Sinulle, jonka puoliso on ollut uskoton

lisää käsittelyä

Ja toiselle osapuolelle myös, koko teksti osoitteessa:
http://www.vaestoliitto.fi/parisuhde/tietoa_parisuhteesta/parisuhteen_kriisit/uskottomuus/puoliso_uskoton/

Sinulle, jonka puoliso on ollut uskoton

Uskottomuuden paljastuminen on ehkä tullut sinulle täytenä yllätyksenä tai sinulla on saattanut olla epäilyksiä jo aiemmin. On niin tai näin, asian paljastuminen on useimmille valtava shokki. Se voi olla niin valtava, ettet heti pysty ottamaan sitä vastaan, vaan menet turraksi, eikä mikään tunnu miltään. Vähitellen mielesi suostuu pala palalta käsittelemään asiaa. Kun saat yhteyden tunteisiisi, voit edetä asian selvittelyssä.

Toisaalta voit kuulua niihin, joille paljastuminen räjäyttää heti tajunnan. Tunnet raivoa, vihaa, epätoivoa ja surua. Tietyissä rajoissa omien tunteiden ilmaisu toiselle on hyödyllistä, mutta tunteesi voivat olla myös niin vahvoja, ettet pysty hallitsemaan niitä. Vaikka nämä tunteet ovat normaaleja, et saa purkaa niitä hallitsemattomasti.

Jos et pysty omin voimin hillitsemään itseäsi, vaan vaarannat lapsesi, itsesi tai puolisosi, sinun on saatava apua. Ota yhteyttä luotettuun ystävään, sukulaiseen tai ammattiapuun saadaksesi apua tunteidesi kanssa.
Syntyy tarve tietää kaikki

Alkuvaiheessa on tavallista valtava kaiken tietämisen tarve. Haluat saada tietää heti kaiken yksityiskohtia myöten. Tämä on normaali tarve. Mielesi saattaa askarrella melkein kaiken valveillaoloajan vain tämän asian parissa.

Sinun voi olla vaikea nukahtaa tai kun tulet yöllä pintauneen, asia ponnahtaa mieleesi, etkä saa enää unta. Työhön paneutumisesi ja lastenhoitokykysi saattavat vakavasti häiriintyä. Et tahdo pystyä antamaan hetkenkään rauhaa puolisollesi, vaan haluat tietää lisää tapahtuneesta, uudestaan ja uudestaan.

Tietämisen tarpeesi voi olla niin pakottavaa, että haluat käyttää siihen kaiken ajan, yötkin. Vaadit puolisoasi keskustelemaan ja vastaamaan kysymyksiisi pikkutunneille. Vaikka tämä tarpeesi onkin normaali, sinun on pidettävä huolta jaksamisestasi ja annettava myös puolisosi levätä välillä. Tämän asian selvittäminen tulee viemään aikaa, etkä hyödy mitään siitä, että sinä ja puolisosi väsytte perusteellisesti. Umpiväsyneenä asiat vaikuttavat vieläkin pahemmilta ja toivottomammilta. Väsynyt ihminen ei myöskään ole parhaimmillaan selvittämään vaikeita asioita, jollainen tämä on. Jos et saa levätyksi tai nukutuksi juuri lainkaan, käänny nopeasti lääkärin puoleen. Voit hyötyä tilapäisestä rauhoittavasta lääkityksestä tai unilääkityksestä, jollaisia moni tässä vaiheessa käyttää.
Pidä huolta omasta ja lastesi hyvinvoinnista

Jos sinun on tässä tilanteessa ylivoimaisen vaikea hoitaa työtäsi, hae lyhytaikaista sairaslomaa. Ellet kykene hoitamaan lapsiasi, pyydä apua läheisiltäsi tai kunnan sosiaalitoimesta.

Pyri suojaamaan lapsiasi asialta tässä vaiheessa parhaasi mukaan. Tässä sekaisessa vaiheessa lasten rasittaminen on kohtuutonta. Asiasta ehtii puhua lasten kanssa myöhemminkin, jos se on tarpeen. Jos lapset ovat kuulleet asiasta tai riitelyänne, sano, että teillä aikuisilla on erimielisyyksiä, joita yritätte nyt keskenänne selvitellä. Kerro, että vanhemmat yrittävät parhaansa ja että lapsille kerrotaan sitten, jos tai kun asiat koskettavat heitä.

Jos olet kyennyt huolehtimaan levostasi ja jaksamisestasi, olosi voi jonkin ajan, muutaman viikon tai kuukauden, kuluttua vähän helpottua. Mielialasi ei ole enää, ainakaan koko aikaa, niin äärimmäisen paha kuin aivan alussa. Tämä helpottuminen voi pahasti viivästyä, tai jopa täysin estyä, jos puoliso ei ole selkeästi lopettanut toista suhdettaan. Niin kauan kuin toinen suhde on olemassa, mikään asian selvittelyssä ei etene.

Puolisosi on kyettävä ratkaisemaan, kumman kanssa hän aikoo jatkaa tai ainakin katkaisemaan toistaiseksi välinsä, tarkoittaen kaikkea yhteydenpitoa, myös puheluita, tekstiviestejä, kirjeitä ja sähköposteja, kolmanteen pyörään. Tämä mahdollistaa sen, että te kaksi voisitte selvitellä, pystyttekö jatkamaan suhdettanne tämän jälkeen. Jos puolisosi ei itse tai yhteisten keskustelujennekaan jälkeen kykene päättämään tai saa katkaistuksi yhteydenpitoaan kolmanteen osapuoleen, hänen on syytä kääntyä ammattiavun puoleen voidakseen selvittää asiaa itselleen. Tue omalta osaltasi tätä, koska sinullekin on hyöytä siitä, että voitte edetä asiassa.

Teillä on hyvin todennäköisesti ollut alusta alkaen sellainen asetelma, että sinä painat päälle asian selvittämiseksi ja puolisosi pyrkii pitämään asian käsittelyn niin lyhyenä ja harvoin esiin nousevana kuin mahdollista. Tämä on hyvin yleinen ja normaali asetelma.

Jatkuu....

8

836

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rva50v

Paljon helpompaa olis vaan antaa neuvo, että toista ihmistä ei voi omistaa eikä hallita. Hyväksy se.

• psoei

onpa yksioikoista! no mitäpä jätetyiltä, katkerilta kakkosilta voi muuta odottaakaan.

• universaalia
        psoei kirjoitti:

onpa yksioikoista! no mitäpä jätetyiltä, katkerilta kakkosilta voi muuta odottaakaan.

Aika samalla tavalla nähtävästi monen muunkin mieli juoksee kuin minun. Eli löysin kyllä itseni tekstistä.

Tosin jokainen tapaus on erilainen. Minulla oli se "onni", että sivusuhde oli mieheni aloitteesta lopetettu. Edellisenä päivänä, mutta kuitenkin. Ja mies kertoi kaikesta itse. Epäillä en ollut osannut missään vaiheessa.

Mutta kyllä meni elämä sekaisin. Ei vain minulta, vaan myös lapsilta. Koko perhe joutuu kyllä kriisiin uskottomuuden tultua julki. Siitä ei pääse mihinkään, vaikka olisi kuinka hyvä äiti tai isä. On naurettaavaa kuvitella, että lapset eivät näkisi, kuulisi tai kokisi outoa tunneilmastoa perheessä. Siksi me päätimme kertoa lapsille heille sopivan "version" tapahtumista. Vanhempi kyllä varmaan osasi jo tajuta asian todellisen laidan, mutta uskon, että se, että emme hokeneet "kaikki on hyvin, ei ole mitään" ja jättäneet lapsia yksin ihmettelemään mitä tapahtuu, oli parempi vaihtoehto. Ajattelimme, että oppivat ainakin sen, että jos/kun elämässä tulee vastaan vaikeuksia niin niistä voi selvitä.

Nyt on meillä asiat hyvin ja lapset täyspäisiä eivätkä ainakaan vielä vaikuta häiriintyneiltä. Mutta kyllä he kärsivät silloin tilanteesta.

Avoimuus, rehellisyys ja asioiden selvittely koskee myös lapsia, toki huomioiden tiukasti sen, että he ovat lapsia ja heillä on lapsen käsityskyky. Heidän tasollaan ja kyvyillään on toimittava.

Itse ajauduin alkukuukausina juuri siihen kierteeseen, että pikkutunneilla tinkasin ja vänkäsin yksityiskohtia. Aina lisää ja tarkempia tietoja. Vasta ajan kanssa tajusin, että se kaikki oli aivan turhaa, ei auttanut mitään, ei vähentänyt tuskaa. Vei vain aikaa meiltä kahdelta, ja uuden parisuhteen rakentamiselta. Vasta kun osasin luopua siitä ja päätin, että enempää ja muuta en halua eikä tarvitse tietää, niin oma mielikin alkoi hieman rauhoittua. Kun keskittyi meihin kahteen ja meidän kahden suhteeseen, niin päivä päivältä sivusuhde alkoi saada yhä pienempiä mittasuhteita.

Ei se suhde silti kadonnut kokonaan, eikä tule katoamaan. Ei sitä unohda koskaan. Jonnekin sisälleni jäi leima "petetty". Sen kanssa olen kuitenkin oppinut pikkuhiljaa tulemaan toimeen. Samoin kuin mieheni oman "pettäjä" leimansa kanssa. Muut eivät niitä leimoja näe, mutta itse tiedämme ja tunnemme niiden olemassaolon. Ne olisivat meissä siitä huolimatta, vaikka olisimme eronneet.

Ihmisellä on kuitenkin tahtoessaan kyky selvitä, korjata ja jatkaa elämäänsä. Kukin tekee sen tavallaan. Minä valitsin näin.

• 50vrva
        universaalia kirjoitti:

Aika samalla tavalla nähtävästi monen muunkin mieli juoksee kuin minun. Eli löysin kyllä itseni tekstistä.

Tosin jokainen tapaus on erilainen. Minulla oli se "onni", että sivusuhde oli mieheni aloitteesta lopetettu. Edellisenä päivänä, mutta kuitenkin. Ja mies kertoi kaikesta itse. Epäillä en ollut osannut missään vaiheessa.

Mutta kyllä meni elämä sekaisin. Ei vain minulta, vaan myös lapsilta. Koko perhe joutuu kyllä kriisiin uskottomuuden tultua julki. Siitä ei pääse mihinkään, vaikka olisi kuinka hyvä äiti tai isä. On naurettaavaa kuvitella, että lapset eivät näkisi, kuulisi tai kokisi outoa tunneilmastoa perheessä. Siksi me päätimme kertoa lapsille heille sopivan "version" tapahtumista. Vanhempi kyllä varmaan osasi jo tajuta asian todellisen laidan, mutta uskon, että se, että emme hokeneet "kaikki on hyvin, ei ole mitään" ja jättäneet lapsia yksin ihmettelemään mitä tapahtuu, oli parempi vaihtoehto. Ajattelimme, että oppivat ainakin sen, että jos/kun elämässä tulee vastaan vaikeuksia niin niistä voi selvitä.

Nyt on meillä asiat hyvin ja lapset täyspäisiä eivätkä ainakaan vielä vaikuta häiriintyneiltä. Mutta kyllä he kärsivät silloin tilanteesta.

Avoimuus, rehellisyys ja asioiden selvittely koskee myös lapsia, toki huomioiden tiukasti sen, että he ovat lapsia ja heillä on lapsen käsityskyky. Heidän tasollaan ja kyvyillään on toimittava.

Itse ajauduin alkukuukausina juuri siihen kierteeseen, että pikkutunneilla tinkasin ja vänkäsin yksityiskohtia. Aina lisää ja tarkempia tietoja. Vasta ajan kanssa tajusin, että se kaikki oli aivan turhaa, ei auttanut mitään, ei vähentänyt tuskaa. Vei vain aikaa meiltä kahdelta, ja uuden parisuhteen rakentamiselta. Vasta kun osasin luopua siitä ja päätin, että enempää ja muuta en halua eikä tarvitse tietää, niin oma mielikin alkoi hieman rauhoittua. Kun keskittyi meihin kahteen ja meidän kahden suhteeseen, niin päivä päivältä sivusuhde alkoi saada yhä pienempiä mittasuhteita.

Ei se suhde silti kadonnut kokonaan, eikä tule katoamaan. Ei sitä unohda koskaan. Jonnekin sisälleni jäi leima "petetty". Sen kanssa olen kuitenkin oppinut pikkuhiljaa tulemaan toimeen. Samoin kuin mieheni oman "pettäjä" leimansa kanssa. Muut eivät niitä leimoja näe, mutta itse tiedämme ja tunnemme niiden olemassaolon. Ne olisivat meissä siitä huolimatta, vaikka olisimme eronneet.

Ihmisellä on kuitenkin tahtoessaan kyky selvitä, korjata ja jatkaa elämäänsä. Kukin tekee sen tavallaan. Minä valitsin näin.

Summa summarum -- opit siis, ettet voi omistaa tai hallita miestäsi. Simple as that. :)

• MarvinM
        50vrva kirjoitti:

Summa summarum -- opit siis, ettet voi omistaa tai hallita miestäsi. Simple as that. :)

Ei uskollisuuden tavoittelussa ole kysymys toisen omistamisesta tai hallinnasta. Parisuhde on yhteinen sopimus, jossa pari määrittelee yhdessä olon liäksi myös teot, jotka ovat niin loukkaavia, että niistä seuraa vähintääkin kriisi tai ero.

Minun puoliso on aivan vapaa (no ainakin lain puitteissa) tekemään mitä tahtoo, mutta niin myös minulle pitää suoda vapaus valita sellainen puoliso kuin tahdon. Jos puoliso haluaa vapaasti harrastaa seksiä muiden kanssa, niin minule pitää suoda oikeus etsiä sellainen puoliso, joka ei sitä halua.

Nimenomaan pettävä puoliso on se, joka haluaa hallita ja omistaa toisen, eikä suoda hänelle vapautta valita haluamansa kaltainen liitto haluamansa henkilön kanssa. Valheet ovat juuri tehokkain keino toisen alistamiseen ja siksi petturit käyttävät sitä häikäilemättä, kun he haluavat alistaa petetyn osapuolen "kodin ylläpitäjäksi", "hyväksi vanhemmaksi", likapyykin pesijäksi", jne, jne oman edun tavoittelun välineeksi. Useimmat pettäjät eivät sitä edes ymmärrä, vaan he kuvittelevat olevansa se paras ja ainoa mahdollinen kumppani puolisolleen.

• Follouuuu
        MarvinM kirjoitti:

Ei uskollisuuden tavoittelussa ole kysymys toisen omistamisesta tai hallinnasta. Parisuhde on yhteinen sopimus, jossa pari määrittelee yhdessä olon liäksi myös teot, jotka ovat niin loukkaavia, että niistä seuraa vähintääkin kriisi tai ero.

Minun puoliso on aivan vapaa (no ainakin lain puitteissa) tekemään mitä tahtoo, mutta niin myös minulle pitää suoda vapaus valita sellainen puoliso kuin tahdon. Jos puoliso haluaa vapaasti harrastaa seksiä muiden kanssa, niin minule pitää suoda oikeus etsiä sellainen puoliso, joka ei sitä halua.

Nimenomaan pettävä puoliso on se, joka haluaa hallita ja omistaa toisen, eikä suoda hänelle vapautta valita haluamansa kaltainen liitto haluamansa henkilön kanssa. Valheet ovat juuri tehokkain keino toisen alistamiseen ja siksi petturit käyttävät sitä häikäilemättä, kun he haluavat alistaa petetyn osapuolen "kodin ylläpitäjäksi", "hyväksi vanhemmaksi", likapyykin pesijäksi", jne, jne oman edun tavoittelun välineeksi. Useimmat pettäjät eivät sitä edes ymmärrä, vaan he kuvittelevat olevansa se paras ja ainoa mahdollinen kumppani puolisolleen.

MarvinM on täysin oikeassa. Olen täsmälleen samaa mieltä, en vain ole koskaan osannut sitä sanoiksi pukea. Juuri näin se on.

• 50vrva
        MarvinM kirjoitti:

No jos tätä palstaa oot lukenut vähän laajemmalti, niin naiset taistelee siitä, kenen omaisuutta se petturimies on...
        Toi pointtisi siitä, miten se petturi haluaa omistaa puolisonsa valehtelun avulla on aika erikoinen -- mun mielestäni. Voihan sen tietysti niinkin kääntää. Omiin kokemuksiini vedoten siinä kohtaa kun mennään petoksen tielle, ei sitä omaa puolisoa muisteta eikä ajatella pätkän vertaa.
        Lähinnä tässä väestöliiton pumaskassa mua huvittaa se, miten petetyksi tulemisesta tehdään valtavaa draamaa. Ehkä oon sit itse jotenkin tunteeton, koska en menettänyt yöuniani tai tuntenut murhanhimoa. Kun toinen löysi paremman, niin en voinut kuin toivottaa onnea valitsemalleen tielle. Ihan ilmaista se ei toki hänelle ollut :)

• +++

Hyvähän se on jos eukko kelpaa muillekin ja saa vierasta munaa. Mitä siitä sen kummempia melskaamaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      155
      2513
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      146
      2352
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      98
      1020
    4. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      881
    5. Sinua oli kiihottavaa

Sinua nainen oli kiihottavaa katsella.
      Ikävä
      61
      774
    6. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      273
      701
    7. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      18
      697
    8. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      85
      680
    9. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      202
      658
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      648
    Aihe