Eläkeläiset "arvokkaita"

Me yli 65-vuotiaat tulemme yhteiskunnalle todella "arvokkaiksi" eli kalleiksi.

Lasken tässä eläkkeisiin kuluvan suuruusluokan vuositasolla. Lukumääräksi otan likiarvon 1,5 miljoonaa ja eläkkeen suuruudeksi/henkilö 1000 €/kk. Poikkeamat ovat suuriakin mutta tarkoitukseni onkin nähdä suuruusluokka sille taloudelliselle rasitukselle, jonka aiheutamme rahamenoina.

Summa vuositasolla on 1,5millj. x 1000 x12 = 18 000 milj. eli 18 miljardia euroa/vuosi.

Keskustelin eilen paikallisen kunnanviranomaisen kanssa niistä kasvavista vaikeuksista, jotka ovat seurausta yhä kasvavasta eliniästä ja iäkkäiden huonokuntoisuudesta. Keskustelimme seniori-, hoito- ja vanhainkodesitakin, tarvehan on huutava ja kulut suuret.

Itse olen tehnyt hoitotestamentin, jonka perusteella tarpeetonta hoitoa ei kohdallani jatketa. Noin pitäisi olla kaikilla!

Vanhukset päättävät päiviään enenaikaisesti yksinäisyyden seurauksena. Mahdollisuus eutanasiaan eli hyvään kuolemaan pitäisi mahdollistaa asianmukaisesti, valvotusti. Esimerkiksi Lääkäriliitto hyväksyy eutanasian mutta Arkkiatri ei.

Pahimpia vastustajia ovat piispat ja papit. Syykin on selvä. Saavathan seurakunnat kirkollisveroina vuodessa yli 1000 euroa kunhan vai henki pihisee.

Normaalit, terveet ihmiset, ovat suorittaneet osansa n. viiskymmppisinä. Tietysti näiden pitää saaada jatkaa työtään ja seurata lastensalastensakin kasvua ja maailmanmenoa.

Helvettiin minä joudun tai pääsen. Siellähän ovat kaikki tuttavanikin. Lisääntyvät sairaudet, yksinäisyys ym. on saanut minut valmiiksi vaikka päättämään päiväni jos se paremmalta tuntuu .

Ei kukaan muu tällaisia kummallisuksia kirjoita kuin minä, Ruuneperi. Kohta taivastellaan syntisiä ajatuksiani.

Ikuiseen tuleenko minä joudun niiden tekojeni takia, jotka olen puutteellisena ihmisenä tehnyt, sen silmänräpäyksen aikana, jota ihmiselämä on osana maailmankaikkeuden aikaa. Älkää enää horisko tuosta kauheudesta, jota ainakin itselleni jo lapsena syötetiin.

44

616

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lorean*

      Eläkeläiset ovat todella huomioon otettava ryhmä yhteiskunnassamme. Jos eläkeväki haluttaisiin nähdä voimavarana, unohdettaisiin puheet eläkepommeista. Olemme edelleen yhteiskunnan voimavara sekä tuottavan kansanososa. Olemme työaikana maksaneet kelamaksua aina työelämän alusta saakka, sitä tulevaa eläkettä varten jota nyt saamme.
      Edelleen maksamme veroja joka eurosta, pidämme osittain yllä palvelukeskuksia, vanhainkoteja, vuokra-asuntoja, kunnallisista palveluista, joista joka ripauksesta maksamme mitä käytämme.

      Olemme matkailulle hyvä kohderyhmä, liikennepavelut, teatterit, konsertit, apteekit, kuntosalit, ym vapaa-ajan vietto palvelut kuten kylpylät, kaikkien mainittujen pääasiallisin käyttäjäryhmä ovat eläkeväki. Miten kaikki palvelut toimisivat jos eläkeväki ei niitä käyttäisi? Kyllä siinä moni joutuisi eläkeputkeen tai työttömyyskortistoon jos emme näitä mahdollisuuksia hyödyntäisi. Olemme yhteiskunnan taloudelle varsin hyvä voimavara kutenmyös työllisyydelle.

      Eläkeväen on otettava tilaa itselle, emme saa käpertyä ja vetäytyä syrjään, meitä ei saa tyyrata johonkin malliin kuuluvaksi, vaan olemme yhteiskunnan tasavertaisia kansalaisia. On tuotava esille tosiasiat, olemme tarpeellisia muuloinkin kun vaalien alla.

      Ruuneperille ja muille sanoisin, on uskottava kyllä meidät hoidetaan kun apua tarvitsemme, annetaan mennä kun aika on. Se mitä senjälkeinen elämä on, on suuri kysymysmerkki. Ei pidä sairastaa tulevaa tautia sillä kaikki järjestyy aikanaan, järjestellä toki voi etukäteen tulevaisuutta, miten olisi hyvä elää loppuvuodet. Tarjolla on monenlaista yhteisöllistä toimintaa jopa ilman sisäänpääsymaksua, on vain mentävä mukaan mahdollisuuksien mukaan, sillä aamulla ei tiedä, kuinka lystiä voi illalla olla.
      Porskutellaan eteenpäin, pidetään toisistamme huolta.

      • *Kukkahame*

        Meidän ikäisillä eläkeläisillä on kuitenkin hyvä toimeentulo, vaikka on sellaisiakin joilla ei ole työeläkettä, vaan pieni kansaneläke ja se ei ole paljon, vaikka tyhjää parempi kuitenkin.
        Palkansaajille maksaa työnantaja määrätyn %/kk palkan suuruudesta riippuen koko työelämän ajan, mutta pätkätyöntekijät jäävät vaille tätä turvaa, ainakin 10v sitten niin oli.
        Olemme suuri kuluttajaryhmä ja kohtalaisesti toimeentulevia.
        Tietysti on myös niitä jotka eivät jostain syystä ole olleet työelämässä, mutta turvallista elämä siltikin on, sosiaaliset tuet ja avustukset eivät juuri riitä muuhun kuin ruokaan, joten asumistuet ja muut ylimääräiset on sitten anottava kelalta.
        Yksi asia johon olen kiinnittänyt huomiota, on pelihimo ikäisilläni eläkeläisillä, ostoskeskusten pelihalleissa on jonoja, onko se sitten jonne moneltakin rahaa uppoaa, kun vain harva voittaa.


      • sinisirkku-ek
        *Kukkahame* kirjoitti:

        Meidän ikäisillä eläkeläisillä on kuitenkin hyvä toimeentulo, vaikka on sellaisiakin joilla ei ole työeläkettä, vaan pieni kansaneläke ja se ei ole paljon, vaikka tyhjää parempi kuitenkin.
        Palkansaajille maksaa työnantaja määrätyn %/kk palkan suuruudesta riippuen koko työelämän ajan, mutta pätkätyöntekijät jäävät vaille tätä turvaa, ainakin 10v sitten niin oli.
        Olemme suuri kuluttajaryhmä ja kohtalaisesti toimeentulevia.
        Tietysti on myös niitä jotka eivät jostain syystä ole olleet työelämässä, mutta turvallista elämä siltikin on, sosiaaliset tuet ja avustukset eivät juuri riitä muuhun kuin ruokaan, joten asumistuet ja muut ylimääräiset on sitten anottava kelalta.
        Yksi asia johon olen kiinnittänyt huomiota, on pelihimo ikäisilläni eläkeläisillä, ostoskeskusten pelihalleissa on jonoja, onko se sitten jonne moneltakin rahaa uppoaa, kun vain harva voittaa.

        " Kas pimeyshän saa sitä ajattelemaan" niinkuin laulussa sanotaan! Voi meidän Ruuneperi kulta, kun ajatukset liikkuvat noissa tuntemuksissa. Ajankohtaisiahan ne ovat, lisääntyvä ikä, monella elinpiirin pieneneminen, syystä tai toisesta, yksinäisyyskin, joko kumppanin kuoltua tai sen puute yleensä.

        Kuitenkin sosiaalisella ihmisellä yleensä on ystäväpiiri, sukuakin, jotka antavat mielekkyyttä elämälle.
        Tunteen olla hyväksytty, pidettykin, mikä onkin tärkeää henkiselle hyvinvoinnille.

        Nämä keskustelupalstatatkin ovat siltoja yhteisöllisyyteen, jossa voimme samanikäisten kanssa jakaa ajatuksiamme ja tunteitammekin. Monen kirjoittajan ajatusmaailma on jo käynyt tutuksi, iloita voi virtuaaliystävän kanssa, samoin hieman surra, jos ei ole hyvä olla.

        Riippuen tietenkin yksilöstä, kuinka todellisena ottaa kanssaihmisensä:) Ihmisiä me kaikki kuitenkin olemme, omine luonteinemme, ja senverran olen jo mukana ollut, että Ruuneperillekin palsta on ollut hyvä ja rikastuttava henkireikä :)

        Anna sen olla sitä edelleenkin, monet lämpimät ajatukset ovat kanssasi, näissä elämänkuvioissa, joita joudumme läpikäymään, kuka milläkin lailla.

        Paljon olet antanut itsestäsikin palstalaisille, jatka vain olemalla oma ihana itsesi. Kiitos siitä!


      • xx
        *Kukkahame* kirjoitti:

        Meidän ikäisillä eläkeläisillä on kuitenkin hyvä toimeentulo, vaikka on sellaisiakin joilla ei ole työeläkettä, vaan pieni kansaneläke ja se ei ole paljon, vaikka tyhjää parempi kuitenkin.
        Palkansaajille maksaa työnantaja määrätyn %/kk palkan suuruudesta riippuen koko työelämän ajan, mutta pätkätyöntekijät jäävät vaille tätä turvaa, ainakin 10v sitten niin oli.
        Olemme suuri kuluttajaryhmä ja kohtalaisesti toimeentulevia.
        Tietysti on myös niitä jotka eivät jostain syystä ole olleet työelämässä, mutta turvallista elämä siltikin on, sosiaaliset tuet ja avustukset eivät juuri riitä muuhun kuin ruokaan, joten asumistuet ja muut ylimääräiset on sitten anottava kelalta.
        Yksi asia johon olen kiinnittänyt huomiota, on pelihimo ikäisilläni eläkeläisillä, ostoskeskusten pelihalleissa on jonoja, onko se sitten jonne moneltakin rahaa uppoaa, kun vain harva voittaa.

        nykyisin saa jokaisesta työpäivästä, eläkekertymää. Samoin äitiyslomista.
        Tuli joskus 2000 luvulla.

        On laskettu myös, että ihminen on tuottava vasta 45-50 v. Siihen asti ne hänen veroeuronsa, on mennyt sen ihmisen kuluihin. Neuvolat, koulut, lääkärit, hammaslääkärit, lapsilisät, tarhapaikat, opintotuet, asumislisät, opiskelu. Ja silloin pitää olla hyvätuloinen, että on tuon tehnyt. Ja valmistunut viimeistään 27v ja mennyt töihin.


      • ikinä
        *Kukkahame* kirjoitti:

        Meidän ikäisillä eläkeläisillä on kuitenkin hyvä toimeentulo, vaikka on sellaisiakin joilla ei ole työeläkettä, vaan pieni kansaneläke ja se ei ole paljon, vaikka tyhjää parempi kuitenkin.
        Palkansaajille maksaa työnantaja määrätyn %/kk palkan suuruudesta riippuen koko työelämän ajan, mutta pätkätyöntekijät jäävät vaille tätä turvaa, ainakin 10v sitten niin oli.
        Olemme suuri kuluttajaryhmä ja kohtalaisesti toimeentulevia.
        Tietysti on myös niitä jotka eivät jostain syystä ole olleet työelämässä, mutta turvallista elämä siltikin on, sosiaaliset tuet ja avustukset eivät juuri riitä muuhun kuin ruokaan, joten asumistuet ja muut ylimääräiset on sitten anottava kelalta.
        Yksi asia johon olen kiinnittänyt huomiota, on pelihimo ikäisilläni eläkeläisillä, ostoskeskusten pelihalleissa on jonoja, onko se sitten jonne moneltakin rahaa uppoaa, kun vain harva voittaa.

        en halua leimautua


    • Kysyn vain.

      Sinnehän, niiden vahinkojen korjaamiseen rahat menevät.

      Turhaa tavaraa on maailma pullollaan.

      "Valtioneuvosto on asettanut 80 prosentin vähennystavoitteen kasvihuonepäästöille tulevaisuusselonteossaan.

      Kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen 80 prosentilla vuoteen 2050 mennessä vaatii Suomelta 100–150 miljardin investointeja. Summa on kaksi kolme kertaa valtion vuosibudjettia suurempi.

      Investointisumma selviää tänään keskiviikkona julkistetusta selvityksestä, jonka ovat rahoittaneet Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra ja Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY)."

      • Suomenko vastuulla

        tänne saa rajoituksetta tulla lämpimien maitten väkeä. Lämmitys maksaa ja saastuttaa.


      • tehtaat savuttaneet

        ovat varanneet vain itselleen työläisen nimen, ikään kuin muut laiskottelisivat.
        Muistan yhdenkin frouvan joka hoki kaikille, että opettaja saa "istumalla rahaa".
        Ihminen oli pyrkinyt opiskelemaan, muttei ollut päässyt sisään,
        ja olen vakuuttunut siitä, ettei olisi siinä ammatissa pärjännyt.

        Tetaiden työläiset ovat nostaneet palkkatasonsa akateemisten yläpuolelle,
        SAK on ollut häikäilemättömin etujärjestö.
        Nyt saavat nauttia sitten sen tuloksista, kun tehtaat lopetetaan.


    • Maalaismies*

      Viis meistä, mutta nuorten eläköityminen maksaa 6,6 miljardia eli kolmas osan koko eläkebudjetista. Se panee ajattelemaan.

      Tunnen kylällä erään teräsmummon. Hän on ottanut kutsumustehtäväkseen huolehtia vanhusten viihtymisestä. Hän (vanhus itsekin) järjestää ja johtaa virkistysmatkoja sekä -kerhoja ym.

      Juttelin hiljan hänen kanssaan meistä eläkeläisistä. Hän sanoi liian monien odottavan eläkepäiviään siinä mielessä ettei sen jälkeen tarvitse huolehtia mistään - ei edes itsestään.

      Mutta nuoret huolestuttavat. Mikä neuvoksi? En tiedä.

      • maksaa ja maksaa

        kyllä täällä elätetään massoittain sellaisia, joilla ei ole ollut koskaan edes halua tehdä työtä. Meidän eläkkeet on sentään ansaittu. Toivotaan, että kuollaan pois säädyllisessä ajassa. Eläkeistä maksetaan veroja jopa enemmän kuin palkasta. Jätetään sitten talot ja tavarat lapsille.


      • nopea hajoaminen
        maksaa ja maksaa kirjoitti:

        kyllä täällä elätetään massoittain sellaisia, joilla ei ole ollut koskaan edes halua tehdä työtä. Meidän eläkkeet on sentään ansaittu. Toivotaan, että kuollaan pois säädyllisessä ajassa. Eläkeistä maksetaan veroja jopa enemmän kuin palkasta. Jätetään sitten talot ja tavarat lapsille.

        mieltä kerrankin Ruuneperin kanssa. Kyllä me kalliiksi tulemme. Elämme liian pitkään, ei maksetut eläkerahat riitä vanhuuden hoitoon.
        Täällä on optimisia ihmisia ja hyvä niin, mutta täytyy olla myös realisti ja tajuta että sairauskulut ovat valtavat "hyvinvointivaltiossa" vanhuksista.

        Eilen sain sain uuden neljään hampaan proteesin yksityiseltä. Maksoi 490 euroa.

        Viime aikoina yht`äkkiä keho on alkanut hajota 78 vuotiaana. Jos tätä jatkuu niin kyllä on aika poistua ennen kuin aivan rammaksi tulee. Näin olen ajatellut koko ikäni.


      • *Kukkahame*
        nopea hajoaminen kirjoitti:

        mieltä kerrankin Ruuneperin kanssa. Kyllä me kalliiksi tulemme. Elämme liian pitkään, ei maksetut eläkerahat riitä vanhuuden hoitoon.
        Täällä on optimisia ihmisia ja hyvä niin, mutta täytyy olla myös realisti ja tajuta että sairauskulut ovat valtavat "hyvinvointivaltiossa" vanhuksista.

        Eilen sain sain uuden neljään hampaan proteesin yksityiseltä. Maksoi 490 euroa.

        Viime aikoina yht`äkkiä keho on alkanut hajota 78 vuotiaana. Jos tätä jatkuu niin kyllä on aika poistua ennen kuin aivan rammaksi tulee. Näin olen ajatellut koko ikäni.

        Olen maksanut verot kaikesta, elänyt elämää joka on ollut minulle ominaista, ei sakkoja eikä mitään joka pilaisi jotain, taloudellisesti tai yhteiskunnan kannalta katsottuna.
        Olen tehnyt töitä, en ole ollut missään lakkoilussa mukana ja hyvin on mennyt.
        Rahaa on ollut riittämiin ja nyt en enää ala laskemaan sitä mitä kulutan, olen sen tehnyt etukäteen mitä vanhuudessa tarvitsen.
        Suomessa on heti 18v lähtien eläkeläisiä, ja nyt en tarkoita vammautuneita ja sairaita, vaan ihan tavallisia työkykyisiä, viina ja linnareissut ne vasta maksaa, tosin viinassa on niin paljon veroa että kyllä siitäkin jotain kertyy.
        Rötöstelyt ja siitä seuraavat oikeudenkäynnit sekä usean poliisin päiviä kestävä tutkintatyö, ne vievät rahaa ja paljon.
        Eletään me työrupeaman kunnialla loppuun suorittaneet vaan rauhassa, ja hyvillä mielin, me olemme ansainneet kunniallisen vanhuuden.
        Hoivakodit ja hoitajat auttavat sitten jos liikuntakyky pettää, uskon että ei se loppuelämäkään ole huonoa, en vielä ainakaan suremaan ala.


      • pitäisikö lakkoilust
        *Kukkahame* kirjoitti:

        Olen maksanut verot kaikesta, elänyt elämää joka on ollut minulle ominaista, ei sakkoja eikä mitään joka pilaisi jotain, taloudellisesti tai yhteiskunnan kannalta katsottuna.
        Olen tehnyt töitä, en ole ollut missään lakkoilussa mukana ja hyvin on mennyt.
        Rahaa on ollut riittämiin ja nyt en enää ala laskemaan sitä mitä kulutan, olen sen tehnyt etukäteen mitä vanhuudessa tarvitsen.
        Suomessa on heti 18v lähtien eläkeläisiä, ja nyt en tarkoita vammautuneita ja sairaita, vaan ihan tavallisia työkykyisiä, viina ja linnareissut ne vasta maksaa, tosin viinassa on niin paljon veroa että kyllä siitäkin jotain kertyy.
        Rötöstelyt ja siitä seuraavat oikeudenkäynnit sekä usean poliisin päiviä kestävä tutkintatyö, ne vievät rahaa ja paljon.
        Eletään me työrupeaman kunnialla loppuun suorittaneet vaan rauhassa, ja hyvillä mielin, me olemme ansainneet kunniallisen vanhuuden.
        Hoivakodit ja hoitajat auttavat sitten jos liikuntakyky pettää, uskon että ei se loppuelämäkään ole huonoa, en vielä ainakaan suremaan ala.

        kantaa syyllisyytta tai onko asiallista kehua, ettei ole lakkoillut. Nykyisin ollaan kaikilla aloilla järjestäytyneitä.Kyllähän työnantajia se oikeus kismittää, kehtaavat nuoret naiset jäädä jopa äitiyslomille ja hoitovapaillekkin. Kaikkihan me veromme maksetaan, vielä nytkin pienistä eläkkeistä ja kaikesta välillisesti.
        Ei vaan kaikilla ollut mahdollista säästää etukäteen vanhuuden varalle, hyvä kun sai perheen leivässä pysymään ja asuntovelan maksettua. Kaipa minun pitää tämä asunto myydä, jos meinaan kunnon hoitoa saada.


      • ____________________
        nopea hajoaminen kirjoitti:

        mieltä kerrankin Ruuneperin kanssa. Kyllä me kalliiksi tulemme. Elämme liian pitkään, ei maksetut eläkerahat riitä vanhuuden hoitoon.
        Täällä on optimisia ihmisia ja hyvä niin, mutta täytyy olla myös realisti ja tajuta että sairauskulut ovat valtavat "hyvinvointivaltiossa" vanhuksista.

        Eilen sain sain uuden neljään hampaan proteesin yksityiseltä. Maksoi 490 euroa.

        Viime aikoina yht`äkkiä keho on alkanut hajota 78 vuotiaana. Jos tätä jatkuu niin kyllä on aika poistua ennen kuin aivan rammaksi tulee. Näin olen ajatellut koko ikäni.

        Ja itseäsi?

        Jos hoitaa hampaansa, ei hammaslääkäriä juuri tarvita, tarkistus aika ajoin.

        Muun itsensä hoitamisen kanssa sama juttu. harvoin lääkäriä tarvitaan.


      • Satu*
        *Kukkahame* kirjoitti:

        Olen maksanut verot kaikesta, elänyt elämää joka on ollut minulle ominaista, ei sakkoja eikä mitään joka pilaisi jotain, taloudellisesti tai yhteiskunnan kannalta katsottuna.
        Olen tehnyt töitä, en ole ollut missään lakkoilussa mukana ja hyvin on mennyt.
        Rahaa on ollut riittämiin ja nyt en enää ala laskemaan sitä mitä kulutan, olen sen tehnyt etukäteen mitä vanhuudessa tarvitsen.
        Suomessa on heti 18v lähtien eläkeläisiä, ja nyt en tarkoita vammautuneita ja sairaita, vaan ihan tavallisia työkykyisiä, viina ja linnareissut ne vasta maksaa, tosin viinassa on niin paljon veroa että kyllä siitäkin jotain kertyy.
        Rötöstelyt ja siitä seuraavat oikeudenkäynnit sekä usean poliisin päiviä kestävä tutkintatyö, ne vievät rahaa ja paljon.
        Eletään me työrupeaman kunnialla loppuun suorittaneet vaan rauhassa, ja hyvillä mielin, me olemme ansainneet kunniallisen vanhuuden.
        Hoivakodit ja hoitajat auttavat sitten jos liikuntakyky pettää, uskon että ei se loppuelämäkään ole huonoa, en vielä ainakaan suremaan ala.

        Yhdyn edellisen mielipiteeseen täysin.
        Joskus on meidänkin ikäistemme, ikämme työssä yrittäneiden vuoro hoitaa itseämme ja läheisiämme.


      • 4+10
        Satu* kirjoitti:

        Yhdyn edellisen mielipiteeseen täysin.
        Joskus on meidänkin ikäistemme, ikämme työssä yrittäneiden vuoro hoitaa itseämme ja läheisiämme.

        ovat hoitaneet hampaansa ja itsensä, niin ettei juuri lääkäriä tarvita.


      • ____________________ kirjoitti:

        Ja itseäsi?

        Jos hoitaa hampaansa, ei hammaslääkäriä juuri tarvita, tarkistus aika ajoin.

        Muun itsensä hoitamisen kanssa sama juttu. harvoin lääkäriä tarvitaan.

        on huomautuksesikin...viiva. Lapsen kengissä taidat viel kulkee. Enkä vatvomaan enempää rupeekaan.


      • ANSAINNUT
        ____________________ kirjoitti:

        Ja itseäsi?

        Jos hoitaa hampaansa, ei hammaslääkäriä juuri tarvita, tarkistus aika ajoin.

        Muun itsensä hoitamisen kanssa sama juttu. harvoin lääkäriä tarvitaan.

        voiko typerämpää ilmaisua olla? Meidän ikäisillä ihmisillä ei ollut hammashoitoa (lue ilmaista). Monella oli niin köyhää, että hyvä kun sai ruokaa ja vaattet päälle. Olen itse opiskellut ja ollut samalla työelämässä hoitanut lapset ja kodin. Kyllä siinä sai miettiä miten markkaa venyttää. Itsensä hoitaminen jäi aina viimeiseksi.

        Tänään nautin eläkepäivistäni hyvällä omallatunnolla enkä laske euroja.
        Olen ne todella ansainnut !


      • tiedetään kyllä
        ANSAINNUT kirjoitti:

        voiko typerämpää ilmaisua olla? Meidän ikäisillä ihmisillä ei ollut hammashoitoa (lue ilmaista). Monella oli niin köyhää, että hyvä kun sai ruokaa ja vaattet päälle. Olen itse opiskellut ja ollut samalla työelämässä hoitanut lapset ja kodin. Kyllä siinä sai miettiä miten markkaa venyttää. Itsensä hoitaminen jäi aina viimeiseksi.

        Tänään nautin eläkepäivistäni hyvällä omallatunnolla enkä laske euroja.
        Olen ne todella ansainnut !

        kuka näitä kirjoittaa, eikä ole eka kerta. Voisi kyllä nikkinsä reilusti laittaa, muuta harrastaa näitä piiloleikkejään.


