IV-Sedaatio kokemus

Tässä yksi kokemus

Ajattelin tänne tulla kertomaan kokemuksiani IV-sedaatiossa tapahtuneesta hammashoidosta jos vaikka jotakuta kiinnostaa sellainen toimenpide ja siihen meno.

Itse soittelin moneen paikkaan ja kyselin sedaation ja nukutuksen hintoja. Tämä kannattaa - hintaerot ovat ihan uskomattoman suuria! Sitten, kun sopiva paikka löytyi, varattiin tarkistusaika. Tämän jälkeen menin lähetteellä leukaröntgeniin (täytyy tehdä aina ennen tällaisia toimenpiteitä, esim. ennen hampaan poistoa). Sen jälkeen kuvat lähtivät hammaslääkärilleni ja hän teki kustannusarvion/arvion toimenpiteen kestosta. Eli kokonaisuudessaan pari kuukautta meni siitä, kun rupesin hintoja kyselemään, siihen, kun vihdoin pääsin hammaslääkäriin hoidettavaksi.

Jännitin aivan mielettömästi ennen toimenpidepäivää. Olin kuullut, että sedaation suositeltava kesto oli 2-3 tuntia - ja minulle oli varattu 5 tunnin aika! Pelkäsin, että sedaation aikana tuntisin kipua, huomaisin ajankulun (5 tuntia on pitkä aika) ja että ylipäätään olisin tajuissani. Nämä pelot osoittautuivat turhiksi.

Vihdoin koitti toimenpidepäivä. Mitään en ollut saanut syödä, enkä juoda puolestayöstä lähtien. Juttelin vastaanotolla hammaslääkärin kanssa ja hän antoi neuvoja hampaanpoiston jälkihoitoa koskien jne. Sitten saapui anestesialääkäri ja laitteli lääkkeet kuntoon. Minulle laitettiin sitten tippa käteen. Neulan laittaminen ei sattunut juuri ollenkaan, tuntui vain oudolta. Neulan laittamista ei kannata katsoa. Sitten lääkäri laittoi esilääkkeen ja happiviikset. Esilääkkeen laitosta kului noin 30-60sekuntia, kun sanoin: "Kylläpä tämä vaikuttaa nopeasti". Sen jälkeen muistan hatarasti, kuinka minua alettiin hoitaa ja kuinka jossain vaiheessa minulta otettiin hammas pois. Ajattelin vain: "Ei sattunut yhtään". Seuraava muistikuvani on, kun minulta kysyttiin, että tiedänkö mitä kello on. Oli kulunut melkein jo koko 5tuntia! Ilmeisesti olin nukkunut kovan kipulääkkeen vaikutuksesta, vaikka varsinaisesta anestesiasta ei ollutkaan kyse. Loppuhoidot minulle tehtiin jo ilman kipulääkitystä, jotta toimenpiteestä toipuminen voisi alkaa.

Heräämisestä meni noin 1.5 tuntia siihen, kun pääsin lähtemään hyvissä voimissa (tietysti hakija oli). En tiedä tosin olinko aivan koko 1.5tuntia ilman lääkkeitä, vai sainko suoneen vielä jotain heräämisen jälkeenkin. Sen jälkeen, kun tippa otettiin pois, olin ihan alle 30minuutissa jo lähtökunnossa. Todella paha olo oli toimenpiteen jälkeen, vaikka sain pahoinvointilääkkeen. Mitään en oksentanut, koska vatsassa ei mitään ollut. Kamala päänsärky oli myös. Mutta menin siitä kotiin, otin Burana 600mg ja nukuin tunnin. Sen jälkeen nousin hyvin voivana ja söinkin jotain.

Seuraavana päivänä ei ollut mitään hammaskipuja. Lääkäri oli varoitellut, että olo on kuin turpiin saaneella, mutta ei sattunut yhtään. Suupielet tosin olivat pahoilla haavoilla ja kurkku todella kipeä. Ilmeisesti kurkku kuivui, kun suu oli auki niin monta tuntia. Nyt toimenpiteestä on kulunut kaksi päivää ja kurkku on melkein terve. Suupieletkin ovat alkaneet jo parantua. Mitään kipuja ei ole hampaissa ollut. Rajua oksentelua oli viime yönä, vatsa ei vielä kestänyt kovaa särkylääkettä. Onneksi sain anestesialääkäriltä kotiin mukaan yhden pahoinvointitabletin. Kannattaa pyytää jos mahdollista.

Ja mitä minulle sitten tehtiin? Poistettiin 2 yläviisaudenhammasta, paikattiin moooonta reikää ja juurihoidettiin yksi hammas. Eli remontti oli melkoinen. Vielä täytyy käydä tasauttamassa hampaita, koska osa paikoista jäi liian korkeiksi. Sitähän ei täysin puudutettuna voi tuntea mikä hammas on sopiva ja mikä ei. Tässä siis huomio kaikille: Sedaatiossa tehdyn hammashoidon jälkeen täytyy vielä käydä jälkitarkastuksessa, jossa katsotaan juurikin, että hampaat "sopivat suuhun" ja kiillotetaan paikat jne.

Te, ketkä olette menossa sedaatiossa tapahtuvaan hammashoitoon, älkää turhia jännittäkö. Mitään ette toimenpiteen aikana tunne, ettekä jälkeenpäin juuri mitään siitä muista. Oli todella miellyttävää hoitoa! Ja jos pelkäätte jälkikipuja... No, minulle ei ole tullut mitään (koputan puuta). Pahinta koko hommassa oli se pahoinvointi ja päänsärky! Ja tietysti nyt täytyy huulia rasvailla ihan koko ajan. Eli siis tuntuu kuin minulla ei olisi edes hampaita hoidettu vaan revelty vaan huulia. Ja voin sanoa, että ei tosiaan kannata mennä anestesiahoitoon. Sedaatio on halvempi vaihtoehto, pienemmät jälkioireet ja itse ainakin nukuin sen aikana!

Tsemppiä teille muille hammaslääkärikammoisille. Jos joku haluaa voin laittaa oman hammaslääkärini nimen sähköpostilla ja myös oman anestesialääkärini nimen (hän todella osasi asiansa). Sähköpostiosoite vaan tänne.

7

2298

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • the_road

" Ilmeisesti olin nukkunut kovan kipulääkkeen vaikutuksesta, vaikka varsinaisesta anestesiasta ei ollutkaan kyse. "

Näinhän siinä yleensä käy! ;) Sen verran kovat aineet kyseessä. Vaikka vaikka "täys anestesiasta" ei ollutkaan kyse, niin sait toki muutakin, kuin vahvaa kipulääkettä. Eli voimakas rauhoittava lääke, kipulääke ja usein vielä lisäksi pahoinvointia estävää lääkettä suonen sisäisesti.

Kaikille ei tule tuota pahoinvointia IV-sedaation yhteydessä ollenkaan. Itselläni ei tule sedaatiossa, mutta yleisanestesian jälkeen tulee, niin paha olo, että oksentaa, vaikka ei ole mitään oksennettavaa vatsassa, eli pelkkää sappea yökkäilin.

• kiiiinnnnnnn

Hyvä kuulla! Mitä tuo sedaatio kustansi extraa? Juurihoidon jatkon teet kai ilman sedaatiota? Senhän pitäisi olla kivutonta.

• the_road

Noin 150-200€ / tunti. Toisilla on käytössä kiinteä tunti hinta, toisilla taas ensimmäinen tunti on kalliimpi ja seuraavat halvempia.

Juurihoidon jatkoihin kannattaa varmaan ainakin aluksi puuduttaa "varmuuden estämisen välttämiseksi", kun/jos pelkopotilaasta on kyse. ;) Sellaiseen ratkaisuun päädyimme ainakin oman hammaslääkärini kanssa, vaikka juurihoidon jatkaminen pitäisi kivutonta ollakin. Lopulliset paikat sitten laitettiin jo ilman puudutusta.

• potilas että lääkäri

mikäli pelkäät, etkä usko, että paikallispuudutus riittää, pyydä lääkäriäsi googlaamaan "sedaatiokurssi"

• Jostain tiedän vaan.

Suomalaiset hammaslääkärit eivät halua / osaa antaa ilokaasua, sillä saa tarpeeksi syvän sedaation ihan muutamassa minuutissa.

En ole sanomassa että amerikkalainen ilokaasukulttuuri olisi hyvä, todella monet ottavat ihan pikkupaikkauksiinkin.

Ilokaasun tehosta, 75/25% sekoituksella jatkuvasti hengitettynä tajunta on hyvin heikko tai olematon.

Uudet paina nappia jos tarvitset lisää sedaatiota ilokaasublanderit ovat käteviä, potilas ohjaa itse syvyyttä, jos taju lähtee liiaksi, loppuu napin painelu ja seosta kevennetään automaattisesti. Tietenkin on asetettu minimi annostus, jolla rajoitetaan liian nopeita tajunnan palaamisia.

• 32.

Auttaako ilokaasu oikeasti? Siis minä hengittelin sitä synnytyksessä, eikä se auttanut.

• Jostain tiedän vaan.

Komenttina:

Kyllä ilokaasu riittää.

Synnytyksessä ei kukaan vedä 75/25 seosta minuutteja. Eihän ole tarkoitus vetäistä itseään tajuttomaksi.

Maskista vedetyt henkoset jäävät pinnallisiksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      200
      4363
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      42
      2006
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      61
      1667
    4. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      133
      1353
    5. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      358
      1337
    6. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      93
      959
    7. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      26
      913
    8. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      889
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      170
      818
    10. Voiko vauva uskoa ?

Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      186
      696
    Aihe