Voi olla tyhmä kysymys, mutta mitä eroa on automaattivaihteistolla ja robottivaihteistolla?
Automaatti- tai robottivaihteisto?
57
17008
Vastaukset
- fghdsdfgsfg
- Eipä juuri
Automaattivaihteisto on yleisnimitys kaikille automaattisille vaihteoistoille joihin myös vaihderobotti kuuluu.
Automaattivaihteistot voidaan jakaa seuraaviin ryhmiin:
Vaihderobotti, eli tismalleen samanlainen vaihdelaatikko kuin käsiviahteisissa mutta vaihdekepin ja kytkimen käytön hoitaa sähkömoottorit, ajomukavuus huonoin automaateissa, mutta voittaa silti käsivaihteiston, kulutus sama tai hieman pienempi kuin vastaavalla manuaalilla.
Kaksoiskytkentävaihteisto, eli kaksi manuaalilaatikkoa rinnakkain, toisessa esim vaihteet 1 3 5 ja toisessa 2 4 6 R eli muuten sama kuin vaihderobotti, mutta vaihdoissa ei ole katkoja ollenkaan, koska esim kakkosta voidaan ruveta kytkemään päälle samaan aikaan kun ykkönen on vielä pesässä.
Mehumaija, yleisin automaattivaihteisto vähän vanhemmissa (2005 tai vanhempi) autoissa, pyörien ja koneen välillä ei ole mekaanista yhteyttä ollenkaan, vaan kaikki hoituu öljyn paineella, vaihtaa melko tasaisesti ilman katkoja, pyrkii aina menemään hiljaa eteenpäin vaikka painaisi jarrua, koska ei ole mekaanista kytkintä joka voisi palaa hajalle, kuluttaa eniten kaikista automaateista/manuaalivaihteistoista, koska esim kytkin "luistaa" usein vielä noin 40km/h vauhdissa.
Variaattori, eli portaaton vaihteisto metalli tai kumihihnalla, joko tietokoneohjattu tai sitten eripainoisilla rullilla ja keskipakokytkimellä yms...
Sitten tietenkin vielä raskaassa kalustossa on ratkaisuja joissa on pelkkä automaattinen kytkin, mutta vaihdetaan itse vaihteet, tai että on automaattiset vaihteet mutta käytetään itse kytkintä ja kaikkea tältä väliltä> ajomukavuus huonoin automaateissa, mutta voittaa silti käsivaihteiston
Minulla on toki kokemuksia vain neljästä tai viidestä automaatista, joista yksi oli robotti. Yksikään ei ylittänyt ajomukavuudessa käsivaihteistoa. Ajon helppoudessa kaikki toki, kun ajo oli yhtä helppoa jokaisella (painat kaasua ja auto kiihtyy, jarrua ja se hidastuu).
Ajomukavuudessa ehdottomasti surkein tähän mennesäs oli sitikan robovaihde. Risteyksestä kun lähtee, tuo miettii varmaan sekunnin ja nytkähtää sitten liikkeelle. Pitää ennakoida vähän eri tavalla kuin normaalisti... :)- mekaaninen yhteys
> Mehumaija, yleisin automaattivaihteisto vähän vanhemmissa (2005 tai vanhempi) autoissa, pyörien ja koneen välillä ei ole mekaanista yhteyttä ollenkaan, vaan kaikki hoituu öljyn paineella, vaihtaa melko tasaisesti ilman katkoja, pyrkii aina menemään hiljaa eteenpäin vaikka painaisi jarrua, koska ei ole mekaanista kytkintä joka voisi palaa hajalle, kuluttaa eniten kaikista automaateista/manuaalivaihteistoista, koska esim kytkin "luistaa" usein vielä noin 40km/h vauhdissa.
Muuten tosi hyvä kirjoitus, mutta mehumaijojen kohdalle tuli pari pientä lipsahdusta:
- "mehumaissassakin" on aina mekaaninen vaihteisto - planeettapyörästöjä, joita sopivasti hydraulikäyttöisillä jarruhihnoilla lukitsemalla saadaan välityssuhdetta muutettua
- "kytkimen" virkaa toimittaa yleensä ns. momentinmuunnin eli moottorin pyörittämän pumppupyörän ja turbiinin yhdistelmä, jossa voi vielä olla johtosiivistö, jolla voidaan nesteen virtauksia muuttaa ja saadaan tämä pumppu/turbiinipyörä -yhdistelmäkin toimimaan eräänlaisena vaihdeportaana
- vaihdot ovat pehmeitä, kun välissä on "jatkuvasti luistava" momentinmuunnin "kovassa" laatikossakin välityssuhteen vaihtuminen ei tapahdu kertarysäyksellä
- perinteisen 3 tai 4 vaihteisen "mehumaijan" hyötysuhde reilusti on huonompi ja kulutus suurempi kuin käsivaihteisella, johtuen pääosin momentinmuuntimen "luistosta" ja tehohukasta
- .... mutta nykyään öbaut kaikissa "mehumaijoissakin" momentinmuunnin lukitaan kiinteäksi ainakin suurilla vaihteilla = ei tehohukkaa
- kaikkein moderneimmilla 5 vaihteisilla "mehumaijoilla" saattaakin normikulutukset olla ihan samaa luokkaa kuin käsivaihteisilla - mutta "hinnat alkaen" autoista näitä ei löydy, vaan just noita 4 v muinaismuistoja - 5+18
mekaaninen yhteys kirjoitti:
> Mehumaija, yleisin automaattivaihteisto vähän vanhemmissa (2005 tai vanhempi) autoissa, pyörien ja koneen välillä ei ole mekaanista yhteyttä ollenkaan, vaan kaikki hoituu öljyn paineella, vaihtaa melko tasaisesti ilman katkoja, pyrkii aina menemään hiljaa eteenpäin vaikka painaisi jarrua, koska ei ole mekaanista kytkintä joka voisi palaa hajalle, kuluttaa eniten kaikista automaateista/manuaalivaihteistoista, koska esim kytkin "luistaa" usein vielä noin 40km/h vauhdissa.
Muuten tosi hyvä kirjoitus, mutta mehumaijojen kohdalle tuli pari pientä lipsahdusta:
- "mehumaissassakin" on aina mekaaninen vaihteisto - planeettapyörästöjä, joita sopivasti hydraulikäyttöisillä jarruhihnoilla lukitsemalla saadaan välityssuhdetta muutettua
- "kytkimen" virkaa toimittaa yleensä ns. momentinmuunnin eli moottorin pyörittämän pumppupyörän ja turbiinin yhdistelmä, jossa voi vielä olla johtosiivistö, jolla voidaan nesteen virtauksia muuttaa ja saadaan tämä pumppu/turbiinipyörä -yhdistelmäkin toimimaan eräänlaisena vaihdeportaana
- vaihdot ovat pehmeitä, kun välissä on "jatkuvasti luistava" momentinmuunnin "kovassa" laatikossakin välityssuhteen vaihtuminen ei tapahdu kertarysäyksellä
- perinteisen 3 tai 4 vaihteisen "mehumaijan" hyötysuhde reilusti on huonompi ja kulutus suurempi kuin käsivaihteisella, johtuen pääosin momentinmuuntimen "luistosta" ja tehohukasta
- .... mutta nykyään öbaut kaikissa "mehumaijoissakin" momentinmuunnin lukitaan kiinteäksi ainakin suurilla vaihteilla = ei tehohukkaa
- kaikkein moderneimmilla 5 vaihteisilla "mehumaijoilla" saattaakin normikulutukset olla ihan samaa luokkaa kuin käsivaihteisilla - mutta "hinnat alkaen" autoista näitä ei löydy, vaan just noita 4 v muinaismuistojaon omassa kulkineessa, 4-vaihteinen, maantieajossa kulutus on aivan sama vast. manuaalilaatikolliseen verrattuna(turbiini lukittuu 3- ja 4-vaihteella)
- Oikein meni
The_Rat kirjoitti:
> ajomukavuus huonoin automaateissa, mutta voittaa silti käsivaihteiston
Minulla on toki kokemuksia vain neljästä tai viidestä automaatista, joista yksi oli robotti. Yksikään ei ylittänyt ajomukavuudessa käsivaihteistoa. Ajon helppoudessa kaikki toki, kun ajo oli yhtä helppoa jokaisella (painat kaasua ja auto kiihtyy, jarrua ja se hidastuu).
Ajomukavuudessa ehdottomasti surkein tähän mennesäs oli sitikan robovaihde. Risteyksestä kun lähtee, tuo miettii varmaan sekunnin ja nytkähtää sitten liikkeelle. Pitää ennakoida vähän eri tavalla kuin normaalisti... :)Itsekin olen ajellun jonkun verran robottivaihteisilla autoilla (fiat ducato ja vw crafter) ja se on todella, todella hidas, en tiedä toimisiko bensakoneessa paremmin.
Eli ajettavuus on surkea verrattuna mehumaijaan, mutta voitta silti manuaalin jossa on kolme poljinta ja pitää itse vaihtaa vaihteet ja luistattaa kytkintä mennentullen ;) - Mekaanin?
mekaaninen yhteys kirjoitti:
> Mehumaija, yleisin automaattivaihteisto vähän vanhemmissa (2005 tai vanhempi) autoissa, pyörien ja koneen välillä ei ole mekaanista yhteyttä ollenkaan, vaan kaikki hoituu öljyn paineella, vaihtaa melko tasaisesti ilman katkoja, pyrkii aina menemään hiljaa eteenpäin vaikka painaisi jarrua, koska ei ole mekaanista kytkintä joka voisi palaa hajalle, kuluttaa eniten kaikista automaateista/manuaalivaihteistoista, koska esim kytkin "luistaa" usein vielä noin 40km/h vauhdissa.
Muuten tosi hyvä kirjoitus, mutta mehumaijojen kohdalle tuli pari pientä lipsahdusta:
- "mehumaissassakin" on aina mekaaninen vaihteisto - planeettapyörästöjä, joita sopivasti hydraulikäyttöisillä jarruhihnoilla lukitsemalla saadaan välityssuhdetta muutettua
- "kytkimen" virkaa toimittaa yleensä ns. momentinmuunnin eli moottorin pyörittämän pumppupyörän ja turbiinin yhdistelmä, jossa voi vielä olla johtosiivistö, jolla voidaan nesteen virtauksia muuttaa ja saadaan tämä pumppu/turbiinipyörä -yhdistelmäkin toimimaan eräänlaisena vaihdeportaana
- vaihdot ovat pehmeitä, kun välissä on "jatkuvasti luistava" momentinmuunnin "kovassa" laatikossakin välityssuhteen vaihtuminen ei tapahdu kertarysäyksellä
- perinteisen 3 tai 4 vaihteisen "mehumaijan" hyötysuhde reilusti on huonompi ja kulutus suurempi kuin käsivaihteisella, johtuen pääosin momentinmuuntimen "luistosta" ja tehohukasta
- .... mutta nykyään öbaut kaikissa "mehumaijoissakin" momentinmuunnin lukitaan kiinteäksi ainakin suurilla vaihteilla = ei tehohukkaa
- kaikkein moderneimmilla 5 vaihteisilla "mehumaijoilla" saattaakin normikulutukset olla ihan samaa luokkaa kuin käsivaihteisilla - mutta "hinnat alkaen" autoista näitä ei löydy, vaan just noita 4 v muinaismuistoja""mehumaissassakin" on aina mekaaninen vaihteisto"
Tottakai siellä mekaaniikkaa on ja hammaspyöriä ja ties mitä, mutta eikös vain että moottorin ja renkaiden välillä ei ole ns. mekaanista yhteyttä ollenkaan?
Ja eikös kytkinkin ole täysin nestetoiminen, eli vaikka kuinka luistaisi niin ei mikään hajoa?
Tokihan vaihderobotteihinkin saataisi toiminto että se pyrkii menemään kokoajan hitaasti eteenpäin, tosin se polttaisi kytkimen hajalle aikas äkkiä - Känni Josh
Oikein meni kirjoitti:
Itsekin olen ajellun jonkun verran robottivaihteisilla autoilla (fiat ducato ja vw crafter) ja se on todella, todella hidas, en tiedä toimisiko bensakoneessa paremmin.
Eli ajettavuus on surkea verrattuna mehumaijaan, mutta voitta silti manuaalin jossa on kolme poljinta ja pitää itse vaihtaa vaihteet ja luistattaa kytkintä mennentullen ;)Volvon kuorma-autoissa toi robottivaihteisto toimii ku ajatus. Ei vois sellaista ajettuaan kuvitella että manuaalina hämmentäis.
- E.d.K.
mekaaninen yhteys kirjoitti:
> Mehumaija, yleisin automaattivaihteisto vähän vanhemmissa (2005 tai vanhempi) autoissa, pyörien ja koneen välillä ei ole mekaanista yhteyttä ollenkaan, vaan kaikki hoituu öljyn paineella, vaihtaa melko tasaisesti ilman katkoja, pyrkii aina menemään hiljaa eteenpäin vaikka painaisi jarrua, koska ei ole mekaanista kytkintä joka voisi palaa hajalle, kuluttaa eniten kaikista automaateista/manuaalivaihteistoista, koska esim kytkin "luistaa" usein vielä noin 40km/h vauhdissa.
Muuten tosi hyvä kirjoitus, mutta mehumaijojen kohdalle tuli pari pientä lipsahdusta:
- "mehumaissassakin" on aina mekaaninen vaihteisto - planeettapyörästöjä, joita sopivasti hydraulikäyttöisillä jarruhihnoilla lukitsemalla saadaan välityssuhdetta muutettua
- "kytkimen" virkaa toimittaa yleensä ns. momentinmuunnin eli moottorin pyörittämän pumppupyörän ja turbiinin yhdistelmä, jossa voi vielä olla johtosiivistö, jolla voidaan nesteen virtauksia muuttaa ja saadaan tämä pumppu/turbiinipyörä -yhdistelmäkin toimimaan eräänlaisena vaihdeportaana
- vaihdot ovat pehmeitä, kun välissä on "jatkuvasti luistava" momentinmuunnin "kovassa" laatikossakin välityssuhteen vaihtuminen ei tapahdu kertarysäyksellä
- perinteisen 3 tai 4 vaihteisen "mehumaijan" hyötysuhde reilusti on huonompi ja kulutus suurempi kuin käsivaihteisella, johtuen pääosin momentinmuuntimen "luistosta" ja tehohukasta
- .... mutta nykyään öbaut kaikissa "mehumaijoissakin" momentinmuunnin lukitaan kiinteäksi ainakin suurilla vaihteilla = ei tehohukkaa
- kaikkein moderneimmilla 5 vaihteisilla "mehumaijoilla" saattaakin normikulutukset olla ihan samaa luokkaa kuin käsivaihteisilla - mutta "hinnat alkaen" autoista näitä ei löydy, vaan just noita 4 v muinaismuistojaMuuan henkilöbiilissä oli 80-luvulla sellainen ratkaisu että normaalin kovan laatikon ja moottorin välissä oli nestekytkin ja tavallinen poljinkäyttöinen normaali kytkin.
Ajo tapahtui kuin kovalla laatikolla yleensäkin, mutta nestekytkin mahdollisti pysähtymisen vaihde päällä kytkintä käyttämättä esim liikennevaloihin, niin ja vaihteiden lisäksi oli ylimääräinen park -lukitus asento.
Varsinaista hydraulista vaihteistoa käytetään työkoneissa ja raskaassa kalustossa.
Yleensä 3-vaihteisia ilman kiinteää lukitusta tai mekaanisen välityksen muutosta, vain mahdollinen aluevalintaa joka valitaan ennen liikkeelle lähtöä.
Em laitteiden voima siirretään nestekytkimellä, joka luistaa aina, myös yli 40 vauhdissa.
Nestepaineella toimivat laitteet on sitten erikseen, esim. voimansiirto pumppu/moottori - periaatteella mm. napamoottorina, mutta vaihteistona ei taida olla missään. - Molemmilla tuhansia
The_Rat kirjoitti:
> ajomukavuus huonoin automaateissa, mutta voittaa silti käsivaihteiston
Minulla on toki kokemuksia vain neljästä tai viidestä automaatista, joista yksi oli robotti. Yksikään ei ylittänyt ajomukavuudessa käsivaihteistoa. Ajon helppoudessa kaikki toki, kun ajo oli yhtä helppoa jokaisella (painat kaasua ja auto kiihtyy, jarrua ja se hidastuu).
Ajomukavuudessa ehdottomasti surkein tähän mennesäs oli sitikan robovaihde. Risteyksestä kun lähtee, tuo miettii varmaan sekunnin ja nytkähtää sitten liikkeelle. Pitää ennakoida vähän eri tavalla kuin normaalisti... :)oli auriksessa ihan älytön "oppiva vaihteisto", c nelosessa vähän järkevämpi.
- valitettavasti
Mekaanin? kirjoitti:
""mehumaissassakin" on aina mekaaninen vaihteisto"
Tottakai siellä mekaaniikkaa on ja hammaspyöriä ja ties mitä, mutta eikös vain että moottorin ja renkaiden välillä ei ole ns. mekaanista yhteyttä ollenkaan?
Ja eikös kytkinkin ole täysin nestetoiminen, eli vaikka kuinka luistaisi niin ei mikään hajoa?
Tokihan vaihderobotteihinkin saataisi toiminto että se pyrkii menemään kokoajan hitaasti eteenpäin, tosin se polttaisi kytkimen hajalle aikas äkkiä> Tottakai siellä mekaaniikkaa on ja hammaspyöriä ja ties mitä, mutta eikös vain että moottorin ja renkaiden välillä ei ole ns. mekaanista yhteyttä ollenkaan?
Mitähän kuvittelit momentinmuuntimen lukkiutumisen tarkoittavan?
> Tokihan vaihderobotteihinkin saataisi toiminto että se pyrkii menemään kokoajan hitaasti eteenpäin, tosin se polttaisi kytkimen hajalle aikas äkkiä
Typerä idea, eikä pelkästään mainitsemastasi syystä. Minulla on ollut perinteinen mehumaija-automaatti ja olihan se kiva, kun auto mm. pysyi loivassa ylämäessä paikallaan polkimiin koskematta ja saihan sitä ryömimistä välillä hyödynnettyä matelevassa ruuhkassakin. Mutta kolikon kääntöpuolena oli tarve seistä jarrulla aina, kun en halunnut auton ryömivän (eikä ollut sitä sopivaa ylämäkeä kohdalla). Ryömimisestä aiheutunut haitta olikin selkeästi suurempi kuin hyöty.
Mutta em. haitat eivät ole estäneet autovalmistajia rakentamasta robottivaihteita, jotka simuloivat, kytkintä luistattamalla/käristämällä, mehumaija-automaatin ryömimistä. VAGniikanmaailman jossain kaupunkiautotesteissä tällaisia oli ja toimittajat vielä kehuivat hienoa ideaa. No, samat toimittajat nostavat talvitestivoittajaksi auton, jossa on huonoin lämmityslaite ja TV-testin voittajaksi television, jossa on huono kuva, mutta käyttöönotto on helppoa (ja valmistaja "kotimainen").
Ihan älytön toiminto, koska robottivaihteetkin (ainakin pari tesmaamaani) osaavat kevyellä kaasunkäytöllä ryömittää autoa ihan nätisti. Se, mikä ei näiltä roboteilta sujunut, oli sujuvat vaihdot ylöspäin - reippaissa kiihdytyksissä auto nyki niin, että pää paukkui niskatukeen oikein kunnolla. Ihme, ettei tätä kiihdystystä osattu hanskata, kun toisinpäin vaihdot sujuivat oikein hienosti, välikaasun saattelemina. - helppoa ei
valitettavasti kirjoitti:
> Tottakai siellä mekaaniikkaa on ja hammaspyöriä ja ties mitä, mutta eikös vain että moottorin ja renkaiden välillä ei ole ns. mekaanista yhteyttä ollenkaan?
Mitähän kuvittelit momentinmuuntimen lukkiutumisen tarkoittavan?
> Tokihan vaihderobotteihinkin saataisi toiminto että se pyrkii menemään kokoajan hitaasti eteenpäin, tosin se polttaisi kytkimen hajalle aikas äkkiä
Typerä idea, eikä pelkästään mainitsemastasi syystä. Minulla on ollut perinteinen mehumaija-automaatti ja olihan se kiva, kun auto mm. pysyi loivassa ylämäessä paikallaan polkimiin koskematta ja saihan sitä ryömimistä välillä hyödynnettyä matelevassa ruuhkassakin. Mutta kolikon kääntöpuolena oli tarve seistä jarrulla aina, kun en halunnut auton ryömivän (eikä ollut sitä sopivaa ylämäkeä kohdalla). Ryömimisestä aiheutunut haitta olikin selkeästi suurempi kuin hyöty.
Mutta em. haitat eivät ole estäneet autovalmistajia rakentamasta robottivaihteita, jotka simuloivat, kytkintä luistattamalla/käristämällä, mehumaija-automaatin ryömimistä. VAGniikanmaailman jossain kaupunkiautotesteissä tällaisia oli ja toimittajat vielä kehuivat hienoa ideaa. No, samat toimittajat nostavat talvitestivoittajaksi auton, jossa on huonoin lämmityslaite ja TV-testin voittajaksi television, jossa on huono kuva, mutta käyttöönotto on helppoa (ja valmistaja "kotimainen").
Ihan älytön toiminto, koska robottivaihteetkin (ainakin pari tesmaamaani) osaavat kevyellä kaasunkäytöllä ryömittää autoa ihan nätisti. Se, mikä ei näiltä roboteilta sujunut, oli sujuvat vaihdot ylöspäin - reippaissa kiihdytyksissä auto nyki niin, että pää paukkui niskatukeen oikein kunnolla. Ihme, ettei tätä kiihdystystä osattu hanskata, kun toisinpäin vaihdot sujuivat oikein hienosti, välikaasun saattelemina.Kyllä siitä on nimenomaan hyötyä ylämäessä pysyy paikallaan, lähtö hieman nopeampaa, todella hitaassa vauhdissa voi käyttää jarrua "kytkinpolkimena" hitaassa ajossa ei tartte pälärätä kaasun ja jarrun kanssa, lyhyissä matkoissa ei myöskään tartte seilata polkimien välillä yms.
Töissä meillä on VW Crafter 2007 ja Sprinter 2008 autot ovat aikalailla identtiä, mesessä on oikea automaatti ja crafterissa vaihderobotti, arvaas kummalla ajelen mielummin :) (no mesessä)
Sitten tässä vaihderobotti on vielä sellainen omainaisuus että jos kytkin luistaa yli 20 sek niin vaiheisto menee vikatilaan ja auto tulee sammuttaa ja käynnistää uudelleen, ei mikään erikoinen tilanne jakoajossa kun pitää peruuttaa todella pahaan paikkaan, ja tekeepä jotkut kuskin sitäkin että oikealla kaasuttaa ja vasemmalla jalalla jarrutelee ns. pahassa paikkaa, ihme että kytkin vielä toimii 230000kilsan jälkeen - manuaali3
Puoliautomaattinen vaihteisto tai robottivaihteisto on automatisoitu manuaalivaihteisto, joka käyttää elektronisia antureita, prosessoreita ja vauhdittajia vaihteiden vaihtamiseen. Näin autossa ei tarvita kytkinpoljinta. Vaihdetta voi vaihtaa joko käsin tai antaa automaattisen vaihtotoiminnon hoitaa sen kuljettajan puolesta. Kytkin toimii elektronisesti ja synkronisoi ajoitusta ja vääntömomenttia, jotta vaihteen vaihto tapahtuisi nopeasti ja rauhallisesti. Autonvalmistajat suunnittelivat puoliautomaattisen vaihteiston erityisesti kaupunkiajoa varten. Se onkin perinteistä automaattivaihteistoa huomattavasti polttoainetaloudellisempi, ja myös valmistuskustannuksiltaan edullisempi.
Esimerkiksi Opelin kehittämä Easytronic on puoliautomaattinen vaihteisto. Automaattisen vaihtotoiminnon voi kytkeä ajon aikana pois päältä, jolloin vaihteisto muuttuu käsin käytettäväksi. Lisäksi joissain malleissa käytettävissä on niin sanottu talviasento ja Sport-tila. Talviasennon ollessa kytkettynä liikkeellelähtö tapahtuu kakkosvaihteelta. Sport-tilassa moottori kiertää korkeammille kierroksille ennen vaihtamista.[ - Kullelle
Minulla on ollut muutama oikea automaatti,jopa 50 luvun Buic kaikki ovat toimineet hienosti ja huollon tarve on vähäinen.Olen lukenut jutut Robotti vaihteistoista ja kuunnellut ystävien käyttökokemuksia enemmänkin matkailuauto puolelta.Minusta on väärin käyttää mainostuksessa robotti vaihteistosta nimitystä automaatti,se on robotti,tai kaksoiskytkin.Ja sitten se huolto ja korjaukset ,vaikka robotti on halvenpi valmistaa,niin korjaukset maksaa,ystäväni maksoi Saksassa Renault alustaisen robotin korjauksesta 4000 ekua minä en osta minkään tyyppistä autoa kuin manuaali,tai oikealla automaatilla.Olen muuten ajellut erilaisilla autoilla v:68 lähtien.
- EmppuH
5+18 kirjoitti:
on omassa kulkineessa, 4-vaihteinen, maantieajossa kulutus on aivan sama vast. manuaalilaatikolliseen verrattuna(turbiini lukittuu 3- ja 4-vaihteella)
Kyllähän normi momenninmuunnin laatikko on paras. ei pala kytkin ja kun iso asuntovaunukin perässä voi pakittaa hiljaa vaikka minkälaiseen mäkeen menee varmasti, koska se muunin muuttaa vielä moottorin väännön lähdössä 3 kertaiseksi..sentakia mehumaijja lähtee jos haluaa liikennevaloistakin kuin raketti on jo kaukana kun muut vasta pääsee liikkeelle.
- anna.hanaa
EmppuH kirjoitti:
Kyllähän normi momenninmuunnin laatikko on paras. ei pala kytkin ja kun iso asuntovaunukin perässä voi pakittaa hiljaa vaikka minkälaiseen mäkeen menee varmasti, koska se muunin muuttaa vielä moottorin väännön lähdössä 3 kertaiseksi..sentakia mehumaijja lähtee jos haluaa liikennevaloistakin kuin raketti on jo kaukana kun muut vasta pääsee liikkeelle.
Niin, DSG laatikossa on se toinen laatikko sekä kytkin aivan turhaan.
Ei autossa tarvitse olla kuin 3 vaihdetta: esim. jo mallin -80 El Caminossa 1=90 km/h, 2= 160 km/h ja 3 menee n. 200 km/h. Mihin niitä lisävaihteita muka tarvitaan ? - Anonyymi
Oikein meni kirjoitti:
Itsekin olen ajellun jonkun verran robottivaihteisilla autoilla (fiat ducato ja vw crafter) ja se on todella, todella hidas, en tiedä toimisiko bensakoneessa paremmin.
Eli ajettavuus on surkea verrattuna mehumaijaan, mutta voitta silti manuaalin jossa on kolme poljinta ja pitää itse vaihtaa vaihteet ja luistattaa kytkintä mennentullen ;)Rafterista en tiedä, mutta Ducaton robotti kyllä toimii kyllä vähintään yhtä nopeasti ja sujuvasti kuin manuaali. Ilman muuta erittäin hyvä vaihteisto.
Siinähän on oppiva logiikka. Jos edelliset kuljettajat eivät ole osanneet sillä ajaa, tai muuten ovat sen opettaneet huonoille tavoille, niin ottaa aikansa, ennen kuin se oppii takaisin sujuvaksi.
- makuasi
Mitä eroa on kiesillä ja autolla, no eri nimi, samaa paskaa.
Ja tuossahan joku luettelikin neljä yleisintä automaattivaihdetyyppiä, silti nimityksiä näille neljälle laatikkotyypille on yli 30.
Esim vaihderobotista voidaan käyttää nimeä SeleSpeed (Fiat Ja Alfaromeo), SprintShift (Meset), ShifMatic (VW), Vaihderobotti (isommat kuorma- ja linja-autot) Sequetronic yms.
Ja esim uutta Focusta markkinotiin Power Shift vaihteistolla, mutta vasta nettisivulla selvisi että kysessä on kaksoiskyntävaihteisto.
Koskakohan autonvalmistajat alkaa kutsumaan käsivaihteistoa jollain omalla nimellä, niin e heti mainoksesta tiedä onko automaatti tai manuaali, esim Toyota joissa lähes kaikki on manuaalivaihteisia voisi alkaa kutsumaan käsivaihtosta termillä HUMG niin saisi kiinnostuneet nettin kattomaan mikäs se tommonen HUMG on (Hand Using Manual Gear)- Manuska-Masa
Automaattiloota ei ole koskaan ns. kuskin hallinnassa, aina joku asia raivostuttaa. Siksi palasin parin tomaatin jällkeen manuaaliseen eikä paluuta tomaattiin ole. Kyllä se kuski tietää parhaiten milloin vaihdetaan, ja liikennöinti pehmeän sujuvaa. Ja pa-kulutus alhaisin.
- automaatti ehdoton
Manuska-Masa kirjoitti:
Automaattiloota ei ole koskaan ns. kuskin hallinnassa, aina joku asia raivostuttaa. Siksi palasin parin tomaatin jällkeen manuaaliseen eikä paluuta tomaattiin ole. Kyllä se kuski tietää parhaiten milloin vaihdetaan, ja liikennöinti pehmeän sujuvaa. Ja pa-kulutus alhaisin.
sä et ole kunnollisella automaatilla sitten ajanut kun noin väität,
tai sitten olet pelle muuten vaan.
Kyllä hyvä automaatti "hakkaa" manuaalin koska vaan ja 6-0.
Lisäksi nykyään polttoaineen kulutus on ALHAISEMPI kuin manuaalilla.
Manuaali on vanhanaikainen ja kökkö, köyhien tapa.
Katsoppa vähänkin isompia ja parempia autoja, vaikkapa
5/7-sarjan Bemuja, V70, isot Audit tai muut niin 99% ne on automaatteja.
Katsoppa vähänkään hätäisempiä sporttiautoja vaikkapa
Ferrarit, Porschet niin kaikki on nykyään automaatteja.
Katsoppa ammattikuskeja, taksit ovat 99% automaateilla.
jne jne - kiki.
Manuska-Masa kirjoitti:
Automaattiloota ei ole koskaan ns. kuskin hallinnassa, aina joku asia raivostuttaa. Siksi palasin parin tomaatin jällkeen manuaaliseen eikä paluuta tomaattiin ole. Kyllä se kuski tietää parhaiten milloin vaihdetaan, ja liikennöinti pehmeän sujuvaa. Ja pa-kulutus alhaisin.
Että täysin normaali mekaaninen vaihteisto (mekaanin vaihdesiirrin) mutta automaattinen kytkin? tällainen ratkaisu on ollut vain A-mesessä, siis "kansanautoissa"
Ja kyllä oikea vaihderobotti kuluttaa vähemmän kuin vastaava manuaali, koska esim käsivaihteistolla en viitsi vaihtaa isointa vaihdetta vain hetkeksi, ja samaten käsivaihteistolla tulee usein vaihdettua ennakkoon liian pieni vaihde yms. ajettua vähän kytkin alhaalla/vaihde vapaalla yms pientä... - Au Tomaatti
Manuska-Masa kirjoitti:
Automaattiloota ei ole koskaan ns. kuskin hallinnassa, aina joku asia raivostuttaa. Siksi palasin parin tomaatin jällkeen manuaaliseen eikä paluuta tomaattiin ole. Kyllä se kuski tietää parhaiten milloin vaihdetaan, ja liikennöinti pehmeän sujuvaa. Ja pa-kulutus alhaisin.
