Ajoneuvotakniikkaa pitkään seuranneena, olen törmännyt, jos minkälaisiin kummajaisiin.
Tässä muutama:
1 Kotimanen AGCO Sisu Power 7-sylinterinen diesel 9.8 l (Leikkuupuimurin moottori, sarjatuotannossa):
http://www.agcosisupower.com/@Bin/1707249/7-Cyl web.jpeg
2 Bugatti W18 6,3 bensiini (Veyroniin kehitetty prototyyppi, lopulta pöäädyttiin kuitenkin nykyisen W16-moottoriin):
http://www.transportspecs.com/images/bugatti_w18_engine.jpg
ja lopuksi jotain tosi outoa:
3 BMW 28-sylinterinen (!) tähtimoottori 83,5 l (kehitettiin natsien suunnitteilla olleeseen pommikoneeseen, jolla oli tarkoitus 2. maailmansodassa pommittaa Yhdysvaltoja, suunnitelma ei kuitenkaan toteunut):
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/99/BMW_803.jpg
Kautta aikojen erikoisimmat moottorit
34
3870
Vastaukset
Ford teki joskus 50-luvun alussa kuorma-autoja kaksitahtidieselmoottorilla. Paksu oli pakoputki ja kauas kuuluva ääni. Ei näkynyt kauaa liikenteessä.
Mistähän löytyisi vaikka moottorin halkileikkauskuva tai muuta tietoa?
Fiatilla oli joskus autoilun alkuaikoina kilpa-auto 24 litran nelosmoottorilla.
Aikanaan kilpailtiin 50 ccm moottoripyörillä.
Yksi viritelmä oli Hondan kaksisylinterinen neliventtiilikone, suurin teho taisi tulla 20 000 RPM:llä.
Toinen oli Kreidlerin kaksitahtikone, jolla kapean vääntöalueen takia oli 18 -vaihteinen laatikko.
Näistäkin mielelläni kuvia katselisin...- muu...
eikös laivojen moottorit ole 2-t dieseleitä
- ^^^^^^^^^^^^
Enpä itse ole ikinä kuullut Fordin valmistaneen 2T-dieseliä. Luulen että niissä fordeissa on käytetty Detroit Dieselin valmistamia 2t dieseleitä.
Ainakin jenkkiversioissa on aivan yleinen tapa köyttää jonkun muun, kuin oman merkin valmistamia koneita. Esim. Dodge käyttää kuorma-autoissa Cummins- dieseleitä, Ford käyttää oman Powerstrokensa lisäksi sekä Caterpillaria, etä Cumminsia, Chevrolet käyttää Isuzun kanssa yhteistyönä kehitettyä Duramaxia.
Mutta tota Detroit Dieselin 2t-konetta on käytetty hyvin paljon eri työkoneissa, itse olen tavannut ko.konetta eniten nostureissa, ja niitä käytetään paljon vielä tanäpäivänäkin. - Muistelijaxx
^^^^^^^^^^^^ kirjoitti:
Enpä itse ole ikinä kuullut Fordin valmistaneen 2T-dieseliä. Luulen että niissä fordeissa on käytetty Detroit Dieselin valmistamia 2t dieseleitä.
Ainakin jenkkiversioissa on aivan yleinen tapa köyttää jonkun muun, kuin oman merkin valmistamia koneita. Esim. Dodge käyttää kuorma-autoissa Cummins- dieseleitä, Ford käyttää oman Powerstrokensa lisäksi sekä Caterpillaria, etä Cumminsia, Chevrolet käyttää Isuzun kanssa yhteistyönä kehitettyä Duramaxia.
Mutta tota Detroit Dieselin 2t-konetta on käytetty hyvin paljon eri työkoneissa, itse olen tavannut ko.konetta eniten nostureissa, ja niitä käytetään paljon vielä tanäpäivänäkin.2-tahti dieselin olivat kuuluisia USA:ssa mm. bussiyhtiö Greyhoundin kalustossa (GM?).
Suomessa muistan nähneeni kaivinkoneissa ja ehkä jossakin Commer-kuorma-autossa. Jäi sellainen mielikuva, että ihan käypänen ratkaisu se oli ja ahtamisen alkuaste, kaasujenvaihto kun tapahtui ns. Rootes-puhaltimen avulla.
Sisu-dieselin 7-sylinterinen syntyi näppärästi yhdistämällä kolomonen ja nelonen, ei tarvinnut esim. tehdä uutta sylinterin kanssa, vaan ottaa valmiita hyllystä.
Meillä Suomessa kun on tuota luovuutta. - ^^^^^^^^^^^^
Muistelijaxx kirjoitti:
2-tahti dieselin olivat kuuluisia USA:ssa mm. bussiyhtiö Greyhoundin kalustossa (GM?).
Suomessa muistan nähneeni kaivinkoneissa ja ehkä jossakin Commer-kuorma-autossa. Jäi sellainen mielikuva, että ihan käypänen ratkaisu se oli ja ahtamisen alkuaste, kaasujenvaihto kun tapahtui ns. Rootes-puhaltimen avulla.
Sisu-dieselin 7-sylinterinen syntyi näppärästi yhdistämällä kolomonen ja nelonen, ei tarvinnut esim. tehdä uutta sylinterin kanssa, vaan ottaa valmiita hyllystä.
Meillä Suomessa kun on tuota luovuutta.Roots-puhaltimen avulla, mulla on sellainen, kun oli tarkoitus se edelliseen harrasteautoon laittaa.
- Max Tractor
^^^^^^^^^^^^ kirjoitti:
Enpä itse ole ikinä kuullut Fordin valmistaneen 2T-dieseliä. Luulen että niissä fordeissa on käytetty Detroit Dieselin valmistamia 2t dieseleitä.
Ainakin jenkkiversioissa on aivan yleinen tapa köyttää jonkun muun, kuin oman merkin valmistamia koneita. Esim. Dodge käyttää kuorma-autoissa Cummins- dieseleitä, Ford käyttää oman Powerstrokensa lisäksi sekä Caterpillaria, etä Cumminsia, Chevrolet käyttää Isuzun kanssa yhteistyönä kehitettyä Duramaxia.
Mutta tota Detroit Dieselin 2t-konetta on käytetty hyvin paljon eri työkoneissa, itse olen tavannut ko.konetta eniten nostureissa, ja niitä käytetään paljon vielä tanäpäivänäkin."Amerikan raitti"-leffassa Åke Lindman ajaa Diamond Reo´a, jossa 2T-diesel.
F1-talli B.R.M. (British Racing Motors) käytti aikoinaan H16-moottoria:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3d/BRM_H16_engine.jpg
Bugattilla oli taas aikoinaan U16:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1e/King_bugatti.jpg
Ferrari Testarossan moottori ei varsinaisesti ole bokseri-12, jollaisena sitä pidetään, vaan V-moottori, jossa sylinterilohkojen kulma on 180 deg, erona aitoon bokseriin vastaikkaisten kiertokankien päät ovat kiinni samassa kampiakselin kaulassa, kun aidossa bokserissa, jokaisella kiertokammella on oma kaula.
- yujkfufyu
147 litranen ja 42 sylinterinen tähtimoottori. Videon loppupuolella myös tositoimissa, tosin vähän huonosti käy. http://www.youtube.com/watch?v=s3iyOvLXxF0
- Max Tractor
Tuima-luokan ohjusveneissä oli voimanlähteenä kolme 56-sylinteristä 3 500 kW:n tehoista tähtimoottoria.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tuima-luokan_ohjusvene
Lancialla oli kehitteillä vuodeksi 1987 superralliauto, jossa Triflux-tuplaturbo-moottori, tässä auto näytösajossa:
http://www.youtube.com/watch?v=omZ511tiUSk - Elvis oli kala
Max Tractor kirjoitti:
Tuima-luokan ohjusveneissä oli voimanlähteenä kolme 56-sylinteristä 3 500 kW:n tehoista tähtimoottoria.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tuima-luokan_ohjusvene
Lancialla oli kehitteillä vuodeksi 1987 superralliauto, jossa Triflux-tuplaturbo-moottori, tässä auto näytösajossa:
http://www.youtube.com/watch?v=omZ511tiUSkHonda NR 750 ovaalimäntäinen V4
What's most special about the NR750 is its engine. The NR is clever in many respects, but the it is the engine that sets it apart from any other motorcycle. This liquid-cooled V4 motor uses oval pistons, no less than eight valves per cylinder and features a highly sophisticated fuel-injection system. A 32-valve fuel-injected V4 750 is an astonishing feat of engineering, and one which allows Honda to produce a lot of power from a relatively small package. Each of the two cylinder banks has double overhead cams. Each piston (they are actually oblong shaped, but with rounded-off corners, rather than purely oval) has two con-rods, two spark-plugs and eight valves.
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/Honda/honda_nr750.htm
- sohc
jenkkejä on aina haukuttu muinaisjäänteiksi työntötankomottoreineen, toisin oli 60 luvulla...
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_FE_engine#427_SOHC_.22Cammer.22 - Pärinää pyllyyn
Venäläisen perseensuristimen moottori. Ei tiettävästi vieläkään surise.
- Komeet motit.
Onhan joissain tankeissa (hyökkäysvaunuissa) 4-lohkoinen deltamoottori eli 24 mäntäinen. Sekä voimaa pienessä koossa niin pirusti!
Tekeehän Wärtsilä maailman suurimmat dieselit.
Vahinko, ettei EuroSportti näy enää kaapelissa ilman korttia. Siellä oli kaikenlaisia vempaimia. Kuten traktorien vetokisat. Kole torpedoveneen moottoria traktorin keulalla, wau! Tai komeasti ärjyvä suihkukoneen moottori. Jee!
Miehekästä! - Deltic
Ahdettu 2-T-diesel, 18 sylinteriä, 36 mäntää, 3 kampiakselia, mikä se on?
Vastaus: http://en.wikipedia.org/wiki/Napier_Deltic - erikoista?
Mitäs ihmeellistä noissa on?
Ei minusta 7 sylinterinen kone ole yhtään sen kummallisempi kuin 1, 2, 3, 4, 5, 6 tai 8 sylinterinenkään.
Ja ihan saman noiden W-koneiden ja tähtimoottoreiden kanssa. Ei se peruskonstruktio siitä juurikaan muutu, vaikka sylinterien lukumäärää ja iskutilavuutta kasvatetaankin - Trucktor
Nyt taisi vihdoin löytyä V14-tyyppinen moottori:
http://farm4.staticflickr.com/3437/5767232312_380b880cf4.jpg
Sylinterikansista päätellen MANin tekemä, käytössä MV Arctic-jäänmurtajassa:
http://en.wikipedia.org/wiki/MV_Arctic - Mr. Wanker (l)
Kiertomäntämoottori .
- Suomalainen keksintö
Z-moottori
http://www.tekniikkatalous.fi/energia/autoalan vanhakantaisuus uhkaa uutta zmoottoria/a32102
Wankel-moottori olisi ollut kiinnostav, mutta Mazdakin lopetti tuotannon.
Tuolla monestakin moottorista tietoja, helppoja kaavoja.
https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/36120/isbn9789522145345.pdf- Jo vain
Wankkelissa ei todella ole mitään kiinnostavaa. Täysin toimiva mutta teknisesti hyvinkin epäonnistunut toteutus. Männän "renkaiden" toteutus ei ole mitenkään vakuuttava. Moottorit hyvin lyhytikäisiä. Vaikkakin toiminnaltaan lähes ideaalisia. Helppo toteuttaa korkeakierroksinen lähes värinätön moottori. Mistä saadaan kokooonsa nähden hyvin suuria tehoja ja mahtava vääntö.
- RX:t
Jo vain kirjoitti:
Wankkelissa ei todella ole mitään kiinnostavaa. Täysin toimiva mutta teknisesti hyvinkin epäonnistunut toteutus. Männän "renkaiden" toteutus ei ole mitenkään vakuuttava. Moottorit hyvin lyhytikäisiä. Vaikkakin toiminnaltaan lähes ideaalisia. Helppo toteuttaa korkeakierroksinen lähes värinätön moottori. Mistä saadaan kokooonsa nähden hyvin suuria tehoja ja mahtava vääntö.
kestivät melko hyvin. Lopettivat ilmeisesti, kun piti säästää, siksi lopettivat pakettiautojenkin valmistuksen.
- haistapaskaeu
RX:t kirjoitti:
kestivät melko hyvin. Lopettivat ilmeisesti, kun piti säästää, siksi lopettivat pakettiautojenkin valmistuksen.
Wankelit piti lopettaa EU:n kiristyneiden päästömääräysten vuoksi. EU:n päästöhulluuden takia Hiacen tuontikin piti lopettaa. Ilmeisesti EU kansa pitää kuristaa hengiltä että maailma pelastuu, kumma vaan ettei missään muualla maailmassa ole näin tiukkaa mutta eurooppahan on ennenkin kääntynyt kansalaisiaan vastaan, Hitler, Neuvostoliitto ja DDR esimerkkinä... ilmeisesti tämä mielisairaus ei ole parantunut euroopan päättäjien keskuudesta vieläkään...
- Aikamoisia ovat
haistapaskaeu kirjoitti:
Wankelit piti lopettaa EU:n kiristyneiden päästömääräysten vuoksi. EU:n päästöhulluuden takia Hiacen tuontikin piti lopettaa. Ilmeisesti EU kansa pitää kuristaa hengiltä että maailma pelastuu, kumma vaan ettei missään muualla maailmassa ole näin tiukkaa mutta eurooppahan on ennenkin kääntynyt kansalaisiaan vastaan, Hitler, Neuvostoliitto ja DDR esimerkkinä... ilmeisesti tämä mielisairaus ei ole parantunut euroopan päättäjien keskuudesta vieläkään...
kulutuslukemat, mutta tehoakin löytyy ja kiihtyy.
http://tekniikanmaailma.fi/autot/kierrosaikapankki/mazda-rx-8-coupe-high-power
Tuon mukaan ei päästöjä mitata katsastuksessa, mutta ilmeisesti uudet ei kelpaa enää.
http://www.mazdago.net/index.php?action=printpage;topic=21586.0
- Perinnekoneita
Kuusitahtisen voi vaihtaa Volkkarin tai Porschen bokserin tilalle:
http://www.eco-engine.eu/EN/infos.html
Eivät ole uusi keksintö:
http://en.wikipedia.org/wiki/Six-stroke_engine
Moottori:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bourke_engine
http://www.youtube.com/watch?v=Vx_G0-9PJIE
Hüttlin Kugelmotor
http://www.youtube.com/watch?v=eRhxctg5mns&feature=related
Kiertomäntä:
http://www.youtube.com/watch?v=YzBgoDeY3Ws&feature=related
Ruotsissa näitä oli 30 vuotta sitten autoissa:
http://www.youtube.com/watch?v=osNluWPOpJ0&feature=related
Pakoputkesta tulee pakkasta ilmastointiin:
http://www.mdi.lu/english/index.php - saba v8
"Kotimanen AGCO Sisu Power 7-sylinterinen diesel"
Ei nyt välttämättä mikään erikoinen, mutta mielenkiintoisella tavalla toteutettu on myös suomalaisten Saabiin kehittämä V8.
http://www.saunalahti.fi/~rjh/saabv8.htm
Jutuntynkää moottorista myös tuossa http://www.saabclub.fi/www/images/stories/saabtietoa/saab-90-petro.pdf - pillarintartti
vanhojen Caterpillar puskutraktorien moottorit, ison dieselin käynnistysmoottorina pieni bensakone "Pony start"
http://www.youtube.com/watch?v=vJH6Q4h8pPY&feature=related- ....................
Vähän niinku dieselin mäkilähtö, eli pyöritetän niin pitkään että lämpiää ja käynnistyy pytty kerrallaan
- Eipä tuo
niin iäisyys keksintö ole. "Pony start" on ihan jokapäiväistä elämää. Suuret diisselit ei millään lähtisi käyntiin ilman apumoottoria. Jotenkin on kehitettävä se alkuvoima. Oli se sitten mekaanista tai paineilmaan perustuvaa. Samaa periaatteessa käytetään lentokoneissa. Suihkumoottoria ei saisi käyntiin millään kenkälaatikon kokoisella sekunnin startilla.
Saman tyyliseen ajatukseen perustuu puolipuristus. Moottori käynnistyy ihan eri mekanismilla mitä se käydessään toimii. Tämä on vähän sama aasinsillan kautta kun diisselin hehkutus. Lähteehän se käyntiin kun aikansa sahaa, tai sitten ei.
Tähän "pony start" mekanismiin ollaan vääjäämättä menossa sikäli kun vajaa sylinteriset hyvin pienet turbo diisselit lennokin moottorit yleistyy. Eli kysymykseen tulee hybridi. Tarvitaan sähkömoottori millä käynnistetään tämä maailmanlopun keksintö. Sen jälkeen ihmetellään ettei ne kestä!!!! Tyhjästä kun ei saa mitään ilmaista.
Itse ostin liki viimeisen perinteisen bensa moottori auton. Bensaa kyllä palaa Muttei tarvitse ihmetellä miksei pikku pakkasilla tarkene. Eikä CAN väylä herjaa. - Retkuilija
Willys knightissä ei ollut perinteisiä venttiilejä, vaan jokin luistisysteemi, osaisiko joku selvittää miten tuo toimi?
Knightin moottorissa oli männän ja sylinterin välissä kaksi sisäkkäistä sylinterinmuotoista holkkia, luistiventtiiliä, joita liikutetaan ylös-alas -suunnassa.
"Luistiventtiillissä on pari sisäkkäistä männän ja sylinterin seinän välissä liikkuvaa lieriötä, joiden yläpäissä on rako. Sylinterien seinämässä on vastaavat raot. Kun luistit kulkevat niin, että kaikki kolme rakoa tulevat toistensa kohdalle, on tie auki. Luistien kulkua säätämällä saadaan aukenemiset tapahtumaan imun ja poiston vaatimiin aikoihin".
Lainaus kirjasta Y Talvitie (tekniikan tohtori): Automobiilioppi neljäs painos 1928.
On ollut myös yhdellä luistilla toteutettuja luistimoottoreita. Niissä luistia myös pyöritettiin edestakaisin pystysuuntaisen liikkeen lisäksi.
Luistimoottoreissa saatiin palotila muotoiltua edullisen muotoiseksi ja sen käyntiääni oli hiljainen. Vastaavasti haittapuolia oli sitäkin enemmän, joten niitten käytöstä luovuttiin.
Desmo-moottorit ovat aivan eri asia.
- Tarkoitat
ilmeisesti pakko ohjattua venttiilistöä. Googletagan "desmotronic". Siinä ei ole kysymys perinteisestä venttiilikoneistosta. Imu/pako venttiilin hoitaa pakko ohjattu luisti. Onko siitä jotain hyötyä? Ainakin Dugatin menestys ratamoottoripyörissä todistaa sen.
Entäs sitten huolto/korjaus. Ei oikein onnistu ilman osien vaihtamista uusiin. Eli hyvin toimiva tekniikka mutta ei ole juurikaan jatkuvuutta. Ducati kuskit kieltää edellisen väitteen. Koska se toimii niin hyvin, kunnes kuluu tai hajoaa.
Nää Foordin lenokkimoottorit on yksi hyvä kehityssuunta. Pieni kone mistä puristetaan yllättävän suuria tehoja. Turha toivoa että siihen samaan runkoon saa uuden moottorin ilman järjettömiä kustannuksia. Ja nämä kulut tulee hyvinkin "heti" takuuajan jälkeen. - eloweenaa...
kyllä se erikoisin ja monimutkaisin moottori maailmassa on kauramoottori!
- tyyuiguiuiuiui
Äläpäs tyttö huutele sieltä kyökin puolelta kun isot miehet puhuvat. Sähkövatkaimen moottori lienee tarpeeksi monimutkainen sulle.
- Vale-Eeva
tyyuiguiuiuiui kirjoitti:
Äläpäs tyttö huutele sieltä kyökin puolelta kun isot miehet puhuvat. Sähkövatkaimen moottori lienee tarpeeksi monimutkainen sulle.
Kyllä hieromasauvan moottoi on paras...
- Win Diesel
Agco Powerilla on jonkinmoinen aukko tilavuuden suhteen moottoreissa; suurin rivimoottori on 9,8 rivi7 tuosta seuraava koko on 16,4-litrainen V12. Tuohon väliin voisi nyt kehittää samolilla sylinterimitoilla vaikkapa 11,2-litraisen rivi-8:n.
Moottoritehtaan toimiessa Valmet Diesel-nimellä firmassa valmistettiinkin 12-litraista rivi-8:a kiskobussi "Lättähattuun":
http://www.agcopower.com/suomi/yritys/historia/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup324611Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene152588Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252425Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su552317- 321787
Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla321611Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731496Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?501295- 661294
- 821241