JHL lupasi tehdä henkilökohtaisille avustajille työehtosopimuksen ennen kesää, ei tapahtunut vaan ammattiliiton läskiperseet ilmoittivat lähtevänsä lomalle. Henkilökohtaisilla avustajilla taas loman järjestyminen on aina vaikeaa. No, silloin luvattiin, että asia saadaan kuntoon syyspuolella ja että työehtosopimus alkaisi syyskuun alusta. Ei ole alkanut, eikä kuulu muutenkaan yhtään mitään.
Kovin moni henkilökohtainen avustaja ei kuulu JHL:ään. Miksi kuulua liittoon, joka kohtelee paskasti?
JHL = toistuva petturi
14
1111
Vastaukset
- 5hLL
...yrittää saada aikaiseksi sopimus. Ei onnistunut vielä.
Yritetään edelleen.
Millä tavoin liitto on "kohdellut paskasti" sinua?Kun on tärkeämpi ala, niin istutaan vaikka pikkutunneille että sopimus syntyy, henkilökohtaisten avustajien asioita vetkutellaan vuodesta toiseen. Ennen kesää piti olla valmis, sitten syyskuussa ja nyt on jo syyskuu pitkällä.
Ihan yksinkertaisetkin asiat ovat kumman monimutkaisia. Helsingin vammaispalvelussa tuntilistojen deadline on puolisalainen tieto, joten kukaan avustaja ei soittelematta tiedä, milloin palkka tulee.
Työterveyshuollon alkutarkastusta ei Helsingissä mitä ilmeisimmin ole. Aina sanotaan, että sinne on jonoa. Muutaman vuoden olen ollut tässä jonossa jo ja olen lakannut uskomasta että mitään terveydenhuoltoa olisikaan.
Työnantajat laiminlyövät työntekijöiden vakuutusmaksuja.
Oulu on ilmeisesti Helsinkiä lähinnä oleva kunta, joka harjottaa avoimuutta. Eilen katsoin Oulusta tietoja, niin olen tehnyt vuoden päivät liian pitkää työviikkoa ja minulla on ollut liian vähän lepoa. Vuorokauden mittainen yhtäjaksoinen lepo on toteutunut kerran kuukaudessa kesällä, mutta muina vuodenaikoina harvemmin.- täällä..
Pre_Kaarina kirjoitti:
Kun on tärkeämpi ala, niin istutaan vaikka pikkutunneille että sopimus syntyy, henkilökohtaisten avustajien asioita vetkutellaan vuodesta toiseen. Ennen kesää piti olla valmis, sitten syyskuussa ja nyt on jo syyskuu pitkällä.
Ihan yksinkertaisetkin asiat ovat kumman monimutkaisia. Helsingin vammaispalvelussa tuntilistojen deadline on puolisalainen tieto, joten kukaan avustaja ei soittelematta tiedä, milloin palkka tulee.
Työterveyshuollon alkutarkastusta ei Helsingissä mitä ilmeisimmin ole. Aina sanotaan, että sinne on jonoa. Muutaman vuoden olen ollut tässä jonossa jo ja olen lakannut uskomasta että mitään terveydenhuoltoa olisikaan.
Työnantajat laiminlyövät työntekijöiden vakuutusmaksuja.
Oulu on ilmeisesti Helsinkiä lähinnä oleva kunta, joka harjottaa avoimuutta. Eilen katsoin Oulusta tietoja, niin olen tehnyt vuoden päivät liian pitkää työviikkoa ja minulla on ollut liian vähän lepoa. Vuorokauden mittainen yhtäjaksoinen lepo on toteutunut kerran kuukaudessa kesällä, mutta muina vuodenaikoina harvemmin.Jep, täällä treellä muuten tuntipalkka tällä hetkellä 8,2e/tunti, kokopäiväisesti 1394e/kk. Avustettavani täysin liikuntakyvytön sänkypotilas joka kykenee liikuttamaan vain päätään ja puhumaan, vahvat lääkitykset kipuihin, miljoona erilaista terveydellistä vaivaa hoidettavana, joten työtoimenkuva vastaa lähi- jollei jopa sairaanhoitajan työtoimenkuvaa. Ystävälläni, joka käy iltaisin ja koulun jälkeen auttamassa lehden luvussa ja pölyjen pyyhkimisessä erästä vanhusta, on palkkaus samanlainen. Toivoisin siis ns. vaativuustasomääritystä TESiin mahd. nopeasti.
Palkankorotuksista puhuttu jo kauan, ja kaikki puhuvat eri asiaa..
Työterveydestä ohjataan aina omalääkärille, alkutarkastuksia ei ole. Ainakaan täällä. Sairastapauksissa tulee itse etsiä oma tuuraajansa, ainakin minulla. Ja opettaa töihin. (liikuntakyvytön yksinasuva henkilö ei pysty kenellekkään edes soittamaan, kaupunki ei auta mitenkään tuuraajan hankinnassa)
Lisäksi yleistä:
Työhön ei kukaan opasta vaikka suoritan päivittäin lääkejakoa, nostan potilaan yksin nostolaitteella wc-tuoliin (johon käsittääkseni joka lähihoitajia tarvitsee kaksi?). Kellekkään ei voi raportoida mitään työstään tai potilaan tilasta vaitiolovelvollisuuden takia. Lisäksi, jos työolosuhteissa vikaa, ainoa mahdollisuus on lopettaa työ.
Itse olen työskennellyt jo kaksi vuotta näin, minä ja potilas kummatkin tyytyväisiä mutta sillä kirjoitan tämän koska on muitakin tälläisiä tapauksia mutta kaikki eivät ole yhtä onnellisia.. :) - Martta-setä
Tää persläpiliitto ei osaa kuin vetkuttelun.Ohessa kirjoittamani ties kuinka mones viesti liittoon.Sävy on ehkä ärtynyt vastaamattomien viestien määrän myötä.Tekstistä olen tietty poistanut henk.koht tietojani,mutta asia selvinnee silti.Mentyäni töihin he tarvitsevat kopion työsopimuksestani,jota en työnantajan ja minun kahdenvälisestä sopimuksesta voi näyttää ulkopuolisille.Ja nämä eivät maksa,vaan odottavat sitä sopimusta.
Rahani ovat yhä teillä!!!!!!!!
Olen laittanut viestiä henkilökohtaisen palvelun kautta ja olen täyttänyt hakemukset jo aikoja sitten.Jos olisin ollut viikon kauemmin työttömänä,olisin saanut rahani jo ajat sitten.Mikä siinä on niin helvetin vaikeata vähentää viiden päivän korvaussumma maksusta ja pistää se tilille?.Minulla ei ole aikaa päivisin yrittää soitella sinne.Te ette tarvitse minun työsopimustani yhtään mihinkään.Jäsenmaksut perii työnantaja palkasta ja tilittää ne teille.Palkka tulee ensimmäisen kerran 25 päivä.Siitä tilityksestä selvinnee vahvistus työsuhteen alkamispäivästä ja palkkakin.Työsopimukseni on luottamuksellinen,eikä sitä ole tarkoitettu kolmannen osapuolen haltuun.Jos tämä pelleily ei lopu,ryhdyn oikeustoimiin.Kukaan ei ilmeisesti lue henkilökohtaisen palvelun viestejä ja tuskin tätäkään.Kukaan ei vastaa,eikä ota yhteyttä.Minulta loppuvat rahat käydä töissä ja teillä vaan joku käsittelijä jumii hakemustani viikkokausia.Eikö sen liiton pitäisi olla jäsentensä asialla?.Nälkään tappaminen ei ainakaan sitä ole.Mainostakaa vaan itseänne niin paljon kuin ehditte,totuus näyttää aivan toiselta.Aloitan kohta aiheen puimisen julkisesti jollain keskustelufoorumilla josta se aina JHL haulla putkahtaa mahdollisten liittyjien google hakuun.Täytyy varoittaa ihmisiä moisesta tumpelotoiminnasta etteivät vaan erehdy liittymään.Kymmenen vuotta on jäsenmaksut kelvanneet,eikä ole pyydelty lähettelemään työsopimuksia.Vai olisiko minun pitänytkin maksajana kysellä toimitsijoiden työtodistuksia,kengännumeroa,vaatekokoja,silmienväriä jne?.Sitten vasta olisin maksanut työttömyyskassaan rahaa?.Tämän sähköpostin tallennan ja lähetän tästä kopioita jokaiseen sähköpostiosoitteeseen,mitä tästä niinsanotusta ammattiliitosta löytyy.Eiköhän joku isompinappinen herää ajattelemaan alaistensa byrokratialeikkejä uusin silmin.Touhu on kuin Venäjällä,mitä helvettiä tällä voitetaan.Ainakin sen tämä saa aikaan,että Metalliliitto tulee saamaan jäsenmaksuni tästä eteenpäin.Marttakerho saa nyt riittää. - JHLKOKEMUKSIA
Martta-setä kirjoitti:
Tää persläpiliitto ei osaa kuin vetkuttelun.Ohessa kirjoittamani ties kuinka mones viesti liittoon.Sävy on ehkä ärtynyt vastaamattomien viestien määrän myötä.Tekstistä olen tietty poistanut henk.koht tietojani,mutta asia selvinnee silti.Mentyäni töihin he tarvitsevat kopion työsopimuksestani,jota en työnantajan ja minun kahdenvälisestä sopimuksesta voi näyttää ulkopuolisille.Ja nämä eivät maksa,vaan odottavat sitä sopimusta.
Rahani ovat yhä teillä!!!!!!!!
Olen laittanut viestiä henkilökohtaisen palvelun kautta ja olen täyttänyt hakemukset jo aikoja sitten.Jos olisin ollut viikon kauemmin työttömänä,olisin saanut rahani jo ajat sitten.Mikä siinä on niin helvetin vaikeata vähentää viiden päivän korvaussumma maksusta ja pistää se tilille?.Minulla ei ole aikaa päivisin yrittää soitella sinne.Te ette tarvitse minun työsopimustani yhtään mihinkään.Jäsenmaksut perii työnantaja palkasta ja tilittää ne teille.Palkka tulee ensimmäisen kerran 25 päivä.Siitä tilityksestä selvinnee vahvistus työsuhteen alkamispäivästä ja palkkakin.Työsopimukseni on luottamuksellinen,eikä sitä ole tarkoitettu kolmannen osapuolen haltuun.Jos tämä pelleily ei lopu,ryhdyn oikeustoimiin.Kukaan ei ilmeisesti lue henkilökohtaisen palvelun viestejä ja tuskin tätäkään.Kukaan ei vastaa,eikä ota yhteyttä.Minulta loppuvat rahat käydä töissä ja teillä vaan joku käsittelijä jumii hakemustani viikkokausia.Eikö sen liiton pitäisi olla jäsentensä asialla?.Nälkään tappaminen ei ainakaan sitä ole.Mainostakaa vaan itseänne niin paljon kuin ehditte,totuus näyttää aivan toiselta.Aloitan kohta aiheen puimisen julkisesti jollain keskustelufoorumilla josta se aina JHL haulla putkahtaa mahdollisten liittyjien google hakuun.Täytyy varoittaa ihmisiä moisesta tumpelotoiminnasta etteivät vaan erehdy liittymään.Kymmenen vuotta on jäsenmaksut kelvanneet,eikä ole pyydelty lähettelemään työsopimuksia.Vai olisiko minun pitänytkin maksajana kysellä toimitsijoiden työtodistuksia,kengännumeroa,vaatekokoja,silmienväriä jne?.Sitten vasta olisin maksanut työttömyyskassaan rahaa?.Tämän sähköpostin tallennan ja lähetän tästä kopioita jokaiseen sähköpostiosoitteeseen,mitä tästä niinsanotusta ammattiliitosta löytyy.Eiköhän joku isompinappinen herää ajattelemaan alaistensa byrokratialeikkejä uusin silmin.Touhu on kuin Venäjällä,mitä helvettiä tällä voitetaan.Ainakin sen tämä saa aikaan,että Metalliliitto tulee saamaan jäsenmaksuni tästä eteenpäin.Marttakerho saa nyt riittää.http://tiedonantaja.fi/artikkelit/kilpailukykysopimus-tyrm-tt-v
Kritiikitön JHL
Oikeistossa lauletaan jatkuvasti laulua leikkausten välttämättömyydestä: suuri osa ekonomisteista on kuitenkin sitä mieltä, että taantumaan vajonneessa kansantaloudessa leikkaukset vahingoittavat taloutta entisestään, ja estävät käänteen parempaan suuntaan.
– JHL:ssä ollaan joko oltu ymmärtämättömiä tai sinisilmäisiä. Kaikki hallituksen ja EK:n toimenpiteet ovat heikentäneet julkisen sektorin asemaa. Esimerkiksi työnantajamaksuja on kevennetty ja palkankorotuksia on korvattu veronkevennyksillä. Toimenpiteet ovat heikentäneet julkisen sektorin asemaa ja kohdistuneet matalapalkkasektorille rankalla kädellä. JHL ei ole halunnut nähdä asiaa ongelmana.
– JHL ei myöskään ole lainkaan esittänyt kritiikkiä EU:n sanelemaa talouskuripolitiikkaa kohtaan. Sisäinen devalvaatio, jota nyt ajetaan vientiteollisuuden hyväksi, on liitossa hyväksytty. Valitettavasti JHL:ssä ajatellaan, ettei ole olemassa vaihtoehtoisia tapoja tehdä politiikkaa.
Sipilä ja kumppanit
Hallituksen leikkaukset ja suunnitelmat työlainsäädännön muutoksista koskettavat eniten tavallisia palkansaajia, ja erityisesti pienituloisia, jotka käyttävät eniten kunnallisia sosiaali-, ja terveyspalveluita.
– Sipilä ja kumppanit ovat tyypillisiä poliitikkoja. He ajavat vahvasti oman sidosryhmänsä etuja ja samalla omia etujaan. Sipilä edustaa suurituloisia ja erityisesti heitä, jotka nauttivat pääomatuloja: tämän ryhmän etua Sipilän hallitus pyrkii määrätietoisesti ajamaan.
– Esimerkiksi julkiset palvelut ja investoinnit, jotka luovat tuottavuutta pitkällä tähtäimellä, eivät sovi hallituksen toimintatapoihin, koska halutaan saavuttaa pikavoittoja yleisen hyvinvoinnin kustannuksella. Valitettavasti kuntasektorille suunnitellut säästöt ja tehtävien karsinta iskevät erityisen raa’asti kaikkein heikoimmassa asemassa oleviin.
– Se että esimerkiksi terveydenhuolto tuotetaan julkisena palveluna, ei tarkoita tehottomuutta. Suomessa julkiset terveydenhuoltokustannukset ovat EU:n keskiarvoihin verrattuna kolmanneksi matalimmat suhteessa bruttokansantuotteeseen. Jos tästä vielä leikataan kolme miljardia euroa, niin se on pois niiltä, jotka julkista terveydenhuoltoa eniten tarvitsevat. Nyt pitäisikin leikkaamisen sijaan panostaa juuri perusterveydenhuoltoon, koska sitä kautta saamme myös eniten säästöjä. Jos perusterveydenhuolto toimii hyvin, niin se samalla vähentää erikoissairaanhoidon menoja.
Julkisella sektorilla työskentelevistä valtaosa on naisia, joiden keskiansiot jäävät miesten ansioista jälkeen.
– Hallitus kurittaa naisia monesta eri suunnasta. Se pyrkii muun muassa heikentämään naisten työehtoja ja julkisia palveluita, kuten päivähoito-oikeutta. Myös lapsilisät ovat leikkausten kohteina. Perheissä joissa lapset ovat opiskeluikäisiä, opintotukileikkaukset tuntuvat myös vanhempien kukkaroissa, koska osa kustannuksista siirtyy vanhempien maksettaviksi. Hallitus toteuttaakin monilta osin perhe- ja naisvihamielistä politiikkaa.
Kilpailukykysopimus
Kilpailukykysopimusneuvottelut ovat aiheuttaneet tuohtumusta työntekijäosapuolen kohdalla.
– JHL:ssä ei ole kysytty kentän mielipidettä siitä, tulisiko neuvotteluihin ottaa osaa. Tällaista käytäntöä ei ole koskaan ollut, mutta sellainen pitäisi olla ja samalla se olisi hyvä tapa selvittää, kuinka tyytyväisiä liiton jäsenet ovat sen toimintatapoihin.