      • Mummeli*
        ANSAINNUT kirjoitti:

        voiko typerämpää ilmaisua olla? Meidän ikäisillä ihmisillä ei ollut hammashoitoa (lue ilmaista). Monella oli niin köyhää, että hyvä kun sai ruokaa ja vaattet päälle. Olen itse opiskellut ja ollut samalla työelämässä hoitanut lapset ja kodin. Kyllä siinä sai miettiä miten markkaa venyttää. Itsensä hoitaminen jäi aina viimeiseksi.

        Tänään nautin eläkepäivistäni hyvällä omallatunnolla enkä laske euroja.
        Olen ne todella ansainnut !

        lapsena, olihan se epämiellyttävää kyllä aluksi, vesikin oli pumpattava siellä maalla,
        mutta kun piti niin piti. Kaikkeen tottuu, vanhemmat sanoivat, että muuten ei hampaat suussa pysy.
        Ja siitä se on sitten jatkunut.


      • ???
        tiedetään kyllä kirjoitti:

        kuka näitä kirjoittaa, eikä ole eka kerta. Voisi kyllä nikkinsä reilusti laittaa, muuta harrastaa näitä piiloleikkejään.

        eihän tuossa nyt niin kovin pahaa ollut?


    • Minun lapsuudessani oli eläkeikä vähintään 63 v. Isovanhempani jo olivat valtion palveluksessa, ja isoisä jäi eläkkeelle muistaakseni 68 vuotiaana. Siihen saakka sai olla virassa.
      Oma isäni oli 65-vuotias eläkkeelle siirtyessään.
      Kun menin työelämään aikanaan, oli firmani eläkeikä 63.
      Sitten tulivat 80-luvun huonot ajat. Automatisointi. 55-vuotiaat joutuivat lähtemään "tuotannollisista ja taloudellisista" syistä työttömyyskortiston kautta työttömyyseläkkeelle. Siinä eivät pyristelyt auttaneet. Ulos vain! Joka puolellahan niin tapahtui. - Ja sitten vielä myöhemmin lama, pankit kaatuivat, firmat eivät tuottaneet. Väkeä oli liikaa. Äkkiä ne ikäihmiset pihalle ilman armoa.
      Muutaman vuoden kuluttua ajatusmaailma muuttui. Alettiin puhua itsekkäistä eläkeläisistä, jotka pyrkivät eläkkeelle yhä nuorempana. Piti ihan lain voimalla nostaa ikää 58 vuoteen. Kuitenkin ne aina vain laumoina hyökkäsivät työttömyyskortistoon mokomatkin.
      Itse sain olla 60-vuotiaaksi työssä, ja 500 pvää siitä eteenpäin sitten työttömyyspäivärahan kautta pääsin eläkkeelle, terveenä ja hyvävoimaisena. Kuten sadat tuhannet muutkin ikätoverit.
      Muka siirryimme pois nuorten tieltä! Missä ne nuoret ovat? Työttömyyskortistossa.

      Nyt meitä sitten syyllistetään ahneiksi ja liian terveiksi. Minä kieltäydyn syyllistymästä. Olisin ollut työssä mielelläni, koska eläke jäi pieneksi. Muutama vuosi lisää olisi auttanut kummasti. Mutta aikanaan lääke kaikkeen oli terveitten ihmisten eläkeputkeen tyrkkääminen.
      No täällä ollaan sitten! Suu säkkiä myöten, terveellistä elämää viettäen ilma stressiä.

      • Puolukka123

        Olen 87v ja ollut eläkkeellä 28v, mutta en vielä päivääkään kunnan tai valtion armoilla. Eläkkeeni maksaa eläkesäätiöt, lukuunottamatta pientä rintamalisää, 45 euroa. Asun omassa asunnossani ja hoidan suvereenisesti omat asiani. Jos apua tarvitsen saan sitä omaisiltani en kunnan taholta. Mitä kulutan siitä maksan itse joten katson olevani vielä normaali kansalainen. Sitäpaitsi eläkesäätiöillä, jonka me työtätekevät olemme rahoittaneet, on valtavat omaisuudet joilla herrat keinottelevat milloin onnistuneesti milloin ei.
        Katson olevani edelleenkin "kunnon kansalainen".


      • Satu*
        Puolukka123 kirjoitti:

        Olen 87v ja ollut eläkkeellä 28v, mutta en vielä päivääkään kunnan tai valtion armoilla. Eläkkeeni maksaa eläkesäätiöt, lukuunottamatta pientä rintamalisää, 45 euroa. Asun omassa asunnossani ja hoidan suvereenisesti omat asiani. Jos apua tarvitsen saan sitä omaisiltani en kunnan taholta. Mitä kulutan siitä maksan itse joten katson olevani vielä normaali kansalainen. Sitäpaitsi eläkesäätiöillä, jonka me työtätekevät olemme rahoittaneet, on valtavat omaisuudet joilla herrat keinottelevat milloin onnistuneesti milloin ei.
        Katson olevani edelleenkin "kunnon kansalainen".

        vanhemman sisareni, viime keväänä poismenneen. Hän oli 89-vuotias kuollessaan. Pää oli yhtä pirteä kuin minullakin ja sinulla, ei tarvinnut myöskään yhteiskunnan apuja, reipas tyttö oli loppuun asti. Sain asua hänen luonaan ilmaiseksi lukioluokkieni ajan, ihan siksi muuttikin koulukaupunkiini. Hän oli lapseton leskirouva, rintamalotta, joka hoiti monia ihmisiä ja asioita, mm. vanhempamme heidän viimeisinä aikoinaan.

        Kun hänen hautansa on siellä kotikirkkomaallamme, perustimme siskoni kanssa rahaston, jolla hänen hautansa hoidetaan 25 vuotta ja kynttilät jouluisin myöskin. Hän on sen ansainnut. Rauha ja siunaus hänelle.


      • edellinen
        Satu* kirjoitti:

        vanhemman sisareni, viime keväänä poismenneen. Hän oli 89-vuotias kuollessaan. Pää oli yhtä pirteä kuin minullakin ja sinulla, ei tarvinnut myöskään yhteiskunnan apuja, reipas tyttö oli loppuun asti. Sain asua hänen luonaan ilmaiseksi lukioluokkieni ajan, ihan siksi muuttikin koulukaupunkiini. Hän oli lapseton leskirouva, rintamalotta, joka hoiti monia ihmisiä ja asioita, mm. vanhempamme heidän viimeisinä aikoinaan.

        Kun hänen hautansa on siellä kotikirkkomaallamme, perustimme siskoni kanssa rahaston, jolla hänen hautansa hoidetaan 25 vuotta ja kynttilät jouluisin myöskin. Hän on sen ansainnut. Rauha ja siunaus hänelle.

        oli tämä sisareni, ja paljon olen häntä muistellut nyt,
        kun emme enää juttele puhelimessa taikka tapaa niin kuin ennen.
        Tyhjä paikka jäi jälkeensä hänen mentyään.


      • edellinen kirjoitti:

        oli tämä sisareni, ja paljon olen häntä muistellut nyt,
        kun emme enää juttele puhelimessa taikka tapaa niin kuin ennen.
        Tyhjä paikka jäi jälkeensä hänen mentyään.

        Voihan sen eläkeläisten "arvokkuuden" laskea kuten Ruuneberi. Jos tavoitteena on vain pelkkä tuottavuus, tuskinpa sitä ihan vääräksikään voi tuomita. Käsitän kuitenkin, että Rune tarkoituksella kärjisti asetelmaa. Tuskinpa tosissaan uskoo sitä laskelmaa omalla kohdallaankaan. Hyvinhän tuo palstalla "kiusaaminen" onnistuu - ihan hyvässä mielessä tarkoitan.

        En koe mitään tunnon tuskia hyödyttömyydestäni, sen minkä olen saanut kasaan, se on tullut työllä. Jos tarkalla mittarilla ryhdytään erottelemaan tuottavat ja tuottamattomat ihmiset, niitä löytyy joka paikasta. Kukapa on niin viisas että siihen pystyy, ei kysymyksessä ole poroerottelu. Eläkeläisten on turha syyllisää itseään ja muita.

        Tämä ikäluokka ja vanhempikin, on tehnyt työnsä. Hyvin suuri joukko on "älynnyt kuolla" aika nuorena ihan työn rasittamana. Työturvallisuus oli tavattoman heikoissa kantimissa. Varhaisempi kaivostyö ei tiennyt pitkää ikää, asbestin kanssa päivittäin tekemisissä olleet lähtivät kivuliaasti jopa parhaassa iässä, vanhanaikainen putkimies ei kuuttakymppiä usein saavuttanut, liuotin aineiden kanssa olevia höpertyi tai polttivat keuhkoputkista suodadinkarvat, vanhoilla moottorisahoillakin työskennelleet tulivat "valkosormisiksi." He eivät tänne kirjoittele, vaikka olisivat elossakin.

