voithan kokeilla yön tai pari ilman niitä jos helpottaisi". Olen aika varma että hampaat vääntyy väärään asentoon yön aikana ja kiskoille tulisi tehdä jotain, mutta nykyisiä ei ehkä pysty hiomaan sopiviksi. Eli onko mahdollista saada kokonaan uudet kiskot jos pystytään toteamaan, että nykyiset eivät ole sopivat?
En tiedä tuosta takuusta. Toivotaan, että niillä on jonkunlainen takuu. Eikös tuo ensimmäinen hiominen ainakin kuulu jo kiskon hintaan. Seuraavista kerroista en tiedä, enkä siitä, jos pitäisikin tehdä kokonaan uusi.
Just tuolta minustakin tuntuu, että hampaat (ja ikenet) imaisee kiskot entistä tiukemmin kiinni itseensä. Vanhan kiskon aikana tuo oli todella lievää, melkein olematon ilmiö, mutta näillä uusilla lähes sietämätön.
Hampaat myös kipeytyy kiskon käytöstä pahemmin, kuin ilman kiskoa. Pään särky on kiskojen kanssa muuttunut, ilman kiskoa särky oli vain toisella puolella päätä, nyt tasapuolisesti molemmilla puolilla, kun olen väkisin yrittänyt pitää kiskoa öisin vaikka kuinka hankalalta tuntuu. Näin ei käynyt vanhan kiskon kanssa, vaan niistä oli huomattavaa apua melkein välittömästi. - Panzu
*TheRoad* kirjoitti:
En tiedä tuosta takuusta. Toivotaan, että niillä on jonkunlainen takuu. Eikös tuo ensimmäinen hiominen ainakin kuulu jo kiskon hintaan. Seuraavista kerroista en tiedä, enkä siitä, jos pitäisikin tehdä kokonaan uusi.
Just tuolta minustakin tuntuu, että hampaat (ja ikenet) imaisee kiskot entistä tiukemmin kiinni itseensä. Vanhan kiskon aikana tuo oli todella lievää, melkein olematon ilmiö, mutta näillä uusilla lähes sietämätön.
Hampaat myös kipeytyy kiskon käytöstä pahemmin, kuin ilman kiskoa. Pään särky on kiskojen kanssa muuttunut, ilman kiskoa särky oli vain toisella puolella päätä, nyt tasapuolisesti molemmilla puolilla, kun olen väkisin yrittänyt pitää kiskoa öisin vaikka kuinka hankalalta tuntuu. Näin ei käynyt vanhan kiskon kanssa, vaan niistä oli huomattavaa apua melkein välittömästi.Ainakin ensimmäinen kerta oli yllätyksekseni maksuton. Saada nähdä kuinka jatkossa. Hammaslääkärit eivät varmaankaan kovin helposti valmista uusia kiskoja, vaikka vanhoja ei pystyisikään hiomaan sopiviksi.
Nyt olin ensimmäisen yön pariin viikkoon ilman kiskoja ja täytyy sanoa että ikenien puolesta huomatavasti parempi olo. Ainoastaan niska ja kaularanka tuntuisi olevan vähän jumissa yön jäljiltä. Tuo on kanssa jännä juttu että hampaiden pinnat tuntuu kipeämmiltä kiskoa pitäessä kuin ilman. Eikös sen kiskon ole tarkoitus vaimentaa hammaspintojen rasitusta =)
Lueskelin tuossa suht luotettavasta lähteestä että monella kiskot päätyy piironginlaatikkoon juuri niiden epämukavuuden takia. Pitääpi toivoa jotta kiskot saisi kuntoon vielä hionnalla, vaikka hammaslääkäri kyllä sanoi jo viimeksi että "istuu hyvin ja niiden kuuluukin olla jämäkät". Yritän nyt kuitenkin vielä kerran käydä kysymässä josko olisi mahdollista saada kiskot sopiviksi. - *TheRoad*
Panzu kirjoitti:
Ainakin ensimmäinen kerta oli yllätyksekseni maksuton. Saada nähdä kuinka jatkossa. Hammaslääkärit eivät varmaankaan kovin helposti valmista uusia kiskoja, vaikka vanhoja ei pystyisikään hiomaan sopiviksi.
Nyt olin ensimmäisen yön pariin viikkoon ilman kiskoja ja täytyy sanoa että ikenien puolesta huomatavasti parempi olo. Ainoastaan niska ja kaularanka tuntuisi olevan vähän jumissa yön jäljiltä. Tuo on kanssa jännä juttu että hampaiden pinnat tuntuu kipeämmiltä kiskoa pitäessä kuin ilman. Eikös sen kiskon ole tarkoitus vaimentaa hammaspintojen rasitusta =)
Lueskelin tuossa suht luotettavasta lähteestä että monella kiskot päätyy piironginlaatikkoon juuri niiden epämukavuuden takia. Pitääpi toivoa jotta kiskot saisi kuntoon vielä hionnalla, vaikka hammaslääkäri kyllä sanoi jo viimeksi että "istuu hyvin ja niiden kuuluukin olla jämäkät". Yritän nyt kuitenkin vielä kerran käydä kysymässä josko olisi mahdollista saada kiskot sopiviksi.Niin mullekin sanottiin, jotta "istuu hyvin ja kuulu olla jämäkät/tiukat". Mutta kohtuus kaikessa. Juu, varmaan päätyy piironginlaatikkoon, jos ei homma tästä nykyisestä parane. Koitetaan olla tiukkana, että saatais kunnolliset kiskot, joita voi pitääkin.
Ajattelin vedota siihen, että vanhat kiskot ei aiheuttaneet mitään tuollaista edes alussa, vaikka kyllä niitäkin kerran hiottiin vähän. Mut ei todellakaan ollut niin tiukat ettei irti olisi saanut ilman väkivaltaa, eikä hampaat tulleet kipeämmiksi vaan päinvastoin.
Eli kyllä niitä kiskoja pitää jopa mielellään, jos ne on sopivat, ei jää silloin laatikon pohjalle. Mulla jäi se vanha jossain vaiheessa käyttämättä, vain siksi, kun tuli viisauden hampaat, enkä uskaltanut mennä poistattamaan niitä. Kisko ei tietenkään sopinut, kun ylä viisurit oli tiellä. Kun viisurit viimein poistettiin, niin kisko ei enää sopinut, kun oli niin kauan käyttämättä. - *TheRoad*
*TheRoad* kirjoitti:
Niin mullekin sanottiin, jotta "istuu hyvin ja kuulu olla jämäkät/tiukat". Mutta kohtuus kaikessa. Juu, varmaan päätyy piironginlaatikkoon, jos ei homma tästä nykyisestä parane. Koitetaan olla tiukkana, että saatais kunnolliset kiskot, joita voi pitääkin.
Ajattelin vedota siihen, että vanhat kiskot ei aiheuttaneet mitään tuollaista edes alussa, vaikka kyllä niitäkin kerran hiottiin vähän. Mut ei todellakaan ollut niin tiukat ettei irti olisi saanut ilman väkivaltaa, eikä hampaat tulleet kipeämmiksi vaan päinvastoin.
Eli kyllä niitä kiskoja pitää jopa mielellään, jos ne on sopivat, ei jää silloin laatikon pohjalle. Mulla jäi se vanha jossain vaiheessa käyttämättä, vain siksi, kun tuli viisauden hampaat, enkä uskaltanut mennä poistattamaan niitä. Kisko ei tietenkään sopinut, kun ylä viisurit oli tiellä. Kun viisurit viimein poistettiin, niin kisko ei enää sopinut, kun oli niin kauan käyttämättä.Nyt on käyty taas hammaslääkärissä. Kiskoa hiottiin "pienemmäksi", eli ei tule ainakaan etuhampaiden kohdalta enää ikenen päälle. Tuntuu jo paljon paremmalta ja nyt kiskon saa pois suusta etuosasta "vetämällä", mutta tosi tiukka on vieläkin. Ei edes hammaslääkäri meinannut saada sitä irti! :o
Kolmen viikon päästä taas uusi aika ja samalla katsotaan tuota kisko asiaakin taas. - sekavaa laatua
*TheRoad* kirjoitti:
Nyt on käyty taas hammaslääkärissä. Kiskoa hiottiin "pienemmäksi", eli ei tule ainakaan etuhampaiden kohdalta enää ikenen päälle. Tuntuu jo paljon paremmalta ja nyt kiskon saa pois suusta etuosasta "vetämällä", mutta tosi tiukka on vieläkin. Ei edes hammaslääkäri meinannut saada sitä irti! :o
Kolmen viikon päästä taas uusi aika ja samalla katsotaan tuota kisko asiaakin taas.Ei hammaslääkärit kiskoja tee. Itse teetätin muutama vuosi sitten ja hammaslääkäri (suukirurgi) ei tykännyt tehdyistä kiskoista kun tulivat liikaa ylös, sanoi että siinä on niin paljon hermoja että voi tulla vaikka millaista särkyä. Palautti ensimmäiset takaisin ja toisiakin saa muotoilla tosi pitkään.
Ylipäätänsä oli tyytymätön nykyiseen, ilmeisesti Viron? tuotantoon. - *TheRoad*
sekavaa laatua kirjoitti:
Ei hammaslääkärit kiskoja tee. Itse teetätin muutama vuosi sitten ja hammaslääkäri (suukirurgi) ei tykännyt tehdyistä kiskoista kun tulivat liikaa ylös, sanoi että siinä on niin paljon hermoja että voi tulla vaikka millaista särkyä. Palautti ensimmäiset takaisin ja toisiakin saa muotoilla tosi pitkään.
Ylipäätänsä oli tyytymätön nykyiseen, ilmeisesti Viron? tuotantoon.Ei tee, mutta tilaavat tekemiensä muottien perusteella teknikolta ja sitten sovitus ja hionta lopulliseen kuosiinsa on taas hammaslääkärin hommia.
En tiedä sitten viron laadusta, mutta jos lääkäri ei ole tyytyväinen, niin miksi tilaa sieltä?? Nää mun kiskot ainakin on tehty ihan tässä naapurikaupungissa.
Siis tuliko sulla ne kiskot ikenen päälle ja lääkäri ei tykännyt siitä??? Vai mitä tarkoitat tuolla, että tulivat liikaa ylös? - kitalaen puolelle
*TheRoad* kirjoitti:
Ei tee, mutta tilaavat tekemiensä muottien perusteella teknikolta ja sitten sovitus ja hionta lopulliseen kuosiinsa on taas hammaslääkärin hommia.
En tiedä sitten viron laadusta, mutta jos lääkäri ei ole tyytyväinen, niin miksi tilaa sieltä?? Nää mun kiskot ainakin on tehty ihan tässä naapurikaupungissa.
Siis tuliko sulla ne kiskot ikenen päälle ja lääkäri ei tykännyt siitä??? Vai mitä tarkoitat tuolla, että tulivat liikaa ylös?Tulivat liikaa kitalaenpuolelle.
- *TheRoad*
kitalaen puolelle kirjoitti:
Tulivat liikaa kitalaenpuolelle.
Eli sama, kuin mulla. Suulaen puolella on ikenien päällä reilusti. Ei tunnu mukavalta ja varmasti tuo "imukuppi" efekti rasittaa ikeniä.
Mun hammaslääkäri hioi kiskoa etuhampaiden kohdalta niin ettei mene enää siitä kohtaa ikenien päälle. Mutta takahampaiten kohdalta menee edelleen liikaa ylös. Taidan pyytää hiomaan sieltäkin ylimääräistä pois ens kerralla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1491461
- 104911
- 75723
- 51625
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa15563ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40504Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m153461Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..37453- 26409
Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;185402