Mistä tunnen, että olen uskossa? onko elävä usko erilaista?

nöyrä kulkija

Kertokaa mitkä on uskon kannattimet?, tunnetila kun olen uskossa?. Salaanko aarteen?, vai haluanko kertoa kaikille uskostani turuilla ja toreilla.?
1, Jeesus? muuta?
2, Raamattu, Postilla? muuta?
3, miten?
Uskon edelletykset, hämärtynyt alue. Lakien mukaan en pysty elämään, armossa on pelastus?

asiall. rakentavat keskustelut ja yms kiitos

61

749

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rivikristitty

      Mikä ihmiselle tässä ajassa on. Ei ole kyse vähemmästä kuin kuolemasta ja elämästä.
      Aikanaan tein saman tyyppisen kysymyksen isälleni. Hän vastasi ettei sitä voi toiselle selittää vakuuttavasti. Vaan jokaisen ihmisen pitää itse se kokea, haistaa ja maistaa.
      Kun olet saanut uskon, syntisi on pyyhitty pois Jeesuksen sovintotyön ansiosta, sydämessäsi on todistus että olet Jumalan lapsi.
      Noita kysymyksiä joita esitit, et tee sinä. Vaan Pyhä Henki sinun kauttasi. Jeesus sanoo, minä olen tie, totuus ja elämä.

      Usko tulee kuulosta ja kuulo Jumalan sanan kautta.
      Etsivä löytää, kolkuttavalle avataan.

      • asiat paikoilleen

        ... kun syntinen ihminen nimittää itseään "nöyräksi kulkijaksi". Mielestäni ei ole, me syntiset olemme ja pysymme armahdettuina syntisinä, jotka pelastumme Jumalan armosta, Kristuksen tähden, uskon kautta.

        Ei se ole mitään nöyryyttä että ihminen toimii rangaistuksen pelossa. Nöyryyttä on se että ihminen ottaa tosiasiat todesta ja toimii tosiasioiden edellyttämällä tavalla. Tosiasia on se että me uskovat olemme armahdettuja syntisiä, ja kaikesta hyvästä kiitollisia Kristukselle. Meissä ei ole muuta kuin syntiä, kenessäkäänmeissä, ei edes sitä nöyryyttä jota jotkut uskovat itsellään olevan kun pelkäävät seurakunnan johtajia, helvettiä ja kadotusta ja siksi toimivat niin kuin toimivat. Kun Kristus on meidän KOKO autuutemme silloin me rakkaudesta häneen toimimme rakkaudesta, ei enää pelosta käsin.


    • ööö..........

      Jumalan Valtakunnassa ei uskota!
      Jeesuskaan ei ollut uskossa!
      Usko tarkoittaa sitä, että uskoo Jumalaksi epäjumalaa.
      Usko on Jumalan ja Jeesuksen sekä Pyhän Hengen kieltämistä ja esim. kirkollisissa rituaaleissa Heidän pilkkaamista.
      Tuon tietävät kaikki jotka sielullisesti tuntevat Heidät!
      1Joh. 2:4
      Joka sanoo: "Minä tunnen hänet", eikä pidä hänen käskyjänsä, se on valhettelija, ja totuus ei ole hänessä.

      • ville.

        Mistä olet ymmärtänyt että Jumalan Valtakunnassa ei uskottaisi .

        Jeesuskin oli Isänsä uskossa .

        1 Joh. 2:4. viite 3-7. Kiristuksen tunnustaminen Vapahtajana ja Herrana merkitsee uudestisyntymisessä
        toteuttanuttaUSKONYHTEYTTÄ Hänen kanssaan . Siitä seuraa vättämättä sydämen halusta tapahtuva
        Hänen sanansa ( opetuksensa )pitäminen ja kuuliaisuus Hänen käskyilleen . Piittaamattomuus niistä on todistus epäuskosta ja valheessa elämistä ks. Joh. 8:31-32. ; 14:21,23 ; Room. 6:1-14.

        Luther. :" Ei ole muita muita hyviä töitä kuin ne mitkä JUMALA on käskenyt , eikä mikään muu ole syntiä kuin se minkä Jumala on kieltänyt ... Meidän on siksi Jumalan käskyistä opittava erottamaan , mitkä työt ovat hyviä ". WA,6, 204.


      • jhg.fd-s
        ville. kirjoitti:

        Mistä olet ymmärtänyt että Jumalan Valtakunnassa ei uskottaisi .

        Jeesuskin oli Isänsä uskossa .

        1 Joh. 2:4. viite 3-7. Kiristuksen tunnustaminen Vapahtajana ja Herrana merkitsee uudestisyntymisessä
        toteuttanuttaUSKONYHTEYTTÄ Hänen kanssaan . Siitä seuraa vättämättä sydämen halusta tapahtuva
        Hänen sanansa ( opetuksensa )pitäminen ja kuuliaisuus Hänen käskyilleen . Piittaamattomuus niistä on todistus epäuskosta ja valheessa elämistä ks. Joh. 8:31-32. ; 14:21,23 ; Room. 6:1-14.

        Luther. :" Ei ole muita muita hyviä töitä kuin ne mitkä JUMALA on käskenyt , eikä mikään muu ole syntiä kuin se minkä Jumala on kieltänyt ... Meidän on siksi Jumalan käskyistä opittava erottamaan , mitkä työt ovat hyviä ". WA,6, 204.

        Mistä olet ymmärtänyt että Jumalan Valtakunnassa ei uskottaisi .
        ###
        He, joilla on Jumalan Valtakunnan tietous eivät usko vaan tietävät!
        Kuulut ilmeisesti heihin jotka uskovat että omia uskovaisia, pikku lapsiakin tappaneen rikollisen järjetön herra epäjumala on jumala! se on uskoa se!
        ###

        Jeesuskin oli Isänsä uskossa .