Olen ehdottomasti automaattimies ajetuani hetken automaattivaihteisella autolla. Välissä oli yksi OPEL sähköisellä (robotti) vaihtajalla, ja totean että se oli ensimmäinen ja viimeinen lajiaan. Automaatti on automaatti ja robotit jotain sen kaltaisia. Nyt on jo viides automaatti menossa. Ajaminen ei voisi juuri olla helpompaa ja nautinnollisempaa kuin automaatilla (200heppaa ja 430Nm väätö), aina oikea vaihde päällä, taloudellista ajamista.
- multitronic kehiin
oma mielipide on että melkein paras näistä kaikista on CVT/Variaattori-tyyppiset.
Ellei oteta huomioon urheiluautoissa käytettyjä "F1"-tyyppisiä todella nopeita vaihteistoja.
mm.Multitronic vetää kokoajan, ilman vaihtokatkoja tai viiveitä.
Aina oikeat kierrokset koneessa ja aina oikea "vaihde" käytössä.
Ei nyi eikä vauhti katkea- kiki.
Käyttää OIKEITA nimityksiä vaihteistosta ei autokohtaisia lyhenteitä, lempinimiä yms.
Eli vaihteistotyypit ovat:
Manuaali
Vaihderobotti
Kaksoiskytkentävaihteisto
Variaattori
Hydraulinen vaihteisto... - PerhanaTurku
kiki. kirjoitti:
Käyttää OIKEITA nimityksiä vaihteistosta ei autokohtaisia lyhenteitä, lempinimiä yms.
Eli vaihteistotyypit ovat:
Manuaali
Vaihderobotti
Kaksoiskytkentävaihteisto
Variaattori
Hydraulinen vaihteisto...http://fi.wikipedia.org/wiki/Vaihteisto
Sieltä kohta: Vaihteistokonstruktioita
CVT, portaaton automaattivaihde
Hydrostaattinen vaihteisto
Lieriöhammaspyörävaihteisto
Planeettavaihteisto
Robotisoitu käsivalintainen vaihteisto
Joten voit vetää hanuriisi poikittain noi listaamasi "viralliset" nimitykset. Vai otitko tuon listasi kielihuollon sivuilta? Niimpä niin, sellaisia virallisia ole olemassakaan. - kiki.
PerhanaTurku kirjoitti:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Vaihteisto
Sieltä kohta: Vaihteistokonstruktioita
CVT, portaaton automaattivaihde
Hydrostaattinen vaihteisto
Lieriöhammaspyörävaihteisto
Planeettavaihteisto
Robotisoitu käsivalintainen vaihteisto
Joten voit vetää hanuriisi poikittain noi listaamasi "viralliset" nimitykset. Vai otitko tuon listasi kielihuollon sivuilta? Niimpä niin, sellaisia virallisia ole olemassakaan.Että melkein joka autolla on omat nimitykset ja lyhtenteet vaihteistotyypeistä
Esim PowerShift ja DSG sama asia.
Samaten Selespeed, Sprintshift, Sequetronic, Shiftmatic, ShiftTronic ja mitä näitä on, niin sama asia sekin.
Eli käyttämällä oikeaa nimeä, niin ei tule sekaannuksia... - Onpa vaikeaa
kiki. kirjoitti:
Käyttää OIKEITA nimityksiä vaihteistosta ei autokohtaisia lyhenteitä, lempinimiä yms.
Eli vaihteistotyypit ovat:
Manuaali
Vaihderobotti
Kaksoiskytkentävaihteisto
Variaattori
Hydraulinen vaihteisto...Mihin jäi pernteinen automaatti, se hydr. ohjattu planeettapyörästö ? ?
Kerro vaikka edes yksi hydraulisella vaihteistolla oleva paketti- tai henkilöauto. - PerhanaTurku
kiki. kirjoitti:
Että melkein joka autolla on omat nimitykset ja lyhtenteet vaihteistotyypeistä
Esim PowerShift ja DSG sama asia.
Samaten Selespeed, Sprintshift, Sequetronic, Shiftmatic, ShiftTronic ja mitä näitä on, niin sama asia sekin.
Eli käyttämällä oikeaa nimeä, niin ei tule sekaannuksia...Mistä sait tuon listasi niistä "oikeista" nimistä?
Ihan linkkiä vaan kehiin. Jos nimitykset esiintyvät esimerkiksi jossakin laissa tai säädöksessä, niin kelpaa. Tai kelpaa myös kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen suositukset.
Ihan helposti ei taas kelpaa, että näitä me täällä Turussa usein käytetään.
Eli vielä tarkennuksena:
Vaihderobotti on oikea termi
Robotisoitu käsivalintainen vaihteisto on väärä termi
Näin se menee? - KiKi.
PerhanaTurku kirjoitti:
Mistä sait tuon listasi niistä "oikeista" nimistä?
Ihan linkkiä vaan kehiin. Jos nimitykset esiintyvät esimerkiksi jossakin laissa tai säädöksessä, niin kelpaa. Tai kelpaa myös kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen suositukset.
Ihan helposti ei taas kelpaa, että näitä me täällä Turussa usein käytetään.
Eli vielä tarkennuksena:
Vaihderobotti on oikea termi
Robotisoitu käsivalintainen vaihteisto on väärä termi
Näin se menee?Nimet
vaihderobotti
kaksoiskytkentävaihteisto
hydraulinen vaihteisto
variaattori
manuaali
kuvastaa vaihteistoja juuri parhaiten, eikös vain jokainen käsittää mitä vaihteistoa tarkoitetaan.
Tosin termin "variaattori" käyttö saa jotkut raivon partaalle, etenkin jos omistaa variaattoriauton, kun pitäisi käyttää hienompaa nimeä :) :) :)
Ja vaihderobotteja on erilaisia, on sellaisia joissa on kytkinpoljin, ja semmosia missä ei ole, mutta henkilöautoissa/pakuissa yleensä ei ole kytkintä... - kiki.
Onpa vaikeaa kirjoitti:
Mihin jäi pernteinen automaatti, se hydr. ohjattu planeettapyörästö ? ?
Kerro vaikka edes yksi hydraulisella vaihteistolla oleva paketti- tai henkilöauto.Muutama hydraulisella vaihteistolla oleva auto:
Fod Focus
Ford Mondeo
Volvo V70
Volvo V40
Volvo S60
MB Vito
Renault Megane
Citrone C5
Chryesler Neon
Chryesler 300M
Olikos siinä tarpeeksi listaa?
Älä sitten nussi pilkkua, vaan nyt oli kyseessä KAIKKIENYMMÄRÄMÄT nimitykset.
Toki joka automerkilla on oma HIENONKUULOINEN nimi vaihteistolle... - multitronic
KiKi. kirjoitti:
Nimet
vaihderobotti
kaksoiskytkentävaihteisto
hydraulinen vaihteisto
variaattori
manuaali
kuvastaa vaihteistoja juuri parhaiten, eikös vain jokainen käsittää mitä vaihteistoa tarkoitetaan.
Tosin termin "variaattori" käyttö saa jotkut raivon partaalle, etenkin jos omistaa variaattoriauton, kun pitäisi käyttää hienompaa nimeä :) :) :)
Ja vaihderobotteja on erilaisia, on sellaisia joissa on kytkinpoljin, ja semmosia missä ei ole, mutta henkilöautoissa/pakuissa yleensä ei ole kytkintä...CVT (Continuously Variable Transmission) tarkoittaa portaatonta automaattivaihteistoa,
jossa teho välitetään esimerkiksi kiilahihnavariaattorilla.
Eli CVT on "käyttökelpoinen" nimitys variaatiovaihteistolle. - PerhanaTurku
KiKi. kirjoitti:
Nimet
vaihderobotti
kaksoiskytkentävaihteisto
hydraulinen vaihteisto
variaattori
manuaali
kuvastaa vaihteistoja juuri parhaiten, eikös vain jokainen käsittää mitä vaihteistoa tarkoitetaan.
Tosin termin "variaattori" käyttö saa jotkut raivon partaalle, etenkin jos omistaa variaattoriauton, kun pitäisi käyttää hienompaa nimeä :) :) :)
Ja vaihderobotteja on erilaisia, on sellaisia joissa on kytkinpoljin, ja semmosia missä ei ole, mutta henkilöautoissa/pakuissa yleensä ei ole kytkintä..."kuvastaa vaihteistoja juuri parhaiten, eikös vain jokainen käsittää mitä vaihteistoa tarkoitetaan." - Eli yhden ihmisen mielestä nämä kuvastaa parhaiten, niin näitä myös pitäisi käyttää? Ehkä ihan hieman ontuu tuo logiikka. Olisihan se henkilöhegemonia ihanaa, mutta se pitäisi ensin ansaita.
Mutta kyllä tämän jo arvasin. - kiki.
PerhanaTurku kirjoitti:
"kuvastaa vaihteistoja juuri parhaiten, eikös vain jokainen käsittää mitä vaihteistoa tarkoitetaan." - Eli yhden ihmisen mielestä nämä kuvastaa parhaiten, niin näitä myös pitäisi käyttää? Ehkä ihan hieman ontuu tuo logiikka. Olisihan se henkilöhegemonia ihanaa, mutta se pitäisi ensin ansaita.
Mutta kyllä tämän jo arvasin.Ei vaan kunhan käytään nimiä jotka kuvastaa vaihteistoa hyvin
PowerShift, ShiftMatic, SeleSpeed, DSG. CVT, SprintShift ei kuvasta vaihtojen toimintaa mitenkään, sen sijaan taasen esim:
Hydraulinen vaihteisto kertoo heti että vaihteisto toimii öljyn paineella
Robottivaihteisto-nimestä voi päätellä että robotti ohjaa vaihetistoa, kuvaavammin sanottuna vielä robottiohjattu manuaalivaihteisto.
Kakskoiskynteävaihto/kaksoiskytkinvaihteisto, no nimi kertookin jo mistä on kyse.
Variaattori, no tuo vehe on erittäin tuttu, tosin ne keillä on VARAATTORI auto, niin kamppailee tuota nimeä vastaa, koska heidän mielestä se on tietokoneohjattu hieno laatikko missä mettali"tanko" toimii hihnan sijasta... - nyt en ymmärrä
kiki. kirjoitti:
Ei vaan kunhan käytään nimiä jotka kuvastaa vaihteistoa hyvin
PowerShift, ShiftMatic, SeleSpeed, DSG. CVT, SprintShift ei kuvasta vaihtojen toimintaa mitenkään, sen sijaan taasen esim:
Hydraulinen vaihteisto kertoo heti että vaihteisto toimii öljyn paineella
Robottivaihteisto-nimestä voi päätellä että robotti ohjaa vaihetistoa, kuvaavammin sanottuna vielä robottiohjattu manuaalivaihteisto.
Kakskoiskynteävaihto/kaksoiskytkinvaihteisto, no nimi kertookin jo mistä on kyse.
Variaattori, no tuo vehe on erittäin tuttu, tosin ne keillä on VARAATTORI auto, niin kamppailee tuota nimeä vastaa, koska heidän mielestä se on tietokoneohjattu hieno laatikko missä mettali"tanko" toimii hihnan sijasta...mistä olet saannut päähäsi että joku kamppailee jotain NIMEÄ vastaan?
Miksei sinulle "kelpaa" nimitus CVT = Continuously variable transmission
Englannin kielisiä nimä käytetään monista muistakin vaihteistoisista, tai saksalaisia.
Esim DSG = Direkt-Schalt-Getriebe tai Direct-Shift Gearbox
Itseasiassa jos ihan tarkkoja ollaan niin, variaattori on eri hiukan asia kuin CVT.
Variable-diameter pulley (VDP) ,joka on yleisesti esim skoottereissa alunperin ollut.
Siinä vaihteisto "työntää" hihnaa.
IVT = Infinitely Variable Transmission, on käytössä esim traktoreissa.
CVT on juurikin se tietokoneohjattu vaihteisto.
Mikä siinä on sinun vaikea käsittää? - yhdessäkään noista
kiki. kirjoitti:
Muutama hydraulisella vaihteistolla oleva auto:
Fod Focus
Ford Mondeo
Volvo V70
Volvo V40
Volvo S60
MB Vito
Renault Megane
Citrone C5
Chryesler Neon
Chryesler 300M
Olikos siinä tarpeeksi listaa?
Älä sitten nussi pilkkua, vaan nyt oli kyseessä KAIKKIENYMMÄRÄMÄT nimitykset.
Toki joka automerkilla on oma HIENONKUULOINEN nimi vaihteistolle...Koska koko "hyrdaulinen vaihteisto" on vain yhden latvakakkosen keksimä nimitys.
- kiki.
nyt en ymmärrä kirjoitti:
mistä olet saannut päähäsi että joku kamppailee jotain NIMEÄ vastaan?
Miksei sinulle "kelpaa" nimitus CVT = Continuously variable transmission
Englannin kielisiä nimä käytetään monista muistakin vaihteistoisista, tai saksalaisia.
Esim DSG = Direkt-Schalt-Getriebe tai Direct-Shift Gearbox
Itseasiassa jos ihan tarkkoja ollaan niin, variaattori on eri hiukan asia kuin CVT.
Variable-diameter pulley (VDP) ,joka on yleisesti esim skoottereissa alunperin ollut.
Siinä vaihteisto "työntää" hihnaa.
IVT = Infinitely Variable Transmission, on käytössä esim traktoreissa.
CVT on juurikin se tietokoneohjattu vaihteisto.
Mikä siinä on sinun vaikea käsittää?Koska CVT DCG IVT yms nimet eivät kuvasta vaihteiston toimintaa millään muotoa, eikä kaikki tunne noita nimiä.
Ja juurikin tuota nimeä "variaattori" vastaan kamppaillaan, se on jotenkin niin halvan ja normaalin kuuloinen :)
Eli samaa paskaa ne on, vaikka käyttäisi mitä nimeä, mutta melkein jokaisella valmistajalla on omat nimet jotka ei kuvaa vaihteiston toimintaa mitenkään, niin miksi sellaisia nimiä pitäisi täällä käyttää, kun voi käyttää nimiä joista JOKAINEN ymmärtää mikstä on kyse. - kiki.
yhdessäkään noista kirjoitti:
Koska koko "hyrdaulinen vaihteisto" on vain yhden latvakakkosen keksimä nimitys.
Okei, valehtelin, uudessa Focuksessa (ainakin) on kaksoiskytkentävaihteisto (Eli PowerShift) mutta pääosin noissa vanhemmissa autoissa on öljynpaineella toimiva vaihteisto ;)
- katse siellä peiliin
kiki. kirjoitti:
Koska CVT DCG IVT yms nimet eivät kuvasta vaihteiston toimintaa millään muotoa, eikä kaikki tunne noita nimiä.
Ja juurikin tuota nimeä "variaattori" vastaan kamppaillaan, se on jotenkin niin halvan ja normaalin kuuloinen :)
Eli samaa paskaa ne on, vaikka käyttäisi mitä nimeä, mutta melkein jokaisella valmistajalla on omat nimet jotka ei kuvaa vaihteiston toimintaa mitenkään, niin miksi sellaisia nimiä pitäisi täällä käyttää, kun voi käyttää nimiä joista JOKAINEN ymmärtää mikstä on kyse.jos autoista on kiinnostunut ja yhtään seuraa asioita,
niin se että ei ymmärrä mitä tarkoittaa vaikkapa;
CVT = Continuously variable transmission
DSG = Direct-Shift Gearbox
niin se on ihan oma häpee. Tyhmästä päästä kärsii koko vartalo.
"ihan samaa paskaa" - ja tuo taas kuvastaa sinun älykkyyttä erittäin paljon.
kiki, kuule kun hieman kasvat ja aikuistut niin jatketaan keskustelua. - kun et tiedä
kiki. kirjoitti:
Okei, valehtelin, uudessa Focuksessa (ainakin) on kaksoiskytkentävaihteisto (Eli PowerShift) mutta pääosin noissa vanhemmissa autoissa on öljynpaineella toimiva vaihteisto ;)
Hydraulinen vaihteisto
on tuon tapainen laite
http://www.infomine.com/graphics/suppliers/voithturbo/VoithFluidCoupling.jpg
Henkilöautoissa ei ole tiettävästi koskaan ollut, maantieliikennettä raskaammassa kalustossa ei juuri muuta käytetäkään. - kiki.
kun et tiedä kirjoitti:
Hydraulinen vaihteisto
on tuon tapainen laite
http://www.infomine.com/graphics/suppliers/voithturbo/VoithFluidCoupling.jpg
Henkilöautoissa ei ole tiettävästi koskaan ollut, maantieliikennettä raskaammassa kalustossa ei juuri muuta käytetäkään.Sehän on se, kun ei enää ole mitään sanottavaa, niin puututaan nimimerkkiin, kirjoitusvirheisiin, tai epäoleellisuuksiin.
Ja kyllä, tiedän että jossain autoissa on täyshydraulisia voimansiirtoja, joissa menee vain letkut pyörille, mutta nyt oli puhe AUTOISTA :)
Mielenkiintoinen hydraulinen vaihteisto oli myös kaasutrukissa jota ajelin yhtenä kesänä, eli ohjaavalle pyörälle meni tosiaan vain letkut, ja ohjaustehostin toimi ainoastaan kun painoi hieman kaasua, ja ratin takaa lähti vain letkuja, tosin pyöriä pystyi kääntämään vaikka trukin ollessa sammuksissa, mutta silloin ratti oli aivan helvetin jäykkä :)
Mutta työkoneille on ihan oma palsta - kuten jo todettu
kiki. kirjoitti:
Sehän on se, kun ei enää ole mitään sanottavaa, niin puututaan nimimerkkiin, kirjoitusvirheisiin, tai epäoleellisuuksiin.
Ja kyllä, tiedän että jossain autoissa on täyshydraulisia voimansiirtoja, joissa menee vain letkut pyörille, mutta nyt oli puhe AUTOISTA :)
Mielenkiintoinen hydraulinen vaihteisto oli myös kaasutrukissa jota ajelin yhtenä kesänä, eli ohjaavalle pyörälle meni tosiaan vain letkut, ja ohjaustehostin toimi ainoastaan kun painoi hieman kaasua, ja ratin takaa lähti vain letkuja, tosin pyöriä pystyi kääntämään vaikka trukin ollessa sammuksissa, mutta silloin ratti oli aivan helvetin jäykkä :)
Mutta työkoneille on ihan oma palstaEt vaan tiedä ja menit sitten tietämättömyyttäsi vielä sotkemaan hydraulisen vaihteiston napamoottoreihin, joissa ei ole muuta kuin hyfraulinen voimansiirto, ei vaihteita kainkaan.
Opiskelun voit aloittaa vaikka raideliikenteestä ja rata-autoista, niin ei tarvitse koittaa kiemurrella ja nussia pilkkua että ei muka kuulu otsikon aiheeseen. - kiki.
kuten jo todettu kirjoitti:
Et vaan tiedä ja menit sitten tietämättömyyttäsi vielä sotkemaan hydraulisen vaihteiston napamoottoreihin, joissa ei ole muuta kuin hyfraulinen voimansiirto, ei vaihteita kainkaan.
Opiskelun voit aloittaa vaikka raideliikenteestä ja rata-autoista, niin ei tarvitse koittaa kiemurrella ja nussia pilkkua että ei muka kuulu otsikon aiheeseen.Että toimiiko perinteinen automaattilaatikko öljyn paineella tai ei, onko siellä öljyä mikän välittää voimaa?
:)
Entäs sitten nimitys mehumaija tuosta samasta laatikosta, alat varmaan siinäkin laittamaan linkkiä kaikenmaailman mehulaitteisiin yms ja kerrot ettei sellaista ole missään autossa.
Taidat kuulua myös siihen ryhmään joiden mielesät IRC-galleriasta ei saa käyttää paikan lempinimeä "irc" koska se meinaa myös jotain paskachattia :)
No kukin tavallaan, kuulut varmaan myös siihen joukkoon joka kahlaa nettiauton ilmoituksia läpi, ja huutelee tänne jos löytää jotain virheitä (sun mielestä siis)
No kukin tavallaan... - voisin vastata
kiki. kirjoitti:
Että toimiiko perinteinen automaattilaatikko öljyn paineella tai ei, onko siellä öljyä mikän välittää voimaa?
:)
Entäs sitten nimitys mehumaija tuosta samasta laatikosta, alat varmaan siinäkin laittamaan linkkiä kaikenmaailman mehulaitteisiin yms ja kerrot ettei sellaista ole missään autossa.
Taidat kuulua myös siihen ryhmään joiden mielesät IRC-galleriasta ei saa käyttää paikan lempinimeä "irc" koska se meinaa myös jotain paskachattia :)
No kukin tavallaan, kuulut varmaan myös siihen joukkoon joka kahlaa nettiauton ilmoituksia läpi, ja huutelee tänne jos löytää jotain virheitä (sun mielestä siis)
No kukin tavallaan...vaikka turhaa se taitaa olla.
Ei välitä perinteinen automaatti voimaa öljynpaineella ja kaikissa laatikoissa on öljyä.
Eikö tämä ole mielestäsikin hankala tapa opetella asioita ?
Oppimikyvystäsi päätellen se ird tai mikä lie ja ihan vain selailu sopinee sinulle paremmin. - eskobaari
voisin vastata kirjoitti:
vaikka turhaa se taitaa olla.
Ei välitä perinteinen automaatti voimaa öljynpaineella ja kaikissa laatikoissa on öljyä.
Eikö tämä ole mielestäsikin hankala tapa opetella asioita ?
Oppimikyvystäsi päätellen se ird tai mikä lie ja ihan vain selailu sopinee sinulle paremmin.Jos automaatin yhteydessä on nestekytkin tai momentinmuunnin, niin voima ei välity ilman nestettä.. Ja perinteistä automaatista jompikumpi löytyy, ilman mitään lukituksia.
- 535da
Se perinteinen automaattivaihteisto, siis se "ainoa oikea" koostuu kahdesta osata, momentinmuunnin ja planeettavaihteisto.
Momentinmuunnin koostuu sekin useasta osasta, mutta se toimii "kytkimenä", joka luistaa pienissä nopeuksissa öljyn avulla, ei siis kulu.
Tuoreemmissa momentinmuuntimissa on toiminto, joka lukitsee itsentä isoimmilla vaihteilla, jonka jälkeen siis voimansiirto on mekaanisesti kiinteä.
Tämä perinteinen momentimuunnin automaattivaihteisti on ainoa vaihtoehto sellaisille, jotka joituvat ryömittämään autoa ruuhkissa tai esim peruutelemaan peräkärryä tai asuntovaunua vaikeisiin paikkoihin.
Kestää suuren väännön ja rajoittamattoman ryömittämisen.
Miinuksena vain hieman suurempi kulutus, mutta sekin kompensoituu huollon tai korjauksen tarpeen vähyydellä. - muuttuva_välitys
535da kirjoitti:
Se perinteinen automaattivaihteisto, siis se "ainoa oikea" koostuu kahdesta osata, momentinmuunnin ja planeettavaihteisto.
Momentinmuunnin koostuu sekin useasta osasta, mutta se toimii "kytkimenä", joka luistaa pienissä nopeuksissa öljyn avulla, ei siis kulu.
Tuoreemmissa momentinmuuntimissa on toiminto, joka lukitsee itsentä isoimmilla vaihteilla, jonka jälkeen siis voimansiirto on mekaanisesti kiinteä.
Tämä perinteinen momentimuunnin automaattivaihteisti on ainoa vaihtoehto sellaisille, jotka joituvat ryömittämään autoa ruuhkissa tai esim peruutelemaan peräkärryä tai asuntovaunua vaikeisiin paikkoihin.
Kestää suuren väännön ja rajoittamattoman ryömittämisen.
Miinuksena vain hieman suurempi kulutus, mutta sekin kompensoituu huollon tai korjauksen tarpeen vähyydellä.> Momentinmuunnin koostuu sekin useasta osasta, mutta se toimii "kytkimenä", joka luistaa pienissä nopeuksissa öljyn avulla, ei siis kulu.
Kyse ei ole pelkästä luistosta. Jos momentinmuunnin ainoastaan luistaisi, niin momentti pysyisi likimain samana, mutta tehoa hukkuisi lämmöksi, koska pumppupyörä pyörisi hieman nopeammin kuin turbiini. Tehohan on pyörimisnopeus x vääntö ...eli teho sisään > teho ulos, koska pyörimisnopeus eri, ja näiden erotus lämmöksi. Tällaisiakin keksintöjä on, käsittääkseni, traktoreissa ym. työkoneissa käytetty, mutta tällöin nimitys lie "turbiini" tai "hydraulinen kytkin".
Mutta momentinmuunnin osaa muuntaa momenttia. Juurikin sen vuoksi, että se koostuu useasta osasta eli siinä on pumppupyörän ja turbiinin välissä vielä kolmas vispilä, jolla nesteen virtausta voidaan ohjata niin, että momentinmuunnin pystyy toimimaan myös yhtenä vaihdeportaana. Tämän ohjainpyörän avulla saadaan nestevirtaus vemputettua jotenkin silläviisiin, että pumppupyörä pyörii X kertaa turbiinia nopeammin ja turbiinilta saadaan ulos vähän suurempi vääntö kuin millä pumppupyörää pyöritetään. Toki luisto = tehohäviö on edelleen mukana kuvioissa.
Kaikki tehonsiirto tapahtuu tosiaan nesteen välityksellä, joten "luistattaminen" ei kuluta kuin polttoainetta. Mutta tämän polttoaineenkulutuksen vuoksi näissä nykyäänkin onkin mahdollisuus lukita pumppu- ja turbiini kiinni toisiinsa -> ei luistoa. - hydrauliikkaa
kiki. kirjoitti:
Ei vaan kunhan käytään nimiä jotka kuvastaa vaihteistoa hyvin
PowerShift, ShiftMatic, SeleSpeed, DSG. CVT, SprintShift ei kuvasta vaihtojen toimintaa mitenkään, sen sijaan taasen esim:
Hydraulinen vaihteisto kertoo heti että vaihteisto toimii öljyn paineella
Robottivaihteisto-nimestä voi päätellä että robotti ohjaa vaihetistoa, kuvaavammin sanottuna vielä robottiohjattu manuaalivaihteisto.
Kakskoiskynteävaihto/kaksoiskytkinvaihteisto, no nimi kertookin jo mistä on kyse.
Variaattori, no tuo vehe on erittäin tuttu, tosin ne keillä on VARAATTORI auto, niin kamppailee tuota nimeä vastaa, koska heidän mielestä se on tietokoneohjattu hieno laatikko missä mettali"tanko" toimii hihnan sijasta...> Hydraulinen vaihteisto kertoo heti että vaihteisto toimii öljyn paineella
Eli robotti = hydraulinen vaihteisto, koska kytkinpoljin ja rattaiden hämmentämiseen tarkoitettu kepukka on korvattu sähköaivojen ohjaamalla hydrauliikalla. Tästä keksinnöstä käytetään myös nimitystä mekatroniikka.
Myös kaksoiskytkinvaihteistot ovat hydraulisia vaihteistoja.
Ja taitaa olla osa perinteisistä manuaaleistakin, koska kytkinpolkimen liike välitetään kytkimelle hydraulisesti. - niemals-vw
hydrauliikkaa kirjoitti:
> Hydraulinen vaihteisto kertoo heti että vaihteisto toimii öljyn paineella
Eli robotti = hydraulinen vaihteisto, koska kytkinpoljin ja rattaiden hämmentämiseen tarkoitettu kepukka on korvattu sähköaivojen ohjaamalla hydrauliikalla. Tästä keksinnöstä käytetään myös nimitystä mekatroniikka.
Myös kaksoiskytkinvaihteistot ovat hydraulisia vaihteistoja.
Ja taitaa olla osa perinteisistä manuaaleistakin, koska kytkinpolkimen liike välitetään kytkimelle hydraulisesti.VW:n mekatroniikka = kytkimiä polttava MOKAtroniikka mikä johtaa takuukorjauksiin.
- wererre
multitronic kirjoitti:
CVT (Continuously Variable Transmission) tarkoittaa portaatonta automaattivaihteistoa,
jossa teho välitetään esimerkiksi kiilahihnavariaattorilla.
Eli CVT on "käyttökelpoinen" nimitys variaatiovaihteistolle.kiilahihnan paikalla voi olla myös ketju.
- FerrariGTSCoupe
Ketjun paikalla voi olla myös pneumatiikka 2-toimisylinteri kummallakin kytkimellä.
Takuulla mukavat ajonautinnot, jättäisin ohjaamisen kyllä logiikka-ohjatuille DC-koneille.
Tekniikka tulee varmasti keskiluokan autoihinkin 5-vuoden sisällä.
Kalliita vielä ennen kuin patenttisuoja menee umpeen.
- Mayor
I'm getting my popcorns, please continue..
- VolvoOnVolvo
Volvo DAF:n variaattori on automaattien aatelia, kulkee yhtä lujaa eteen- ja taaksepäin!! Volvo on ollut aina kehityksessä muita edellä!!
- iso.ristiriita
Miten voi olla edellä jos Volvon uniikki ominaisuus on ollut liikkua taaksepäin nopeammin kuin mikään muu?
- TekniikkaPelaaJapanis
Ropottivaihteisto= puhutaan mieluummin sähköisestä automaattivaihteistosta.
Miellyttävä ajaa, vaihtamiseen ei tule viiveitä. Paras toimintavarmuus saadaan siirtämällä valitsimen
antama signaali valokuidulta servolle, helpompi tapa vielä toteuttaa kaksoiskytkentä.
Jos auto kerää Kuskin ajotavan dataa voidaan nopeammin vielä siirtää oikea pykälä
vaihtoa odottamaan, edellyttäen että kuskilla on täysautomaattimoodi päällä.
Mun lexuksessa on oppiva kaksoiskytkinautomaatti, viikon ajon jälkeen tuntuu kuin automaatti lukisi
ajatuksia, lukeesan se tahdosta riippumattoman hermoston toimintaa, joten sitä pystyy hämäämäänkin
tekemällä ajoliikkeet aggressiiviseksi helpolla pikiksellä.
Voi muuten simulaattorilla harjoitella sen toimintaa.- 7567567567
Missä Lekassa on tuplakytkinautomaatti? Itse en tiedä yhtään.
- Anonyymi
Pitääkö robotti vaihde siirtää vapaalle N, esim valoihin pysähdyttäessä?
Talvellahan on seisontajarrun jäätymisen vaara....onko robotissa sama kuin manuaalissa: voi jättää vaihteen päälle ja tasaisella ei liikku kun ykkönen silmässä? - Anonyymi
Fiat Punto Ropotti laatikko ei mene vaihteet pääle missä vika
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu
Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)1159084- 402668
- 1342433
- 222009
Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?
Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais141756- 111560
Kyllä poisto toimii
Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa151517"Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..
"Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla101448- 141306
- 61285