Vieläkö löytyy juntteja jotka käyttävät vanhanaikaista 5W50 tököttiä kaikkiin mootoreihin valmistajan suosituksista välittämättä??
5W50
39
1748
Vastaukset
- 5y45
vanhanaikaista ole mutta sinä et kyllä tiedä öljyistä mitään, juntti. Ole hiljaa niin et paljasta tyhmyyttäsi!
- nipponisti.
Itse olet juntti!!!
Tuo mainitsemasi öljy on yksi markkinoiden parhaista! Et näemmä ole lukenut mm. TM:n öljytestiä muutaman vuoden takaa.- ijhi8999
Melkoista kuraa tuo on. Se on ikivanhaa Rally Formula-sarjaa joka on jo aikansa elänyttä.
- hohohohohooo
ijhi8999 kirjoitti:
Melkoista kuraa tuo on. Se on ikivanhaa Rally Formula-sarjaa joka on jo aikansa elänyttä.
tiedät kun et öljyistä mitään ymmärrä, pahvi?
- 35
ijhi8999 kirjoitti:
Melkoista kuraa tuo on. Se on ikivanhaa Rally Formula-sarjaa joka on jo aikansa elänyttä.
Niin ja silti sitä vielä on Motonetissa hyllyt pullollaan ja lisää vaan tulee. Eikä kukaan käytä. Luulisi olevan Motonetille huonoa bisnistä. Luulempa, että syntyisi aikamoinen poru jos se sieltä yks kaks häviäisikin.
- fhfhf4ry464
hohohohohooo kirjoitti:
tiedät kun et öljyistä mitään ymmärrä, pahvi?
"Mistäs sinä sen tiedät kun et öljyistä mitään ymmärrä, pahvi?"
Siinähän se lukee "Rally Formula" etiketissä. Ja ominaisuudet on testattu ja verrattu öljyanalyyseissä.
Senhän takia sitä siellä Motonetissa jne. onkin kun härmäläiset kuvittelee sen olevan edelleen kärkipään öljy. :) fhfhf4ry464 kirjoitti:
"Mistäs sinä sen tiedät kun et öljyistä mitään ymmärrä, pahvi?"
Siinähän se lukee "Rally Formula" etiketissä. Ja ominaisuudet on testattu ja verrattu öljyanalyyseissä.
Senhän takia sitä siellä Motonetissa jne. onkin kun härmäläiset kuvittelee sen olevan edelleen kärkipään öljy. :)Toki eräs ostajaryhmä voi olla nämä "old school"-tyypit, jotka eivät alle SAE 50-"liruja" koneeseensa laita missään tilanteessa. Onhan tämä 5w-50 rallyformula sopivaa tiettyyn ajoon, jos vaikka ajelee paljon moottorin kierrosten huutaessa punarajalla. Kuuman pään paksuutensa (sekä 5w-luokan) vuoksi sopii myös hieman väljistyneeseen koneeseen ympäri vuoden.
Harvemmat kuluttajamallin moottorit taitavat tätä 50-öljyä vaatimalla vaatia, kun nykyisin suunta on ohuempia päin. Ero energiatalouden (ja täten moottorin vastuksien) kannalta on jo 30 ja 40 -luokalla n. 1-2 %, eli 50:en nähden ero 30:iin saattaa olla hieman yli parin prosentin. Eli mielestäni vain tarpeen vaatiessa kannattaa laittaa sitä paksumpaa.- niin se on
ijhi8999 kirjoitti:
Melkoista kuraa tuo on. Se on ikivanhaa Rally Formula-sarjaa joka on jo aikansa elänyttä.
Kuraa sulla on housuissasi.
- sen perustelet
ijhi8999 kirjoitti:
Melkoista kuraa tuo on. Se on ikivanhaa Rally Formula-sarjaa joka on jo aikansa elänyttä.
Kyllä se ikivanha Rally Formula voiteli ja voitelee edelleen. Vai meinaatko että nämä nykyaikaiset tietokonehimmelit muka tietäis mitä öljyä kone imee ja mitä ei.
Sun jutut lähellä amis-spede tasoa ... - ghfgh4y4uyhjgjkhgtrt
sen perustelet kirjoitti:
Kyllä se ikivanha Rally Formula voiteli ja voitelee edelleen. Vai meinaatko että nämä nykyaikaiset tietokonehimmelit muka tietäis mitä öljyä kone imee ja mitä ei.
Sun jutut lähellä amis-spede tasoa ..."Sun jutut lähellä amis-spede tasoa ..."
Teihin harrastelijoihin jostain syystä uppoaa tuollainen laajaviskositeettinen 5W-50 öljy ja kuvitelma siitä, että se on oikein laadukasta "kun siinä on noin laaja toi viskositeettialue". Tosiasiassa, se on itseasiassa päinvastoin - käytössä ne viskositeetin muutosaineet ovat ne ensimmäiseksi poispalavat öljynosaset ja seurauksena on, että ko. öljyn viskositeetti laskee kuin lehmän häntä.
En tiedä yhtään markkinoilla olevaa autoa, jonka moottori edellyttäisi Suomen olosuhteissa 50 kuumanpään viskositeettia. Ja koska olen sitä mieltä, että autonvalmistaja tuntee moottorinsa parhaiten, en ymmärrä miksi Suomessa lähtökohtaisesti ajetaan paljon paksummilla öljyillä, kuin mitä on tarvis. Siis miksi ihmeessä sitä voitelua pitää heikentää sillä liian paksulla öljyllä?
Paine ei voitele vaan virtaus. - BMW S85
ghfgh4y4uyhjgjkhgtrt kirjoitti:
"Sun jutut lähellä amis-spede tasoa ..."
Teihin harrastelijoihin jostain syystä uppoaa tuollainen laajaviskositeettinen 5W-50 öljy ja kuvitelma siitä, että se on oikein laadukasta "kun siinä on noin laaja toi viskositeettialue". Tosiasiassa, se on itseasiassa päinvastoin - käytössä ne viskositeetin muutosaineet ovat ne ensimmäiseksi poispalavat öljynosaset ja seurauksena on, että ko. öljyn viskositeetti laskee kuin lehmän häntä.
En tiedä yhtään markkinoilla olevaa autoa, jonka moottori edellyttäisi Suomen olosuhteissa 50 kuumanpään viskositeettia. Ja koska olen sitä mieltä, että autonvalmistaja tuntee moottorinsa parhaiten, en ymmärrä miksi Suomessa lähtökohtaisesti ajetaan paljon paksummilla öljyillä, kuin mitä on tarvis. Siis miksi ihmeessä sitä voitelua pitää heikentää sillä liian paksulla öljyllä?
Paine ei voitele vaan virtaus.Valmistajan suositus!
- 23
ghfgh4y4uyhjgjkhgtrt kirjoitti:
"Sun jutut lähellä amis-spede tasoa ..."
Teihin harrastelijoihin jostain syystä uppoaa tuollainen laajaviskositeettinen 5W-50 öljy ja kuvitelma siitä, että se on oikein laadukasta "kun siinä on noin laaja toi viskositeettialue". Tosiasiassa, se on itseasiassa päinvastoin - käytössä ne viskositeetin muutosaineet ovat ne ensimmäiseksi poispalavat öljynosaset ja seurauksena on, että ko. öljyn viskositeetti laskee kuin lehmän häntä.
En tiedä yhtään markkinoilla olevaa autoa, jonka moottori edellyttäisi Suomen olosuhteissa 50 kuumanpään viskositeettia. Ja koska olen sitä mieltä, että autonvalmistaja tuntee moottorinsa parhaiten, en ymmärrä miksi Suomessa lähtökohtaisesti ajetaan paljon paksummilla öljyillä, kuin mitä on tarvis. Siis miksi ihmeessä sitä voitelua pitää heikentää sillä liian paksulla öljyllä?
Paine ei voitele vaan virtaus.Paras voitelu saadaan kun käytetään paksuinta mahdollista öljyä, mikä sopii moottorille. Korkea viskositeettinen öljykalvo suojelee parhaiten metalli-metalli -kosketukselta. Jos vertaa 5W-30 ja 5W-50, joista kumpikin on valmistajan suosituksissa, 5W-50 vaan on parempaa jos tarkastellaan puhtaasti pelkkää voitelua. Toki viskositeetinparantajalisäaineet hajoavat käytössä, mutta ei ne nyt sillä sekunnilla sieltä katoa kun moottorin lyöt tulille.
- dfgdfg555
23 kirjoitti:
Paras voitelu saadaan kun käytetään paksuinta mahdollista öljyä, mikä sopii moottorille. Korkea viskositeettinen öljykalvo suojelee parhaiten metalli-metalli -kosketukselta. Jos vertaa 5W-30 ja 5W-50, joista kumpikin on valmistajan suosituksissa, 5W-50 vaan on parempaa jos tarkastellaan puhtaasti pelkkää voitelua. Toki viskositeetinparantajalisäaineet hajoavat käytössä, mutta ei ne nyt sillä sekunnilla sieltä katoa kun moottorin lyöt tulille.
Paras voitelutulos saavutetaan käyttämällä ohuinta öljyä, jolla saavutetaan riittävä haluttu öljynpaine. Kaikki mitä sen yli (riittävän öljynpaineen) menee on vaan haitaksi.
- fg54567888
BMW S85 kirjoitti:
Valmistajan suositus!
Melkoinen horo on BMW:n kone jos kuusikymppistä tarvitsee.
- cvbcb54544
23 kirjoitti:
Paras voitelu saadaan kun käytetään paksuinta mahdollista öljyä, mikä sopii moottorille. Korkea viskositeettinen öljykalvo suojelee parhaiten metalli-metalli -kosketukselta. Jos vertaa 5W-30 ja 5W-50, joista kumpikin on valmistajan suosituksissa, 5W-50 vaan on parempaa jos tarkastellaan puhtaasti pelkkää voitelua. Toki viskositeetinparantajalisäaineet hajoavat käytössä, mutta ei ne nyt sillä sekunnilla sieltä katoa kun moottorin lyöt tulille.
Laakerivälykset mahdollistavat vain tietyn paksuisen öljykalvon eikä se kasva yhtään vaikka käytettäisiin kuinka paksua öljyä.
Öljynpaine ei voitele vaan virtaus. Liiallinen öljynpaine jarruttaa öljynvirtausta. - 24
cvbcb54544 kirjoitti:
Laakerivälykset mahdollistavat vain tietyn paksuisen öljykalvon eikä se kasva yhtään vaikka käytettäisiin kuinka paksua öljyä.
Öljynpaine ei voitele vaan virtaus. Liiallinen öljynpaine jarruttaa öljynvirtausta.Onko luetunymmärtäminen hukassa? Sen takia sanoinkin, että valmistajan suositusten mukaan. Valmistajan suositukset ovat ottaneet huomioon ne laakerivälyksetkin, joten paksuin tavara mikä on valmistjan suositukissa on kaikkein parasta puhtaasti voitelun kannalta. Mutta öljyn tehtäviin kuuluu niin paljon muutakin kuin voitelu... ja virtaus ei voitele mitään. Voitelu perustuu siihen, että öljy muodostaa riittävän vahvan kalvon. Ei mihinkään öljyn virtaukseen pinnoilla.
- fgfghfgh
24 kirjoitti:
Onko luetunymmärtäminen hukassa? Sen takia sanoinkin, että valmistajan suositusten mukaan. Valmistajan suositukset ovat ottaneet huomioon ne laakerivälyksetkin, joten paksuin tavara mikä on valmistjan suositukissa on kaikkein parasta puhtaasti voitelun kannalta. Mutta öljyn tehtäviin kuuluu niin paljon muutakin kuin voitelu... ja virtaus ei voitele mitään. Voitelu perustuu siihen, että öljy muodostaa riittävän vahvan kalvon. Ei mihinkään öljyn virtaukseen pinnoilla.
Eli jos sulla on paine mutta ei yhtään virtausta niin meinaat että voitelee? Siis että kampiakseli on paineistetussa öljykylvyssä ilman virtausta... :)
- fgdfgdfg
24 kirjoitti:
Onko luetunymmärtäminen hukassa? Sen takia sanoinkin, että valmistajan suositusten mukaan. Valmistajan suositukset ovat ottaneet huomioon ne laakerivälyksetkin, joten paksuin tavara mikä on valmistjan suositukissa on kaikkein parasta puhtaasti voitelun kannalta. Mutta öljyn tehtäviin kuuluu niin paljon muutakin kuin voitelu... ja virtaus ei voitele mitään. Voitelu perustuu siihen, että öljy muodostaa riittävän vahvan kalvon. Ei mihinkään öljyn virtaukseen pinnoilla.
"joten paksuin tavara mikä on valmistjan suositukissa on kaikkein parasta puhtaasti voitelun kannalta"
Tosiasiassa asia on muuten sitten just päinvastoin ts. paras voitelu saadaan aikaan käyttämällä ohuinta öljyä jolla saavutetaan valmistajan edellyttämä minimiöljynpaine kaikissa olosuhteissa.
Ne valmistajan ilmoittamat vaihtoehtoiset paksummat viskositeetit kuuluvat hieman kuumempiin olosuhteisiin kuin mitä Härmässä on. Tämäkin käy hyvin selville siitä viskositeettitaulukosta joka auton käsikirjasta löytyy.
En ymmärrä mikä ihme vimma on saada aikaan ylimääräisen öljynpaineen tuomaa virtausvastusta öljylle ja siten heikentää voitelua. Mutta jokainen tyylillään, vaikka sitten huonommallakin. - et5jkh´å+jm0pwo
fg54567888 kirjoitti:
Melkoinen horo on BMW:n kone jos kuusikymppistä tarvitsee.
viritetyt koneet ei voi olla tojo tiukkoja,lämmettessä leikkais kiinni.Ja nuo castrolin 10-60 öljyt on M5 tai M3 koneleille(tuskin nne mitään väljöjä paskoja on)
- 00000000001
et5jkh´å+jm0pwo kirjoitti:
viritetyt koneet ei voi olla tojo tiukkoja,lämmettessä leikkais kiinni.Ja nuo castrolin 10-60 öljyt on M5 tai M3 koneleille(tuskin nne mitään väljöjä paskoja on)
yleensä kuitenkaan noin paksuja ei tarvita, vaikka nyt poikkeuksen toitkin esiin
- 00000000001
fgdfgdfg kirjoitti:
"joten paksuin tavara mikä on valmistjan suositukissa on kaikkein parasta puhtaasti voitelun kannalta"
Tosiasiassa asia on muuten sitten just päinvastoin ts. paras voitelu saadaan aikaan käyttämällä ohuinta öljyä jolla saavutetaan valmistajan edellyttämä minimiöljynpaine kaikissa olosuhteissa.
Ne valmistajan ilmoittamat vaihtoehtoiset paksummat viskositeetit kuuluvat hieman kuumempiin olosuhteisiin kuin mitä Härmässä on. Tämäkin käy hyvin selville siitä viskositeettitaulukosta joka auton käsikirjasta löytyy.
En ymmärrä mikä ihme vimma on saada aikaan ylimääräisen öljynpaineen tuomaa virtausvastusta öljylle ja siten heikentää voitelua. Mutta jokainen tyylillään, vaikka sitten huonommallakin."paras voitelu saadaan aikaan käyttämällä ohuinta öljyä"
Nimenomaan päinvastoin. Voitelun kannalta paksu öljy on parempaa, sillä paksu öljy kestää enemmän leikkausta suuren viskositeetin ansiosta. Jos joku 0w-20 olisi paras suoja voitelun kannata, eikö ralliautot käyttäisi silloin sitä??? - sdfd
00000000001 kirjoitti:
"paras voitelu saadaan aikaan käyttämällä ohuinta öljyä"
Nimenomaan päinvastoin. Voitelun kannalta paksu öljy on parempaa, sillä paksu öljy kestää enemmän leikkausta suuren viskositeetin ansiosta. Jos joku 0w-20 olisi paras suoja voitelun kannata, eikö ralliautot käyttäisi silloin sitä???Nyt puhutaan tavallisista autoista jotka on tehty ihan normaaleilla välyksillä tavallisen tallaajan käyttöön.
- dfsdf4342
sdfd kirjoitti:
Nyt puhutaan tavallisista autoista jotka on tehty ihan normaaleilla välyksillä tavallisen tallaajan käyttöön.
"Nyt puhutaan tavallisista autoista jotka on tehty ihan normaaleilla välyksillä tavallisen tallaajan käyttöön."
Ja silloin turhan paksusta öljystä on vaan haittaa. - lämpötilariippuvuus!
dfsdf4342 kirjoitti:
"Nyt puhutaan tavallisista autoista jotka on tehty ihan normaaleilla välyksillä tavallisen tallaajan käyttöön."
Ja silloin turhan paksusta öljystä on vaan haittaa.unohtaa nyt että öljyn viskositeetti riippuu voimakkaasti lämpötilasta, ei se ole koko ajan sen paksuista mitä siinä purkissa lukee. 5W-30 ja 5W-50 öljyt voi olla täysin yhtä paksuja vähän eri lämpötiloissa, eikä ero edes ole suuri. Lämmittäkääpä se 5W50 öljy 100 asteeseen niin kyllä sekin aika lirua on verrattuna siihen mitä mikään moottoriöljy on huoneenlämmössä. Vastaavasti joku 0W-30 ohut öljy on todella paksua pakkasella verrattuna 5W50 lämpimänä, ja silti ne molemmat voitelee.
Eli, 5W50 öljy voi koneessa olla kesällä kovemmassa ajossa OHUEMPAA kuin 5W30 öljy talvella normiajossa koskaan on koska öljyn lämpötila pysyy kymmeniä asteita viileämpänä. Ei siis ole mitään yhtä ja oikeaa öljyn paksuutta kaikkiin oloihin. Normaalisti kyllä -30 öljykin riittää, mutta ei se -50 öljykään vielä toivottaman paksua ole. Jostain syystä jenkeissä käytetään kuumassakin -30 öljyjä, mutta Euroopassa suositaan paksumpia viileämmässäkin.
Itse käytän aina 5W40 öljyä ;) - gdfgf5433
lämpötilariippuvuus! kirjoitti:
unohtaa nyt että öljyn viskositeetti riippuu voimakkaasti lämpötilasta, ei se ole koko ajan sen paksuista mitä siinä purkissa lukee. 5W-30 ja 5W-50 öljyt voi olla täysin yhtä paksuja vähän eri lämpötiloissa, eikä ero edes ole suuri. Lämmittäkääpä se 5W50 öljy 100 asteeseen niin kyllä sekin aika lirua on verrattuna siihen mitä mikään moottoriöljy on huoneenlämmössä. Vastaavasti joku 0W-30 ohut öljy on todella paksua pakkasella verrattuna 5W50 lämpimänä, ja silti ne molemmat voitelee.
Eli, 5W50 öljy voi koneessa olla kesällä kovemmassa ajossa OHUEMPAA kuin 5W30 öljy talvella normiajossa koskaan on koska öljyn lämpötila pysyy kymmeniä asteita viileämpänä. Ei siis ole mitään yhtä ja oikeaa öljyn paksuutta kaikkiin oloihin. Normaalisti kyllä -30 öljykin riittää, mutta ei se -50 öljykään vielä toivottaman paksua ole. Jostain syystä jenkeissä käytetään kuumassakin -30 öljyjä, mutta Euroopassa suositaan paksumpia viileämmässäkin.
Itse käytän aina 5W40 öljyä ;)Tässä kyllä hyvinkin pitkälti on ollut kyse viskositeeteista Suomen olosuhteisiin ja esimerkiksi oman autoni valmistajan viskositeettisuositus 5W-30 pätee Härmän kaikkiin ajateltavissaoleviin lämpötiloihin.
Aika mielenkiintoista oli havaita aikanaan Thaimaassa vuokra-Corolla takaluukussa Texaco-öljypurkki viskositeetissa 20W-50. :) - lämpötilariippuvuus
gdfgf5433 kirjoitti:
Tässä kyllä hyvinkin pitkälti on ollut kyse viskositeeteista Suomen olosuhteisiin ja esimerkiksi oman autoni valmistajan viskositeettisuositus 5W-30 pätee Härmän kaikkiin ajateltavissaoleviin lämpötiloihin.
Aika mielenkiintoista oli havaita aikanaan Thaimaassa vuokra-Corolla takaluukussa Texaco-öljypurkki viskositeetissa 20W-50. :)mahdollisimman alhaista viskositeettiä koske se hieman alentaa kulutusta. Mitä tulee Suomen olosuhteisiin niin ne kyllä vaihtelevat suuresti kesän ja talven välillä, -30 -> > 30C. Muistele vaan viime talvea ja viime kesää... ei siellä Thaimaassakaan aina ole kuumempaa kuin oli kesällä Suomessa.
Mutta se pointtini oli että öljyn paksuun ei riipu vain niistä SAE-luvuista, vaan erittäin voimakkaasti lämpötilasta. Tosin termostaattiohjattu vesijäähdytys moottorissa kyllä paljon tasaa ulkolämpötilan vaikutusta, muttei poista sitä kokonaan varsinkin lyhyessä ajossa ja varsinkin nykydieselmoottoreilla. - sfsdfsdf
lämpötilariippuvuus kirjoitti:
mahdollisimman alhaista viskositeettiä koske se hieman alentaa kulutusta. Mitä tulee Suomen olosuhteisiin niin ne kyllä vaihtelevat suuresti kesän ja talven välillä, -30 -> > 30C. Muistele vaan viime talvea ja viime kesää... ei siellä Thaimaassakaan aina ole kuumempaa kuin oli kesällä Suomessa.
Mutta se pointtini oli että öljyn paksuun ei riipu vain niistä SAE-luvuista, vaan erittäin voimakkaasti lämpötilasta. Tosin termostaattiohjattu vesijäähdytys moottorissa kyllä paljon tasaa ulkolämpötilan vaikutusta, muttei poista sitä kokonaan varsinkin lyhyessä ajossa ja varsinkin nykydieselmoottoreilla.Juu. Mutta mielestäni autoni valmistaja, suositellessaan 5W-30 öljyä Härmän olosuhteissa vuodenympäri, on ihan jyvällä asiassa eli toimii kaikissa meidän olosuhteissa moitteettomasti.
et5jkh´å+jm0pwo kirjoitti:
viritetyt koneet ei voi olla tojo tiukkoja,lämmettessä leikkais kiinni.Ja nuo castrolin 10-60 öljyt on M5 tai M3 koneleille(tuskin nne mitään väljöjä paskoja on)
Mikä se on ? Joitain vuosia kun olen ollut koneistamolla töissä. Katu käytössä ei ole yhtään kireästi viritettyä konetta ! Kisa koneita M3 ja Chevrolet pikku lohko tehtäessä ei kyllä puhuttu mistään kisa kone välyksistä. Kyllä ne oli tapauskohtasia ja hyvin pieniä. Männän välys 1-2 1/100 millimetriä. Kyllä niistä väännettiin kaikki teho ja vähän varastettuakin. Jos homma ei pysynyt nipussa niin tiesihän sen seuraavan kerran hoonatessa ottaa vähän enempi. Ihan sama laakeri välyksissä.
Ei sillä öljyllä maailmaa pelasteta. Järkevästi ajateltuna öljyn vaihto vähintään 2 krt. vuodessa, syksyin /keväin. Jos ajosuorite on yli 10 000 km vuodessa niin sitten sen mukaan. Aivan hyvin voi käyttää valmistajan suosituksen mukaista öljyä, eikä lähteä maksamaan jostain erikoisuudesta.
Kokemusta on useammassakin autossa yli a 500 000 tkm perus Shellin Helixillä ilman mitään voitelu ongelmia. En väitä että se olisi ainut mikä toimii, vaan perustuu ihan kokemukseen. Mitään muuta ei käytetty ettei vertailukohtaa ole.
Kovasti vaan epäilen ettei nää 30 000 km vaihtovälit ole kun markkinointi kikkoja. Itse ajan autolla niin vähän että tuo vastaisi 5 vuoden ajoa. Mitä se öljy sitten olisi ? Lähinnä puuroa. Moottoripyörään tulee sitten senkin edestä kilometrejä.- 00000000001
aratus kirjoitti:
Mikä se on ? Joitain vuosia kun olen ollut koneistamolla töissä. Katu käytössä ei ole yhtään kireästi viritettyä konetta ! Kisa koneita M3 ja Chevrolet pikku lohko tehtäessä ei kyllä puhuttu mistään kisa kone välyksistä. Kyllä ne oli tapauskohtasia ja hyvin pieniä. Männän välys 1-2 1/100 millimetriä. Kyllä niistä väännettiin kaikki teho ja vähän varastettuakin. Jos homma ei pysynyt nipussa niin tiesihän sen seuraavan kerran hoonatessa ottaa vähän enempi. Ihan sama laakeri välyksissä.
Ei sillä öljyllä maailmaa pelasteta. Järkevästi ajateltuna öljyn vaihto vähintään 2 krt. vuodessa, syksyin /keväin. Jos ajosuorite on yli 10 000 km vuodessa niin sitten sen mukaan. Aivan hyvin voi käyttää valmistajan suosituksen mukaista öljyä, eikä lähteä maksamaan jostain erikoisuudesta.
Kokemusta on useammassakin autossa yli a 500 000 tkm perus Shellin Helixillä ilman mitään voitelu ongelmia. En väitä että se olisi ainut mikä toimii, vaan perustuu ihan kokemukseen. Mitään muuta ei käytetty ettei vertailukohtaa ole.
Kovasti vaan epäilen ettei nää 30 000 km vaihtovälit ole kun markkinointi kikkoja. Itse ajan autolla niin vähän että tuo vastaisi 5 vuoden ajoa. Mitä se öljy sitten olisi ? Lähinnä puuroa. Moottoripyörään tulee sitten senkin edestä kilometrejä."Kovasti vaan epäilen ettei nää 30 000 km vaihtovälit ole kun markkinointi kikkoja. Itse ajan autolla niin vähän että tuo vastaisi 5 vuoden ajoa."
-Joo, siis tuon kilometrimäärän mukana tulee yleensä myös aikarajoite, joka on yksi tai kaksi vuotta. Eli jos öljyn kilometrit tai aika täyttyy, öljyt vaihdetaan. Vielä en ole nähnyt auton huolto-ohjetta joka suosittaisi öljyn vaihtoväliksi 30000km/5v. - 00000000001
lämpötilariippuvuus kirjoitti:
mahdollisimman alhaista viskositeettiä koske se hieman alentaa kulutusta. Mitä tulee Suomen olosuhteisiin niin ne kyllä vaihtelevat suuresti kesän ja talven välillä, -30 -> > 30C. Muistele vaan viime talvea ja viime kesää... ei siellä Thaimaassakaan aina ole kuumempaa kuin oli kesällä Suomessa.
Mutta se pointtini oli että öljyn paksuun ei riipu vain niistä SAE-luvuista, vaan erittäin voimakkaasti lämpötilasta. Tosin termostaattiohjattu vesijäähdytys moottorissa kyllä paljon tasaa ulkolämpötilan vaikutusta, muttei poista sitä kokonaan varsinkin lyhyessä ajossa ja varsinkin nykydieselmoottoreilla."Mutta se pointtini oli että öljyn paksuun ei riipu vain niistä SAE-luvuista, vaan erittäin voimakkaasti lämpötilasta."
Eiköhän sen kaikki tiedä. SAE-luvut antavat tietyn vertauspohjan öljyille ja SAE luvut itsessään ovat jo määritelty tietyissä lämpötiloissa ja täten sisältävät sen lämpötilariippuvuuden.
- frangröbbä
mitä ööliä itse käytät,minä käytän 5-30w just sitä mitä kuuluukin mun autossa käyttää
- gdfg44422
Mulla on 5W-40 W124 250D Mersussa eikä yhtään paksumpaa laiteta. Valmistaja suosittaa 10W-40 mutta ei sitä enää juurikaan saa täyssynteettisenä marketin hyllystä.
- Lada juntti
Tosin ei suosituksista välittämättä. Hyvin tuo moili voitelee Lada 110:n konetta, vaihtoväli 5000km.
Onneksi Sinä olet älykäs ja täydellinen!!!- yut444
Vaihdat siis täyssynteettiset öljyt 5000 km:n välein?
- Lada juntti
yut444 kirjoitti:
Vaihdat siis täyssynteettiset öljyt 5000 km:n välein?
Ja sekö on sinulta jotenkin pois??
- gdfgdfgdgg
Lada juntti kirjoitti:
Ja sekö on sinulta jotenkin pois??
Ei minulta.
- tuo vanhuus
Minun mielestäni vanhanaikaista olisi 10W-10 tai 20W-20 öljyt...
- mobee
Mobilin 5w-50 käy hyvin työntötankokoneisiin, mutta esim. hydr. venttilin säätimillä oleviin koneisiin sitä ei kannata laittaa.
M.O.T. - fgjhfgu44
mobee kirjoitti:
Mobilin 5w-50 käy hyvin työntötankokoneisiin, mutta esim. hydr. venttilin säätimillä oleviin koneisiin sitä ei kannata laittaa.
M.O.T.Se saattaa käydä työntötankokoneisiin JOS SE TYÖNTÖTANKOKONEEN VALMISTAJA SUOSITTELEE MOISTA VISKOSITEETTIA.
Ei tää nyt s-tana voi olla noin vaikeaa ymmärtää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 773164
- 492400
- 322097
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812092- 1371859
- 311735
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313291651Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne91526Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61224Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam441222