Prednisolon-kortisooni????

Apuja?

Minulla on meneillään kortisoonilääke Predinisolon 20 mg/pv. Korvalääkärini määräsi sitä. Onko kenelläkään teistä tietoa tuon kyssärilääkkeen sivuvaikutuksista? Miten olette lopettaneet ton lääkkeen syömisen? Voiko esim. 10 päivän per 20 mg:n annoksen lopettaa tuosta vaan heti vai pitääkö lääke lopettaa vähitellen?
Onko tuon lääkkeen syönneillä ollut huimausta?

8

1925

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sörsseliini

      Prednisolon-kortisooni!

      Sieltä löytyy sivukaupalla keskusteluja ja factatietoa/tekstiä niin että päätä huimaa!

      • Apuja?

        Olen googlettanutkin, vaan halusin nyt vaan täältä palstalta kuulla muiden kyssärilääkkeen käyttäjien omia kokemuksia sivuoireista jne.


      • kortisoni, eikä...

        ..kortisooni!


      • Apuja!

        Olen lukenut nuo ohjeet kortisonilääke Predisolonista jo lääkepurkin saatua apteekista ennen lääkkeen aloitusta, mutta se mua vaan ihmetyttää, että kun noissa sivuoireissa luetellaan kaikenmaailman mahdollisia sivuoireita - vakaviakin- ja sitten pitäisi tietää, että onko kenties allerginen kuin tuossakin lääkkeessä tolle predisolonille tai jollein sen ainesosille, mistä h...sta sitä voi tietää, jos ei oo testattu! Sitten toisekseen uhkaillaan, että saattaa puhkaista sokeritaudin, munuaisten laman tms.
        Sanonpa vaan, että ei kortisoni ole terveellistä popsittavaksi, jos taudin aiheuttaja on sellainen, johon auttaa vallan muu lääke.
        Minunkin hoitava lääkäri sanoi, ettei keksinyt muuta kuin tuon kortisonin tähän hätiin ennen kuin varmuus taudin oireiden aiheuttajasta selviää. Minusta taasen tuntuu, että olisin pystynyt odottelemaan taudin aiheuttajan selviämistä minun tapauksessani ilman tuota kortisonilääkitystä, mutta kun se lääkäriä vaan toteltava, niin minkäs teet.


    • astmaatikko34
      • menee

        Murrosikäinen lapseni sairastui munuaisten vajaatoimintaan ja alettiin hoitaa Prednisolonilla (ja myös kaliumilla ym ym) On syönyt nyt vajaa 4 kk ja aloitus oli 80 mg/vrk. vähennetään sitä mukaa kuin arvot paranevat. Hänelle tuli sivuoireena mm. aivan kauhea ruokahalu, naama turposi isoksi (kuukasvot?), tuli aknemaista ihottumaa kasvoille ja hartioille. Lääkäri sanoi myös mielialanvaihteluista, varsinkin kun muutenkin on murrosiässä, niitä ei ole ollut. On syönyt nyt muutaman viikon kalsiumia ja d-vitamiiniä, ilmeisesti osteoporoosin ehkäisyyn. Eli ei pahoja sivuvaikutuksia, kasvot on pahimmat kun sen näkee kaikki miten on pullistunut. Nyt kortisoni pitäisi saada kokonaan pois, ei kai saa kauaa syödä...?


      • Hoito retuperällä
        menee kirjoitti:

        Murrosikäinen lapseni sairastui munuaisten vajaatoimintaan ja alettiin hoitaa Prednisolonilla (ja myös kaliumilla ym ym) On syönyt nyt vajaa 4 kk ja aloitus oli 80 mg/vrk. vähennetään sitä mukaa kuin arvot paranevat. Hänelle tuli sivuoireena mm. aivan kauhea ruokahalu, naama turposi isoksi (kuukasvot?), tuli aknemaista ihottumaa kasvoille ja hartioille. Lääkäri sanoi myös mielialanvaihteluista, varsinkin kun muutenkin on murrosiässä, niitä ei ole ollut. On syönyt nyt muutaman viikon kalsiumia ja d-vitamiiniä, ilmeisesti osteoporoosin ehkäisyyn. Eli ei pahoja sivuvaikutuksia, kasvot on pahimmat kun sen näkee kaikki miten on pullistunut. Nyt kortisoni pitäisi saada kokonaan pois, ei kai saa kauaa syödä...?

        Nettitiedon varassa minäkin olen ollut ko.kortisonivalmisteen suhteen.
        Olen huolissani yli 90 vuotiaasta äidistäni, jonka lihassairauden aiheuttamiin kipuihin yleislääkäri määräsi
        prednisolonia, jopa tuplattuna annoksena.Ennen kortisonia kohtalaisesti rollaattorilla liikkunut virkeä vanhus jähmettyi sänkyyn, muuttui sekavaksi ja vuorikausirytmikin sekosi.Valvoo yöt, nukkuu päivät.Nestekertymiä on nilkoissa ja ranteissa jne.

        Lääkken pakkausselosteessa mainitaan, että pitäisi olla erityisen varovainen tai huomioida, jos potilaalla on sydämen vajaatoimintaa.Äidilläni sitä on ja siitä huolimatta määrättiin tätä lääkettä!
        Hänellä on myös laktoosiallergia, joka myös kehoitetaan huomioimaan lääkettä määrätessä.
        Eikä tässä vielä kaikki!Varmistin onko nuorella yleislääkäriltä, onko hänellä tiedoissaan edes potilaan oikea diagnoosi lihassairaudesta? Eipä ollut!Sairaalahoitojen aikana, lääkärikäynneillä se on ollut oikea siitä olen huolehtinut.Sitä en tiennyt, että diagnoosia pitää näissä terveydenhuollon tiedoissa koko ajan omaisen päivittää, ettei se vaan muuttuisi muuksi.

        Näin "hyvin" siis toimii yleislääkäreillä tämä esim.neurologian piiriin kuuluvien lihassairaiden potilaiden hoito&lääkitseminen.
        Etenkin näin iäkkään potilaan kipuongelmat kuuluisi asiantuntijalle, neurologiaan erikoistuneelle.
        Eikä arvauskeskuksen lääkäreille, jotka hoitaa potilaita nykyään tällä tyylillä, että "kokeile tätä lääkettä, ellei se tehoa, kokeillaan seuraavaa" viis me sinun paranemisestasi tai rahoistasi.
        Pääasia kun vaan saadaan teistä potilaista nöyriä koekaniineja.

        Nykykäytäntöhän on ainakin kanta-hämeessä, että perussairauksia sairastavat, esim.lihassairaat on
        delegoitu neuropolillta, terveyskeskuslääkäreille, jotka on ihan pihalla ko.sairauksista ja niiden hoidosta.
        Kuka vastaa vahingoista, kun hoito on diagnoosia myöten väärä?KUKA!?
        Siksikö voidaan toimia näin, ettei vastuunottajia ole olemassakaan?
        Mitähän neurologit hoitavat, tekevät nykyään, kun perussairaudesta kärsivä ei heitä millään käsiinsä saa.
        Miksi terveydenhoito on nykyään tälläistä idiotismia?


      • Anonyymi

        Hei terveyskeskuksissa on hyviä hoitajia, kysy heiltä niin saat asiaan selvyyttä. Ainakin mä oon saanut asiallista tietoa sekä apua omiin ongelmiin. Astmaan ym muihin sairauksiin. Mutta huonoa on se että LÄÄKÄRIT vaihtuu usein. Terveisin Hämeenlinna Emilia..... Hyvää vointia!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      4082
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2358
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2066
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      97
      1725
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      12
      1348
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1317
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1272
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe