Fiat = viat

halpakampe

Fiateja pilvin pimein messuilla. Oikeita autoja vain muutama. Kuka niitä viateja ostaa riesakseen?

58

9384

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dekari

      tietää kuka ostaa? Pitääkö kertoa nimi,osoite ,sotu ym.tiedot. Kysele AKE: tietopalvelusta!

    • Hipheijjaa..

      niitä on euroopan matkailuautoista ? Se kokonaisuus...se on se ! Ei se sakararohjokaan viaton ole !

    • dethleffs

      Meikä on ajellut Fiat-alustaisilla m-autoilla vuodesta -86 ilman mitään murhetta. Enkä näillä näkymin muuta huolikkaan. Sukulaisilla ja tuttavilla on joitain ford-alustaisia m-autoja ja heidän kokemuksen mukaan en kyllä vaihda merkkiä. Nykyisin alla oleva 250-alustainen 131 hv ja 6-vaihteinen Fiat on suorastaan mahtava ja kulkee tosi vähällä polttoaineella, ajotietokone näyttää 8,6 l/100km keskikulutusta. Ihaile sinä vain niitä mersujasi ihan rauhassa, minä en.

    • ???????????????????

      Itse ostin vuonna 2007 uuden Mersu asuntoauton ja pistin vaihtoon kun mittarissa oli 14,000km. Mersu oli aina remontissa.
      Tilalle ostin Fiat asuntoauto ja sillä olen nyt ajanut 11,000km ilman ensimmäistä ongelmaa. Luulisin että Fiat ostetaan sen takia että sillä on paljon paremmat ajoominaisuudet kun Mersulla varsinkin ohjaus toimii paljon paremmin samoin jousitus.
      Sitten Fiat on hiljainen ohjaamossa, radio ei tarvii olla täysillä kuten Mersussa. Hintakin ratkaisee ja Mersun huolto on ihan pers--stä.
      Itse en vaihtanut sen takia että kuukausierät olivat liian isot koska minulla ei ole velkaa autossa. Mersu oli enneenvanhaan "parasta mitä rahalla sai" mutta siitä on aikaa! Nykyään kaikki autot ovat yhtä huonoja.

    • hymer.

      Fiat ollut yli 4v. ja ajettu noin 70 tkm.
      Hajonnut pa-siirtopumppu ja vaihdettu etuylälaakerit.

      Verratuna vw:hen tää auto on ollut tosi "viaton".

      • suurin Euroopassa

        Fiatin markinaosuus matkailuluautojen alustoissaon lähes 70 %. Alustoja on viime vuosina kehitetty yhteistyössä matkailuautojen valmistajien kanssa niin, että ominaisuudet ovat sopivia ja asunto-osan rakentaminen nille sujuu hyvin. Valmistusvolyymistä johtuen alustoja on ollut mahdollisuus virittää sopiviksi matkailuajoneuvokäyttöön ja niiden hintakin on ilmeisesti ollut kilpailukykyinen moneen muuhun pienivolyymiseen merkkiin verrattuna.


      • Fiiu man

        Fiiatti pelannut, en vain tiedä pelaako asuinosa, ei ainakaan uusimmissa Alkon alustoille tehtynä. Liittävät kuulemma matkailuvaunu osan kaikkiin puoli-intergoituihin. Kyllä sen huomaakin heikosta rakenteesta, ei kestä enään kuormaakaan. Jos nakkasee kalavehkeet takapenkille niin puskuri raappasee montuissa maata. Ainoa mikä on näissä kertakäyttöautoissa nykyään noussut niin hinta.

        Ford nuppinenhan on kaiketi heikoin rakenteensa puolesta. Merkistä riippumatta. On se sitten hoppy, solikka hymeri, tai mikä fendtti lieneekään. Knaussi taitaa vielä luottaa laatuun, on pirun vankka ja tukevasti tehty mutta, hinnaltaan sama kuin nämä niin kutsutut Korealaiset. Siellähän niitä messuilla taas näki. Väittävät että rakenteiden keventämiseen olisi syynä tehdä kevyempiä ja laadukkaampia kulkineita mutta, katin paskat, paskaa tekevät sylin täydeltä.

        Paljonhan noita uudenkarheita matkailukulkineita näkyy menevän nokka pystyssä ja kuski silmät maata harottaen. Kuin häpeillen omaansa, tietysti syytä onkin kun on näppinsä paskaan iskenyt.

        Onhan tietenkin asia niinkin että, laatua ei tahdo saada isolla rahallakaan, ei ainakaan myyjien palvelussa. Tai palveluhalukkuudessa, vaikka eihän sitä kukaan kerjäämäänkään viitsi ruveta.


      • paluu koettuun
        Fiiu man kirjoitti:

        Fiiatti pelannut, en vain tiedä pelaako asuinosa, ei ainakaan uusimmissa Alkon alustoille tehtynä. Liittävät kuulemma matkailuvaunu osan kaikkiin puoli-intergoituihin. Kyllä sen huomaakin heikosta rakenteesta, ei kestä enään kuormaakaan. Jos nakkasee kalavehkeet takapenkille niin puskuri raappasee montuissa maata. Ainoa mikä on näissä kertakäyttöautoissa nykyään noussut niin hinta.

        Ford nuppinenhan on kaiketi heikoin rakenteensa puolesta. Merkistä riippumatta. On se sitten hoppy, solikka hymeri, tai mikä fendtti lieneekään. Knaussi taitaa vielä luottaa laatuun, on pirun vankka ja tukevasti tehty mutta, hinnaltaan sama kuin nämä niin kutsutut Korealaiset. Siellähän niitä messuilla taas näki. Väittävät että rakenteiden keventämiseen olisi syynä tehdä kevyempiä ja laadukkaampia kulkineita mutta, katin paskat, paskaa tekevät sylin täydeltä.

        Paljonhan noita uudenkarheita matkailukulkineita näkyy menevän nokka pystyssä ja kuski silmät maata harottaen. Kuin häpeillen omaansa, tietysti syytä onkin kun on näppinsä paskaan iskenyt.

        Onhan tietenkin asia niinkin että, laatua ei tahdo saada isolla rahallakaan, ei ainakaan myyjien palvelussa. Tai palveluhalukkuudessa, vaikka eihän sitä kukaan kerjäämäänkään viitsi ruveta.

        Fordin osuus näytti nousevan matkailuajoneuvojen alustoina. Se taisi liittyä silloiseen Fordin heikkoon taloudelliseen tilanteeseen kun piti hinnan avulla saada kauppaa aikaan vaikka väkisin. No kokemukset eivät ole olleet kaikilta osin rohkaisevia ja nyt hyvin monet matkailuautojen valmistajat ovatkin palanneet taas käyttämään Fiatin alustoja, joissa myös on erilaisia versioita erilaisiin ja erikokoisiin ajoneuvoihin. Kilpailu pitää huolen, että hinta ja ominaisuudet pitää olla alustoillakin kunnossa muutoin kauppa ei käy. Fiatin osuus alustoissa on viime vuosina liikkunut 66-70 %:n paikkeilla.


      • S.Ekunda
        paluu koettuun kirjoitti:

        Fordin osuus näytti nousevan matkailuajoneuvojen alustoina. Se taisi liittyä silloiseen Fordin heikkoon taloudelliseen tilanteeseen kun piti hinnan avulla saada kauppaa aikaan vaikka väkisin. No kokemukset eivät ole olleet kaikilta osin rohkaisevia ja nyt hyvin monet matkailuautojen valmistajat ovatkin palanneet taas käyttämään Fiatin alustoja, joissa myös on erilaisia versioita erilaisiin ja erikokoisiin ajoneuvoihin. Kilpailu pitää huolen, että hinta ja ominaisuudet pitää olla alustoillakin kunnossa muutoin kauppa ei käy. Fiatin osuus alustoissa on viime vuosina liikkunut 66-70 %:n paikkeilla.

        eli kahdella akselilla maksaa kori firmoille noin 9500 euroa 130 hp koneella. Ilmastointi 140 euroa.
        Ja jos ottaa tuon valmiiksi katkaistun niin hinta on sama.
        Fordin vastaavalla kone tehola eli tänä päivänä 140 hp on noin 12 000 euroa ja ilmastointi noin 200 euroa lisää. Ja takaveto alusta noin 1000 euroa lisää
        Aina kun tulee uusi kori ja alustamalli fordilta, niin niitä ilmestyy matkailuautoihin ja se johtuu siitä että kun fiat kasvaa lian isoksi se nostaa hintoja.
        Mutta sitten otetaan uutta koria olevaa fordia pari malli vuoden verran asuntoautoihin ja kas kummaa, fiun hinta tippuu taas ja rajusti.
        Sieltä se löytyy selitys asialle.
        Oletteko muten huomanneet, että hymerillä on muutama malli nyt kokeilussa intekroiduissa fordin takaveto mallina.
        Ja fiat ei saanut vieläkään etuiskareiden yläpäätä toimivaksi vaan eurooppalaisia keskustelu palstoja seuraamalla selviää että ongelma on paha. Esimerkiksi belgiassa on paikallinen fiat maahantuoja korjannut niitä takuuseen, kun suomipoika maksaa itse.
        Ja tuo uusi mahtava kuusivaihteinen laatikkokin on jo palstoille päässyt.
        Eli jos on luppahuuli fiua ostamassa kannattaa ehkä vielä venata pari vuotta, ettei tarvitse toimia omaan piikkiin tehtaan koe-ajajana


      • mummike..

        viime heinäkuussa oli mittarissa 40 t km kun ostettiin ja eli *sisään ajettu* ns.Hyvä peli.
        Hiton siisti, upea sisältäkin.


      • uskoo ken uskoo
        S.Ekunda kirjoitti:

        eli kahdella akselilla maksaa kori firmoille noin 9500 euroa 130 hp koneella. Ilmastointi 140 euroa.
        Ja jos ottaa tuon valmiiksi katkaistun niin hinta on sama.
        Fordin vastaavalla kone tehola eli tänä päivänä 140 hp on noin 12 000 euroa ja ilmastointi noin 200 euroa lisää. Ja takaveto alusta noin 1000 euroa lisää
        Aina kun tulee uusi kori ja alustamalli fordilta, niin niitä ilmestyy matkailuautoihin ja se johtuu siitä että kun fiat kasvaa lian isoksi se nostaa hintoja.
        Mutta sitten otetaan uutta koria olevaa fordia pari malli vuoden verran asuntoautoihin ja kas kummaa, fiun hinta tippuu taas ja rajusti.
        Sieltä se löytyy selitys asialle.
        Oletteko muten huomanneet, että hymerillä on muutama malli nyt kokeilussa intekroiduissa fordin takaveto mallina.
        Ja fiat ei saanut vieläkään etuiskareiden yläpäätä toimivaksi vaan eurooppalaisia keskustelu palstoja seuraamalla selviää että ongelma on paha. Esimerkiksi belgiassa on paikallinen fiat maahantuoja korjannut niitä takuuseen, kun suomipoika maksaa itse.
        Ja tuo uusi mahtava kuusivaihteinen laatikkokin on jo palstoille päässyt.
        Eli jos on luppahuuli fiua ostamassa kannattaa ehkä vielä venata pari vuotta, ettei tarvitse toimia omaan piikkiin tehtaan koe-ajajana

        toimivan kaikkien matkailuautovalmistajien alustojen ostoista vastaavana täältä Suomesta käsin, niin on noin varmat tiedot eri tehtaiden alustojen ostohinnoista. Ja näyttävät olevan hinnat vielä samatkin kaikilla valmistajille ostomääristä ym. riippumatta. Todella uskottavaa mutua ettei vain olisi suorastaan S.ekunda tietoa.


      • S.Ekunda
        uskoo ken uskoo kirjoitti:

        toimivan kaikkien matkailuautovalmistajien alustojen ostoista vastaavana täältä Suomesta käsin, niin on noin varmat tiedot eri tehtaiden alustojen ostohinnoista. Ja näyttävät olevan hinnat vielä samatkin kaikilla valmistajille ostomääristä ym. riippumatta. Todella uskottavaa mutua ettei vain olisi suorastaan S.ekunda tietoa.

        aivan normi fiun paketti mallista liikkeelle eli 130 hp kone, ilmastointi ja sen mukana sähköikkunat, keskuslukot sun abs, eps.
        Hinnat keski-euroopan puolella 12 000 sisältäen alvin jälleenmyyjän varastosta ostettuna.
        Googlella löydät varmaan itsekkin noita hintoja.
        Paljonko enemmän luulet että esimerkiksi hymer on valmis maksamaan pelkästä alustasta ?
        Ne varmaan ostaa alusta suoraan tehtaalta ilman välikäsiä ja hinta on tietysti sinun logiikan mukaan kovempi kuin normi piirimyyjän varastossa olevan auton josta ne vielä yleensä antaa pikkaisen alenusta, mutta nehän myykin tappiolla, eikös joo ?
        Jos et mustu tuntuu et mää oon fiksu parempaa perusteluun pysty minun tyrmäyksessä, niin unohdetaan sinut normi suomalaiseksi karavanistiksi joka on pudonnut kelkasta vuonna yks ja kaks.
        Käyppäs siitä laadusta englantilaisella motorhome palstalla lukemassa jos kieli taipuu tai saksassa womo palstalla jos saksa taipuu tai hollannin palstalla jos hollanti taipuu eli kampeer wereld.
        Mutta jos ei vieraat kielet taivu on sinun tyytyminen suomalaisten laji tovereittesi tietoihin ja niiltä saat vain kehuja kehujan oman auto keula logosta riippuen.


      • normi sekundaa
        S.Ekunda kirjoitti:

        aivan normi fiun paketti mallista liikkeelle eli 130 hp kone, ilmastointi ja sen mukana sähköikkunat, keskuslukot sun abs, eps.
        Hinnat keski-euroopan puolella 12 000 sisältäen alvin jälleenmyyjän varastosta ostettuna.
        Googlella löydät varmaan itsekkin noita hintoja.
        Paljonko enemmän luulet että esimerkiksi hymer on valmis maksamaan pelkästä alustasta ?
        Ne varmaan ostaa alusta suoraan tehtaalta ilman välikäsiä ja hinta on tietysti sinun logiikan mukaan kovempi kuin normi piirimyyjän varastossa olevan auton josta ne vielä yleensä antaa pikkaisen alenusta, mutta nehän myykin tappiolla, eikös joo ?
        Jos et mustu tuntuu et mää oon fiksu parempaa perusteluun pysty minun tyrmäyksessä, niin unohdetaan sinut normi suomalaiseksi karavanistiksi joka on pudonnut kelkasta vuonna yks ja kaks.
        Käyppäs siitä laadusta englantilaisella motorhome palstalla lukemassa jos kieli taipuu tai saksassa womo palstalla jos saksa taipuu tai hollannin palstalla jos hollanti taipuu eli kampeer wereld.
        Mutta jos ei vieraat kielet taivu on sinun tyytyminen suomalaisten laji tovereittesi tietoihin ja niiltä saat vain kehuja kehujan oman auto keula logosta riippuen.

        googlettelemaan kun näytät niitä "kieliäkin" niin hienosti ymmärtävän ja kerro sitten lopullisena suurena totuutena tutkimuksesi tulokset täällä syvällisen asiantuntemuksen Suomi24-palstalla kaikille tyhmille suomalaisille karavaanareille. Todella "luotettavaa" tietoa tehtaiden ostosopimuksista sekä BtoB kaupankäynnistä suoraan netin salaisista lähteistä. Sieltähän se lopullinen totuus aina löytyy: googlettamalla netistä, suorastaan todellinen "salainen tyrmäystieto".
        PS.Luuletko muuten etteivät muut luo noita lehtiä aivan alkuperäisillä kielillä Suomessa?
        PS. PS. opettele kirjoittamaan ymmärrettävää suomea jos kerran vihjailet osaavasi "taivutella" hienosti monia kieliä vai käytätkö netin ilmaisia kielenkääntöohjelmia kun tuo tekstisi on hieman sekavaa.


      • S.Ekunda
        normi sekundaa kirjoitti:

        googlettelemaan kun näytät niitä "kieliäkin" niin hienosti ymmärtävän ja kerro sitten lopullisena suurena totuutena tutkimuksesi tulokset täällä syvällisen asiantuntemuksen Suomi24-palstalla kaikille tyhmille suomalaisille karavaanareille. Todella "luotettavaa" tietoa tehtaiden ostosopimuksista sekä BtoB kaupankäynnistä suoraan netin salaisista lähteistä. Sieltähän se lopullinen totuus aina löytyy: googlettamalla netistä, suorastaan todellinen "salainen tyrmäystieto".
        PS.Luuletko muuten etteivät muut luo noita lehtiä aivan alkuperäisillä kielillä Suomessa?
        PS. PS. opettele kirjoittamaan ymmärrettävää suomea jos kerran vihjailet osaavasi "taivutella" hienosti monia kieliä vai käytätkö netin ilmaisia kielenkääntöohjelmia kun tuo tekstisi on hieman sekavaa.

        netti hörhön vastaus menee kun perustelut ja taito loppu, aletaan arvostelemaan toisen taitoja kirjoittaa.
        Asia on varmasti sinunkin tasoisen kaverin helppo todeta.
        Katsoppa käyttettyjen autojen tilastoista miten aina ford nousee kun uusi malli ilmestyy markkinoille, kuten myös renu, sitikka ja pösö.
        Ja parin vuoden päästä taas fiat valtaa alaa.
        Ei se selity laadulla, ei edes uusimmassa mallissa.
        Fiuussa on edelleen nuo samat viat kuin ovat olleet jo parissa edellisessä mallissa.
        Eli kehno jousituksen kesto, vaihteisto sekä kori eläminen ja kylmyys ilman raitis-ilma läpän tukkimista.
        P.s Jos kerran luet , niin varmaan muistat mitä sanottiin kolme vuotta takaperin näistä alustoista pro mobilessa.
        Ja kun olet jutun tarkastanut, sinullahan on se lehti tietysti, kun kerran asioista tunnut tietävän.
        En usko että toimittaja olisi ilman tietoa sitä juttua kirjoittanut, sillä jos muut valmistajat ei olisi puuttuneet asiaan, niin ainakin fiat olisi. Se juttuhan oli juuri tuosta hinnoittelusta kertova ja siinä aika moni korivalmistaja kertoi tuota samaa asiaa. Eihän minun sitä tarvitse toistaa, kun sinä olet sen jutun kanssa lukenut, vai oletko ? Vai oletko vain olevinasi ?


      • totuuden torvi
        S.Ekunda kirjoitti:

        netti hörhön vastaus menee kun perustelut ja taito loppu, aletaan arvostelemaan toisen taitoja kirjoittaa.
        Asia on varmasti sinunkin tasoisen kaverin helppo todeta.
        Katsoppa käyttettyjen autojen tilastoista miten aina ford nousee kun uusi malli ilmestyy markkinoille, kuten myös renu, sitikka ja pösö.
        Ja parin vuoden päästä taas fiat valtaa alaa.
        Ei se selity laadulla, ei edes uusimmassa mallissa.
        Fiuussa on edelleen nuo samat viat kuin ovat olleet jo parissa edellisessä mallissa.
        Eli kehno jousituksen kesto, vaihteisto sekä kori eläminen ja kylmyys ilman raitis-ilma läpän tukkimista.
        P.s Jos kerran luet , niin varmaan muistat mitä sanottiin kolme vuotta takaperin näistä alustoista pro mobilessa.
        Ja kun olet jutun tarkastanut, sinullahan on se lehti tietysti, kun kerran asioista tunnut tietävän.
        En usko että toimittaja olisi ilman tietoa sitä juttua kirjoittanut, sillä jos muut valmistajat ei olisi puuttuneet asiaan, niin ainakin fiat olisi. Se juttuhan oli juuri tuosta hinnoittelusta kertova ja siinä aika moni korivalmistaja kertoi tuota samaa asiaa. Eihän minun sitä tarvitse toistaa, kun sinä olet sen jutun kanssa lukenut, vai oletko ? Vai oletko vain olevinasi ?

        liikkeellä omia johtopäätöksiä, kotikutoisia olettamuksia ja selittely jatkuu. Perustelut eivät oikein vakuuta. Fiat näkyy olevan punainen vaate ja piikki lihassa Ford-miehelle, sehän on niin kehno tuote ja pärjää myynnissä vain kilpailemalla "vippaskonsteilla" kuten hinnoilla. Maailman huonoin vaikka markkinaosuus onkin ylivoimaisesti suurin vuodesta toiseen.


      • haihui
        S.Ekunda kirjoitti:

        netti hörhön vastaus menee kun perustelut ja taito loppu, aletaan arvostelemaan toisen taitoja kirjoittaa.
        Asia on varmasti sinunkin tasoisen kaverin helppo todeta.
        Katsoppa käyttettyjen autojen tilastoista miten aina ford nousee kun uusi malli ilmestyy markkinoille, kuten myös renu, sitikka ja pösö.
        Ja parin vuoden päästä taas fiat valtaa alaa.
        Ei se selity laadulla, ei edes uusimmassa mallissa.
        Fiuussa on edelleen nuo samat viat kuin ovat olleet jo parissa edellisessä mallissa.
        Eli kehno jousituksen kesto, vaihteisto sekä kori eläminen ja kylmyys ilman raitis-ilma läpän tukkimista.
        P.s Jos kerran luet , niin varmaan muistat mitä sanottiin kolme vuotta takaperin näistä alustoista pro mobilessa.
        Ja kun olet jutun tarkastanut, sinullahan on se lehti tietysti, kun kerran asioista tunnut tietävän.
        En usko että toimittaja olisi ilman tietoa sitä juttua kirjoittanut, sillä jos muut valmistajat ei olisi puuttuneet asiaan, niin ainakin fiat olisi. Se juttuhan oli juuri tuosta hinnoittelusta kertova ja siinä aika moni korivalmistaja kertoi tuota samaa asiaa. Eihän minun sitä tarvitse toistaa, kun sinä olet sen jutun kanssa lukenut, vai oletko ? Vai oletko vain olevinasi ?