        1 Joh. 2:4. viite 3-7. Kiristuksen tunnustaminen Vapahtajana ja Herrana merkitsee uudestisyntymisessä
        toteuttanuttaUSKONYHTEYTTÄ Hänen kanssaan . Siitä seuraa vättämättä sydämen halusta tapahtuva
        Hänen sanansa ( opetuksensa )pitäminen ja kuuliaisuus Hänen käskyilleen . Piittaamattomuus niistä on todistus epäuskosta ja valheessa elämistä ks. Joh. 8:31-32. ; 14:21,23 ; Room. 6:1-14.
        #
        Osoita raamatun UT:n Jumalan tai Jeesuksen Omalla Sanalla, että Jeesus antoi uskontunnustuksen?
        uskontunnustuksia antavat rikollisuuteen harhautetut herra epäjumalan palvelijat.
        #

        Luther. :" Ei ole muita muita hyviä töitä kuin ne mitkä JUMALA on käskenyt , eikä mikään muu ole syntiä kuin se minkä Jumala on kieltänyt ... Meidän on siksi Jumalan käskyistä opittava erottamaan , mitkä työt ovat hyviä ". WA,6, 204.
        #
        Luder/Luther teki itse itsensä epäjumalaksi niinkuin monta muutakin epäjumala palveltua herra epäjumalaa:
        Luder/Lutherin katekismus; ensimmäinen KÄSKY:
        "Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia."
        HUOMAA pilkun (,) paikka! tuossa tehdään herrasta (epä)jumala.

        Jumalan Moosekselle antama ja Jeesuksen vahvistama sama TIETO on näin:
        (Suomen kielellä - Raamattu 1933/38)
        3 Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.

        Eli jos Luder/Lutheria palvelet niin se on sinun oikeus mutta muista että olet Jumalan, Jeesuksen ja Pyhän Hengen kieltäjä ja Heidän pilkkaaja! Luterilainen ei voi olla omia uskovaisia tappaneen rikollisuuden tukijana Jumalan ja Jeesuksen asialla!
        #


      • teuta
        jhg.fd-s kirjoitti:

        Mistä olet ymmärtänyt että Jumalan Valtakunnassa ei uskottaisi .
        ###
        He, joilla on Jumalan Valtakunnan tietous eivät usko vaan tietävät!
        Kuulut ilmeisesti heihin jotka uskovat että omia uskovaisia, pikku lapsiakin tappaneen rikollisen järjetön herra epäjumala on jumala! se on uskoa se!
        ###

        Jeesuskin oli Isänsä uskossa .

        1 Joh. 2:4. viite 3-7. Kiristuksen tunnustaminen Vapahtajana ja Herrana merkitsee uudestisyntymisessä
        toteuttanuttaUSKONYHTEYTTÄ Hänen kanssaan . Siitä seuraa vättämättä sydämen halusta tapahtuva
        Hänen sanansa ( opetuksensa )pitäminen ja kuuliaisuus Hänen käskyilleen . Piittaamattomuus niistä on todistus epäuskosta ja valheessa elämistä ks. Joh. 8:31-32. ; 14:21,23 ; Room. 6:1-14.
        #
        Osoita raamatun UT:n Jumalan tai Jeesuksen Omalla Sanalla, että Jeesus antoi uskontunnustuksen?
        uskontunnustuksia antavat rikollisuuteen harhautetut herra epäjumalan palvelijat.
        #

        Luther. :" Ei ole muita muita hyviä töitä kuin ne mitkä JUMALA on käskenyt , eikä mikään muu ole syntiä kuin se minkä Jumala on kieltänyt ... Meidän on siksi Jumalan käskyistä opittava erottamaan , mitkä työt ovat hyviä ". WA,6, 204.
        #
        Luder/Luther teki itse itsensä epäjumalaksi niinkuin monta muutakin epäjumala palveltua herra epäjumalaa:
        Luder/Lutherin katekismus; ensimmäinen KÄSKY:
        "Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia."
        HUOMAA pilkun (,) paikka! tuossa tehdään herrasta (epä)jumala.

        Jumalan Moosekselle antama ja Jeesuksen vahvistama sama TIETO on näin:
        (Suomen kielellä - Raamattu 1933/38)
        3 Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.

        Eli jos Luder/Lutheria palvelet niin se on sinun oikeus mutta muista että olet Jumalan, Jeesuksen ja Pyhän Hengen kieltäjä ja Heidän pilkkaaja! Luterilainen ei voi olla omia uskovaisia tappaneen rikollisuuden tukijana Jumalan ja Jeesuksen asialla!
        #

        Joka luulee olevansa parempi kuin USKONPUHDISTAJA . LUULETKO ETTÄ ,
        sinä olet jotenkin huvä , älä luule sillä ei ole muita hyviä kuin Herra , ISÄ.
        Luuletko että Kristillisyyteni olisi yhdestä pilkusta kiinni. ?
        En ole koskaan pitänyt muita jumalia koska ne on epäjumalia !
        Mutta LUTHER: on minun ja isonjoukon muita ihmisiä oleva Uskonuudistaja.
        Ja pysyykin ei sinun sanasi vaikuta höppäsen pöläystä usot sie.


    • teuta

      Eräästä miehestä , joka sai uskon hän oli päättänyt olla visusti kertomatta siitä kenellekkään .
      Mutta kun hän oli kotimatkalla , tuli joku vastaan ja papautti suoraan , minä olen saanut uskon !
      ja ennen kuin oli kotona , itsekin huomasi että ainakin kolmelle oli jo kertonut .

      Mikä on uskon kannatin ? En ole kuullut asiaa noin sanotun ,, Mutta usko tulee Jumalan sanasta
      sen täytyy olla siten vaikka Jumala ja Poika ,

      tunnetilä kun olen saanut Uskon ? Omakohtaisesti tapahtui näin , kun tajusin , että Kristus oli antanut
      synnit anteeksi , paranin heti , askel ei painanut yhtään , 2-3 vko oli todella hieno olo , autuas.

      Kysyi Raamattu ,Postilla , joku muu? , Raamattu on puhdasta ja elävää Jumalan sanaa see huva .
      postilla ei ole pelastanyt ketään , noin kuvannollisesti , mutta Raamattu on lähes kaikki jotka on sen
      ottaneet käteen , ja lukeneet . Tietenkin on muitakin hyviä ,mutta minä en tunne. joku voi .

      Ei kukaan pysty elämään lakien mukaan , jos pystyisi oli Kristus syntynyt turhaan maan päälle
      Jumala näki meidän syntimme aikanaan ja teki uuden liiton Kristuksen kanssa .
      kaksi aiempaa oli jo elänyt , 1. oli Nooan liitto.. 2. Siinain liitto. se päättyi Ristinkuolemaan .
      josta akoi 3. liitto ja se pysyy loppuun asti , on olemassa kasteen liitto mutta se kuuluu 3.liittoon .

