Asuntoauton vuokraus?

Sami

Minkälaisessa hintahaarukassa liikkuu asuntoautojen vuokrat? Tarkoitus olisi vuokrata auto viikoksi tai kahdeksi heinä-elokuun vaihteessa.

50

84826

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • apua
      • suolaset hinnat

        Huh huh .. sen on pitkä rivi euroja ennenkuin saa vuokrattua. Ilmankos tutut ovat alkaneet puhua mukavia ja hiljaisesti tiedustelemaan että josko sais lainaan ... silloin kun et itse tarvitse...

        Mitä mieltä olette? Kannattaako lainata ?


      • Niin
        suolaset hinnat kirjoitti:

        Huh huh .. sen on pitkä rivi euroja ennenkuin saa vuokrattua. Ilmankos tutut ovat alkaneet puhua mukavia ja hiljaisesti tiedustelemaan että josko sais lainaan ... silloin kun et itse tarvitse...

        Mitä mieltä olette? Kannattaako lainata ?

        Yleensä hinnat taitaa olla noin 1000 mk/päivä eli 166 E/päivä ilman kilometrirajoitusta. Kuulostaa normaalilta kun ajattelee, että kilometrejä taisi sisältyä vain 1000. Jonka ajelee parissa päivässä.


      • suolaset hinnat
        Niin kirjoitti:

        Yleensä hinnat taitaa olla noin 1000 mk/päivä eli 166 E/päivä ilman kilometrirajoitusta. Kuulostaa normaalilta kun ajattelee, että kilometrejä taisi sisältyä vain 1000. Jonka ajelee parissa päivässä.

        Niin ... kun katsoo oman auton kustannuksia niin ne muodostuvat likikpitäen seuraavasti:
        -pakollinen liikennevakuutus ilman bonuksia n.600€/vuosi
        -täyskasko n.1000€ / vuosi (ilman bonuksia)
        -"autovero" dieselvero taisi olla 260€/vuosi
        -katsastus lienee jo 60€
        -sammutintarkastus
        -normaali huolto
        -renkaatkin maksavat sarja ainakin 700€ vanteet

        Auton arvon lasku on taas luku sinänsä.

        Eli tuossa pihan nurkassa seisova auto maksaa nopeasti 5€ pvä vaikka sillä ei ajaisi mitään.

        Sopia kysyy miksi pitää tuollaista autoa -vastaus: on oma vapaus lähteä kun haluaa ja "hauska maksaa".

        Mutta ei se sentäs maksa 166€:a "päivä". Mutta jostakin se pitää alkupääomakin hankkia - se on likipitäen yksiön hinta (tai kesämökin).

        Toisaalta autokin pitää joskun vaihtaa uuteen, joten jostakin pitää rahoitus tulla - siitä huolimatta en ajatellut "lainata" omaani; ei taida kampe lainassa "parantua".


      • Jesse Jeesiö
        suolaset hinnat kirjoitti:

        Niin ... kun katsoo oman auton kustannuksia niin ne muodostuvat likikpitäen seuraavasti:
        -pakollinen liikennevakuutus ilman bonuksia n.600€/vuosi
        -täyskasko n.1000€ / vuosi (ilman bonuksia)
        -"autovero" dieselvero taisi olla 260€/vuosi
        -katsastus lienee jo 60€
        -sammutintarkastus
        -normaali huolto
        -renkaatkin maksavat sarja ainakin 700€ vanteet

        Auton arvon lasku on taas luku sinänsä.

        Eli tuossa pihan nurkassa seisova auto maksaa nopeasti 5€ pvä vaikka sillä ei ajaisi mitään.

        Sopia kysyy miksi pitää tuollaista autoa -vastaus: on oma vapaus lähteä kun haluaa ja "hauska maksaa".

        Mutta ei se sentäs maksa 166€:a "päivä". Mutta jostakin se pitää alkupääomakin hankkia - se on likipitäen yksiön hinta (tai kesämökin).

        Toisaalta autokin pitää joskun vaihtaa uuteen, joten jostakin pitää rahoitus tulla - siitä huolimatta en ajatellut "lainata" omaani; ei taida kampe lainassa "parantua".

        Ei ollenkaan tyyristä, vertaappa vaikka hotelimajoitukseen. Nykyiset autot antavat parhaassa tapauksessa paremmat vuoteetkin kuin monessa hotelissa, hoteleissa saa asmaatikko pahimmassa tapauksessa kohtauksen, kaikenlaisten hajusteiden ja tupakansavun vaikutuksesta ja kaiken lisäksi hotelli on aina sielä missä ei sitä kaivata. Kohdallani on matkailuauton käyttökustanuksien laskeminen pelkää saivartelua, vaihtoehto majoituksen järjestämiseksi matkailuauto on hintansa väärti ja kaikenlisäksi kulkuväline ja harrastevälineiden säilytys ja kuljetusväline.


      • Sami
        suolaset hinnat kirjoitti:

        Huh huh .. sen on pitkä rivi euroja ennenkuin saa vuokrattua. Ilmankos tutut ovat alkaneet puhua mukavia ja hiljaisesti tiedustelemaan että josko sais lainaan ... silloin kun et itse tarvitse...

        Mitä mieltä olette? Kannattaako lainata ?

        Tutun kauppana voit pyytää vaikka puolet markkinahinnasta. Itse en lainaile edes peräkärryä ihan ilmaiseksi, kun niitä tarvitsioita on muuten koko ajan. Ostakoot oman, jos kerran kokoajan on käyttöä.


      • Sami
        Jesse Jeesiö kirjoitti:

        Ei ollenkaan tyyristä, vertaappa vaikka hotelimajoitukseen. Nykyiset autot antavat parhaassa tapauksessa paremmat vuoteetkin kuin monessa hotelissa, hoteleissa saa asmaatikko pahimmassa tapauksessa kohtauksen, kaikenlaisten hajusteiden ja tupakansavun vaikutuksesta ja kaiken lisäksi hotelli on aina sielä missä ei sitä kaivata. Kohdallani on matkailuauton käyttökustanuksien laskeminen pelkää saivartelua, vaihtoehto majoituksen järjestämiseksi matkailuauto on hintansa väärti ja kaikenlisäksi kulkuväline ja harrastevälineiden säilytys ja kuljetusväline.

        120€ saa aika hyvän hotellihuoneen yhdelle hengelle (840€/vko). Hotellihuoneeseen tosin sisältyy amupala ja siivous. Mutta jos verrataan koko perheen kuluja, jolle pitää tehdä sapuskaakin, niin auto alkaa olla hyvä vaihtoehto.


      • Jesse Jeesiö
        suolaset hinnat kirjoitti:

        Huh huh .. sen on pitkä rivi euroja ennenkuin saa vuokrattua. Ilmankos tutut ovat alkaneet puhua mukavia ja hiljaisesti tiedustelemaan että josko sais lainaan ... silloin kun et itse tarvitse...

        Mitä mieltä olette? Kannattaako lainata ?

