tasa-arvo

täti-88

Hei, olen pari kymppinen nainen, asun omillani, en seurustele tällä hetkellä eikä minulla ole omia lapsia. Minulla on 2 itseäni vanhempaa siskoa, jotka ovat naimisissa. Heillä on molemmilla 3 tyttöä, kouluikäisiä. Olen molempien perheiden nuorimmaisten kummi, koska en ollut isompien lasten kohdalla vielä käynyt rippikoulua. Perheet eivät kauhean paljon ole keskenään tekemisissä (aviomiesten keskenäiset huonot välit), mutta minä tapaan molempia porukoita ainakin kerran kuussa, toisia, lähempänä asuvia useamminkin.

Ongelmakseni on nyt lasten kasvamisen myötä muodostunut se, että osaanko olla tarpeeksi tasapuolinen heille kaikille, vai voiko ja täytyykö täydellistä tasa-arvoa ollakkaan heidän kaikkien 6 välillä. Aikaisemmin he olivat minulle vain ne '6 vauvaa', kaikki samanlaisia ja ihan sama ketä heistä hoiti tai kenen kanssa istui lentokoneessa tai kenen huoneessa nukkui ollessaan heillä kylässä.

Nyt viimeisen vuoden aikana olen vähitellen havahtunut siihen, että enää he eivät ole minulle vaan 'ne lapset' vaan jokainen omia yksilöitään, osa läheisempiä, osa vieraampia (eikä tämä jakaudu siten, että toinen perhe olisi läheisempi, vaan aivan sattuman varaisesti molemmista perheistä 1 lapsista (tai toisesta tavallaan 2 lasta) muodostunut läheisemmäksi.) Heräsin asiaa miettimään tarkemmin kun lähdimme koko suvun kanssa (vanhempani, siskojeni perheet, pikkuveljeni ja minä) reissuun viime kuussa, johon kuului pitkät lentomatkat. Toinen siskoni heitti, että istuisinko joidenkin lasten kanssa koneessa ainakin osan matkasta, en heti vastannut keiden kanssa, mutta vastaus tuli päähäni silmän räpäyksessä kysymyksestä - tiesin tarkalleen kenen kanssa tahdon ja kenen kanssa en tahdo matkustaa yli 6 tunnin lentoa samassa penkkirivissä. Itsekästä ehkä, mutta toisten kanssa vaan on kivempaa ja keksii paremmin tekemistä luonnostaan, ilman että täytyy väkisin vääntää.

Toisessa perheessä läheisin on kummityttöni 7v (tämä perhe on se kauempana asuva). Toisessa taas läheisimmäksi on noussut vanhin tytöistä 11v, joka asuu lähellä ja tapaamme siis usein. Pidän heistä paljon kaikista, siitä ei ole kyse, vaan enemmänkin on kyse yhteisistä mielenkiinnon kohteista ja luottamuksellisista väleistä näiden parin-kolmen tytön kanssa. Sekä siitä että luonteemme vaan jotenkin kohtaavat ja olemme 'samalla aallolla' kun toisten kanssa taas juttelu takkuaa ja kahdestaan olo ei vaan oikein suju.

Kauempana asuvan perheen lapsista luonani on yökylässä käynyt nykyään vain kummityttöni 7v, eikä isommat (12v ja 13v) pyydäkään luokseni juurikaan, tainneet kerran olla luonani yötä kahdestaan ollessaan n. 9 ja 10, muistan siitä sen kun toinen katosi kauppakeskukseen suututtuaan.... He ovat kuudesta tytöstä ne kaikkein 'vieraimmat'. heistä varsinkin vanhemmalla on ollut jo pitkään ongelmia auktoriteetin kanssa, karkailua, tavaroiden paiskomista jne. joten en kirkuen häntä luokseni tahtoisikaan. Keskimmäinen (vuoden nuorempi) seuraa vanhimman esimerkkiä perässä, vähän lievemmin tosin. Kummityttöni on toista maata, hänen kanssaan on aina ollut todella leppoisaa olla. Lisäksi jos vanhempien tyttöjen kanssa on kaupassa tai viettää aikaa heidän kanssaan muuten, he vinkuvat koko ajan jotain; tivoliin, sirkukseen, tavaroita, karkkia jne.. kyllästyttää! pienin ei vingu, vaan on aina tyytyväinen siihen mitä tehdään.

Lähempänä asuvan perheen tytöt käyvät kaikki (6v kummityttö, 9v ja 11v) luonani toisinaan yökylässä. Pidän heistä kaikista, mutta kuten aiemmin ilmaisin, viihdyn paljon paremmin 11-vuotiaan kuin pienempien kanssa, vaikka heistäkin pidän. 11v käy usein luonani, osaa jo itse tulla julkisilla. Pienemmät pyytävät myös luokseni usein mutta varsinkaan kummityttöäni en jaksa pyytää kylään läheskään niin usein kuin kahta vanhempaa. Tämän perheen 9v on myös ns. 'suosikkini', mutta hän on kesän aikana ollut kipeä paljon ja joutunut olemaan sairaalassakin, joten hän on tässä kohtaa hieman ollut 'poissa laskuista' kyläilyn suhteen. Ennen sairasteluaan, hän kävi luonani lähes yhtä usein kuin 11v.

3

1675

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täti-88

      Kohtelen kuitenkin kaikkia kuutta tyttöä tasapuolisesti kun olemme yhdessä, tasa-arvoinen olen myös lahjoissa jne. ainoastaan heidän kanssaan vietetty aika on se, joka ei enää ole samaa jokaiselle ja tiedostan kyllä että se johtuu täysin itsekkäistä syistä - viihdyn itse parhaiten varsinkin tämän 11v:n kanssa.

      Kauempana asuvan kummityttöni 7v kanssa soittelen ja lähetän tekstareita ja sähköpostia (hän yleensä on aktiivisempi minuun päin, n. kerran/vko), heidän isompien tyttöjen kanssa, joskus harvoin sähköpostia, heidän saldorajat estää soittelun ja tekstailun.
      Lähempänä asuvan perheen 11v:n kanssa sähköpostia, tekstareita,puheluita useamman kerran viikossa, joskus päivittäin, jutellaan kaikesta, kyselee apua kavereiden kanssa, puhuu kaikesta maan ja taivaan väliltä, sellaisestakin, josta kotona ei voi. 9v kanssa sähköpostia sillon tällöin, soittaa joskus, nyt vähemmin kun on ollut kovin sairaana, minä oon soitellut hänelle, kun on joutunut olemaan sängyssä jne..pienimmän (kummityttö) yhteyden pito rajoittunut joihinkin puheluihin (ei omaa puhelinta) sekä lyhyisiin sähköposteihin.

      Nyt kysynkin teiltä palstalla pyörivät, että olenko epäreilu, missä kulkee raja tasa-arvon kanssa, kuitenkaan lasten kasvaessa aikuiseksi, kaikkien 6 kanssa ei millään voi olla samanlainen suhde, missä vaiheessa tämä 'eronteko' kuuluisi tapahtua, kun täällä meillä se tapahtuu selvästi nyt. Samassa tilanteessa olleita, miten ootte toiminut?? sekä esim. äitien mielipiteitä?? tai kokemuksia kaikista näkökulmisa?? myös tälläisten 'epätasaisesti kohdelluitten' lasten?

      • äitikahdelle

        Olen itse kahden tytön äiti ja aina edellyttänyt isovanhemmilta ja tädeiltä sekä muilta sukulaisilta, että jos jompi kumpi pääsee esim. huvipuistoon, niin toisenkin päästävä. Syntysi kauhea huutokin, jos ei näin olisi. Joskus toisen tytön kummi kysynyt vain nuorempaa tyttöä yökylään, mutta en päästänyt, koska ei huolinut isosiskoa, jota aina syrjitään sukulaistenkin taholta, eikä tahdottaisi niin paljon kylään. Eikä siitä ole edes minulle apua jos ottaa vaan toisen, kotiin jää kuitenkin se toinen pyörimään ja suremaan kun ei pääse minnekkään.
        Olen sitä mieltä, että vaikka osa lapsista alkaa jo olla teini-iässä, sinun tulee jakaa aikasi tasaisesti kaikille, vai voisitteko tehdä jotain neljästään; sinä ja kaikki toisen perheen lapset???????


    • oppeliini

      Aivan suotta huolehdit nuorten sinuun /sinun heihin suhtautumisista. Kaikki tapahtuu omalla painollaan ajan kanssa.

      Jos kukaan noista lapsista kysyy neuvoasi, he kaikki tietävät että sinä olet valmis kuuntelemaan ja auttamaan.

      älä lankea siihen ansaan että tarjoat heille KOSKAAN taloudellista apua, se tuhoaa kaiken ystävyyden, usko tai älä. He kauppakierroksilla voivat käyttää omia viikkorahojaan omiin herkutteluihin/ostoksiinsa. Sinun maksaessaessasi heidän menojaan on tuhoavaa!!! Ennen ostoksille lähtoä, kysy onko tämä näyteikkunaostoskierros vai haluavatko he käyttää omia rahojaan, "minä säästän uutta autoa/ ulkomaan matkaa/ uutta talvitakkia/ kenkiä....varten"". Sano tuo heti alkuun suoraa ja rehellisesti. Saat siitä heidän kunnioituksen! JA he huomaavat säästämisen arvon!

      Me kaikki muodostamme oman yksilollisyytemme omalla ajallaan ja sinun on vain hyväksyttävä tuo tosiasia. Jotkut noista nuorista välittävät sinusta, jotkut eivät. Kuitenkin jokainen omalla tavallaan. Ole vain jatkuvasti jokaiselle kohtelias ja ystävällinen, ei tunkeutuva, anna heille tilaisuus kasvaa itsenäisesti. Sinä saat oman tilan ja rauhan - he omansa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      136
      5778
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3535
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1903
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1895
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1730
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1576
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1483
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1378
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1366
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1317
    Aihe