Iho huononi yhtäkkiä

kukkaotsa

Olen 18-vuotias tyttö ja minulla on atooppinen ja kuiva iho. Kasvojeni iho on ollut aina siisti ja harvoin on finnejä tullut. Mustapäiden alkuja on tosin nenänpielessä ollut murrosiästä lähtien, mutta ne eivät ole puhjenneet pahoiksi. Iho on ollut naamassa sileää.
Viime kesäloman alussa ihoni muuttui yhtäkkiä sileästä karheaksi ja on ollut siitä asti sellainen. Otsani (jossa ei ikinä ollut edes mustapäiden alkuja) on kuin perunapelto, täynnä aivan pieniä patteja. Leuassani ja kulmakarvojen välisellä alueella pesii pari sitkeää finniä, jotka putkahtavat takaisin silloin kun ei pitäisi. Varsinkin juuri ennen menkkoja ne puhkeavat näkyviin. Onko tämä jotakin myöhäis-puberteettia vai miksi finnit kiusaavat nyt kun niistä olisi pitänyt jo päästä eroon?
En käytä paljon meikkiä, meikkivoidetta ja puuteria laitan ohuelti. Laitan naamaan aamuin illoin kosteusvoidetta, koska ihoni on suihkun jälkeen todella kuiva. Olen ruvennut välttelemään ihon kosteutusta, koska ajattelen että se lisää finnejä. Pesen kasvot illalla Dermosilin puhdistusvaahdolla. Olen miettinyt, voisiko naamani kukkiminen johtua kuitenkin meikkauksesta? Meikkivoidettakaan en nimittäin ole ruvennut käyttämään kuin ehkä noin vuosi sitten.
Onko kellään neuvoa mistä tämä johtuu? Onko mitään tuotteita mitkä auttaisivat, kun kyseessä on todella kuiva, allergisen iho?

4

1333

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaijai89

Itsellä on myös todella herkkä ja kuiva iho. Et varmaankaan käytä alkoholia sisältäviä tuotteita? Jos niin heitä ne meneen saman tien ja vaihda alkoholittomiin, mulla esim alkoholikasvovedes vaa saa naaman punottaa ja kuivuun. Rainbown ja erisanin ja lactolinen on kaikki ainaki alkoholittomia ja halpoja.

Sitten itselläni todella kuivalle iholle on hyvää nivean tuubissa oleva rasva, se käy koko kropalle mut ainakin talvisin mulla pitää naaman suht kosteutettuna.

Erisanin puhdistusvoide vai geeli on myös tosi hyvä, jättää ihon pehmeeks mut silti puhdistaa tosi hyvin meikin hintaansa nähde, eikä se ärsytä.

Sit joku todella kevyt kuorinta vaikka kerran paris viikos.Naamioista nivean kosteuttava naamio sekä syväpuhdistava naamio on todella hyviä ainakin omalla ihollani. Iho jää pehmeeks yms.. Tosin en tiedä miten atooppinen iho näihin yleesäkään reagoi??

Kun kosket ihoosi muista aina puhtaat kädet, samoin kuin esim jos meikin levittämisee käyttää sientä tai sivellintä ni ainakin kerran viikossa pestä se. Vaihda kerta viikkoon tyynynliina.

Joskus kannattaa pitää meikittömiä päiviä, ja itse yleensä vkloppuna jos olen ihan vain kotona niin en meikkaa, puhdistan kasvot kasvovedellä mutta en laita rasvaa. kuvittelen että näin iho saa kunnolla hengittää ja tasapainottua.

Ja nyt sun myös tarvis ehkä miettiä, tarvitsee kasvosi kosteutusta vai rasvaa. Nämä eivät ole sama asia.. Apteekin tädiltäkin vois kysästä jotain.. Ei varmaan nyt kauheesti ollut mun jutuista apua, mutta tuossa muutama tuote jotka olen kokeknut ihan hyviksi omalle kuivalle ja herkälle iholleni.

• Tufferi

Luepa tuolta ylempää kommenttiani proactiv solutionista. Uskon, että se voisi auttaa :)

• 27

Syötkö paljon rasvaisia juustoja, kuten homejuustoja? Itselleni tuli yhtäkkiä melkein nyrkkikokoisia patteja kauttaaltaan mm niskassa, hiuspohjassa, kaulassa :o! Tosi kipeitä ja isoja. Luulin jo kuolevani johonkin tautiin! Kesti kaksi viikkoa ennen kun muistin työkaverini sanovan vuosia sitten, että ei voi juustoa syödä ollenkaan: noin vartin päästä tule pikkuisia valkopäitä naaman.

Olinkin ostanut marketista tarjouksessa olevan yli puolikiloisen italialaisen valkohomejuuston. Ja kun se loppui, niin ostin sinihomejuustoa, pienempään palan kyllä;) ja mussutin parisen viikkoa joka ilta vähitellen. En koskaan ole syönyt sellaista määrä, joku ihme himo iski! Finnit kun vaan lisääntyivät! Nyt en uskalla laitta edes ”tavallista” juustoa enää leivälle. Finnit parantuu jo onneksi, mutta hitaasti :((

• näpppä

Hei!
      Itse kans pitkään taistellut ihoni kanssa, jota olen tulkinnut väärin ja väärillä tuotteilla. Itsellä kans atooppinen iho ja herkkä. Kuitenkin ihoni puskee rasvaa ja naamani kiiltelee päivän mittaan. Olen nyt alkanut käyttään Bion merkkisiä tuotteita ja voin todella sanoa että muutosta tuli jo viikossa! Ihoni on paaaljon parempi ja hyvävointisen näköinen.

Lisäksi myös panostin meikkeihin, eli mulla iho reagoi herkästi näköjään meikkeihin, joten ostin Youngblood merkkistä meikkivoidepuuteria jolla on koko meikkisarjalla allergia ja astmaliiton leima. Ja kappas vaan, viikon verran tuotakin jo käyttänyt ja ihoni on paljon parempi. Tuote on vaan tosi hintava, mutta lumenelta löytyy myös meikkivoidepuuteri jolla on allergia ja astmaliiton leima. Kannattaa vierailla allergia ja astmaliiton sivuilla, siellä on muitakin tuotteita ja meikkejä joilla on niiden leima. Tämän leiman omaavat meikit pitäisi kestää myös herkällä iholla, tosin kaikillahan sekään välttämättä ole takuu siitä etteikö iho reagoi,sitä voi olla allerginen jollekin tietylle ainesosalle jota saattaa olla myös näissä meikeissä. Mutta kannattaa kokeilla.

Lisäksi ruokavaliolla uskon olevan paljon vaikutusta asiaan. Olen alkanut syömään paljon siemeniä ja pähkinöitä joissa on hyviä rasvoja ja iho tykkää. Alussa tuntui että pähkinät nimenomaan aiheutti kipeitä paukamia mutta jatkoin sitkeästi ja nyt ihoni parempi, lienet oli jonkin sortin puhdistautumisvaihe iholla meneillään. Olen myös vähentänyt maitotuotteiden käyttöä, koska huomaan sen tuovan kipeitä ihonalaisia näppyjä,juusto on pahin. Reilusti vihanneksia ja hedelmiä, ja vettä! Myös pellavansiemet ja kaikki muutkin siemenet on hyväksi sekä iholle että vatsalle, mielikin piristyy kun saa hyviä vitamiineja:)

Sinkki on iholle hyväksi. Käyppäs siis ostamassa sinkkitabletteja, löytyy luontaistuotekaupasta ja apteekista, niitä kun popsii niin itse ainakin huomasin niiden tehon. Myös kalaöljy on hyvä muistaa ja lisäksi otan joka päivä lusikallisen kylmäpuristettua rypsiöljyä, nimenomaan kylmäpuristettua koska siinä on kaikki ravinteet tallella. Pahaa on mutta mitäpä sitä ei kauneuden eteen tekisi:) Näitä kaikkia olen popsinut kohta pari kuukautta. Ihoni reagoi muutokseen puskemalla lisää näppyjä mutta juuri puhdistautumisen takia. Nyt ihoni on parempi kuin koskaan!

Kannattaa kokeilla, tuloksia ei tule heti vaan viiveellä. Iholla menee hetki kun se uusiutuu ja saa ravinteista kaiken irti.

Toivottavasti näistä oli jotain apua:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      73
      2785
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2684
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1637
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1560
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      10
      1515
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1402
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1257
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1243
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1219
    Aihe