      • bv-gfd.sa

        tunnet raamattua mutta et tunne Jumalan ja Jeesuksen Sanaa palvelemalla väärennetyn raamatun herra epäjumalaa jumalanasi.

        raamatussa on vielä jäljellä Jumalan ja Jeesuksen Sanaa mutta revitte uskoihinne herra epäjumalan sanan tietoa raamatusta. esim. Paavali ei ollut mikään jumalava vaan rikollinen joka oli yski rikolllisen kristinuskon perustaja ja kavalsi Jeesusta seuranneita kristillisä kristityille tapettavaksi!

        kuinkahan paljon kristinuskon pitä tappaa ja tapattaa ennenkuin ihmisen tajuaa että usko epäjumalaan uskomista!
        Älä tapa käsky on aina ollut voimassa... IHMISILLE:
        Joka sanoo: "Minä tunnen hänet", eikä pidä hänen käskyjänsä, se on valhettelija, ja totuus ei ole hänessä.


      • rivik.

        tietämätön.


      • ville.
        bv-gfd.sa kirjoitti:

        tunnet raamattua mutta et tunne Jumalan ja Jeesuksen Sanaa palvelemalla väärennetyn raamatun herra epäjumalaa jumalanasi.

        raamatussa on vielä jäljellä Jumalan ja Jeesuksen Sanaa mutta revitte uskoihinne herra epäjumalan sanan tietoa raamatusta. esim. Paavali ei ollut mikään jumalava vaan rikollinen joka oli yski rikolllisen kristinuskon perustaja ja kavalsi Jeesusta seuranneita kristillisä kristityille tapettavaksi!

        kuinkahan paljon kristinuskon pitä tappaa ja tapattaa ennenkuin ihmisen tajuaa että usko epäjumalaan uskomista!
        Älä tapa käsky on aina ollut voimassa... IHMISILLE:
        Joka sanoo: "Minä tunnen hänet", eikä pidä hänen käskyjänsä, se on valhettelija, ja totuus ei ole hänessä.

        Kenestäkään väärennettyä epäjumalaa Jumalanasi , kyllä kaiken kaikkiaan on vielä sanaa , joka ihanasti
        Hoitaa Herra sinun Jumalasi . Hän on siis Rakas Taivaanisä ei kukaan muu .

        Minusta kaikki tapattamiset on tehneet kaikki muut kuin Kristityt . Siis saatanan aikaan saannosta sellainen
        älytön tapattaminen on , koska saatana ei voi suoda kenellekkään parempaa elämää kuin mikä nyt on .
        Kyllä älä tapa käsky on ihmiselle , mutta kenelle ihmiselle se on niille jotka kunnioittavat saatanaa .

        Kaikki jotka sanovat minä tunnen Hänet , Kumman ?
        Minusta ei saatanan käskyn noudattamista pidäkään noudattaa. olisi valehtelija jos ei käskyä tunnista.
        Totuus on Jeesus Jumalan Poika , antaa kyllä käskyt ja tunnukset ja ne pitää.


      • teuta
        rivik. kirjoitti:

        tietämätön.

        1 Moos. 15:1. Näiden tapausten jälkeen tuli Abramille näyssä tämä Herran sana : "Älä pelkää . Abram! Minä olen sinun kilpesi ; sinun palkkasi on oleva sangen suuri ". 2. Mutta Abram sanoi : "oi Herra , herra, , mitä sinä minulle annat ? Minä lähden täältä lapsetonna , ja omaisuuteni haltijaksi tulee damaskolainen mies, Eliesser. " 4. Herran sana : Hän ei ole sinua perivä , vaan joka lähtee sinun omasta ruumiistasi , hän on sinut perivä ",
        5. Ja hän vei hänet ulos ja sanoi : katso taivaalle ja lue tähdet , jos ne taidat lukea". Ja Hän sanoi
        hänelle : "Niin paljon on sinulla oleva jälkeläisiä ".
        6. Ja Abram uskoi Herraan ja Herra luki sen hänelle vanhurskaudeksi.
        8. Mutta hän sanoi "oi Herra , Herra , mistä minä tiedän , että saan sen omakseni ",.
        9. Ja Hän sanoi hänelle , " Tuo minulle kolmivuotias hieho , kolmivuotias vuohi ja kolmivuotias oinas ,
        sekä' metsäkyyhkynen ja nuori kyyhkynen .
        10. ja hän toi nämä kaikki ja halkaisi ne ja asetti puolikkaat yhteen lintuja eihalkaistu .
        11. Niin laskeutui petolintuja ruumiitten päälle , mutta Abram karkoitti ne pois .
        12. Kun aurinko oli laskemaisillaan , valtasi raskas uni Abramin , ja katso , kauhu ja suuri pimeys valtasi hänet.
        13. Ja Herra sanoi QAbramille ,"Niin tiedä totisesti että sinun jälkeläisesi tulevat elmään muukalaisina maassa , joka ei ole heidän omansa ja heidän on niitä palveleminen , ja he sortavat heitä ; 400 vuotta.
        18. Sinä päivänä Herra teki Abramin kanssa liiton , sanoen: Sinun jälkeläisillesi minä annan tämän maan ,
        Egytpin virrasta aina suureen virtaan , Eufrat-virtaan asti /saakka. ...


      • gfd.l-,i
        ville. kirjoitti:

        Kenestäkään väärennettyä epäjumalaa Jumalanasi , kyllä kaiken kaikkiaan on vielä sanaa , joka ihanasti
        Hoitaa Herra sinun Jumalasi . Hän on siis Rakas Taivaanisä ei kukaan muu .

        Minusta kaikki tapattamiset on tehneet kaikki muut kuin Kristityt . Siis saatanan aikaan saannosta sellainen
        älytön tapattaminen on , koska saatana ei voi suoda kenellekkään parempaa elämää kuin mikä nyt on .
        Kyllä älä tapa käsky on ihmiselle , mutta kenelle ihmiselle se on niille jotka kunnioittavat saatanaa .

        Kaikki jotka sanovat minä tunnen Hänet , Kumman ?
        Minusta ei saatanan käskyn noudattamista pidäkään noudattaa. olisi valehtelija jos ei käskyä tunnista.
        Totuus on Jeesus Jumalan Poika , antaa kyllä käskyt ja tunnukset ja ne pitää.

        uskot kaiken mit sinulle herran palvelijat valehtelee!!!

        Sinä uskot, siis USKOT että kun kristinuskon pappien tomesta noitarovioita poltettiin niin se oli Jumalan tai/ja Jeesuksen käsky!!!
        Häpeä olla niin tosi herra epäjumalan palvelija!

        Tutki kristinuskon historiaa, ristiretket, pakanavainot, noitavainot, nk. löytöretket jne.
        Suomeenkin se rikollisen kristinuskon sivistys tuotiin tappamalla, raiskaamalla, ryöstämällä jne suomalaisia ja sinä, ilmeisesti perkeleen perisyntisyyteen lapsena pakkokastettuna kehtaa tuollaista rikollisuutta puolustaa ja omaksesi tunnustaa!!!

