Olen gainannut "hiljaisemmiksi" kaikki pöytäkoneeni kiintolevyllä sekä mp3-soittimessani olevat mp3:set käyttäen "MP3Gain" -nimistä ohjelmaa. Vaihdoin kuitenkin hiljattain työkäytössä olevan mp3-soittimeni uuteen ja tämä nykyinen soitin on minulla edellisen tapaan kiinni Peltor-merkkisten kuulosuojainten 3,5mm liitännässä, jotta voin kuunnella mp3:sia samalla kun teen töitä meluisassa ympäristössä.
Nyt ongelmaksi on muodostunut se, että edellisen soittimeni maksimiäänenvoimakkuus oli huomattavasti suurempi kuin tämän nykyisen, ja kun olen lisäksi gainannut pöytäkoneella sekä soittimessa olevat biisit selvästi hiljaisemmiksi kuin ne ennen gainausoperaatiota olivat, kysyisinkin asiasta enemmän tietäviltä että voiko kyseisiä kappaleita gainata uudelleen ylöspäin eli kovemmalle äänenvoimakkuustasolle ilman, että kappaleiden äänenlaatu kärsii?
Mikäli laatu kärsii em. toimenpiteessä, onko mahdollista suorittaa kappaleille eräänlainen "undo gain" -toiminto, mikä palauttaisi ne alkuperäiseen gain-leveliinsä säilyttäen kappaleiden originaalin äänenlaatutason? En missään nimessä haluaisi biisien heikkenevän tämän vuoksi laadullisesti, mutta jos mikään muu ei auta niin täytyy ilmeisesti vain tyytyä alempaan äänenvoimakkuustasoon duunikäytössä.
Kiitos jo etukäteen minua viisaammille asiantuntevista kommenteista, joita toivottavasti saan ;D
MP3:sten uudelleengainaus?
3
375
Vastaukset
- varmaan suoranaisest
i sinua auta, mutta muistakaa että aina kun tuunaatte MP3:ia tai pakkaatte
valokuvia niin säilyttäkää ihmeessä jossain arkistossa tai varmistuksissa
myös ALKUPERÄISET muuttamattomat tiedostot.
Ennemmin tai myöhemmin tulee niille kuitenkin tarvetta. - ...
niinkuin edellisessä vastauksessa sanottiin, kannattaa pitää niistä alkuperäisistä kopiot jossain jos jokin menee pieleen. Eli se on ainakin satavarma "undo gain" -toiminto. Sitä gainia voit säätää ainakin sillä mp3 Gain -softalla, tai audacityllä ja on niitä muitakin. Se että mitä liian huonona äänenlaatuna riippuu kuuntelijasta, minusta on parempi että se mp3 kuuluu kunnolla ehkä vähän huonommalla laadulla kuin liian hiljaa. Kokeile itse pistää gainiä ylöspäin niin kuulet onko lopputulos liian huono sinulle. Periaatteessa se laatu ei siitä juurikaan kärsi jos gainiä ei nosta niin paljon että ääni menee särölle.
(ja sitten pakollinen kommentti ennenkuin palstan "hifistit" ehtii...täällä ei tietenkään saa mainitaa sanoja mo3 ja äänenlaatu samassa lauseessa...)- wombat79
Eipä ehtineet vielä hifistit tulla teilaamaan ;D
Kiitoksia vastauksista, täytyy testailla onko merkittävää eroa laadussa jos kokeilen tuota takasin ylöspäin gainailua...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123650MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar711928Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5421588Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811214Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja651035Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33978Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214888Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60853- 171844
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3778