        Älä ihmeessä lainaa, matkailuauto on mielestäsni henkilökohtainen kuten hamasharja ja parranajovälineetkin.


      • suolaset hinnat
        Sami kirjoitti:

        Tutun kauppana voit pyytää vaikka puolet markkinahinnasta. Itse en lainaile edes peräkärryä ihan ilmaiseksi, kun niitä tarvitsioita on muuten koko ajan. Ostakoot oman, jos kerran kokoajan on käyttöä.

        Kun hommasin oman auton, siitä oltiin kovasti kiinnostuneita tontin "aidan takaa". Huomasin pienoista pettymystä, kun pyyntöihin ilmoitin että en aio lainata autoa kenellekään.

        En sen takia että olisin "ylpeä" vaan mahdollisen tapahtuvan vahingon takia; kuinka sitten suu pannaan jos tulee lommo tai muuta vahinkoa. Tiedän että tuollaisen auton korjaaminen ; oli vika mikä hyvänsä; maksaa äkkiä 2000 € eikä siihen rahaan saa vielä muuta kuin "kosmetiikkaa".

        Eli jos pahaa jälkeä tulee, puhutaan nopeasti 10000€:sta. Siihen ei normaali vakuutus riitä -eikä sen varassa voi lainausvakuutusta tehdä -puhumattakaan siitä mitä sanoo se "kateellinen " joka tietää "tuon" saaneensa pöydän alta rahaa mutta ei siitä verottajalle puhu mitään.

        Peräkärry on ihan pikku juttu tässä yhteydessä -sitä olen hyville vastuuntuntoisille (muutamalle sellaiselle ) lainannut ihan ilmaiseksi - en edes kahvikupposta ole vaatinut. Yksi tuttu kylläkin maksoi perävalot kun meni ne rikki hänen kävellessään kärryn päälle: eikä se ollut auton koukussa kiinni. Eli kärry nousi ylös ja perävalot maahan -ja rikki.

        Siten - lainasi mitä vaan -niin aina on mahdollisuus että vahinko sattuu - ja matkailuauton ajaminen on ihan eri juttu kuin jonkun h-auton ajo. Samoin sen ulottuvuuksien tunteminen. Kun on ajanut muutaman kymmenen tuhatta km, niin sitten vasta voi sanoa että jollakin lailla asian hanskaa -jos on ajanut samalla yksilöllä.


      • suolaset hinnat
        Jesse Jeesiö kirjoitti:

        Älä ihmeessä lainaa, matkailuauto on mielestäsni henkilökohtainen kuten hamasharja ja parranajovälineetkin.

        kts otsikko "omistaminen aiheuttaa kateutta" . Kirjoitin sinne jo muutamia tuntoja joita on tullut vastaan.
        Pitää vaan "sulkea korvat" mutta jollakin lailla pitäisi olla suhteissa naapureidenkin kanssa. Lähellä ja vähän kauempaa...


      • Niin
        suolaset hinnat kirjoitti:

        kts otsikko "omistaminen aiheuttaa kateutta" . Kirjoitin sinne jo muutamia tuntoja joita on tullut vastaan.
        Pitää vaan "sulkea korvat" mutta jollakin lailla pitäisi olla suhteissa naapureidenkin kanssa. Lähellä ja vähän kauempaa...

        Jos omistaisit 50000 E:tä maksavan Mersun, niin lainaisitko sitä ? Paljonko ottaisit päivävuokraksi?


      • Yön-Yli
        Niin kirjoitti:

        Jos omistaisit 50000 E:tä maksavan Mersun, niin lainaisitko sitä ? Paljonko ottaisit päivävuokraksi?

        Niin paljon ettet, toiste tule kyselee.


      • Sekö
        suolaset hinnat kirjoitti:

        Niin ... kun katsoo oman auton kustannuksia niin ne muodostuvat likikpitäen seuraavasti:
        -pakollinen liikennevakuutus ilman bonuksia n.600€/vuosi
        -täyskasko n.1000€ / vuosi (ilman bonuksia)
        -"autovero" dieselvero taisi olla 260€/vuosi
        -katsastus lienee jo 60€
        -sammutintarkastus
        -normaali huolto
        -renkaatkin maksavat sarja ainakin 700€ vanteet

        Auton arvon lasku on taas luku sinänsä.

        Eli tuossa pihan nurkassa seisova auto maksaa nopeasti 5€ pvä vaikka sillä ei ajaisi mitään.

        Sopia kysyy miksi pitää tuollaista autoa -vastaus: on oma vapaus lähteä kun haluaa ja "hauska maksaa".

        Mutta ei se sentäs maksa 166€:a "päivä". Mutta jostakin se pitää alkupääomakin hankkia - se on likipitäen yksiön hinta (tai kesämökin).

        Toisaalta autokin pitää joskun vaihtaa uuteen, joten jostakin pitää rahoitus tulla - siitä huolimatta en ajatellut "lainata" omaani; ei taida kampe lainassa "parantua".

        Erikoinen matematiikka on laskea vuosikulut yhteen ja jakaa ne 365 päivällä. Kun kuitenkin lomakuukausia on yleensä 1.

        Lisäksi jos ajattelee että pitäisi vuokrata pelkästään kulujen hinnalla, niin kenen kannattaisi sitten hankkia autoja tai vaunuja. Ennemmin vuokraisin heti jostakin sille yhdelle lomakuukaudelle esim. 10 E/päivä= 300 E/kuukausi.


      • suolaset hinnat
        Niin kirjoitti:

        Jos omistaisit 50000 E:tä maksavan Mersun, niin lainaisitko sitä ? Paljonko ottaisit päivävuokraksi?

        Olet oikeassa - lainaaja voisi olla "pankinjohtaja", tms :)

        Mutta - tosissa kerrottuna - en tosiaan lainaisi omaani. Oli MB tai jokin muu - aivan sama. Itse siitä joutuu kuitenkin vastaamaan -ja sydän sykkyrässä pelätä tapahtumia.

        Jos "naapurisi" tai sukulaisesi ( =pahimmat ) on myös m-auton omistaja -niin hän ymmärtää ... mutta entä ne muut? Itse huomasin myös sellaisen tapauksen:
        jos olin jonnekin menossa ja sanoin että "tuuppa kyytiin"- lähdetään käymään siellä ja siellä, niin yllätyksekseni asia "ei sopinut ajankohta".

        Epäilen asiassa olleen ihan muuta takana.
        Mutta jos pistän konjakkipullon pöytään ja sanon että otappa tuosta niin kyllä maistuu ... ja sitä voi juoda jopa m-autossa. :)


      • suolaset hinnat
        Sekö kirjoitti:

        Erikoinen matematiikka on laskea vuosikulut yhteen ja jakaa ne 365 päivällä. Kun kuitenkin lomakuukausia on yleensä 1.

        Lisäksi jos ajattelee että pitäisi vuokrata pelkästään kulujen hinnalla, niin kenen kannattaisi sitten hankkia autoja tai vaunuja. Ennemmin vuokraisin heti jostakin sille yhdelle lomakuukaudelle esim. 10 E/päivä= 300 E/kuukausi.

