Itse tietämättömänä kysyisin, mitä teknisiä eroja kyseisillä mallimerkinnöillä on.. teknisesti,ym..
Vai ovatko eri valmistajien tuomia tyyppi/malli merkintöjä. Mitkä on turbolla varustettuja ym.. Kiitos vastauksista.
Mitä käytännön eroa on Hdi,Tdi,Sdi,Cdi ym..
18
19167
Vastaukset
- tietoja
Kun lyhenteessä on I-kirjain, on lähes aina kyse suoraruiskusta. Suoraruiskutus voidaan totetuttaa jakapumpulla, pumppusuuttimilla tai yhteispaineruiskutuksella (common rail). Jakajapumput ovat pikkuhiljaa poistumassa. Pumppusuuttimia käyttää henkilöautoissa pääasissa VAG, muut luottavat common railiin.
T-kirjain ilmaisee yleensä turbon. Tosin esim. HDI ja CDI-moottoreissa on myös turbo. Lähes kaikki suoraruiskut ovat nykyään turboahdettuja. Poikkeuksena on vain VAG:n SDI. Välijäähdyttimen olemassaolo vaatii jo syvempää tietämystä. Sekin on jo aika yleinen.
HDI: common rail turbo
TDI: jakapumppu, pumppusuutin tai common rail turbo
SDI: jakajapumppu tai pumppusuutin
CDI: common rail turbo- Woge
Ainakin TDI-koneissa tuo I tarkoittaa Intercooleria eli välijäähdytintä. Vrt vanha TD ja nyk TDI...
- TDI
Woge kirjoitti:
Ainakin TDI-koneissa tuo I tarkoittaa Intercooleria eli välijäähdytintä. Vrt vanha TD ja nyk TDI...
Kyllä I-kuvaa ruskutusta eikä välijäähdytystä. Jos se kuvaisi välijäähdytintä olisi lyhenne Turbo Direct Intercooler/ed, suomeksi ahdettu suoravälijäähdytetty. Tuossa lyhenteessä ei ole mitään järkeä. Ahdetu suoraruisku on oikea eli Turbo Direct Injection.
Pikainen haku Googlella antoi myös pelkkää Injection sanaa. - turbo
TDI kirjoitti:
Kyllä I-kuvaa ruskutusta eikä välijäähdytystä. Jos se kuvaisi välijäähdytintä olisi lyhenne Turbo Direct Intercooler/ed, suomeksi ahdettu suoravälijäähdytetty. Tuossa lyhenteessä ei ole mitään järkeä. Ahdetu suoraruisku on oikea eli Turbo Direct Injection.
Pikainen haku Googlella antoi myös pelkkää Injection sanaa.TDI voi tarkoittaa myös otsikon mukaista. Merkintä on valmistajakohtainen.
Esim W124-korinen farmarimersu on 300TD tarkoittaa 3-litraista ahtamatonta esikammiodieselfarmaria. Turbomalli on 300TDT. - Golf
turbo kirjoitti:
TDI voi tarkoittaa myös otsikon mukaista. Merkintä on valmistajakohtainen.
Esim W124-korinen farmarimersu on 300TD tarkoittaa 3-litraista ahtamatonta esikammiodieselfarmaria. Turbomalli on 300TDT.Näin oli suomen VW:n sivuilla.
- Tee Dii Ii
SDI:ssä ei turboa, muissa on - siinä tärkein tekninen ero. Ja siksi SDI:n vääntömomentti on noin puolet vastaavan turdollisen dieselin vääntömomentista.
- tietämätön
Entäpä talvi ajossa.. onko erityisiä lämmitys ongelmia/eroja sisälämpöjen osalta.?? Oletus ilman lisälämmitntä, auton oman puhaltimenkanssa.
- HDi
Uusissa dieseleissä lämmön vähäisyys on ratkaistu yleensä kahdella tavalla: joko vakiona olevalla lisälämmittimellä tai sitten yhä useammin lämmityslaitteen sähkövastuksilla. Vastukset kytkeytyvät päälle, jos lämmöntarve ylitää normaalituoton. Tällöin autossa on tavallista isompi laturi, luokkaa 2 kW, ja yleensä myös suurempi akku.
- japo
Vanhassa -98 pösössäni on 2.1 td (110 hv/250 Nm /Turbo välijäähdytin)jonka lämmön tuotto on uskomattoman suuri. -30 asteen pakkasellakaan ei maskinpeittoa voi käyttää eikä lämmityslaitetta tarvitse pitää max teholla. ps polttoaineen kulutus on eri juttu n. 6.3-7.0 l/100 km.
- riittääkö
Riippuu tietysti siitä oletko vilukissa ? Itselläni on Golf TDI ( 110 hv ) ja kyllä siellä itse tarkenen. Lämpiää kyllä vähän hitaasti. Tosin kaverin kanssa kun kimppakyydillä ajellaan niin kaveri ei tarkene. Lämpöä pitää olla aina vääntämässä lisää, tuntuu ettei mikään riitä. Tuo TDI:hän on muuten VW:n rekisteröimä tavaramerkki ja sen takia muiden piti keksiä omat merkinnät.
- 406 hdi
japo kirjoitti:
Vanhassa -98 pösössäni on 2.1 td (110 hv/250 Nm /Turbo välijäähdytin)jonka lämmön tuotto on uskomattoman suuri. -30 asteen pakkasellakaan ei maskinpeittoa voi käyttää eikä lämmityslaitetta tarvitse pitää max teholla. ps polttoaineen kulutus on eri juttu n. 6.3-7.0 l/100 km.
juuh kysäisin asiaa, kun itsellä ei tietoa asiasta. Aikeissa hankkia 406 Hdi. Liikkeessä autoissa ainakin on niitä etumaskeja, sekä liikenteessä olevissa autoissa talvella.
- Kasper
406 hdi kirjoitti:
juuh kysäisin asiaa, kun itsellä ei tietoa asiasta. Aikeissa hankkia 406 Hdi. Liikkeessä autoissa ainakin on niitä etumaskeja, sekä liikenteessä olevissa autoissa talvella.
406:ssa(kokemusta), mutta 307 on sitten jo viluisempi(kuultua), eroa lienee lämmityslaitteen kennossa. Maskisuoja hyvä lisävaruste, sillä lämmöt nousevat paljon nopeammin ja se suojaa sekä flektejä lumelta, että kennoa syövyttävältä suolapaskalta. Pakkasta oli enimmillään 28 astetta ja ainakin silloin moottorin (406 Hdi) lämmöt pysyivät normaalissa ajettaessa, mutta tyhjäkäynnillä putosivat heti, ei tosin vaikuttanut ohjaamon lämpöön, joka automaattisäädöllä.
- Miku
Ja sitten tietenkin Fiat:n JTD.
Käyttää Common Rail menelmää koneessa. Noh, eihän se tolle VAG:n tasolle yllä mutta samaa tasoa kuin PSA:n tuotteet 115hp ja 255nm 1.9l koneesta.- Fiude
euroopassa 150 hp fiat 1.9 jtd ja väännöt pitkälti yli 300nm.
- golf
Fiude kirjoitti:
euroopassa 150 hp fiat 1.9 jtd ja väännöt pitkälti yli 300nm.
Tuollainenkin taitaa nyt olla saatavissa ainakin alfaan. Tosin ei tietenkään suomessa.
- aapo
Turbodieseleitä nuo ovat kaikki paitsi SDI, mutta eri valmistajilla on omat rekisteröidyt tuotemerkkinsä.
VAG (VW, Audi, Seat, Skoda): TDI, SDI
PSA (Peugeot, Citroen): HDi
Renault-Nissan: dCi
Ford: TDCi, TDdi
Fiat: JTD
Toyota: D4D
MB: CDI
jne! - OGe
Unohditte vallan dieseliversion TDCi (Ford Mondeon lippulaiva). Huipputehokas peli missä vääntö on 330 nm ja hetkellinen vääntö 360-370 nm. Olettaisin, että lyhenne tulee suurinpiirtein sanoista Turbo-Diesel-CommonRail-injection. Olenko oikeassa ?
OGe. - Viikoloppunurmipora
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1016293
- 2183526
Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!183385Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j663328Niin voimakkaat tunteet
Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi162545Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen
sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk242524Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.282373Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po312289- 2742161
Puhe on halpaa
Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.441766