"Se, että JHL:ssä järjestetään edustajistovaalit viiden vuoden välein, ei ratkaise ongelmia."
Jäsenkenttää tulisi kuulla huomattavasti nykyistä enemmän.
– Se, että JHL:ssä järjestetään edustajistovaalit viiden vuoden välein, ei ratkaise ongelmia. Kilpailukykysopimukseen liittyen olisi pitänyt kuulla jäsenistön ääntä esimerkiksi jäsenkyselyiden tai äänestyksen kautta.
– Sopimuksen kautta pyritään kansantaloudessa siirtämään rahaa työntekijöiltä työnantajille. Kyse on puhtaasti tulonsiirtomekanismista ja palkkojen leikkaussopimuksesta.
Leikataan ja leikataan
Lomarahojen leikkaukset ovat olleet vahvasti tapetilla.
– He jotka uskovat Suomen kilpailukyvyn puutetta lietsovaan propagandaan, ovat valmiita siihen, että lomarahoista leikataan. He unohtavat kuitenkin sen, että jos nyt leikataan 30 prosenttia pois lomarahoista, niin niitä ei enää takaisin tulla saamaan. Palkkojen ja työehtojen parantaminen ovat aina kovemman taistelun tulosta kuin ansaituista eduista luopuminen.
Nyt työaikaa ollaan pidentämässä 24 tunnilla. Mitä muuta kilpailukykysopimus toteutuessaan tulisi pahimmillaan aiheuttamaan JHL:n työntekijöille?
– Sopimuksen tavoitteena on leikata palkoista. Pahinta asiassa on se, että samalla kun palkkoja leikataan, hinnat, verot, vuokrat, viranomaismaksut ja monet muut maksut saavat nousta täysin vapaasti.
Nyt olisi toimittava toisin.
– Tulisi keskittyä viikossa tehtävien työtuntimäärien vähentämiseen ja tätä kautta työllistämään ihmisiä ja parantamaan työhyvinvointia. Samalla tulisi tehdä konkreettisia tulonsiirtoja yhteiskunnassa pääomat - Timbe
Erottava se on tuosta huonosta liitosta, joka keskittyy uskottelemaan kuinka kovasti tekevät jotakin. Kolmenkympin palkankorotuksia tuli taas näistäki neuvotteluista. Sen säästää jo jäsenmaksuissakin .
- ihmettelijä....
JHL:n sivuilta henkilökohtaisille avustajille saatu oma soppari astunut voimaa 1.12.2010.
Ilmoittavat myös että soppari postitetaan.
Miksi kaikki pitää tapahtuu sekunnissa??? Oletko itsekin tehnyt kaikki lupauksesi sekunissa.....Henkilökohtaisten avustajien asioiden takia ei olla kertaakaan valvottu myöhään neuvottelemassa vaan työehtosopimus, joka ei ole yleissitova eikä muutenkaan kovin kummoinen syntyi noin vuoden vatvomisen jälkeen. Selkeästikään se ei ollut prioriteetti.
Olisi pitänyt lähteä lakkoon että asia olisi vauhdittunut.
Jokainen päivä olemattomilla työehdoilla on liikaa!
- työtätekeväihminen
paska
- Pachantekijäköhousuusi
Tuliko se housuusi. Älähän hättäile, kyllä se siitä.
- Ihme_touhua
JHL = Järjestö Huijaa Laillisesti
-" Liitolla on tuloja ja menoja. Meidän bisneksemme on jäsenten edunvalvonta - sinne ne varat tavalla tai toisella kohdistuvat"
Kysymys Julkisten ja Hyvinvointalojen Liitolle: Paljonko kunnat maksavat liiton lakimiehille esim.syrjintätutkinnan vanhentamisesta ja kunnan paidan puhtaana pitämisestä, jos kerran "eduvalvonta on JHL:lle bisnes" ? Tuo nimittäin pitkäaikaiselle SAK:n jäsenenlle oli uutta että AY liike tekee bisnestä edunvalvonnalla.Eikös se ole vähän mafialta haiskahtavaa jo? Oliskohan viranomaisten aika puuttua asiaan ja aika vinhaan?
