Onko reilua potilasta kohtaan?

Pää Paketissa

Kävin juuri leikkauksessa, jossa päänahasta poistettiin muutama neliösentti ihoa sairauden vuoksi. Kirurgien lisäksi paikalla oli hiljainen, outo, ulkomaalaisen näköinen kirurgi-kandi "oppitunnilla".

10cm pitkää arpea tikattaessa kyseinen kandi sai "kokeilla vähän tikkien laittamista". Kirurgi tarkasteli vierestä ja tiuskaisi oppilaalle muutamaan otteeseen, että tikit ovat nyt huonosti tai liian lyhyet, jopa yhdessä vaiheessa käski poistamaan ja tekemään pari tikkiä uudelleen.
Arvatkaa tuntuiko kivalta, kun ei tiennyt osaako henkilö hommansa? Ei siinä muuten, mutta jokainen viilto/neulan työntö päänahassa tappaa hiusten kasvu-pohjaa, jolloin kohtaan ei enää hiusta kasva. Siis hemmetti. Saako potilasta käyttää opetteluvälineenä, etenkin kun kyse on plastiikkakirurgisesta operaatiosta? Siteet poistetaan tänään, toivottavasti hyvää jälkeä... Voisivat edes kysyä luvan!

89

8126

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että näin

kieltäytyä.

• opiskelijat muuten

oppivat, jos eivät pääse itse kokeilemaan tikkaamista. Sinulla kasvaa muutama miljoonaa hiusta päässäsi, joten jos niistä muutaman menettää, niin onko se katastrofi? Sinunlaisiasi marisijoita riittää joka asiassa.

• hnnnnggg
        opiskelijat muuten kirjoitti:

oppivat, jos eivät pääse itse kokeilemaan tikkaamista. Sinulla kasvaa muutama miljoonaa hiusta päässäsi, joten jos niistä muutaman menettää, niin onko se katastrofi? Sinunlaisiasi marisijoita riittää joka asiassa.

Vai muutama miljoona hiusta päässä? Eipähän tarvitse pyöräilykypärää erikseen kun lähtee fillaroimaan hah hah haa.

• oletko uusavuton??

oppilaana olen itsekin ollut toimenpiteissä mukana.. ja potilaalta olen aina itse kysynyt että haittaako jos olen mukana... ja siinä vaiheessa on saanut sanoa joko kyllä tai ei... olisit itse voinut sanoa lääkärille että oppilas pois salista koska et halua häntä sinne tai et luota siihen ettei oppilas osaa tehdä... miksi et sanonut kesken tikkauksen lääkärillesi että hän tikkaisi loppuun????

• Mjäh

AINA pitää kysyä lupa!

• Emokarhu2

Tiedän tunteen. Olin itse synnyttämässä ja sisään synnytyssaliin tuli kymmenisen kandia. Siinä tilanteessa ei auta muuta kuin unohtaa kaikki häveliäisyys ja leikkiä "kuollutta". Olin ilmeisesti ns. "mielenkiintoinen tapaus". Lääkäriope kyseli kandeilta mitä minulle pitäisi tehdä yms. Todella outoa... Jälkeen päin on naurattanut.

• ldrefva
        hnnnnggg kirjoitti:

Vai muutama miljoona hiusta päässä? Eipähän tarvitse pyöräilykypärää erikseen kun lähtee fillaroimaan hah hah haa.

Kummallisin juttu tapahtui tädilleni, jota kutsuttiin moneen kertaan vatsalaukun tähystykseen. Vanha tätini oikein pelästyi, että onko siellä jokin syöpä kun moneen kertaan tutkitaan. No, lopulta hän kysyi, että miksi tutkitaan niin monta kertaa. Vastaus oli, että ei teillä mitään vikaa ole. Olette vaan ollut niin hyvä koepotilas opiskeleville lääkäreille, että olemme aina pyytäneet teidät uudelleen!!! Seuraavalla kerralla tätini kieltäytyi.

• paljon kokenut D=))

Miten muuten luulet heidän oppivan? Ja olihan vastaava kirurgi paikalla opastamassa. Ps. Yleensä aina, kun joudutaan päänahkaa operoimaan, jää siihen paljas kohta. Mutta eikö tuollainen "kauneusvirhe" ole pientä siihen verrattuna, että saat (toivottavasti) jatkossa elää terveenä.

• koekaniinina

Sivistyneissä maissa lääkärioppilas leikkaa ruumiita pitkään, ennen kuin pääsee leikkaamaan elävää ihmistä, tässä Duudsolandiassa harjoituskappaleena on julkisen puolen potilaat. itse olen ollut jalkaleikkauksessa kaksi kertaa just sen takia että ensin erikoistuva leikkasi väärästä kohdasta ja sen jälkeen kokenut kirurgi korjasi virheen, sairausloma 2 kk ja lukuisia lääkärikäyntejä, ihanan kallista! Suomalaisten julkisen puolen lääkäreiden ammattitaidot on HUONOT, vastuu on NOLLA. Saisi varmasti aika helposti paksu kauhutrilogia suomalaisten potilaiden kertomuksista. Toki hyviä lääkäreitäkin on, mutta ammattitaidottomia on hälyttävän paljon. Ja kun tekee hommat huonosti, ei ne ainakaan loppu, kun pitää korjausleikkauksia-tutkimuksia-hoitoja tehdä monesti! liksaa voi pyytää lisää kun hommia on AIVAN LIKAA! Ihanan kallista!

• ETTÄ OLKAPÄÄTÄNI
        koekaniinina kirjoitti:

Sivistyneissä maissa lääkärioppilas leikkaa ruumiita pitkään, ennen kuin pääsee leikkaamaan elävää ihmistä, tässä Duudsolandiassa harjoituskappaleena on julkisen puolen potilaat. itse olen ollut jalkaleikkauksessa kaksi kertaa just sen takia että ensin erikoistuva leikkasi väärästä kohdasta ja sen jälkeen kokenut kirurgi korjasi virheen, sairausloma 2 kk ja lukuisia lääkärikäyntejä, ihanan kallista! Suomalaisten julkisen puolen lääkäreiden ammattitaidot on HUONOT, vastuu on NOLLA. Saisi varmasti aika helposti paksu kauhutrilogia suomalaisten potilaiden kertomuksista. Toki hyviä lääkäreitäkin on, mutta ammattitaidottomia on hälyttävän paljon. Ja kun tekee hommat huonosti, ei ne ainakaan loppu, kun pitää korjausleikkauksia-tutkimuksia-hoitoja tehdä monesti! liksaa voi pyytää lisää kun hommia on AIVAN LIKAA! Ihanan kallista!

ei leikkaa harjoittelija. Soitin/häiritsin useaan otteeseen etukäteen yleisen terveydenhuollon sairaalaa asiasta. Minulle kolme lääkäriä kertoi etukäteen, että suuri mahdollisuus epäonnistua leikkauksessa. Joten päätin, että harjoittelija siihen ei käy käsiksi. Ja niinhän leikkaus onnistui, josta olen kiitollinen. Tri Björkenheimille suurkiitokset.

• lääkärit...
        koekaniinina kirjoitti:

" Suomalaisten julkisen puolen lääkäreiden ammattitaidot on HUONOT"

JUU, mutta yksityiset, nehän syntyvätkin jo valmiina lääkäreinä, eikä niiden tarvitse edes harjoitella.

Ne "julkisen puolen" lääkärit on ihan niitä samoja kuin ne yksityislääkärit. Yksityislääkärit hyvin usein tekevät kahta työtä, eli heillä on normaali sairaala/terveyskeskuslääkärin virka ja sen lisäksi he tekevät yksityiskeikkaa. Voi olla että se terveyskeskushomma hoidetaan hutaisten kun tärkeämmät yksityiset odottavat.

• hyvin sanottu
        koekaniinina kirjoitti:

Niimpä, mutta silti ei saa valittaa, täytyy olla kiitollinen. Tätä mantraa täällä hoetaan, vaikka samaan aikaan esim terveyskeskuksia kutsutaan kansankielellä arvauskeskuksiksi. Välillä tuntuu että tämän mantran hokijoilla ja heidän läheisillään ei mitään kummempia sairauksia ole koskaan ollutkaan. Mutta anna olla jos sairastut vaikka johonkin neurologiseen sairauteen tai epätyypilliseen sydänsairauteen, joudut melkoiseen arvauskeskus- keskussairaala rumbaan ennekuin asianmukaista hoitoa alkaa löytyä. Musta tuntuu suomalaisilla hieman liian korkea ja omahyväinen käsitys osaamis tasostamme.