        Luder/Lutherin katekismuksen "laki" ei ole sama kuin Jumalan ja Jeesuksen antama Laki:
        esim. ensimmäinen käsky:
        "Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia."
        HUOMAA pilkun (,) paikka! tuossa tehdään Luder/Lutherista herra (epä)jumala.

        Jumalan Moosekselle antama ja Jeesuksen vahvistama sama Laki on näin:
        (Suomen kielellä ? Raamatun VT 1933/38)
        3 Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.

        Älä tapa käsky on aina ollut voimassa!
        ===========================

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Noitavainot
        Lynkkausjoukot ovat polttaneet elävältä tuhansia ihmisiä Tansaniassa, Keniassa ja Zimbabwessa 1990-luvulla. Noitavainot ovat jatkuneet myös vuosituhannen vaihteen jälkeen. Länsi-Keniassa väkijoukot polttivat 11 noidiksi epäiltyä miestä ja naista toukokuussa 2008. [16] Nigeriassa noin 5000 lasta on hylätty kymmenessä vuodessa vanhempien karkottaessa heidät noitina. Lapsia on syytetty avioeroista, sairauksista, onnettomuuksista tai työn menetyksestä.[17] Afrikan noitavainojen syyt ovat usein myös poliittiset, sillä vaikutusvaltaiset noidat ja noitatohtorit ovat yleensä uudistusten jarruina. Pastorit saavat myös lisämainetta paljastaessaan uusia "noitia."

        http://www.huffingtonpost.com/huff-wires/20091018/af-nigeria-child-witches/


      • ville.
        gfd.l-,i kirjoitti:

        uskot kaiken mit sinulle herran palvelijat valehtelee!!!

        Sinä uskot, siis USKOT että kun kristinuskon pappien tomesta noitarovioita poltettiin niin se oli Jumalan tai/ja Jeesuksen käsky!!!
        Häpeä olla niin tosi herra epäjumalan palvelija!

        Tutki kristinuskon historiaa, ristiretket, pakanavainot, noitavainot, nk. löytöretket jne.
        Suomeenkin se rikollisen kristinuskon sivistys tuotiin tappamalla, raiskaamalla, ryöstämällä jne suomalaisia ja sinä, ilmeisesti perkeleen perisyntisyyteen lapsena pakkokastettuna kehtaa tuollaista rikollisuutta puolustaa ja omaksesi tunnustaa!!!

        Luder/Lutherin katekismuksen "laki" ei ole sama kuin Jumalan ja Jeesuksen antama Laki:
        esim. ensimmäinen käsky:
        "Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia."
        HUOMAA pilkun (,) paikka! tuossa tehdään Luder/Lutherista herra (epä)jumala.

        Jumalan Moosekselle antama ja Jeesuksen vahvistama sama Laki on näin:
        (Suomen kielellä ? Raamatun VT 1933/38)
        3 Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.

        Älä tapa käsky on aina ollut voimassa!
        ===========================

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Noitavainot
        Lynkkausjoukot ovat polttaneet elävältä tuhansia ihmisiä Tansaniassa, Keniassa ja Zimbabwessa 1990-luvulla. Noitavainot ovat jatkuneet myös vuosituhannen vaihteen jälkeen. Länsi-Keniassa väkijoukot polttivat 11 noidiksi epäiltyä miestä ja naista toukokuussa 2008. [16] Nigeriassa noin 5000 lasta on hylätty kymmenessä vuodessa vanhempien karkottaessa heidät noitina. Lapsia on syytetty avioeroista, sairauksista, onnettomuuksista tai työn menetyksestä.[17] Afrikan noitavainojen syyt ovat usein myös poliittiset, sillä vaikutusvaltaiset noidat ja noitatohtorit ovat yleensä uudistusten jarruina. Pastorit saavat myös lisämainetta paljastaessaan uusia "noitia."

        http://www.huffingtonpost.com/huff-wires/20091018/af-nigeria-child-witches/

        TAPPOI SEN EKYPTILÄISEN . Sillä ei ollut pahaa sanomista , sillä sen jonka Mooses varjeli , oli Joosua.
        Taitaa olla joku toinenkin kerta jolloin tappoa eikatsottu pahaksi.
        Sitten nuo noita vainot ym. ne olivat Pahojen ihmisten aikaan saannoksia eikä minkään luulon.
        Niitä oli inkvisaattorit jotka oli yleensä katolisen kirkon virkamiehiä .


      • teuta
        teuta kirjoitti:

        1 Moos. 15:1. Näiden tapausten jälkeen tuli Abramille näyssä tämä Herran sana : "Älä pelkää . Abram! Minä olen sinun kilpesi ; sinun palkkasi on oleva sangen suuri ". 2. Mutta Abram sanoi : "oi Herra , herra, , mitä sinä minulle annat ? Minä lähden täältä lapsetonna , ja omaisuuteni haltijaksi tulee damaskolainen mies, Eliesser. " 4. Herran sana : Hän ei ole sinua perivä , vaan joka lähtee sinun omasta ruumiistasi , hän on sinut perivä ",
        5. Ja hän vei hänet ulos ja sanoi : katso taivaalle ja lue tähdet , jos ne taidat lukea". Ja Hän sanoi
        hänelle : "Niin paljon on sinulla oleva jälkeläisiä ".
        6. Ja Abram uskoi Herraan ja Herra luki sen hänelle vanhurskaudeksi.
        8. Mutta hän sanoi "oi Herra , Herra , mistä minä tiedän , että saan sen omakseni ",.
        9. Ja Hän sanoi hänelle , " Tuo minulle kolmivuotias hieho , kolmivuotias vuohi ja kolmivuotias oinas ,
        sekä' metsäkyyhkynen ja nuori kyyhkynen .
        10. ja hän toi nämä kaikki ja halkaisi ne ja asetti puolikkaat yhteen lintuja eihalkaistu .
        11. Niin laskeutui petolintuja ruumiitten päälle , mutta Abram karkoitti ne pois .
        12. Kun aurinko oli laskemaisillaan , valtasi raskas uni Abramin , ja katso , kauhu ja suuri pimeys valtasi hänet.
        13. Ja Herra sanoi QAbramille ,"Niin tiedä totisesti että sinun jälkeläisesi tulevat elmään muukalaisina maassa , joka ei ole heidän omansa ja heidän on niitä palveleminen , ja he sortavat heitä ; 400 vuotta.
        18. Sinä päivänä Herra teki Abramin kanssa liiton , sanoen: Sinun jälkeläisillesi minä annan tämän maan ,
        Egytpin virrasta aina suureen virtaan , Eufrat-virtaan asti /saakka. ...

        Herra teki Liiton Abramin kanssa eläinten teurastamisen ja Verenvuodatuksen kautta.
        Tämä uusiliitto oli seuraava (Nooakin liiton jälkeen).
        Uusi liitto on perustettu "Jumalan Karitsan "teurastamisen ja veren vuodattamisen kautta. Heb.
        teksti käyttää tässä ja muualla liiton tekemisestä sanaa LEIKATA , nähtävästi siksi, että uhrieläimet
        leikattiin kappaleiksi . Petolintujen laskeutuminen kuvasi sitä , että sekä israelin että kristillisen seurakunnan kimppuun oli käyvä niille vihamielisiä ihmisiä ja voimia Se , että auringon laskiessa kauhu ja suuripimeys valtasi Abramin , on kuva siitä, että sekä israelilaiselle seurakunnalle tulee lopun aikana eneen Kristuksen tuloa kauhun ja pimeyden aika. Ks. Dan . 12:1. : 13:19-23. Mutta sen jälkeen koittaa suuri valo.


      • teuta
        teuta kirjoitti:

        Herra teki Liiton Abramin kanssa eläinten teurastamisen ja Verenvuodatuksen kautta.
        Tämä uusiliitto oli seuraava (Nooakin liiton jälkeen).
        Uusi liitto on perustettu "Jumalan Karitsan "teurastamisen ja veren vuodattamisen kautta. Heb.
        teksti käyttää tässä ja muualla liiton tekemisestä sanaa LEIKATA , nähtävästi siksi, että uhrieläimet
        leikattiin kappaleiksi . Petolintujen laskeutuminen kuvasi sitä , että sekä israelin että kristillisen seurakunnan kimppuun oli käyvä niille vihamielisiä ihmisiä ja voimia Se , että auringon laskiessa kauhu ja suuripimeys valtasi Abramin , on kuva siitä, että sekä israelilaiselle seurakunnalle tulee lopun aikana eneen Kristuksen tuloa kauhun ja pimeyden aika. Ks. Dan . 12:1. : 13:19-23. Mutta sen jälkeen koittaa suuri valo.

        SEN , on tehnyt JUMALA ja KRISTUS , se alkoi kun siinain liitto koppui , ristillä ... ja säilyy ikuisesti ,
        Tämä liitto ei enää vaihdu se kestää Ikuisuuden ja ikuisen elämän , Karitsan veri on sen sinetti.


      • teutatess
        teuta kirjoitti:

        1 Moos. 15:1. Näiden tapausten jälkeen tuli Abramille näyssä tämä Herran sana : "Älä pelkää . Abram! Minä olen sinun kilpesi ; sinun palkkasi on oleva sangen suuri ". 2. Mutta Abram sanoi : "oi Herra , herra, , mitä sinä minulle annat ? Minä lähden täältä lapsetonna , ja omaisuuteni haltijaksi tulee damaskolainen mies, Eliesser. " 4. Herran sana : Hän ei ole sinua perivä , vaan joka lähtee sinun omasta ruumiistasi , hän on sinut perivä ",
        5. Ja hän vei hänet ulos ja sanoi : katso taivaalle ja lue tähdet , jos ne taidat lukea". Ja Hän sanoi
        hänelle : "Niin paljon on sinulla oleva jälkeläisiä ".
        6. Ja Abram uskoi Herraan ja Herra luki sen hänelle vanhurskaudeksi.
        8. Mutta hän sanoi "oi Herra , Herra , mistä minä tiedän , että saan sen omakseni ",.
        9. Ja Hän sanoi hänelle , " Tuo minulle kolmivuotias hieho , kolmivuotias vuohi ja kolmivuotias oinas ,
        sekä' metsäkyyhkynen ja nuori kyyhkynen .
        10. ja hän toi nämä kaikki ja halkaisi ne ja asetti puolikkaat yhteen lintuja eihalkaistu .
        11. Niin laskeutui petolintuja ruumiitten päälle , mutta Abram karkoitti ne pois .
        12. Kun aurinko oli laskemaisillaan , valtasi raskas uni Abramin , ja katso , kauhu ja suuri pimeys valtasi hänet.
        13. Ja Herra sanoi QAbramille ,"Niin tiedä totisesti että sinun jälkeläisesi tulevat elmään muukalaisina maassa , joka ei ole heidän omansa ja heidän on niitä palveleminen , ja he sortavat heitä ; 400 vuotta.
        18. Sinä päivänä Herra teki Abramin kanssa liiton , sanoen: Sinun jälkeläisillesi minä annan tämän maan ,
        Egytpin virrasta aina suureen virtaan , Eufrat-virtaan asti /saakka. ...

        Uudistettu Mooseksen aikaan, Siinaun litto 1447eKr . Olen joskus ajatellut Miksi Jumala antoi
        korpivaelluksen ikään kuin turhana , mutta asken törmäsin NS. Hyksoihin historiassa , ja se selvitti
        monta asiaa , jotka on olleet pimennossa , Hyksot oli sotainen kansa , Jumala johdatti kansaansa
        ohi Hyksojen juuri näinä vuosina alkaen 1447. EKr. Silloin nämä voittivat Egyptin Keskisen valtion

        Kunnes Joosuan ja 1407 eKr. alkoi ja sitten tuomarisn aika alkoi .


    • Jeesus on tie

      Eläkkeellä oleva rovasti Matti Aaltonen kirjoitti hyvin eräässä lehdessä: He ovat ylpeitä nöyryydestään.
      Kirjoitus oli vastine erään vanhemman henkilön kirjoitukseen joka sisälsi ev.lut. pappien haukkumista ja ("sellaisia ne papit ovat") yleistämistä.

      Mikään ei ole sen vastenmielisempää kun nöyrää näyttelevä hengellisesti ylpeä ihminen, joka ei tunne tilaansa.

      Kun "tynnyrissä kasvaneen" ihmisen tajunta ympäröivästä elämästä alkaa selkiytymään, niin moni entinen itsestäänselvyys ei enää olekaan itsdestään selvää.

      • teuta

        Ja tunnen matin melko hyvin , Hänellä oli murros -76 ennen joulua .


      • rivik.

        Hakee ilmeellään, voi voi minua surkeata.
        Asiasta keskusteltaessa nöyristelijältä alkaakin ääni nousta ja kädet huitoo kun tuulimylly.

        Avaajasta ajattelen kuitenkin ettei hän ajatellut näin. Arkuus voi käyttäytyä myös näin, enempi ajattelematta mitä sanojen takana.


      • Nöyryys ei näe itseä
        rivik. kirjoitti:

        Hakee ilmeellään, voi voi minua surkeata.
        Asiasta keskusteltaessa nöyristelijältä alkaakin ääni nousta ja kädet huitoo kun tuulimylly.

        Avaajasta ajattelen kuitenkin ettei hän ajatellut näin. Arkuus voi käyttäytyä myös näin, enempi ajattelematta mitä sanojen takana.

        Totta kai persoonaltaan terve ihminen puolustautuu jos häntä aivan väärin tulkitaan.


      • teuta
        rivik. kirjoitti:

        Hakee ilmeellään, voi voi minua surkeata.
        Asiasta keskusteltaessa nöyristelijältä alkaakin ääni nousta ja kädet huitoo kun tuulimylly.

        Avaajasta ajattelen kuitenkin ettei hän ajatellut näin. Arkuus voi käyttäytyä myös näin, enempi ajattelematta mitä sanojen takana.

        On omaksunut linjan, että hän on moneti teko nöyrä . Se linja on usein joko vanhimmille , tai
        sitten se on tiukkiksille , monesti asia on sama, sellaisen teko nöyrän käyttäytymisen johdosta
        koetetaan saada aikaiseksi . Sellainen linja jonka pitäisi vaikuttaa kaikkiin, mutta ei ole havittu
        että se ei vaikuta hyvin kehenkään,

        Sitten on lopetettu lähes tyystiin puhe Jeesuksesta Kristukseta , mutta on lisätty puheeseen ristillisyys
        onko se sama asia , minusta ei jos ei osata ranoa Kristillisyys , ollaan kaukana aiheesta , ja kuitenkin
        puhutaan tämä meidän kallis ristillisyys , Raamattu sanoo USKO Jeesukseen Kristukseen sinä pelastut .
        Raamattu ei puhu ristillisyydestä.


      • Jeesuksessa pelastus
        teuta kirjoitti:

        On omaksunut linjan, että hän on moneti teko nöyrä . Se linja on usein joko vanhimmille , tai
        sitten se on tiukkiksille , monesti asia on sama, sellaisen teko nöyrän käyttäytymisen johdosta
        koetetaan saada aikaiseksi . Sellainen linja jonka pitäisi vaikuttaa kaikkiin, mutta ei ole havittu
        että se ei vaikuta hyvin kehenkään,

        Sitten on lopetettu lähes tyystiin puhe Jeesuksesta Kristukseta , mutta on lisätty puheeseen ristillisyys
        onko se sama asia , minusta ei jos ei osata ranoa Kristillisyys , ollaan kaukana aiheesta , ja kuitenkin
        puhutaan tämä meidän kallis ristillisyys , Raamattu sanoo USKO Jeesukseen Kristukseen sinä pelastut .
        Raamattu ei puhu ristillisyydestä.

        Nöyristelyn taustalla on pelko hylätyksi tulemisesta. Tiukkoihin säädöksiin ja niiden tarkkaan valvontaan pitäytyvä yhteisö altistaa pelolle. Eikä se åpelko turha ole, täälläkin on ollut satoja viestejä joissa kerrotaan hylätyksi tulemisesta erilaisuuden vuoksi.

        Yhteisösä jossa rakkaus vallitsee, ymmärretään ja hyväksytään ihmisten erilaisuus ja erilaiset lahjat.
        Tuetaan ja kannustetaan seurakuntalaisia käyttämään Jumalalta saamiaan lahjoja, ja rukoilemaan niitä Jumalata lisääkin Jeesuksen nimessä, niin kuin Raakmattu kehoittaa.

        Samanlaisuutta vaativat ainoastaan heikot ja taitamattomat johtajat, erilaisia ovat ainoastaan johtajat joilla on "korkeampi ymmärrys", he elävät elämäänsä seurakunnan yläpuolella korotettuina sellaiseen asemaan, joka ei ihmiselle kuulu ollenkaan. Joiden ainoa motiivi on pitää valta tiukasti omissa käsissään. Selvänä merkkinä tästä esim. esikoislestadiolaisuudessa, on korostuneet "luottakaa meihin" puheet. Miksi ihmiset eivät millään herää todellisuuteen laajemmin? Vaikka selvästi nähdään, että keisari on ilman vaatteita (kristinopillisesti hataralla pohjalla), niin siitä huolimatta koko ajan ÄÄNEEN ihaillaan kateedereilta kuinka korkeat ja kalliit lahjat johtajilla on. On aikoihin eletty esikoislestadiolaisuudessa, ei muuta voi valitettavasti sanoa.

        Luottamus on sellainen asia, joka syntyy jos on syntyäkseen. Hyvään johtajaan luotetaan myös seurakunnassa. Kristuksen seurakunnan johtaja on Kristus itse, yhteisössämme tämä asia on päässyt unohtumaan, siksi puhutaan korostuneesti kristillisyydestä, äitiseurakunnasta ja lapinluottamuksesta.

        "Kansa" on nyt saanut sellaiset johtajat jota he ovat halunneet. Kristuksen vapauttava evankeliumi ei heille kelvannut, "kun ei puhuttu naisten pitkistä housuista", - kuten eräälle saarnaajalle sanottiin saarnan jälkeen.


      • rivik.
        teuta kirjoitti:

        On omaksunut linjan, että hän on moneti teko nöyrä . Se linja on usein joko vanhimmille , tai
        sitten se on tiukkiksille , monesti asia on sama, sellaisen teko nöyrän käyttäytymisen johdosta
        koetetaan saada aikaiseksi . Sellainen linja jonka pitäisi vaikuttaa kaikkiin, mutta ei ole havittu
        että se ei vaikuta hyvin kehenkään,

        Sitten on lopetettu lähes tyystiin puhe Jeesuksesta Kristukseta , mutta on lisätty puheeseen ristillisyys
        onko se sama asia , minusta ei jos ei osata ranoa Kristillisyys , ollaan kaukana aiheesta , ja kuitenkin
        puhutaan tämä meidän kallis ristillisyys , Raamattu sanoo USKO Jeesukseen Kristukseen sinä pelastut .
        Raamattu ei puhu ristillisyydestä.

        Eikö se ole sama, joka koostuu Jumalaan uskovista ihmisistä. Joita Jeesus johdattaa ja paimentaa.

