Kesärenkailla pärjää läpi talven.

Turujussi

Ei se renkaista ole kiinni. Kesärenkailla pärjää oikein hyvin. Kuka tahansa pärjää. Olen ajanut yli neljäkymmentä vuotta kaikenlaisia kotteroita ja aivan varmasti pärjään kesärenkailla ympärivuotisesti.
Olen asunut jopa ulkomaillakin ja tiedän heikäläiset olosuhteet jotka ovat huomattavasti kovemmat kuin mitä tänäpäivänä Suomessa.
Siinä ei ole mitään sen kummempia temppuja. Nopeus pudotetaan n. kolmasosaan sulan kelin nopeudesta. Koska kiirettähän meillä ei ole.
Se on niin hemmetin yksinkertaista. Kuivilla ja suorilla osuuksilla saa painattaa vaikka kolommeesattaa.
Mutta silloin kun on liukasta, ajellaan vaikka kahtakymppiä, sillä siitä selviää.
Ei kukaan liukkaalla jäällä pidä autoa n.s hanskassa, olkoon vaikka mäkisen serkku. Normaalirenkailla jos vauhtia on liikaa, niin semmosta ukkoa ei ole keksitty eikä tule.

31

12326

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvä mies-

      ihmeessä talvirenkaisiin. Oli ne sitten kitkat tai nastat niin voit ajaa talvella kovempaa, kuin kahtakymppiä :) Ilmeisesti esim. jenkeissä missä varsinkin pohjoisissa osavaltioissa on talvella liukkaita keleja ei tunneta käsitettä talvirengas liukastellaan talvella oikein huolella. Laadukkaalla talvirenkaalla ajaminen on kuitenkin selvästi nautinnollisempaa ja turvallisempaa talvikeleissä.

      • Vaekk..

        Nyt olikin kysymys siitä.
        Varmaan pärjään hyvillä kesärenkailla vaikka läpi talven. Vaikka Lapissa. Olen henk.koht. ajanut lumiolosuhteissa kesärenkailla yli kaksikymmentä vuotta.
        Autonkuljettaja sitä autoa ajaa. Ei se auto, eikä renkaat, eikä automerkki.
        Auto ei mene tieltä, eikä suistu ojaan itekseen, kyllä sen ihminen sinne ajaa. On pöljyyttä ajaa kottero tienpenkkaan. Sen saa sinne kyllä kesäkelilläkin, ei ole siitä kiinni.


      • huviksesi
        Vaekk.. kirjoitti:

        Nyt olikin kysymys siitä.
        Varmaan pärjään hyvillä kesärenkailla vaikka läpi talven. Vaikka Lapissa. Olen henk.koht. ajanut lumiolosuhteissa kesärenkailla yli kaksikymmentä vuotta.
        Autonkuljettaja sitä autoa ajaa. Ei se auto, eikä renkaat, eikä automerkki.
        Auto ei mene tieltä, eikä suistu ojaan itekseen, kyllä sen ihminen sinne ajaa. On pöljyyttä ajaa kottero tienpenkkaan. Sen saa sinne kyllä kesäkelilläkin, ei ole siitä kiinni.

        mikä kaaos ruuhkasuomessa olisi, jos kaikki ajaisivat talviolosuhteissa kesärenkailla. Ehkä jossain perähikiällä missä on yksi auto koko pitäjässä ongelmia ei syntyisi.


      • TJtj
        huviksesi kirjoitti:

        mikä kaaos ruuhkasuomessa olisi, jos kaikki ajaisivat talviolosuhteissa kesärenkailla. Ehkä jossain perähikiällä missä on yksi auto koko pitäjässä ongelmia ei syntyisi.

        Siellähän suolataan katuja yötä päivää, ei siellä talvirenkaita tarvii. Sitäpaitsi liikennehän sujuis huomattavasti jouheammin, kun ihmiset ajais varovasti, eikä hampaat irvessä nastarenkaineen, niinku nykysin.


      • historian havinaa
        TJtj kirjoitti:

        Siellähän suolataan katuja yötä päivää, ei siellä talvirenkaita tarvii. Sitäpaitsi liikennehän sujuis huomattavasti jouheammin, kun ihmiset ajais varovasti, eikä hampaat irvessä nastarenkaineen, niinku nykysin.

        muistele viime talvea, olisiko ollut mukavaa ajaa kesärenkailla?


      • m+s kesärenkaat
        historian havinaa kirjoitti:

        muistele viime talvea, olisiko ollut mukavaa ajaa kesärenkailla?

        Ei mitä ongelmaa. Viisi kertaa oli vähän vaikeuksia liikkeelle lähdössä ja valoissa takana olleet eivät siksi ehtineet vihreillä, mutta muuten ei mitään ongelmaa!


      • Luistelijat
        Vaekk.. kirjoitti:

        Nyt olikin kysymys siitä.
        Varmaan pärjään hyvillä kesärenkailla vaikka läpi talven. Vaikka Lapissa. Olen henk.koht. ajanut lumiolosuhteissa kesärenkailla yli kaksikymmentä vuotta.
        Autonkuljettaja sitä autoa ajaa. Ei se auto, eikä renkaat, eikä automerkki.
        Auto ei mene tieltä, eikä suistu ojaan itekseen, kyllä sen ihminen sinne ajaa. On pöljyyttä ajaa kottero tienpenkkaan. Sen saa sinne kyllä kesäkelilläkin, ei ole siitä kiinni.

        kirjoitit: "Varmaan pärjään hyvillä kesärenkailla vaikka läpi talven. Vaikka Lapissa".
        Lapissa pärjää millä renkailla tahansa, lähes lläpi talven pakkaskeli, etelän tiet ovat paljon liukkaammat,
        Mutta jatka urheiluasi, kyllä se kolari vielä tulee kuin noin kovasti yrität.


      • tosikuskit

      • Valehtelijavalehelij
        Vaekk.. kirjoitti:

        Nyt olikin kysymys siitä.
        Varmaan pärjään hyvillä kesärenkailla vaikka läpi talven. Vaikka Lapissa. Olen henk.koht. ajanut lumiolosuhteissa kesärenkailla yli kaksikymmentä vuotta.
        Autonkuljettaja sitä autoa ajaa. Ei se auto, eikä renkaat, eikä automerkki.
        Auto ei mene tieltä, eikä suistu ojaan itekseen, kyllä sen ihminen sinne ajaa. On pöljyyttä ajaa kottero tienpenkkaan. Sen saa sinne kyllä kesäkelilläkin, ei ole siitä kiinni.

        Totta,talvirenkaat ovat todellakin humpuukkia.Taitavat olla lähinnä markkinmiesten keksintö.Itse tuossa nimittäin ajelin hesasta ivaloon sportti pyörälläni, yamaha r6:lla kesärenkailla.Mikäs siinä oli ohitellassa hitaampaa liikenettä ja ylittää kepeästi keskellä olevat lumi/loskavallit.Kaasua ja ohi,ei se sen vaikeampaa ole.
        No,pyörä piti jättää sitten Ivaloon ja otin alleni vanhan 80-luvun autoni.Joku perkele oli pöllinyt yhden kesärenkaista niin ajelin sitten 3:lla kesärenkaalla takasin.


    • Savolaistollo

      Onhan noita pitkiäkin kesärengasmatkoja toisinaan pitänyt tehdä liukkaissakin oloissa. Täällä meillä päin kun ei suolaa kylvetä heti ensimmäisen lumihiutaleen maahan sattuessa. Matkanopeutena voi pitää jotain viittäkymppiä, siinä pysyy vielä jarrutusmatka järjellisissä rajoissa eikä auto karkaa käsistä ensimmäisessä heitossa. Mutta ajaminen on niin tarkkaa peliä ettei sitä pirukaan jaksa kovin pitkään. Siinä ei ole varaa hetkenkään rentoutumiseen, ja kun parinsadan kilometrin matka kestää nelisen tuntia, homma on rankkaa. Ei sovellu ainakaan ammatikseen liikkuvalle, kun työpäivä kuluu pelkkään matkantekoon.

      Maantiellä kesärenkailla vielä jotenkin pärjää, mutta kaupungissa homma menee aivan mahdottomaksi, kun kaksivetoisella ei pääse mäestä liikkeelle ja niitä pakkopysähdyksiä kuitenkin aina on. Risteyksissäkin on oltava tarkkana ettei pyörähdä. Kun kesärenkaalla joutuu luistoon, sen hallitseminen on varsin hankalaa hommaa pienessäkin nopeudessa.

      Kesärenkaat minulla on kyllä alla. Ei tuo äskettäinen lumentuprahdus vielä mikään talven alkumerkki ollut.

    • järkijyrki

      olisi se mukavaa körötellä kehäkolmosta neljää-viittäkymppiä.
      Kyllä kesärenkaillakin pärjää jos löytyy ketjut, lapiot ja kavereita työntämään, mutta onko siinä mitään järkeä tehdä asioista vaikeita kun on halpa ratkaisu asiaan.
      "Kiirettähän meillä ei ole" olishan se mukavaa jos tunnin työmatka kestäsi vaikkapa kolme tuntia, voisi siinä aikataulut hieman mättää.

      • helppoa

        Muutaman kerran olen joutunut kurssien takia ajamaan kehä I aamulla idästä nesteelle asti eli ajetaan 1 ja 2 vaihteilla tyhjäkäynnillä ja välissä seisotaan kokonaan. Siitähän nyt selviää kuka tahansa vaikka kesärenkailla.


    • kiki.

      Laki sanoo että tulee käyttää talvirenkaita, joten se siitä :)

      Jos laki sallisi ajaa aina kesärenkailla niin minä ja moni muukin sen tekisi, kato ei mun renkaat osaa kalenteria lukea ja tiedä että pitäisi olla huonopitoinen esim joulukuussa...

    • 4537533

      Siinä olet oikeassa että nopeus määrää jarrutusmatkat ja sen koska luisuu ulos tieltä, esim nastoilla voi ajaa suurinta sallittua, kitkoilla 80% sallitusta ja kesärenkailla korkeintaan 50% sallitusta.

      Ongelma on vaan kun pitäis päästä etenemään lumisilla ja sohjoisilla teillä tai lähteä liikkeelle jäisestä risteyksestä, kesärenkaalla siinä ei kyllä liiku mihkään. Esim viime talvene lumimyräköissä talvirenkaallakaan ei päässyt liikeelle lumisissa risteyksissä. Isossa nelivedossa tuo vois toimia mutta ei tavallisessa henkilöautoissa koska etenemiskyky on täysin olematon kesärenkailla.

      • luonnonlakeja

        Niinhän sitä luullaan. Neliveto auttaa kaikkeen ja ESP, ABS ja JNE hoitavat loput siitä mitä kuljettaja ei handlaa. Nelivedon saa kyllä liikkeelle helpommin huonolla kelillä. Mutta kun se sitten lähtee lapasesta, kuskista tulee ilman muuta kyytiläinen.

        Kyllä se on kuitenkin niin, että kun auto kulkee keliin nähden liian lujaa, ollaan melko lailla tuurin varassa. Renkaiden pito on tärkein yksittäinen kuskin avustaja. Ajoneuvon kiihtyminen, kääntminen ja erityisesti pysähtyminen riippuvat vain siitä, mitä siellä renkaiden ja tien välillä tapahtuu. Kyllähän kesärenkaillakin pärjää, mutta se vain on tyhmää suomenkaltaisten maiden talvessa.

        Katsokaapa vaikka Youtubesta amerikkalaisten talviajovideoita. Ei siinä ihan oikeasti tiedä, pitäisikö itkeä vai nauraa.


      • esimerkiksi..
        luonnonlakeja kirjoitti:

        Niinhän sitä luullaan. Neliveto auttaa kaikkeen ja ESP, ABS ja JNE hoitavat loput siitä mitä kuljettaja ei handlaa. Nelivedon saa kyllä liikkeelle helpommin huonolla kelillä. Mutta kun se sitten lähtee lapasesta, kuskista tulee ilman muuta kyytiläinen.

        Kyllä se on kuitenkin niin, että kun auto kulkee keliin nähden liian lujaa, ollaan melko lailla tuurin varassa. Renkaiden pito on tärkein yksittäinen kuskin avustaja. Ajoneuvon kiihtyminen, kääntminen ja erityisesti pysähtyminen riippuvat vain siitä, mitä siellä renkaiden ja tien välillä tapahtuu. Kyllähän kesärenkaillakin pärjää, mutta se vain on tyhmää suomenkaltaisten maiden talvessa.

        Katsokaapa vaikka Youtubesta amerikkalaisten talviajovideoita. Ei siinä ihan oikeasti tiedä, pitäisikö itkeä vai nauraa.

        http://www.youtube.com/watch?v=BM2gLjfE_3Y

        http://www.youtube.com/watch?v=zMzeiMJQrvk&NR=1

        Tästä voit vaikka arvuutella, onko kesä- vai talvirenkaat
        http://www.youtube.com/watch?v=rbAvcKOZlKI&NR=1


    • hekoheko osta mopo

      ulkomaaksi, niin kun olet se saariston sokea pappi, muijasi katselee kaksi kertaa ikkunasta onko se saapi vielä pihassa.

    • Liksit

      Minä olen asunut kaikissa Pohjoismaissa ja siellä ollessani ajoin tietenkin uusilla hyvillä autoilla. Takatyöntöisillä. Yhdessä ainoassa oli talvirenkaat, muissa kesä. Aina pääsin liikkeelle, kävin keskellä talvea Suomessa lomalla, ei mitään ongelmaa. Pakkaskelillä voi laskea menemään sen kummemmitta murheitta. Sitten kun keli menee nollan pintaan, käytetään varovaisuutta, pidetään välimatkat huomattavasti suurempina ja pudotetaan nopeutta. Ennakoidaan, niinku nykysin sanotaan, minä olen sen tiennyt jo viiskytä vuotta. Hyvät kesärenkaat, kapeat korkeaprofiiliset Misukat, niinkun silloin oli ,pitävät jopa paremmin kuin huonot talvirenkaat.
      Myös moottoripyörällä ajoin ennen autoaikoja läpi vuoden, eikä tosiaankaan ollut nastarenkaita ja hyvin pärjättiin. Olosuhteiden mukaanhan sitä on mentävä.

    • 200hv & AWD

      Hyvähän se on puhua.

      Olen yhden kerran ajanut loskakelissä kesärenkailla (6mm pintaa), enkä tee sitä enää toiste. Ajoin tyypilliseen tapaani varoen ja ennakoiden, mutta kohtasin silti yllättäviä tilanteita loskan tukkiessa kesärenkaan vedenpoistokanavat. Sain mm. selville, ettei 50m riitä auton pysäyttämiseen 15km/t nopeudesta, ja että samaisella nopeudella pääsee vaivattomasti sivuluisuun.

      Varmaan joku selviää kesärenkain normaalitilanteista, mutta sitten kun se lapsi juoksee pensaan takaa suojatielle tai auto tulee kolmion takaa, tapahtuu ikäviä.

    • 19+7

      Jussi on hyvä provo!

    • autnet

      juu varmaan pärjääkin mutta suomessa nyt vaan sattuu olemaan talvirengaspakko,joten se siittä

    • ajatusten tonavaa

      Tottakait kesärenkaillakin pärjää. Olisi vaan pirun typerää olla jatkuvasti tulppana ja häiriönä liikenteessä. No tietysti sairasmielihän nauttii siitäkin huomiosta.

      • Tarvittaisiin talvi

        Hyvin kesärenkailla pärjää. Ei tuossa äskenkään ollut mitään ongelmia pienellä kaupunkikierroksella. Pakkasta on kyllä pari astetta, mutta kadut kuivat. Ensi viikoksi on luvattu plussaa yöt päivät, joten eipä ole renkaanvaihtoon mitään kiirettä. Ja asun sentään muutamia satoja kilometrejä pohjoiseen Helsingistä.


    • Ai jaa?
    • Renkaaton

      Vain Suomessa ehka Venajalla kaytetaan talvirenkaita ja nastoja. Suuressa osassa Eurooppaa ei talvrenkaita tunneta lainkaan. Jos lunta sataa laitetaan kettingit renkaisiin. Eikä Yhdysvalloissakaan yleisesti, en tunne koko maan käytäntöä, käytetä mitään talvirenkaita. Yhdet renkaat kesät talvet tuli lunta tai ei.

      Itse kyllä ihmettelen miten ihmeessä he selviävät kovissa lumimyrskyissä minä olisin ihan hätää kärsimässä.

      Suomi on sosialistinen ja kontrolloitu maa jossa ei millimetriäkään voi ajaa ilman jotain viranomaisvalvontaa. Ahdistavaa vaikka turvallista. Täällähän ei ihminen itse saa päättää mitään.

    • täysiä nelostietä

      Kesärenkailla vaan koko talvi!
      Mitään nopeuksia tartte pudottaa..
      Kaikissa autoissa on lukkiutumattomat jarrut, ja monissa jo sutimisen estot.
      Mulla on myös ohjaustehostin ja airpäkit.
      Mitään voi sattua...

      • Näin Tampereella

        Näkyipä olleen "liksit" laittomat kesärenkaat etelästä tulleella autokuskilla,Prisman kulmilla Kalevassa.(Suomen rekisterissä kylläkin).Eka lumilla kun piti lähteä liikennevaloista liikkeelle eka lumen tulon jälkeen.Kesti lähes kahdet valot ennenkuin pääsi alta pois.Kuinkahan jarrutukset mahtoi mennä?
        Onneksi oltiin vasta perässä tulossa!
        Ps Suomen teillä isoin?osa vanhoja autoja joissa ei lukkiutumattomia jarruja, ja sutimisen estot puuttuu.Myös ohjaustehostin ja airpäkit puuttuu.
        Missä nämä typerykset (täysiä nelostietä) kehittyy?


    • mökeltäjä

      Juu, kannattaa ajaa kesäkumeilla. Ja lähteä vaikka huviajelulle kelissä kuin kelissä. Älkää vaan järkeä käyttäkö.

    • Margit / TPLs

      Totta saatanassa pärjää, ei ne renkaat kalenteria osaa lukea.

      Laki vain pakottaa laittamaan alle 3500 kilosissa autoissa kolmeksi kuukaudeksi alle talvirenkaat (useimmilla ne on nastarenkaat)

      Että eipä tässäkään laissa juuri järkeä ole

    • Anonyymi

      Lumi ei ole liukasta ja lumessa on kitkaa tarpeeksi. Kaikenlisäksi hiekkaa tungetaan joka vitun tielle talvisin. Talvirenkaat ovat kyllä yhtä suurta kusetusta. Niillä on käyttöä ainoastaan kun on silkkaa jäätä ja silloinkin ne ei eivät toimi.

      Ajan joka talvi kesärenkailla pohjoisessa. nO PROBLEM

      • Anonyymi

        Silloinkaan, ei silloinkin...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6679
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4320
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2740
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2070
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1613
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1427
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1131
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1104
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1061
    Aihe