Oon syönyt nyt 4kk e-pillereitä (yaz nimisiä), ja haluaisin lopettaa ne, koska olen huomannut paljon muutoksia itsessäni: ahdistuin helpommin, aloin saamaan erilaisia paniikkikohtauksia paikoissa, joissa en ole koskaan ennen pelännyt mitään, paino nousi ja halut oikeesti vähentynyt. Tottakai e-pillerit on sinänsä aika hyvä ehkäisymenetelmä, mutta se, miten se vaikuttaa elimistöön ja oloon, ei ainakaan mun tilalla ollut yhtään hyvä...
Olen muutenki luonteeltaani sellainen, että saatan jännittää asioita helposti, ja muistan, kun vielä kysyin lääkäriltä ennen pillereiden aloittamista, että voisivatko pillerit pahentaa jännittämistilanteita, lääkäri sanoi, että ei.
Joten kysyn nyt tässä teiltä muilta, että onko mitää muuta hyvää ehkäisykeinoa, mikä ei aiheuta näitä huonoja sivuvaikutuksia, kuten pillerit? Olen kuullut esim. laastareisa, ja erilaisista sellaisista joita laitetaan emättimeen. Millaisia ne ovat? Onko niiden käyttö hankalaa? Millaisia kokemuksia teillä on? Saako niitä apteekista, vai täytyykö käydä lääkärillä?
Olen muutenki luonteeltaani sellainen, että saatan jännittää asioita helposti, ja muistan, kun vielä kysyin lääkäriltä ennen pillereiden aloittamista, että voisivatko pillerit pahentaa jännittämistilanteita, lääkäri sanoi, että ei.
Joten kysyn nyt tässä teiltä muilta, että onko mitää muuta hyvää ehkäisykeinoa, mikä ei aiheuta näitä huonoja sivuvaikutuksia, kuten pillerit? Olen kuullut esim. laastareisa, ja erilaisista sellaisista joita laitetaan emättimeen. Millaisia ne ovat? Onko niiden käyttö hankalaa? Millaisia kokemuksia teillä on? Saako niitä apteekista, vai täytyykö käydä lääkärillä?
Vastaukset 2
Vanhimmat
Kaikissa hormoniehkäisimissä on samat mahdolliset haittavaikutukset. E-pillerit, e-laastarit ja e-renkaat ovat sitä ihan samaa tavaraa, mutta ne annostellaan kehoon eri tavalla. Ne ovat kaikki myös reseptilääkkeitä.
Se, että yksi tietty pillerimerkki aiheuttaa haittavaikutuksia, ei tarkoita, että ne kaikki aiheuttavat. Siinä merkissä on luultavasti vain sinun kehollesi väärä määrä/suhde hormoneja.
Jos vaihtamista mietit, niin älä turhaan lopeta pillereitä välillä. Aiheutat todennäköisesti vaan ongelmia itsellesi jos lopetat ja kohta taas aloitatkin uudet hormonit. Varaa aika sinulle pillerit määränneeseen tahoon, jotta voit keskustella merkin tai menetelmän vaihtamisesta.
Itse söin joskus seitsämän vuotta sitten Yasmineja, menin aivan käkikelloksi. Tällä hetkellä ollut hormonikierrukka reilu puoli vuotta, mutta en sanoisi ongelmattomaksi tätäkään. Kuparikierukka voisi tulla Sinun kohdallasi kysymykseen jos olet vakaassa parisuhteessa eivätkä runsaat kk vaivaa. Mutta älä jää suotta kärsimään niiden pillereiden sivuvaikutuksista, ennemmin kondomiehkäisy kuin maailma pilalla. Tiedän nimittäin mitä tuo ahdistuneisuus on.