Arastelen...

...hammaslääkärille menemistä. Olen aina arastellut. Mulla on ollut suht hyvä hammasluu, mutta etenevä ientulehdus on irrottanut pikku hiljaa hanpaita niin, että lähtevät yksi kerrallaan suht itsestään. Ja niitä on hoidettu! Pesty, hangattu, käyty hammaskiveä poistattamassa ties kuinka paljon. Silti lähtevät. Tämä on vain kasvattanut hammaslääkäriarkuuttani. Nyt kun ylhäältä puuttuu jo suunnilleen puolet, sitä on pikku hiljaa alkanut toivoa, että lähtisi loputkin, että saisi tekarit jotka eivät särje.
Nyt on huolenaiheenani alhaalla vasemalla sivulla toiseksi takimmainen poskihammas, joka on ollut ongelmallinen oikeastaan koko elämäni ajan. Sitä on paikkailtu ja silti se on aika ajoin särkenyt. Muutama vuosi sitten siihen tehtiin juurihoito. Vähän aikaa oli hyvä, mutta muun hoidon yhteydessä otetusta röntgenkuvasta hammaslääkäsri sanoi, että siinä on oierileva pikku tulehdus. Juurihoidetulle hampaalle ei kuulemma voi tuloksekkaasti tehdä mitään jos oireilee, vaan se täytyy poistaa (???).
Tämä hammas on kuitenkin pitkä kuin kukkapenkki, muistaakseni kolme juuriparia siinä näkyi, haralle hieman kääntyneinä. Ja tuo on yksi niistä hampaistani, joka istuu paikallaan kuin tatti, ei heilu yhtään!
Nyt pelottaa kovasti ajatella, että millä ihmeellä hammaslääkäri tuollaisen hampaan saa irti. Lähteköhän yhtenä kappaleena ollenkaan. Ja onko leukaluu ehjä sen jälkeen, ja olenko minä taju kankaalla? Hamma kun särkee vähän jo valmiiksi, on vähän särkenyt ties kuinka pitkään.
Miten valmentautusin henkisesti ( ja muutenkin ) tuon hampaan pois ottoon?
Muuten se sieltä joutaa, koska sille ei ole enää vastinhammasta ylhäällä, ellei sitten aikanaan proteesista olisi.

-Pentti

2

206

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vastailen itse itselleni. Hammas poistettiin, hammaslääkäri oli hyvä. Puudutti taidokkaasti ensin puoli alaleukaa ( näin kuulemma tehdään alahampaan poistossa ). Antoi rauhassa puudutusaineen vaikuttaa, putsaili samalla hammaskiveä. Sitten alkoi puuhiin. En tuntenut mitään, EN MITÄÄN! En ihan tarkasti tajunnut, milloin hammas lähti, oletettavasti osina. Odotin, että kampeaminen tuntuu, mutta ei tuntunut kuin suun toisella puolella ihan pikku vääntöä. Noukki rippeet erikseen ikenestä, tuppoa suu täyteen, käski purra jonkun aikaa. Runsaan parin tunnin päästä tuppo pois, hampaan kohdalla oli joku hyytynyt juttu joka pikku hiljaa pieneni.
      Yhden Buranan otin kun vähän jomotti puudutuksen lähtiessä. Poiston jälkeen vasta lääkäri oystyi tarkasti toteamaan tulehduksen syyn: hammas oli halki alhaalta päin! Jolloin hampaan sisään pääsi bakteereita joka piti hampaassa koko ajan pikku tulehdusta. Eli, tuntemukseni siitä, että hampaassa on ollut vikaa kummeniä vuosia oli oikea. Muutamassa päivässä oloni on kohentunut. En osaa tarkemmin selittää, mutta jotenkin on ollut riskimpi olo kuin aikoihin, väsymyksen tunne on vähentynyt, aamulla herään pirteämpänä jne jne. Lienee todellakin mahdollista, että vaikutus on noin kokonaisvaltainen. Eli väittäisin, että tuo viallinen hammas on vaikuttanut yleiskuntooni kymmeniä vuosia. Jo isä-, ja äitivainaani, molemmat sanoivat, että rikkinäisiä hampaita EI SAA pitää suussa! Itse olen nyt vahvasti samaa mieltä. Jos ei voi korjata, pois vain.

-Pentti

• pois mikä vaivaa

että sait apua!

Hyvää jatkoa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona

Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks
      Sinkut
      209
      4670
    2. Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa

On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t
      Maailman menoa
      108
      3420
    3. Väestönsiirtoa itään?

Ano "the Russo" Turtiainen sai poliittisen turvapaikan Venäjältä. Pian lähtee varmaan Nazima Nuzima ja Kiljusen väki per
      Helsinki
      88
      1907
    4. Ikävä sinua..

Kauan on aikaa kulunut ja asioita tapahtunut. Mutta sinä M-ies olet edelleen vain mielessäni. En tiedä loinko sinusta va
      Ikävä
      14
      1460
    5. Riikka Purra: "Kokoomus haluaa leikata pienituloisten etuuksista - Se ei meille käy"

Näin vakuutti persujen Purra edellisten eduskunta vaalien alla,. https://www.ku.fi/artikkeli/4910942-kun-uudessa-videos
      Maailman menoa
      10
      1409
    6. Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä

Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu
      Maailman menoa
      18
      1356
    7. Vuoden luetuimmat: Mikä on Pelle Miljoonan taiteilijaeläkkeen suuruus?

Pelle Miljoonan eläkkeen suuruus kiinnosti lukijoita tänä vuonna. Artikkeli on Suomi24 Viihteen luetuimpia juttuja v. 20
      Suomalaiset julkkikset
      27
      1273
    8. Riikka Purra sanoo, että sietokykyni vittumaisiin ihmisiin alkaa olla lopussa.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/be8f784d-fa24-44d6-b59a-b9b83b629b28 Riikka Purra sanoo medialle suorat sanat vitt
      Maailman menoa
      260
      1250
    9. Kuumalle kaivatulle tiedoksi

Tykkään susta!
      Ikävä
      53
      1224
    10. Lindtmanin pääministeriys lähenee päivä päivältä

Suomen kansan kissanpäivät alkavat siitä hetkestä, kun presidentti Stubb on tehnyt nimityksen. Ainoastaan ylin tulodesi
      Maailman menoa
      13
      1159
    Aihe