        Olen aika monta kertaa tavannut tilanteen:
        ..."jaa kerroppa paljonko sitä polttoainetta kului niin maksan sen pois" ...

        Totta puhut -ei lainata kulujen hinnalla.


      • Sari
        suolaset hinnat kirjoitti:

        Olet oikeassa - lainaaja voisi olla "pankinjohtaja", tms :)

        Mutta - tosissa kerrottuna - en tosiaan lainaisi omaani. Oli MB tai jokin muu - aivan sama. Itse siitä joutuu kuitenkin vastaamaan -ja sydän sykkyrässä pelätä tapahtumia.

        Jos "naapurisi" tai sukulaisesi ( =pahimmat ) on myös m-auton omistaja -niin hän ymmärtää ... mutta entä ne muut? Itse huomasin myös sellaisen tapauksen:
        jos olin jonnekin menossa ja sanoin että "tuuppa kyytiin"- lähdetään käymään siellä ja siellä, niin yllätyksekseni asia "ei sopinut ajankohta".

        Epäilen asiassa olleen ihan muuta takana.
        Mutta jos pistän konjakkipullon pöytään ja sanon että otappa tuosta niin kyllä maistuu ... ja sitä voi juoda jopa m-autossa. :)

        Meidän perheessä m-auto on ostettu vain ja ainoastaan omaan käyttöön. Yhteisellä päätöksellä sitä ei lainata kenellekkään ja pahimpia "kadehtijoita" ovat juuri naapurit ja sukulaiset. Heille on aivan mahdotonta selittää ettemme lainaa sitä ja jokainen voi viettää lomansa niin kuin itse parhaaksi näkee.

        Meidän perhe on ajellut nykyisellä m-autolla 4 vuotta ja matkavuorokausia on kertynyt kohta 350. Joten katsomme sen todella edulliseksi matkailuksi, jos niitä vertaa esim. hotellien hintoihin. Ulkomaan matkoilla ruuanlaittomahdollisuus on aivan ehdoton, sillä yksi perhen jäsenistä joutuu noudattamaan erityiruokavaliota. Matkalle lähtiessä hän pakkaa jääkaapin täyteen ruokaa ja voi olla turvallisin mielin mukan pelkäämättä sairastumista.


      • suolaset hinnat
        Sari kirjoitti:

        Meidän perheessä m-auto on ostettu vain ja ainoastaan omaan käyttöön. Yhteisellä päätöksellä sitä ei lainata kenellekkään ja pahimpia "kadehtijoita" ovat juuri naapurit ja sukulaiset. Heille on aivan mahdotonta selittää ettemme lainaa sitä ja jokainen voi viettää lomansa niin kuin itse parhaaksi näkee.

        Meidän perhe on ajellut nykyisellä m-autolla 4 vuotta ja matkavuorokausia on kertynyt kohta 350. Joten katsomme sen todella edulliseksi matkailuksi, jos niitä vertaa esim. hotellien hintoihin. Ulkomaan matkoilla ruuanlaittomahdollisuus on aivan ehdoton, sillä yksi perhen jäsenistä joutuu noudattamaan erityiruokavaliota. Matkalle lähtiessä hän pakkaa jääkaapin täyteen ruokaa ja voi olla turvallisin mielin mukan pelkäämättä sairastumista.

        Hei.

        Puhut totta ,"veliseni". Valitettavasti m-autoa pidetään vielä niin staattuksena, että sen lähipiirin omistajaa saattavat jotkut katsoa "kieroon". Eräällä tuttavallani on m-auto. Mielenkiintoinen omistaja- leski ja oli tilapäisesti sairas jolloin pyysi minua ja kumppaniani mukaansa. Pieni pyyntö oli että minä ajaisin, koska hänelle se tuotti lievää vaikeutta. Toisaalta hän on sellainen kaveri, joka on hyvin sosiaalinen kun huomaan sen ansaitsevat ihmiset ympärillään. Samalla hän opasti caravaanarielämään. Ystävät ovat ystäviä.

        Niin sitä huruutettiin liki viikko - ja itse tein "kuulemma mukaan" kummallisen ratkaisu:
        Pidin täysin huolta auton "fyysisestä kunnosta" että myös sisäisestä. Eli auton käyttämät nesteet kustansin -ja olisin kustantanut lisääkin, mutta ei otettu vastaan. Lopuksi auto pestiin kunnolla; oli kuin "pakasta vedetty" vaikka olisin useamman vuoden ikäinen.

        Meillä ei ollut silloin vielä omaa m-autoa mutta minulla oli kokemusta isojen autojen hallinnasta.

        Omien sanojensa mukaan hän piti toimintaamme täydellisen luottamuksen ja ei-hyväksikäytön osoituksena; hän oli maksanut vakuutukset jne - ja me suoritimme muut.

        Kaveri oli aikeissa jopa myydä ko. auton minulle, mutta pidin sitä "tikkukaramellin viemisenä lapselta" eli sanoin että kun sinä tuosta tokenet niin milläs sinä sitten ajat? Ja niin kävi että kaveri parantui ja auto liikkuu yhä hänen allaan. Siispä me "kyytiläiset" hommasimme itsellemme ihkaoman m-auton. Kieltämättä kipinä matkailuun tuli tuon reissun siivittämänä.

        Sitten se ikävä puoli:
        Hän kertoi että ostaessaan aikoinaan ko. auton, alkoivat sukulaiset soitella - arvaat varmaan minkä takia. Sitä aikaisemmin ei ollut "kuulemma muilla ollut kiinnostusta häntä kohtaan kuin häthätää joulukortin verran". Mitkään perustelut lainauskieltäytymiselle eivät kuulemma mukaan olleet kelvanneet. Suhteet olivat tämän seurauksena edelleen vähentyneet.
        Kysyä sopii - häviääkö mitään vaikkei olisi sukul välisiä tekemisiä olisi enää yhtään? Ja mielenkiintoista on myös ajatus - mistä ne "muut tiesivät" ko. auton olemassaolosta? "EI ainakaan sen joulukortin kautta".
        Muistan vieläkin lämpimästi tuota kyseistä kesää, josta on jo kulunut "monta kuunkiertoa".


      • suolaset hinnat
        Sari kirjoitti:

        Meidän perheessä m-auto on ostettu vain ja ainoastaan omaan käyttöön. Yhteisellä päätöksellä sitä ei lainata kenellekkään ja pahimpia "kadehtijoita" ovat juuri naapurit ja sukulaiset. Heille on aivan mahdotonta selittää ettemme lainaa sitä ja jokainen voi viettää lomansa niin kuin itse parhaaksi näkee.

