Arastelen...

...hammaslääkärille menemistä. Olen aina arastellut. Mulla on ollut suht hyvä hammasluu, mutta etenevä ientulehdus on irrottanut pikku hiljaa hanpaita niin, että lähtevät yksi kerrallaan suht itsestään. Ja niitä on hoidettu! Pesty, hangattu, käyty hammaskiveä poistattamassa ties kuinka paljon. Silti lähtevät. Tämä on vain kasvattanut hammaslääkäriarkuuttani. Nyt kun ylhäältä puuttuu jo suunnilleen puolet, sitä on pikku hiljaa alkanut toivoa, että lähtisi loputkin, että saisi tekarit jotka eivät särje.
Nyt on huolenaiheenani alhaalla vasemalla sivulla toiseksi takimmainen poskihammas, joka on ollut ongelmallinen oikeastaan koko elämäni ajan. Sitä on paikkailtu ja silti se on aika ajoin särkenyt. Muutama vuosi sitten siihen tehtiin juurihoito. Vähän aikaa oli hyvä, mutta muun hoidon yhteydessä otetusta röntgenkuvasta hammaslääkäsri sanoi, että siinä on oierileva pikku tulehdus. Juurihoidetulle hampaalle ei kuulemma voi tuloksekkaasti tehdä mitään jos oireilee, vaan se täytyy poistaa (???).
Tämä hammas on kuitenkin pitkä kuin kukkapenkki, muistaakseni kolme juuriparia siinä näkyi, haralle hieman kääntyneinä. Ja tuo on yksi niistä hampaistani, joka istuu paikallaan kuin tatti, ei heilu yhtään!
Nyt pelottaa kovasti ajatella, että millä ihmeellä hammaslääkäri tuollaisen hampaan saa irti. Lähteköhän yhtenä kappaleena ollenkaan. Ja onko leukaluu ehjä sen jälkeen, ja olenko minä taju kankaalla? Hamma kun särkee vähän jo valmiiksi, on vähän särkenyt ties kuinka pitkään.
Miten valmentautusin henkisesti ( ja muutenkin ) tuon hampaan pois ottoon?
Muuten se sieltä joutaa, koska sille ei ole enää vastinhammasta ylhäällä, ellei sitten aikanaan proteesista olisi.

-Pentti

2

214

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vastailen itse itselleni. Hammas poistettiin, hammaslääkäri oli hyvä. Puudutti taidokkaasti ensin puoli alaleukaa ( näin kuulemma tehdään alahampaan poistossa ). Antoi rauhassa puudutusaineen vaikuttaa, putsaili samalla hammaskiveä. Sitten alkoi puuhiin. En tuntenut mitään, EN MITÄÄN! En ihan tarkasti tajunnut, milloin hammas lähti, oletettavasti osina. Odotin, että kampeaminen tuntuu, mutta ei tuntunut kuin suun toisella puolella ihan pikku vääntöä. Noukki rippeet erikseen ikenestä, tuppoa suu täyteen, käski purra jonkun aikaa. Runsaan parin tunnin päästä tuppo pois, hampaan kohdalla oli joku hyytynyt juttu joka pikku hiljaa pieneni.
      Yhden Buranan otin kun vähän jomotti puudutuksen lähtiessä. Poiston jälkeen vasta lääkäri oystyi tarkasti toteamaan tulehduksen syyn: hammas oli halki alhaalta päin! Jolloin hampaan sisään pääsi bakteereita joka piti hampaassa koko ajan pikku tulehdusta. Eli, tuntemukseni siitä, että hampaassa on ollut vikaa kummeniä vuosia oli oikea. Muutamassa päivässä oloni on kohentunut. En osaa tarkemmin selittää, mutta jotenkin on ollut riskimpi olo kuin aikoihin, väsymyksen tunne on vähentynyt, aamulla herään pirteämpänä jne jne. Lienee todellakin mahdollista, että vaikutus on noin kokonaisvaltainen. Eli väittäisin, että tuo viallinen hammas on vaikuttanut yleiskuntooni kymmeniä vuosia. Jo isä-, ja äitivainaani, molemmat sanoivat, että rikkinäisiä hampaita EI SAA pitää suussa! Itse olen nyt vahvasti samaa mieltä. Jos ei voi korjata, pois vain.

-Pentti

• pois mikä vaivaa

että sait apua!

Hyvää jatkoa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista

Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni
      Maailman menoa
      123
      7120
    2. Kuka on UMK-suosikkisi? UMK26 paljastuksia lauantai 28.2.

UMK26 tänä lauantaina! UMK26 tulee suorana Tampereelta ja nyt selviää, kuka pääsee edustamaan Suomea Euroviisuihin. M
      Euroviisut
      122
      4907
    3. L/over ja Jani Volanen! Minkä arvosanan 4-10 annat roolityöstä?

Psykologinen trilleri L/over - ikuisesti minun on koukuttanut tv-katsojat ruudun ääreen. Kun Roosa (Krista Kosonen) tapa
      Tv-sarjat
      64
      4235
    4. TTK:n jättänyt Vappu Pimiä rehellisenä MasterChef-kuvauksista: "Höh..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Viime vuonna Tanssii Tähtien Kanssa jäi taakse, ja nyt vuorossa on uusi a
      Suomalaiset julkkikset
      15
      3453
    5. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      723
      2250
    6. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      271
      1671
    7. Miksi et nainen halua

minua, kuten minä sinua?
      Ikävä
      67
      1455
    8. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      1418
    9. Osaako kukaan sanoa?

Mikä on syy siihen, että apulaisidiootti yrittää kaikin keinoin haitata kaikkea yrittämistä Ähtärissä? Nyttkin pilkkaa j
      Ähtäri
      58
      1374
    10. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      22
      1356
    Aihe