ahdistaa

muita joita myös

Olen 28v, pienen nelikuisen pojan äiti. Poika on tyytyväinen lapsi, nyt tosin pientä känäämistä alkanut olemaan, lieko hampaita tekee kun mullekin ekat tuli tuossa vaiheessa aikoinaan. Pojan isä huolehtii hyvin ja paljon ja parisuhdekin ihan kunnossa. Missä siis vika? No siinä kun mua ajoittain ahdistaa jotenkin epämääräisesti. Nytkin "pojat" on vaunuilemassa ja mua jotenkin valmiiksi ahdistaa se että kun ne sieltä tulee niin sitten sitä samaa taas vaan jatkuu yöunille asti ja sitten taas aamusta alkaen. Masentunut mielestäni en ole, mulla on harrastuksia ja ihan hyvä mielikin pääsääntöisesti ja perhettäni rakastan yli kaiken ja lapsi on erittäin toivottu ja rakastettu. Jotenkin vaan silti ahdistaa se että tää on tätä yhtä ja samaa. Raskausaikana söin muutaman kuukauden sepramia samaan vaivaan, raskausaikana tätä vaan oli enempi ja hankalampana... Onko muita joilla asiat hyvin PAITSI että silloin tällöin tulee levoton ja paha olla? Asialliset kommentit tervetulleita!

3

562

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yxmuzi

      normaalia, että joskus tulee levoton ja paha olo. Joskus tuntuu aivan kamalalta,
      joskus taas on mukavampaa.
      Elämä on.

    • myös ahdistunut

      kannattaisihan tuosta neuvolassa ja miehesi kanssa jutella, ehkä se jo auttaa? Odotatko itseltäsi liikaa? Oletko suorittaja jolla on nykyistä askaretta tehdessä mielessä mitä kaikkea on vielä tekemättä? Oletko "superäiti ja -vaimo"? Onhan myös raskauden jälkeinen masennus mahdollinen syy (joka ilmenee ahdistuksena), hormoonitoimintakin voi vaikuttaa?

      Opettele rentoutumistekniikoita (googlaa) ja yritä keskittyä siihen että nautit hyvällä omallatunnolla omasta vapaa-ajastasi (eli silloin kun isä on lapsen kanssa) omana itsenäsi (et äiti-ihmisenä jonka on oltava koko ajan valmiudessa). Tahdin hidastaminen, hetkessä eläminen, omien odotusten ja suorittamisen vähentäminen ja tietoisesti stressin aiheiden vähentäminen (mieti millä on oikeasti merkitystä) on auttanut minulla. Ja jos tuntuu että esim. kuukauden päästä ei ole muutosta parempaan tai ahdistus pahenee niin kannattaa ottaa yhteyttä lääkäriin.

      Päiväkirjaa pitämällä saa seurattua omaa vointia ja taitaa sillä olla jonkinlaista terapeuttista vaikutustakin: kirjoita joka päivä (vaikkapa vain ranskalaisin viivoin) mitä hyvää päivässä on, mitä huonoa, mikä painaa mieltä, mitä "oireita" on, mikä pelottaa jne. Oliko päivässä enemmän positiivista vai negatiivista? Kun asiat on paperilla niin pystyt konkreettisemmin mieltämään mikä sinua ahdistaa ja onko niistä asioista oikeasti syytä ottaa stressiä.. Ja samalla saat seurattua miten mielialasi käyttäytyy esim. tuolla kuukauden jaksolla.

      Tahdin hidastaminen ja rentoutuminen aina kun mahdollista on auttanut minua paljon, samoin päiväkirjan pitäminen on selkeyttänyt ajatuksiani ja saanut minut käsittelemään ahdistusta paremmin. Kokeile jos ne sopisivat myös sinulle. Jaksamista!

    • pzjvpzvj

      Mä kiinnitin huomiota tuohon "taas sitä samaa vaan jatkuu". Toi on ahdistanut mua itseänikin: arki vauvan kanssa on monotonista samojen asioiden toistoa. Nautin suuresti kun vauvan kanssa olemiseen alkoi löytyä päivärytmiä alun kaaoksen jälkeen, mutta muutamaa kuukautta myöhemmin oon jo kyllästynyt samaa rataa junnaaviin päiviin. Tutut rutiinit on tärkeitä lapselle ja sillä sitten psyykkaan itseäni.
      Onhan vauva ihana, myös meillä toivottu ja kovasti odotettu pakkaus, mutta joskus haluaisin puuhailla jotain omaa juttua päämäärättömästi ja haahuillen kelloon katsomatta. Ei tätä "aha, nyt on uniaika, nyt sosetta, nyt uutta vaippaa, nyt pihalle"rallia. Hoidan vauvaa paljon yksin, joten tämä ralli luonnollisesti kaatuu mun päälle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2022
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1557
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1458
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1437
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe