Jos toinen käyttää välimatkaa esteenä vakavalle suhteelle, niin onko se useimmmiten vain tekosyy? Uskotteko että suhteen voisi pitkästä valimatkasta huolimatta saada toimimaan?
Välimatka tekosyy?
46
2014
Vastaukset
- --
pystyy halutessaan kuromaan pienemmäksi. Kyllä se oikeasti on tekosyy. Jotain on syyn takana. Jos taas "suhteilijat" eivät koskaan ole irl:ssä tavanneet, vaan kyse on nettisuhteesta, on hyvin todennäköisesti kyse huijauksesta. Välimatka voi oikeasti olla hyvinkin pieni.. Niin kuin tässä "Lontoolaiseen" ihastujan tapauksessa oli kyse.
- ¨¨
.D
- -mies-
Fyysiset etäisyydet ovat ja pysyvät. On ihan turha väittää että puhelimessa roikkuminen korvaa todellisen tapaamisen.
Ei korvaa, kokeiltu on, enkä suosittele kenellekään. - sivustaa..
-mies- kirjoitti:
Fyysiset etäisyydet ovat ja pysyvät. On ihan turha väittää että puhelimessa roikkuminen korvaa todellisen tapaamisen.
Ei korvaa, kokeiltu on, enkä suosittele kenellekään.pysyvät? No sehän ihan riippuu ihmisistä itsestään, jos toinen ei ole linnassa tms. Jos tarpeeksi rakastaa, toinen voi muuttaa lähemmäksi, tietyn tapaamisajan jälkeen. Esim. vuosi satunnaista tapailua ja jos molemmat ovat valmiita suhteeseen, niin toinen tai molemmat muuttavat. Tilanteethan muuttuvat. Tuskin kenelläkään työpaikat, opiskelut ja asuinpaikat ovat lukkoonlyötyjä loppuelämäksi. Jos, niin aika fakkiintuneita ovat.
- suomilisko
naapureita.
Muuttaminen tulee kyseeseen ainoastaan paikkakuntaa vaihtaessa !11!1111 Riippunee kai välimatkasta? Joku 100 km vielä menettelee, mutta 1000...6000? Tuskin.
oli rasittavan pitkä matka naisystävän luokse noin 500 metriä , monesti jätin kyläilyn väliin välimatkan takia.
ihmisistä. Jos on pystynyt järjestämään välimatkasta huolimatta asiat niin, että on voinut tavata vähintään kerran kuukaudessa, niin seurustelusuhde on mun kohdalla vielä toiminut. Tai sitten tiivistä yhdessä oloa vähintään viikon ja sitten menee useampikin kuukausi erossa. Lisänä tietysti puhelimet jne.
Jokaisella varmaan on se joku tietty aikaraja, minkä kestää ikävää. Yksilöllistä.Olimme nykyisen Rouva Ratikan kanssa suhteemme alkutaipaleella kaukosuhteessa, enkä enää ikinä tee sitä uudelleen. Minä haluan elää arkea rakastamani ihmisen kanssa. Kaukosuhde on vähän kuin virtuaali- tai mielikuvitussuhde. Tosin joillekin se näyttää sopivan paremmin kuin hyvin.
LaRito kirjoitti:
se hymiö, jookooo...
Kaukosuhde on niin tympeä juttu, että se ansaitsee korkeintaan irvistyksen. :-(
- SydäntäiN
kun kaksi ihmistä haluaa tutustua ja olla yhdessä se välimatka voi alku innostuksen aikana ollakin ns. pikku juttu, alkuun voisi olla hankalaakin tavata, varsinkin kun työrytmit ja lomat eriaikaan, tutustuminen toisen oikeeseen arkiminään, on vain niinä harvoina hetkinä kun tapaa ja sitten taasen koettaa eronhetki... kun ei kunnolla tunne toista ja jos on elämässään kokenut koviakin kolhuja ja pettymyksiä saattaa se luottamus olla kovilla.
Mutte entäs kun ihastus tunteet puhkee oikeen kukkaan, ihastus muuttuu rakkaudeksi ja ikävä kasvaa niis suureksi , ettei voikkaan olla erossa.
Aina ei kuitenkaan muutto ole mahdollista saattaa olla jo lapsia joita pitää ajatella , voi olla ettei töitä kys. paikkakunnalla missä se mielitty asustaa ja mistä sitten se rohkeus jättää kaikki se turvallinen tukiverkosto ystävät, läheiset , asunto ja työ taakseen lähteä, takaisin tulokaan ei aina niin helppoa jos suhde menisikin karikolle.
Mutta tosi elämässä se olisi erittäin rankkaa, ainakin tälläiselle ihmiselle kuin minä, joka haluaa saada ja antaa hellyyttä ja läheisyyttä, sekä käpertyä oman rakkaan kainaloon nukkumaan, niin arkena kuin pyhänä."Mutte entäs kun ihastus tunteet puhkee oikeen kukkaan, ihastus muuttuu rakkaudeksi ja ikävä kasvaa niis suureksi , ettei voikkaan olla erossa."
Suhtaudut etäsuhteeseen niinkuin siinä tarkoitus olisi olla erossa väkisin. Etäsuhde ei ole sitä että kaksi ihmistä välttelee toisiaan, vaan etäsuhteessa kaksi ihmistä jokatapauksessa haluaa olla toistensa kanssa ja tapailee toisiaan kun siihen on mahdollisuus koska nimenomaan kunnioittavat vetovoimaansa sen ohella että pysyvät tahoillaan heitä sitovien syiden takia.
Miten rakastuminen muuttaa kuviota? Tietenkin jos ajatellaan rakastumista kaiken järjen tuhoavana negatiivisena ja pakottavana voimana niin luultavasti tälläinen pari menee ja järjestää yhteisen etä-kaksoisitsemurhan koska BYÄÄ BYÄÄ ME EMME VOI KOSKAAN RAKASTAA TOISIAMME KOSKA OLEMME ETÄ-JOTAIN! .... mutta turha draama sikseen. Eikö rakkaus juurikin sinetöi sen että suhteessa tässä ollaan ja nimeomaan sen ihmisen kanssa jonka kanssa pitäisikin olla? Silloin aletaan yksinkertaisesti elää sitä suhdetta ja tehdä arvovalintoja sen suhteen mikä on mahdollista ja mitä todellakin halutaan. Suhde voi säilyä etänä (kaipaus on tunne. Suhteesa joutuu jokatapauksessa elämään erilaisten tunteiden - myös negatiivisten kanssa. Kai se on kaikille selvää!??!??) - Kannattaa muistaa että "Kainalossa ei kaipaa" eli siihenkin löytyy se yhdessä oleminen niinä hetkinä kun se on mahdollista.
Hassua kuinka kiinteästi sotkette kaksi asiaa: "Erossa" ja "etäällä". Rakkaudessa ei olla "erossa" koskaan, sensijaan etäällä - etenkin fyysisesti - voi olla. Henkinen läheisyys ja sen kautta suhteen todellisuus voi olla hyvinkin selvää. Jos siitä etäisyydestä tekee ongelman ei silloin kyse ole siitä että "rakkaus ei toimi" vaan silloin kyseessä on jollain toisella tunteella ratsastaminen. Pelko? Epävarmuus tai epäluottamus? - Millainen mörkö silloin taustalle kätkeytyykään?
- Tiupaukaulin
se aina onnistu välimatkan takii..jos vaik ei ole ihan pianka mahkuja muutella lähemmäs tai yhteen. Sithän se ei ongelma oo jos pystyy vaihtaa asuinpaikkaa likempi. :) voi se joskus silti tekosyykin olla.
- naunou
Musta kaukosuhteet muistuttavat lähes sinkkuelämää. Ei oikein mitään järkeä, ainakaan itseni kannalta.
- -mies-
niitä joiden mielestä suhteen saa toimimaan välimatkasta huolimatta ja niitä joiden mielestä ei.
Minä kuulun jälkimmäisiin, eli ei se yleensä ole tekosyy. Ja vaikka oliskin, mitä sitten, eikö se vain kerro, ettei kyseinen henkilö edes haluaisi olla kanssasi vaikka asuisi naapurissa? - vänksy
Uskon sen olevan tekosyyn useimmille.
Itse saisin kaukosuhteen toimimaan omalta osaltani ainakin. - Serpico
kaukosuhteita saa aina toimimaan. Voi olla aikamoisia ongelmia sovittaa aikatauluja yhteen. Jos elää niin, ettei ole mitään tekemistä niin kaipa se saattaa onnistua.
- frost-free
olen ollutkin 1/2 vuotta etäsuhteessa. Ongelmaksi koitui vaan kauhea ikävä ja levoton ees taas ravaaminen. Mikään ei tuntunut kodilta mutta suhde pysyi tuoreena, se ei tosin kehittynyt mihinkään..hmm, olisiko syy sitten ollut siin distanssissa..mene ja tiedä.Mutta rakastuneena on ikävää olla etäsuhteessa.
- frost-free
mä täydennän tätä niin etä sen puolen vuoden aikana ei ollut mitään muuta kuin epävarmuutta ja olettamuksia, angstista kaipuuta ja kodittomuuden tunnetta. Mut ehkä se on aika yleistä kun mä alan seukkaa..?
- ~cissi~
paitsi "en halua olla kanssasi" on tekosyitä. Ken tämän ymmärtää, pääsee helpolla.
Ei vittu ole.
Miten voit vaatia toista muuttamaan ... ei vaan voi -- minä asun Australiassa ja rakkaani asuu Canadassa.
Alistan ja vihaan rakastani, jos vaadin häntä muutamaan Australiaan - pois kaikkien hänen rakkaittensa luota.
Hyvänen aika ihmiset olkaa realisteja tässä. Maksimi etäisyys parisuhteen luomiselle on 10km tänä päivänä. Ja jos otetaan ekologiset arvot huomioon 1km = kävellen. Polkupyörän valmistus tuhoaa planeettaamme ...
Kuvitelkaa rakkaussuhdetta Halifax - Helsinki ? Millä tavalla sen voisi toteuttaa käytännössä, niin, että läheisyys ja jakaminen toteutuisivat?ja voi olla ettei, kukaan ei osaa sanoa muuta ku se ihminen kenestä kyse.. mutta kyllä kait senki sais toimiin jos molemmat vaan pääsis suloiseen ja sopusointuiseen yhteisymmärrykseen asiasta (kokemusta on), turhaan sitä täältä keneltäkään mitään ns. neuvoja kyseleen tai vastauksia koska te ainoastaan tiedätte mikä on vastaus ja tilanne.. mutta mikäli tuo ois jatkuvasti tuota että toinen käyttäis välimatkaa esteenä niin.. kyllä siinä pitää olla jotain muutaki taustalla. vaan joka tapauksessa, TOTTAKAI sen VOIS saaha toimimaan ja kaikkea muuta, itkisin ellen nyt naurais mutta joka tapauksessa! onnea ja pidä kiinni!
t. nuori nainen
*rupes oksettaan*Jep. Kyseessä on väistämättä tekosyy.
Suhde toteutuu aina siinä muodossa missä kaksi ihmistä alkaa suhdettaan elää ja valitsee olla siinä. Etäsuhteessa on omat hankaluutensa mutta silloin suhteen todeksieläminen ja toimivuus on noiden hankaluuksien hyväksymistä. Tällöin siis jos toinen kieltäytyy etäsuhteesta ei ongelma ole se etäisyys vaan toisen suhtautuminen siihen etäisyyteen.
Samoin oikeastaan koko "etä" ajatus suhteessa on päätön. Ihmiset saattavat enimmäkseen sijaita eri paikoissa mutta suhde on se mikä ei ole "etä". Esim. kommunikaatio on jotain joka tapahtuessaan ei ole etää - vaan se on läheistä vaikka se tapahtuisikin puhelimella tai kirjeellä. Samoin etäsuhteella joka toimii on mahdollisuuksien rajoissa olemus muuttua myös fyysisesti lähisuhteeksi niinä hetkinä kun se on mahdollista - eli siis tarkoitus EI ole olla etäällä vaan se on tilanteen sanelemaa ja lähelle pyritään jokatapauksessa. VR myy matkalippuja ja bensis myy ysiviitosta. Etäsuhteen etäisyys on asia jolle voidaan jotain ja tehdään jotain.
Väitän että pitkällä tähtäilmellä toimiva etäsuhde muuttuu - jos molemmat sitä haikailee toisistaan - pysyväksi yhdessäolemiseksi lähekkäin. Lopulta. Meneekö siihen vuosi, 5 vuotta vai 20 vuotta riippuu tilanteesta ja tapahtumista ja syistä miksi fyysisesti joudutaan olemaan erillään. Tällöin kuitenkin suhteella on selkeä suunta. TAI mikäli tämä etäisyysasia koetaan kohtuulliseksi pari itse voi määrittää että sitä ei tarvi lähentää vaan se mitä teemme on paras sellaisenaan. Kukaan muu kuin suhteessa olijat eivät päätä mikä heidän suhteessaan on oikein, mikä heille on ne ehdot ja riittävät suhteen toteutumistavat.
Kun katson tilannetta jossa kaksi ihmistä asuu suunnilleen 24/7 saman katon alla muttei koskaan tutustu tai halua tutustua toisiinsa ja kumpikin elää omaa elämäänsä jossa toinen on OK vain niin kauan kuin hän tekee joskus muinaisuudessa sovittut rutiinit eikä yritä mitään muuta... kaksi ihmistä jotka ovat vieraita toisilleen ... niin eikö siinä ole se todellinen etäsuhde? Tai eihän siinä ole mitään muuta kuin etäisyys. Suhde on vain se fyysinen paikka missä ollaan ja ne harvat asiat mitkä ovat jollain tavalla reaalisesti yhdistäviä? - Se on esimerkki joka todistaa mielestäni että "lähi" ei ole missään mielessä ratkaiseva asia tai takaa mitään.
Etäsuhde on haaste suhteen molemmille osapuolille. Tuo haaste ei ole missään mielessä liian suuri - suurin asia on selvitä niiden tunteiden kanssa joita etäisyys aiheuttaa kuten myös luottaa siihen että kumppani hoitaa oman osansa. Nuo ongelmat eivät ole radikaalisti poikkeavia siitä mitä tapahtuu lähisuhteissa. Kyse on loputakin suhteesta. Ei lähi- tai etä-käsitteestä; ne kaksi eivät määrää suhteen perimmäistä merkitystä.
On siis tekosyy vedota etäisyyteen jos on joku jonka kanssa haluaisi oikeasti suhteen. Sitä suhdetta kun pystyy elämään todeksi ja suuntautumaan kumppaniin etäisyydestä huolimatta. Suhteelle voi myös asettaa päämääriä yhdessäolemisesta kunhan ymmärtää mitkä ovat siinä rajoitukset. Samoin suhteelle voi asettaa odotuksia vaikkapa yhteenmuutosta lopulta kunhan tilanne sen sallii. Tämä on täysin mahdollista sillä elämäänsä voi ohjata hyvinkin pitkälle ja järjestellä asioita ja tahto olla kumppaninsa kanssa on hyvinkin merkittävä asioita järjestelevä motiivi.
Etäsuhde ei ole helppo mutta se on ajatustasolla täysin mahdollinen ja ainoa mikä niitä esteitä luo on suhteessa olija itse. Ellei tunnusta etäsuhteen mahdollisuutta on mielestäni nimenomaan tekosyyn omaava.- kirpela
sieltä tuli taas aivan mahtava selvitys kiteytykseeni. Miksköhän ees kirjoitan itse mitään :)
kirpela kirjoitti:
sieltä tuli taas aivan mahtava selvitys kiteytykseeni. Miksköhän ees kirjoitan itse mitään :)
KOSKA HALUAT NÄHDÄ NIMIMERKKISI RUUDULLA! :D :D :D
- kirpela
Kukkomies kirjoitti:
KOSKA HALUAT NÄHDÄ NIMIMERKKISI RUUDULLA! :D :D :D
huuda :D Sattuu korviin, enkä oo vielä saanut kahvia :)
Oikeestaan, järkkää se kahvi ensin :DD kirpela kirjoitti:
huuda :D Sattuu korviin, enkä oo vielä saanut kahvia :)
Oikeestaan, järkkää se kahvi ensin :DDTässä menee jo toinen kupillinen. Omasi voit hakea vaikka lähimmältä bensikseltä!
Seuraavaksi pulahdan kylpyammeelliseen lämmintä vettä. Siellä on appelsiini-kylpyvaahtoa.- kirpela
Kukkomies kirjoitti:
Tässä menee jo toinen kupillinen. Omasi voit hakea vaikka lähimmältä bensikseltä!
Seuraavaksi pulahdan kylpyammeelliseen lämmintä vettä. Siellä on appelsiini-kylpyvaahtoa.Mäkin haluun kylpyyn! Eräät vaan joutuu meneen töihin :P Onneks siä on kahvia vatsahaavan hankkimiseen :P
Mitään huolttismyrkkyä juo *yäk*
No, kylpyile munkin puolesta ja nikin haluan niihin fiksuihin kohtiin. NiH :D LaRito kirjoitti:
näyttää varsinaiset kyntensä tuolla kommentilla ja päihittää jokaisen
Sua vaan ottaa kupoliin kun en palvellutkaan laiskuuttasi vaan vittuilin sen sijaan. Anna kun mä arvaan että vastaukseni pääaiheeseen on edelleen sinulle mysteeri?
HÄHÄHÄÄHÄH ;-)Kukkomies kirjoitti:
Sua vaan ottaa kupoliin kun en palvellutkaan laiskuuttasi vaan vittuilin sen sijaan. Anna kun mä arvaan että vastaukseni pääaiheeseen on edelleen sinulle mysteeri?
HÄHÄHÄÄHÄH ;-)vittuilua nähnytkään.
LaRito kirjoitti:
vittuilua nähnytkään.
eikä jotku jaksa leikkiä tuommosia leikkejä kysyessään jotain.
LaRito kirjoitti:
eikä jotku jaksa leikkiä tuommosia leikkejä kysyessään jotain.
"Anna kun mä arvaan että vastaukseni pääaiheeseen on edelleen sinulle mysteeri?"
joo onhan se joka tapauksessa, oishan se ollu kiva kuulla niinku ennenki mutta enpä silti enää anna kovin paljoa painoarvoa joten sama kait se mitä sanoo, onko paska kusta jne.- .....
Kukkomies kirjoitti:
Kiteytä persees vaan.
Voisit alkaa lisätä noiden ajatuksiesi perään "kiteytyksen" kyseisestä ajatuksesta, niin että noi yksinkertaisemmat ja lyhytpinnaisemmatkin saisivat osansa. Minä kyllä jaksan lukea ja mukavaa että joku täällä kirjoittaa vähän pidemmin.
..... kirjoitti:
Voisit alkaa lisätä noiden ajatuksiesi perään "kiteytyksen" kyseisestä ajatuksesta, niin että noi yksinkertaisemmat ja lyhytpinnaisemmatkin saisivat osansa. Minä kyllä jaksan lukea ja mukavaa että joku täällä kirjoittaa vähän pidemmin.
..... kirjoitti:
ettei aina oo koko päivää aikaa kato lukea, tuo pölkky vois joskus tosiaan lyhemminki ilmaista.
- Tympii tuollaiset
..... kirjoitti:
En viitsi lukea pitkä litanioita.
Jotakin kiinnostavia asioita voi krjoittaa lyhyemmästikin, koska kuitenkaan ne eivät jää siihehn yhteen ainoaan kommenttiin. Tympii tuollaiset kirjoitti:
En viitsi lukea pitkä litanioita.
Jotakin kiinnostavia asioita voi krjoittaa lyhyemmästikin, koska kuitenkaan ne eivät jää siihehn yhteen ainoaan kommenttiin.vaikka pahasti vaikuttaaki että oot päissään. :D
- kirpela
on korvien välissä, ja ero pitää vireänä kun näkee. Tietty jos on joku takertujaluonne niin sellaista ei kestä.
- kundi.kundine
valtaosa ei varmaankaa tykkäis etäsuhteesta, siis sellasesta, jossa ollaan kaukana toisistaan pitkiä aikoja. miks? emmätiiä. semmonen fiilis vaan on.
mut sitä ei voi yleistää, koska on taas ihmisiä, joille se ei ole ongelma. ja joillekin se toimii.
joten sanoisin, että välimatka suhteen aloittamisen esteenä ei välttämättä ole useinmiten pelkkä tekosyy. mut toisaalta jos toisesta tykkää tosi paljon, niin ainakin vähän aikaa sitä voisi sietää, mutta jonkin ajan kuluttua sitä joko ajautuis tai ajais asiat siihen tilanteeseen, että ajautuis yhteen. - tiäkkö
läheisyyskammoisille.
Jos toinen käyttää välimatkaa esteenä vakavalle suhteelle, niin onko se useimmmiten vain tekosyy?
-Ei ole. Mitä pidempi välimatka - sen enemmän ongelmia.
Uskotteko että suhteen voisi pitkästä valimatkasta huolimatta saada toimimaan?
-Voi tietysti. Tapahtuuhan sitä kaikenlaisia muitakin ihmeitä kuten jeesus kävelee veden päällä jne.
Oikeasti.. ihan samat mahikset siinä on kuin missä tahansa muussakin suhteessa. Jos osuu kohdilleen sopivasti ja oikein asennoitunut pariskunta, niin homma toimii. Ei esim. pettämismahikset sen kummemmin kasva matkan myötä vaan toiset pettää ja toiset ei, oli matka mikä hyvänsä.- Anonyymi
:( vähä niiko juu
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k1354625- 1643821
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah1123550Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia432881- 1361816
Nyt meni lopulliset lämmöt.
Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta401628Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta
Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk261269Sulla on avaimet ja keinot
Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi211241Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla
Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?431184Meitä ei tule
Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌231183