        Yleensä pidetään hyvänä kansakunnan pitkäikäisyyttä. Se kertoo myös muusta yhteiskunnan toimivuudesta. Päättäjillä on tietysti myös ongelmansa. Miten ratkaista "rajatapaukset", kun on myös erittäin kalliita hoitoja ja tulokset ovat silti lyhytaikaisia? Miten käytetään mahdolliset hoitoresurssit, jätetäänkö kymmeniä hoitamatta valintoja tehdessä? Yhteiskunnan hallitsema terveydenhoitojärjestelmä on aivan valttämätön. Haukuttiinpa teveyskeskuksia miten tahansa, joskus aiheellisestikin. Jos koko hoitojärjestelmä karkaa yksityisten, jopa kansainvälisten pörssiyhtiöiden käsiin, se karkaa käsistä. Kustannukset nousevat ja eriarvoisuus kasvaa.

        Runen esittelemään "henkiseen osuuteen" en viitsi puuttua, koska se ei ole pohdinnassani. Taipaleeni päättyy joskus, pian tai myöhemmin, luonnonmukaisessa järjestyksessä. Se ei ole "ylä - tai alakerrassa."


      • ynnämuu kirjoitti:

        Voihan sen eläkeläisten "arvokkuuden" laskea kuten Ruuneberi. Jos tavoitteena on vain pelkkä tuottavuus, tuskinpa sitä ihan vääräksikään voi tuomita. Käsitän kuitenkin, että Rune tarkoituksella kärjisti asetelmaa. Tuskinpa tosissaan uskoo sitä laskelmaa omalla kohdallaankaan. Hyvinhän tuo palstalla "kiusaaminen" onnistuu - ihan hyvässä mielessä tarkoitan.

        En koe mitään tunnon tuskia hyödyttömyydestäni, sen minkä olen saanut kasaan, se on tullut työllä. Jos tarkalla mittarilla ryhdytään erottelemaan tuottavat ja tuottamattomat ihmiset, niitä löytyy joka paikasta. Kukapa on niin viisas että siihen pystyy, ei kysymyksessä ole poroerottelu. Eläkeläisten on turha syyllisää itseään ja muita.

        Tämä ikäluokka ja vanhempikin, on tehnyt työnsä. Hyvin suuri joukko on "älynnyt kuolla" aika nuorena ihan työn rasittamana. Työturvallisuus oli tavattoman heikoissa kantimissa. Varhaisempi kaivostyö ei tiennyt pitkää ikää, asbestin kanssa päivittäin tekemisissä olleet lähtivät kivuliaasti jopa parhaassa iässä, vanhanaikainen putkimies ei kuuttakymppiä usein saavuttanut, liuotin aineiden kanssa olevia höpertyi tai polttivat keuhkoputkista suodadinkarvat, vanhoilla moottorisahoillakin työskennelleet tulivat "valkosormisiksi." He eivät tänne kirjoittele, vaikka olisivat elossakin.

        Yleensä pidetään hyvänä kansakunnan pitkäikäisyyttä. Se kertoo myös muusta yhteiskunnan toimivuudesta. Päättäjillä on tietysti myös ongelmansa. Miten ratkaista "rajatapaukset", kun on myös erittäin kalliita hoitoja ja tulokset ovat silti lyhytaikaisia? Miten käytetään mahdolliset hoitoresurssit, jätetäänkö kymmeniä hoitamatta valintoja tehdessä? Yhteiskunnan hallitsema terveydenhoitojärjestelmä on aivan valttämätön. Haukuttiinpa teveyskeskuksia miten tahansa, joskus aiheellisestikin. Jos koko hoitojärjestelmä karkaa yksityisten, jopa kansainvälisten pörssiyhtiöiden käsiin, se karkaa käsistä. Kustannukset nousevat ja eriarvoisuus kasvaa.

        Runen esittelemään "henkiseen osuuteen" en viitsi puuttua, koska se ei ole pohdinnassani. Taipaleeni päättyy joskus, pian tai myöhemmin, luonnonmukaisessa järjestyksessä. Se ei ole "ylä - tai alakerrassa."

        On hyvä, että joku ymmärtää minun provokatiivisia viestejäni. Tarkoitushan on saada keskusteluja aikaan.

        Tarkoituksenihan ei ole syyllistää ketään, kuuluivatpa nämä mihin yhteiskuntaluokkaan tahansa. No jaa, voisihan noita ökyrikkaita hiukan haukkua, harvoin ovat ihan kunniallisin keinoin tuloksiinsa päätyneet.

        Mitä tulee tuohon elämän päättymiseen, tulee mieleen natsien tekemä jako. Ihmiset jaettiin kahteen ryhmään, työkykyiset duuniin (työhön) ja loppuun kuluneet uuniin.

        Itse koen kuuluvani noihin uuni-ihmisiin, olen aina näin kokenut. Kauhulla muistan aina nitä lapsuusaikoja ja pippien, pappien ym. ym. piispojen ja uskovaisten jakelemaa tietoa. Syntiset joutuvat ikuiseen tuleen poltettaviksi. Mielnkintoista on nähdä pappien ym. perskarvojen palamista, synnittömiähän emme ole kukaan paitsi tuo yksi. Jeesus.


      • helvetin tuli
        Ruuneperi kirjoitti:

        On hyvä, että joku ymmärtää minun provokatiivisia viestejäni. Tarkoitushan on saada keskusteluja aikaan.

        Tarkoituksenihan ei ole syyllistää ketään, kuuluivatpa nämä mihin yhteiskuntaluokkaan tahansa. No jaa, voisihan noita ökyrikkaita hiukan haukkua, harvoin ovat ihan kunniallisin keinoin tuloksiinsa päätyneet.

        Mitä tulee tuohon elämän päättymiseen, tulee mieleen natsien tekemä jako. Ihmiset jaettiin kahteen ryhmään, työkykyiset duuniin (työhön) ja loppuun kuluneet uuniin.

        Itse koen kuuluvani noihin uuni-ihmisiin, olen aina näin kokenut. Kauhulla muistan aina nitä lapsuusaikoja ja pippien, pappien ym. ym. piispojen ja uskovaisten jakelemaa tietoa. Syntiset joutuvat ikuiseen tuleen poltettaviksi. Mielnkintoista on nähdä pappien ym. perskarvojen palamista, synnittömiähän emme ole kukaan paitsi tuo yksi. Jeesus.

        se ei lopu koskaan, siellä olo jatkuu iänkaikkisesti. Ei riipu asemasta eikä ammatista, kuka sinne joutuu. Synnitöntä ei ole, mutta Jeesus sovitti ne, häneen uskomalla pääsemme parempaan paikkaan.Armon aikaa on niin kauan kuin on elämää. Ihmisella on muutama etsikkoaika, Ruuneperin krjoitukset viittaavat siihen , että nyt sinua kutsutaan Jeesuksen omaksi.


      • Loreana*
        Ruuneperi kirjoitti:

        On hyvä, että joku ymmärtää minun provokatiivisia viestejäni. Tarkoitushan on saada keskusteluja aikaan.

        Tarkoituksenihan ei ole syyllistää ketään, kuuluivatpa nämä mihin yhteiskuntaluokkaan tahansa. No jaa, voisihan noita ökyrikkaita hiukan haukkua, harvoin ovat ihan kunniallisin keinoin tuloksiinsa päätyneet.

        Mitä tulee tuohon elämän päättymiseen, tulee mieleen natsien tekemä jako. Ihmiset jaettiin kahteen ryhmään, työkykyiset duuniin (työhön) ja loppuun kuluneet uuniin.

        Itse koen kuuluvani noihin uuni-ihmisiin, olen aina näin kokenut. Kauhulla muistan aina nitä lapsuusaikoja ja pippien, pappien ym. ym. piispojen ja uskovaisten jakelemaa tietoa. Syntiset joutuvat ikuiseen tuleen poltettaviksi. Mielnkintoista on nähdä pappien ym. perskarvojen palamista, synnittömiähän emme ole kukaan paitsi tuo yksi. Jeesus.

        Olin työkaverini lapsen ristiäisissä, joten sattuu sitä papeillekin aikamoisia kömmähdyksiä kuten tämä. Työkaveri monen yrityksen jälkeen oli saanut terveen poikavauvan. Mitä saarnasikaan pappi kastejuhlassa:
        " jokainen puu joka ei tee hyvää hedelmää hakataan pois ja heitetään ikuiseen tuleen...".

        Työkaveri oli pitkän ajan tosi pahoillaan mutta ajan kuluttua nauroimme itsekkään papin kömmähdykselle.
        Annoin palautetta kirkkoherralle ja sanoin, nuo sanat ovat tosi arveluttavia sanoa kastetilaisuudessa koska äidin koettelemuksia ei moni tiedä. No puolustautuihan esimies ja tietysti kollegan hyväksi.


    • h u o h,

      Vuonna 2008 työkyvyttömyyseläkkeelle jääneiden 16-34 vuotiaiden työpanoksen menetyksestä aiheutuu 6,6 miljardin euron tappio.
      Luki kelan uudessa numerossa. Ja joka vuosi, näitä uusia nuoria eläkeläisiä, tulee lisää.

      • Tobias*

        eläkepommi kyllä huolestuttaa; tuossa ikäryhmässä ei muutamin poikkeuksin todellakaan kuulu kenenkään olla työkyvyttömyyseläkkeellä ja nuorena alkaneesta eläkeurasta tulee helposti elämän mittainen "putki".

        Hyvä kysymys kuuluu: mikä tämän aiheuttaa ja mitä voitaisiin tehdä tilanteen laukaisemiseksi??

        Sunnuntain Hesaria kun lueskelee ja tuonilmaisiin siirtyneiden osastoa, vaikuttaa siltä, että tämä suuri ikäluokkamme hoitaa ryhdikkäästi myös osuutensa tästä "joukostamme-poistuneista"-osastosta. Siihen asti kuitenkin maksellaan veroja ja pidetään osaltamme yhteiskunnan rattaita pyörimässä, joten säädyllistä olisi jokaisen ihmisen saada osakseen arvokas loppusuora!


      • 11119
        Tobias* kirjoitti:

        eläkepommi kyllä huolestuttaa; tuossa ikäryhmässä ei muutamin poikkeuksin todellakaan kuulu kenenkään olla työkyvyttömyyseläkkeellä ja nuorena alkaneesta eläkeurasta tulee helposti elämän mittainen "putki".

        Hyvä kysymys kuuluu: mikä tämän aiheuttaa ja mitä voitaisiin tehdä tilanteen laukaisemiseksi??

        Sunnuntain Hesaria kun lueskelee ja tuonilmaisiin siirtyneiden osastoa, vaikuttaa siltä, että tämä suuri ikäluokkamme hoitaa ryhdikkäästi myös osuutensa tästä "joukostamme-poistuneista"-osastosta. Siihen asti kuitenkin maksellaan veroja ja pidetään osaltamme yhteiskunnan rattaita pyörimässä, joten säädyllistä olisi jokaisen ihmisen saada osakseen arvokas loppusuora!

        Syyllistäminen?? Ruuneperillä on oikea kanta syyllistämiseen.
        Jos joku täällä kertoo omasta elämästään niin ventovieraat ovat kyllä syyllistämässä, jokaisella on oma polkunsa oma elämänsä, valinta miten missäkin tapauksessa on vara käyttäytyä.
        On aivan turha yhtyä edelliseen, tai olla sitä mieltä että joku on tehnyt väärin ja halveksittavasti.
        Joku tavallinen tallaaja ei voi sanoa toiselle tallaajalle että teit väärin elämälläsi.
        Tässä ketjussa luin jonkun tosi välkyn väitteen, enkä ole samaa mieltä.


      • 11119 kirjoitti:

        Syyllistäminen?? Ruuneperillä on oikea kanta syyllistämiseen.
        Jos joku täällä kertoo omasta elämästään niin ventovieraat ovat kyllä syyllistämässä, jokaisella on oma polkunsa oma elämänsä, valinta miten missäkin tapauksessa on vara käyttäytyä.
        On aivan turha yhtyä edelliseen, tai olla sitä mieltä että joku on tehnyt väärin ja halveksittavasti.
        Joku tavallinen tallaaja ei voi sanoa toiselle tallaajalle että teit väärin elämälläsi.
        Tässä ketjussa luin jonkun tosi välkyn väitteen, enkä ole samaa mieltä.

        Uunihan se on minunkin toivomukseni tämän retken päätteeksi. Myös se toive, että "kasviksena" ei keinotekoisesti hengissä pidettäisi. Se vasta on puolustuskyvyttömän ihmisen nöyryyttämistä. Voisipa minun puolestani valintaa olla ennemmänkin. Sillä edellytyksellä, että valinnat tekee itse ja edes jotenkin järjissään. Ei minkään tilapäisen päänsäryn ahdistama. No, siihen lakiin lienee vielä aikaa.

        "Mitäpäs sitä vahalle muuta...kunhan on leipää ja lämmintä", vastasi mummo kun saarnaaja ikuisella helvetin tulella vaahtosuussa pelotteli. No, mutta kuitenkin: otetaan nyt muutakin niin kauan kuin pystyy. Napsi silloin tällöin, jos maistaa ja siltä tuntuu, otetaan ja tehdään "hengenravintoa", vaikka ei täysipainoiseen kattaukseen pysyisikään.

        Uskovia ei ole tapanani jatkuvasti nälviä, pitäköön kukin uskonsa. Tällä kertaa vähän ikäänkuin vastineena.


      • Satu*
        ynnämuu kirjoitti:

        Uunihan se on minunkin toivomukseni tämän retken päätteeksi. Myös se toive, että "kasviksena" ei keinotekoisesti hengissä pidettäisi. Se vasta on puolustuskyvyttömän ihmisen nöyryyttämistä. Voisipa minun puolestani valintaa olla ennemmänkin. Sillä edellytyksellä, että valinnat tekee itse ja edes jotenkin järjissään. Ei minkään tilapäisen päänsäryn ahdistama. No, siihen lakiin lienee vielä aikaa.

        "Mitäpäs sitä vahalle muuta...kunhan on leipää ja lämmintä", vastasi mummo kun saarnaaja ikuisella helvetin tulella vaahtosuussa pelotteli. No, mutta kuitenkin: otetaan nyt muutakin niin kauan kuin pystyy. Napsi silloin tällöin, jos maistaa ja siltä tuntuu, otetaan ja tehdään "hengenravintoa", vaikka ei täysipainoiseen kattaukseen pysyisikään.

        Uskovia ei ole tapanani jatkuvasti nälviä, pitäköön kukin uskonsa. Tällä kertaa vähän ikäänkuin vastineena.

        Kukahantäällä lieneekään tuo ihminen, joka aika ajoin vihaansa sillä tavalla purkaa meihin?

        Nikkiään se ei ikinä laita!


    • Satu*

      tänä aamuna laboratoriojonossa, kun syömättä, vain vettä hiukan juotuani ajoin polkupyörällä tuon kolmisen km tk:een. Silti taas vauhdin hurmasta nautin, se on kumma, miten pyöräillessä voikin sen tuntea, automatkoilla ei kovassakaan vauhdissa, sillä moottorihan siinä vauhdin antaa.

      Kävin sokerikokeessa, pyysin aiemmin lähetteen,
      sillä tulipa mieleeni, että sitä ei minulta ole otettu ikinä.

      Kiva lab.hoitaja sattui kohdalleni, nauraen poistuin paikalta, ja pyöräilymatka kotiin.
      Nyt kahvikuppi tässä, - ja kohta kuoroon lauluharjoituksiin.

      Eläkeläisen elämää parhaimmillaan.

      Hyvää perjantaita palstaystävilleni!

      • sinisirkku-ek

        On suorastaan uskomatonta, miten paljon tietämättömyys aiheuttaa sekaannusta! Tuo helvetin tulella peloittelu menettää kärkensä kun tiedostetaan, että paikka, josta "helvetti" on saanut nimensä, on tänäkin päivänä olemassaoleva Ben Himmonin laakso Jerusalemin ulkopuolella, joka on toiminut kaatopaikkana jo Jeesuksen aikoina.

        Kaatopaikalla poltettiin raatoja, rikollisten ruumiita ja jätettä, aivan kuten tänäkinpäivänä jätteitä käsitellään.

        Sillä peloittelu siihen aikaan, oli ehkä kehoitus elää "ihmisiksi", että sai kunniallisen hautauksen, eikä rikollisena ruumista heitetty kaatopaikalle.

        Mikään ikuisuusrankaisu se ei ollut silloin, kuin ei nytkään----ainoastaan se, että tulta ylläpidettiin jatkuvasti----- on saanut ikuisuusajatuksen piinasta aikaan.


      • sinisirkku-ek
        sinisirkku-ek kirjoitti:

        On suorastaan uskomatonta, miten paljon tietämättömyys aiheuttaa sekaannusta! Tuo helvetin tulella peloittelu menettää kärkensä kun tiedostetaan, että paikka, josta "helvetti" on saanut nimensä, on tänäkin päivänä olemassaoleva Ben Himmonin laakso Jerusalemin ulkopuolella, joka on toiminut kaatopaikkana jo Jeesuksen aikoina.

        Kaatopaikalla poltettiin raatoja, rikollisten ruumiita ja jätettä, aivan kuten tänäkinpäivänä jätteitä käsitellään.

        Sillä peloittelu siihen aikaan, oli ehkä kehoitus elää "ihmisiksi", että sai kunniallisen hautauksen, eikä rikollisena ruumista heitetty kaatopaikalle.

        Mikään ikuisuusrankaisu se ei ollut silloin, kuin ei nytkään----ainoastaan se, että tulta ylläpidettiin jatkuvasti----- on saanut ikuisuusajatuksen piinasta aikaan.

        Ruokatauon jälkeen tuli tarve kirjoittaa vielä. Tuossa edellisessä käsittelin "helvetin" olemassaoaloa, aivan tarpeellinen ja toimiva systeemi, varsinkin etelän maissa.

        Myös käsitteen taivas, voisi nähdä maanpäällisenä kokemuksena suotuisissa olosuhteissa. Vaikka aloitteentekijä kirjoittaa yleisesti vanhuusiän mukana tuomista hankaluuksista, ja maalaa loppusuoraa perin synkin värein, on silti jokaisella onnen hetkensäkin.

        Paneuduin oikein tunnustelemaan mitä sisimmässäni liikkuu, tänä kauniina lokakuun 1 päivänä. Kyllä siellä liikkui tunteita, kiitollisuudesta onnenkin tunteisiin. Uskoisin juuri tuon tunnepuolen olevankin meille tärkeän.

        Kun kohtaamme ihmisiä, olkoonkin vain asioidessamme vaikkapa kaupassa, näemme erilaisia--- kiireisiäkin äitejä pienten lastensa kanssa, ikäisiämmekin. Emmekö suhtaudu lämmöllä ja myönteisyydellä heihinkin?
        Siinä kuljemme joukossaan jonotamme tutulle kassalle ja muutaman sanan vaihdamme ehkä, ja palaamme kotiin.

        Aikaa on ajatella vihdoinkin, työt eivät enään rasita niin paljon, ettemmekö soisi itsellemme aikaa. Tälle tyypille, joka aamulla näkyy kylppärin peilistä, samat kasvot, vain vanhempina kuin ennen:D Oikeastaan
        aika kiva tyyppi sentään!

        Samalla lailla voi kokea lämpimiä tunteita kanssakulkijoitaan kohtaan, ne ihan voi lämmittää rintaa! Ilon läikähdyksen voi kokea lukiessaan jotakin positiivista, kuten Sadun pyöräily ja elämänilo tuolla ylempänä.

        Surunkin häivähdyksen tuntee toisen ihmisen epätoivosta, kun tiet tuntuvat olevan tukossa, eikä valoa näy.
        Silloin taas tuntuu hyvältä lohduttaa, jos löytää sanoja siihen. Kaiken kaikkiaan uskon tunteiden parantavaan vaikutukseen, ennenkaikkea myönteisten, ja positiivisten tunteiden löytämisen sydämestään.

        Se eheyttää ja onnellisuttaa, antaen tarkoitusta elämälle, joka on arvokas lahja vaalia.


      • Satu*
        sinisirkku-ek kirjoitti:

        Ruokatauon jälkeen tuli tarve kirjoittaa vielä. Tuossa edellisessä käsittelin "helvetin" olemassaoaloa, aivan tarpeellinen ja toimiva systeemi, varsinkin etelän maissa.

        Myös käsitteen taivas, voisi nähdä maanpäällisenä kokemuksena suotuisissa olosuhteissa. Vaikka aloitteentekijä kirjoittaa yleisesti vanhuusiän mukana tuomista hankaluuksista, ja maalaa loppusuoraa perin synkin värein, on silti jokaisella onnen hetkensäkin.

        Paneuduin oikein tunnustelemaan mitä sisimmässäni liikkuu, tänä kauniina lokakuun 1 päivänä. Kyllä siellä liikkui tunteita, kiitollisuudesta onnenkin tunteisiin. Uskoisin juuri tuon tunnepuolen olevankin meille tärkeän.

        Kun kohtaamme ihmisiä, olkoonkin vain asioidessamme vaikkapa kaupassa, näemme erilaisia--- kiireisiäkin äitejä pienten lastensa kanssa, ikäisiämmekin. Emmekö suhtaudu lämmöllä ja myönteisyydellä heihinkin?
        Siinä kuljemme joukossaan jonotamme tutulle kassalle ja muutaman sanan vaihdamme ehkä, ja palaamme kotiin.

        Aikaa on ajatella vihdoinkin, työt eivät enään rasita niin paljon, ettemmekö soisi itsellemme aikaa. Tälle tyypille, joka aamulla näkyy kylppärin peilistä, samat kasvot, vain vanhempina kuin ennen:D Oikeastaan
        aika kiva tyyppi sentään!

        Samalla lailla voi kokea lämpimiä tunteita kanssakulkijoitaan kohtaan, ne ihan voi lämmittää rintaa! Ilon läikähdyksen voi kokea lukiessaan jotakin positiivista, kuten Sadun pyöräily ja elämänilo tuolla ylempänä.

        Surunkin häivähdyksen tuntee toisen ihmisen epätoivosta, kun tiet tuntuvat olevan tukossa, eikä valoa näy.
        Silloin taas tuntuu hyvältä lohduttaa, jos löytää sanoja siihen. Kaiken kaikkiaan uskon tunteiden parantavaan vaikutukseen, ennenkaikkea myönteisten, ja positiivisten tunteiden löytämisen sydämestään.

        Se eheyttää ja onnellisuttaa, antaen tarkoitusta elämälle, joka on arvokas lahja vaalia.

        on tosi tärkeätä ihmiselle! Ja lähimmäisen tunteen kokeminen on tosiasia sekin, niin ilon kuin surunkin tunteet jaetaan yhdessä, jos ystäviä ollaan. Silloin niiden kestäminen helpottuu. Olisikin tärkeätä osata tuoda ne esiin, aivan kuten tuossa edellä sinisirkku mainitsitkin.


      • sinisirkku-ek kirjoitti:

        On suorastaan uskomatonta, miten paljon tietämättömyys aiheuttaa sekaannusta! Tuo helvetin tulella peloittelu menettää kärkensä kun tiedostetaan, että paikka, josta "helvetti" on saanut nimensä, on tänäkin päivänä olemassaoleva Ben Himmonin laakso Jerusalemin ulkopuolella, joka on toiminut kaatopaikkana jo Jeesuksen aikoina.

        Kaatopaikalla poltettiin raatoja, rikollisten ruumiita ja jätettä, aivan kuten tänäkinpäivänä jätteitä käsitellään.

        Sillä peloittelu siihen aikaan, oli ehkä kehoitus elää "ihmisiksi", että sai kunniallisen hautauksen, eikä rikollisena ruumista heitetty kaatopaikalle.

        Mikään ikuisuusrankaisu se ei ollut silloin, kuin ei nytkään----ainoastaan se, että tulta ylläpidettiin jatkuvasti----- on saanut ikuisuusajatuksen piinasta aikaan.

        Helvetinportti on ainakin Suomessa. Enon pitäjässä(nyk. Joensuussa), kirkonkylästä n. 20 km. Olen pari kertaa käynyt siellä kolkuttelemassa ja maisemia katselemassa ja merkannut muistiini. En kuitenkaan sen sanallisessa merkityksessä.


      • Ramoona*
        ynnämuu kirjoitti:

        Helvetinportti on ainakin Suomessa. Enon pitäjässä(nyk. Joensuussa), kirkonkylästä n. 20 km. Olen pari kertaa käynyt siellä kolkuttelemassa ja maisemia katselemassa ja merkannut muistiini. En kuitenkaan sen sanallisessa merkityksessä.

        Helvetinjärvi kuuluu Helvetinkolun kanssa Ruovedellä kansallispuistoon, jossa saa ihailla ikimetsää ja miljoonia vuosia vanhoja rotkolaaksoja.Virrat on vielä tutumpi paikka, siellä on kolme rotkojärveä, Toriseva-järvet. Paremminkin kylmä on tuo syvä Helvetinjärvi, eikä muutenkaan tunnelma ole helvettimäinen, jylhää kylläkin. Tietenkin saa kulkea varovasti, ettei putoa rotkoon.


      • Lorena*
        Ramoona* kirjoitti:

        Helvetinjärvi kuuluu Helvetinkolun kanssa Ruovedellä kansallispuistoon, jossa saa ihailla ikimetsää ja miljoonia vuosia vanhoja rotkolaaksoja.Virrat on vielä tutumpi paikka, siellä on kolme rotkojärveä, Toriseva-järvet. Paremminkin kylmä on tuo syvä Helvetinjärvi, eikä muutenkaan tunnelma ole helvettimäinen, jylhää kylläkin. Tietenkin saa kulkea varovasti, ettei putoa rotkoon.

        Ruuneperi toteaa: "Helvettiin minä joudun tai pääsen. Siellähän ovat kaikki tuttavanikin. Lisääntyvät sairaudet, yksinäisyys ym. on saanut minut valmiiksi vaikka päättämään päiväni jos se paremmalta tuntuu".

        Elämä ilman Jumalan rakkautta täällä maan päällä on elämää helvetissä. Olen ymmärtänyt kaikilla olevan tietty vakaumus Korkeimpaan. Turha uskoa että hän antaa valmiita paketteja meille mitä haluamme. Asian voi ymmärtää niin, meidän pitää rohkeasti uskaltaa edetä sitä tavoitetta kohti jonka olemme itsellemme ottaneet------Matkalla voimme saada voimaa Taivaan Isältä että jalkamme edetä tavoitettamme kohti--- siis rukoilemalla.

        Päättää päivänsä, tosi tapahtuma, pitkään avioliitossa olleet olivat riidelleet niin turkasesti että mustelmat senkun tekivät iholle tuloaan. Riidasta kärsineenä yritti etsiä sitä vahvaa puun oksaa, erääseen sitten tekikin silmukan, tapahtumahetkellä oksa kuitenkin katkesi ja henkilö putosi maan kamaralle. Sovinto tehtiin ja pudokas myöhemmin sanoi. " Oli se niin hyvä että se puun oksa katkesi, koska elämäni on nyt niin rikasta". Joten tulevaisuus voi tuoda tullessaan rikkaan elämän vaikka näitä vasto9inkäymisiä saattaa nyt olle.

        Tuliko selväksi, elämä ilman Jumalan rakkautta on elämää täällä maan pinnalla. Elämänhalua ja
        voimia voi aina rukoilla.


      • Nälkäkurki
        Lorena* kirjoitti:

        Ruuneperi toteaa: "Helvettiin minä joudun tai pääsen. Siellähän ovat kaikki tuttavanikin. Lisääntyvät sairaudet, yksinäisyys ym. on saanut minut valmiiksi vaikka päättämään päiväni jos se paremmalta tuntuu".

        Elämä ilman Jumalan rakkautta täällä maan päällä on elämää helvetissä. Olen ymmärtänyt kaikilla olevan tietty vakaumus Korkeimpaan. Turha uskoa että hän antaa valmiita paketteja meille mitä haluamme. Asian voi ymmärtää niin, meidän pitää rohkeasti uskaltaa edetä sitä tavoitetta kohti jonka olemme itsellemme ottaneet------Matkalla voimme saada voimaa Taivaan Isältä että jalkamme edetä tavoitettamme kohti--- siis rukoilemalla.

        Päättää päivänsä, tosi tapahtuma, pitkään avioliitossa olleet olivat riidelleet niin turkasesti että mustelmat senkun tekivät iholle tuloaan. Riidasta kärsineenä yritti etsiä sitä vahvaa puun oksaa, erääseen sitten tekikin silmukan, tapahtumahetkellä oksa kuitenkin katkesi ja henkilö putosi maan kamaralle. Sovinto tehtiin ja pudokas myöhemmin sanoi. " Oli se niin hyvä että se puun oksa katkesi, koska elämäni on nyt niin rikasta". Joten tulevaisuus voi tuoda tullessaan rikkaan elämän vaikka näitä vasto9inkäymisiä saattaa nyt olle.

        Tuliko selväksi, elämä ilman Jumalan rakkautta on elämää täällä maan pinnalla. Elämänhalua ja
        voimia voi aina rukoilla.

        Taivaan Isän kanssa olen kulkenut elämäntieni, häneen turvannut. Lapsena vieraassa kaupungissa asuntoa yksin etsiessäni hän oli ainoa turvani.


      • Nälkäkurki kirjoitti:

        Taivaan Isän kanssa olen kulkenut elämäntieni, häneen turvannut. Lapsena vieraassa kaupungissa asuntoa yksin etsiessäni hän oli ainoa turvani.

        Mielestäni ei helvettiä tarvi etsiä muualta kuin täältä telukselta,luemme ja näemme televisiosta, että helvetti on juuri keskuudessamme.Sodat, tulvat, maanjäristykset, kaikki katasrofit ovat juuri sitä. Jos Jumala on olemasa ei maanpäällistä helvettiä pitäisi olla olemassa.
        En ymmärrä miten tällainen Jumala sallii ihmisten kärsiä maanpäällä jos vasta kuoleman jälkeen helvettiin joutuisimme.
        Olen ollut yli 50 vuotta naimisissa ja nähnyt maailmaa vähän joka puolelta, olen onnellinen vaikka en Jumalaan uskokaan, kuitenkin olen elänyt "rikkaan" elämän ja nähnyt miten tavallinen ihminen voi selvitä siitä ilman uskoa Jumalaan. Ei tarvitse muuta kuin elää lakien ja asetusten mukaan ja yrittää parhaan kykynsä mukaan auttaa heikompiosaisia.
        Niin minä puhtain omatunnoin voin jatkaa elämääni loppuun saakka.

        Late Vaan, täältä Eteläisestä Hämeestä


      • Nikknsä unohtanut.
        LateVaan kirjoitti:

        Mielestäni ei helvettiä tarvi etsiä muualta kuin täältä telukselta,luemme ja näemme televisiosta, että helvetti on juuri keskuudessamme.Sodat, tulvat, maanjäristykset, kaikki katasrofit ovat juuri sitä. Jos Jumala on olemasa ei maanpäällistä helvettiä pitäisi olla olemassa.
        En ymmärrä miten tällainen Jumala sallii ihmisten kärsiä maanpäällä jos vasta kuoleman jälkeen helvettiin joutuisimme.
        Olen ollut yli 50 vuotta naimisissa ja nähnyt maailmaa vähän joka puolelta, olen onnellinen vaikka en Jumalaan uskokaan, kuitenkin olen elänyt "rikkaan" elämän ja nähnyt miten tavallinen ihminen voi selvitä siitä ilman uskoa Jumalaan. Ei tarvitse muuta kuin elää lakien ja asetusten mukaan ja yrittää parhaan kykynsä mukaan auttaa heikompiosaisia.
        Niin minä puhtain omatunnoin voin jatkaa elämääni loppuun saakka.

        Late Vaan, täältä Eteläisestä Hämeestä

        Omantunnon ääni - sen olemassaolo jo todistaa,
        että ihminen ymmärtää muitakin ihmisiä ja tuntee heidänkin tuskansa ja ilonsa,
        pystyy samaistumaan lähimmäiseensä.

        Uskonnoissa on paljon mädännäisyyttä, islaminuskoisten miesten tarve alistaa nainen
        ikään kuin toisen luokan olennoksi, se on hirvittävän väärin ja synti jos mikään!

        Myöskin kristinuskon veriuhreilla mässäily kuvottaa.
        Taivaan Isä, Jumala, Luoja ei sitä ole halunnut, ihmiset ovat kirjan stoorit sepittäneet päässään - ehkä päissäänkin.

        Jumalkaipuu on ainakin minussa ollut, vastauksia rukouksiini hädissäni olen saanut aina.

        Silti uskon sinua, Late, ja siihen, että ihminen voi elää moraalisääntöjen mukaan, eettisesti, vaikkei usko mihinkään.


        .


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      142
      1865
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      114
      1457
    3. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      88
      1267
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1262
    5. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      89
      1155
    6. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      198
      1040
    7. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      97
      973
    8. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      44
      924
    9. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      201
      916
    10. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      76
      838
    Aihe