Ei taida tuollanen omaan pesään paskominen pitemmän päälle kannattaa.Kun jäsenen edunvalvontakin johtaa pitkäaikaistyöttömyyteen, syytä on tutkia onko se edunvalvontaa ollenkaan?
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201706022200172590_u0.shtml - oletko_vapaamatkustaja
Sopimukseen tarvitaan kaksi osapuolta. JHL ei yksin tee mitään työehtosopimusta. Se toinen osapuoli on sopimusalakohtainen työnantajaliitto (kunta,valtio,kirkko) . Sopimusneuvottelut harvoin ovat helppoja. Se kumpi osapuoli on vahvempi saa yleensä enemmän asioitansa läpi. Jos vaikka JHL edustajat olisivat töissä kesällä ja neuvottelisivat yötä myöten itsensä kanssa niin eihän sellaisesta mitään sopparia synny. Täytyy olla toinen osapuoli paikalla myöskin samaan aikaan samassa paikassa. Syksyn kaikki palkkaneuvottelut tulevat olemaan erittäin vaikeita. Sitä varmemmin henkilökohtaiset avustajat saavat työehtosopimuksensa, kuta useampi avustaja on järjestäytynyt. Mitä alhaisempi järjestäytymisaste sitä todennäköisempää on että työehtosopimus jää tekemättä. Monella on se harhakuvitelma ammattiliitoista. Kuvitellaan että ammattilitto on sen virkailijat ja valitut päättäjät. Tosiasiassa ammattiliitto on ensisijaisesti sen jäsenistö. Ei riitä että vain maksaa jäsenmaksunsa, täytyy myös osallistua toimintaan ja sitoutua järjestöönsä.
- pystyynsäästetty
Liittojen herrat vois kuunnella tämän. Sisältö on pelkkää asiaa.Tarttis vissiin tehrä jotain.
https://www.youtube.com/watch?v=PYYhHlu5JBc - PataantuleeJHL
Miksi Sähköliiton osasto 177 lakkoilee
Toimittajat kertovat lakon taustalla olevan ”järjestöpoliittisen kiistan, josta on väännetty jo parin vuoden ajan.” Esille on tuotu myös VR:n johtajien n. 7M€ kannustin palkkiot ja samanaikaiset pakkolomat.
Oikea syy tähän kaikkeen on se, että Osasto 177 jäsenet haluavat päästä eroon JHL:stä ja vaatii, että Sähköliitto neuvottelee ja sopii jatkossa osastomme jäsenten työehtosopimuksen. Osaston jäsenet haluavat myös valita omat luottamusmiehet, niin kunnossapitoon kuin rakentamiseenkin.
Tavoitteena on myös ammattiyhdistysjäsenmaksujen perimiseen liittyvän eriarvoisuuden poistaminen. VR:hän perii kaikilta muilta ammattiliittojen jäseniltä jäsenmaksun, paitsi Sähköliiton jäseniltä.
Osastomme jäsenet eivät ole työrauhan piirissä, koska meillä ei ole voimassa olevaa työehtosopimusta, jossa sopijaosapuolena olisi Sähköliitto. Työtaistelutoimenpiteemme ovat siis laillisia.
JHL on useita vuosia yhdessä VR Trackin kanssa heikentänyt Sähköliiton ja JHL jäsenten työehtoja. Heikennykset alkoivat syksyllä 2011, kun ensimmäinen heikennyssopimus tehtiin (kilpailukykysopimus).
Viimeinen tehtiin alkuvuodesta 2014 ns. katkaisusopimus.
Tänä aikana työntekijöiltä on viety mm. päivärahat, matkatunnit, pekkas-päivät ja pekkaslisät lisäksi majoitusoloja on heikennetty ja viikkoylitöiden korvauksia on pudotettu 35%:iin. Heikennykset ovat pudottaneet vuosiansioita useilla tuhansilla euroilla.
JHL on hyväksynyt myös sen, että heikennykset kohdistuvat vain ns. suorittavaan portaaseen ja siellä Sähköliiton, YTK:n sekä JHL:n jäseniin. Muiden ammattiliittojen jäsenten osalta ei ole tehty sopimuksia, jotka aiheuttaisivat ansioiden pienenemistä.
Sähköliiton neuvottelemalla työehtosopimuksella ja omilla luottamusmiehillä estetään JHL:n ja VR Trackin työehtojen yksipuoliset heikennykset jatkossa.
Jos et ole vielä Sähköliiton jäsen ja haluat olla mukana taistelemassa omien työehtojesi puolesta, voit helposti liittyä jäseneksemme Sähköliiton kotisivuilla www.sahkoliitto.fi tai suoraan osastomme kotisivulla http://os177.sahkoliitto.fi kohdasta ”Liittyminen”, ammattiosastosi on 177 ja sopimusalasi 023. Liittymiskaavakkeen lähettämisen jälkeen saat vahvistus viestin matkapuhelimeesi. Kun olet saanut vahvistusviestin, olet Sähköliiton os. 177 jäsen.
HALLITUS
Os.177Miksi Sähköliiton osasto 177 lakkoilee
Toimittajat kertovat lakon taustalla olevan ”järjestöpoliittisen kiistan, josta on väännetty jo parin vuoden ajan.” Esille on tuotu myös VR:n johtajien n. 7M€ kannustin palkkiot ja samanaikaiset pakkolomat.
Oikea syy tähän kaikkeen on se, että Osasto 177 jäsenet haluavat päästä eroon JHL:stä ja vaatii, että Sähköliitto neuvottelee ja sopii jatkossa osastomme jäsenten työehtosopimuksen. Osaston jäsenet haluavat myös valita omat luottamusmiehet, niin kunnossapitoon kuin rakentamiseenkin.
Tavoitteena on myös ammattiyhdistysjäsenmaksujen perimiseen liittyvän eriarvoisuuden poistaminen. VR:hän perii kaikilta muilta ammattiliittojen jäseniltä jäsenmaksun, paitsi Sähköliiton jäseniltä.
Osastomme jäsenet eivät ole työrauhan piirissä, koska meillä ei ole voimassa olevaa työehtosopimusta, jossa sopijaosapuolena olisi Sähköliitto. Työtaistelutoimenpiteemme ovat siis laillisia.
JHL on useita vuosia yhdessä VR Trackin kanssa heikentänyt Sähköliiton ja JHL jäsenten työehtoja. Heikennykset alkoivat syksyllä 2011, kun ensimmäinen heikennyssopimus tehtiin (kilpailukykysopimus).
Viimeinen tehtiin alkuvuodesta 2014 ns. katkaisusopimus.
Tänä aikana työntekijöiltä on viety mm. päivärahat, matkatunnit, pekkas-päivät ja pekkaslisät lisäksi majoitusoloja on heikennetty ja viikkoylitöiden korvauksia on pudotettu 35%:iin. Heikennykset ovat pudottaneet vuosiansioita useilla tuhansilla euroilla.
JHL on hyväksynyt myös sen, että heikennykset kohdistuvat vain ns. suorittavaan portaaseen ja siellä Sähköliiton, YTK:n sekä JHL:n jäseniin. Muiden ammattiliittojen jäsenten osalta ei ole tehty sopimuksia, jotka aiheuttaisivat ansioiden pienenemistä.
Sähköliiton neuvottelemalla työehtosopimuksella ja omilla luottamusmiehillä estetään JHL:n ja VR Trackin työehtojen yksipuoliset heikennykset jatkossa.
Jos et ole vielä Sähköliiton jäsen ja haluat olla mukana taistelemassa omien työehtojesi puolesta, voit helposti liittyä jäseneksemme Sähköliiton kotisivuilla www.sahkoliitto.fi tai suoraan osastomme kotisivulla http://os177.sahkoliitto.fi kohdasta ”Liittyminen”, ammattiosastosi on 177 ja sopimusalasi 023. Liittymiskaavakkeen lähettämisen jälkeen saat vahvistus viestin matkapuhelimeesi. Kun olet saanut vahvistusviestin, olet Sähköliiton os. 177 jäsen.
HALLITUS
Os.177
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle743980Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt1903258Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖473006Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle732623Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me3792398- 1812062
- 781595
- 361566
vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos231408Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.391392