        Meidän perhe on ajellut nykyisellä m-autolla 4 vuotta ja matkavuorokausia on kertynyt kohta 350. Joten katsomme sen todella edulliseksi matkailuksi, jos niitä vertaa esim. hotellien hintoihin. Ulkomaan matkoilla ruuanlaittomahdollisuus on aivan ehdoton, sillä yksi perhen jäsenistä joutuu noudattamaan erityiruokavaliota. Matkalle lähtiessä hän pakkaa jääkaapin täyteen ruokaa ja voi olla turvallisin mielin mukan pelkäämättä sairastumista.

        Oletteko huomanneet että aika useasti m-auton kuljettajana on nainen. Pidän asiaa mielenkiintoisena ja hyvänä seikkana - se kertoneen että m-auto on hyvä ja "kevyt" ajettava.

        Nimimerkki "Sari" - voisin kuvitella että kuulut naiskuljettajien kastiin. Osaatko sanoa miten miehet suhtautuvat naiskuljettajiin - kuitenkin autot ovat isoja.


      • Sari
        suolaset hinnat kirjoitti:

        Oletteko huomanneet että aika useasti m-auton kuljettajana on nainen. Pidän asiaa mielenkiintoisena ja hyvänä seikkana - se kertoneen että m-auto on hyvä ja "kevyt" ajettava.

        Nimimerkki "Sari" - voisin kuvitella että kuulut naiskuljettajien kastiin. Osaatko sanoa miten miehet suhtautuvat naiskuljettajiin - kuitenkin autot ovat isoja.

        Olet oikeassa naiskuljettajahan minä olen ja vielä kaiken lisäksi erittäin pienikokoinen. Mitä tulee naiskuljettajien määrään, niin meitä on tänä päivänä jo melko paljon liikenteessä, sillä m-autoa on helpompi käsitellä kuin yhdistelmää.

        Siitä onko nainen ratissa hyvä vai huono on varmaan monia eri mielipiteitä, mutta muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta suhtautuminen on erittäin hyvää. Näitä ikäviä poikkeuksia ovat muutamat vanhoilla dieselautoilla liikkuvat iäkkäämmät miehet, jotka huomatessaan naisen ratissa yrittävät "vängällä" päästä ohi muusta liikenteestä välittämättä.

        Nykyiset m-autot ovat todella mukavia ajaa, niissä on hyvät ohjaustehosteet ja turbodiesel takaa ettei voima lopu kesken suuremmissakaan mäissä. Toista se oli ennen kun p-autolla vedettiin vaunua Pohjois-Norjan kiharaisilla teillä. Siltä ajalta on muuten monta hupaisaa muistoa kun meikäläinen pikkuruinen naisihminen huomattiin moisen yhdistelmän ratissa.

        Aurinkoista tulevaa kesää!


      • suolaset hinnat
        Sari kirjoitti:

        Olet oikeassa naiskuljettajahan minä olen ja vielä kaiken lisäksi erittäin pienikokoinen. Mitä tulee naiskuljettajien määrään, niin meitä on tänä päivänä jo melko paljon liikenteessä, sillä m-autoa on helpompi käsitellä kuin yhdistelmää.

        Siitä onko nainen ratissa hyvä vai huono on varmaan monia eri mielipiteitä, mutta muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta suhtautuminen on erittäin hyvää. Näitä ikäviä poikkeuksia ovat muutamat vanhoilla dieselautoilla liikkuvat iäkkäämmät miehet, jotka huomatessaan naisen ratissa yrittävät "vängällä" päästä ohi muusta liikenteestä välittämättä.

        Nykyiset m-autot ovat todella mukavia ajaa, niissä on hyvät ohjaustehosteet ja turbodiesel takaa ettei voima lopu kesken suuremmissakaan mäissä. Toista se oli ennen kun p-autolla vedettiin vaunua Pohjois-Norjan kiharaisilla teillä. Siltä ajalta on muuten monta hupaisaa muistoa kun meikäläinen pikkuruinen naisihminen huomattiin moisen yhdistelmän ratissa.

        Aurinkoista tulevaa kesää!

        On totta että m-auto on hyvä ajaa; siitä näkee hyvin muun liikenteen - ja opittaessa tunnistamaan auton ääriviivat, on meno "lystikästä". Siten kuljettavan "fyysinen koko" ei vaikuta suorittamiseen, vaan se mitä on päässä; oikeaa asennetta, reippautta ja tarvittaessa pientä näppäryyttä joissakin ajotilanteissa. Huollot sun muut - niissä on tekemistä meillä kaikilla - osa on syytä jättää ammattilaisten tehtäväksi.

        Olen joskun yrittänyt saada tuttuja ajamaan oma autoani siten että olen itse matkustajana - vaan ei ole oikein onnistunut. Eli aina reissuilla itse joudun ajamaan eikä opettelunhaluisia ole löytynyt - joku mies on saattanut lyhyen pätkän ajaa mutta ei kukaan naispuoleinen. Kuulemma pelkäävät "rikkoontumista". Toisaalta eivät edes halua harjoitella - kuulemma mukaan kyydissä oleminen on paras paikka :)

        Siten mikä m-auton ajamisen opettelussa on kynnyskysymys? Eikö silloin ole paras aika opetella, jos vieressä on opastaja, joka kertoo miten hommaa voisi tehdä. Vai pelottaako tuo joskun iso liikenne; rekkoja tulee vastaa "sata lasissa" ja pienet h-autot ohittelevat "puskurissa kiinni" -tyylillä. En ole sentäs vielä pyytänyt peruuttamaan ;)


      • Sari
        suolaset hinnat kirjoitti:

        On totta että m-auto on hyvä ajaa; siitä näkee hyvin muun liikenteen - ja opittaessa tunnistamaan auton ääriviivat, on meno "lystikästä". Siten kuljettavan "fyysinen koko" ei vaikuta suorittamiseen, vaan se mitä on päässä; oikeaa asennetta, reippautta ja tarvittaessa pientä näppäryyttä joissakin ajotilanteissa. Huollot sun muut - niissä on tekemistä meillä kaikilla - osa on syytä jättää ammattilaisten tehtäväksi.

        Olen joskun yrittänyt saada tuttuja ajamaan oma autoani siten että olen itse matkustajana - vaan ei ole oikein onnistunut. Eli aina reissuilla itse joudun ajamaan eikä opettelunhaluisia ole löytynyt - joku mies on saattanut lyhyen pätkän ajaa mutta ei kukaan naispuoleinen. Kuulemma pelkäävät "rikkoontumista". Toisaalta eivät edes halua harjoitella - kuulemma mukaan kyydissä oleminen on paras paikka :)

        Siten mikä m-auton ajamisen opettelussa on kynnyskysymys? Eikö silloin ole paras aika opetella, jos vieressä on opastaja, joka kertoo miten hommaa voisi tehdä. Vai pelottaako tuo joskun iso liikenne; rekkoja tulee vastaa "sata lasissa" ja pienet h-autot ohittelevat "puskurissa kiinni" -tyylillä. En ole sentäs vielä pyytänyt peruuttamaan ;)

        Olet tainnut opettaa aviopuolisosi ja kaverisi mukavuudenhaluisiksi olemalla aina kiltisti kuskina. Näin et pääse itse nauttimaan maisemista vaan aina on keskityttävä ajamiseen. Ehdota seuraavalla matkalla, että muut ajavat hiljaiseen aikaan hyvät, suorat tieosuudet ja itse ajat kaupungit yms. näin toiset oppivat pikkuhiljaa käsittelemään autoa ja saavat ajokokemusta.

        Ilman muuta paras opastaja/opettaja on kokenut kuljettaja, joka tietää ja tuntee ko. auton käyttäytymisen "oikut" läpikotaisin. Hän osaa neuvoa/varoitta juuri oikeassa tilanteessa mitä pitäisi tehdä, miten menetellä.... Suurin ongelma naiskuljettajien kohdalla näyttää olevan, ettemme me tahdo millään alistua oman- ja/tai avomiehen oppilaaksi. Tämä asenne pitää heittää ensimmäisenä "romukoppaan" ja lähteä rohkeasti kokeilemaan miltä ajaminen tuntuu. Itse voin sanoa, etten koskaan olisi voinut saada parempaa "opettajaa" kuin oma mieheni. Toinen hyvä pointti "omassa opettajassa" on, että hän on edelleen käytettävissä aina kun kaipaa neuvoja/opastusta tuolla liikenteen vilinässä.

        Täytyy myöntää, että joskus syyspimeällä tosiaan hirvittää nuo raskaanliikenteen rekat ja h-autot kun näkyvyys on oikein huono (räntä)sateen piiskatessa lasia. Näistäkin selviää kohtuullisen mukavasti sopimalla etukäteen aikataulun ja ajoreitin samoin kuin kuka ajaa minkä osuuden matkasta. Peruuttamisen harjoitteluun paras paikka on jonkin marketin P-paikka sunnuntaiaamuna.


      • ajokauhua jopa h-autolla
        Sari kirjoitti:

        Olet tainnut opettaa aviopuolisosi ja kaverisi mukavuudenhaluisiksi olemalla aina kiltisti kuskina. Näin et pääse itse nauttimaan maisemista vaan aina on keskityttävä ajamiseen. Ehdota seuraavalla matkalla, että muut ajavat hiljaiseen aikaan hyvät, suorat tieosuudet ja itse ajat kaupungit yms. näin toiset oppivat pikkuhiljaa käsittelemään autoa ja saavat ajokokemusta.

        Ilman muuta paras opastaja/opettaja on kokenut kuljettaja, joka tietää ja tuntee ko. auton käyttäytymisen "oikut" läpikotaisin. Hän osaa neuvoa/varoitta juuri oikeassa tilanteessa mitä pitäisi tehdä, miten menetellä.... Suurin ongelma naiskuljettajien kohdalla näyttää olevan, ettemme me tahdo millään alistua oman- ja/tai avomiehen oppilaaksi. Tämä asenne pitää heittää ensimmäisenä "romukoppaan" ja lähteä rohkeasti kokeilemaan miltä ajaminen tuntuu. Itse voin sanoa, etten koskaan olisi voinut saada parempaa "opettajaa" kuin oma mieheni. Toinen hyvä pointti "omassa opettajassa" on, että hän on edelleen käytettävissä aina kun kaipaa neuvoja/opastusta tuolla liikenteen vilinässä.

        Täytyy myöntää, että joskus syyspimeällä tosiaan hirvittää nuo raskaanliikenteen rekat ja h-autot kun näkyvyys on oikein huono (räntä)sateen piiskatessa lasia. Näistäkin selviää kohtuullisen mukavasti sopimalla etukäteen aikataulun ja ajoreitin samoin kuin kuka ajaa minkä osuuden matkasta. Peruuttamisen harjoitteluun paras paikka on jonkin marketin P-paikka sunnuntaiaamuna.

        .. 0-:)
        Niin olen tainnut tehdä .. opettanut liian hyvälle. Yritin saada "toisen osapuolen" ensin ajamaan h-autoa, mutta ei sitten millään. Eikä halua edes ajokorttia. Mutta on sitten niitä muita joilla ajokortti on; vaan eivät tohdi lähteä "rattiin". Omalla h-autolla kyllä ajelevat, mutta eivät isommalla. Eikä h-autollakaan moottoritienopeuksia. Eli aika "toivotonta" on -kait tässä on alistuttava kohtaloonsa -olen "ikuinen kuski".
        Pimeällä ajaminen on aina hieman arvoituksellista - siksi olen varustanut auton hyvillä lisävaloilla, joita kieltämättä myös käytän. Peruuttamisen osalta ( kuten tiedät pitkän auton pimeät kulmat) olen asentanut kattokaiteisiin sekä sivuille että taakse osoittavat halogeenivalaisimet. Ne saadaan toimintaan erillisestä kytkimestä ja ovat osoittautuneet tosi hyviksi. En voi ymmärtää miksi niitä ei ole alkuasennusmalleissa valmiina; ihan ihmeellinen puute. Sen jälkeen ei ole "marketin" saati muuallakaan pihalla ollut ongelmia nähdä takana ja sivulla olevia alueita. Eikä katsastuksessakaan ollut asiassa mitään moittimista.


      • suolaset hinnat
        ajokauhua jopa h-autolla kirjoitti:

        .. 0-:)
        Niin olen tainnut tehdä .. opettanut liian hyvälle. Yritin saada "toisen osapuolen" ensin ajamaan h-autoa, mutta ei sitten millään. Eikä halua edes ajokorttia. Mutta on sitten niitä muita joilla ajokortti on; vaan eivät tohdi lähteä "rattiin". Omalla h-autolla kyllä ajelevat, mutta eivät isommalla. Eikä h-autollakaan moottoritienopeuksia. Eli aika "toivotonta" on -kait tässä on alistuttava kohtaloonsa -olen "ikuinen kuski".
        Pimeällä ajaminen on aina hieman arvoituksellista - siksi olen varustanut auton hyvillä lisävaloilla, joita kieltämättä myös käytän. Peruuttamisen osalta ( kuten tiedät pitkän auton pimeät kulmat) olen asentanut kattokaiteisiin sekä sivuille että taakse osoittavat halogeenivalaisimet. Ne saadaan toimintaan erillisestä kytkimestä ja ovat osoittautuneet tosi hyviksi. En voi ymmärtää miksi niitä ei ole alkuasennusmalleissa valmiina; ihan ihmeellinen puute. Sen jälkeen ei ole "marketin" saati muuallakaan pihalla ollut ongelmia nähdä takana ja sivulla olevia alueita. Eikä katsastuksessakaan ollut asiassa mitään moittimista.

        meni väärinpäin nimimerkki ja otsikko edellisessä kirjoituksessani
        sorry...


      • miusta
        suolaset hinnat kirjoitti:

        Huh huh .. sen on pitkä rivi euroja ennenkuin saa vuokrattua. Ilmankos tutut ovat alkaneet puhua mukavia ja hiljaisesti tiedustelemaan että josko sais lainaan ... silloin kun et itse tarvitse...

        Mitä mieltä olette? Kannattaako lainata ?

        Itse olen vuokrannut aikojen saatossa viitenä kesänä autoa, ja taaskin otin vuokralle. Viime kesänä oli hinta 700 eskoa viikko, sis. 2500 km. Nyt sovin kahden viikon vuokrasta hintaan 1400 eskoa, sis. 5000 km. Kyseisellä vuokraajalla on puolen kymmentä menopeliä, ja eivät ole ikäloppuja. Jos olisin viikoksi vain ottanut olisi hinta ollut 750 eskoa, mut sain tukkualennusta kahdesta viikosta...Joten siihen verrattuna nuo hinnat kyllä vaikutti korkeilta.


      • vertaaja
        miusta kirjoitti:

        Itse olen vuokrannut aikojen saatossa viitenä kesänä autoa, ja taaskin otin vuokralle. Viime kesänä oli hinta 700 eskoa viikko, sis. 2500 km. Nyt sovin kahden viikon vuokrasta hintaan 1400 eskoa, sis. 5000 km. Kyseisellä vuokraajalla on puolen kymmentä menopeliä, ja eivät ole ikäloppuja. Jos olisin viikoksi vain ottanut olisi hinta ollut 750 eskoa, mut sain tukkualennusta kahdesta viikosta...Joten siihen verrattuna nuo hinnat kyllä vaikutti korkeilta.

        Vertailun vuoksi kerron oman matkailuauton vuosikulut on noin 8000 € Vuosi /ajettaessa noin 20000 km. Mukaan on laskettu pääomakulut (uuden auton hinta jaettuna 10) vakuutuksien poonukset 70%.


      • Verottaja
        miusta kirjoitti:

        Itse olen vuokrannut aikojen saatossa viitenä kesänä autoa, ja taaskin otin vuokralle. Viime kesänä oli hinta 700 eskoa viikko, sis. 2500 km. Nyt sovin kahden viikon vuokrasta hintaan 1400 eskoa, sis. 5000 km. Kyseisellä vuokraajalla on puolen kymmentä menopeliä, ja eivät ole ikäloppuja. Jos olisin viikoksi vain ottanut olisi hinta ollut 750 eskoa, mut sain tukkualennusta kahdesta viikosta...Joten siihen verrattuna nuo hinnat kyllä vaikutti korkeilta.

        Jos viikkovuokra on alle 500€, niin silloin on erittäin todennäköistä, että kyseinen yrittäjä ei maksa veroja kyseisestä hankkeesta lainkaan eli hän kiertää veroja.
        Me verottajana emme hyväksy moista lain rikkomista ja saatamme mätkästä oikein kunnolla kunhan ensin harkitsemme.


      • Liuhala
        Verottaja kirjoitti:

        Jos viikkovuokra on alle 500€, niin silloin on erittäin todennäköistä, että kyseinen yrittäjä ei maksa veroja kyseisestä hankkeesta lainkaan eli hän kiertää veroja.
        Me verottajana emme hyväksy moista lain rikkomista ja saatamme mätkästä oikein kunnolla kunhan ensin harkitsemme.

        Harkitse ja mätkäise,laatikossa on jo uusi osakeyhtiö.


      • mää vaan
        Niin kirjoitti:

        Yleensä hinnat taitaa olla noin 1000 mk/päivä eli 166 E/päivä ilman kilometrirajoitusta. Kuulostaa normaalilta kun ajattelee, että kilometrejä taisi sisältyä vain 1000. Jonka ajelee parissa päivässä.

        Olen vuokrannut kolmena vuonna asuntoautoa ja kaksi niistä liikkeestä jossa vuokra tuon 760 euroa viikko. Yksityiseltä vuokra oli 500 euroa.Kaasut ja kemikaalit sisälty hintaan. Kilometrejä sai tulla 1400 ja ylimeneviltä oli erillinen km korvaus.


      • jerppa-
        suolaset hinnat kirjoitti:

        Huh huh .. sen on pitkä rivi euroja ennenkuin saa vuokrattua. Ilmankos tutut ovat alkaneet puhua mukavia ja hiljaisesti tiedustelemaan että josko sais lainaan ... silloin kun et itse tarvitse...

        Mitä mieltä olette? Kannattaako lainata ?

        Monta saa tulla lain mukaan asuntoautoon? Riippuko se auton koosta?


      • suolaset hinnat
        jerppa- kirjoitti:

        Monta saa tulla lain mukaan asuntoautoon? Riippuko se auton koosta?

        Hei.
        Olipa palautunut vanhan ketjun asiat - vaan matkailu jatkuu yhä; ketju alkanut 2004 ja nyt on jo vuosi 2007.

        Rekisteriotteesta selviää autossa mukana oleva sallittava henkilömäärä.
        Nykyisissä autoissa se määrä on pudonnut, johtuen turvavöistä (pakollinen) ja ennen kaikkea autojen kasvaneesta painosta. Se maaginen 3500 kg täyttyy nopeasti kokonaispainona (henkilöauto kortilla ajettava) ja sen takia on henkilömäärä pudonnut nykyään jopa 3:een.
        Omaani menee 1 5 eli 6 hlö:ä ja vanhoihin 1990 luvun nis Hymereihin taisi olla rekisteotteessa jopa 1 7 hlö:ä.
        Nukkumapaikkoja voi olla enemmän kuin ns. matkustuspaikkoja; on se eräänlaisesti mielenkiintoista mistä ne nukkujat autoon tulevat jos ne eivät ole saaneet mukana liikkua :) Olisiko kyseessä ne "sukulaiset".

        Mukavaa jatkoa harrastukselle


      • 2008 alkaen
        jerppa- kirjoitti:

        Monta saa tulla lain mukaan asuntoautoon? Riippuko se auton koosta?

        Sain juuri itse tietää, että perinteinen 30% henkilömäärän sallittu tilapäinen ylitys takapenkillä poistuu ensi vuoden alusta.

        Eli jos henkilöauto on rekisteröity 1 4, kuten yleensä, ei siellä saa olla yhtään 5 enempää mukana.

        Jos matkailuauto on joskus rekisteröity vaikkapa 1 8 hengelle, vaikka siellä ei olisikaan turvavöitä kaikille, niin saa edelleen olla tuo 9 henkeä kyydissä ajon aikana. Sillä taas ei ole mitään tekemistä petipaikkojen kanssa.

        Toisaalta juuri kantavuus ja turvavyövaatimukset saattavat tulla vastaan siinä, montako henkilöä nykyisin saa rekisteröityä matkustajiksi. Itsellä vanha Ducato/LMC jossa 1 5, ja kaikille vyöt. Penkkejä olisi 1 7, mutta kokonaispaino tulee vastaan.

        Vöistä vielä, kaikilla selkä tai naama menosuuntaan istuvilla pitää olla väh lantiovyöt (taitaa olla 100km/h autoissa kolmipistevyöt, en ole varma), mutta poski menosuuntaan istuvilla ei tarvita lainkaan vöitä. Aika outoa, mutta totta.


      • kylläkin...
        suolaset hinnat kirjoitti:

        Kun hommasin oman auton, siitä oltiin kovasti kiinnostuneita tontin "aidan takaa". Huomasin pienoista pettymystä, kun pyyntöihin ilmoitin että en aio lainata autoa kenellekään.

        En sen takia että olisin "ylpeä" vaan mahdollisen tapahtuvan vahingon takia; kuinka sitten suu pannaan jos tulee lommo tai muuta vahinkoa. Tiedän että tuollaisen auton korjaaminen ; oli vika mikä hyvänsä; maksaa äkkiä 2000 € eikä siihen rahaan saa vielä muuta kuin "kosmetiikkaa".

        Eli jos pahaa jälkeä tulee, puhutaan nopeasti 10000€:sta. Siihen ei normaali vakuutus riitä -eikä sen varassa voi lainausvakuutusta tehdä -puhumattakaan siitä mitä sanoo se "kateellinen " joka tietää "tuon" saaneensa pöydän alta rahaa mutta ei siitä verottajalle puhu mitään.

        Peräkärry on ihan pikku juttu tässä yhteydessä -sitä olen hyville vastuuntuntoisille (muutamalle sellaiselle ) lainannut ihan ilmaiseksi - en edes kahvikupposta ole vaatinut. Yksi tuttu kylläkin maksoi perävalot kun meni ne rikki hänen kävellessään kärryn päälle: eikä se ollut auton koukussa kiinni. Eli kärry nousi ylös ja perävalot maahan -ja rikki.

        Siten - lainasi mitä vaan -niin aina on mahdollisuus että vahinko sattuu - ja matkailuauton ajaminen on ihan eri juttu kuin jonkun h-auton ajo. Samoin sen ulottuvuuksien tunteminen. Kun on ajanut muutaman kymmenen tuhatta km, niin sitten vasta voi sanoa että jollakin lailla asian hanskaa -jos on ajanut samalla yksilöllä.

        lainannut joka vuosi omaani asiansa osaaville ja veloittanut käyvän hinnan. Kop kop puuta koputtaen jatkan lainaamista edelleen.


      • N
        suolaset hinnat kirjoitti:

        Oletteko huomanneet että aika useasti m-auton kuljettajana on nainen. Pidän asiaa mielenkiintoisena ja hyvänä seikkana - se kertoneen että m-auto on hyvä ja "kevyt" ajettava.

        Nimimerkki "Sari" - voisin kuvitella että kuulut naiskuljettajien kastiin. Osaatko sanoa miten miehet suhtautuvat naiskuljettajiin - kuitenkin autot ovat isoja.

        kaikki naiset ei aja huonosti.


    • muailimoo

      Nooh se on noin 750-850 egeä/vko kesäloma-aikaan.Yksi kaasuplo huussikempparit kuuluu asiaan.Auto pitää palauttaa siivottuna,pestynä ja ilman lommoja kyljissä.JOs kolaroit niin korjautat.

    • vuokraaja-välittäjä-myyjä

      Niin. Itse matkailuautoja vuokraavana en itse voi pitää kovin kiskurihintana vaikka 800e/viikko. Ekanaki vakuutukset. jatkuva pelko siitä että mikä kulma kasassa se auto tulee takaisin euroopan turneelta. jatkuvasti saa auto olla huollossa, joko kytkin on poltettu loppuun kun ei olla totuttu ajamaan painavalla autolla. vaihteet on kovilla, ei ole eka tai toka kerta kun vaihdelaatikko vaihdettu, se ei sitten ookka mitään ilmasta lystiä. Mutta joo, kyllähän tämä kannattaa jos autoon ei ole pistetty lainarahaa kovin paljoa ja eihän sen auton hinta tipahda parissa vuodessa nollaan, eli rahaa saa takaisin kun vaihtaa. Lisäksi että aina on mahdollisuus että se auto pettää matkan päällä, toistaiseksi on kerran tapahtunut niin ja vastuullinen autovuokraaja maksaa hotellikulut ainakin puoliksi asiakkaalle. Siinä meneekin sitten herkästi saatu voitto. Tietysti tavallista tiheemmällä huoltovälillä voi riskit minimoida, mutta mitä enemmän auto huoltamolla sen enemmän euroja juoksee pois kirstusta. Sitten ne kameran ottamat ylinopeussakot, niitä tippuu kuukausittain varsinkin kesäkaudella. Uskomatonta mutta niidenkin kanssa saa tapella kun asiakas ei suostu maksamaan. Tähän olenkin löytänyt ratkaisun, automaattinen ajopäiväkirja! Eli GPS palikka piilotettu autoon joka tallettaa automaattisesti ajonopeuden ja tiedät missä ajetaan (mukana myös kameraohjelmisto) eli kertoo onko sitä ylinopeutta ajettu vai ei. Tolla olen kyllä saanut ne viimeisimmätkin kusipäät maksamaan sakkonsa. Lisäksi jos auto varastetaan niin tosi kätevä kertoa poliisille paikan missä auto sijaitsee. Sitten sekin tuntuu aivan uskomattomalta että siellä autossa tupakoidaan, no tämä ei sinänsä ole ongelma koska otsonointi on keksitty, ei sekään ilmaista ole mutta rahat tähän otetaan tupakoitsijalta.

      Mutta joo. Kyllähän tästä sirkuksesta voitolle jää, ei tässä bisneksessä muuten mitään järkeä olisi. Tosin ei tätä voi kuvitella päätyöksi, ei tällä elä. Ja tosiaan kovin paljoa ei kannata lainarahaa pistää uuteen matkailuautoon.

    • asuntoauto vuokraus
    • eeeeffff

      Kirjoitat vaan googleen matkailuautovuokraus niin tulee autovuokraamoita. Ekalla ja toisella sivuilla ovat luotetuimmat. Hinta heittelee 700-1100e välillä. Tosin itse jättäisin noin 700e vehkeet väliin. Kyllä uusi kunnon auto maksaa viikolta sen 900e - 1100e

      • Legot

        ite vuokrattiin Tanskan reissulle tuolta. Uudehko siisti auto. Homma toimi ihan hyvin. Maksoin 950 eur heinäkuussa. Hintaan kuulu vielä pihapöytä ja tuolit, navit ja paperikartat ja leirintäopaskirjat.


      • Tane 8
        Legot kirjoitti:

        ite vuokrattiin Tanskan reissulle tuolta. Uudehko siisti auto. Homma toimi ihan hyvin. Maksoin 950 eur heinäkuussa. Hintaan kuulu vielä pihapöytä ja tuolit, navit ja paperikartat ja leirintäopaskirjat.

        Oliko hinnassa mukana vielä kuormalavat ,viinilasit ja pöytäliina pihapöytään


    • pevaro

      moro minulla on asuntoauto rek 6 isoin markkinoilla ja olisi vapaana viikko vuokra on siinä 1500e ja 2000e väliin..soita 0505719053

    • Asuntoauto vuokralle

      Tarvitseeko joku matkailuautoa vuokralle? Meillä olisi 6 rekisteröity ja 6 matkustajapaikalle vaunua vuokrattavaksi luotettaville asiakkaille. Hinta sesongin mukaan. Yhteys [email protected].

    • vuokraaja_vm86_

      Kerrompahan nyt oman näkemyksen näin ex-matkailuauton omistajan näkökulmasta. Itselläni oli 6 hengen matkailuauto vuokralla 3 vuotta. Hommasta jäi melko neutraali maku suuhun. Eli kesäkuun puolesta välistä elokuun puoleen väliin oli auto vuokrattuna joka vuosi, eli siltä osin kesäkysyntä on varmaa. Mutta sitten se riski. Auton vuokraajat olivat kohdallani aina asiallisia ja perheellisiä ja auto palautui aina kutakuinkin ehjänä takaisin. Eli käytössä nyt hajonnut joskus jotakin pientä joka ei haitannut auton vuokraamista samantien eteenpäin pesun ja perus siistimisen jälkeen. Eli auto palautui minulle maanantaina klo. 11.00 ja lähti eteenpäin 16.00. Tuo oli sinänsä ihan ok aika, eli jos ilmeni jotakin yllättävää niin oli jonkin verran aikaa fixata, mutta kyllä siinä noin muuten mentiin melko kintaalla. Itselläni oli se onni ettei auto joutunut mihinkään suurempaan kolariin, kerran norjassa auto pakitettiin tanskalaista henkilöautoa päin, mutta ei siinäkään isompaa.

      Sinänsä auto on kovassa käytössä ja kilometrejä kertyy koska autolla ajetaan käytännössä viikottain lappiin ja takaisin. Tässä myös on se etu että susirajan yläpuolella on liikenteen osalta melko hiljaista joka pienentää kolaroinnin riskiä. Mutta on siinä aina riski olemassa ja se yksikin kolari tuhoaa koko kauden tulot. Eli riskillä siinä aina mennään, mutta jos uskallusta riittää niin ihan ok tulot saa. Kyllä siinä menetti unitunteja monesti kun mietti tuota auto ja stressasi siitä että tuleeko ehjänä takaisin, vai tuleeko ollenkaan. Ihmisistä kun ei pysty päättelemään ulkonäön perusteella että onko varas vai ei. Varsinkin jos käytös on todella kohteliasta niin kannattaa lyödä pieni varoitusvalo päälle.

      Itselläni oli vuokraushinta 900e/vk ja vuodessa siitä sai n. 7000e ne tuli sen 2kk ajalta. Vaikka auton myin pois melko halvalla niin kyllä siitä 3vuodesta jäi voittoa ihan kivasti. Auton vuokraaminen perheellisille on melko varmaa, eli ei siellä silloin kännätä ja rellestetä. Mutta jos uskaltaa ottaa riskin niin hommahan on sinänsä todella järkevää. Eli raha tekee töitä sinulle, etkä sinä tee töitä rahasta. Eli auto tekee työtä sinulle ja sinä keräät rahat päältä. Yritysideanahan tuo on suorastaan nerokas, vastassa taas painaa todella lyhyt sesonki. Tätä toki voi yrittää pidentää ulkomaalaisilla, eritoten saksalaisille ja venäläisille turisteilla. Toki jos sanotaan suoraan niin ulkomaalaiset turstit etsivät kovaa laatua ja rahalla ei niin väliä, varsinkin venäläiset. Eli auton pitää sitten olla premium tasoa, jota minun autoni ei ollut. Tämä premium sitten taas ei sovellu suomalaiselle perheelle hinnan vuoksi. Ja on siinä aina lisäriski vuokrata auto ulkomaalaiselle.

      Lisäksi vuokraajalla pitää olla jonkinlainen näkemys ja kokemus mikä on yleisin osa mikä autosta hajoaa ja näitä osia pitäisi olla varastossa, eli rahaa menee ns. turhien osien ostoon, jotka ylijäädessään ovat rahan roskiin heittämistä. Koska aikaa ei ole lähteä ostaa osia kun auto on sen 5tuntia viikossa omistajallaan. Mutta kuuluu bisnekseen. Ei tuota kokemusta nuori yrittäjä saa kuin yrittämällä, että sinänsä sitä ei kannata pelätä.

      En minä sano ettenkö jossakin elämäni vaiheessa lähtisi taas mukaan vuokrausbisnekseen. Se että oma pääoma tekee töitä rahasta ja itse ei tee on eräs tie taloudelliseen menestykseen. Toti tätä varakkuutta ei nyt tietenkään yhdellä autolla saa koska tilanne on todella haavoittuvainen esim. juuri kolarin sattuessa yms. Mutta siitä vaan jos on valmis ottamaan luettelemani riskit. Auton vuokraajat olivat kautta linjan asiallisia eikä kohdalleni osunut yhtäkään huonoa vuokraajaa. Tätäkin on tosin pakko ihmetellä. Toki pientä välistä vetoa ja kotiinpäinvetoa oli molempien osapuolten välissä havaittavissa, mutta kuuluu bisnekseen.

    • Never4Me

      En tiedä kuuluuko mielipiteeni tälle palstalle, mutta ylipäänsä mitä järkeä on vuokrata matka-auto tai vastaavasti omistaa sellainen. Ihan vain oma mielipiteeni on, että matkalta pitää saada juuri KAIKKEA MUUTA kuin se mitä matka-autoilu tarjoaa. Ymmärrän kyllä, että pyörillä pääsee kivasti (tosin vain teitä pitkin) ja kaikki erilaisuus mitä matkalla voi saada puuttuu kun vuokraat matka-auton. Eli matka-autossa voi asustella vaikka omalla pihallaan...

      • Kaikkeakokeillut

        Monessa asiassa olet ihan oikeassa, ei tosiankaan ole mitään järkevää syytä omistaa tai vuokrata matkailuautoa, sillä sellaisenhan voi tarvittaessa aina lainata naapureilta, tuttavilta tai sukulaisita, eikä maksa mitään.
        Tuo juuri KAIKKEA MUUTA vaatisi kyllä hieman tarkennusta, mitähän se sellainen erilaisuus mahtaisi olla? Istumista lentokoneessa vuorokausisotalla näkemättä matkan aikana mitään?
        Taas tuossa asustelussa olet oikeilla jäljillä, matkailuautossa voi tosiaankin asustella vaikka omassa pihassaan, ja jos siihen kyllästyy ja mieli tekee muualle, niin ainahan voi vaihtaa maisemaa oman halunsa ja aikataulunsa mukaan.


    • Joksuvastaa

      Kyllä rumatikkikaara on suvella suositumpi kuin lämmittäjällä varustettu kaara

    • Alivu_kralainen

      Kysyin joutuuko puhalluspelistä enemmän maksamaan?

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5066
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3327
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1472
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      908
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe