Mulla on ollutnoin puoli vuotta tekarit, ja olen puhdistanut niitä Fairylla ja kynsiharjalla. Nyt olen käyttänyt Corega 3 puhdistustablettaja, mutta voi surkeus, proteesiin on tullut hammaskiveä.( Millä konstilla saan sen pois, kun nämä p.o.puhdistukset ei ole tehonneet?
Hammasproteesin puhdistus
19
16744
Vastaukset
- Mukavaa syksyä!
Proteesien harjaus aamulla/illalla Fairylla ja proteesiharjalla, yöksi pois suusta, säilytys kuivassa ja ilmavassa rasiassa, proteesit kannattaa huuhdella vedellä aterioiden jälk, kerran - pari viikossa voi desinfioida Coregalla. Hammaskiviä ei itse saa pois, voit viedä hammashoitolaasi tai erikoishammasteknikolle puhdistettavaksi.
- Kalluppi#
Pelkkä puhdistustablettien käyttö ei riitä. Itse olen puhdistanut proteesini iltaisin proteesiharjalla ja Dentu Creme proteesitahnalla. Lisäksi 1-2 kertaa viikossa olen laittanut hampaat yöksi puhdistutabletin kanssa lämpöiseen veteen. Aamulla sitten kevyt harjaus ja proteesit suuhun. Tavallisesti illalla pesun jälkeen laitan yläproteesin suuhun ja alaproteesin kylmään veteen. Aamulla sitten vain kevyt harjaus. Käsittääkseni proteeseja valmistavat hammasteknikot suosittelevat tekohampaiden perinteistä säilytystä vesilasissa. Syy on yksinkertaisesti se, että kuivuessaan muovimateriaali voi menettää muotoaan, ja hampaat käydä epäsopiviksi. Kosteana säilytettäessä on sitten tärkeää se aamuharjaus bakteerikasvun estämiseksi.
- Tekarit
puhdistustabletit jatkuvasti pitempiaikaisessa liotuksessa saattaa muuttaa hampaiden väriä sinertäväksi.
Totta vai tarua????
Näin olen kuuluut väitettävän. - the_road
Kynsiharja ei ole paras mahdollinen harja proteesin puhdistukseen. Ennemmin vaikka tavallinen hammasharja tai proteesiharja tietysti vielä parempi vaihtoehto. Tiskiaine käy päivittäiseen puhdistukseen, mutta myös proteesia varten kehitetty tahna. Tavallinen hammastahna on proteeseille liian karkeaa.
Muutaman kerran viikossa on hyvä käyttää puhdistukseen tarkoitettuja poretabletteja.
Kerran vuodessa tai hammaslääkärin arvion mukaan hammaskiven poisto ja puhdistus esim. suuhygienistin vastaanotolla. Hammaskiveä ei itse saa poistettua.
Säilytyksessä on olemassa ainakin kahta eri koulukuntaa ammattilaisten kesken. Toiset suosittelevat säilytystä vesilasissa. Jotkut suosivat minigrip pussia tai pakasterasiaa ja kosteaa talouspaperia, johon proteesin voi sitten kääriä. Jotkut ovat sitä mieltä, että yön yli voi säilyttää kuivana ja vasta jos jostain syystä tulee tarve pitempi aikaiseen säilytykseen, niin silloin pidettävä kosteana. - hammaskivi
missään nimessä ei saa proteeseja laittaa vesilasiin yön ajaksi, ellei sitten laita niitä coregaveteen. tämä yksinkertaisesti siitä syystä, että bakteerit pääsevät lisääntymään suotuisissa olosuhteissa ollessaan vedessä ja silloin varmasti proteesien pinnalle kertyy plakkia hammaskiveä jne. tämä on uusinta tietoa, vesilasisäilytys on vanhentunutta tietoa. akryyliproteesit eivät kutistu. esimerkiksi erilaiset oikomislevyt saattavat haurastua jos niitä säilytetään täysin kuivassa, joten kotelon pohjalle voi laittaa hiukkasen kostean paperipalan, mutta huomio sitten hygieniaan!
- Lähde kaunis kirkas
hammaskivi kirjoitti:
missään nimessä ei saa proteeseja laittaa vesilasiin yön ajaksi, ellei sitten laita niitä coregaveteen. tämä yksinkertaisesti siitä syystä, että bakteerit pääsevät lisääntymään suotuisissa olosuhteissa ollessaan vedessä ja silloin varmasti proteesien pinnalle kertyy plakkia hammaskiveä jne. tämä on uusinta tietoa, vesilasisäilytys on vanhentunutta tietoa. akryyliproteesit eivät kutistu. esimerkiksi erilaiset oikomislevyt saattavat haurastua jos niitä säilytetään täysin kuivassa, joten kotelon pohjalle voi laittaa hiukkasen kostean paperipalan, mutta huomio sitten hygieniaan!
http://www.hammaslaakariliitto.fi/fileadmin/pdf/Hammaslaakarilehti/2003/06/proteesien_hoito_6.pdf
" Proteeseja on tähän asti neuvottu säilyttämään vedessä siksi, että ne kuivuessaan menettävät vettä
ja niiden on uskottu muuttavan muotoaan. Nykytiedon mukaan erittäin vähäinen muodon muutos palautuu, kun proteesi taas kostuu. Yön yli kuivana säilyttäminen siis ei vahingoita proteesia. Lisäksi kuivana säilyttäminen on vaivattomampaa laitoksissa vanhuksia hoitaville. Kotihoidossa ei ole välttämätöntä muuttaa proteesia käyttävän aiempaa käytäntöä, jos potilaan suu on todettu terveeksi.
Jos kokoproteesi on viikkoja tai kuukausia poissa suusta, se saattaa tuntua sopimattomalta ainakin aluksi. Sopimattomuuden tuntu ei kuitenkaan johdu kuivana säilyttämisestä, vaan siitä, että suun limakalvot ovat tänä aikana parantuneet proteesin aiheuttamasta tulehduksesta ja rasituksesta (24). "
" 24. Turrell AJW. Aetiology of inflamed
upper denture-bearing tissues. BDJ
1966; 120: 542—546. "
Tämä ns. "uusin nykytieto" perustuu siis kirjallisuuslähteeseen vuodelta 1966!
- Avun Saanut
Kysy apteekista Bonyf desinfioivaa poretablettia. Tehoaa myös biofilmiin ts. hammaskiveen.
- ikenet...
Mulle sanoi hammaslääkäri ettei missään nimessä mihinkään vesilasiin yöksi, suositus oli että aina suussa yöt ja päivät. Puhdistus tottakai aamuin illoin ja ruuan jälkeen huuhtelu (yläproteesi). Kynsiharja on liian kova proteesin puhdistukseen, ehdottomasti pehmeä hammasharja tai proteesiharja. Käytän tiskiainetta, goregatabletteja, hammastahnaa (ei valkaisevaa). Sain proteesit yläleukaan puolitoista vuotta sitten. Vanhainkodeissa on myös sama suositus ettei proteeseja saa laittaa veteen yöksi, mieluimmin sitten pestä hyvin ja kuivata-kuivana säilyttää yön yli vaikka sitten tyhjässä lasissa. Kosteus tuo bakteereja proteesiin.
- Anti-biofilm
Nopea ja tehokas menetelmä irrotettavien hammasproteesien desifiointiin on sveitsiläinen patentoitu valmiste Denture disinfecting -poretabletti. Myös Junior-desinfioiva poretabletti, joka puhdistaa ja desinfioi irrotettavia oikomislaitteita, purentakiskoja ja vastaavia suussa pidettäviä laitteita. Myös Steryl Brush Tabs, joka on hammasharjan desinfiointiin käy edellä mainittuihin laitteisiin. Kaikissa on vaikuttavana aineena Nitradine, joka poistaa pinttyneen lian, värjääntymät sekä hammaskiven. Proteesin (ja muiden suussa pidettävien laitteiden ) puhdistus: 1) Puhdista ensin proteesi harjalla tavalliseen tapaan ja huuhtele. 2) Upota proteesi vesilasiin, jossa on lämmintä vettä (n. 150 ml.) ja 1 desinfiointitabletti. 3) Varmista, että proteesi on kokonaan vedessä. 4) Annetaan vaikuttaa vähintään 15 min.5) Huuhdellaan haalealla vedellä.
Poistaa mm proteesistomatiitin 2 vkon päivittäisen hoidon aikana, jolloin desinfioidaan sekä proteesit ( yksi tabletti ylä- ja yksi ala-proteesiin), että harja. Sen jälkeen käytä tabletteja ainakin kaksi kertaa viikossa osana proteesin ja harjan puhdistusrutiinia. Ei sisällä syövyttäviä eikä värjääviä aineita. Soveltuu myös tuttien ja purulelujen desinfiointiin (ehkäisee korvatulehdusvaivoja).
Tuote on suhteellisen uusi, joten mahdollisesti kaikissa apteekeissa ei vielä sitä ole, mutta voivat tilata sitä Tamrosta. Lisää tietoa osoitteessa : www.bonyf.fi- epikutaani
Muistakaa huuhdella runsaalla vedellä, koska edellä mainitut des.aineet sisältävät ammonium persulfaatteja
jotka voivat aiheuttaa allergiaa.
- A-J-L
Itse säilytän proteesia yöllä etikassa. Poistaa hammaskiven ja estää se syntymisen.
Tappaa myös tehokkaasti kaikki bakteerit. Ohjeen sain hammasteknikolta.
Silloin tällöin käytän myös Goregaa. Samaa Gorega liuosta voi käyttää monena päivänä, vaikka vihreä väri häviää eikä poreile, sillä tehoaineet säilyvät muuttumattomina. Kuulin, että vihreä väri ja poreilu on myyntikikka jolla ihmiset saadaan uskomaan tuotteen tehokkuuteen.- Oma_vaikutuksensa
Poreilu on happea joka irrottaa likaa tehokkaammin. Teho heikkenee kun happi on poreillut pois.
- Anonyymi
Jos on oikein hammaskiven aiheuttamia tummia pinttymiä etenkin hammasproteesien "hampaiden" sisäpinnoilla ja joskus myös ulkopinnoilla on hyvä keino laittaa hammasproteesit yön ajaksi 50/50 vedellä lantrattuun kloriitti veteen. Aamulla sitten kevyt harjaus ja perusteellinen huuhtelu proteeseille. Värjäytymät kyllä lähtevät ja hampaat ovat kuin uudet.
- Tammijäärä
Kun proteesi ikenen ja tekohampaan rajaan kertyy likaa,siis tumma raja.Ei lähde harjalla.Mikä keino avuksi?
- helppohoitoiset
Minä olen käyttänyt proteeseja lähes 60 vuotta yötäpäivää ja pessyt 1-2 viikon välein normaali pesuaineilla kun pakteerikanta alkaa vaikuttamaan. Eikä mitään ongelmia ole ollut eikä tullut.
- Kjhfd
Puukon kärjellä raaputtelen vaaleaa kiveä pois roteesin pinnasta.
- hgfdjhgvhfchg
Sen jälkeen puukon tekemiin naarmuihin kehittyy hammaskiveä entistä nopeammin.
- Anonyymi
Olen itse smirgelillä hionut plakin ja töhnät pois joka viikko!
Onhan proteesi ohentunut mutta voi, miten iloinen ilmeeni onkaan!
- Anonyymi
Raspilla hankoon.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3187464Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662156- 1751827
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161372- 1121277
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91241Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691220RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j551151Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019