• no hyväksyisit

itsesi kaljuna.

• tikkinen

Tottakait terveydenhuoltotoimenpiteen suorittamiseen muun kuin terveydenhoitohenkilökunnan toimesta täytyy olla potilaan lupa. Valita ihmeellä potilasasiamiehelle.

• did-dou

Mun mielestä tuossa täytyisi kysyä sulta mielipidettä jo ennen tuota operaatiota että käykö . Ainakin mun kohdalla on tehty niin kun olin leikkauksessa. Kysyttiin jopa että saako katsoa vierestä. Törkeää jos sulta ei kysytty mitään / kerrottu asiasta etukäteen?

• että paikalla

olija ei ollut terveydenhoitohenkilökuntaa? Jos menet yliopistolliseen opetussairaalaan, paikalla voi ja saa olla opiskelijoita. Sitä kutsutaan joissakin työpaikoissa työssä oppimiseksi. Aika huteraa olisi, jos lääkärit/hoitajat eivät saisi mitään tuntumaa oikeiden potilaiden hoitamiseen ennen valmistumista.

• luvaton66

Ei minulta ainakaan mitää lupaa kysytty, kun hoitajaopiskelija tuli peräsuolta ronkkimaan. Ilmoitettiin vaan, että tämä opiskelija nyt tekee.

• Näin se on...
        luvaton66 kirjoitti:

Ei minulta ainakaan mitää lupaa kysytty, kun hoitajaopiskelija tuli peräsuolta ronkkimaan. Ilmoitettiin vaan, että tämä opiskelija nyt tekee.

Opetussairaaloissa opiskelijat tekevät osan hommista. Jos ei halua opiskelijoiden osallistuvan hoitoon, pitää hankkia hoitonsa muualta kuin opetussairaalasta.

• hoitaja...
        Näin se on... kirjoitti:

Opetussairaaloissa opiskelijat tekevät osan hommista. Jos ei halua opiskelijoiden osallistuvan hoitoon, pitää hankkia hoitonsa muualta kuin opetussairaalasta.

ei pidä paikkansa, opetussairaalassakin on potilaan oikeudet, joissa mainitaan että potilas saa kieltäytyä opetuspotilaansa olemisesta.

• että silleen

olin yliopistoll. sairaalassa ja halusivat tehdä kurkkutähystyksen ennen pallea tyräleikkausta..no niillä oli uusi tietokoneohjelma ja hoitaja opetti lääkäriä samaan aikaan ohjelman kanssa ja tökki letkua minun nenästä alaspäin.. no sattui kauheesti ja koska suu oli vapaa puhumaan niin tarjosin apuani että voisinko itse työntää letkua alaspäin ettei sattuisi niin paljon... suostuivat , onneksi.. kaikki sujui siten ok. loppuun saakka... ihmetytti kumminkin heidän toimintansa... ja nyt on pysyvä äänen vamma en saa ylä-ääniä toimimaan..ym. ym..maha on kyllä terve..heh..heh..

• tekniikan

kehityksestä. 30v. sitten ollessani sairaala-apulaisena kesäisin, olin pitämässä hoitsujen kanssa kiinni potilaista, joiden kurkkuun työnnettiin ensin metalliputki ja sitten pihdit, ym. näytteen ottoa varten. Kakistelivat hieman enemmän varmaan kuin sinä.

• että silleen
        tekniikan kirjoitti:

kehityksestä. 30v. sitten ollessani sairaala-apulaisena kesäisin, olin pitämässä hoitsujen kanssa kiinni potilaista, joiden kurkkuun työnnettiin ensin metalliputki ja sitten pihdit, ym. näytteen ottoa varten. Kakistelivat hieman enemmän varmaan kuin sinä.

etkä varmaan unohda koskaan mitä joutui tekemään, ei kadehdita paikkasi... onneksi potilaat ovat vain kerran tai pari siellä mutta hoitajat aina..

• lähihoitaja--
        tekniikan kirjoitti:

Oon nähnyt kun eräälle miehelle tehtiin ympärileikkaus.

• dfghik

Jo sopetussairaalasta on kyse, olet todennäköisesti saapuessasi allekirjoittanut paperin, jossa lupaudut myös opiskelijoiden tutkittavaksi/hoidettavaksi. Hiukan epäkorrektia silti on olla kysymättä lupaa vielä itse tilanteessa. Toisaalta kannattaa aukaista se suu siellä tilanteessa eikä jälkeenpäin, ei se kandi sua väkisin olisi ommellut. Jokaisen on pakko saada harjoitella joskus.

• Aina ei kysytä

Lupia ei joskus kysytä ihan siksi, että kuka antaisi opiskelijalle luvan ronklata itseään veitsi kourassa? Kuka suostuisi olemaan se ensimmäinen sydänleikkaus jolla harjoitellaan? Tai vaikka edes antaa pienen vauvansa ensimmäiseksi rokotettavaksi kokemattomalle? Ei kukaan! Ja jollekin se nakki vain napsahtaa...

• kammoinen

kun olin n12 v. Olin HYKS:issä poskiontelo punkteerauksessa ja sen suoritti kandi. Tämä tapahtui monta kertaa. Kipu oli tosi kauhea kun he eivät onnistuneet toimenpitteessä kunnolla. Sain kauhean trauman koko jutusta. Jos nenästä pitää ottaa joku näyte niin vedän aina päätä taakse päin.

• ----------------

Jos nenästä pitää ottaa joku näyte niin vedän aina päätä taakse päin.

Tuo on refleksi, ei trauma.. Tapahtuu kaikille. Voi tyhmä.

• :)

Tiedätpä ensi kerralla, että kiellät opiskelijoiden tekemisen, mutta annat luvat sivusta seuraamiseen. Olisin minäkin kieltänyt pään näpelöimisen, mutta kun minulta poistettiin lipooma, annoin opiskelijan ommella loppuun, se arpi kun ei näy kuin kesäisin bikineissä. :)

• Haiskahtaa paskalta

Kyllä he sinulta aivan varmasti kysyivät luvan, jos joku kandi alkaa sinua sotkemaan...Et vain muistanut, tai pelästyit että ei sen näin pitänyt mennä (Jokainen kirurgihan on tunnetusti syntynyt täydellä tietämyksellä ja heitä ei erikseen kouluteta...Ihan näön vuoksi pelataan kimbleä vuosikymmen).

Itselläni oli nilkkaleikkauksessa pari kandia palloilemassa, tosin en tiedä mitä he tekivät koska oli hauskempaa alkaa nukkumaan...Kiitos hyvien lääkkeiden ja puudutuksen! Jalka toimii, ei vanhalla tavalla mutta ainakin kävely sujuu ja juoksu.

Se joka puhui hiusten määrästä, niin noin 100 000 hiusta jokaisella kasvaa päässään...Eli jos kaksi on käyttökelvetonta niin eiköhän se ole ihan hyvä korvaus siitä, että toivottavasti elät pitkän elämän.

Täytyy kyllä sanoa, että katkeruus kirurgeja yms. tälläisissä asioissa on aika saatanan naurettavaa. Heidän työnsä kumminkin on erittäin vaativaa ja käytännönharjoittelu on ihan pakollista. Haluatko, että joku suhteellisen turvallisesti ryssii pari tikkiä, kun että joku lähtee kirjapohjalta koko leikkausta suorittamaan?

Ehkä pitäisi luovuttaa paljon enemmän raatoja lääketieteelle, niin heidän ei olisi pakko kokeilla näitä asioita nirppanokilla, joille tukka on tärkeämpi kuin oma terveys...Saati muiden.

• Jokaisella omansa

Ilmeisesti viimeisimmät runkkumatskut siinä? Ei se tietenkään paha asia ole!

• Tri Frakki

Etkö tiedä että kaljun kautta on ihonkin parempi hengittää.

• Tehkää aina valitus!

Tyypillistä lääkärien toimintaa, kun heillä ei ole mitään vastuuta mistään. Paljon puhuttu lääkärin vastuu on veteen piirretty viiva. Virheestä pitäisi joutua vastuuseen. Näin toimitaan normaalissa elämässä. Aina pitää tehdä valitus lääkärin virheellisestä toiminnasta. Muuten törkeydet eivät lopu, jos sittenkään. Kumpa ihmiset tietäisivät, mitä lääkärit puuhastelevat, niin osaisivat vaatia. Minä tiedän ja olen kokenut. Peittelevat vireheensä, jos suinkin on mahdollista. Hoitovirheitä tapahtuu Suomessa tuhansia päivittäin, joista murto-osa tulee vain julki. Se on meidän kaikkien etu, jos valitamme kaikista hoitovirheistä, lääkärien käytöksestä ym.

• --------------------
        Tehkää aina valitus! kirjoitti:

Tyypillistä lääkärien toimintaa, kun heillä ei ole mitään vastuuta mistään. Paljon puhuttu lääkärin vastuu on veteen piirretty viiva. Virheestä pitäisi joutua vastuuseen. Näin toimitaan normaalissa elämässä. Aina pitää tehdä valitus lääkärin virheellisestä toiminnasta. Muuten törkeydet eivät lopu, jos sittenkään. Kumpa ihmiset tietäisivät, mitä lääkärit puuhastelevat, niin osaisivat vaatia. Minä tiedän ja olen kokenut. Peittelevat vireheensä, jos suinkin on mahdollista. Hoitovirheitä tapahtuu Suomessa tuhansia päivittäin, joista murto-osa tulee vain julki. Se on meidän kaikkien etu, jos valitamme kaikista hoitovirheistä, lääkärien käytöksestä ym.

JOKAINEN peittelee virheitään joskus ja lääkäritkin ovat vain IHMISIÄ. Paranna itse itsesi jos osaat.

Siis tottakai sinne leikkaussaliin tulee henkilöitä jotka eivät osaa tikkejä laittaa. Mieti nyt, kirurgiksi erikoistututaan, eli ensin kaikki on lääkäreitä ja sitten lähdetään erikoistumaan. Nuo tikkaukset ja leikkaukset harjoitellaan ensin ruumishuoneella ja sitten lähdetään kokeilemaan eläviin. Ja saa potilasta käyttää opetusvälineenä, on minullakin lääkärissä käydessä vaikka minkämaanlaisia kandeja istumassa ja lääkäri on heille selittänyt, miksi tutkii sitä ja tätä. Sama asia kun sinä olet ollut tai menet joskus opiskelujen aikana harjoitteluun.

• >_<

Olisit kiitollinen, että ylipäätänsä tällainen toimenpide on mahdollista tehdä sinulle. Jotenkin niitä uusia kirurgeja on koulutettava eikä mikään teoria tai simulaatio voi kompensoida tositilannetta.

• enkeksinimimerkkiä

Juu eipä nuo lääkärit juuri kysele että saako opiskelijakin olla mukana ja saako myöskin harjoitella. Toki heidän täytyy jollain harjoitella, mutta olisi kiva että kysyttäisiin eka lupa. Meikäläisellä on vähän samanlaisia kokemuksia, tosin kandit ovat harjoitelleet sillä toisella päällä, ei sekään mukavaa ollut..

Sairastin vestibuliittia, harvinaista ja kivuliasta gynekologista sairautta. Ja kun lopulta alapääni penslattiin, eli sinne vietiin happoa jolla poltettiin kipukohdat pois (ette voi arvatakaan miten se sattui), niin siinä jalkopäässäni oli mieslääkärin lisäksi 2 kandipoikaa ja hoitajakin ihmettelemässä. Sen sairaalloisen kivun lisäksi tuntui niin nöyryyttävältä kun kaikki toljotti siinä sentin päässä alapäätäni. Yritin purra huulta etten itkenyt kivusta ja nöyryytyksestä. Se psyykkinen tunne oli kuin joku olisi käyttänyt seksuaalisesti hyväksi, kun ilman lupaa 4 ihmistä tuijotti alapäätäni eikä kukaan lohduttanut kun nyyhkin kivusta ja tuskasta.

Mutta voi kun nämä kandit olisikin jääneet tuohon yhteen kertaan, mutta ei. Aikoinaan kun odotin lastani ja kävin äitiysneuvolassa, oli joka hemmetin lääkärikerralla opiskelija mukana. Eikä ne kysyneet multakaan saako opiskelija myöskin vähän ronkkia, tai siis tehdä sisätutkimuksen. Yksi opiskelija teki sisätutkimuksen (mitä inhoan ylikaiken) pitkillä kynsillä. Ai että se sattui! Kyyneleet vaan valui poskia pitkin kun se niillä terävillä millä lie tekokynsillään raapi sieltä sisältä. Vieläkin ihan puistattaa se kokemus. No lopulta kun synnytyksen aika oli, niin eiköhän siellä synnytyksessäkin ollut mukana opiskelija. Mutta se oli mukava opiskelija joka näki jo mun ilmeestä etten halua mitään ylimääräisiä sisätutkimuksia, vaikka lääkäri määräsi sen opiskelijankin ronkkimaan. Tosin se harjoitteli mulla sen verran, että ompeli ne parikymmentä tikkiä, mutta se nyt ei haittaa, kun niitä ei kukaan näe.

• hhhhhhhhhhhkkk

"eikä kukaan lohduttanut kun nyyhkin kivusta ja tuskasta."

Voi hellanlettas ettäkö oikein NYYHKIT, eikä kukaan LOHDUTTANUT : DD...?! Voi Pyhä Pietari ihmiset ei tajua miten loistavasti terveydenhuolto Suomessa toimii verrattuna moneen muuhun maan kolkkaan --jumaliste täällä sentään on sairaaloita, joissa saa hoitoa --ja kaikenmaailman vinkujat kehtaa vikistä, että valkotakkisia oli huoneessa LIIKAA --just joo!

• Potilaan oikeudet!
        hhhhhhhhhhhkkk kirjoitti:

"eikä kukaan lohduttanut kun nyyhkin kivusta ja tuskasta."

Voi hellanlettas ettäkö oikein NYYHKIT, eikä kukaan LOHDUTTANUT : DD...?! Voi Pyhä Pietari ihmiset ei tajua miten loistavasti terveydenhuolto Suomessa toimii verrattuna moneen muuhun maan kolkkaan --jumaliste täällä sentään on sairaaloita, joissa saa hoitoa --ja kaikenmaailman vinkujat kehtaa vikistä, että valkotakkisia oli huoneessa LIIKAA --just joo!

te kehtaatte haukkua ihmisiä jotka haluavat kipeänä ja tuskissaan ihmisarvoista kohtelua?! Pakosta tulee mieleen, ettei ihme, että tunteettomat suomalaiset paskat ovat syynä siihen, että tämä on ainoa Euroopan maa jossa on kouluampujia ym. paskaa!

• No huhhuh!! Johan on helvetti.. No tässä yhteiskunnassa ja terveydenhuollon ahdingossa tuo ei ole mikään yllätys.. Kaikki itselle tehdyt leikkaukset on kyllä sujunu onneks ihan nappiin mutta oon niin surkeita tarinoita kuullu epäonnistumisista et koskaan ei kyllä voi tietää että mitä siellä salissa todella puuhataan...Ei ihminen ole mikään harjoittelukohde todellakaan vaikka siis jostainhan aloittelijankin on aloitettava. Toivottavasti ei syntyny hirmuista vahinkoa.. :s Voihan tuosta kait aina valittaa ja hakea korvauksia mutta tuskin mitään koskaan saat rahallista hyvitystä.. Mutta eihän siinä ainakaan mitään häviä jos kokeilee..

• hehrqwwtwt

Eiköhän se rahallinen korvaus ole siinä, että suurimmat kulut maksaa valtio...Kö? Jotain kotiinkinpäin. Kyseessä ei siis ollut kandi, joka suoritti leikkauksen. Vaan kyseinen kandi tikkasi, joka on viimeistely astetta.

Totesin jo aikasemmin, että sitten vain enemmän raatoja lääketieteelle, jotta saadaan reenattua käytännössä.
        Käsittääkseni vahinkoa ei tapahtunut sen enempää, kuin aloittajan omalle egolle. Lisäksi pelästyi, miten pää tuhoutuu ja hiukset ei kasva...Samanlailla ne ei kasva leikkauksen jälkeen jos eivät ole kasvaakseen.

Enivei. Suomen terveydenhuolto taitaa olla yksi yliampuvimmista koko maailmassa...Ainakin hygieenisesti ja mitä itse niitä vähiä kertoja, kun olen tätä laitosta joutunut käyttämään, niin aina olen saanut vaivoihini asiantuntevaa apua. Nilkkaleikkaus meni mallikkaasti ja siteen vaihdot suoritti vaihto-oppilas (Käsittääkseni) toisen hoitajan avulla ja jotain muutakin siellä sääti...Lopuksi tikit myös revittiin irti harjoittelijan toimesta. Pieni uhraus antoi heille edes jonkin sortin kokemusta ja kun valmistuvat osaavat edes jotain tehdä.

Eikä käy kuten suurimmalla osalla, valmistutaan alaan josta ei loppupelissä tiedetä tasan yhtään mitään...Ellei ole ohjekirjaa edessä.

On kyllä täysin totta, että jos harjoittelijan työn tekeminen aiheuttaa jonkin sortin kosmeettisia vaivoja...Se on pakko korjata. Ellei tietysti erikseen sovita. Jollakin leikkausarpi sai ihan ikiomat kuvioinnit. Kyllä noissa pitäisi se korjauttaa, mutta faktahan on että sitä jälkeä ei voi tietää täsmälleen konsultoimatta opettajan ollutta kirurgia. Eli oliko kyseessä jokin muu asia, miksi arpi näyttää erillaiselta. Tuskin on, mutta ei niitä tosin paikanpäällä huomaa...Jälkitarkastuksessa aikaisintaan, jolloin siihen olisi pitänyt puuttua.

• tseppuli

Lupa pitää kysyä potilaalta ensin. Ihmettelen miksi ei kysytty ennen ko.operaation aloittamista. Tai ehkä on kysyttykin, esim. jossain potilastietolomakkeessa.

• hoitaja12w3456

teille jotka ihmettelevät kysytäänkö lupa aina: enimmäkseen lomakkeella sairaalaan tullessa. joiltakin joskus jää kysymättä. itse kumminkin vuosia kirurgisena sairaanhoitajana työskennelleenä voin sanoa, että lääkärit eivät yleensä kysele onko lupaa. kandit tekevät kaikenlaista, olen itse nähnyt. yleensä minä olin se (tai kuka tahansa sairaanhoitaja), joka selitti potilalle mitä ja miksi tehdään ja saako opiskelija tehdä. jos sattui olemaan hoitaja paikalla, jos satuin olemaan itse paikalla. leikkurissa yleensä on hoitaja paikalla, mutta aloittajan tilanteessa ja vastaavissa varmasti on vain luultu että kaikki on ollut ok lupien suhteen. niitä ei leikkurissa muuten yleensä enää kysellä. ja on mun kohdalla ollut potilaita jotka sanoivat itse että ei opiskelijoita kiitos. mutta aloittaja on voinut olla sen verran "aineissa" leikkauksen aikana että jos onkin lupaa kysytty niin unohtunut on tai mennyt täysin ohi. ei tällainen ole tavatonta, kokemuksella sanon.

• 31

Ihan normaalia eihän leikkauksiakaan voi opetella kirjoista.
      Tuskimpa ne ruumiillakaan voi harjoitella.

• ja pitäisi myös

Käsittääkseni joskus entisaikaan ruumiita käytettiin harjoituskappaleina, joille tehtiin leikkauksia, ruumiinavauksia, tutustuttiin anatomiaan jne. jne. Parempi sekin, kuin siirtyä heti eläviin.

• jotkut ei tajua.

URPO! Kyllä voi!

• aasdfghjkl
        ja pitäisi myös kirjoitti:

Käsittääkseni joskus entisaikaan ruumiita käytettiin harjoituskappaleina, joille tehtiin leikkauksia, ruumiinavauksia, tutustuttiin anatomiaan jne. jne. Parempi sekin, kuin siirtyä heti eläviin.

Kyllähän lääkäriopiskelijat Suomessa nykyäänkin opiskelevat lääketieteelliseen käyttöön lahjoitetuilla ruumiilla anatomiaa ja erinäisiä toimenpiteitä pitkään jo ennen klinikkaan siirtymistään. Kuollut kudos vaan tuskin toimii samalla lailla kuin elävä. Kaikki kanyloinnista ja rokotuksesta tikkaukseen harjoitellaan ensin muilla kuin potilailla, mutta ei kukaan ole niin seppä syntyessään että siinä kaiken oppisi, aina on myös vaikeita tapauksia, jotka poikkeavat normista jotenkin. Ilman potilaita lääketieteen harjoittelu olisi kuin lukemaan ja kirjoittamaan opettelemista ilman paperia ja kynää. Kuka sellaisen ammattitaidon omaavan lääkärin haluaa?

• sh

Olen sairaanhoitaja ammatiltani, ja tiedän että olet kokenut nyt vääryyttä. Sulta olisi pitänyt kysyä, saako opiskelija harjoitella sun päänahalla. SE PITÄÄ AINA KYSYÄ, koska jokaisella potilaalla on oikeus saada ammatitaitoista hoitoa.

• Eikivaa

kuin tuolla edellä kerrottu.
        Odotin lasta joka olikin perätilassa. kuukkautta ennen laskettua aikaa lapsi käännettiin sairaalassa. Vatsan päältä tietyllä otteella hivutettiin oikeaan asentoon. Lääkäri selitti asiaa koko ajan suurelle opiskelija joukolle. Jotka ( kaikki miehiä ) seisoivat jalkopäässä ja seurasivat tarkkaan tapahtumaa. Siinäpä näkyi kaikki mahdollinen......
        Ehkä minultakin lupaa kysyttiin etukäteen paperieden täytön aikana .En muista. Enkä olisi arvannut että heitä olisi pataljoona. Ajattelen että pään alue ei sentään ole niin intiimiä aluetta, kuin nuo "ihmisen synnyinseudut". Nolouden tunne tulee itselle, vaikka he työtään tekevät. Tuskin miehetkään tahtoisivat alapäätään paljastaa, suurelle joukolle, vaikka kuin opetus toimenpide olisi kyseessä.

• ei halua ei.
        Eikivaa kirjoitti:

kuin tuolla edellä kerrottu.
        Odotin lasta joka olikin perätilassa. kuukkautta ennen laskettua aikaa lapsi käännettiin sairaalassa. Vatsan päältä tietyllä otteella hivutettiin oikeaan asentoon. Lääkäri selitti asiaa koko ajan suurelle opiskelija joukolle. Jotka ( kaikki miehiä ) seisoivat jalkopäässä ja seurasivat tarkkaan tapahtumaa. Siinäpä näkyi kaikki mahdollinen......
        Ehkä minultakin lupaa kysyttiin etukäteen paperieden täytön aikana .En muista. Enkä olisi arvannut että heitä olisi pataljoona. Ajattelen että pään alue ei sentään ole niin intiimiä aluetta, kuin nuo "ihmisen synnyinseudut". Nolouden tunne tulee itselle, vaikka he työtään tekevät. Tuskin miehetkään tahtoisivat alapäätään paljastaa, suurelle joukolle, vaikka kuin opetus toimenpide olisi kyseessä.

"Tuskin miehetkään tahtoisivat alapäätään paljastaa, suurelle joukolle, vaikka kuin opetustoimenpide olisi kyseessä"

Samaa mieltä.

• JohannesNy

Noh, jos kyseessä on opetussairaala niin kyllä. Yleensä asiasta tiedotetaan etukäteen. Ja vastuu leikkauksen onnistumisesta on aina "oikean" kirurgin.

• Ei kirurgi

Kuinka se sinua leikannut kirurgi on hommansa oppinut?
      Pelottava ajatus, että harjoiteltaisiin leikkauksia jollain muulla kuin "potilailla" ja sitten ei muuta kuin hommiin!
      Näin on aina tuota ammattia opeteltu, enkä kyllä äkkiä muuta menettelyä keksi..
      Ja jos joka kerta kysyisi luvan, valitettavasti löytyy sinun kaltaisiasi ihmisiä, jotka eivät koulutuksen merkitystä ymmärrä, ja tuota pikaa ei meitä enää leikkaisi kukaan. Kukaan ei osaisi kun ei ole harjoiteltu..
      Mutta jos vaikka jonkun harjoittelisivat jonkun muun päänahalla...

• tehoa,lisää

• kappale??

Jouduin sektiossa harjoituskappaleeksi, eikä kukaan kysynyt etukäteen mitään. Se epäonnistui täysin, kandi hätääntyi "Mitä nyt menin tekemään!" Kyllä siinä meinattiin miehen kanssa hermostua verhon takana.
      Sain paljon vuotoja, pyörryin verenhukkaan ja kokoonparsimiseni kesti tunteja. Lisäksi haava hammasti ja siitä tuli todella ruma. Onneksi parin vuoden päästä toisessa sektiossa oli osaava lääkäri, mikä korjasi aiemmat virheet.
      Myöhemmin olen asiaa paljon miettinyt, niin voi olla että leikkauksen alussa kerrottiin, että "Meillä on tässä mukana...." mutta ei tullut mieleenkään että hän vetäisi leikkauksen alusta loppuun toisen neuvoessa vieressä. Lääkärikierroksella vanhempi lääkäri tokaisi vaan, että "Epäilinkin että haavasta tulee ruma" :/

• potilas666

No ei se maailma varmaan siihen kaadu jos joku opiskelija tikkaa sun nahat umpeen.? monessa maassa ei ole edes toimivaa terveyden huoltoa niin täällä valitetaan kun joku asialle opiskeleve tuleva ammitilainen neuloo muutaman reiän. ja mitä sitte jos päästä puuttuu hiuksia ainakin oot elossa ja elämä jatkuu oli hiuksia tai ei. ihme narisijoita valitetaan pikku asioista, elämään nyt vaan kuuluu arvet ym... näin ne hommat etenee.

• ninni79____

Sedälläni oli ollut joskus peräpukamien poistossa jotain opiskelijoita nauramassa tilassa. Setä on sen verran höveli että ajatteli että katsokoot jos kerran oppivat jtn, mutta häneltäkään ei siis kysytty lupaa.
        Itseltäni poistettiin luomi rintojen välistä ja tikit ompeli (HUONOSTI) kanssa joku opiskelija joku asiallisempi hoitaja poistui leikkauksen alussa jo ja jäin näiden kahden opiskelijan kanssa huoneeseen, luomi ensinäkin poistettiin väärin, ei kokonaan vaan sieltä täältä. Arvatkaa pelottiko silloinkin että mitähän tästä tulee?!
        Omassa leikkauksessa opiskelija oli unohtanut hakea tikkauslankaa ja lähti sitä ensin luomen poistokohtaa törkittyään hakemaan jostain toisesta huoneesta. Veri valui pitkin mahaani, puudutus ei tietenkää koskenut koko aluetta, vaan navan ympärillä ja kainalossa tunsin miten veri valuu- tyyppi on etsimässä lankaa ja toinen tyttö vahtaa rintojani leikattua kohtaa vähän kauhuissaan.

JÄI TRAUMA

• No on siinäki aihe valittaa :(
      Ma olin keuhkoleikkauksessa HYKSissä, ja joka hoitovaiheen aikana oli opiskelijoita paikalla. Tämä tehtiin minulle kyllä selväksi jo sisään mennessä; "tämä on opetussairaala" sanoivat, ja mokoman ymmärsin kyllä sanomattakin. Mitäs muuta yliopistosairaalassa tehdään kuin opetetaan.
      Näin paljonkin erilaisissa sairaanhoito- lääkintä voimistelu- yms harjoittelijoita. Leikkaussalista en pysty sanomaan ensikäden tietoja koska olin syvässä narkoosissa, mutta leikkausarvesta voi tänäkin päivänä lukea että ensimmäisen 1.5" on eri henkilön käsialaa kuin loppuosa. Ja se henkilö on mitä ilmeisimmin ollut opiskelija, koska jälki on kuin makkara, kun loppuosa on lähes näkymätön.
      Olen iloinen jos saatoin palvella yleistä etua harjoituskappaleena. Varsinkaan kun narkoosista johtuen ei tarvinnut kuunnella mitään tiuskimista, jota kyllä jäljestä päätellen on saattanut esiintyä :)
      Ei se omakaan työnjälki ole hääppöistä ollut, satuin vain olemaan alalla missä ei tullut ihmisten työstäminen kysymykseen.

• 102938

Jo 34 vuotta sitten osatiin kysyä lupa kätilöoppilaiden tuloon synnytykseen. En tiedä onko nykyään taannuttu tässäkin asiassa.

• kuka,mitä,häh

sinulta olisi pitänyt kysyä,että sopiiko sinulle että leikkaustasi tullaan katsomaan tai sitten että sopiiko kandin harjoitella operaatiossa...

• Kerrottiinko ennalta

Kuulostaa ikävältä. Mulla on hiukan samanlainen kokemus, mutta kyseessä oli hammaslääkäri... Menin hammaslääkäriin, koska paikka oli alkanut heilumaan ja hammas oli kipeä. Kävi ilmi, että reikä oli edennyt hammasluuhun ja bakteeri-infektio oli päässyt hampaan juuriin saakka. Edessä ei ollut muu kuin hampaan juurihoito ja koska kyseessä oli akuutti tapaus, se piti antaa heti.

Ikävä kyllä tämä vasta-aloittanut totesi minulle heti alkajaisiksi, ettei hän ole aikaisemmin tehnyt juurihoitoa ja sitten soitettiin vanhemmalle kollegalle ja niin koko hoito suoritettiin niin, että kollega neuvoi puhelimesta, mitä ja miten tehdään, ja tää vasta-alkaja teki perästä. Ei ollut muita hammaslääkäreitä saatavilla. Arvaa vain, olinko tilanteessa kauhuissani? Tuollaisesta tulisi muutenkin tuskanhiki. Onneksi sain kunnolla puudutusta ja homma sujui kaiken kaikkiaan kohtuullisesti, vaikka hammas porattiin juuriin saakka ja sinne ruiskutettiin hypokloriittiliuosta (?).

Mun käsittääkseni potilaalle pitää kertoa itse toimenpiteestä ja siihen sisältyy myös se, onko sinne tulossa harjoittelija. Sen lisäksi potilaalla on OIKEUS määrätä, saako oppilas olla edes paikalla, puhumattakaan osallistumisesta.

• tjaah...

Mitä jos päänahkaa on kaltoin kohdeltu. Kun on synnyttämässä sairaalassa, odottaa tai on jo synnyttänyt niin siellä on sellanen tunne että kuka tahansa saa käydä sitä pillua peiton alle katsomassa. Ja monesti lauma niitä opiskelijoita. Ainakin Kuopin yliopist.sairaalassa on ollut näin. Ei siinä kysytä lupaa vaan ehkä jos oikein fiksu lääkäri on niin mainitaan että mukana oleva lauma on opiskelijoita. Siinä vaiheessa tietysti voi kieltäytyä opiskelijoiden läsnäolosta jos jaksaa. No mitenpä ne nekään oppii mitään jos ne ei nää värkkiä koskaan livenä ja opettele sillä raskaana olevalla mitä se raskaus on ja synnytys. Puhumattakaan alapäätutkimukset ja kohdunsuun tunnustelu, tosin ei se mukavaa ole että sitä tunnustellaan peräjälkeen useammankin toimesta ja puhua pälpätetään kuin kysessä olisi pelkkä "kohde".

• yksi potilaista

Ei kukaan näistä opiskelijoista muista sua, jos tulee kadulla vastaan. Etkä sä muista niitä. Mitä useampi silmä- tai sormipari tutkii, sitä parempi, Ei takuulla jää mitään huomioimatta. Ei synnytyslääkärit katso sua silmät kiiluen kuin nettipornoa. Yrittäkää unohtaa häveliäisyytenne ja rentoutukaa. Samahan se on kun mulla kävi synnytyksien jälkeen viikon aikana joka päivä eri lääkäri. Jos ne tulee kaikki yhtäaikaa, niin mitä siitä.

• tjaah...
        yksi potilaista kirjoitti:

Ei kukaan näistä opiskelijoista muista sua, jos tulee kadulla vastaan. Etkä sä muista niitä. Mitä useampi silmä- tai sormipari tutkii, sitä parempi, Ei takuulla jää mitään huomioimatta. Ei synnytyslääkärit katso sua silmät kiiluen kuin nettipornoa. Yrittäkää unohtaa häveliäisyytenne ja rentoutukaa. Samahan se on kun mulla kävi synnytyksien jälkeen viikon aikana joka päivä eri lääkäri. Jos ne tulee kaikki yhtäaikaa, niin mitä siitä.

No tuosta mun synnytyksestä on jo niin pitkäaika, että käytännöt on varmaan jo joltainosin muuttuneet. Mun mielestä on hyvä, että lääkärit ja hoitajat saa opetella työtään ihan elävien potilaiden kanssa. Mutta toisaalta sitten kyllä haluan myöskin tuoda esille potilaan itsemääräämisoikeuden ja sen mikä tukee potilaan selviytymistä esim. synnytystilanteesta. Synnytys on ainutkertainen tapahtuma ja jos kysessä on varsinkin ensisynnyttäjä niin kyllä minun mielestä silloin pitää taata se, että tilanne on potilaan kannalta "selvitymistä" tukeva. Ja ei siinä ole mitään hävettää jos kaikista ei ole vain tutkimuspotilaiksi. Kyllähän tilanteen pitää lähteä aina potilaan edusta eikä asettaa sitä automaattisesti alisteiseksi jollekin opetustilanteelle. Jos joku ei halua olla opetusväline niin se on täysin hyväksyttävää. Ihmisellä on oikeus kieltäytyä!

• No mieti!
        yksi potilaista kirjoitti:

No ei varmasti muistakkaan, mutta SÄ OLET SILTI IHMINEN! Joitakin ihmisiä hävettää aivan tolkuttomasti jos alapään ympärillä pyörii tusina nuoria miehiä jotka ovat nähneet "naista" vain nettipornossa!
        "Jos ne tule kaikki yhtä aikaa, niin mitä siitä." No sitä siitä että ei varmasti ole kivaa jos intiimialueen tutkimuksen suorittaa parhaillaan kymmenen miestä...

• lääkäri........

saa harjotella niin pakko harjotella epäsosiaalisilla ihmisillä

• buhahaha

onneksi en käy lääkärissä niin ei tarvitse hävetä pillunesittelyjä jne. on se helppoa joo.

• 3223

Kyllähän se lupa aina potilaalta pitää saada.Opetussairaaloina toimii myös keskus- ja aluesairaalatkin. Ja leikkausta voi olla seuraamassa myös esim. välinehuoltajaopiskelija (huom! vain katsoo) mutta siihenkin kysytään potilaalta lupa.
        Itse kun kävin synnyttämässä laitoin kyselylomakkeeseen että voi tulla opiskelijakin. Mutta yllätys oli suuri kun juuri viimeisillä ponnistuksilla saliin pöllähti iso lauma ihmisiä (ilm. opiskelijoita).Kun lapsi parkaisi,niin väki oli kadonnut kuin tuhka tuuleen. En oikein pitänyt tilanteesta mutta vaikea siinä oli enää mitään sanoa.

• Systeemin uhri

Mutta ittellä on pahempi kokemus...
      2002 oikea keuhko leikattiin koska siihen tuli ilmarinta. Leikkaus meni OK, ja jälkeenpäin ei ole tullut mitään komplikaatioita.
      Mutta 2004 leikattiin vasen keuhko samasta ongelmasta. Siinä vaihees mulle esiteltiin toinen "kidurgi" koska olin erinomainen opiskelumateriaali koska ei ole läskiä ja keho tyyppi on vata. Tämä "kidurgi" ei ollut ennemmin tehnyt keuhko leikkauksia. Ensimmäisenä "sisään" mentiin liian alhaalta, joten keuhkon yläosaa ei päästy kunnolla sörkkimään. Siitä seuras että keuhkosta piti ottaa aika roimasti. Keuhko ei laajentunut neljään vuoteen ylös asti koska kudokset ei vaan anna periksi. Ja kivut oli sen mukaiset nuo vuodet. Raskaan työn ohella joskus tuntui kuin veitsi olisi työnnetty kylkiluiden välistä ja väännetty. Kun keuhko oli "korjattu" niin ommel oli aivan ristissä että lihat näkyi välistä, ja on se sen näköinen nytkin... valkoista ihoa on arven kohdalla aika paljon. Toista arpea ei melkeen edes huomaa. Oikean keuhkon kohdalla ei edes pyydetty jälkitarkastukseen mutta vasemman kohdalla pyydettiin, ilmeisesti heillä oli tiedossa että oli ryssitty pahemman kerran.
      Sille ensimmäiselle leikkaajalle olen kehunut että kaikki ei ole OK, vieläkään... mutta eikait se mitään toimenpidettä aiheuta jos hengitän...
      Nyt kivut on helpottunut kun harrastan enemmän liikuntaa ja venyttelen paikkoja. Mutta aina joskus tulee joitain kipuja, riippuen millä kyljellä on nukkunut.

• ,

se on kirurgi.

• Silti tyytyväinen

Opiskelin 70-luvulla hoitajaksi. Työharjoittelua oli myös yliopistollisessa keskussairaalassa. Monesti meidät opiskelijat kutsuttiin seuraamaan toimenpiteitä, joita emme olleet vielä käytännössä nähneet, joskus taas joku meistä pääsi mukaan avustamaan jossain toimenpiteessä, esim virtsakatetrin laitossa. Kerran lääkäri pyysi minut vaihtamaan erään potilaan leikkaushaavasiteen. Hän ja joukko valmiita hoitajia katseli vierestä. Yritin, mutta käteni alkoivat täristä jännityksestä ja epäonnistuin surkeasti. Itku ei ollut kaukana. Lääkäri antoi tehtävän jollekin hoitajalle, ja lohdutti minua, että älähän nyt sure, kaikkia jännittää ensimmäisellä kerralla, kyllä se siitä. Vuosia myöhemmin synnytin ensimmäistä lastani samassa sairaalassa. Huoneeseen tuli lääkäri ja kahdeksan kandia. Supistus oli erittäin kivulias lääkärin tunnustellessa. Hän kysyi, saavatko kandit kokeilla. Annoin luvan ja neljä heistä tunnusteli kohtuani. Ja 90-luvulla minulle teki lääkäri aluesairaalassa selkäydinpuntion, taitavasti. Pian annoin luvan kandin tehdä saman keskussairaalassa. Tiesin, että sattuu enemmän. Häntäkin jännitti. Aina joku on ensimmäinen.

• AV-Malformaatio

Itselleni tehtiin 3 vuotta sitten DS-angiografia ja matkalla leikkaus-saliin, kysyttiin saako lääketieteen opiskelija olla paikalla. Vastasin että totta munassa! Eihän ne tulevat lääkärit perkele muuten opi, kun että ainakin kattelee vierestä.

• Leikkuri*

Aika moni sairaala on opetussairaala. Miten luulet, että kukaa oppii, jos ei koskaan käytännössä pääse harjoittelemaan. Ja niinku joku tuolla jo aikaisemmin mainitsi, siinähän oli se erikoislääkäri ohjaamassa. Ihme nipotusta!

• ...........

Lupaa ei kysytä erikseen, mutta sulla on lupa kieltäytyä, jos niin haluat. Jos et kieltäydy, saat syyttää vain itseäsi. Tekemään oppii vain tekemällä, joko sun päälläsi tai jonkun muun. Noita opiskelijoita on ihan joka paikassa, itselläni ollut kasvaimen poistossa, kahdessa synnytyksessä ja raskauksien ongelmien kontrolleissa. Hyvä vain, että ovat, oisi se hullua jos lähtisivät suoraa koulun penkiltä leikkelemään tai synnäreille tai vielä paljon suurempii operaatioihin.

• mikä on vaihtoehto?

Yleensä he heti siinä tavatessa jo ohimennen kysäisee että soopihan opiskelijan/kandin olla mukana toimenpiteessä ja sinä siinä sitten nyökyttelet.

Toki opiskelijan läsnäolon voi kieltääkkin jos haluaa, mutta ihan samalainen ammattilainen siitä on tulossa kuin toimenpidettä tekevästä lääkäristä, joten mitä se haittaa?

Ja miten opettaminen tapahtuisi, ellei operaatioissa kokeneen lääkärin valvonnassa!?!?

• kokeilukappale

Olisi oikein kysyä lupa aina moiseen, vaan ei tämä maailma ole aina täydellinen.

Itse annan hoitsu- ja lääkäriopiskelijoille säännönmukaisesti luvan olla ronkkimassa itseäni, koska en ole siitä herkimmästä päästä. Parempia ammattilaisia niistä tulee, kun saavat treenata kunnolla.

Älyttömin kokemus oli olla gynekologilla ja kymmenkunta opiskelijaa oli läsnä samassa huoneessa kun minulle suoritettiin sisätutkimusta. Se vaati jo vähän keskittymistä. Eniten kävi sääliksi se ressukka niistä kymmenestä joka joutui opiskelijakollegoittensa edessä tekemään minulle sen sisätutkimuksen. Sillä oli posket punaisempina kuin minulla.

Ja koska joku ääliö nyt luulee että tuossa tilanteessa oli jotain kiihottavaa niin voin kertoa että ei ollut. Se vaati kaiken keskittymisen jottei olisi tuntunut ylettömän epämukavalta.

• hoitaja vm-73
        kokeilukappale kirjoitti:

Olisi oikein kysyä lupa aina moiseen, vaan ei tämä maailma ole aina täydellinen.

Itse annan hoitsu- ja lääkäriopiskelijoille säännönmukaisesti luvan olla ronkkimassa itseäni, koska en ole siitä herkimmästä päästä. Parempia ammattilaisia niistä tulee, kun saavat treenata kunnolla.

Älyttömin kokemus oli olla gynekologilla ja kymmenkunta opiskelijaa oli läsnä samassa huoneessa kun minulle suoritettiin sisätutkimusta. Se vaati jo vähän keskittymistä. Eniten kävi sääliksi se ressukka niistä kymmenestä joka joutui opiskelijakollegoittensa edessä tekemään minulle sen sisätutkimuksen. Sillä oli posket punaisempina kuin minulla.

Ja koska joku ääliö nyt luulee että tuossa tilanteessa oli jotain kiihottavaa niin voin kertoa että ei ollut. Se vaati kaiken keskittymisen jottei olisi tuntunut ylettömän epämukavalta.

synnytyssaliin tullessa minulta saako tulla katsomaan.Annoin tietenkin luvan tulla katsomaan.Ja sopivasti sitten olikin juurikin sen ponnistusvaiheen ajan.EI minua haitannut laisinkaan.Asiallinen opiskelia oli.
        Ja kun rinnan alta alta patti leikattiin päivystyksessä niin kirurgi vaan kertoi että opiskelia tulee katsomaan miten homma hoidetaan.Muutaman verisuonen opiskelia poltti ja jotain muuta pientä
        teki.Siinäpä näki senkin toimenpiteen.Minua vaan häiritsi se kun kirurgi lähes kokoajan tiuski sairaanhoitajalle välineitten vähyydestä tai siitä kun jossain sähkölaitteessa ei ollutkaan tarpeeksi voltteja.Mutta emmehän olletkaan edes leikkaussalissa.

• 1+11

Kyllä on surkeeta jos tikkaamista pitää potilaalla harjoitella. Hakee lihatiskiltä kinkun ja ompelee sitä kunnes osaa vaikka silmät kiinni.

• lottis30

Minä olin pari päivää sitten synnytyssalissa ja tupa oli täynnä porukkaa minun luvallani. Itse ajattelen sen niin, että jos nämä tulevat hoitajat ja lääkärit eivät koskaan saa kokeilla/tunnustella/tehdä jotain toimenpiteitä valvonnan alla tai näe oikeata potilasta, niin miten ihmeessä he mitään oppivat? Kyllä siinä oli muutamalla kandilla silmät kyynelissä, kun terve tyttövauva maailmaan putkahti ja kaikki kovasti kiittelivät, kun saivat olla mukana minulle ja miehelleni tärkeässä tapahtumassa. Suomessa on ja tulee olemaan aina vaan paheneva työvoimapula juurikin terveydenhuollonalalle, joten onnea teille katsomisesta/kokeilemisesta/harjoittelemisesta kieltäytyvät potilaat, kun sairaaalat täyttyvät kokemattomista alan "ammattilaisista".

• kaarlokanerva
        lottis30 kirjoitti:

Minä olin pari päivää sitten synnytyssalissa ja tupa oli täynnä porukkaa minun luvallani. Itse ajattelen sen niin, että jos nämä tulevat hoitajat ja lääkärit eivät koskaan saa kokeilla/tunnustella/tehdä jotain toimenpiteitä valvonnan alla tai näe oikeata potilasta, niin miten ihmeessä he mitään oppivat? Kyllä siinä oli muutamalla kandilla silmät kyynelissä, kun terve tyttövauva maailmaan putkahti ja kaikki kovasti kiittelivät, kun saivat olla mukana minulle ja miehelleni tärkeässä tapahtumassa. Suomessa on ja tulee olemaan aina vaan paheneva työvoimapula juurikin terveydenhuollonalalle, joten onnea teille katsomisesta/kokeilemisesta/harjoittelemisesta kieltäytyvät potilaat, kun sairaaalat täyttyvät kokemattomista alan "ammattilaisista".

Toivottavasti näitä nipottajia ei perehdytetä omaan työhönsä ja he saavat erittäin vastuullisia tehtäviä hoidettavaksi kylmiltään. Sitten katsotaan, tuleeko niitä virheitä ja miten hoidat homman nopeasti, tyylikkäästi ja oikein. Tosin tuskinpa nämä nipottajat mitään vastuullista työtä pystyvät tekemään tai edes sellaiseen ammattiin kouluttautumaan, kun asenne on jo tuollainen.

• hoitur

Harvapa osaa edes aavistaa kuinka monta opiskelijaa on rampannut katsomassa jos sattuu olemaan nukutettuna ;D Leikkurissa on aikaslailla avoimet ovet eli potilas ei välttämättä näe kuin murto-osan näistä opiskelijoista.

• 18
        lottis30 kirjoitti:

Kaikille synnytys ei ole show tapahtuma ja pelkkä lehmän rykäisy !

• fndgh

Outoa toimintaa. Minulta kysyttiin lupa lääkäriharjoittelijan paikallaoloon jo pelkästään siihen kun kävin näyttämässä pelkkää kipeää kurkkua ja korvaa ja lääkäri ei muuta tehnyt kuin kokeili sillä puutikulla, näytti harjoittelijalle miltä suu näyttää, sitten puhdisti korvan ja näytti harjoittelijalle ja määräsi lopuksi antibiootit tulehduksen pois ajamiseksi.

Ja muilta kavereilta olen kuullut samaa, että aina on kysytty lupa ennen ennenkuin on potilasta saanut käsitellä millään tavalla.

• dfghs

Misä sää kuvittelet näiden opiskelijoiden oppivan kirurgisia toimenpiteitä, jos eivät saa koskaan kokeilla? Lukemalla kirjasta vai?

• professori

Kokeneita lääkäreitä on koulutetava lisää,esim.suljetut kyläkoulut lääketieteelliseen uusiokäyttöön.

• nyt nyt
        professori kirjoitti:

Kokeneita lääkäreitä on koulutetava lisää,esim.suljetut kyläkoulut lääketieteelliseen uusiokäyttöön.

Julkisen terveydenhuollon sairaalat ovat opetussairaaloita. Ne mainostaa jo nettisivuillakin siitä. Jos et halua että opiskelijat/kandit harjoittelevat "sinulla" voit aina mennä yksityiselle puolelle ja maksaa siitä. Miten niitä uusia ammattilaisia tulee, jos ei livenä voi asiosta tehdä?

• Osastonlääkäri
        nyt nyt kirjoitti:

Julkisen terveydenhuollon sairaalat ovat opetussairaaloita. Ne mainostaa jo nettisivuillakin siitä. Jos et halua että opiskelijat/kandit harjoittelevat "sinulla" voit aina mennä yksityiselle puolelle ja maksaa siitä. Miten niitä uusia ammattilaisia tulee, jos ei livenä voi asiosta tehdä?

Henkilökohtaisesti voin sanoa, että kandivaiheessa minua jännitti niin hirveästi potilaat, että harkitsin tutkijan uraa. Olin hyvin kriittinen itseni suhteen ja ajattelin, että myös potilaat ovat kriittisiä minua kohtaan ja jostakin ilmeestä tai eleestä huomaavat, että tuopa on epävarma = surkea ihminen. Edelleenkin minulla on riittämättömyyden ja epävarmuuden kokemuksia, ja aina ilahduttaa se pieni kiitos tai joku sanomaton ele, että olen voinut tehdä jotain hyvää potilaan eduksi. Sitten yleisesti:
        -Lähtökohtaisesti ei ole sen epävarman kandin tehtävä kysyä lupaa läsnäololleen, vaan sen erikoislääkärin, joissain tapauksissa erikoistuvan lääkärin.
        -Aina voi kieltäytyä, joskin ymmärrän että jos ihan yllättäen kandilauma pelmahtaa sisään, niin sitä jää helposti nikottelemaan
        -Useilla erikoisaloilla on edelleen EML eli erikoismaksuluokka, en tiedä mitä siitä joutuu maksamaan ylimääräistä, mutta silloin kandit ja erikoistuvat pysyvät poissa.
        -Muistutuksen, valituksen ym. voi aina tehdä myös jälkeenpäin, ja tietenkin voi etukäteen ilmoittaa, ettei halua kandeja paikalle.
        -Kaikkien ei tarvi olla kandien "uhreja", mutta teoriamuotoisen opetuksen lisäksi tällaiset mestari-kisälli -opetukset ovat elintärkeitä. Ei ruumiilla tai Anne-nukeilla voi kaikkea oppia.
        -Itse ole sen kaltaisessa työssä, että mietin etukäteen potilaita, jotka todennäköisesti suostuvat kandiopetukseen. Sitten käyn henkilökohtaisesti kysymässä että sopiiko ja annan myös jonkinlaisen arvion kuinka monta kandia on tulossa.
        -Gynekologian kurssin käyneenä ja myös amanuenssina kyseisellä erikoialalla olleena voin vakuuttaa, ettei siellä nyt kenenkään värkkejä sillä silmällä katsota. Niin olen mies.
        -Ja lopuksi. Ei lääkärit, ainakaan minun tuntemat, koe olevansa Jumalasta seuraavia. Aina saa sanoa vastaan, esittää eriävän mielipiteen, kritisoida ym. Niin tekevät monet potilaat tai heidän omaisensa, eikä siitä joudu millekään mustalle listalle.

• tuntemattomat?
        Osastonlääkäri kirjoitti:

Henkilökohtaisesti voin sanoa, että kandivaiheessa minua jännitti niin hirveästi potilaat, että harkitsin tutkijan uraa. Olin hyvin kriittinen itseni suhteen ja ajattelin, että myös potilaat ovat kriittisiä minua kohtaan ja jostakin ilmeestä tai eleestä huomaavat, että tuopa on epävarma = surkea ihminen. Edelleenkin minulla on riittämättömyyden ja epävarmuuden kokemuksia, ja aina ilahduttaa se pieni kiitos tai joku sanomaton ele, että olen voinut tehdä jotain hyvää potilaan eduksi. Sitten yleisesti:
        -Lähtökohtaisesti ei ole sen epävarman kandin tehtävä kysyä lupaa läsnäololleen, vaan sen erikoislääkärin, joissain tapauksissa erikoistuvan lääkärin.
        -Aina voi kieltäytyä, joskin ymmärrän että jos ihan yllättäen kandilauma pelmahtaa sisään, niin sitä jää helposti nikottelemaan
        -Useilla erikoisaloilla on edelleen EML eli erikoismaksuluokka, en tiedä mitä siitä joutuu maksamaan ylimääräistä, mutta silloin kandit ja erikoistuvat pysyvät poissa.
        -Muistutuksen, valituksen ym. voi aina tehdä myös jälkeenpäin, ja tietenkin voi etukäteen ilmoittaa, ettei halua kandeja paikalle.
        -Kaikkien ei tarvi olla kandien "uhreja", mutta teoriamuotoisen opetuksen lisäksi tällaiset mestari-kisälli -opetukset ovat elintärkeitä. Ei ruumiilla tai Anne-nukeilla voi kaikkea oppia.
        -Itse ole sen kaltaisessa työssä, että mietin etukäteen potilaita, jotka todennäköisesti suostuvat kandiopetukseen. Sitten käyn henkilökohtaisesti kysymässä että sopiiko ja annan myös jonkinlaisen arvion kuinka monta kandia on tulossa.
        -Gynekologian kurssin käyneenä ja myös amanuenssina kyseisellä erikoialalla olleena voin vakuuttaa, ettei siellä nyt kenenkään värkkejä sillä silmällä katsota. Niin olen mies.
        -Ja lopuksi. Ei lääkärit, ainakaan minun tuntemat, koe olevansa Jumalasta seuraavia. Aina saa sanoa vastaan, esittää eriävän mielipiteen, kritisoida ym. Niin tekevät monet potilaat tai heidän omaisensa, eikä siitä joudu millekään mustalle listalle.

> -Ja lopuksi. Ei lääkärit, ainakaan minun tuntemat, koe olevansa Jumalasta seuraavia. Aina saa sanoa vastaan, esittää eriävän mielipiteen, kritisoida ym. Niin tekevät monet potilaat tai heidän omaisensa, eikä siitä joudu millekään mustalle listalle.

Mistähän johtuu, että täällä kirjoitellaan kovin mielellään noita potilaita kovin ymmärtäviä juttuja?
        Voi sanoa jopa vastaankin!!!
        Kuitenkin kun ollaan kahdestaan siellä vast. otolla, niin käytännöt voivat olla kovin erilaisia, jopa päinvastaisiakin?

• Harjoittelukenttä?

Esittelivät he itsensä TV:ssä kuinka eteviä he olivat aloillaan sekä kuinka heitä piti kohdella.Nyt on kuitenkin ilmaantunut aina rakennusteollisuudesta ja Laivanrakennuksesta aina kirurgiaan asti tuo heidän etevyytensä,jonka suomalainen ammattitaito joutuu viimeistelemään. Kuuluu varmaan nykymatematiikkaan nähdä' halpana tulokset,ja luulisi tunteetkin muuttuvan ismeineen,samanlaisiksi kuin kirjoittajalla leikkauspöydällä,jos hänen ennakkoasenteet ovat sitten olleet mitkä tahansa?

• Anonyymi

Minut leikkasi yleislääkäri, sektion. Olin 2 vuotta kivuissa ja lapsettomuus tämän jälkeen. En saanut valittaa leikanneelle, koska sektion kuuluu olla kipeä. Eikä papereissa lukenut mitään komplikaatioista, joten kiputuntemukset ja liikkeen rajoitteet olivat minun ininää. Ainostaan yksi: Neuvolatäti sanoi ettei ole normaalia ja valita. Yritin, ei onnistunut. sain lapsettomuushoidoilla toisen lapsen jonka leikkasi kirurgi, toivuin heti,HETI. En tarvinnut ihmeemmin kipulääkkeitä kotoutumisen jälkeen. Ihmettelin aikaisemmin miten sektioleikatut äidit toipuivat nopeasti ja minä en. Vasta vuosia myöhemmin tarkistin että oli erikoistuva lääkäri, eikä vielä tänä päivänä ole kirurgi. Ei kysytty lupaa, äijä tuli saliin kun olin puudutettu ja hävisi salista niin etten koskaan nähnyt enää. Ei osannut suomea, ei osannut pyytää oikein instrumentteja vaan ojentaja arpoi ja kysyi tätäkö tarkoitat. En unohda ikinä. Huusin kivusta kotona aina kun nousin sängystä ja yritin hoitaa vauvaa kivuissa. Luulin että oli normaalia.

• Anonyymi

Suurimman osan leikkauksista tekee erikoistuvat lääkärit. Itse olin parisen vuotta sitten parissa kirurgisessa leikkauksessa ja molemmat leikkaukset teki erikoistuva lääkäri, toisella kerralla ensimmäinen lääkäri kävi tarkastamassa miten leikkaus etenee (olin puudutettuna, joten pystyin seuraamaan).

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      138
      4248
    2. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      89
      2059
    3. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      2041
    4. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      64
      1699
    5. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1482
    6. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      136
      1452
    7. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      102
      1352
    8. Nainen olet valoni pimeässä

valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      74
      1256
    9. Oletko sä luovuttanut

Mun suhteeni
      Ikävä
      98
      1191
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      118
      1080
    Aihe