Eli siis haluaisin kysyä mitä siinä tilanteessa pitäisi tehdä kun esim. löytää omaisensa kuolleena kotoa .. mihin pitää soittaa ja miten muutenkin nuo järjestelyt? Mieheni (lapsieni isä) kuoli jouluna yhdeksän vuotta sitten mutta hän asui 150km päässä mökillä ja hänet löysi joku kaveri joka oli mennyt katsomaan kun ei miehestä ollut kuulunut mitään .. itse jouduin hoitamaan perunkirjoitukset sun muut (enkä ole koskaan sellaisia hoitanut joten olin aivan hukassa!) mutta en ole koskaan hoitanut asiaa kun joku on juuri kuollut.
Veljeni kuoli kk.si sitten ja hänen Avovaimonsa löysi tämän .. mietin että mitä siinä kohtaa pitää ensimmäisenä tehdä kun on todennut toisen menehtyneeksi? Kiitos kaikille ja asiallisia vastauksia!
Mitä tehdä kun läheinen kuolee?
3
774
Vastaukset
- Minä se vaan
soita 112:een
- Mitäpä muuta enää
Soita ambulanssi ja hyvästele siinä kuollut ennekuin ambulanssi tulee.
- Sivustaseirannut.
Tuossa tilanteessa soitto 112:een ja selittää tapahtuneen. Lääkärin pitää todeta kuolema ja poliisi hoitaa riippuen paikkakunnasta lähimmän sairaalan tai terveyskeskuksen päivystäjän paikalle ja kun kuolema on todettu poliisi hoitaa paikalle ruumisauton (ei siis ambulanssia) viemään vainaja esim terv.keskuksen säilytystiloihin. Tuosta eteenpäin tilanne voi edetä monella eri tavalla riippuen tilanteesta. Jos vainaja oli iäkäs ja tiedossa sairauksia voi terveyskeskuslääkäri kirjoittaa kuolintodistuksen. Nuoren yllättävästi kuolleen kohdalla tulee eteen ruumiinavaus.
Noin sen siis pitäisi mennä, käytäntö vaihtelee, suurkaupungissa esim lääkärin saatavuus on helpompaa, kuin esim Lapin syrjäkylillä.
Siis kumminkin, soitto poliisille ja poliisin virkatehtäviin kuuluu hoitaa asia. Poliisilta saa tiedon, kuinka asia etenee, keneltä hautauslupa yms. Seuraava soitto hautaustoimistoon niiden asioiden alullelaittamiseksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222441- 622374
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062270- 321537
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381532- 321510
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt371422- 281220
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201176- 951171