Kokeilin ajaa suurinta nopeutta 120 moottoritiellä

SataRiittää

Koleilin ajaa moottoritiellä suurinta käytännössä sallittua nopeutta 126 km/h. Kyllä täyttyy sanoa, että kyllä se alkaa olla aika kova vauhti.

Uskon, että nopeuden pudottaminen sadaksi varmasti vähentäisi onnettomuuksia ja tekisi liikkumisen mukavammaksi ohitusten vähenemisen takia.

Päästöjen väheneminen olisi ilmeistä, koska ilmanvastus pienenisi oleellisesti. Mikä parasta pienempien moottorien teho riittäisi ja autosita tulisi keveämpiä

65

3332

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alenemassa

      Tulevaisuudessa moottoriteillä on rajoitus 100km/h ja muualla max. 80km/h. Ja tämä on fakta asia.

      • wertsukka

        mutta paskaa


      • Viherkaihi

        Pitää paikkansa. Jo lokakuussa.


      • X
        Viherkaihi kirjoitti:

        Pitää paikkansa. Jo lokakuussa.

        Ei ainakaan laskea saa nopeusrajoituksia, nostaa olisi pitanyt jo aikaa sitten. http://mattiviikate.newsvine.com/


      • Ajolähtö
        X kirjoitti:

        Ei ainakaan laskea saa nopeusrajoituksia, nostaa olisi pitanyt jo aikaa sitten. http://mattiviikate.newsvine.com/

        Ainakin nuoret jäpikät tuoreen kortin omistajat, jos niitä vielä ovat, ovat nostaaneetkin jo niitä aikaa sitten. "Ajopelillähän pitää pyrkiä ajamaan aina maximaalista vauhtia."


      • aimov

        Miten olis nopeudet jos ne olis, Moottoeitiellä 110 Hyvillä pääteillä 90 sitten vaihtoehtoisesti valittu 80 osalla 70. Kun kuitenkin nopeudet ovat kiinni hyvin paljon liikennemääristä. Eihan kolarit ole aina tai useinkaan kiinni nopeudesta. Vaan tilanne nopeudesta, mikä pittää ottaa huomioon.
        Suurin ja pahin liikenteessä on huolimattomuus ja ajajien välinpitämättömyys toisia kohtaa. Miksi se on niin, se johtuu siitä ettei ihmisillä ole vastuuntuntoa ja suhteellisuuden tajua.
        Mutta kaikessa elämässä se on nykyään niin. Miksi tämä asia olisi liikenteessä muuten erilaista, täysin mahdoton ajatus. Luulen että Autokoulu opetuskin on niin huonoa kun vertaa mita oli 60 -luvulla. Muistan hyvin kun itse ajoin korttia kyllä opettaja vaati kaikissa asioissa tarkkuutta. Silloin pidettiin Hämeen autokoulua tampereen parhaana.
        Sen jälkeen aloitettiin Liikenne kilpailuissa käynti, joten piti osata lakia ja tuntea säännöt kaikki, niin kuin koulussa ei ollut kirjallisia vaan kaikki säännöt piti olla päässä. Koska ei inssissä tiennyt mitä kysytään.
        Siitä ainakin minulle jäi sellaisia sääntöjä niin mieleen etten voi nytkään lipsua


      • DI
        Ajolähtö kirjoitti:

        Ainakin nuoret jäpikät tuoreen kortin omistajat, jos niitä vielä ovat, ovat nostaaneetkin jo niitä aikaa sitten. "Ajopelillähän pitää pyrkiä ajamaan aina maximaalista vauhtia."

        ottomoottorin hyötysuhdehan on parhaimmillaan täyskaasulla, kun kaasuläppä ei aiheuta imuhäviöitä moottorin imutahdilla.. bensankulutus toki nousee, mutta hyötysuhde on paras mahdollinen :D dieseleissä sitten eriasia..


    • Poliisin avustaja

      120 km/h on. Taitaa sakot rapsahtaa kun viranomaiset saavat ongittua palveluntarjoajaltasi ip-osoitteesi esille.

      • frangröbbä

        miten niin rapsahtaa sakot vaikka poliisi saisikin ip-osoitteen


      • Transit_mies

        Olen verrannut autoni nopeusmittarin näyttöä navigaattorin nopeusnäyttöön. 126 auton mittarissa on kutakuinkin 120 navigaattorin näytössä, eli poliisin tutka ei tuossa tilanteessa rekisteröisi ylinopeutta.

        Autojen mittarithan on kalibroitu varman päälle näyttämään vähemmän, ettei sakkoja tulisi ihan pienistä ylityksistä esim. alamäessä, jolloin auto usein lähtee lisäämään vauhtiaan omalla painollaan, ellei kaasujalkaa muista keventää.

        Mielenkiintoinen ilmiö on Transitissani, joka on pitkärunkoinen, takavetoinen matkailuauto, johon matkailukäyttöä ja suurta painoa varten laitettu suurempi rengastus kuin jakeluautoissa tarvitaan. Sen nopeusmittari näyttää joka nopeudella tasan samaa kuin navigaattorinikin, koska pyörän ympärysmitta on suurepi kuin se, jota nopeusmittarin kalibroinnissa on tehtaalla käytetty


    • Jooopa joo

      Hyvin halkes mutta kauhistutti kun se kirves oli niin terävä. Ittensähän sillä teloo. Otin viilan ja sipasin terän tylsäksi. Nyt ei oikein halkea halko, mutta eipä tule niin helpolla haveria.

      Nämä hallituksen toimet ovat kutakuinkin samaa plaatua.

    • oikea havainto

      Se on totta, että japsikinnerissä on jo pitelemistä 120 vauhdissa, mutta oikeilla autoilla ei ole mitään hätää.

      • byahahahah

        kohta tulee taas ekat liukkaat niin näkee kuinka monta oikeilla autoilla ajelevaa on ojassa. perseessä kiinni ja 150 mittariin.


      • haastat?

        Minun "japskikinNerin" taloudelLisin vauhti motarilla 140km/h kutosella. 180 vielä lähteE ja ei kuulu suhinoiTa eikä läpätä ovet, kuten ritsassasi!


      • 645u6t5tjy

        Japsi ja japsi. Mihin unohtui Ranskan vehkeet?


      • selitys kysymykseen
        645u6t5tjy kirjoitti:

        Japsi ja japsi. Mihin unohtui Ranskan vehkeet?

        Tuo vauhti ei ole "ranskan vehkeille" mikään ongelma. Ne kulkevat noilla nopeuksilla nautiitavan vakaasti. Ei siinä kuski rasitu.


      • totuus7esiin
        selitys kysymykseen kirjoitti:

        Tuo vauhti ei ole "ranskan vehkeille" mikään ongelma. Ne kulkevat noilla nopeuksilla nautiitavan vakaasti. Ei siinä kuski rasitu.

        Ei ne lullat markkaa enenpää kulje. Jos myötässisä? Lyllerys yli makkan itsemurha!


      • väärällä palstalla
        totuus7esiin kirjoitti:

        Ei ne lullat markkaa enenpää kulje. Jos myötässisä? Lyllerys yli makkan itsemurha!

        Ahdistaako luki lukia nyt joku muukin kuin kankkulan kaivoon heitetyt rahat?


      • sinä?
        väärällä palstalla kirjoitti:

        Ahdistaako luki lukia nyt joku muukin kuin kankkulan kaivoon heitetyt rahat?

        Mistä tollanen pöljä?


      • toyon

        Mene audeinesi ja bemujesi kans huoltamolle,katso netistä vikalistat,hölmö.


    • vai niin

      Jaa kyllähän ne 60/70-luvun autoilla oli reippaan tuntuista menoa silloin kauan sitten.
      Nyt tuo päivittäinen 140 ei tunnu motarilla missään, osta parempi auto ja opettele ajamaan...

      • rajoittimen kannalla

        joka autoon rajoitin 85 km/h niin loppuu kilpailu mmottoriteillä, olisi silloin mukava ajella BMW:n ja MB:n kanssa LADA:lla ja Toyotalla konetiellä ei tulis kovin paljoa ylinopeus sakkoja paitsi taajamissa.


      • mites kun
        rajoittimen kannalla kirjoitti:

        joka autoon rajoitin 85 km/h niin loppuu kilpailu mmottoriteillä, olisi silloin mukava ajella BMW:n ja MB:n kanssa LADA:lla ja Toyotalla konetiellä ei tulis kovin paljoa ylinopeus sakkoja paitsi taajamissa.

        Miten, kun ne bemut oli taas jaloissa motarilla tänään?
        Eikö ne saksassa autobahnalla sisäänajetut enää kulje...


      • Oppia ikä kaikki

        Täällä taas näitä hyviä nettineuvoja, josta pian tullaan siihen , että eri ikäisille ja eri merkkisillekin autoille kai rajoitukset erikseen. - Ja liikenne selkenee.


    • naisimmeinen

      Riippuu autosta, pienessä tai huonosti ajettavassa alkaa vauhti tuntumaan ennemmin ja isommassa ei. Moottoritiellekään ei ole pakko mennä jos pelottaa.

      • ihanaa22

        saksas vaan paahdettiin -12 pakkases 250 km h,vt. säälitää tää suomen proosa yhteiskunta, oiskohan se ollu 1983 kun tvg paahtoi 270 km/h ranskas lyon-paris väliä. huisaaaaaaa.........


      • heil hitler
        ihanaa22 kirjoitti:

        saksas vaan paahdettiin -12 pakkases 250 km h,vt. säälitää tää suomen proosa yhteiskunta, oiskohan se ollu 1983 kun tvg paahtoi 270 km/h ranskas lyon-paris väliä. huisaaaaaaa.........

        sie siel saksas,meil ei oo pakkast ko on lämmint 6selsiusta plussaa,myö männää vähä hiljempaa ku ei oo mihinkää kiirusta,heil hitler


      • heil hitler kirjoitti:

        sie siel saksas,meil ei oo pakkast ko on lämmint 6selsiusta plussaa,myö männää vähä hiljempaa ku ei oo mihinkää kiirusta,heil hitler

        Saksan maasa osavat ajaa autoo 250 km tunnissa on aika normaalia siellä eikä mitään hätää täälä kuitenkin on vaarallisempaa mootoritiellä 100 vauhissa ku ihmiset töppäilee


    • näin mää oon ymmärtä

      Miten niin suurin sallittu, eikös suurin "sallittu" ole 131 km/h? 120 sakotusraja 8 mittavirhevähennys 3 = 131???

    • riippuuautosta

      Matelu vauhtiahan sitä pitää joka paikassa jo nyt ajaa!

      • H:ki Klagenfurt H:ki

        On 120 km/h aivan sopiva nopeus, moottoriliikenneteillä ja muilla pääteillä 100 km/h, pienemmillä teillä 80 km/h ja taajamissa 60-40 km/h.
        Itse ajan paljon euroopassa ja oman ajonopeuteni olen sovittanut esim. autobahnilla 160 km/h mutta jos tuota nopeutta ajaa yli tunnin, alkaa väsyä, joten jatkuva ajonopeus on parempi 120-140 km/h.
        Mielestäni ei ole syytä muuttaa moottoriteiden suurinta sallittua ajonopeutta, ainoastaan keliolosuhteissa rajoituksia voisi alentaa automaattisin nopeustauluin!
        Ajamme kaksituhatta luvun ajoneuvoilla pääosin, joten voimme unohtaa vanhempien ajoneuvojen rajoitukset
        vanhentuneina.


    • 2_fast_4_you

      No mitä vauhtia yleensä uskallat motarilla vedellä kun sallitun ylittäminen 6 kmh hirvittää? Olisiko aika vaihtaa lajia?

      Mun mielestä sopiva vauhti olisi näillä motareilla 140 kmh, ei hirvitä yhtään. Paitsi tietysti silloin kun jo kaukaa näkee jonkun vaappuvan citikalla tai jollain vastaavalla vessalla kahdeksaakymppiä ylämäessä rekan rinnalla.

      Pieni teho ei riitä missään viemään isoa autoa, isojakin autoja tarvitaan. Maailma pelastuu jos kaikki siirrytään kävelemään, muu ei riitä. Paketit ja banaanit voi ehkä viedä hevospelillä. Illanvietoksi samalla kaavalla vaan kynttilän valossa juttelua. Tai mieluummin pimeässä.

      • H:ki Klagenfurt H:ki

        Mutta kun kaikki eivät ole Räikkösiä, etkä sinäkään lähellekkään, niin kannattaisi pitää pienempää meteliä. Uskoisin olevani jonkinverran ajaneena selvillä esim. sakasan moottoriteistä kuin sinä, sillä olen niitä tahkonnut jo yli 30 vuotta n. 50 000 km/vuosi.
        Kunhan ajat päivässä 8 tuntia taukoineen työksesi, saatat käsittää mistä on kyse. Kaltaisesi "rallikuskit" ovat juuri se hitonmoinen vaaratekijä liikenteessä ja aina kun moottoritiellä sattuu kolari, niin siinä tulee romua ja ruumiita toisella tapaa kuin kylätiellä.


      • 2_fast_4_you
        H:ki Klagenfurt H:ki kirjoitti:

        Mutta kun kaikki eivät ole Räikkösiä, etkä sinäkään lähellekkään, niin kannattaisi pitää pienempää meteliä. Uskoisin olevani jonkinverran ajaneena selvillä esim. sakasan moottoriteistä kuin sinä, sillä olen niitä tahkonnut jo yli 30 vuotta n. 50 000 km/vuosi.
        Kunhan ajat päivässä 8 tuntia taukoineen työksesi, saatat käsittää mistä on kyse. Kaltaisesi "rallikuskit" ovat juuri se hitonmoinen vaaratekijä liikenteessä ja aina kun moottoritiellä sattuu kolari, niin siinä tulee romua ja ruumiita toisella tapaa kuin kylätiellä.

        No en kyllä käsitä mitä muka minä kirjoitin jostain saksan motareista!

        Vai että kun köröttelee Saksan motaria 50000 muka "ammatikseen" ja sitten käsittää jotain niin se on kyllä ihan paskapuhetta. Itse ajelen Suomessa kaupungista toiseen juuri näitä meidän "motareita" about 75000 km vuodessa ja ammattini ei ole edes autoilija. Mielestäni mikään ei ole turhempaa kuin laskea rajoituksia ja kytätä mittaria tyhjillä teillä, joita nämäkin valtaosin on. Ruuhkassa siellä ei kukaan aja edes satasta. Jos kolahtaa niin ei se ole vauhdista kiinni vaan jostain ihan muusta.


    • Transit_mies

      Kova nopeus ei ole koskaan tappanut ketään. Siksi ylinopeuksista on ihan turha puhua.

      Pitäisi puhua siitä, mistä todella on kysymys: jarrutrusmatkojen pituudesta.

      Jos ihmiset saadaan tajuamaan, että jarrutusmatka kasvaa kolmanteen potenssiin suhteessa nopeuteen, niin nopeuksiin ja etenkin nopeusrajoituksiin suhtauduttaisi vakavammin. Nopeusrajoituksissahan ei ole kyse viranonmaisten nipotuksesta eikä halusta holhota kanssalaisia ajamaan hitaammin, vaan yksinkertaisesti siitä, ewttä ajoneuvo on käytännössäkin mahdollista pysäyttää turvallisesti kulloisenkin tien ajo-olosuhteet huomioon ottaen.

      Tästä syystä nopeusrajoitus on 30 kmt siellä missä liikkuu paljon lapsia, jotka voivat yllättäen poukota auton eteen. 40 kmt olisi jo liikaa, kun jarrutusmatkaa tarvitaan paljon enemmän kaupunkien keskustoissa on rajoituksena 40 kmt, koska siitä vauhdista saa vielä auton juuri ja juuri pysähtymään, jos jalankulkija sattuu horjantamaan jalkakäytävältä ajotielle. 50 kmt vauhdista vastaava jarrutus jättäisi törmäysnopeudeksi 36 kmt, joten jalankulkijalla olisi edessä sairaalareissu ja jalkojen kipsaaminen.

      Sen sijaan moottoriteiden 120 kmt nopeuden rajoittamiselle en näe mitään syytä, koska siellä kyse ei ole jarrutusmatkoista, vaan ihan muusta ajokulttuurista. kaaharit ajavat liian lähellä edellä ajavaa. ohituskaistalla kaahataan ylinopeuksia puskuri puskurissa kiinni ja kaukovaloja vilkutellen. Liukkaita kelejä ei oteta huomioon turvavälien pienentämisessä, jne.. Kun sitten 120 kmt vauhdissa jotain sattuu, niin siinä yleensä menee ruttuun useampia autoja ja loukkaantuu monia ihmisiä, joitain jopa kuoleekin.

      Minusta liikenneministeriön virkamiesten ja etenkin poliitikkojen ei pitäisi mennä siitä, mistä aita on matalin ja kuvitella, että mitä hiljempaa ihmiset pannaan liikennemerkkien rajoituksilla ajamaan, niin sen parempi. Pikemminkin pitäisi panodstaa liikennevalistukseen ja ajotapojen valvontaan, jotta törkimykset saataisi kuriin.

      Laskin kerran ohittajat, kun ajoin moottoritietä Tampereelta Helsinkiin navigaattorini tarkan näytön mukaan tasan sallittua nopeutta. Ohitseni tuolla matkalla meni 16 autoa, 2 Volvoa, 2 Audia ja 12 Bemaria.

      Ehkä tästä voisi päätellä minkä merkkisten autojen kuskeille olisi liikennetapakoulutus tarpeen.

    • paljon ajava

      justiinsa juu, miksi nopeuksia pitää pudottaa???? nykyteillä ja turvavarusteilla varustetuilla autoilla??? päinvastoin nopeudet moottoriteillä korkeammaksi !!!!!!!!!!!!

    • kompressor

      Pysy kotona, jos noin pieni vauhti pelottaa.

      • H:ki Klagenfurt H:ki

        Kolme tai useampikaistaisia moottoriteitä, nythän nuo pätkät maassamme ovat kaikki kaksikaistaisia, sen jälkeen voitaisiin harkita nopeuksien nostamista vaikka 160 km/h. ei aikaisemmin. 120 km/h on suomalaiselle juntille riittävä vauhti, kas jos suomalaisen keskivertokuskin ajatus liikkuu keskimäärin hämäläisellä nopeudella mutta auto eurooppalaisella, seuraukset ovat katastrofaaliset.
        Kolme vierekkäistä kaistaa mahdollistaa kaahareiden esteettömän kulun.
        En jaksa ymmärtää suomalaista ajotapaa moottoritiellä, kun edessä on kilometritolkulla vapaata kaistaa ja ohittajan täytyy välttämättä palata ohitettavan eteen heti kun takapuskuri on ohitettavan etupuskurista metrinkin ohi. Mikä helevetti siinä on, ettei voida ajaa riittävän kauas viereisellä kaistalla ja palata vasta sitten takaisin, ettei roiskita taakse jäävän tuulilasia umpeen, etenkin sadekelillä tekisi mieli toistaa sama temppu muistutukseksi. Oppikaa nyt edes sen verran, ennenkuin uhoatte ajonopeuksistanne!
        Keskivertokuskilla on vielä aivan liian paljon oppimista liikenteestä, ennekuin kannattaa leuhkia kovalla vauhdilla!
        Ei se uskallusta paljoakaan vaadi että hyvällä isolla mersulla pyyhkäisee reilut 200 lasissa, mutta se reaktioaika, kun joku toinen päättääkin ajaa vielä kovempaa ohi!
        Seuraukset ovat yleensä hautaustoimiston ja palokunnan hommia!


    • jjhjdhdjj

      Ole niinkään kysymys turvallisuudesta vaan pakokaasupäästöjen alentamisesta..Ne putoaa huimasti nopeuden alentuessa.

      • pelle taas

        Kyllä minulla paras hyötysuhde on 140km/h motarilla.


    • ota selvää

      onnettomuuksista tapahtuu moottoritiellä?

      Kuinka monta onnettomuutta tapahtuu nopeudessa 100-120km/h moottoritiellä?

      Ota selvää asioista

    • ihme nynnyjä

      jos joutuu pitempään motaria ajamaan, vois olla 140 rajoitus ihan hyvin nykyisillä autoilla.

      Kesällä vedin prätkällä motaria 260... siinä alkaa jo maisema vaihtua.

      • asdsa

        joo just nää kusipäät aiheuttaa niitä vaaratilanteita niinkuin myös ne matelijat.


    • mievuan

      No Tampere-Hesa moottoritiellä on tullut useamman kerran ja useammalla autolla ajetua n. 180, riippuu eniten autosta onko se liikaa vai voisiko ajaa enemmänkin, toisilla autoilla olen pelännyt että se romu hajoaa nyt juuri tähän ja toisilla taas olisi voinut vetää lujempaakin, mutta ei oo viittinyt luopua ajokortistaan ja noissa vauhdeissa myös muu liikenne alkaa haittaamaan pahasti tuota vielä lujempaa ajamista, tuolla nopeudella molemmat kaistat ovat aina täynnä joten ei pääse ohi eikä nopeammin.

      • muistelu

        että nokian motarilla tulin kauan aikaa sitten kokeilleeksi sitä kuinka auto kiihtyy nollasta sataan ja kuinka lujaa sillä pääsee. siitä on jo aikaa melkoisesti. joskus 80-luvulla. silloin vielä motari oli aika uusi eikä muuta liikennettä ollut häiritsemässä. nollasta sataan meni 11 sekunttia ja enempää kuin 190 km/h en uskaltanut ajaa. nykyisin en enää sellaista edes harkitsisi.


      • jepa jee.
        muistelu kirjoitti:

        että nokian motarilla tulin kauan aikaa sitten kokeilleeksi sitä kuinka auto kiihtyy nollasta sataan ja kuinka lujaa sillä pääsee. siitä on jo aikaa melkoisesti. joskus 80-luvulla. silloin vielä motari oli aika uusi eikä muuta liikennettä ollut häiritsemässä. nollasta sataan meni 11 sekunttia ja enempää kuin 190 km/h en uskaltanut ajaa. nykyisin en enää sellaista edes harkitsisi.

        katse taustapeiliin vaan ja sitten kun iso pyörä tulee niin latua kiitos. tulen nimittäin lujaa..


      • Myöskin "pyöräpoika"
        jepa jee. kirjoitti:

        katse taustapeiliin vaan ja sitten kun iso pyörä tulee niin latua kiitos. tulen nimittäin lujaa..

        tullaan yhdessä?


    • Mara16

      Jos siltä tuntuu olisko aihetta mennää testaa onko kykenevä rattiin ensinkään.

    • olenmika

      Moottoritien vasen kaista voitais muuttaa pelkästään saksalaisille autoille tarkoitetuksi. Ja saksalaisilla autoillahan on nopeusrajoitus normaalisti 250km/h.

      • MA

        Moottoriteiltä voisi nopeusrajoitukset poistaa kokonaan, ei kait me olla huonompia kuskeja liikenteessä kuin Saksalaiset , missä voi ajaa nappi laudassa ja järki päässä.
        Turhaa jeesustelua koko nopeusrajoituksista puhuminen ja moralisointi nopeuksien alantamisesta.

        Suomessa on niin pieni autokanta verrattuna euroopan maihin, ettei nämä kirjoittajat tiedä oikeista ruuhkista mitään ja meidän autojen päästöt ovat ihan se ja sama tuli niitä tai ei.

        Moralistit vois käydä ajelemassa vaikka pienen ympärysmatkan Puolan halki Saksaan ja Tanskan sekä Ruotsin läpi takaisin kotipesälle, saattais ehkä näkemykset muuttua tai sit ei. Tosin eihän eurooppaan lähdekkään matkailemaan sellaiset autoilijat jotka tietää autoilusta kaiken.


      • v70++
        MA kirjoitti:

        Moottoriteiltä voisi nopeusrajoitukset poistaa kokonaan, ei kait me olla huonompia kuskeja liikenteessä kuin Saksalaiset , missä voi ajaa nappi laudassa ja järki päässä.
        Turhaa jeesustelua koko nopeusrajoituksista puhuminen ja moralisointi nopeuksien alantamisesta.

        Suomessa on niin pieni autokanta verrattuna euroopan maihin, ettei nämä kirjoittajat tiedä oikeista ruuhkista mitään ja meidän autojen päästöt ovat ihan se ja sama tuli niitä tai ei.

        Moralistit vois käydä ajelemassa vaikka pienen ympärysmatkan Puolan halki Saksaan ja Tanskan sekä Ruotsin läpi takaisin kotipesälle, saattais ehkä näkemykset muuttua tai sit ei. Tosin eihän eurooppaan lähdekkään matkailemaan sellaiset autoilijat jotka tietää autoilusta kaiken.

        onneks en oo räikkönen ois muuten katollaan joka päivä ja jalois on koko ajan jotain nynnyjä..


    • uotiville

      LoL mun skootteri kulkee 150km/h

      • Ihmetteliä

        Miksi moottoriteillä ohituskaista on aina tukossa? Taustapeilitkin ovat autossa, joten antakaa tilaa takaa tuleville, niinkuin paremman ajokulttuurin omaavissa maissa. Pyyhkäisen usein oikealta ohi.


      • kjhgxyuyg
        Ihmetteliä kirjoitti:

        Miksi moottoriteillä ohituskaista on aina tukossa? Taustapeilitkin ovat autossa, joten antakaa tilaa takaa tuleville, niinkuin paremman ajokulttuurin omaavissa maissa. Pyyhkäisen usein oikealta ohi.

        Minä pyyhkäsen vaikka ojan kautta tai vastaantulijoiden kaistan kautta moottoritiellä kunhan ohi pääsen. Hämeenlinnanväylällä keskinopeuteni on useimmiten 150 ja huiput päälle 200. Ei sitä niin hyvää tietä ole tarkoitettu kättypoluksi jota mummot painaa jariksilla ja mikroilla.

        Kun alla on viislitranen bensamersu niin silloin on kuningas tiellä, muut pois alta.


    • ölyulöoä

      ja riippuu, niin monesta asiasta. Hyvällä autolla satanen hyvällä kelillä moottoritiellä on aika vähän mutta jollain pikkukinnerillä 120 voi olla turhankin paljon.
      Tossa männä viikonlopulla jouduin käväsemään molempinakin päivinä pääkaupungissamme Porvoon kautta, tunti per sivu. Toisella kertaa menomatkan ajelin reilua satasta (siihen oli syynsä) ja muuten reilua 120, ajoissa olin perillä kummallakin kerralla. Periaatteessa se satanenkin riittäisi näillä Suomen moottoritie-etäisyyksillä. Mutta käytännössä ei, nopeuserot vain lisääntyisivät ja onnettomuusriski kasvaisi.

      Joskus vaan ihmetyttää, mihin helevettiin ihmisillä on kiire. 120:ä vaikka ajelee niin jatkuva vilske käy ohituskaistalla. Jollain mitättömillä pikkukinnereilläkin vedetään 140:ä tai jotain, rasittavaa matkantekoa semmonen.

      Jaa että mitenkä niin ohitukset vähenisi, jos nopeus pudotettaisiin sadaksi? Nehän vaan lisääntyisi.
      Toki ohitusten määrä on suhteessa onnettomuuksiin, ohitus on aina riski, monista tekijöistä johtuen suurempi tai pienempi. Ohituksia voi vähentää vain nopeuseroja pienentämällä ja se ei onnistu rajoituksia laskemalla kun suuri osa autoilijoista nytkin kokee rajoitukset liian alhaisiksi. Se onnistuu vain siten, että ääripäät menevät itseensä ja ajavat enemmistön mukaan. Turhat, reilut ali- ja ylinopeudet pois.

      • Mr Bean

        Tää on hieno palsta. Pitäis printata nää jutut vessalukemisiksi duuniin. Muuhun näistä ei sit olekkaan :-)


      • ölyulöoä
        Mr Bean kirjoitti:

        Tää on hieno palsta. Pitäis printata nää jutut vessalukemisiksi duuniin. Muuhun näistä ei sit olekkaan :-)

        Työpaikalla kun on liian vähän vessoja. Vähemmän aikaa porukka siellä viihtyisi, jos ei parempaa lukemista olisi.


    • V6 2.5

      Aja tota nopeutta jollain uudella tai uudehkolla isommalla autolla niin toi 120km/h tuntuu suorastaan matelulta. Nopeus voisi olla hyvin 180-200km/h.

    • 243 km/h

      Nössöt ajelkoot sivuteitä jos vauhti pelottaa,ei mitään rajoituksia moottoritielle.Jossainhan sitä on pakko kokeilla auton huippuja. Ei maha mitään jos perhefarmari ei kulje tarpeeksi lujaa ja jää jalkoihin

    • turhaNPÄIVÄSTÄ PASKAPUHETTA VALTIO VOISI VÄHENTÄÄ AUTOJEN VEROTUSTA ETTÄ AUTOKANTA SAISI UUDISTETTUA SITÄPATSI AUTOISTA SYNTYVÄ PÄÄSTÖT EI SUOMESSA OO MITÄÄN

    • artcy

      mäkin joskus ajaa sitä suurinta nopeutta, eli 251 km/h lähti, mutta täytyy kyllä tasapainottaa renkaat paremmin, jos meinaa joskus vielä kokeilla. ( ai niin se ei oikein kai ollutkaan sallittu)

    • poormanni

      -oisit mulkku koittanut kävellä luonnon metsäpolkua,ettei yhteiskunta tarvi kustantaa sinun jalkojen kuntoutuksesta liikunnan puutteen vuoksi (rollaatori).liikuntaa sinä laiskimus tarvit!!!!

    • mk

      Pitäisi nostaa 140-160km paikkeille koska nykyautoissa ominaisuudet riittävät tuohon nopeuteen ja matka taittuu nopeasti ja esim. kehä kolmoselta lähtee tampereelle niin joa ajaa 160km/h niin hämeenlinnassa on 40 minuutin päästä ja matkataittuu nopeasti ja on hauskaa. Itse menen Vantaalta Ylöjärvelle mökille ja kun moottorietie on Yläjäevelle saakka ja ajaa nopeusrahoitusten mukaan niin 225km matkaan menee 2 tuntia ja se on sopiva matka-aika mökille.

      • Hölölöpöhöpö

        ''Uskon, että nopeuden pudottaminen sadaksi varmasti vähentäisi onnettomuuksia ja tekisi liikkumisen mukavammaksi ohitusten vähenemisen takia.''

        Ei se vähennä ja korkea nopeusrajotus ei tarkoita sitä, että tulisi paljon koulonuhreja liikentees, se on kuskista kiinni se kolari, ei nopeudesta. Joku voi ajaa vaikka 60km/h ja aiheuttaa silti kolarin ja joku voi ajaa 160km/h ja aiheuttaa kolarin. Ei mtn eroa, kuskista kolari kiinni, ei nopeudesta.


      • Höpölöpököpö
        Hölölöpöhöpö kirjoitti:

        ''Uskon, että nopeuden pudottaminen sadaksi varmasti vähentäisi onnettomuuksia ja tekisi liikkumisen mukavammaksi ohitusten vähenemisen takia.''

        Ei se vähennä ja korkea nopeusrajotus ei tarkoita sitä, että tulisi paljon koulonuhreja liikentees, se on kuskista kiinni se kolari, ei nopeudesta. Joku voi ajaa vaikka 60km/h ja aiheuttaa silti kolarin ja joku voi ajaa 160km/h ja aiheuttaa kolarin. Ei mtn eroa, kuskista kolari kiinni, ei nopeudesta.

        140km/h - 160km/h olisi hyvä nopeusrajoitus kesäaikaan, talvesta en tiiä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suureksi onneksesi on myönnettävä

      Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      85
      1798
    2. Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu

      Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia
      Apua aloittelijalle
      125
      1225
    3. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

      Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      62
      1080
    4. No ei sun asunto eikä mikään

      muukaan sussa ole erikoista. 🤣 köyhä 🤣
      Ikävä
      62
      956
    5. Hyvin. Ikävää nainen,

      Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan
      Ikävä
      74
      876
    6. Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta

      Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli
      Pyhäjärvi
      82
      826
    7. Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin

      Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.
      Ikävä
      47
      817
    8. Linnasuolla poliisi operaatio

      Kamalaa menoa taas meidän ihanassa kaupungissa. https://www.uutisvuoksi.fi/paikalliset/8646060
      Imatra
      29
      816
    9. Mitä mietit Honey?

      Kulta nainen ❤️❤️
      Ikävä
      57
      810
    10. Martina lähdössä Ibizalle

      Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      123
      798
    Aihe