Ostin Mersun. Ajoin sillä tasan vuoden. Siitä hajosi vaihteisto ja sen korjauskustannus olisi ylittänyt auton arvon, joten päätin myydä auton rikkinäisenä. Mersusta oli hiukan velkaa jäljellä. Soitin rahoitusyhtiööni että voinko myydä auton, maksaa saadulla kauppasummalla loppuvelan itse pois. Sitten tein ehkä virheen, kun ehdotin rahoitusyhtiötä postittamaan ilmoitusosan suoraan uudelle omistajalle. Tämä järjestely sopi rahoitusyhtiölle ja ostajalle ja oli käsittääkseni ihan yleinenkin käytäntö. Velkaa oli jäljellä kiutenkin sen verran etten pystynyt sitä maksamaan ilman autosta saatua kauppasummaa. Kaupat tehtiin ennen pääsiäistä, kauppakirjoineen ja luovareineen kaksine kappaleineen. Kerroin ostajalle että ilmoitusosa tulee suoraan hänelle postitse. En ollut varma pitääkö ostajan mennä tämän kanssa vielä katsastuskonttorille, koska sehän on ostajan asia siitä lähtien. ostaja oli vanha autoilija mies jolta sain vaihdossa vanhan Passatin.
Parin päivän kuluttua ajoin vaihdossa saadulla Passatilla toiselle puolen suomea autoliikkeeseen jossa siitä hyvitettiin tarjoushinta "autosta kuin autosta" ja vaihdoin sen vähän ajettuun Volvoon. Ajattelin että kaikki hyvin.
Yllätyin saadessani uuden autoverolaskun Mersusta noin kuukauden päästä sen myynnistä. Soitin heti ostajalle ja kysyin onko hän rekisteröinyt autoa omiin nimiinsä. Samana päivänä ostaja kiiruhti rekisteröimään Mersua. Se ei kuitenkaan onnistunut koska minä en ole ollut koskaan auton omistaja vaan ko. rahoitusyhtiö on omitsranut Mersun. Tätä varten rahoitusyhtiö lähetti ilmitusosan ostajalle joka vanhana huolellisena miehenä laittoi sen paperin niin huolella talteen ettei sitä enää koskaan löytänyt. Nyt katsastuskonttorilla rekisteröinti ostrajan nimiin tyssäsi ilmoitusosan puuttumiseen. Ostajalla loppui kärsivällisyys ja autoin häntä soittamalla rahoitusyhtiööni ja pyytämällä uuden ilmoitusosan. Se ei onnistunut, vaan sieltä faksattiin siihen hätään luovutusilmoitus mutta se ei kelvannut katsastuskonttorille. Täytyi olla alkuperäinen ja se tarkoitti uutta reissua katsastusasemalle muutaman päivän päästä. En tennyt että rekisteröinnistä tulikin uusia vaikeuksia ostajalle.
Kului aikaa mutta vakuutusyhtiö lähetti yhä laskujaan ja verot juoksi. Soitin katsastusasemalle, kerroin tilanteen ja he neuvoivat minua tekemään ajoneuvon haltijan luovutusilmoituksen lähimmällä katsastusasemalla. Tein työtä käskettyä ja menin tutulle asemalle mutta siellä homma tyssäsi siihen että ei haltija voi luovutusilmoitusta tehdä, vaan omistaja. Siis tyhjin käsin pois. Soitto ostajan asemalle ja samalla ohjeella sieltä plus moitteet minun asemalle. uusi yritys kun olin työmatkalla keskisuomessa, kävin siellä paikallisella kysymässä toimintatapaa. Tässä vaiheessa täytyy kertoa vielä yksi episodi joka liittyy minun osiini papereista jotka kaupasta tehtiin, ne unohtuivat vaihdossa saadun Passatin hanskalokeroon, Passatti meni huutokaupassa ties minne jäljettömiin, eli tämäkin harmi vielä. Keskisuomen katsastusasemalla alkoi palaa lakki tämän homman kanssa. ostaja ei voinut tehdä mitään enkä minä voinut tehdä mitään, rahoitusyhtiö oli tehnyt voitavansa. Jotkin asian viretiedot estivät kenenkään tekemästä mitään. Tässä kohtaa tuli pattitilanne.
Ostajalla loppui mielenkiinto asiaan eikä auton korjauskaan onnistunut. Ostaja myi auton ilman papereita eteenpäin. Jonka jälkeen seuraavalle ja vielä kerran oli uto myyty, siis se Mersu. Eräänä päivänä vein uuden Volvon huoltoon, Mersu oli siellä remontissa, ilahduin että meidän vanha ja korjaamo sai tarkan vikadiagnoosin viasta joka mersuun tuli. Kerroin terveisiä korjaajalle että kehotapa hoiteleen rekisteröinti pois huolesta. Tekstiviestikysely rekisterinumeron perusteella kertoo vielä tänään auton olevan rahoitusyhtiön nimissä, minä haltijana. Keskisuomalainen katsastusasema oli onnistunut saamaan lisämerkinnän "ajoneuvon omistaja ja haltija on ilmoittanut myyneensä ajoneuvon"
Kenen kuuluu hoitaa tämä rekisteröintiasia loppuun. En myyjänä enempää pysty, ei ole enää konsteja tässä systeemissä myyjälle mitä voisi tehdä. Onko mitä haittaa siitä että rikkinäinen auto on nimissäni yhä hamaan tulevaisuuteen asti. Vai onko tapahtunut rikos, teinkö itse väärin, ostaja väärin vai mitä? Soitanko poliisille?
Autosta ei pääse eroon.
1
3765
Vastaukset
- pitkä kokemus
Vastaavan tapaisia tapahtumaketjuja on tässä maassa paljon. Kaikille on yhteistä, että osapuolena on AINA nykyisin ulkomisomistuksessa oleva katsastuskonttori, jossa minkään asian hoito ei ikinä hoidu, niinkuin järjellä ajatellen kuvittelisi. Pääosassa on "virasto", jonka nimi on milloin mitäkin, viimeisin versio taitaa olla "TraFi". On itselläkin uskomattomia kokemuksia näistä, muttei jaksa edes tänne kirjoittaa, kun se ei mitään auta. Lopuksi tahdon vain kiittää Paavo Lipposta ja Kimmo Sasia, jotka olivat päävastuuliset vetäjät tämän tilanteen aikaansaamisessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi362789Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs182597100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es432288Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks201881Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo381612Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa511575- 381493
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä251373- 341261
- 261171