ärsyttävä neuvola

jdij77

joo, miks tulee aina semmonen olo, et olis jotenkin tilivelvollinen sille nlantädille? onks muita jotka inhoo neuvolassa käymistä?

Käyn siellä, koska siellä on vauvavaaka ja et ne vähän kertois mitä missäkin iässä suurin piirtein on odotettavissa, mutta aina siellä ruvetaan kyseleen meidän elämästä ja sitten kirjotellaan sinne ruudulle jotain muistiinpanoja, välillä saakin sitten muissa paikoissa kuulla ihan legendaa itsestään. esim. jälkitarkastus: niin, sulla oli sitten se raskausmyrkytys.. -what, eikä oo ollut, mitä ihmettä.?

Onko pakko muuttua ns. tiukkapipoksi, noitten takia kun ne ei muuten tajua, että mä olen siellä se Asiakas?

71

6423

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Milllllllllla

miusta tuntuu kans että ne on vähän turhan kyyliä siellä neukussa. Just kuulin uutisen hetki sitten että nykyään neuvolat velvotetaan kyselemään, täytyy saada kokonaiskuva koko perheen elämästä, esim. äidin ja isän ruokavalioista, harrastuksista jne. WTF? mitähän perkelettä se heille kuuluu vaikka mies söis matoja ja jois moottoriöljyä, jos lapset on terveitä kaikesta huolimatta? Ja se muistiinpanojen tekeminen alko kyrpii viime raskaudessa minuukin. Lääkäri varsinkin kirjotti JOKA IKISEN sanan konekiväärikirjoituksella muistiin. On voinu olla hyviä juttuja :D huh huijakkaa...

Kun kakkonen oli ihan viimosillaan ni neuvolan tätsykkä kysy että haluanko että tulee synytyksen jälkeen kotiin tekemään ensimmäisen tarkastuksen vauvalle. Sanoin etten haluu, ku neuvola on tuossa about 300 metrin päässä ja oli kevät eli ei edes kylmä enää, olisin ihan hyvin voinu kävellä vauvan kanssa sinne. No sitten kun soitin aikaa niin sihteeri ilmotti että tätsy onkin tulossa meille käymään jo seuraavana päivänä, oli varannu ajan heti kun olin synnyttäny, mutta ei edes viittiny meile ilmottaa. Tuli vähän sellanen olo että halus tullu meille vähän kyyläämään että miten meillä eletään. Ja yks tuttu joka synnytti suurin piirtein samoja aikoja ku mie sano että heidänkin neukkutäti oli "unohtanu" ettei tarvii/haluta häntä kotikäynnille. Hirveetä kyttäämistä.

Lapsia käytän ihan mielelläni siellä että katotaan ne painot, pituudet ym. mutta mitään syväluotaavaa haastattelua elämäntulanteesta en ole valmis antamaan, ihan vaan siitä syystä ettei se heille kuulu. Mutta onneks nuo kerrat harvenee sitä mukaa kun lapset kasvaa. ja kun rokotteidenkaan takia sinne ei olla menossa niin voi olla että kun kakkonen täyttää vuoden niin käydään siitä lähtien vain lääkärintarkastukset ellei muuta tarvetta ilmene.

eli vastauksena kysymyksees, ET OLE AINUT. :) on meitä muitakin jotka ei vaan ihan periaatteestakaan tykkää tilittää neukkutädille arjen jokaista kiemuraa.

• erilainen..

Ihan erilainen kokemus kyllä täällä - esikoisen odotuksen ja parin vuoden iän ajan ja kakkosen raskauden ajan olen nyt neuvolassa muutaman viimevuoden ravannut ja mä menen sinne aina oikein mielelläni.
      Ei minulla ole sellaista tunnetta, että minua kytättäis tai kuulusteltais tai "syväluodattais".
      Ihan normaalia jutustelua ja kysymyksiä - puolin ja toisin.
      Minusta on hyvä, että pitävät minusta ja lapsistani huolta. Arvostan.

• meillä ei juoruta

omista asioista puhua jos ei tahdo. Ne kyselee, muttei niihin tarvi vastata. Tottakai ne utelee jos kiltisit vaan kerrot asiasi.

Minä en koskaan ole lapsiani käyttänyt neuvolassa ja ovat jo aikuisia, en ole tarvinnut niitä palveluja. Kun lapset ovat sairaina yksityinen lääkäri on paras vaihtoehto.

Koulussakin kysellään terkkarin paperissa kaikkee, mutten oo vastannu, laittanu ruksia vaan etten vastaa.

Sanoin lapsillekin, että sanokaa vaan että ei meillä saa puhua kotiaisoista ja se loppu siihen, kukaan ei voi pakottaa puhumaan ventovieraalle ihmiselle kotiasioista.

• huvittava paikka

Voit katsoa netistä niistä "odotuksista", mutta nekin ovat ihan turhia, koska lapset oppivat asioita omaan tahtiinsa.

Itsekkään en välittäisi käydä neuvolassa juuri tuon kyttäämisen ja käyrillä vertailemisen takia, mutta jotenkin tuntuu velvoitteeksi käydä siellä kumminkin. Vastailen ohimennen, lyhyesti ja ympäripyöreästi kysymyksiin, ja lähden huvittuneena pois, kun lapset ovat yhteiskunnalle kuin jotain tulevaa siitoskarjaa.

Kaksivuotis-tarkastuksessa lapsi jutusteli ihan sujuvasti asioita, mutta neuvolantäti oli sitä mieltä, että puolen vuoden kuluttua PITÄÄ mennä uudestaan, ja laittaa lapsi puheterapiaan, kun ei kuulemma puhu tarpeeksi montaa sanaa peräkkäin! Naureskelin taas tuollekkin jutulle, ja jätin väliin sen "erikostarkastuksen". Lapsi oli kolmen vanha, kun seuraavan kerran velvollisuudesta käytiin neuvolassa. Nyt oli naikkonen ihmeissään, miten sujuvasanainen ja TODELLA puhelias lapsi onkaan verrattuna muihin hänen "tarkastamiinsa" kolmevuotiasiin :)

• äiti+4

yksityisen neuvolan palveluita. Itse käytin jo raskausaikana

• hugga72

Moni onkin tässä sanonut, että ne ohjeet, mitä ei halua noudattaa voi laskea toisesta korvasta ulos. Mutta minua harmittaa ihan todella, että neuvolan henkilökunnasta voi löytyä ihmisiä, jotka esittävät omia mielipiteitään muka virallisena ja luotettavana suosituksena tai jopa käyttävät käskymuotoa.

Minulle osui tällainen neuvolalääkäri ja tahdon todella uskoa, että hän oli yksittäistapaus. Sektion jälkeisessä jälkitarkastuksessa, hän kysyi minulta tarvitsenko ehkäisyneuvontaa, johon vastasin että en tarvitse. Hän kuitenkin jatkoi aihetta kysymällä käytänkö ehkäisyä, johon vastasin, että en käytä. Hän kysyi miksi en käytä ja minä vastasin. Ok, tähän asti.

Sitten hän ilmoitti, että nyt pitää kuitenkin sitten pitää ainakin vuoden tauko, ennenkuin saa raskautua uudelleen. Minä tiedustelin syytä ja mainitsin, ettei synnytyssairaalan lääkäri ollut puhunut minkäänlaisen tauon tarpeellisuudesta. Neuvolan lääkäri sanoi tähän vain, että kyllä nyt pitää pitää ainakiin vuoden tauko ja mieluummin enemmänkin. Sitten hän vaihtoi nopeasti puheenaihetta ja rupesi selittämään kuinka minä soittaisin nyt samalla viikolla ehkäisyneuvontaan ja kirjoitti minulle samallaa puhelinnumeroa lapulle.

Yritin vielä kysyä syytä hänen väittämälleen, mutta hän sanoi kolmannenkin kerran vain, että pitää pitää vuosi ainakin taukoa.
      No niin, yrittäkää nyt ymmärtää. Hän siis kielsi lääkärin auktoriteettiinsa nojaten minua yrittämästä saada lapsia vuoteen. Minä tiedän kokemuksesta jo, että lapsia ei tuosta noin vaan saada. Hän ei suostunut perustelemaan ja lopputulemaksi jää, että hän valehteli kun antoi ymmärtää sen olevan niin ehdoton sääntö. Muut asiaa kommentoineet "asiantuntijat" ovat Suositelleet 0-6 kk taukoa. Eikä kukaan toinen ole yrittänyt käskenyt minua.

Jonkun mielestä voi kuulostaa pikkuasialta, mutta jos lasten saaminen ei sinun elämässäsi ole yksi tärkeimmistä asioista, niin ei tarvitse olettaa, että kaikki muut ovat samanlaisia. Monille se on todella ISO asia. Ja vaikka minä en kuunnellutkaan itse tämän lääkärin ohjeita, niin harmittaa todella, jos yhdeltäkin perheeltä jää saamatta nämä elämän suuret ilot vain jonkun toisen ihmisen mielipiteen vuoksi..

Niin ja minun mielestäni ei ole neuvolan asia antaa ehkäisyKäännytystä, vaan neuvoa niitä, jotka haluavat asiasta keskustella.

• Sektion..

jälkeen pitäisi odottaa vuosi ennen uutta raskautta siitä syystä, että kohdun haava ehtii parantua kunnolla ja kestää tulevan synnytyksen supistelut! Ihan on oikealla asialla ollut, mutta ei vaan ole ymmärtänyt selittää miksi.

• hugga72
        Sektion.. kirjoitti:

jälkeen pitäisi odottaa vuosi ennen uutta raskautta siitä syystä, että kohdun haava ehtii parantua kunnolla ja kestää tulevan synnytyksen supistelut! Ihan on oikealla asialla ollut, mutta ei vaan ole ymmärtänyt selittää miksi.

Vai niin, toiset lääkärit sanoo, ettei mun tarvi taukoja pidellä, yleisimmät ohjeet viittaa 3-6 kk:n taukoon, eikö tämä kyseinen lääkäri ollut perillä näistä ammattikuntansa eriävistä näkemyksistä, kun ei sitten viitsinyt mainita, että kyseessä on toki sitten VAIN hänen suosituksensa.

Olen edelleen huolissani kyseisen lääkärin tavasta toimia ammatissaan. Ei tarvi toisten ajatella mun parasta mun puolesta, pelkkiin omiin NÄKEMYKSIINSÄ nojaten ja niiden pohjalta Käskyttäen. Edelleen korostan, että monen elämän merkittävimmissä kysymyksissä, olisi kyllä sopivaa noudattaa hiukan varovaisempaa linjaa.

• missä on se järki
        hugga72 kirjoitti:

Vai niin, toiset lääkärit sanoo, ettei mun tarvi taukoja pidellä, yleisimmät ohjeet viittaa 3-6 kk:n taukoon, eikö tämä kyseinen lääkäri ollut perillä näistä ammattikuntansa eriävistä näkemyksistä, kun ei sitten viitsinyt mainita, että kyseessä on toki sitten VAIN hänen suosituksensa.

Olen edelleen huolissani kyseisen lääkärin tavasta toimia ammatissaan. Ei tarvi toisten ajatella mun parasta mun puolesta, pelkkiin omiin NÄKEMYKSIINSÄ nojaten ja niiden pohjalta Käskyttäen. Edelleen korostan, että monen elämän merkittävimmissä kysymyksissä, olisi kyllä sopivaa noudattaa hiukan varovaisempaa linjaa.

Kyllä ihan yleinen suositus on, ettei sektion jälkeen vuoteen saisi raskautua, jotta kohdun haava ehtii parantua.

En tiedä keitä nämä mainitsemasi "ammattilaiset" ovat, mutta eivät taida olla kovinkaan ammattilaisia, kerta heidät itsekin laitoit heittomerkkeihin.

Toivottavasti ei kohtusi repeä vain, koska pitää pitää kiirettä lasten saannin kanssa. Ei tehnyt minulle tiukkaa odottaa vuotta sektion jälkeen vaikka kuinka oli kova vauvakuume. Mielelläni annan aikaa lapselleni kasvaa. Enkä ota riskiä, että menetän kokonaan mahdollisuuden saada lapsia ja menetän seuraavan vauvan vain vuoden odottelun takia.

• eiurqpieurr

tullut tänne puhumaa omista asioista. Ei kenenkään ole pakko vastata kauhean uteiliden ihmisten kysymyksiin. Elä omaa elämää äläkä kuuntele toisten mielipiteitä. Minä ainakin en koskaan vastaa sellasiin kyssäreihin mitä en halua kenenkäänt ietävän.

• rouvaska

Älkää ihmeessa kertoko asioistanne ja elämästänne, jos ette halua kuulla arvostelua. Varmaan moni erehtyy kertomaan siksi, miksi minäkin erehdyin. Eli luulee oman elämänsä kestävän neuvolatädin tutkivan katseen ja valikoivan kuulon. Suuri erehdys. Jos et syö kuin robotti kolmen tunnin välein ja pilkulleen ohjeiden mukaan, on hiukan kyseenalaista sovellutko äidiksi.

Sanonkin nykyään miehelleni neuvolaan lähtiessäni, että on taas tapaaminen ehdonalaisvalvojan kanssa.

• fisutt

Meillä on aivan ihana neuvolan täti ja neuvolassa on aina tosi kiva käydä. En muista, että siellä olisi kirjoitettu koneelle mitään muuta kuin nuo vauvan mitat ja rokotukset ym. mitä asiaan kuuluu. Ja muista asioista on mukava rupatella siinä samalla kun katsotaan sitä vauvan kasvua ja kehitystä. Sijaisista en ole kyllä tykännyt, kun on yleensä melko nuoria, joilla ei ole mitään omaa kokemusta tai kokemuksesta opittua tietoa, vaan kaikkiin kysymyksiin vastataan kuin suoraan oppikirjasta ja käyriä syynätään turhankin tarkasti.

• Möössööö

Heh, voi kun syynättäiskin, olisin mielelläni tilivelvollinen :)
      Elikkä meillä menee niin päin että terveydenhoitaja katsoo lapsen pituuden ja painon, antaa rokotteet tms., katsoo muuta mitä kulloinkin on tarpeen katsoa ja sitten moimoi!
      Kyllä se joka kerran kysyy miten on mennyt tai mitä teille kuuluu, mutta jos siihen oikeasti lähtee vastaamaan, niin tulee pian tunne, että "älä ala mulle avautumaan..." Eli pitäisi kai vastata että "Kiitos, tosi hyvin mennyt ja on niin ihanaa. Tsekkaapas tämä lapsi niin päästään lähtemään."
      Nimenomaan kaipaisin keskusteluyhteyttä ja kai terkkari jotain neuvojakin voisi antaa niihin tilanteisiin, mitä olen esiin ottanut. Mutta vastaukset em. pulmatilanteisiin on olleet "no, sellaista se tämänikäisten kanssa on" tai jotain muuta hyvääpäivääkirvesvartta. On vielä jo pitemmän työuran tehnyt tapaus, eli luulisi löytyvän perstuntumaa mikä muilla perheillä on toiminut eli mitä voisi ainakin kokeilla. Jo raskausaikana nyppi kun olisin kaivannut tukea äidiksitulemisen henkisiin myllerryksiin, mutta kun niistä alkoi puhumaan, käteen työnnettiin esitettä vertaistukiryhmästä (ihan ok, olen käynyt) tai ohitettiin puhe ja alettiin esittelemään kestovaippoja (ihan oikeasti!). Terkkari on sinänsä ok tyyppi, tukea ei vaan tule tai se ei ole sellaista mitä kuvittelin neuvolasta saatavan.

• yfjjjg

keskustelusta huomaa, että neukkutätei on sit moneen junaan, niin ku meit muitaki ;)

varmaan toimii suhde silloin, jos tädin kanssa ollaan ihan samoilla linjoilla tai se on muuten vaan rento avarakatseinen tyyppi, mut monesti oon kuullut et kitkaa tulee just niitten äitien kanssa, jotka ei noudata suosituksia, esim. ei haluu rokotuttaa tai osallistua johonkin. Ja etenkin silloin alkaa hankausenergiaa ilmenemään, jos äiti ei oo heti törmäyksen sattuessa, koonnut itseänsä ja näyttänyt kuka määrää heidän elämässään kaapin paikan. Monet kiltit ihmiset on niin päältäkäveltävissä, että sopivan terhakka neuvolantäti ottaa ohjat käsiinsä ja alkaa vähän tönimään, no luuletteko, että nää kiltit ihmiset jotka hiljaa ja huomaamattomasti murjottaa siellä tuolilla, ajattelee kenties kovin kilttejä ajatuksia. EI tod. No läheisille kyllä uskalletaan avautua sit, siitä kauheesta pirttihirmutädistä, siellä meidän neuvolassa.
      Kannattais tätienkin oppia, että epävarman oloisia ja hiljaisia ihmisiä ei kannata alkaa painostamaan vaan heihin tulee suhtautua yhtä varauksellisesti kuin he suhtautuvat sinuun, vaikka he joskus hiukan juttelisivatkin..

• Mielipide täältä

Mä tykkään käydä neuvolassa. Meillä on mukava neuvolantäti, joka ei mielestäni turhia utele. Itse olen sitä mieltä, että on neuvolassa kuuluukin keskustella perheasioista lapsen hyvinvoinnin takia. Varmasti löytyy kuitenkin näitä terkkoja, jotka vaan ihan uteliaisuudesta kysyy intiimejä asioita, mutta asiallinen keskustelu perheasioista on yksi neuvolakäyntien sisältö.

• olenpa tyhmä...

Nyt näitä lukiessa tunnen itseni ihan typeräksi :( Olen meinaan niitä jotka kiltisti kertoo kaiken mitä kysytään. Olen monesti ihmetellyt joitakin kysymyksiä, esim. ensimmäisellä äitiysnla käynnillä kyselivät mm. asunnomme kokoa, huoneiden lukumääriä jne... ajattelin vaan että jospa huolehtivat onko tarpeeksi iso kämppä, kun lapsia on 3 (2 on miehen ed. liitosta) Ihmettelin myös miksi udeltiin miehen työpaikkaa, työnantajaa, puh nrot ja kaikki... kaikki haluttiin juurta jaksain selvittää ?!

Olen urheilija ja ruokavalioni on ollut jo pidemmän aikaa enemmän kuin kunnossa, mutta jostain syystä nltäti alkoi väittämään vastaan. Lopulta hyvä ettei kaikki ollut ruokavaliossani pielessä! Olin itku kurkussa kun pois lähdin.. en voinut käsittää mikä meni vikaan. Mutta näitä vastauksianne lukiessa heräsin, olinko ihan pässi narussa? Nla täti tahtoi olla joka asiassa vähän eri mieltä mutta aina oli (omasta mielestään) oikeassa.

• aloittaja.........

kirjoitat: "neuvolassa kuuluukin keskustella perheasioista lapsen hyvinvoinnin takia",
        mitä tarkoitat?

p.s. kiitos kommenteista, en siis ole ainut varautunut

• En ole
        aloittaja......... kirjoitti:

kirjoitat: "neuvolassa kuuluukin keskustella perheasioista lapsen hyvinvoinnin takia",
        mitä tarkoitat?

edellinen kirjoittaja, mutta vastaan silti..

Eli kyllähän se koko perheen hyvinvointi näkyy myös siinä vauvan/lapsen elämässä. Jos koko perheellä tai äidillä tai isällä "menee huonosti" niin kyllähän se vaikuttaa sen lapsen elämään.

• yfjjjg
        olenpa tyhmä... kirjoitti:

Nyt näitä lukiessa tunnen itseni ihan typeräksi :( Olen meinaan niitä jotka kiltisti kertoo kaiken mitä kysytään. Olen monesti ihmetellyt joitakin kysymyksiä, esim. ensimmäisellä äitiysnla käynnillä kyselivät mm. asunnomme kokoa, huoneiden lukumääriä jne... ajattelin vaan että jospa huolehtivat onko tarpeeksi iso kämppä, kun lapsia on 3 (2 on miehen ed. liitosta) Ihmettelin myös miksi udeltiin miehen työpaikkaa, työnantajaa, puh nrot ja kaikki... kaikki haluttiin juurta jaksain selvittää ?!

Olen urheilija ja ruokavalioni on ollut jo pidemmän aikaa enemmän kuin kunnossa, mutta jostain syystä nltäti alkoi väittämään vastaan. Lopulta hyvä ettei kaikki ollut ruokavaliossani pielessä! Olin itku kurkussa kun pois lähdin.. en voinut käsittää mikä meni vikaan. Mutta näitä vastauksianne lukiessa heräsin, olinko ihan pässi narussa? Nla täti tahtoi olla joka asiassa vähän eri mieltä mutta aina oli (omasta mielestään) oikeassa.

et varmasti ollut pässi, mutta muistathan viheltää pelin poikki, jos alkaa itsestä siltä tuntua!

äiti ja isä eivät nimittäin ole edesvastuussa neuvolaan lapsensa kasvattamisesta. Satuin jokin aika sitten lukemaan kaksplussan samaa aihetta käsitelleestä keskusteluketjusta, että muuan terv.hoitaja oli usuttanut sosiaaliviraston kotikäynnille perheeseen, jonka lapsi ei kasvanut, ilmeisesti muutamaan kuukauteen painoa, vaan pelkkää pituutta. Äiti oli kyllä vakuuttanut syöttvänsä lastaan..!?

Kirjoittaja itse suhtautui asiaan muistaakseni tyynesti, mutta minua sen kuuleminen suorastaan inhotti. Onneksi on varmasti erittäin harvinaista. Ei tosin ollut ainut siinä ketjussa, jonko kotona oli käyty ns. syyttä. Että on niillä jotain valtaa näköjään.

• aloittaja.....
        En ole kirjoitti:

edellinen kirjoittaja, mutta vastaan silti..

Eli kyllähän se koko perheen hyvinvointi näkyy myös siinä vauvan/lapsen elämässä. Jos koko perheellä tai äidillä tai isällä "menee huonosti" niin kyllähän se vaikuttaa sen lapsen elämään.

en vieläkään ymmärrä, mitäs se neuvolaan kuuluu?,

asia erikseen, jos vanhemmat tai jompikumpi pyytävät apua, tai on havaittu jotakin rikollista, mutta mitäs esim. se kuuluu neuvolalle, kumpi vaihtaa vaipat ja auttaako mies kotona tai onko lapsi ollut mummilla hoidossa... näitäkin kun kysytään jopa toistuvasti, jos ei äiti tajua vastata.

kokemusta on..

• aloittaja....
        aloittaja..... kirjoitti:

asia erikseen, jos vanhemmat tai jompikumpi pyytävät apua, tai on havaittu jotakin rikollista, mutta mitäs esim. se kuuluu neuvolalle, kumpi vaihtaa vaipat ja auttaako mies kotona tai onko lapsi ollut mummilla hoidossa... näitäkin kun kysytään jopa toistuvasti, jos ei äiti tajua vastata.

kokemusta on..

sitä siis tarkotan, että kukas se nyt määrittelee milloin asiat on "huonosti"? (päivänselvät asiat erikseen)..

Neuvolassa käyminen on tosiaan vapaaehtoista, mutta eikö sitä sisältöäkin vois olla niinku asiakkaan tarpeiden mukaisesti, kaikki ei haluu mennä sinne todistamaan pätevyyttään kerran kuussa.

• niitä on
        yfjjjg kirjoitti:

et varmasti ollut pässi, mutta muistathan viheltää pelin poikki, jos alkaa itsestä siltä tuntua!

äiti ja isä eivät nimittäin ole edesvastuussa neuvolaan lapsensa kasvattamisesta. Satuin jokin aika sitten lukemaan kaksplussan samaa aihetta käsitelleestä keskusteluketjusta, että muuan terv.hoitaja oli usuttanut sosiaaliviraston kotikäynnille perheeseen, jonka lapsi ei kasvanut, ilmeisesti muutamaan kuukauteen painoa, vaan pelkkää pituutta. Äiti oli kyllä vakuuttanut syöttvänsä lastaan..!?

Kirjoittaja itse suhtautui asiaan muistaakseni tyynesti, mutta minua sen kuuleminen suorastaan inhotti. Onneksi on varmasti erittäin harvinaista. Ei tosin ollut ainut siinä ketjussa, jonko kotona oli käyty ns. syyttä. Että on niillä jotain valtaa näköjään.

Minulla on lapsi jo niin iso, että on neuvolahommista päästy jo eroon. Meillä oli kyllä todella ihana neuvolatäti, joka ei koskaan arvostellut eikä hössöttänyt.

Mutta silloin aikoinaan kun tulin sairaalasta kotiin, ja neuvolatädin piti tehdä kotikäynti, niin tämä meidän täti olikin kipeä ja tuli sijainen. Voi (piip), meinasin heittää koko tädin ulos, kun hän hartaasti tutkiskeli koriste-esineitä ja kaikkea mahdollista, verhoistakin kyseli että miksi ne pitää tuollaiset olla... siis voiko tuollaista kyylää olla olemassakaan?!

• No ei..

kokemusta on..

multa kyllä mitään vaipan vaihtamiskysymyksiä olla kysytty. Enemmänkin tyyliin, mites teillä on kesä menny ja onko helteet vaivannu ym. Itsellä niitä tyhmiä kysymyksiä neuvolassa vasta riittääkin mutta asiallisia vastauksia olen saanut :)

Ehkä sitä apuakin on monien vanhempien vaikea kysyä, vaikka sitä vailla olisivatkin ja sitä on helpompi kysyä jos neuvolassa kysytään miten menee ja miten jakselet, hoitaako mieskin vauvaa jne.

• Kyllitätsky

kokemusta on..

jos neuvolantäti kyselee että kumpi vaihtaa vaipan,hui,hui,
        kamalaa kun KESKUSTELLAAN..
        Kannattaisko ottaa rennommin?
        Mikä vaikeus siihenkin ois vastata??

Sano suoraan sitten sille neuvolatätille että mitä se sulle kuuluu jos et
        tollasiin voi vastata!! Varmastikaan ei enää kyselisi.
        Mulle ei tuottaisi mitään ongelmia vastata tollaseen.

Kerropa joku muukin sua harmittanut kysymys,
        haluaisin kovasti ymmärtää mikä sut suututtanut.

• öadlkjföalkjföaljföl

kokemusta on..

Neuvolaan se kuuluu sen verran, että jos lapsella on jostain syystä perheessä paha olla, neuvolalla on ilmoitusvelvollisuus sossuun. Näin olen ymmärtänyt asian olevan. On hyvä, että sossutapaukset tulevat ilmi neuvoloissa, mutta tietysti on riski aina, että niin sanottua kunnon perhettä kytätään turhaan.

Kaverini perhettä hänen mielestään kytättiin neuvolassa, koska perheen lapsi oli pullukka. Perheen ruokavaliota tivattiin ja kyseltiin liikunta- ja vapaa-ajan tottumuksista. Tiesin kyllä, ettei kaverini perheessä urheilla ja pulla maistuu aikuisille ja lapsille, mutta en silti nähnyt kaverini perhettä ongelmaperheenä, vaikkei esim. meidän perheessä voisi kuvitellakaan elää samalla tavalla, koska meillä liikutaan ja syödään terveellisesti. Mutta heidän tarinansa päättyi sinänsä asiallisesti, saivat ruokavalioon opastusta ja aloittivat lapsen kanssa uintia ja muuta mukavaa perheen yhteistä liikuntaa ja niimpä lapsikin on pituuskasvun ja oikean ruokavalion myötä sutjakoitunut. Varmaan se kyseleminen tuntui kiusalliselta, koska kaverini siitä mainitsi, mutta hän otti opikseen ja alkoi tehdä terveellisempiä ruokia ja lopetti pullien jatkuvan antamisen lapsille.

• aloittaja...
        Kyllitätsky kirjoitti:

jos neuvolantäti kyselee että kumpi vaihtaa vaipan,hui,hui,
        kamalaa kun KESKUSTELLAAN..
        Kannattaisko ottaa rennommin?
        Mikä vaikeus siihenkin ois vastata??

Sano suoraan sitten sille neuvolatätille että mitä se sulle kuuluu jos et
        tollasiin voi vastata!! Varmastikaan ei enää kyselisi.
        Mulle ei tuottaisi mitään ongelmia vastata tollaseen.

Kerropa joku muukin sua harmittanut kysymys,
        haluaisin kovasti ymmärtää mikä sut suututtanut.

Keskustelua se olisikin jos molemmat osapuolet olisivat yhdenvertaisia, vaan kun toisen tehtäväksi on annettu hankkia perheistä tietoa ja arvioida näiden pätevyyttä lapsiensa kasvattamisessa, niin silloin sitä keskustelua voi kutsua hyvin kuulusteluksi.

Tässä sunkin kommentissa näkyy sitten se tosiseikka mitä pelkäsin jo aloituksessa, eli suosittelet mulle rentoutumista. Itsellenikin on selvää, että jos en halua kertoa avoimesti perheeni asioista kuulustelijoille, niin leimaudun tiukkapipoksi, minun mielestäni tämä ei ole oikein, kyllä muualla täällä maailmassa saa valita kenelle puhuu ja mistä asioista, mutta ei sitten näköjään tuolla neuvolassa.

Ihan sivuhuomiona aiheeseen liittyen niin kyllä mä tykkään, että neuvola on huippujuttu, en koskaan ennestään kuvitellut että mulle tulis tällaisia ongelmia siellä, ettei just mun tätskä osaa pitää oikeaa etäisyyttä, kun yleensä kaikkialla se käy niinku luonnostaan, kun ihmiset tapaa toisiansa.

• Mielipide täältä
        aloittaja......... kirjoitti:

mitä tarkoitat?

Lastenneuvolan tehtävä on lapsen kasvuseurannan lisäksi tukea koko perhettä. Koko perheen tilanne vaikuttaa aina ilman muuta lapseen niin hyvässä kuin pahassa. Siksi neuvolassa kysellään koko perhettä koskevia kysymyksiä. Kurjaa, jos joku ei tätä ymmärrä ja pitää kysymyksiä vain neuvolantädin sairaalloisena uteliaisuutena. Sitä en toki kiellä, etteikö näitä uteliaita neuvolantätejä olisi, jotka vaan ihan juorujen toivossa kyselee asiaankuulumattomia kysymyksiä.

Tuntuu, että juurikin niillä ihmisillä ei kaikki ole perheessä aivan kohdallaan, jotka pitävät ihan normaaleja kysymyksiä (esim. osallistuuko isä lapsen hoitoon) neuvolantädin uteliaisuutena. Miten ihmeessä näihin kysymyksiin vastaaminen voi olla hankalaa ja vastenmielistä, jos kaikki on perheessä suht hyvin? Lapsenne hyvinvointiahan siinä seurataan.

• Mielipide täältä
        Mielipide täältä kirjoitti:

Lastenneuvolan tehtävä on lapsen kasvuseurannan lisäksi tukea koko perhettä. Koko perheen tilanne vaikuttaa aina ilman muuta lapseen niin hyvässä kuin pahassa. Siksi neuvolassa kysellään koko perhettä koskevia kysymyksiä. Kurjaa, jos joku ei tätä ymmärrä ja pitää kysymyksiä vain neuvolantädin sairaalloisena uteliaisuutena. Sitä en toki kiellä, etteikö näitä uteliaita neuvolantätejä olisi, jotka vaan ihan juorujen toivossa kyselee asiaankuulumattomia kysymyksiä.

Tuntuu, että juurikin niillä ihmisillä ei kaikki ole perheessä aivan kohdallaan, jotka pitävät ihan normaaleja kysymyksiä (esim. osallistuuko isä lapsen hoitoon) neuvolantädin uteliaisuutena. Miten ihmeessä näihin kysymyksiin vastaaminen voi olla hankalaa ja vastenmielistä, jos kaikki on perheessä suht hyvin? Lapsenne hyvinvointiahan siinä seurataan.

Vielä lainaus stm:n sivuilta:

"Lastenneuvolat
        Lastenneuvolan tehtävänä on edistää alle kouluikäisten lasten ja heidän perheidensä terveyttä ja hyvinvointia sekä kaventaa perheiden välisiä terveyseroja. Lastenneuvolassa seurataan ja edistetään lapsen fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista kasvua ja kehitystä sekä tuetaan vanhempia turvallisessa, lapsilähtöisessä kasvatuksessa ja lapsen hyvässä huolenpidossa sekä parisuhteen hoitamisessa. Lisäksi neuvolassa edistetään lapsen kasvu- ja kehitysympäristön sekä perheen elintapojen terveellisyyttä.

Terveydenhoitaja tekee kotikäynnin ennen ja jälkeen synnytyksen ja tarvittaessa muulloinkin. Vanhempia tuetaan myös vanhempainryhmien avulla.

Neuvolatoimintaa säätelevän asetuksen mukaan neuvolassa järjestetään alle kouluikäisille vähintään 15 määräaikaistarkastusta, joista viisi tekee lääkäri yhdessä terveydenhoitajan kanssa. Näistä kolme on nk. laajaa terveystarkastusta, jossa arvioidaan koko perheen hyvinvointia ja vanhempien tuen tarpeita. Runsas puolet tarkastuksista tehdään alle 1-vuotiaille. Ylimääräisiä tarkastuksia suositellaan tarpeen mukaan. Olennainen osa tapaamisten sisällöstä koostuu perheen tarpeiden ja lapsen kehitysvaiheen mukaisesta terveysneuvonnasta. Lapsi saa neuvolassa rokotusohjelmaan kuuluvat rokotukset.

Neuvolassa pyritään havaitsemaan lapsiperheiden erityisen tuen tarpeet mahdollisimman varhain ja järjestämään tarkoituksenmukainen tuki ja apu. Lastenneuvolat tekevät moniammatillista yhteistyötä muiden lapsiperheiden parissa työskentelevien kanssa."

http://www.stm.fi/sosiaali_ja_terveyspalvelut/terveyspalvelut/perusterveydenhuolto/neuvolat

Myös Finlexin sivuilta voi käydä lukaisemassa, mitä Lastensuojelulaki määrää...

• kääkkä81
        Mielipide täältä kirjoitti:

Mites se vaikuttaa lapsen hyvinvointiin, jos isi ei vaihda vaippoja.?
        hep.

ihan oikeessa on ap
        sun mutus voi jättää omaan arvoonsa. Noiden neuvovien tätien mutujen pelossahan täälläkin on "huonot" vanhemmat kirijotellu..

• Mielipide täältä
        kääkkä81 kirjoitti:

Mites se vaikuttaa lapsen hyvinvointiin, jos isi ei vaihda vaippoja.?
        hep.

ihan oikeessa on ap
        sun mutus voi jättää omaan arvoonsa. Noiden neuvovien tätien mutujen pelossahan täälläkin on "huonot" vanhemmat kirijotellu..

Jollekin äidille saattaa olla vaikeaa alkaa itse oma-aloitteisesti kertoa neuvolantädille, että on väsynyt vauvan hoitoon, kun isä ei siihen osallistu. Siksi nämä kysymykset isän osallistumisesta vauvan hoitoon aiheellisia. Miksi siis ottaa niistä nokkiinsa?

Missään vaiheessa en ole sanonut, että neuvolantädit ovat oikeassa kaikissa ohjeissaan ym. ja ymmärrän täysin sen, että ihmiset "huonoista ohjeista" tai sairaalloisesta utelusta närkästyy. Ap ihmetteli aloitusviestissä, että miksi perheen elämästä kysellään neuvolassa. Tähän olen viesteilläni kommentoinut.

• Neljän äiti
        aloittaja... kirjoitti:

Keskustelua se olisikin jos molemmat osapuolet olisivat yhdenvertaisia, vaan kun toisen tehtäväksi on annettu hankkia perheistä tietoa ja arvioida näiden pätevyyttä lapsiensa kasvattamisessa, niin silloin sitä keskustelua voi kutsua hyvin kuulusteluksi.

Tässä sunkin kommentissa näkyy sitten se tosiseikka mitä pelkäsin jo aloituksessa, eli suosittelet mulle rentoutumista. Itsellenikin on selvää, että jos en halua kertoa avoimesti perheeni asioista kuulustelijoille, niin leimaudun tiukkapipoksi, minun mielestäni tämä ei ole oikein, kyllä muualla täällä maailmassa saa valita kenelle puhuu ja mistä asioista, mutta ei sitten näköjään tuolla neuvolassa.

Ihan sivuhuomiona aiheeseen liittyen niin kyllä mä tykkään, että neuvola on huippujuttu, en koskaan ennestään kuvitellut että mulle tulis tällaisia ongelmia siellä, ettei just mun tätskä osaa pitää oikeaa etäisyyttä, kun yleensä kaikkialla se käy niinku luonnostaan, kun ihmiset tapaa toisiansa.

Oletko itse kysellyt vastaavia asioita neuvolatädin elämästä? Minä Siinä sen nopeasti näkee, miten tasavertaisia te olette hänen mielestään.

• suut suppuun vaan

pääsee eroon kun alat utelemaan hänen perheen asioista siinä samassa. Näin minä tein, ja eipä ole koskaan udellut meidän perheestä mitään kun tietää että vastakysymys tulee aivan varmasti.

Muuten sanonta on: Kaikkea saa kysyä, mutta kaikkeen ei tarvitse vastata.

• rouvaska

; )

kiitos vinkistä täytyypä kokeilla.

• päältäkävelty

Ei nyt suoranaisesti liity neuvolaan, sori, mutta liippaa aika läheltä kuitenkin ja kun joku tossa yllä kirjoitti "päältäkäveltävistä" ihmisistä, niin ajattelin kertoa oman tapaukseni.

Olen nimittäin just sellanen päältäkäveltävissä oleva, olen aika nuori ja hiukan epävarma. Tästä on aikaa jo, mutta kun olin raskaudessani yliajalla, niin neuvolan th ehdotti menemään synnärille tsekkaukseen yhden virtsaplussan (vai puolikasko se oli) takia. Ei se muuten olisi ilmeisesti ollut kovin hälyttävää, ja hän soittikin varmistaakseen voinko mennä, mutta koska oli pitkät pyhät tulossa ja raskauteni yliajalla, hän päätti ottaa varman päälle. Synnärille ottivat yöksi, kun halusivat tutkia oliko raskausmyrkytys alkamassa. Sanoivat aamulla päätettävän käynnistetäänkö.

Ilmoitin tässä vaiheessa toiveeni, ettei raskautta käynnistettäisi ilman syytä, koska en ollut vielä kuin vasta viikon yli. Reaktio oli hyvin hämmästynyt: Miksi, et halua?
      Sanoin, että mielelläni odottelisin vielä, jos lähtisi itsestään tulemaan. Illalla lueskelin vielä pöydällä lojuvaa lehtistä käynnistyksestä, jossa heti ekana vakuutettiin, että käynnistystä ei koskaan aloiteta ilman hyvää syytä: joita olivat mm. raskausmyrkytys tai 42 viikot tai joku jättimäinen vauva. Nukahdin luottavaisin mielin.

Yöllä minulla tuli ennakoivat supistukset ja ajattelin tyytyväisenä, että kyllä se sieltä aikanaan tulee.

Aamulla odotin lääkäriä saapuvaksi ja toivoin pääseväni kotiin. Lääkäri tulikin ja aloitti (oli selvästi tietoinen toiveestani) sanomalla, että kyllä hän nyt käynnistää synnytyksen, minä yritin epäuskoisena vähän vikistä, että eihän tässä mitään pitänyt olla, johon lääkäri totesi tiukkaan sävyyn, että onhan tuota verenpainettakin ja yliajalla ollaan jo. Minulla ei ollut verenpaine kohonnut, minulla on nimittäin se naurettavalta kuulostava "valkotakkisverenpaine". Olin edellisiltana pyytänyt verenpainemittarin itselleni lainaan ja mittaillut saaden aivan normaaleja lukemia. Olin myös nämä lukemat ilmoittanut hoitajille ja he olivat vieneet minulle jo tuodut vp-lääkkeet pois.

Mutta lekuri ilmeisesti päätti minun valehtelevan. Olen todellakin "päältäkäveltävissä" olevaa tyyppiä ja alunperinkin heikko vastarintani murtui siihen. Lopetin vikisemästä ja alistuin vastoin tahtoani käynnistykseen. Kaduttaa aina kun ajattelen sitä. Mutta nyt täytyy vaan kerätä itsevarmuutta, seuraavaan yritykseen. Minun kannaltani helpompi olisi toki, jos henkilökunta kuuntelisi meitä heikkojakin eikä jyräisi omalla asemallaan, silloin kun on ei löydy vaadittavia syitä toimenpiteille. Olenkin aika varma, että päättivät vain hoitaa minut pois alta, kun olivat jo kerran osastolle ottaneet, pois seuraavan tieltä...

• omppa pommppaaa

Joo asia on kinkkinen. Käynnistääkö vaiko eikö. Jos menee vaan viikon yli se on rajoilla. Mutta jos menee 2 viikkoa jo yli niin sitten on jo hyvä käynnistää. Käynnistyksiähän joudutaan eräissä tapauksissa tekemään jo ihan rutiinin omaisestikin. Tärkeetä on, että vauva ei kasva liikaa kohdussa, vaan syntyy sopivan painoisena. sopivat painot alkaa noin 3 kg ja 5 kg on jo aika iso vauva. Jos kaikki kävis usein ultrassa, niin ehkei syntyis kovin iisooja lapsia !!!!!

Toiset lapset syntyy helposti ja toiset synnytkset on hiukkasen puidempiä.

Neuvola on ihan hyvä paikka, siis kun seurataan raskautta mitataan mahaa ja kuunnellaan sikiön sydän ääniä ja käydään raskaus ja synnytys ja lastenhoito valmennuksessa. Ikävä kyllä säästöt ovat iskeneet. Nyt tällä hetkellä jopa niiden on vaikea päästä synnytys sairaalassa käymään, jotka haluaisivat. Kierrokset ovat monessa kaupungissa kokonaan lopetettu. Tässä tosin osittäin vedotaan myös puhtaus näkökulmiin.
        Toki neuvola myös tekee virtsatestejä. pitäähän tutkia, virtsan aineita. Tämäkin tähtää vauvan hyvinvointiin. Normaali nainen ottaa tän kaiken ihan rutiinin omaisena tutkintana ja purkaa stressin sitten kavereilleen.

Sitten kun lapsi on syntynyt. neuvolan täti normaalisti käy kotona tarkistamassa, ettei lapsi tukehdu kopassa olevaan irto tavaroihin. Näin heidän kuuluu tehdä ja se kuuluu heidän tehtäviinsä. Tästäkin tosin ollaan luopumassa säästösyistä, mikä on tosi huono asia. On ikävää, että lapsen saa viedä synnäriltä ihan mihin vain, kunhan vaan joka hakee synn'äriltä pois. Tämän sanon siksi mitä olen nähnyt. En siksi mitä olen kuullut tehtävän. On ikävä tosi asia, että kaikki jotka saavat lapsia eivät kykene vanhemmiksi, koska he eivät jätä päihteitä, eivätkä mene hoitoon. Lasten kasvatus päihteiden vaikutuksen alaisena on paitsi laitonta, myös kurjaa sekä lapsille, että heidän koulunkäynnillen että terveydelleen.

Naistwen pitää aina ajatella syntyviä ja syntymättömiä lapsiaan siinä, missä niitä jo syntyneitäkin. Ottakaa ihmeessä neuvoja kokeneemmilta.Neuvolan käynnit on suunniteltu ja toteutetaan lapsen parasta ajatellen. Jos joku neuvolan täti joskus tekee ilmoituksen eteenpäin, niin hän tekee sen pakosta ammattinsa puolesta. Hänen on pakko tehdä se. Laki velvoittaa kaikki virassa toimivat tekemään vääryyttä nähdessään lapsen elämässä tekemään lastensuojelu ilmoituksen. Koska ihmiset ovat niin ovelia huijatessaan terveyden huolto henkilö kuntaa, neuvolatyöntekijöiden on pakko olla todella kuuntelevaisia, ja siksi joskus tehdään myös vääriä ilmoituksia. Mutta ajatelkaapas sitä, että jos se joskus se väärä ilmoitus osuu kohdalle, siitä ei yleensä ole haittss. Mutta jos tällä hinnalla edes ne joilla on kotona tosi huonot olosuhteet pääsevät ajoissa sieltä pois, enen kuin ghe ovat todella pahasti vaurioituneita. Kotona tapahtuvat asiat voivat johtaa sukupolvia eteenpäin. Huumeitten käytön lisääntyminen on todella huolestuttva asia. On todella ikävää kuulla, että on ihmisiä, jotka ovat korvaushoidossa ja raskaana. En ymmärrä, kuin ka näissä olosuhteissa voisi syntyä terveitä lapsia. Palkon on myös lapsia., jotka ovat riippuvaisia huumeista syntyessään. Tämäkin on todella huolestuttava asia. En osaa sanoa, kuinka monta tälläistä vuosittain syntyy. Mutta tiesd'än, että näitäkin vauvoja syntyy, sitä ei voim kykaan enään nykypäivänä kiistää.

• alottelija....
        omppa pommppaaa kirjoitti:

Joo asia on kinkkinen. Käynnistääkö vaiko eikö. Jos menee vaan viikon yli se on rajoilla. Mutta jos menee 2 viikkoa jo yli niin sitten on jo hyvä käynnistää. Käynnistyksiähän joudutaan eräissä tapauksissa tekemään jo ihan rutiinin omaisestikin. Tärkeetä on, että vauva ei kasva liikaa kohdussa, vaan syntyy sopivan painoisena. sopivat painot alkaa noin 3 kg ja 5 kg on jo aika iso vauva. Jos kaikki kävis usein ultrassa, niin ehkei syntyis kovin iisooja lapsia !!!!!

Toiset lapset syntyy helposti ja toiset synnytkset on hiukkasen puidempiä.

Neuvola on ihan hyvä paikka, siis kun seurataan raskautta mitataan mahaa ja kuunnellaan sikiön sydän ääniä ja käydään raskaus ja synnytys ja lastenhoito valmennuksessa. Ikävä kyllä säästöt ovat iskeneet. Nyt tällä hetkellä jopa niiden on vaikea päästä synnytys sairaalassa käymään, jotka haluaisivat. Kierrokset ovat monessa kaupungissa kokonaan lopetettu. Tässä tosin osittäin vedotaan myös puhtaus näkökulmiin.
        Toki neuvola myös tekee virtsatestejä. pitäähän tutkia, virtsan aineita. Tämäkin tähtää vauvan hyvinvointiin. Normaali nainen ottaa tän kaiken ihan rutiinin omaisena tutkintana ja purkaa stressin sitten kavereilleen.

Sitten kun lapsi on syntynyt. neuvolan täti normaalisti käy kotona tarkistamassa, ettei lapsi tukehdu kopassa olevaan irto tavaroihin. Näin heidän kuuluu tehdä ja se kuuluu heidän tehtäviinsä. Tästäkin tosin ollaan luopumassa säästösyistä, mikä on tosi huono asia. On ikävää, että lapsen saa viedä synnäriltä ihan mihin vain, kunhan vaan joka hakee synn'äriltä pois. Tämän sanon siksi mitä olen nähnyt. En siksi mitä olen kuullut tehtävän. On ikävä tosi asia, että kaikki jotka saavat lapsia eivät kykene vanhemmiksi, koska he eivät jätä päihteitä, eivätkä mene hoitoon. Lasten kasvatus päihteiden vaikutuksen alaisena on paitsi laitonta, myös kurjaa sekä lapsille, että heidän koulunkäynnillen että terveydelleen.

Naistwen pitää aina ajatella syntyviä ja syntymättömiä lapsiaan siinä, missä niitä jo syntyneitäkin. Ottakaa ihmeessä neuvoja kokeneemmilta.Neuvolan käynnit on suunniteltu ja toteutetaan lapsen parasta ajatellen. Jos joku neuvolan täti joskus tekee ilmoituksen eteenpäin, niin hän tekee sen pakosta ammattinsa puolesta. Hänen on pakko tehdä se. Laki velvoittaa kaikki virassa toimivat tekemään vääryyttä nähdessään lapsen elämässä tekemään lastensuojelu ilmoituksen. Koska ihmiset ovat niin ovelia huijatessaan terveyden huolto henkilö kuntaa, neuvolatyöntekijöiden on pakko olla todella kuuntelevaisia, ja siksi joskus tehdään myös vääriä ilmoituksia. Mutta ajatelkaapas sitä, että jos se joskus se väärä ilmoitus osuu kohdalle, siitä ei yleensä ole haittss. Mutta jos tällä hinnalla edes ne joilla on kotona tosi huonot olosuhteet pääsevät ajoissa sieltä pois, enen kuin ghe ovat todella pahasti vaurioituneita. Kotona tapahtuvat asiat voivat johtaa sukupolvia eteenpäin. Huumeitten käytön lisääntyminen on todella huolestuttva asia. On todella ikävää kuulla, että on ihmisiä, jotka ovat korvaushoidossa ja raskaana. En ymmärrä, kuin ka näissä olosuhteissa voisi syntyä terveitä lapsia. Palkon on myös lapsia., jotka ovat riippuvaisia huumeista syntyessään. Tämäkin on todella huolestuttava asia. En osaa sanoa, kuinka monta tälläistä vuosittain syntyy. Mutta tiesd'än, että näitäkin vauvoja syntyy, sitä ei voim kykaan enään nykypäivänä kiistää.

heh! Sori nyt vaan, mut eiköhän sen paikan nimeks kannattas ihan avoimuuden nimissä laittaa vaikka perhevalvontavirasto...

Täällä on tullu jo parikin vastausta, joista on käynyt ilmi, että erääksi neuvoloiden tehtäväksi mielletään myös perheen asioiden urkkiminen ja kyttäys.

Sitä vaan mietin, että kannattaskohan th:t laittaa lisäkoulutukseen. Poliisikuulustelijoilla on nimittäin vähän pidempi koulutus tähän kyseiseen tehtävään. Osataan me monet äidit olla nimittäin niin kieroja... Itse olen vaihtanut suurimman osan vaipoista, vaikka th:n mielestä miehen pitää vaihtaa joka toinen, ja näin minä annoin ymmärtää meidänkin perheessä käyvän..

Samalla vois muuttaa neuvolan pakolliseks, kaikille vanhemmille ja muuttaa suositukset ehdottomiks käskyiks.

NIIN NEUVOLANTÄTI, TULE NYT TYÖNTÄMÄÄN NE DEE-TIPAT MEIDÄN VAUVAN SUUHUN!!

no en mä näin raivostunut ole mitä annan ymmärtää, paljastinpa nyt eräänkin asian, mistä sitä kipinää on saatu tädin kanssa aikaan..

• mami75

Eipä mulla ole tuollaisia kokemuksia... Meillä neuvolassa mitataan ja jutellaan niitä näitä. Toki alkuraskaudesta käytiin ruokavaliota läpi sekä liikunnan harrastamista, mutta eipä noihin ole jumituttu. Kotioloista ei ole kysytty mitään... Ainoa asia mikä harmittaa, on että, mun kohdalle sattui suhteellisen nuori neuvola täti. Eli hänellä ei kovin paljoa tunnu olevan kokemusta. Ja koska sairastan erästä kroonista tautia niin mulla oli aluksi paljonkin kysyttävää liittyen raskauteen ja tähän tautiini. Onneksi vastauksia on sitten löytynyt muualta. Hän ei myöskään oikein osaa sanoa juuta eikä jaata joihinkin kysymyksiini liittyen esim jalkojen kipeytymiseen tms.
      Olisin toivonut ehkä vähän kokeneempaa neuvola tätiä näin esikoista odottaessa.

• samat sulle

oiskohan jossain kokenut terveyden hoitja kysypän ajanvarauksen puolelta, joss saisit sieltä ajan toiselle hoitajalle. !!!

• se veronmaksaja

Älkää ihmeessä menkö ollenkaan sinne neuvolaan. Ilmaista terveydenhoitoa ja seurantaa veronmaksajien rahoittamana, ja siitä sitten täällä yks sun toinen nirppanokka uusavuton ruikuttaa. Hoitakaa kakaranne ja itsenne itse, synnyttäkää vaikka saastaisessa punkassanne pullonkorkkien keskellä, ja olkaa ihmeessä kuin ellun kanat, kunhan teette sen itse omalla kustannuksellanne...

• hymyssä suin

heh ..onko tämäpäiväiset lääkkeet jo otettu ;)

• sovi kaikille..
        hymyssä suin kirjoitti:

heh ..onko tämäpäiväiset lääkkeet jo otettu ;)

Se vaan kyllä nykään on se vanhemmuus enemmän tai vähemmän hukassa. Sen takia kyseleevät kun ei aina näy ulospäin, että voiko se äiti huonosti ja jaksaako. Niin monet pienten lasten vanhemmat eroovat nykyään kovin helposti ei jakseta mitään vastoinkäymisiä. Kyllä neuvolalla on oikeus ja vähän velvollisuuskin "udella" kuulumisia, eihän siihen tarvi vastata jos se loukkaa." Neuvolan ämmä ei päätä kuinka paljon minä lisäännyn"----julisti eräskin nuori äiti, teki 3 lasta peräkkäin, erosi alkoi juopottelemaan kun "noita kakaroita ei kestä selvinpäin". Lapset otettiin huostaan, koska niiden isä oli samanlainen juoppo. Sillä tiellä ovat, lapset hoitaa ja kasvattaa yhteiskunta. Kanatti lisääntyä.....Olisi saanut "neuvolanämmä" laittaa putket tukkoon jo ekasta kakarasta.

• kyttäkyylä
        sovi kaikille.. kirjoitti:

Se vaan kyllä nykään on se vanhemmuus enemmän tai vähemmän hukassa. Sen takia kyseleevät kun ei aina näy ulospäin, että voiko se äiti huonosti ja jaksaako. Niin monet pienten lasten vanhemmat eroovat nykyään kovin helposti ei jakseta mitään vastoinkäymisiä. Kyllä neuvolalla on oikeus ja vähän velvollisuuskin "udella" kuulumisia, eihän siihen tarvi vastata jos se loukkaa." Neuvolan ämmä ei päätä kuinka paljon minä lisäännyn"----julisti eräskin nuori äiti, teki 3 lasta peräkkäin, erosi alkoi juopottelemaan kun "noita kakaroita ei kestä selvinpäin". Lapset otettiin huostaan, koska niiden isä oli samanlainen juoppo. Sillä tiellä ovat, lapset hoitaa ja kasvattaa yhteiskunta. Kanatti lisääntyä.....Olisi saanut "neuvolanämmä" laittaa putket tukkoon jo ekasta kakarasta.

Nykyään sitä ja nykyään tätä, vanhaan hyvään aikaan oli kaikilla hommat hienosti hanskassa. Voi tätän nykymenoa...

Neuvolan tehtävä kyllä on jonkinverran kytätä sitä perheen elämää, kas kun ne heittiötapaukset kun eivät itse ilmottaudu. Minua ei ole häirinnyt heidän kyttäämisensä, ei ole luurankoja kaapeissa, siinäpä syynäävät. Jos se kyttääminen pelastaa yhdenkin mukulan vaikkapa insesti-isukilta tai piilojuoppoäidiltä niin eiköhän se silloin tarpeen ole ollut. Vaikka sitten vähän kunnollisiakin vanhempia on kytätty.

• aloittaja...

kerro toki ketkä suomessa ovat verojenmaksuusta vapautettuja ihmisryhmiä, itse en tunne ainuttakaan henkilöä...

siteeraa myös nyt ihmeessä, kuka nirppanokkaili ja ruikutti. Minä olen nyt kuullut useampikin tarinoita joissa neuvolan täti tai muu terveydenhuoltohenkilö on toiminut ammattitaidottomasti, siis ainakin yleisessä levityksessä olevan materiaalin antaman tehtäväkuvauksen vastaisesti.

Kuka täällä paljastui uusavuttomaksi? En huomannut häntä/heitä.

Äh en viitsi, edes enempää perata aivopieruasi. Tosiasia kuitenkin on että vihasi ja helveksuntasi muita ihmisiä kohtaan on epäterveellistä ja vahingoittavaa lapsillesi, eikä kaltaisiasi ulkokultaisia, yksikään neuvolantäti saa narautettua vaikka syytä olisi...

• Autonuvola

käyttänyt lapsiani neuvolassa!! Ei ole ollut tarvista, Lääkäripalvelut saa yksityiseltä tai tekkarista jos lapsi on kipeaä.
      En ymmärrä miksi siellä pitäs juosta joka viikko tai kuukausi... ihan turhaan. Me ollaan pärjättäy ilman niitä uteliaita ihmisiä. Lapseni ovat jo aiuisia ja osalla omia lapsia.

Minusta neuvolan tarkoitus on vaan kytätä toisten ihmiseten perheitä, ja juoruta sitten heidän asiansa jokapaikkaan.

En edes tiedä mitä neuvolassa tehdään, pitääkö sinne mennä joka päivä vai joka viikko? Juodaanko siellä piväkahvit ja katsellaan elokuvia vai mitä ne neuvoo?? Pyykinpesua vai siivousta???

• neuvolan puolesta

"Minusta neuvolan tarkoitus on vaan kytätä toisten ihmiseten perheitä, ja juoruta sitten heidän asiansa jokapaikkaan"

Toivon todella, ettei tämä ole yleinen mielipide ihmisten keskuudessa!!! Ensinnäkin kaikki terveydenhuoltoalalla työskentelevät ovat vaitiolovelvollisia eli eivät saa kertoa potilasasioita eteenpäin kuin vaikka pyytääkseen apua jossain asiassa kollegaltaan. Muille potilaille ei saa kertoa, millä asialla edellinen potilas oli jne. Jos vaitiolovelvollisuuden rikkoo, on se rikos! Toisekseen kirjoitat vielä päätteeksi, ettet edes tiedä mitä neuvolassa tehdään - miten siis voit ensin ilmaista mielipiteesi neuvolan tarkoituksesta? Aika junttimaista ja asiaan perehtymättömyyttä... Jos neuvolassa kysytään omasta mielestä asiatonta, voi kysyä että miksi sinä sellaista kysyt? Jos jättää vastaamatta ihan tavalliseen kysymykseen ja tuumaa ettei se sinulle kuulu, alkaa kyllä kellä tahansa hälytyskellot soimaan että miksi hän ei halua vastata? Onko jotain vialla/hätänä...

• aloittaja....

Näitä vastauksia luekellessa, on pakko huomauttaa, että hyvin monet ovat siis sitä mieltä, että neuvola ON todellisuudessa perhevalvontavirasto ja se on suorastaan Suotavaa.

Tämän todellisuuden ja neuvolan markkinoinnin ristiriita on varmasti kaikille näkyvä. Tämä on siis epäkohta.

Minä en ole mikään täyspäiväinen valvontayhteiskuntaa kammoksuva aktivisti, mutta koska tämä koskettaa minun elämääni on ollut helppo havaita, että erilaisuus on rikkautta, ja kasvatusvapaus ja muut ylevät sanahelinät koskevatkin vain poliittisesti kuumia kansanosia, sateenkaariperheitä ja maahanmuuttajia.

Minulla ei ole mitään luurankoja kaapissa, mutta erityistarkkailu tuntuu jo olevan päällä ja en suostu ottamaan leimaa otsaani sen takia, että kuljen päälaumasta hiukan sivussa. Rakastan lapsiani, ja haluan heidän parastaan, vaikka se tarkoittaisi joidenkin suositusten noudattamatta jättämistä. Hlökohtaisesti en ymmärrä, että neuvola kirjaa ylös, ainakin meillä, vapaaehtoisissa valintakysymyksissä meidän tekemämme päätökset, silloinkin, kun päätös on merkityksetön mahdollisesti tulevaisuudessa saamamme hoidon kannalta.

Minä vastustan ajatusta siirtää omien lapsieni kasvatusvaltaa neuvolaan, enkä pidä siitä että neuvolassa korostetaan ja painostetaan tekemään tiettyjä yleisesti hyvänä pidettyjä ratkaisuja.

Te muut lampaat, voitte minun puolestani tehdä omat valintanne, mutta en näe syytä miksi puolustella osan neuvolahenkilökunnan selvästi ammattitaidotonta lähestymistapaa työhönsä ja heidän virheitään, joista täällä on ollut esimerkkejä..

• työäiti 555

siis kaikki työn tekijät on vain ihmisiä. Kukaan ei ole täydellinen. Uskon kuitenkin, että kaikki saavat neuvolasta hyvää ja tasa-arvoista palvelua. Ei ole mitään syytä mennä tarkastuksiin yksityispuolelle. Ja kyllä terveyskeskus normaali flussassakin on ihan hyvä paikka. On toki tilanteita, jotka vaatii erikois juttuja, mutta yleensä ei terveillä lapsilla.

Kaikkien on syytä ottaa Pakolliset rokotukset. Niistä harvemmalle on haittaa. Ja osa on todettu jo vaaralliseksi joillekin ja poistettu ohjelmasta.

Neuvolan täti tietää mikä sit on tarkempi ohjelma.

Kyllähän toki lapset voivat selvitä ihan terveinäkin ilman neuvolaa, mutta on myös niitä, joilla on synnynnäisiä oireita, tai pää ei kasva riittävästi. Pientä lasta< pitää myös käsitellä tosi varovasti. Koska aukile on todella herkkä. Jos aukileen alainen osa vaurioituu, siitä jää lapselle elin ikäiset vammat. Näitä löytyy jopa Ýou tubessa.

Älkäämme unohtako maailmalla kuolleita vauvoja. Näitä on. Ja niistäkin löytyy kuvia ja videoita. Huomion arvoista on, että myös täällä Suomessa löytyy uusavuttomuutta. Ja pelkoa ja ymmärtämättömyyttä. Tämä kohdistuu varsinkin sairaaloihin ja kätilöihin. Tämäkin on aivan turhaa. Kätilökin tekee valitsemaansa työtä, ei häntä kohtaan tarvi pelkoa tuntea. Kunnioitusta kylläkin.

• aloittaja...
        työäiti 555 kirjoitti:

siis kaikki työn tekijät on vain ihmisiä. Kukaan ei ole täydellinen. Uskon kuitenkin, että kaikki saavat neuvolasta hyvää ja tasa-arvoista palvelua. Ei ole mitään syytä mennä tarkastuksiin yksityispuolelle. Ja kyllä terveyskeskus normaali flussassakin on ihan hyvä paikka. On toki tilanteita, jotka vaatii erikois juttuja, mutta yleensä ei terveillä lapsilla.

Kaikkien on syytä ottaa Pakolliset rokotukset. Niistä harvemmalle on haittaa. Ja osa on todettu jo vaaralliseksi joillekin ja poistettu ohjelmasta.

Neuvolan täti tietää mikä sit on tarkempi ohjelma.

Kyllähän toki lapset voivat selvitä ihan terveinäkin ilman neuvolaa, mutta on myös niitä, joilla on synnynnäisiä oireita, tai pää ei kasva riittävästi. Pientä lasta< pitää myös käsitellä tosi varovasti. Koska aukile on todella herkkä. Jos aukileen alainen osa vaurioituu, siitä jää lapselle elin ikäiset vammat. Näitä löytyy jopa Ýou tubessa.

Älkäämme unohtako maailmalla kuolleita vauvoja. Näitä on. Ja niistäkin löytyy kuvia ja videoita. Huomion arvoista on, että myös täällä Suomessa löytyy uusavuttomuutta. Ja pelkoa ja ymmärtämättömyyttä. Tämä kohdistuu varsinkin sairaaloihin ja kätilöihin. Tämäkin on aivan turhaa. Kätilökin tekee valitsemaansa työtä, ei häntä kohtaan tarvi pelkoa tuntea. Kunnioitusta kylläkin.

"siis kaikki työn tekijät on vain ihmisiä. Kukaan ei ole täydellinen. Uskon kuitenkin, että kaikki saavat neuvolasta hyvää ja tasa-arvoista palvelua. Ei ole mitään syytä mennä tarkastuksiin yksityispuolelle. Ja kyllä terveyskeskus normaali flussassakin on ihan hyvä paikka. On toki tilanteita, jotka vaatii erikois juttuja, mutta yleensä ei terveillä lapsilla. "

Tästä olen aivan samaa mieltä. Virheitä sattuu ja kaikki eivät aina osaa huomioida erilaisten asiakkaiden tarpeita, olisi hyvä, jos th ei pyytämättä puhuisi omista mielipiteistään vaan pyrkisi vaan tekemään selväksi viralliset suositukset. Myöskään neuvolan th ei saisi yrittää ohjailla asiakkaiden omia elämänvalintoja, joskus saattaa tässäkin tietenkin vahinkoa tulla, mutta se on toisaalta aika vakavaa ja ylittää täysin th:n valtuudet. Jos asiakkaasta ja th:sta tulee ystäviä, niin jutelkoot sitten mistä lystäävät, mitä se mulle kuuluu..

"Kaikkien on syytä ottaa Pakolliset rokotukset. Niistä harvemmalle on haittaa. Ja osa on todettu jo vaaralliseksi joillekin ja poistettu ohjelmasta. Neuvolan täti tietää mikä sit on tarkempi ohjelma. "

Minulle ei ole kerrottu neuvolassa mistään pakollisista rokotuksista. (Hyvä th!! ) Tämä johtuu siitä, että pakollisia rokotuksia ei ole. Th tosin unohti mainita, että rokotukset ovat tietenkin vapaaehtoisia, (voi minkä teit th!!) Vapaaehtoisuuteen kuuluu se, että valinta on siis ensisijassa vanhempien. Jos he eivät pyydä apua valinnan tekemiseen, Th:n EI mielestäni kuulu sitä antaa!! Se loukkaa vanhempien vapaaehtoisen valinnan tekemisoikeutta!!

• Miksi..
        aloittaja... kirjoitti:

"siis kaikki työn tekijät on vain ihmisiä. Kukaan ei ole täydellinen. Uskon kuitenkin, että kaikki saavat neuvolasta hyvää ja tasa-arvoista palvelua. Ei ole mitään syytä mennä tarkastuksiin yksityispuolelle. Ja kyllä terveyskeskus normaali flussassakin on ihan hyvä paikka. On toki tilanteita, jotka vaatii erikois juttuja, mutta yleensä ei terveillä lapsilla. "

Tästä olen aivan samaa mieltä. Virheitä sattuu ja kaikki eivät aina osaa huomioida erilaisten asiakkaiden tarpeita, olisi hyvä, jos th ei pyytämättä puhuisi omista mielipiteistään vaan pyrkisi vaan tekemään selväksi viralliset suositukset. Myöskään neuvolan th ei saisi yrittää ohjailla asiakkaiden omia elämänvalintoja, joskus saattaa tässäkin tietenkin vahinkoa tulla, mutta se on toisaalta aika vakavaa ja ylittää täysin th:n valtuudet. Jos asiakkaasta ja th:sta tulee ystäviä, niin jutelkoot sitten mistä lystäävät, mitä se mulle kuuluu..

"Kaikkien on syytä ottaa Pakolliset rokotukset. Niistä harvemmalle on haittaa. Ja osa on todettu jo vaaralliseksi joillekin ja poistettu ohjelmasta. Neuvolan täti tietää mikä sit on tarkempi ohjelma. "

Minulle ei ole kerrottu neuvolassa mistään pakollisista rokotuksista. (Hyvä th!! ) Tämä johtuu siitä, että pakollisia rokotuksia ei ole. Th tosin unohti mainita, että rokotukset ovat tietenkin vapaaehtoisia, (voi minkä teit th!!) Vapaaehtoisuuteen kuuluu se, että valinta on siis ensisijassa vanhempien. Jos he eivät pyydä apua valinnan tekemiseen, Th:n EI mielestäni kuulu sitä antaa!! Se loukkaa vanhempien vapaaehtoisen valinnan tekemisoikeutta!!

luulit että se rokotusten suostumuspaperi piti allekirjoittaa jos rokotukset ei olisi vapaaehtoisia?

• aloittaja...
        Miksi.. kirjoitti:

luulit että se rokotusten suostumuspaperi piti allekirjoittaa jos rokotukset ei olisi vapaaehtoisia?

YKSI Kysymys vain: Siis Mikä Paperi??

Never heard, never seen...

• No minulle..
        aloittaja... kirjoitti:

YKSI Kysymys vain: Siis Mikä Paperi??

Never heard, never seen...

ainakin annettiin allekirjoitettavaksi sellainen paperi, että annan suostumuksen siihen, että lapselleni annetaan rokotusjärjestelmän (vai mikä se on) mukaiset rokotukset.

• tapsanmuija
        No minulle.. kirjoitti:

ainakin annettiin allekirjoitettavaksi sellainen paperi, että annan suostumuksen siihen, että lapselleni annetaan rokotusjärjestelmän (vai mikä se on) mukaiset rokotukset.

minäkään en ole kuullutkaan tällaisesta paprusta ja alle 2v lapseni ovat kaikki rokotukset ottaneet.

• No onpas..
        tapsanmuija kirjoitti:

minäkään en ole kuullutkaan tällaisesta paprusta ja alle 2v lapseni ovat kaikki rokotukset ottaneet.

hassua. Viime kevättalvella itse sen lappusen allekirjoitin.

• äiti keski-suomesta
        No onpas.. kirjoitti:

hassua. Viime kevättalvella itse sen lappusen allekirjoitin.

en minäkään ole tuollaista lappua nähnyt yhdenkään lapsen kohdalla.

• kummallista!!

Ja asiakasko on aina oikeassa? Kyselläänhän sitä muuallakin terveydenhuollossa, ei ainoastaan neuvolassa. Esim. hammashoitolassa kysellään ruokailutottumuksista - jaa miksi, niinkö!? Siksi, että halutaan saada kokonaiskuvaa lapsen tavoista ja tottumuksista, ja valitettavasti vanhemmat luovat nämä kaikki ja joutuvat vastaamaan pienen lapsen puolesta koska kaksivuotias ei vielä osaa kertoa, kuinka monesti päivän aikana syödään jne. Ei niitä kovinkaan moni ammattilainen kysele sellaisia asioita jotka ei todellakaan kuulu hänen tehtäväkseen kysyä. Olisikohan sekään kovin hyvä jos neuvolassa vain mitattaisiin, punnittaisiin ja kerrottaisiin että nyt sitten lapsen pitäisi osata tehdä niin ja näin, tässä seuraava aika, kiitos ja näkemiin!

• aloittaja...

Mikä termi tuo OIKEASSA on ? Tuo oikein suututtaa, että ilmeisesti siis joku viranomaistaho sun mielestäs saa määärittää mitä lapsen esim. pitää syödä, että hän syö oikein.! Odotapa vaan kun huomaat, että sun kaikki tapas ei täytäkään oikein-elämisen kriteerejä, miltäs sit tuntuu. Oot varmaan ihan että joo tulkaa te järjestämään tää mun koti, niin että se oikein.

Kukaan ei oo täällä väittänyt, että Moni ammattilainen kyselee valtuuksiensa yli asioita. En tosin ymmärrä mitä tarkoitat sillä, että hänen tehtävänsä olisi jotain kysyä. Ystävällinen th tietysti kysyy kuulumiset kohteliaisuudesta, mutta onko th:lle annettu lista kysymyksistä, jotka hänen pitää kysyä.. Miksi?
        Mielestäni erään keskustelijan mainitsema: vanhempien tulot, on hyvin selvä esimerkki, siitä että th esittää kysymyksiä, joita hänen ei kuulu esittää. =tekee valitettavan ammatillisen virheen.

"Olisikohan sekään kovin hyvä jos neuvolassa vain mitattaisiin, punnittaisiin ja kerrottaisiin että nyt sitten lapsen pitäisi osata tehdä niin ja näin, tässä seuraava aika, kiitos ja näkemiin! "

Moni vanhempi varmasti tarvitsee enemmän opastusta ja neuvontaa, mutta kaikki eivät tule neuvolaan saadakseen opastusta kasvatukseen ja lapsen huolehtimiseen saati saadakseen th:n oman arvion elämästään tai "tilittämään". Minulle sopisi aivan hyvin kuvaamasi toimintamalli, mutta jos rahaa riittää, niin onhan hyvä, että joku kuuntelee väsyneitä äitejäkin..

• en kerro kelleen

Tiedän mitä syön, eikä siihen kukaan puutu. Ihan sama mitä sanoo, minä syön sitä mitä haluan.
        Ei kenellekkään kuulu toisten asiat. Eri asia on jos esim äiti kysyy hoitusulta jotain, mutta että vieras alkaa utelemaan perheen asioita on eri asia. Siihen minä en ole koskaan suostunut. Olen sanonut aina etten puhu omista asioistani. Eikä ne utelekkaan.
        Ei kelleen kuulu perheen asiat, jokainen tekee niinkuin itse näkee paremmaksi.
        En ole koskaan edes käyttänyt neuvolapalveluja, koska osaan hoitaa omat lapseni parhaiten itse. Ei kukaan vi tietää toisen lapsista mitään ainoastaan arvailla.

• nyt..
        aloittaja... kirjoitti:

Mikä termi tuo OIKEASSA on ? Tuo oikein suututtaa, että ilmeisesti siis joku viranomaistaho sun mielestäs saa määärittää mitä lapsen esim. pitää syödä, että hän syö oikein.! Odotapa vaan kun huomaat, että sun kaikki tapas ei täytäkään oikein-elämisen kriteerejä, miltäs sit tuntuu. Oot varmaan ihan että joo tulkaa te järjestämään tää mun koti, niin että se oikein.

Kukaan ei oo täällä väittänyt, että Moni ammattilainen kyselee valtuuksiensa yli asioita. En tosin ymmärrä mitä tarkoitat sillä, että hänen tehtävänsä olisi jotain kysyä. Ystävällinen th tietysti kysyy kuulumiset kohteliaisuudesta, mutta onko th:lle annettu lista kysymyksistä, jotka hänen pitää kysyä.. Miksi?
        Mielestäni erään keskustelijan mainitsema: vanhempien tulot, on hyvin selvä esimerkki, siitä että th esittää kysymyksiä, joita hänen ei kuulu esittää. =tekee valitettavan ammatillisen virheen.

"Olisikohan sekään kovin hyvä jos neuvolassa vain mitattaisiin, punnittaisiin ja kerrottaisiin että nyt sitten lapsen pitäisi osata tehdä niin ja näin, tässä seuraava aika, kiitos ja näkemiin! "

Moni vanhempi varmasti tarvitsee enemmän opastusta ja neuvontaa, mutta kaikki eivät tule neuvolaan saadakseen opastusta kasvatukseen ja lapsen huolehtimiseen saati saadakseen th:n oman arvion elämästään tai "tilittämään". Minulle sopisi aivan hyvin kuvaamasi toimintamalli, mutta jos rahaa riittää, niin onhan hyvä, että joku kuuntelee väsyneitä äitejäkin..

Oletkohan nyt vähän liian herkkänahkainen..?
        Suurin osa meistä on erinomaisen tyytyväisiä neuvolan palveluihin - siis todella tyytyväisiä.
        Jos sinua ei miellytä; ota itsellesi se, mikä hyvältä tuntuu, vaikka sitten se punnitseminen ja mittaus ja laske muu korvasta sisään ja toisesta ulos, miksi moisista asioista itseesi ottaisit.
        Ja anna meidän muiden nauttia saamastamme loistavasta palvelusta.

• vai voiko?
        aloittaja... kirjoitti:

No yleensä jokaisessa shp:ssä on omat säännöt ja niiden mukaan täytyy toimia. Ohjeet voivat vaihdella piireittäin, ja näiden "kummallisten" kysymyksien (en tarkoita tulotietoja, vaan perheen elintapoihin liittyviä kysymyksiä) kautta voidaan löytää ongelmatapauksia esim perheväkivaltaa, vanhempien alkoholisoitumista, mielenterveysongelmia. Mielestäni aika tärkeitä asioita joten onko niin vaikeaa vastata järkeviin kysymyksiin? Tottakai th sitten kirjaa ylös, mitä on sanottu jos vaikka seuraavalla kerralla on sijainen ettei hän kysy samoja uudelleen. Ja joskus tapahtuu myös kirjausvirheitä, eli jos ei olekaan ollut raskausmyrkytystä niin aikuinen ihminen osaa varmasti sen ammattilaiselle kyseenalaistaa, miksi siellä niin lukee eikä itse tiedä mitään!

• aloittaja...
        nyt.. kirjoitti:

Suurin osa meistä on erinomaisen tyytyväisiä neuvolan palveluihin - siis todella tyytyväisiä.
        Jos sinua ei miellytä; ota itsellesi se, mikä hyvältä tuntuu, vaikka sitten se punnitseminen ja mittaus ja laske muu korvasta sisään ja toisesta ulos, miksi moisista asioista itseesi ottaisit.

lukihäiriöistä porukkaa liikenteessä ;) senkus nautitte saamastanne palvelusta, kuka sen haluaa kieltää, täytyy vaan nyt meidän varautuneiden ruveta vaan itse aktiivisesti muokkaamaan saamaamme palvelua siihen suuntaan mihin me haluamme, koska neuvolan tehtävänähän on tukea vanhemmuutta eikä määritellä sitä. (Vaikka jatkuvasti täälläkin annetaan päinvastaista informaatiota, neuvolan valvontatehtävästä.., ilm. velv asia erikseen...)

Itse olen vaan niin epävarma siitä, että miten asian saisi vähän kiltimmin menemään oman th:n tajuntaan, koska en todellakaan ole mikään päin-naamaa-tölväisijä, vaan juurikin selän-takana-jupisija...

Minun tunteeni on lähinnä kiusaantuneisuus, jos joku kysyy jotakin meidän perheen sisäistä tietoa, en ole sujuva valehtelija, mutta en myöskään ala asettamaan ajatuksiamme ja motiiveitamme ja valintojamme ja muuta meidän keskistä asiaa jonkun ulkopuolisen arvosteltavaksi. Otan todella itseeni sen kun th ilmaisee tyytymättömyyttä vanhemmuuteemme tai alkaa alentuvasti käskeä minua: No muistahan nyt sitten.. No älähän nyt enää unohda.. (Aivan kuin hänen neuvonsa toteuttaminen olisi joku minun velvollisuuteni).

Monissa palveluammateissa ihmiset ovat hyvin harjaantuneita, lukemaan asiakkaita, niin varmasti myös terveysalalla, poikkeuksia vaan aina löytyy, ja etenkin lääkäreillä ja terkkareilla on paljon suurempi vastuu kuin joillakin kaupustelijoilla, siksi asiakkaan harmistus th:honkin on varmasti paljon suurempi, kuin harmistus Siwan kassaan.

Olen nyt useammankin ketjun löytänyt joissa ruoditaan neuvolan tädin toimintaa, joten täytyy olettaa, että he ovat vaativassa ammatissa kohdatessaan sekä ensin hormonihirviöitä, että sitten maailman parhaita äitejä. Aiemmin kirjoitin jo epävarmuuden kohtaamisesta, minäkö sen kirjoitin vai joku muu?, ainakin olin samaa mieltä, en ala sitä tässä enää toistamaan.

• aloittaja...
        vai voiko? kirjoitti:

No yleensä jokaisessa shp:ssä on omat säännöt ja niiden mukaan täytyy toimia. Ohjeet voivat vaihdella piireittäin, ja näiden "kummallisten" kysymyksien (en tarkoita tulotietoja, vaan perheen elintapoihin liittyviä kysymyksiä) kautta voidaan löytää ongelmatapauksia esim perheväkivaltaa, vanhempien alkoholisoitumista, mielenterveysongelmia. Mielestäni aika tärkeitä asioita joten onko niin vaikeaa vastata järkeviin kysymyksiin? Tottakai th sitten kirjaa ylös, mitä on sanottu jos vaikka seuraavalla kerralla on sijainen ettei hän kysy samoja uudelleen. Ja joskus tapahtuu myös kirjausvirheitä, eli jos ei olekaan ollut raskausmyrkytystä niin aikuinen ihminen osaa varmasti sen ammattilaiselle kyseenalaistaa, miksi siellä niin lukee eikä itse tiedä mitään!

Niinpä ja siksi täytyykin pyytää nyt omat tiedot ihan tulosteena, että vo iitse ne tarkastaa. ;)

• onneksi on lapsia
        nyt.. kirjoitti:

Onko se herkkänahkaisuutta, että kyseenalaistaa ammattitaitoa siellä missä sen puutetta hyssytellään?

Minulla on 5 lasta, ja olen saanut 10 vuoden ajan perustella ja kuulla motkotuksia siitä, että kyllä se voi pitäisi vaihtaa margariiniin ja maito rasvattomaan. Mitä sanotaan tänään? Edelleen samaa, mutta ei enää niin vahvasti. (Eivät vieläkään uskalla sanoa, että syökää voita, mutta vielä se sekin aika tulee :) )

Entä fluoritabletit? Välillä jankutetaan, että ehdottomasti pitää antaa aamuin illoin. Seuraavalla kerralla kielletään antamasta, kun on tullut "uudet suositukset". Ja pian taas ollaan fanaattisesti sitä mieltä, että kyllä niitä pitää antaa.

Niin, olisihan se suotavaa, että me tunnolliset äiditkin saisimme nauttia siitä neuvolareissusta, ja saisimme loistavaa palvelua. Loistava palvelu sisältää asiakkaan mielipiteen kuuntelemisen ja kunnioittamisen sekä keskustelutaidon. Valitettavasti läheskään kaikilla ei sitä ole.

Juuri tämän mielivaltaisen sääntöjen muuntelun ja niiden kautta tulevan ainaisen arvostelun takia kaikenlainen kyseleminen alkaa ärsyttää.

Niinkin tärkeä asia kuin rokottaminen jakaa mielipiteitä myös neuvolanhenkilökunnan sisällä. Miksi siis äiti ei saisi kyseenalaistaa asiaa olematta ongelmatapaus?

Tähän kun lisätään se, että koteihin tulevat kyselylaput alkavat olla yli 10 sivuisia ja sitten vielä pitäisi kaikkien henkilökohtaisten kyselyiden vastaamisien jälkeen antaa lupa levittää asiaa myös päivähoidolle. Ei minua ainakaan kiinnosta, jos kaikenmaailman pätkätyöläishoitajat siellä lukevat "luottamuksellisesta" lapusta mitä me harrastetaan ja millaisia muutoksia tai kriisejä meidän perheessä on ollut, vaikka mitään suurta ei olisi ollutkaan. Arvaa kahdesti mitä se luottamuksellisuus on!

Mitä luulet lapsesi sanovan sinulle aikuisena, kun hän saa kärsiä siitä, että sinä olet leimannut hänet omalla allekirjoituksellasi lapsesta asti kaikkien paikkakunnan tätien silmissä, eikä hän ehkä pääse siitä leimasta eroon, vaikka muuttaisi muualle? Sinä äitinä olet vastuussa lapsesi tulevaisuudesta. Harkitse siis tarkkaan mitä kerrot.

Ja tämähän taas tarkoittaa sitä, että kukaan järkevä ei kirjoita lappuihin juurikaan muuta kuin mukavia asioita, joten neuvolassa tehdään aivan turhaa työtä niillä kyselyillä. Ne ovat tarpeettomia. Jokin muu keino täytyisi keksiä, jotta todellisen avun tarvitsijat tavoitetaan.

Ja mitä se pelkkä kyseleminen auttaa, jos sitten ongelmille ei voida tehdä mitään, kun ei ole resursseja? Ne resurssit kun menee niiden raporttien kirjoittamiseen ja kyselemiseen. Käyttäisivät neuvolassa senkin ajan vaikka lapsiparkin pyörittämiseen, niin näkisivät itse millaisia ne lapset on ja sais äiditkin apua. Voisi syntyä ihan toisenlainen kontakti siihen neuvolan tätiinkin, kun äiti saisi käydä vaikka kahvilla tai uimassa tai muuten rentoutumassa äitiryhmässä. Sitten vain lopuksi olisi kiva ottaa se vauva ja todeta, että kaikki hienosti. Ja jos ei olisikaan, niin siitä voisi varovasti kysellä, että haluatteko apua tai tulisitko pian uudestaan.

Ideoita kehiin ja systeemiä muuttamaan. Terve kritiikki on paikallaan.

• turhat neuvolat

Ethän ole, eihän neuvola ole paikka missä juorutaan omat asiat ja hoitsu juoruu niitä eteenpäin. Ei niistä tarvi puhua, parempi on kun ei puhu, ei ne kuuulu kelleen.

Jos puhut tottakai ne kyselee enemmän ja enemmän ja alkaa muuntaa sun sanomaasi ja kertoo omia satumaisia juttuja... älä puhu niille.

JOs noin utelias hoitsu on, vaihda neuvolaa. Mä en muuten edes oo käyny lasten kanssa koskaan, koska ne kuvittelee tietävänsä kaiken ja pitää äitejä ja isä täysin tomppelina. Ihan naurattaa kun kyselee niiiiiin tyhmiä asioita...ihan kun et tietäs mitään ja ne leikkii niin aiantuntijaa.... kirjoista ne lukee ei muuten tiiä. Kirjatkin puhuu vaan kuvittelua ei käytäntöä

• valvontayhteiskunta

Monella neuvolan tädillä ei itsellään edes ole lapsia, ja sitten ovat niiiin tietäväisiä, kun ovat kirjoista lukeneet, miten NORMAALI lapsi toimii, ja kaikki muu on sitten poikkeavaa käytöstä, ja ihan terveitä lapsia lähetetään tutkimuksiin ja terapioihin.

Alle vuoden ikäisen kanssa kun käyt neuvolassa, niin on aina kauhea tenttaus miten lapsi nukkuu yöt. Kerrankin, kun sitten (vahingossa) kerroin, että muutaman kuukauden ikäinen lapsi on herännyt joitakin kertoja öisin tissiä imemään, niin kauhea syyllistäminen, että olen aktivoinut lasta antamalla miellyttävää stimulaatiota katsekontaktilla, juttelulla ja hymyilemällä ja sössinyt sillä vauvan RYTMIN (?!?!), ja sitten hän KOMENSI, että seuraavan kerran kun lapsi yöllä herää, et anna MITÄÄN huomioita lapselle, niin oppiipahan tavoille. Justiinsa juupa joo.. Huomautuksena, että tällä n-tädillä ei itsellään ole lapsia. Sääli vain, jos jotkut tietämättömät äidit vielä ottavat oppia tämän kyseisen tädin mitä ihmeellisimmistä "tietämyksistä".

Pitää varmaan jättää neuvolakäynnit kokonaan, kun oikeasti niistä ei ole ollut yhtään hyötyä. Ainoa asia vain, miksi olen siellä käynyt, on velvollisuudentunne, että yhteiskunta voi seurata ja tilastoida kansalaistensa elämää. Nyt tämän ketjun pohjalta on noussut ajatus, että tämä ihmisten valvonta on kyllä jo aikamoista natsismia.

• 88

meillä kävi niin kun jouduin olemaan putkiremontin takia kauan kotoa pois ja perumaan neuvola 1 vuotis neuvolan monta kertaa kun remontti viivästyi, teki neuvolantäti sitten lastesuojelu ilmoituksen. Vähän ottaa päähän enään käydä koko neuvolassa!

• 1+19

Joku mainitsi yksityisneuvolan, onko niitä kaikissa suuremmissa kaupungeissa?

• arghhh.........

Minä inhoan, mutta vain siksi että meillä on sellainen ns. "minä tiedän kaiken"-neuvolatäti, joka passittaa ties mihin jatkotutkimuksiin ihan pienestäkin syystä. Kerran tyttäreni päänympärys-mitta oli hänen mielestään jotenkin liian pieni (siis ihan normaalin tasolla se oli), niin heti alkoi hössöttää että nyt täytyy konsultoida kyllä ihan lääkäriä tässä asiassa. Kerran oli hemoglobiini vähän miten sattuu, niin heti passitti verikokeisiin keskussairaalaan, ja selvisi vain että juuri näytteenottohetkellä veri oli normaalia sakeampaa tms... Viimeksi oli paras, kun tyttäreni on nyt 2 v ja ei edelleenkään puhu täysin selviä sanoja (välillä kuuluu mamma, namnam, joo) tälläsiä sanoja, niin nyt pitäisi heti puheterapeutille jo soittaa. Enpä ole edelleenkään soittanut, ja pisti jo kontrollikäynnille ajan parin kuukauden päähän.. Ai että suututtaa tuollaiset mukamas kaikkitietävät IDIOOTIT, joilla tuskin edes on lapsia! Puhuminenkin tulee jokaiselle ajastaan, eikä kaikki lapset puhu juuri siihen maagiseen ikään mennessä, 2 v! Nämä tyypit vaan lukee jotain lapsien kehityskirjoja ja mitään henkilökohtaista kokemusta tuskin löytyy, ei ajatusmaailma muuten voi olla noin mustavalkoinen! Suututtaa oikeasti....

• Eräs äiti vain

Mistä ihmeestä tiedätte, onko neuvolanne tädillä lapsia vai ei?
        Mitä haittaa on siitä, että lapsen kehitykseen puututaan? Ehkä se on nimenomaan nuorten äitien ongelma, joilla ei ole itsetuntoa sen vertaa, että ymmärtäisivät että lapsen parasta tässä ajatellaan, että voidaan nopeuttaa tai vauhdittaa kehitystä jollain tasolla, ellei se ole ikää vastaava.

En ole koskaan voinut ymmärtää tällaisia vanhempia, jotka itseensä siitä ottavat ja suuttuvat. En koskaan.

• hyvä hyvä

Neuvolatädin asema korostuu entisestään, kun saadaan tämä laki voimaan.

http://www.hs.fi/kotimaa/Ministeriö suunnittelee päihdeäideille pakkohoitoa/a1305556110576

• äitiminäkinvaan

Minä käyn neuvolassa ihan sen vuoksi, että jos lapsella huomataan jotain erityistä. Muut asiani eivät heille kuulu. Kunhan lapsi kasvaa ja kehittyy normaalsti niin hyvä. Tuntuu kuin neuvolasta nykyään haluttaisiin tietää kaikki (rahatilanne, asuminen, parisuhde, harrastukset yms.) määrätä täysin koko perheen elämästä ja tunkea kaikki samaan täydelliseen muottiin. Oikein kyttäämällä kytätään, että josko joltain elämän osa-alueelta heruisi jotakin infoa ja voisi tyrkyttää milloin siivoojaa, milloin parisuhdeterapeuttia ja milloin mitäkin. Se on vähän kuin niiden palveluiden kaupittelua (voisi verrata puhelinmyyntiin, yhtä vastenmielistä). Ylihuolehtivaisuutta ja ns. lapsen hyvinvointiin vetoamalla haalitaan valtaa perheiden asioihin ja rikotaan vanhempien oikeutta yksityisyyteen.

Itse olen jo aikoja sitten menettänyt luottamukseni neuvolantäteihin. Heillä kun on taipuvaisuutta syyllistämiseen ja liioiteltuun ylihuolehtivaisuuteen. Kauhein esimerkki tästä kun sanoin neukkutädille, että vauva ei viihdy oikein mahallaan. Täti vastasi siihen heti, että " ei se siinä yksin viihdy, se tarvii seuraa". Olin hämmentynyt kuulemastani syytöksestä ja selitin, että ei häntä meillä yksin pidetäkkään. Neuvolantädit nyt vain aina ajattelevat äidistä ensimmäisenä pahinta. Näin onkin sitten mukava käydä neuvolassa kuuntelemassa sitä syyllistämistä mitä turhimmistakin asioista. Ihan kuin äidit eivät muka ajattelisi lapsiensa parasta ja vain neuvolan täti suuressa viisaudessaan. Tässäkin tapauksessa kävi niin, että vauva oppi yhdessä yössä olemaan vatsallaan (hän vain teki sen hieman keskimääräistä myöhemmin) ja ihan turhaan sain tuostakin haukut ja stressin aiheen. Itse kaipaisin enemmän kannustavaa ja ohjaavaa asennetta neuvolan tädeiltä, mutta valitettavasti heillä aika usein tuntuu olevan määräilevä ja moittiva tyyli.

Kävisin mielellään yksityisellä, mutta se on sen verran kaukana, että joutuu nyt tyytymään tuohon. Isommissa asioissa pyydän useamman lääkärin mielipiteen enkä ihan niele kaikkea mitä neukun lääkärit ja tädit sanovat. Vanhempien kannattaa muistaa, että heillä on oikeus määrätä lapsen asioista, vaikka neuvolantädit ja lääkärit kuinka esiintyisivät autoritäärisesti. Jos sinusta yhtään tuntuu siltä, että nyt ei mene ihan oikein niin aina kannattaa pyytää useamman lääkärin ja ammattilaisen mielipide.

• sydänveri

en minäkään tykkää käydä neuvolassa. varsinkin kun lapsi on terve ja voi hyvin. koen käynnit ahdistaviksi jostain syystä. Yksityinen terkkari olis hyvä...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6464
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3873
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3250
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      376
      1764
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1408
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1340
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      47
      1013
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      976
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      900
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      879
    Aihe