Liikaa lääkkeitä, mistä karsia?

melko nuori mieshenkilö olen. sairastuin tässä kevään ja kesän aikana vähitellen vakavaan masennukseen ja mukana oli voimakkaita ahdistus/paniikki/välttelyoireita. pahimmillaan itsemurha-aikeita ja täydellistä eristäytymistä. pahin vaihe oli tuossa elokuussa.

tällä hetkellä olen pystynyt aloittamaan opiskelut onneksi ja tilanne onkin huomattavasti parempi siihen nähden, mitä se oli elokuussa. haluaisin kysyä teidän mielipidettä lääkityksestä. elokuussa aloitin venlafaxinin 75 mg tarvittaessa 2,5-7,5 mg mirtsapiinia unettomuuteen ja propral 10 mg päivittäin. olo parani heti jo jonkin verran, kun sain mirtsapiinilla unirytmin korjattua. muutoin paniikkioireet kyllä jatkuivat ja otin käyttöön tarvittaeessa xanorin 0,25mg. tätä käytin 2-3vk n. 2-3krt/vko, nyt en ole viikkoon tarvinnut.

huolettaa siis tämä lääkkeiden määrä! minusta tuntuu, ettei venlafaxin ole auttanut vaan mirtsapiini enemmänkin, koska se antaa mulle hyvän unen. ideaalitilanne varmaan olis, jos pärjäisin mirtsalla proprarilla ja akuutissa tilanteessa sitten xanoria. lääkäri sanoi, että venlafaxinia pitäisi nostaa 150 mg:aan. mutta onko järkeä: se aiheuttaa minulle unettomuutta ja liudan muita ärsyttäviä mutta pieniä sivuvaikutuksia enkä koe sen auttavan! mitä olette mieltä? pakko olisi "päästä eroon" joistain noista, mutta toisaalta pelkään sitä ahdistuksen uusiutumista... vinkkejä??
2262
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 2

Vanhimmat

Ilmeisestikkin Venlafaxin on määrätty sinulle masennuksen hoitoon? Se on masennuslääke kuten tiedätkin, lisäksi myös Mirtazapin on masennuslääke. Mirtazapinia käytetään toki hyvin usein unettomuuteen, mutta myös masennukseen. Käytännössä syöt siis kahta masennukseen mahdl. auttavaa lääkettä.
Minusta sinä voisit kysyä lääkäriltäsi voitko tuon Venlaxinin pois jättää ja nostaa vaikka Mirtazapinin annostusta käyttäen sitä niin masennuksen kuin unettomuuden hoitoon?

on toki mahdollista, ettei Mirtazapin auta Sinua masennuksessa, mutta voihan sitä kokeilla. Muista toki se,, ettei lääkräi voi pakottaa sinua syömään mitään pilleriä mitä et tahdo. (En kuitenkaan provosoi sinua lopettamaan lääkitystä.!!! )

Käytkö terapiassa? Olisi tärkeää saada puhua, vaikka se ei usein alkuun tunnukkaan helpolts ja mieleiseltä. Kertomasi välttäytymiskäyttäytyminen ja paniikkihäiriö usein helpottuvat psykoterapialla, mutta se vaatii usein vuosien työtä.

Äänestä

Lähde liikkumaan se auttaa. 3-5 kertaa viikossa harrastamaan jotain liikuntaa mielellään ulkoliikuntaa josta saa kunnon hien pintaan siis fyysinen suorite riittävä. Elimistö alkaa tuottamaan omia hyvän olon endorfiineja suoritusten jälkeen jotka taas auttavat masennukseen ja moneen muuhun vaivaan.Ja muista nauttia ja iloita jokaisesta juoksulenkistä tai mitä nyt teetkin

Äänestä

Kommentoi aloitusta


juuso-- kirjoitti:

melko nuori mieshenkilö olen. sairastuin tässä kevään ja kesän aikana vähitellen vakavaan masennukseen ja mukana oli voimakkaita ahdistus/paniikki/välttelyoireita. pahimmillaan itsemurha-aikeita ja täydellistä eristäytymistä. pahin vaihe oli tuossa elokuussa.

tällä hetkellä olen pystynyt aloittamaan opiskelut onneksi ja tilanne onkin huomattavasti parempi siihen nähden, mitä se oli elokuussa. haluaisin kysyä teidän mielipidettä lääkityksestä. elokuussa aloitin venlafaxinin 75 mg tarvittaessa 2,5-7,5 mg mirtsapiinia unettomuuteen ja propral 10 mg päivittäin. olo parani heti jo jonkin verran, kun sain mirtsapiinilla unirytmin korjattua. muutoin paniikkioireet kyllä jatkuivat ja otin käyttöön tarvittaeessa xanorin 0,25mg. tätä käytin 2-3vk n. 2-3krt/vko, nyt en ole viikkoon tarvinnut.

huolettaa siis tämä lääkkeiden määrä! minusta tuntuu, ettei venlafaxin ole auttanut vaan mirtsapiini enemmänkin, koska se antaa mulle hyvän unen. ideaalitilanne varmaan olis, jos pärjäisin mirtsalla proprarilla ja akuutissa tilanteessa sitten xanoria. lääkäri sanoi, että venlafaxinia pitäisi nostaa 150 mg:aan. mutta onko järkeä: se aiheuttaa minulle unettomuutta ja liudan muita ärsyttäviä mutta pieniä sivuvaikutuksia enkä koe sen auttavan! mitä olette mieltä? pakko olisi "päästä eroon" joistain noista, mutta toisaalta pelkään sitä ahdistuksen uusiutumista... vinkkejä??

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu