Voisiko joku ystävällisesti neuvoa minua millaisen uuden kannettavan ostan. Vanha on hidas ja aikansa elänyt. Mitä tietoja tarvitsen, kun menen kauppaan? Montako megaa koneen koko, entä suoritin ym. Jos yksinäinen naishlö menee ostoksille niin sitä ei tiedä mitä sitä saa mukaansa. Olen joskus käynyt tietokonekursseja, mutta siitä on niin kauan etten enää muista näitä lukuja mitä pitää huomioida. Odotan jännittyneenä ohjeita.
uusi kannettava tietokone ?
14
609
Vastaukset
Mitä tietokoneella olisi tarkoitus tehdä? Missä sitä on tarkoitus liikutella? Mitä asioita sillä tehdään ja mitä palveluita käytetään? Kuinka pitkään konetta on tarkoitus käyttää? Kuinka usein haluat ohjelmistohuollon? Entä kuinka usein haluat uusia käyttöjärjestelmän? Millä tavalla vanha on aikansa elänyt, että ei vahingossa erehdy vastaavaan heikkouteen?
Megat ja gigat on hyvin epäoleellisia, että perusasiast jos saisi selville.Rahalla saa ja autolla pääsee.
Aika usein pätee mitä kalliimpi sen parempi.(Ei aina)
Ja liian kallista ei kannata jos ei oikeasti vaadi tehoja esim. työssään.
Ram muistia ainakin sen 4gt. (ddr3, ei enää mitään vanhempia ddr1,ddr2)
Näytönohjain riippuu käytöstä. Jos pelaat paljon, niin kannattaa panostaa vaikka maksaakin melkein puolet koneen hinnasta.
Kovalevyllä ei hirveesti merkitystä. (Nopea, tilan määrällä ei merkitystä nopeuteen noin yleisohjeena, poikkeuksia on.)
Akun kesto
näytönkoko( Suosi isompia näyttöjä, mielyttävämpiä käyttää)sfinski80 kirjoitti:
Rahalla saa ja autolla pääsee.
Aika usein pätee mitä kalliimpi sen parempi.(Ei aina)
Ja liian kallista ei kannata jos ei oikeasti vaadi tehoja esim. työssään.
Ram muistia ainakin sen 4gt. (ddr3, ei enää mitään vanhempia ddr1,ddr2)
Näytönohjain riippuu käytöstä. Jos pelaat paljon, niin kannattaa panostaa vaikka maksaakin melkein puolet koneen hinnasta.
Kovalevyllä ei hirveesti merkitystä. (Nopea, tilan määrällä ei merkitystä nopeuteen noin yleisohjeena, poikkeuksia on.)
Akun kesto
näytönkoko( Suosi isompia näyttöjä, mielyttävämpiä käyttää)Muistin määrä riippuu käyttötarkoituksista. Miniläppärissä pärjää vaatimattomalla käytöllä 512Mt muistilla, mutta Windowsia jos haluaa niin 4Gt pitäisi olla. Ja jos on tiukemmat vaatimukset johonkin työhön niin vaikka vielä enemmän.
Käyttötarkoitukset sanelee kaiken, ennen kuin ne tietää niin gigoilla ja megoilla ei ole yhtään mitään merkitystä.- stella23
M-Kar kirjoitti:
Muistin määrä riippuu käyttötarkoituksista. Miniläppärissä pärjää vaatimattomalla käytöllä 512Mt muistilla, mutta Windowsia jos haluaa niin 4Gt pitäisi olla. Ja jos on tiukemmat vaatimukset johonkin työhön niin vaikka vielä enemmän.
Käyttötarkoitukset sanelee kaiken, ennen kuin ne tietää niin gigoilla ja megoilla ei ole yhtään mitään merkitystä.Kannettava tulee osittain firmani laskujen kirjoittamiseen. Sitten ihan normaalia kotikäyttöä sähköpostin aktiivinen käyttö, laskujen maksut netissä, valokuvien tallennus. Tietysti googlessa käydään asioita tutkimassa ja ihmettelemässä. Eli ei mitään erikoista. tv. Stella
- sfafasfasf
stella23 kirjoitti:
Kannettava tulee osittain firmani laskujen kirjoittamiseen. Sitten ihan normaalia kotikäyttöä sähköpostin aktiivinen käyttö, laskujen maksut netissä, valokuvien tallennus. Tietysti googlessa käydään asioita tutkimassa ja ihmettelemässä. Eli ei mitään erikoista. tv. Stella
Osta macbook pro, firman piikkiin niin saat halvemmalla.
- American dynamo
Halunnet vanhat tiedot talteen ja koska tiedät miten koneen kovalevy voi hajota milloin tahansa, varmuuskopioinnin tärkeys on oleellista. Siispä hanki ulkoinen kiintolevy mikäli sinulla ei sellaista jo ole. Tallenna sinne tärkeät tietosi.
On paljon mahdollista, että muita hankintoja sinun ei tarvitse tehdäkään. Olen monta kertaa saanut 'rikkinäisen' koneen, tai niin 'vanhan ettei se enää toimi kunnolla'. Sitten olen asentanut niihin toisen käyttöjärjestelmän, jolla kone on toiminut moitteettomasti. Tästä kannattaa lähteä liikkeelle:
http://wiki.ubuntu-fi.org/Lainaa_Ubuntu
Asennus on niin helppo, että se sujuu kyllä ongelmitta. Omassa kannettavassani Windows on tosiaan myös niin hidas, että sitä ei ole järkevää käyttää, mutta Ubuntu toimii moitteettomasti.- Anestic
Itse en ole vielä saanut Ubuntua asennettua netbookiini vaikka en ihan onneton joneiden kanssa ole (eikä kaverikaan joka on linux-hörhöjä keksinyt vastausta). Eli voi vaatia jonkun verran asiantuntemusta ja hermoja tuo asennus. Ihan peruskäyttäjälle ei uskalla kyllä ehdottaa asennusta ilman apua.
- American dynamo
Anestic kirjoitti:
Itse en ole vielä saanut Ubuntua asennettua netbookiini vaikka en ihan onneton joneiden kanssa ole (eikä kaverikaan joka on linux-hörhöjä keksinyt vastausta). Eli voi vaatia jonkun verran asiantuntemusta ja hermoja tuo asennus. Ihan peruskäyttäjälle ei uskalla kyllä ehdottaa asennusta ilman apua.
Asennuksessa kysytään käyttäjän nimeä ja pari muuta yhtä vaikeata asiaa. Ehkäpä et vain jostakin syystä pidä siitä että ihmiset kokeilisivat ilmaista, helppokäyttöistä, monipuolista ja turvallista käyttöjärjestelmää?
Aloittajan viestin mukaan kone ei enää kuku kuten pitäisi, joten eipä tuossa mitään riskiä nähdäkseni oteta. Kuten mainitsin, olen lukuisia koneita saanut aivan toimiviksi laitteiksi kun vaihdoin niihin Ubuntun. Jos se olisi niin vaivalloista kuin esität, en kaiketi olisi moiseen edes ryhtynyt, varsinkin kun olen sitten antanut koneet eteenpäin. Satun vain tykkäämään toimivista koneista, käyttöjärjestelmistä ja yleensäkin rationalisoinnista. Anestic kirjoitti:
Kyllä varmaan 50€:lla saa jo asennuksen kun vie huoltosedälle. Toki sekin varmaan jättää asentamatta jos on ostanut jonkun paskan koneen mikä on mahdollisimman kaukana yhteensopivasta.
- jöh
M-Kar kirjoitti:
Kyllä varmaan 50€:lla saa jo asennuksen kun vie huoltosedälle. Toki sekin varmaan jättää asentamatta jos on ostanut jonkun paskan koneen mikä on mahdollisimman kaukana yhteensopivasta.
ei jummarra...? suomeksi sama kiitos..
- mmkkaarrii
M-Kar kirjoitti:
"...jos on ostanut jonkun paskan koneen mikä on mahdollisimman kaukana yhteensopivasta."
ihanko on totta että sanot kun joku maallikko on muutama vuosi sitten ostanut pakettikoneen
niin se on ihan "paska" kun hän ei ole älynnyt tarkistaa että se vuonna 2010 on sitten varmasti
yhteensopiva senhetkisen Ubuntun kanssa?
Hei haloo, joku järki sentään puheisiisi... - Anestic
M-Kar kirjoitti:
Kyseessä on kyllä miniläppäri, kuten mainitsinkin ja Asuksen 1002HAE. Itse olet tainnut tuota Asuksen 1000-sarjaa kurmottaa kovastikin vai?? En haukkunut Ubuntua, kun en ole sitä vielä kokeillut eikä ole kokemuksia ihmeemmin vaan ongelma on siinä että asennus ei onnistu. Ajattelin kokeilla vielä perus 10.10 kun kerkiän mutta voin rehellisesti sanoa että en suosittelisi rumbaa kenellekään kokemattomalle. Kysymyksessä on kuitenkin henkilö joka kysyy "mikä on koneen koko, montako megaa". Eli varoitin vain että ei se ole niin helppoa aina senkään kanssa kuin tällä foorumilla voi välillä erheellisesti kuvitella. Entäs sitten jos ei löydykään jollekin laitteelle ajuria? Mitä silloin tekee kokematon henkilö Ubuntun kanssa? Maksaa kovan hinnan että saa koneen toimimaan... Ja kuinka helppoa on löytää tukea linux-puolelle??
Nythän voi olla käyttäjässäkin vika, mutta silti en ole ihan vasta-alkaja koneiden kanssa. 4-5 tuntia käyttänyt jo tuohon hommaan ja ubuntu edelleen tikulla kiusaamassa enkä saa sitä edes sieltä käyntiin. Jo siinä vaiheessa kun piti säätää Asuksen kryptisestä biosista (tikku ei ollutkaan removable media, vaan HDD ;) boottaamaan USB:ltä olisi suuri osa ainakin minun tutuistani (yhtä lukuunottamatta) lyönyt hanskat tiskiin.
Kuitenki voisin itse laittaa jonkun jakelun miniin ja jos ubuntu ei asennu niin ehkä Meego tai Easy Peasy voisi olla:) Androidia ei taida saada...
Teillä on vain tapana olla hiukan herkkänahkaisia täällä... Ubuntu on vain käyttöjärjestelmä eikä sen asennus nyt ainakaan itselle ollut kovin helppoa, ei tarvitse heti alkaa haukkumaan trolliksi:) - wanhawaari
Anestic kirjoitti:
Kyseessä on kyllä miniläppäri, kuten mainitsinkin ja Asuksen 1002HAE. Itse olet tainnut tuota Asuksen 1000-sarjaa kurmottaa kovastikin vai?? En haukkunut Ubuntua, kun en ole sitä vielä kokeillut eikä ole kokemuksia ihmeemmin vaan ongelma on siinä että asennus ei onnistu. Ajattelin kokeilla vielä perus 10.10 kun kerkiän mutta voin rehellisesti sanoa että en suosittelisi rumbaa kenellekään kokemattomalle. Kysymyksessä on kuitenkin henkilö joka kysyy "mikä on koneen koko, montako megaa". Eli varoitin vain että ei se ole niin helppoa aina senkään kanssa kuin tällä foorumilla voi välillä erheellisesti kuvitella. Entäs sitten jos ei löydykään jollekin laitteelle ajuria? Mitä silloin tekee kokematon henkilö Ubuntun kanssa? Maksaa kovan hinnan että saa koneen toimimaan... Ja kuinka helppoa on löytää tukea linux-puolelle??
Nythän voi olla käyttäjässäkin vika, mutta silti en ole ihan vasta-alkaja koneiden kanssa. 4-5 tuntia käyttänyt jo tuohon hommaan ja ubuntu edelleen tikulla kiusaamassa enkä saa sitä edes sieltä käyntiin. Jo siinä vaiheessa kun piti säätää Asuksen kryptisestä biosista (tikku ei ollutkaan removable media, vaan HDD ;) boottaamaan USB:ltä olisi suuri osa ainakin minun tutuistani (yhtä lukuunottamatta) lyönyt hanskat tiskiin.
Kuitenki voisin itse laittaa jonkun jakelun miniin ja jos ubuntu ei asennu niin ehkä Meego tai Easy Peasy voisi olla:) Androidia ei taida saada...
Teillä on vain tapana olla hiukan herkkänahkaisia täällä... Ubuntu on vain käyttöjärjestelmä eikä sen asennus nyt ainakaan itselle ollut kovin helppoa, ei tarvitse heti alkaa haukkumaan trolliksi:)täällä on muutama kokeneempi vastaaja jotka eivät selvästikään ymmärrä ollenkaan vasta-alkajan erikoisongelmia. Varsinkin tämä M:llä alkava herra joka on ilmeisen pitkään alalla pyörinyt tietää kyllä paljon tietokoneista ja ohjelmista mutta ei mitään ihmisten käsittelystä. Haukkuu heti tyhmäksi ja koneensa paskaiksi jos joku uskaltaa tunnustaa olevansa vähän ulalla atk:sta. Varsinkin Ubuntun tyrkytyksessä tämä korostuu, olen itsekin kokeillut erästä Linux-distroa, mutta kun siihen ei saa mitään muuta kuin tällaista ylimielistä näykkimisapua niin siihen jäi.
- Anestic
wanhawaari kirjoitti:
täällä on muutama kokeneempi vastaaja jotka eivät selvästikään ymmärrä ollenkaan vasta-alkajan erikoisongelmia. Varsinkin tämä M:llä alkava herra joka on ilmeisen pitkään alalla pyörinyt tietää kyllä paljon tietokoneista ja ohjelmista mutta ei mitään ihmisten käsittelystä. Haukkuu heti tyhmäksi ja koneensa paskaiksi jos joku uskaltaa tunnustaa olevansa vähän ulalla atk:sta. Varsinkin Ubuntun tyrkytyksessä tämä korostuu, olen itsekin kokeillut erästä Linux-distroa, mutta kun siihen ei saa mitään muuta kuin tällaista ylimielistä näykkimisapua niin siihen jäi.
Pitää muistaa että ei tämä mikään ammattilaisten tietotekniikkafoorumi olekkaan... Vähän liikaa näkee sitä että omia mielipiteitä sanotaan totuuksina vaikka monesit makuasioita ovatkin. Noh mutta mikäs siinä, tinkaaminen on hauskaa:) Kunhan ei ota tosissaan. Usein myös vertaavat linuxia/mac os:ia 9 vuotta vanhaan XP:hen ;) Sama kun alettaisiin vertaamaan Win 7:kaa johonkin ubuntun 6-versioon...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1511833
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu121711Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma
Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va351417Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu1941177- 921161
- 771063
Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä
Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta353983- 62859
- 49821
- 50816