laukaisu tyhjänä ilman nuolta

tietmötön

mikä siinä vahingoittuu eihän nuolestakaan ole vastusta juuri tyhjää enempää

10

2672

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jgffhhg
    • mk616

      kilpajousen (vastakaari) jänteen nopeus ilman nuolta on reilu 150m/s. Nuolen kans n. 60-70m/s riippuen lapojen jäykkyydestä, nopeudesta, nuolen painosta ym. riippuen. joten kyllä se nuoli antaa vastusta antaa! Jos ei ole nuolta ottamassa potentiaalienergiaa vastaan, syntyy päreitä.

      Mikään tietenkään ei estä kokeilemasta, mutta pisteet tapaa olla parempia kun ampuu nuolen kans...

      • MITÄÄÄÄ?

        siirtyykö jänteen nopeudesta kaikki nopeus nuoleen kun nuolen lähdöt on vaikka 70m/s


    • eipä sit niin mikään..
      itsestään kai se nuoli siitä lähtee jos se kerran ei energiaa tarvii.

      Missähän olit peruskoulun fysiikantunneilla?

      • enusko.

        jänne erngiaa vaan että onko nuoli vastuksena kummmonen. misät noita jänteen nopeuksia mitataa?


      • mk616
        enusko. kirjoitti:

        jänne erngiaa vaan että onko nuoli vastuksena kummmonen. misät noita jänteen nopeuksia mitataa?

        mitä keveämpi nuoli, sitä vähemmän se ottaa vastaan liike-energiaa. Lähtee nopeammin mutta lapoihin jää enemmän energiaa. Kilon painoisella nuolella lapojen energia saataisiin siirrettyä nuoleen varsin hyvin mutta ei lentäisi kauas. Omat nuoleni ovat keveimmästä päästä, 300 grainia eli n. 20 grammaa. Suositeltava minimipaino on jousen tehosta riippuen n.150-200 grainia.

        kyllä se nuoli jänteen kulkua vastustaa, enkä suosittele varsinkaan voimakkaalla jousella kokeilemaan tyhjänä laukaisua.

        Jousiampujan ABC-kirjasta löytyy lisää tietoa.


      • mk616 kirjoitti:

        mitä keveämpi nuoli, sitä vähemmän se ottaa vastaan liike-energiaa. Lähtee nopeammin mutta lapoihin jää enemmän energiaa. Kilon painoisella nuolella lapojen energia saataisiin siirrettyä nuoleen varsin hyvin mutta ei lentäisi kauas. Omat nuoleni ovat keveimmästä päästä, 300 grainia eli n. 20 grammaa. Suositeltava minimipaino on jousen tehosta riippuen n.150-200 grainia.

        kyllä se nuoli jänteen kulkua vastustaa, enkä suosittele varsinkaan voimakkaalla jousella kokeilemaan tyhjänä laukaisua.

        Jousiampujan ABC-kirjasta löytyy lisää tietoa.

        Nuolella on aikamoinen energia sen lähtiessä liikkeelle. Se saa tarvitsemansa liike-energian VAIN ja AINOASTAAN jouseen varastoituneesta lihasenergiasta, joka puolestaan välittyy nuolelle jänteen kautta.
        Toki minkään laitteen hyötysuhde ei ole 100%.

        Jos jousi laukaistaan ilman nuolta tai nuolen kanssa niin silloin jänteeseen kohdistuvan rasituksen ero on nuolen liike-energian suuruinen. Kuten tunnettua, nuolen energia voi riittää lävistämään hiekkasankon, mihin taas luoti ei pysty (tietysti jousia, nuolia ja kiväärejä ja luoteja on erilaisia). Tämä kertoo vähän sitä millaisista voimista on kyse.

        Tällä sivustolla on juttua jousen hyötysuhteesta, johon vaikuttaa paljon mm nuolien paino.
        http://www.acsbows.com/bowperformance.html

        Jos ymmärsin (pikaisella lukemisella) jutun oikein niin nuoleen siirtyy jopa suurin osa lapoihin varastoituneesta energiasta.


      • pikän linjan ampuja
        mk616 kirjoitti:

        mitä keveämpi nuoli, sitä vähemmän se ottaa vastaan liike-energiaa. Lähtee nopeammin mutta lapoihin jää enemmän energiaa. Kilon painoisella nuolella lapojen energia saataisiin siirrettyä nuoleen varsin hyvin mutta ei lentäisi kauas. Omat nuoleni ovat keveimmästä päästä, 300 grainia eli n. 20 grammaa. Suositeltava minimipaino on jousen tehosta riippuen n.150-200 grainia.

        kyllä se nuoli jänteen kulkua vastustaa, enkä suosittele varsinkaan voimakkaalla jousella kokeilemaan tyhjänä laukaisua.

        Jousiampujan ABC-kirjasta löytyy lisää tietoa.

        Jos nuoli painaa vain 20g niin eihän se syö energiaa tuota enempää, kaikki muu voima huppuu lämpö yms häviöihin. Jos minä nostan pöydältä 20g nuolen niin ei siihen monen kilon voimaa tarvita. Tyhjänä laukaistu jänne heilahtaa vain tuon 20g verran eikä se voi olla paljon koska jännekin painaa melkein saman.


      • jousen ostossa

        mitenhän sinä noin tajuat kysymyksen? voit kysyä iteltäs missä olit tunnilla?


        ei kaupoissa nyt lavan takaa asti päästellä pelkkkää jännettä vaan kiellettyä on 15cm venytyskin sitä täs haettii ilmeisesti että mikä vahingoittuu


      • väitelläään.
        Vaeltaja_Jns kirjoitti:

        Nuolella on aikamoinen energia sen lähtiessä liikkeelle. Se saa tarvitsemansa liike-energian VAIN ja AINOASTAAN jouseen varastoituneesta lihasenergiasta, joka puolestaan välittyy nuolelle jänteen kautta.
        Toki minkään laitteen hyötysuhde ei ole 100%.

        Jos jousi laukaistaan ilman nuolta tai nuolen kanssa niin silloin jänteeseen kohdistuvan rasituksen ero on nuolen liike-energian suuruinen. Kuten tunnettua, nuolen energia voi riittää lävistämään hiekkasankon, mihin taas luoti ei pysty (tietysti jousia, nuolia ja kiväärejä ja luoteja on erilaisia). Tämä kertoo vähän sitä millaisista voimista on kyse.

        Tällä sivustolla on juttua jousen hyötysuhteesta, johon vaikuttaa paljon mm nuolien paino.
        http://www.acsbows.com/bowperformance.html

        Jos ymmärsin (pikaisella lukemisella) jutun oikein niin nuoleen siirtyy jopa suurin osa lapoihin varastoituneesta energiasta.

        kyllä luoti jos puhutaanettä rynkyn on pienehkä vielä... läpäisee varmast hiekkasangon? eikös 50cms hiekksäkki vasta toppaa. ja sangon halksia on pinnalta mitä lie?30cm? ja taas meneekö läpi 60pauna sella perus mettä jousella en oo kokeillu


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1135
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      968
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      83
      708
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      283
      699
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      631
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      586
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe