Mitä käytännön eroa on Hdi,Tdi,Sdi,Cdi ym..

Pihalla..!

Itse tietämättömänä kysyisin, mitä teknisiä eroja kyseisillä mallimerkinnöillä on.. teknisesti,ym..
Vai ovatko eri valmistajien tuomia tyyppi/malli merkintöjä. Mitkä on turbolla varustettuja ym.. Kiitos vastauksista.

18

19167

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietoja

      Kun lyhenteessä on I-kirjain, on lähes aina kyse suoraruiskusta. Suoraruiskutus voidaan totetuttaa jakapumpulla, pumppusuuttimilla tai yhteispaineruiskutuksella (common rail). Jakajapumput ovat pikkuhiljaa poistumassa. Pumppusuuttimia käyttää henkilöautoissa pääasissa VAG, muut luottavat common railiin.

      T-kirjain ilmaisee yleensä turbon. Tosin esim. HDI ja CDI-moottoreissa on myös turbo. Lähes kaikki suoraruiskut ovat nykyään turboahdettuja. Poikkeuksena on vain VAG:n SDI. Välijäähdyttimen olemassaolo vaatii jo syvempää tietämystä. Sekin on jo aika yleinen.

      HDI: common rail turbo
      TDI: jakapumppu, pumppusuutin tai common rail turbo
      SDI: jakajapumppu tai pumppusuutin
      CDI: common rail turbo

      • Woge

        Ainakin TDI-koneissa tuo I tarkoittaa Intercooleria eli välijäähdytintä. Vrt vanha TD ja nyk TDI...


      • TDI
        Woge kirjoitti:

        Ainakin TDI-koneissa tuo I tarkoittaa Intercooleria eli välijäähdytintä. Vrt vanha TD ja nyk TDI...

        Kyllä I-kuvaa ruskutusta eikä välijäähdytystä. Jos se kuvaisi välijäähdytintä olisi lyhenne Turbo Direct Intercooler/ed, suomeksi ahdettu suoravälijäähdytetty. Tuossa lyhenteessä ei ole mitään järkeä. Ahdetu suoraruisku on oikea eli Turbo Direct Injection.

        Pikainen haku Googlella antoi myös pelkkää Injection sanaa.


      • turbo
        TDI kirjoitti:

        Kyllä I-kuvaa ruskutusta eikä välijäähdytystä. Jos se kuvaisi välijäähdytintä olisi lyhenne Turbo Direct Intercooler/ed, suomeksi ahdettu suoravälijäähdytetty. Tuossa lyhenteessä ei ole mitään järkeä. Ahdetu suoraruisku on oikea eli Turbo Direct Injection.

        Pikainen haku Googlella antoi myös pelkkää Injection sanaa.

        TDI voi tarkoittaa myös otsikon mukaista. Merkintä on valmistajakohtainen.
        Esim W124-korinen farmarimersu on 300TD tarkoittaa 3-litraista ahtamatonta esikammiodieselfarmaria. Turbomalli on 300TDT.


      • Golf
        turbo kirjoitti:

        TDI voi tarkoittaa myös otsikon mukaista. Merkintä on valmistajakohtainen.
        Esim W124-korinen farmarimersu on 300TD tarkoittaa 3-litraista ahtamatonta esikammiodieselfarmaria. Turbomalli on 300TDT.

        Näin oli suomen VW:n sivuilla.


    • Tee Dii Ii

      SDI:ssä ei turboa, muissa on - siinä tärkein tekninen ero. Ja siksi SDI:n vääntömomentti on noin puolet vastaavan turdollisen dieselin vääntömomentista.

    • tietämätön

      Entäpä talvi ajossa.. onko erityisiä lämmitys ongelmia/eroja sisälämpöjen osalta.?? Oletus ilman lisälämmitntä, auton oman puhaltimenkanssa.

      • HDi

        Uusissa dieseleissä lämmön vähäisyys on ratkaistu yleensä kahdella tavalla: joko vakiona olevalla lisälämmittimellä tai sitten yhä useammin lämmityslaitteen sähkövastuksilla. Vastukset kytkeytyvät päälle, jos lämmöntarve ylitää normaalituoton. Tällöin autossa on tavallista isompi laturi, luokkaa 2 kW, ja yleensä myös suurempi akku.


      • japo

        Vanhassa -98 pösössäni on 2.1 td (110 hv/250 Nm /Turbo välijäähdytin)jonka lämmön tuotto on uskomattoman suuri. -30 asteen pakkasellakaan ei maskinpeittoa voi käyttää eikä lämmityslaitetta tarvitse pitää max teholla. ps polttoaineen kulutus on eri juttu n. 6.3-7.0 l/100 km.


      • riittääkö

        Riippuu tietysti siitä oletko vilukissa ? Itselläni on Golf TDI ( 110 hv ) ja kyllä siellä itse tarkenen. Lämpiää kyllä vähän hitaasti. Tosin kaverin kanssa kun kimppakyydillä ajellaan niin kaveri ei tarkene. Lämpöä pitää olla aina vääntämässä lisää, tuntuu ettei mikään riitä. Tuo TDI:hän on muuten VW:n rekisteröimä tavaramerkki ja sen takia muiden piti keksiä omat merkinnät.


      • 406 hdi
        japo kirjoitti:

        Vanhassa -98 pösössäni on 2.1 td (110 hv/250 Nm /Turbo välijäähdytin)jonka lämmön tuotto on uskomattoman suuri. -30 asteen pakkasellakaan ei maskinpeittoa voi käyttää eikä lämmityslaitetta tarvitse pitää max teholla. ps polttoaineen kulutus on eri juttu n. 6.3-7.0 l/100 km.

        juuh kysäisin asiaa, kun itsellä ei tietoa asiasta. Aikeissa hankkia 406 Hdi. Liikkeessä autoissa ainakin on niitä etumaskeja, sekä liikenteessä olevissa autoissa talvella.


      • Kasper
        406 hdi kirjoitti:

        juuh kysäisin asiaa, kun itsellä ei tietoa asiasta. Aikeissa hankkia 406 Hdi. Liikkeessä autoissa ainakin on niitä etumaskeja, sekä liikenteessä olevissa autoissa talvella.

        406:ssa(kokemusta), mutta 307 on sitten jo viluisempi(kuultua), eroa lienee lämmityslaitteen kennossa. Maskisuoja hyvä lisävaruste, sillä lämmöt nousevat paljon nopeammin ja se suojaa sekä flektejä lumelta, että kennoa syövyttävältä suolapaskalta. Pakkasta oli enimmillään 28 astetta ja ainakin silloin moottorin (406 Hdi) lämmöt pysyivät normaalissa ajettaessa, mutta tyhjäkäynnillä putosivat heti, ei tosin vaikuttanut ohjaamon lämpöön, joka automaattisäädöllä.


    • Miku

      Ja sitten tietenkin Fiat:n JTD.
      Käyttää Common Rail menelmää koneessa. Noh, eihän se tolle VAG:n tasolle yllä mutta samaa tasoa kuin PSA:n tuotteet 115hp ja 255nm 1.9l koneesta.

      • Fiude

        euroopassa 150 hp fiat 1.9 jtd ja väännöt pitkälti yli 300nm.


      • golf
        Fiude kirjoitti:

        euroopassa 150 hp fiat 1.9 jtd ja väännöt pitkälti yli 300nm.

        Tuollainenkin taitaa nyt olla saatavissa ainakin alfaan. Tosin ei tietenkään suomessa.


    • aapo

      Turbodieseleitä nuo ovat kaikki paitsi SDI, mutta eri valmistajilla on omat rekisteröidyt tuotemerkkinsä.

      VAG (VW, Audi, Seat, Skoda): TDI, SDI
      PSA (Peugeot, Citroen): HDi
      Renault-Nissan: dCi
      Ford: TDCi, TDdi
      Fiat: JTD
      Toyota: D4D
      MB: CDI

      jne!

    • OGe

      Unohditte vallan dieseliversion TDCi (Ford Mondeon lippulaiva). Huipputehokas peli missä vääntö on 330 nm ja hetkellinen vääntö 360-370 nm. Olettaisin, että lyhenne tulee suurinpiirtein sanoista Turbo-Diesel-CommonRail-injection. Olenko oikeassa ?
      OGe.

    • Viikoloppunurmipora

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pysy kaukana musta

      Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      101
      6293
    2. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      218
      3526
    3. Näin susta unta

      Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      18
      3385
    4. Toiselle puolikkaalleni

      Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      66
      3328
    5. Niin voimakkaat tunteet

      Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi
      Ikävä
      16
      2545
    6. Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen

      sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk
      Ikävä
      24
      2524
    7. Katu täyttyy askelista...

      Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      28
      2373
    8. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      31
      2289
    9. Onko 172cm lyhyt?

      Pitääkö miehen olla pidempi kuin 172cm?
      Sinkut
      274
      2161
    10. Puhe on halpaa

      Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.
      Ikävä
      44
      1766
    Aihe