        Mitä eroa on Fiat Ducatolla, Citroen Jumperilla ja Peugeot Boxserilla? Muutakin kuin merkki auton keulalla ja myyntiorganisaatio? Käytännössä ei mitään suuria eroja. Ducatoon on saatavilla pari erilaista moottori vaihtoehtoa ja vain Ducaton merkille valmistetaan matalaa ja taka-akselin leveällä raidevälillä olevaa matkailuauto alustaa. AL-KO:n rungon kilpailijaksi tarkoitettua.
        Siinäpä ne todelliset erot ovat.

        Renaultin alustalle rakennettuja autoja aikoinaan jopa jonotettiin. Renua kun mielikuvissa pidettiin Ducatoon nähden ylivoimaisesti parempana alustana. Nykyään renun alustaisia seisoo vaihtoautoina caravanliikkeissä, eikä niitä tahdo saada kiertoon edullisilla hinnoillakaan.

        Saksassa Ford Transit alustaisten autojen menekki tyssäsi melkein kokonaan. Uusia ylivuotisia autoja liikkeet ostivat Suomeen isoissa erissä. Pystyivät tekemään niihin näennäisesti edullisia vaihto hyvityksiä.
        Nykyisin Ford alustaiset ovat palautuneet liikkeiden vaihtoauto valikoimiin. Niiden jälleenmyynti ei tahdo vain onnistua.


      • S.Ekunda
        totuuden torvi kirjoitti:

        liikkeellä omia johtopäätöksiä, kotikutoisia olettamuksia ja selittely jatkuu. Perustelut eivät oikein vakuuta. Fiat näkyy olevan punainen vaate ja piikki lihassa Ford-miehelle, sehän on niin kehno tuote ja pärjää myynnissä vain kilpailemalla "vippaskonsteilla" kuten hinnoilla. Maailman huonoin vaikka markkinaosuus onkin ylivoimaisesti suurin vuodesta toiseen.

        tymys tuli. Fiat on, Joten keksi parempi selvitys. Eihän tässä ollutkaan kyse siitä mikä on paras, vaan halvin.
        Minä osaan siis tuottaa huonoa tekstiä, mutta sinä rassu et edes selko kieltä ymmärrä.
        Ja tuossa ala olevassa haihuin tekstissä kerrotaan miten niitä uitettin fordeja suomeen ylivuotisina.
        Ja sehän johtuu siitä että niissä on saksalaisella matkailuauto kauppiaalla pienempi kate samassa matkailukorissa, joten jos on fiat saatavisssa, niin se kannattaa myydä.


      • faktoja
        haihui kirjoitti:

        Mitä eroa on Fiat Ducatolla, Citroen Jumperilla ja Peugeot Boxserilla? Muutakin kuin merkki auton keulalla ja myyntiorganisaatio? Käytännössä ei mitään suuria eroja. Ducatoon on saatavilla pari erilaista moottori vaihtoehtoa ja vain Ducaton merkille valmistetaan matalaa ja taka-akselin leveällä raidevälillä olevaa matkailuauto alustaa. AL-KO:n rungon kilpailijaksi tarkoitettua.
        Siinäpä ne todelliset erot ovat.

        Renaultin alustalle rakennettuja autoja aikoinaan jopa jonotettiin. Renua kun mielikuvissa pidettiin Ducatoon nähden ylivoimaisesti parempana alustana. Nykyään renun alustaisia seisoo vaihtoautoina caravanliikkeissä, eikä niitä tahdo saada kiertoon edullisilla hinnoillakaan.

        Saksassa Ford Transit alustaisten autojen menekki tyssäsi melkein kokonaan. Uusia ylivuotisia autoja liikkeet ostivat Suomeen isoissa erissä. Pystyivät tekemään niihin näennäisesti edullisia vaihto hyvityksiä.
        Nykyisin Ford alustaiset ovat palautuneet liikkeiden vaihtoauto valikoimiin. Niiden jälleenmyynti ei tahdo vain onnistua.

        oikeaa asiaa alustoista eikä vain omia juttuja.


      • Oisko tässä asiaa
        faktoja kirjoitti:

        oikeaa asiaa alustoista eikä vain omia juttuja.

        Ne joiden kate on huono, dumbataan pois ja myydään itse niitä missä kate on hyvä.
        Ja onko kate sitten saman korin valmistajan samassa korissa samalla hinnalla parempi kalliimmassa vai halvemmassa alustassa ?


      • vetoa
        haihui kirjoitti:

        Mitä eroa on Fiat Ducatolla, Citroen Jumperilla ja Peugeot Boxserilla? Muutakin kuin merkki auton keulalla ja myyntiorganisaatio? Käytännössä ei mitään suuria eroja. Ducatoon on saatavilla pari erilaista moottori vaihtoehtoa ja vain Ducaton merkille valmistetaan matalaa ja taka-akselin leveällä raidevälillä olevaa matkailuauto alustaa. AL-KO:n rungon kilpailijaksi tarkoitettua.
        Siinäpä ne todelliset erot ovat.

        Renaultin alustalle rakennettuja autoja aikoinaan jopa jonotettiin. Renua kun mielikuvissa pidettiin Ducatoon nähden ylivoimaisesti parempana alustana. Nykyään renun alustaisia seisoo vaihtoautoina caravanliikkeissä, eikä niitä tahdo saada kiertoon edullisilla hinnoillakaan.

        Saksassa Ford Transit alustaisten autojen menekki tyssäsi melkein kokonaan. Uusia ylivuotisia autoja liikkeet ostivat Suomeen isoissa erissä. Pystyivät tekemään niihin näennäisesti edullisia vaihto hyvityksiä.
        Nykyisin Ford alustaiset ovat palautuneet liikkeiden vaihtoauto valikoimiin. Niiden jälleenmyynti ei tahdo vain onnistua.

        haihui huommannut, että suurin valmistaja eli hymer konserni on alkanut tekemään ensi mallivuodeksi muutamaan pienimpää intekroitua malli fordin takaveto alustaan. Miten tuo soveltuu tuohon teidän väittämään ?
        Oisko tarvittu halvempi takaveto malli kuin mersu tai iveco tai vw.
        Kas onhan siinä sekin ettei noita köyhän miehen ferrareita saa kuin etuvetona, joka on matkailuautossa huonoi vaihto-ehto


      • kokonaisoptimointia
        Oisko tässä asiaa kirjoitti:

        Ne joiden kate on huono, dumbataan pois ja myydään itse niitä missä kate on hyvä.
        Ja onko kate sitten saman korin valmistajan samassa korissa samalla hinnalla parempi kalliimmassa vai halvemmassa alustassa ?

        myyntihintojaan ja saatavia katteita miettiessään ottamaan laskelmissaan myös huomioon eri mallien myyntimäärät. Tehtaan mallisarjasta saama kokonaiskatteen määrä on se kiinnostavin. Se ratkaisee valmistetaanko ko. mallia ja kuinka pitkään ja/tai joudutaanko hintoja tms. muuttamaan. Tämä on eräänlaista optimin hakemista tehtaan kannalta valikoimia kehittämällä. Yleensä myyntihinnaltaan kalliimmassa tuotteessa yksikkökate on parempi ja myyntimäärä pienempi. Halvemmassa tuotteessa yleensä tosiin päin: yksikkökate pienempi mutta myyntimäärä taas suurempi. Kokonaiskatekertymä voi silti olla molemmissa sama tehtaan näkökulmasta. Alustan lisäksi myös monet muutkin asiat vaikuttavat kokonaisuuteen ja hintaan, usein myös ulkonäkö, imago, maine ja muut tällaiset asiat ja tuotteen yksityiskohdat, joiden avulla asiakas saadaan maksamaan muutama tonni lisää hintaa = katetta tehtaalle.


      • jassut33
        Fiiu man kirjoitti:

        Fiiatti pelannut, en vain tiedä pelaako asuinosa, ei ainakaan uusimmissa Alkon alustoille tehtynä. Liittävät kuulemma matkailuvaunu osan kaikkiin puoli-intergoituihin. Kyllä sen huomaakin heikosta rakenteesta, ei kestä enään kuormaakaan. Jos nakkasee kalavehkeet takapenkille niin puskuri raappasee montuissa maata. Ainoa mikä on näissä kertakäyttöautoissa nykyään noussut niin hinta.

        Ford nuppinenhan on kaiketi heikoin rakenteensa puolesta. Merkistä riippumatta. On se sitten hoppy, solikka hymeri, tai mikä fendtti lieneekään. Knaussi taitaa vielä luottaa laatuun, on pirun vankka ja tukevasti tehty mutta, hinnaltaan sama kuin nämä niin kutsutut Korealaiset. Siellähän niitä messuilla taas näki. Väittävät että rakenteiden keventämiseen olisi syynä tehdä kevyempiä ja laadukkaampia kulkineita mutta, katin paskat, paskaa tekevät sylin täydeltä.

        Paljonhan noita uudenkarheita matkailukulkineita näkyy menevän nokka pystyssä ja kuski silmät maata harottaen. Kuin häpeillen omaansa, tietysti syytä onkin kun on näppinsä paskaan iskenyt.

        Onhan tietenkin asia niinkin että, laatua ei tahdo saada isolla rahallakaan, ei ainakaan myyjien palvelussa. Tai palveluhalukkuudessa, vaikka eihän sitä kukaan kerjäämäänkään viitsi ruveta.

        Mikä fordissa on heikkoa. Suomen toiseksi myydyin pakettiauto ja valmistettu jo 6 sukupolvea.
        Kyllä kait matkailuauton alustaan käytetään samaa tekniikkaa mitä pakussa.
        Pyytäisin pientä yksilöintiä mikä siinä ei kestä.
        Ainakin mitä minä olen huoltaessani autoja todennut että alustassa ei ole juuri vikoja toisin kuin ducatossa.
        No pyöränlaakerit kestää noin 2-300 000 km ja vesipumpun boori 3-400 000 km
        Moottoreissa ei ole koskaan ollut vikoja ja jakopääkin on ketjulla ja kestää hyvin.


    • rahaa ihan piti laittaa vaihtovälineeksi. Minulla on jo kolmas Fiat alustainen matkailuauto, ekan ostin vähän ajettuna 1998 keväällä ja yhteensä on tullut noin 300'000 kolimetriä mittariin. Pikkuvikoja on ollut kuten huohottimen lämmitysvastuksen oikosulku pari kertaa, yksi matkamittarin anturi ja joku muu vastaava vika. Paljon olen kuitenkin saanut ihan "virheetöntä" ajoa, enemmän noissa korinrakentajissa on ongelmaa kuin Fiatissa. Eka oli italo ja loput 2 sakuja, varsinkin sakuissa on ollut runsaasti asiakkaan lopputarkastustarvetta ja korjaamolla vetelehtimistä. Siis molemmissa, merkkejä mainitsematta.

      • 8765432

        lopettakaa nyt Fiatin kehuminen. Kaikilla karavaanareilla on rahaa saatanasti . Mutta kaikki ovat veloissaan autonsa kanssa korvia myöten.
        Ostavat Fiat alustaisen romun ,kun enempään kunnon autoon eivät saa rahoitusta.
        Tämä raha tekee Fiatistá ainoastaan hyvän.
        Ei todella ole huonoimpaa rillaa. Ja yksi kehuu että hänen autonsa kuluttaa 8.6 l satasella . Painukoot Vhen


      • haihui
        8765432 kirjoitti:

        lopettakaa nyt Fiatin kehuminen. Kaikilla karavaanareilla on rahaa saatanasti . Mutta kaikki ovat veloissaan autonsa kanssa korvia myöten.
        Ostavat Fiat alustaisen romun ,kun enempään kunnon autoon eivät saa rahoitusta.
        Tämä raha tekee Fiatistá ainoastaan hyvän.
        Ei todella ole huonoimpaa rillaa. Ja yksi kehuu että hänen autonsa kuluttaa 8.6 l satasella . Painukoot Vhen

        Heitit trollin tai osoitit tyhmyytesi. Saat valita kumpi oletus osui oikeaan. Oma valistunut arvaus on, että molemmat oletukset osuivat samanarvoisina oikein.


      • 8765432 kirjoitti:

        lopettakaa nyt Fiatin kehuminen. Kaikilla karavaanareilla on rahaa saatanasti . Mutta kaikki ovat veloissaan autonsa kanssa korvia myöten.
        Ostavat Fiat alustaisen romun ,kun enempään kunnon autoon eivät saa rahoitusta.
        Tämä raha tekee Fiatistá ainoastaan hyvän.
        Ei todella ole huonoimpaa rillaa. Ja yksi kehuu että hänen autonsa kuluttaa 8.6 l satasella . Painukoot Vhen

        Olen ostanut kaikki matkailuautoni käteisellä. Ensimmäinen 2.5 iTD vei noin 11 l/100 km, seutaava 2.8 JTD ei juurikaan mennyt sataa kilometriä alle 13 l mutta nykyinen 2.3 jotain kirjaimia, menee hieman yli kympillä satasen ja jos oikein pihtaan ja ajan hiljaa niin allekin hieman.


      • Uusi Fiat 3,0 autom.
        karva.naamari kirjoitti:

        Olen ostanut kaikki matkailuautoni käteisellä. Ensimmäinen 2.5 iTD vei noin 11 l/100 km, seutaava 2.8 JTD ei juurikaan mennyt sataa kilometriä alle 13 l mutta nykyinen 2.3 jotain kirjaimia, menee hieman yli kympillä satasen ja jos oikein pihtaan ja ajan hiljaa niin allekin hieman.

        menee 11,8 litraa / 100km ja auto on kokp. 3,5 ton. Ja vielä puoli-inter. Tämä on mitattu 11,000km ajosta ja siihen mahtuu sekä kaupunkiajoa että moottoritietä.
        Koko ajo on ajettu kevät/kesä joten ei mitään turhia tyhjäkäynejä!


      • dethleffs
        8765432 kirjoitti:

        lopettakaa nyt Fiatin kehuminen. Kaikilla karavaanareilla on rahaa saatanasti . Mutta kaikki ovat veloissaan autonsa kanssa korvia myöten.
        Ostavat Fiat alustaisen romun ,kun enempään kunnon autoon eivät saa rahoitusta.
        Tämä raha tekee Fiatistá ainoastaan hyvän.
        Ei todella ole huonoimpaa rillaa. Ja yksi kehuu että hänen autonsa kuluttaa 8.6 l satasella . Painukoot Vhen

        Aio painua mihinkään. Minä sanoin auton oman ajotietokoneen kertovan tuon lukeman, siis 8,6 l/100km. Auto on van sarjan peli ja mukava sellainen, enkä ajele juurikaan yli 8-kympin vaikka auto onkin katsastettu 100-lapulle. Enkä ole edes laittanut siitä kertovaa tarraa takaseinään. Sinä voit kiehua ihan rauhassa mehuissasi ja ajella ihna millä haluat. Minä nautin omastani joka on kotiväen mieleen viimeisen päälle.


      • Omillaan mennään.
        karva.naamari kirjoitti:

        Olen ostanut kaikki matkailuautoni käteisellä. Ensimmäinen 2.5 iTD vei noin 11 l/100 km, seutaava 2.8 JTD ei juurikaan mennyt sataa kilometriä alle 13 l mutta nykyinen 2.3 jotain kirjaimia, menee hieman yli kympillä satasen ja jos oikein pihtaan ja ajan hiljaa niin allekin hieman.

        Aina kun tuolla makkaranpaistissa ja muuallakin alkaa niitä kehuja tulla omista vehkeistä ja kuis pirun kalliitakin ovat, olen noin puolihuolimattomasti sanonut että käytäämpäs hakemassa nämät autojen rekisteriotteet ja vertaillaan niitä nimiä joka on siinä omistajan kohdalla. Tuppaa tulemaan hiljasempaa,
        omalla ajettu yli kolmesataatuhatta ja polttoaineen ja remontit, joita on ollut tosi vähän olen maksanut aina rahalla siis ihan itse hankkimallani ja velkaa ei ole latin latia, kierretään varojen mukaan yövytään aina virallisilla alueilla ja maksetaan kaikesta mtä käytämme. Olemmeko outoja tässä sakissa, oleet kuitenkin yli 30V.


      • Vapaa kulkija.
        Omillaan mennään. kirjoitti:

        Aina kun tuolla makkaranpaistissa ja muuallakin alkaa niitä kehuja tulla omista vehkeistä ja kuis pirun kalliitakin ovat, olen noin puolihuolimattomasti sanonut että käytäämpäs hakemassa nämät autojen rekisteriotteet ja vertaillaan niitä nimiä joka on siinä omistajan kohdalla. Tuppaa tulemaan hiljasempaa,
        omalla ajettu yli kolmesataatuhatta ja polttoaineen ja remontit, joita on ollut tosi vähän olen maksanut aina rahalla siis ihan itse hankkimallani ja velkaa ei ole latin latia, kierretään varojen mukaan yövytään aina virallisilla alueilla ja maksetaan kaikesta mtä käytämme. Olemmeko outoja tässä sakissa, oleet kuitenkin yli 30V.

        Eipä ole paljon ylpeilyn aihetta sinulla, jos tossa oli tärkeimmät. Velaton auto ja virallisilla alueilla yöpyminen. Aika hulttio saa ikäihminen olla, jos vielä eläkeläisenäkin taistelee velkataakan alla.
        Paljosta jäät paitsi, kun jostain syrjäisellä "virallisella" alueella iltojasi kyhjötät. Todellinen elämä on aivan muualla, ja sen jätät kokematta.
        No, elämäntapasi sopii vain sinulle.
        Vai sopiiko sittenkään?
        Taidat olla hameväen talutusnuorassa puudelin tapaan.


      • jhgfd
        dethleffs kirjoitti:

        Aio painua mihinkään. Minä sanoin auton oman ajotietokoneen kertovan tuon lukeman, siis 8,6 l/100km. Auto on van sarjan peli ja mukava sellainen, enkä ajele juurikaan yli 8-kympin vaikka auto onkin katsastettu 100-lapulle. Enkä ole edes laittanut siitä kertovaa tarraa takaseinään. Sinä voit kiehua ihan rauhassa mehuissasi ja ajella ihna millä haluat. Minä nautin omastani joka on kotiväen mieleen viimeisen päälle.

        vittun 8.6 litraa. Ei koskaan


      • Omillaan mennään.
        Vapaa kulkija. kirjoitti:

        Eipä ole paljon ylpeilyn aihetta sinulla, jos tossa oli tärkeimmät. Velaton auto ja virallisilla alueilla yöpyminen. Aika hulttio saa ikäihminen olla, jos vielä eläkeläisenäkin taistelee velkataakan alla.
        Paljosta jäät paitsi, kun jostain syrjäisellä "virallisella" alueella iltojasi kyhjötät. Todellinen elämä on aivan muualla, ja sen jätät kokematta.
        No, elämäntapasi sopii vain sinulle.
        Vai sopiiko sittenkään?
        Taidat olla hameväen talutusnuorassa puudelin tapaan.

        Kyllä meilläkin on oltu tähän ikään siellä missä elämä on, kun oli pakko pers,aukisena yöpyä milloin missäkin parkkipaikoilla ja puistojen laidoilla. Meni yötkin rattoisasti valvoen kun kävi hätistelemässä kolkuttelijoita pois. Talutusnuorasta sen verran että aina on yhdessä päätetty missä yövytään.Niin kyllä niitä on vielä ikä-ihmisilläkin eräillä näitä velkavankkureita on varmaan jäänyt veriin tuo että komiasti pitää kulkea vaik, syvän märkänis.
        Terveisiä vaan vapaalle kulkijalle, kunhan tulee nämäkin kilometrit ajettua koti ja ulkomailla niin voit vehkeesi ja asuntosi ja mahdollisen vaimosi velatkin maksettua, niin voit sinäkin alkaa jo maksaa olemistasi.


      • laskuhumalassa
        jhgfd kirjoitti:

        vittun 8.6 litraa. Ei koskaan

        yrittää keskellä yötä olla karavaanari


      • keskinopeus!
        jhgfd kirjoitti:

        vittun 8.6 litraa. Ei koskaan

        Monta tankkaus väli on mennyt ko. lukemaan.
        Integroitu fiat-hymer.

        MUTTA: pikku teillä eli siis noin 70 km/h keskinopeudella.


      • karavaanarisetä
        keskinopeus! kirjoitti:

        Monta tankkaus väli on mennyt ko. lukemaan.
        Integroitu fiat-hymer.

        MUTTA: pikku teillä eli siis noin 70 km/h keskinopeudella.

        Kyllä se kulutus nousee kun selvität pääsi.


      • Vapaa kulkija
        Omillaan mennään. kirjoitti:

        Kyllä meilläkin on oltu tähän ikään siellä missä elämä on, kun oli pakko pers,aukisena yöpyä milloin missäkin parkkipaikoilla ja puistojen laidoilla. Meni yötkin rattoisasti valvoen kun kävi hätistelemässä kolkuttelijoita pois. Talutusnuorasta sen verran että aina on yhdessä päätetty missä yövytään.Niin kyllä niitä on vielä ikä-ihmisilläkin eräillä näitä velkavankkureita on varmaan jäänyt veriin tuo että komiasti pitää kulkea vaik, syvän märkänis.
        Terveisiä vaan vapaalle kulkijalle, kunhan tulee nämäkin kilometrit ajettua koti ja ulkomailla niin voit vehkeesi ja asuntosi ja mahdollisen vaimosi velatkin maksettua, niin voit sinäkin alkaa jo maksaa olemistasi.

        Vaikka häkin oven pitäisi auki, ja koittaisi häkkilintua hätistellä ulos avaraan maailmaan. Häkkiin tottunut lintu jurottaa tutulla orrellaan, osaamatta lähteä vapauteen. Me voimme olla muutaman yön häkissäkin, tuntematta ahtaan paikan kammoa. Silti tunnemme elävämme täysipainoisesti, kun voimme itsenäisesti valita ajan ja paikan yöpymisellemme. Pimeässä syrjäisessä paikassa yksinään nukuttu rauhallinen yö, ei ole uhkaava, eikä pelottava. Enemmän häiriöitä yöaikaan olen kokenut niillä "virallisilla alueilla" kuin koskaan vapailla mailla yöpyessä. Kuitenkin kaikista minun yöpymisistä 85% tapahtuu vapaaparkeissa.
        En kadehdi kulkemiasi matkoja siellä jossakin. Jokaisella on omat rasitteensa matkassaan. Minä koitan estää turhien, itse tehtyjen rajoitusten päästä hallitsemaan elämääni.

        Jatketaan harjoituksia tahoillamme. Minä turhista kahleista vapaana kulkijana.


      • myös toinen ducato
        karavaanarisetä kirjoitti:

        Kyllä se kulutus nousee kun selvität pääsi.

        selvittäis välillä päänsä niin ei vaan kulutus tuosta nouse. Alle 9 litralla menee.


      • mummoke..
        myös toinen ducato kirjoitti:

        selvittäis välillä päänsä niin ei vaan kulutus tuosta nouse. Alle 9 litralla menee.

        löpöjä, ei sitä vaan paljoo mene ,kunhan matkalle pääsee.Mie ja koira.Koira rakastaa olla mukana.Vielä kerkee uudenkin koiran opettaa matkailemaan.Joka masinas on nykyään vikaa, mutta eipä noita toistaseksi oo pahempia vikoja ollu.
        Mitä hittoo sitä kinaamaan!Tarkenee kylmimmissäkin olo suhteissa.Miks parempaa ees katsella, kun kaikki ajallaan.


      • dethleffs
        jhgfd kirjoitti:

        vittun 8.6 litraa. Ei koskaan

        Vielä kerran asiaan. Sinä tunnut pelkästään hermostuvan ja eikä ihme, jos saat dieseliä palamaan yli äyräiden. Ehkä sinulle tekeisi hyvää vähän opiskella m-autolla ajon tehokkuutta. Koska m-auto on iso ja painava sitä pitää ajaa kuin rekkaa, siis tehokkaasti polttoainetta säästäen (samalla autoa). Ja tiedätkö mitä se tarkoittaa, se tarkoittaa, että autoa ei ajeta kuin vanhat ämmät konetta huudattaen liaan pienellä vaihteella eli ajetaan kuin rekalla. Ja yksi pieni ja varma säästökonsti on asentaa autoon ensivuoden alusta uusissa pakollisiksi tulevat päiväajovalot. On meinaan fysiikan lakien mukaista, että sillä tulee automaattisesti vajaan puolen desin polttoainesäästä tuntia kohden. Huom siis tuntai kohden. Tämä tarkoittaa, että kun ajat Utsjoelle n. vuorokauden ja ajat päiväaikaan säästä on n. 1 litra dieseliä. Se ei ole paljoa, mutta vuodenmittaan siitä kuitenkin kertyy kannullinen.


      • taloudellista ajoa
        dethleffs kirjoitti:

        Vielä kerran asiaan. Sinä tunnut pelkästään hermostuvan ja eikä ihme, jos saat dieseliä palamaan yli äyräiden. Ehkä sinulle tekeisi hyvää vähän opiskella m-autolla ajon tehokkuutta. Koska m-auto on iso ja painava sitä pitää ajaa kuin rekkaa, siis tehokkaasti polttoainetta säästäen (samalla autoa). Ja tiedätkö mitä se tarkoittaa, se tarkoittaa, että autoa ei ajeta kuin vanhat ämmät konetta huudattaen liaan pienellä vaihteella eli ajetaan kuin rekalla. Ja yksi pieni ja varma säästökonsti on asentaa autoon ensivuoden alusta uusissa pakollisiksi tulevat päiväajovalot. On meinaan fysiikan lakien mukaista, että sillä tulee automaattisesti vajaan puolen desin polttoainesäästä tuntia kohden. Huom siis tuntai kohden. Tämä tarkoittaa, että kun ajat Utsjoelle n. vuorokauden ja ajat päiväaikaan säästä on n. 1 litra dieseliä. Se ei ole paljoa, mutta vuodenmittaan siitä kuitenkin kertyy kannullinen.

        voisi taloudellisen ajon kurssi olla hyvinkin kannattava. Sen oppeja noudattaen voisi piankin säätää kurssin hinnan ja jatkossa muutenkin paljon euroja ja autoa. Tuloksena on usein 10-20 %: säästö polttoaineessa vaikka moni ei sitä etukäteen tahdo uskoa.


      • hävettää puolestasi
        dethleffs kirjoitti:

        Vielä kerran asiaan. Sinä tunnut pelkästään hermostuvan ja eikä ihme, jos saat dieseliä palamaan yli äyräiden. Ehkä sinulle tekeisi hyvää vähän opiskella m-autolla ajon tehokkuutta. Koska m-auto on iso ja painava sitä pitää ajaa kuin rekkaa, siis tehokkaasti polttoainetta säästäen (samalla autoa). Ja tiedätkö mitä se tarkoittaa, se tarkoittaa, että autoa ei ajeta kuin vanhat ämmät konetta huudattaen liaan pienellä vaihteella eli ajetaan kuin rekalla. Ja yksi pieni ja varma säästökonsti on asentaa autoon ensivuoden alusta uusissa pakollisiksi tulevat päiväajovalot. On meinaan fysiikan lakien mukaista, että sillä tulee automaattisesti vajaan puolen desin polttoainesäästä tuntia kohden. Huom siis tuntai kohden. Tämä tarkoittaa, että kun ajat Utsjoelle n. vuorokauden ja ajat päiväaikaan säästä on n. 1 litra dieseliä. Se ei ole paljoa, mutta vuodenmittaan siitä kuitenkin kertyy kannullinen.

        eiköhän pidetä nää matkakaapit ja REKAT eri sivuilla!


      • ;;;;;;;;;;;::::::;
        dethleffs kirjoitti:

        Vielä kerran asiaan. Sinä tunnut pelkästään hermostuvan ja eikä ihme, jos saat dieseliä palamaan yli äyräiden. Ehkä sinulle tekeisi hyvää vähän opiskella m-autolla ajon tehokkuutta. Koska m-auto on iso ja painava sitä pitää ajaa kuin rekkaa, siis tehokkaasti polttoainetta säästäen (samalla autoa). Ja tiedätkö mitä se tarkoittaa, se tarkoittaa, että autoa ei ajeta kuin vanhat ämmät konetta huudattaen liaan pienellä vaihteella eli ajetaan kuin rekalla. Ja yksi pieni ja varma säästökonsti on asentaa autoon ensivuoden alusta uusissa pakollisiksi tulevat päiväajovalot. On meinaan fysiikan lakien mukaista, että sillä tulee automaattisesti vajaan puolen desin polttoainesäästä tuntia kohden. Huom siis tuntai kohden. Tämä tarkoittaa, että kun ajat Utsjoelle n. vuorokauden ja ajat päiväaikaan säästä on n. 1 litra dieseliä. Se ei ole paljoa, mutta vuodenmittaan siitä kuitenkin kertyy kannullinen.

        Vai ajan kun vanha ämmä ???

        Miten voi ajaa väärin kun autossa on automaattivaihteet?

        Mitä tulee valoihin niin sekin meni metsään koska tämä ajo oli 98% ajettu muualla kun Suomessa
        tarkoittaen että siellä ei ole valopakko joten valot eivät olleet päällä.

        Meillä meni tarkalleen 12,81 litraa/ 100km ja kilometrejä tuli 7520km. Jos joku pystyy ajamaan tämä lenkki alle 9 litraa/100km niin lupaan syödä hattuni!

        On turha antaa uskoa että Fiat 3,0 automaatti ja 3,5 tonninen menisi jollakin 8,xx litraa/100km kun se ei pidä paikkansa.
        Ei tuolla Euroopassa voi ajaa 70km/h kun muut vetävät 120-130km/h asuntoautoilla ja henkilöautot vieläkin kovemmin.

        Pari vuotta ( 2008-2009 ) ajettiin Mersulla V6 3,0 litranen ja kulutus oli 13,8 litraa/100km. Molemmat autot on ostettu uutena joten pitäis olla kunnossa.


      • sviduilija
        ;;;;;;;;;;;::::::; kirjoitti:

        Vai ajan kun vanha ämmä ???

        Miten voi ajaa väärin kun autossa on automaattivaihteet?

        Mitä tulee valoihin niin sekin meni metsään koska tämä ajo oli 98% ajettu muualla kun Suomessa
        tarkoittaen että siellä ei ole valopakko joten valot eivät olleet päällä.

        Meillä meni tarkalleen 12,81 litraa/ 100km ja kilometrejä tuli 7520km. Jos joku pystyy ajamaan tämä lenkki alle 9 litraa/100km niin lupaan syödä hattuni!

        On turha antaa uskoa että Fiat 3,0 automaatti ja 3,5 tonninen menisi jollakin 8,xx litraa/100km kun se ei pidä paikkansa.
        Ei tuolla Euroopassa voi ajaa 70km/h kun muut vetävät 120-130km/h asuntoautoilla ja henkilöautot vieläkin kovemmin.

        Pari vuotta ( 2008-2009 ) ajettiin Mersulla V6 3,0 litranen ja kulutus oli 13,8 litraa/100km. Molemmat autot on ostettu uutena joten pitäis olla kunnossa.

        sen ihmeen, minkälainen on asuntoauto 3500 kg:n painoluokassa? Matkailuauto sen painoinen on. Asuntoautoissa on tilaa ja kokoa ihan eri tavalla, ja painotkin huitelevat yli 6t luokassa. Monien tilavien asuntoautojen oma paino ylittää 10t rajan.


      • sviduilija
        hävettää puolestasi kirjoitti:

        eiköhän pidetä nää matkakaapit ja REKAT eri sivuilla!

        Matkailuautot ovat painoltaan alustan kuormitusrajan yläpään tuntumassa. Siksi matkailuautoja on ajettava sellaisilla moottorin kierrosluvuilla, jotka ovat suurimman tehon ja vääntömomentin lähellä. Suurinta tehoa ja vääntömomenttia ei saavuteta samoilla moottorin kierrosluvuilla Laakea vääntökäyrä sallii vähän laajemman kierroslukualueen tehokkaan käytön.


      • tässä yksi niistä !

      • sviduilija

    • leo 50

      köyhät

      • Carthago

        Me tyytyväiset matkailuauton käyttäjät. Monet kopin valmistajat aina Hobbysta Carthagoon asti ovat rakentaneet matkailukorinsa ducaton alustalle. Carthagolla luotetaan, että ducato alusta ei aiheuta ongelmia arvokorin imagolle. Jos alusta kelpaa laadukkaita arvokoreja valmistaville tehtaille, jotka pitävät tarkkaa huolta tuotteidensa laadusta ja maineesta, kelpaa se meille köyhille käyttäjillekin.
        Kelpais varmaan sullekin.


    • Retkeilijä tienpääll

      Minulla on eka fiatti -07 uutena ostin...oli ennakkoluuloja, olin saksalaisen kannalla.
      Nyt takana on 132 000 km !! Fiattomasti !! Noo, kytkinsylinteri halkesi 60 000 paikkeilla, se korjattiin takuuseen merkkiliikkeessä, kuluja ei euroakaan.

      kokonaispaino 3300 kg keskikulutus satasen vauhdissa 8,9 l/100km.
      Yläpäille ei ole tehty mitään, talvella ne kolisee, kesällä ei !
      Katsastuksessa oli 100 000 paikkeilla.... toinen rekisterivalo oli palanut, ei muuta huomautettavaa..... auto liikkuu lähes päivittäin. Olen tyytyväinen!

      • Fiat on auto.

        Niin minulla on kokemuksia sekä Fiatista että Mersusta. Ostin vuonna 2004 Fiat 2,8 automaatilla. Sillä ajelin kolme vuotta ilman minkäänlaista ongelmaa.
        2007 vaihdoin sen Mersu 3,0 V6 automaattiin, siinä ne ongelmat alkoi. Joka matkan jälkeen Vehoon korjamaan mitä milloinkin.
        Vuonna 2010 vaihoin Mersun takaisin Fiattiin ja sillä olen nyt ajanut 11500km ilman mitään ongelma. Fiat on 3,0 ja automaatilla.

        Minulla on vielä toinen Mersu Sprinter 315 vm; 2009 joka on huoltoautona käytössä. Sillä on nyt ajettu 25,000 km ja ongelmia on ollut.
        Tämä Mersu pistään vaihtoon vuonna 2012 Helmikuussa ja uutta Mersua ei meidän pihaan tule.


    • pieRuiNeN

      meil on-98 juuri sisään-ajettu, osto hetkellä oli 40t km mittarissa,ollaan pörrätty nyt aikamme, fiatti ja mitäs ne autot yleensä on??hymeri.. Hyvä on!ihan siinnä missä muutkin.Tosi hyvä kaikilla tutuilla on sama.

    • sepän poika

      Minulla on vm 2000 Ducato 2,8, idtd. Etupään ylälaakerit vaihdettu ja huollettu kerran vuodessa. Nyt mittarissa 160500 km eikä vieläkään ole vikoja ilmaantunut, oiskohan joku maanantain tuote.
      Öljyä ei tarvitse lisätä, jäähdytysvettä tihkuu hivenen termmostaatin tiivisteen kautta. Talvella pari kertaa ei ole starttimoottori pyörähtänyt, sanoi vain naks. Akun kenkien puhdistus ja kiristys ja taas menoksi. Toppatakkia ei todellakaan talvella tarvita, paitsi lähdöstä n. kymmenen kilometriä. Viimasuojat edessä, ei panssaria pohjassa. Katsastuksissa kertaheitoilla läpi.

      Eli kyllä tää fiiu on todella huono yksilö.

    • ukkoasento

      Käytiin tuossa koeajamassa 2000 mallin Fiatti. Olen ajanut kokeiluluonteisesti aiemmin 09 mallisella kerran ja lähinnä hämmästyin ton vanhemman alkoviauton ajomukavuutta. 09:ssä oli alusta kova ja jokainen pienikin kuoppa tuntui,mm kaapinovet eivät tahtoneet pysyä kiinni, kun taas tuossa 2000 mallisessa meno oli rauhallisempaa ilman että olisi jotenkin huojunut tms. Alustat ovat ilmeisesti hyvinkin erilaisia käytökseltään. Vanhempi oli hymer ja uudempi joint...

      • Rento Reino

        Meni mitä meni.


      • TT Niuvasta

        Kestävyys vaan ei ole parantunut


    • Kotkan oma poika

      Vaimoni ylipaino ei pitäisi vaikuttaa kenenkään rumatikin käyttöön.

    • Jaksaa ja jaksaa

      Pöpireino se jaksaa jauhaa, mutta eihän reino olisikaan pöpi jos olisi normaalijärkinen.

      • hintti Tahvo

        Tollo Tahvo Niuvanniemen osastonvanhin ,jaksaa kehua Fiatinreuhuaan ja rumatikkiään Reinonsa kanssa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      89
      4100
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      35
      3181
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      103
      2313
    4. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

      Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      31
      2148
    5. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      83
      1906
    6. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      1837
    7. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      31
      1820
    8. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      27
      1567
    9. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1537
    10. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1511
    Aihe