        Saarnaaja alkuun voi olla tosi nöyrä, vauhtiin päästyään voi huutaa ja kädellä osoitella. Tarvittaessa lyödä jopa pöytään tehostaakseen sanomaa. onko nöyryyttä.

        Äiti on rakas siitä huolimatta vaikka hän monessa on heikko, ehkä ymmärtämätönkin.


      • rivik.
        Nöyryys ei näe itseä kirjoitti:

        Totta kai persoonaltaan terve ihminen puolustautuu jos häntä aivan väärin tulkitaan.

        vaikka Hänet väärin tuomittiin. Hän on nöyrä ja hiljainen.


      • Jeesuksen haltuun
        rivik. kirjoitti:

        Eikö se ole sama, joka koostuu Jumalaan uskovista ihmisistä. Joita Jeesus johdattaa ja paimentaa.

        Saarnaaja alkuun voi olla tosi nöyrä, vauhtiin päästyään voi huutaa ja kädellä osoitella. Tarvittaessa lyödä jopa pöytään tehostaakseen sanomaa. onko nöyryyttä.

        Äiti on rakas siitä huolimatta vaikka hän monessa on heikko, ehkä ymmärtämätönkin.

        Puheet seurakunnasta Jumalan lasten synnyttäjänä, ovat harhaanjohtavia, siksi tarpeellinen kertaus:
        Julistaessaan Kristusta, joka synnyttää lapset Jumalalle, syntyy lapsia Jumalalle. Seurakunta itsessään ei synnytä mitään, niinpä Raamattu kertookin tämän vertauksella, veljemme Paavalin sanoin: "Mies on vaimon pää!" Mies on tässä vertauksessa Kristus ja seurakunta on vaimo.

        Uudestisyntyminen tapahtuu veren veden ja hengen kautta. Kuten huomaatte, mikään näistä kolmesta ei ole seurakunta.

        Käyttäydyt ikään kuin et tietäisi, mikä merkitys esikoislestadiolaisuudessa on sanalla "kristillisyys". :-)))
        Ellet sattuisi tietämään, (jota en tosin usko), niin kerron että synonyymi "kristillisyys" sanalle on
        "vain me pelastumme". Niinpä usein kuulemmekin sanottavan, "tämä kristillisyys".

        On hämmästyttävää kuulla ja himata että viisaat tarkat korkeati koulutetut ihmiset, jotka tuntevat ja ymmärtävät kaikki maailmassa vallitsevat käsitteet ja lainalaisuudet, niin tieteelliset kuin teknisetkin käsitteet, menevät kuin huppuun kun aletaan puhua esikoislestadiolaisuuden todellisuudesta.
        Nähdään paljon sellaista, mitä liikkeessä ei todellakaan ole. Puhutaan totena sellaista, mikä on todellisuudessa ainoastaan toiveajattelua.

        Istuessani erään saarnaajamme vieressä seuroissa, keskustelimme asioista. Hän totesi että se on tämä väärä seurakuntaoppi mistä nämä niin monet ongelmat tulevat. Se oli niin viisaasti sanottu, mies tunsi tarkoin rakenteet, sitä keskustelua en unohda. Nyt kun asioita tarkkailen tästä näkökulmasta, niin asia kun asia josta ollaan liikkeessä erimielisiä, osoittautuu tarkemmassa tutkistelussa aina johtuvaksi väärästä seurakuntaopista.

        Olen kiitollinen Jumalalle, että tämä "vain me" solmu on monen esikoislestadiolaisen kohdalla avautunut jo.
        Tuo kun kirkastuu niin henkilö muuttuu aivan toisenlaiseksi. Keskustelu uskon asioista on vapaata ja välitöntä.
        Ei tarvitse pelätä koko ajan varoa ja pelätä, milloin lakihenkisen sisimmässä ladattuna oleva "pommi" räjähtää silmille. Rakkaus luottamus ja läheisyys tulevat aivan luonnostaan välillemme. Se rakkaus on sitä rakkautta joka loistaa Kristuksen kasvoista ja sanoo: Minä rakastan sinua.


      • teuta
        Jeesuksen haltuun kirjoitti:

        Puheet seurakunnasta Jumalan lasten synnyttäjänä, ovat harhaanjohtavia, siksi tarpeellinen kertaus:
        Julistaessaan Kristusta, joka synnyttää lapset Jumalalle, syntyy lapsia Jumalalle. Seurakunta itsessään ei synnytä mitään, niinpä Raamattu kertookin tämän vertauksella, veljemme Paavalin sanoin: "Mies on vaimon pää!" Mies on tässä vertauksessa Kristus ja seurakunta on vaimo.

        Uudestisyntyminen tapahtuu veren veden ja hengen kautta. Kuten huomaatte, mikään näistä kolmesta ei ole seurakunta.

        Käyttäydyt ikään kuin et tietäisi, mikä merkitys esikoislestadiolaisuudessa on sanalla "kristillisyys". :-)))
        Ellet sattuisi tietämään, (jota en tosin usko), niin kerron että synonyymi "kristillisyys" sanalle on
        "vain me pelastumme". Niinpä usein kuulemmekin sanottavan, "tämä kristillisyys".

        On hämmästyttävää kuulla ja himata että viisaat tarkat korkeati koulutetut ihmiset, jotka tuntevat ja ymmärtävät kaikki maailmassa vallitsevat käsitteet ja lainalaisuudet, niin tieteelliset kuin teknisetkin käsitteet, menevät kuin huppuun kun aletaan puhua esikoislestadiolaisuuden todellisuudesta.
        Nähdään paljon sellaista, mitä liikkeessä ei todellakaan ole. Puhutaan totena sellaista, mikä on todellisuudessa ainoastaan toiveajattelua.

        Istuessani erään saarnaajamme vieressä seuroissa, keskustelimme asioista. Hän totesi että se on tämä väärä seurakuntaoppi mistä nämä niin monet ongelmat tulevat. Se oli niin viisaasti sanottu, mies tunsi tarkoin rakenteet, sitä keskustelua en unohda. Nyt kun asioita tarkkailen tästä näkökulmasta, niin asia kun asia josta ollaan liikkeessä erimielisiä, osoittautuu tarkemmassa tutkistelussa aina johtuvaksi väärästä seurakuntaopista.

        Olen kiitollinen Jumalalle, että tämä "vain me" solmu on monen esikoislestadiolaisen kohdalla avautunut jo.
        Tuo kun kirkastuu niin henkilö muuttuu aivan toisenlaiseksi. Keskustelu uskon asioista on vapaata ja välitöntä.
        Ei tarvitse pelätä koko ajan varoa ja pelätä, milloin lakihenkisen sisimmässä ladattuna oleva "pommi" räjähtää silmille. Rakkaus luottamus ja läheisyys tulevat aivan luonnostaan välillemme. Se rakkaus on sitä rakkautta joka loistaa Kristuksen kasvoista ja sanoo: Minä rakastan sinua.

        Olen sitä mieltä että todella henkilöt muuttuu ja tulevat toisen laisiksi , Ei tarvitse pelätä milloin lakihenkinen ladattuä "räjähtää " asiat silmille , vaan luottam,us ja läheisyys tulevat lunonnollisena vällillemme , Ja Rakkaus on sitä Rakkautta , Siis Kristuksen Rakkautta .


      • rivik.
        Jeesuksen haltuun kirjoitti:

        Puheet seurakunnasta Jumalan lasten synnyttäjänä, ovat harhaanjohtavia, siksi tarpeellinen kertaus:
        Julistaessaan Kristusta, joka synnyttää lapset Jumalalle, syntyy lapsia Jumalalle. Seurakunta itsessään ei synnytä mitään, niinpä Raamattu kertookin tämän vertauksella, veljemme Paavalin sanoin: "Mies on vaimon pää!" Mies on tässä vertauksessa Kristus ja seurakunta on vaimo.

        Uudestisyntyminen tapahtuu veren veden ja hengen kautta. Kuten huomaatte, mikään näistä kolmesta ei ole seurakunta.

        Käyttäydyt ikään kuin et tietäisi, mikä merkitys esikoislestadiolaisuudessa on sanalla "kristillisyys". :-)))
        Ellet sattuisi tietämään, (jota en tosin usko), niin kerron että synonyymi "kristillisyys" sanalle on
        "vain me pelastumme". Niinpä usein kuulemmekin sanottavan, "tämä kristillisyys".

        On hämmästyttävää kuulla ja himata että viisaat tarkat korkeati koulutetut ihmiset, jotka tuntevat ja ymmärtävät kaikki maailmassa vallitsevat käsitteet ja lainalaisuudet, niin tieteelliset kuin teknisetkin käsitteet, menevät kuin huppuun kun aletaan puhua esikoislestadiolaisuuden todellisuudesta.
        Nähdään paljon sellaista, mitä liikkeessä ei todellakaan ole. Puhutaan totena sellaista, mikä on todellisuudessa ainoastaan toiveajattelua.

        Istuessani erään saarnaajamme vieressä seuroissa, keskustelimme asioista. Hän totesi että se on tämä väärä seurakuntaoppi mistä nämä niin monet ongelmat tulevat. Se oli niin viisaasti sanottu, mies tunsi tarkoin rakenteet, sitä keskustelua en unohda. Nyt kun asioita tarkkailen tästä näkökulmasta, niin asia kun asia josta ollaan liikkeessä erimielisiä, osoittautuu tarkemmassa tutkistelussa aina johtuvaksi väärästä seurakuntaopista.

        Olen kiitollinen Jumalalle, että tämä "vain me" solmu on monen esikoislestadiolaisen kohdalla avautunut jo.
        Tuo kun kirkastuu niin henkilö muuttuu aivan toisenlaiseksi. Keskustelu uskon asioista on vapaata ja välitöntä.
        Ei tarvitse pelätä koko ajan varoa ja pelätä, milloin lakihenkisen sisimmässä ladattuna oleva "pommi" räjähtää silmille. Rakkaus luottamus ja läheisyys tulevat aivan luonnostaan välillemme. Se rakkaus on sitä rakkautta joka loistaa Kristuksen kasvoista ja sanoo: Minä rakastan sinua.

        ymmärrän tämän käsitteen kristillisyys, näinhän se on kun kerroit.

        Kertomuksesi käy koettelemukseeni. Kun sain armon ja kiitin siitä Jumalaani, sekä kerroin ihmisille suuresta armotyöstä jonka Jumala teki. Minä olin avoin ja itsetunto korkealla. Minusta tuli uusi luomus, joku sanoi sinussa on tapahtunut muutos. Ihmekös se, kun sain omakohtaisen uskon ja siitä alkoi taivastie minulle.
        Ei mennyt kauaa kun sain vettä niskaani. Ei voi olla ettetkö olisi ollut uskomassa ennenkin, olethan koko ikäsi ollut srk.ssa. Kaikkein räikein kun ymmärtämätön sananpalvelija tuli kieltämään etten saisi kertoa tästä asiasta. Koska moni muu ei ole kokenut noin.
        Johon vastasin enempi pitää kuulla Jumalaa kuin ihmistä. Enkä minä itse sitä kerrokkaan, vaan Pyhä Henki kauttani. Kiitän ja ilotsen siitä, olen onnellinen vaeltaja.
        Onhan se ikävää kun tällaiset ihmiset joutuvat srk.ssa rakastamattomuutta kohtaamaan. Jumalalla on tässäkin joku tarkoitus, että näin pitää mennä.


      • teuta
        rivik. kirjoitti:

        ymmärrän tämän käsitteen kristillisyys, näinhän se on kun kerroit.

        Kertomuksesi käy koettelemukseeni. Kun sain armon ja kiitin siitä Jumalaani, sekä kerroin ihmisille suuresta armotyöstä jonka Jumala teki. Minä olin avoin ja itsetunto korkealla. Minusta tuli uusi luomus, joku sanoi sinussa on tapahtunut muutos. Ihmekös se, kun sain omakohtaisen uskon ja siitä alkoi taivastie minulle.
        Ei mennyt kauaa kun sain vettä niskaani. Ei voi olla ettetkö olisi ollut uskomassa ennenkin, olethan koko ikäsi ollut srk.ssa. Kaikkein räikein kun ymmärtämätön sananpalvelija tuli kieltämään etten saisi kertoa tästä asiasta. Koska moni muu ei ole kokenut noin.
        Johon vastasin enempi pitää kuulla Jumalaa kuin ihmistä. Enkä minä itse sitä kerrokkaan, vaan Pyhä Henki kauttani. Kiitän ja ilotsen siitä, olen onnellinen vaeltaja.
        Onhan se ikävää kun tällaiset ihmiset joutuvat srk.ssa rakastamattomuutta kohtaamaan. Jumalalla on tässäkin joku tarkoitus, että näin pitää mennä.

        Sanoin , että Niitä on paljon jotka puhuvat tssä ristillisyydessä , heillä ei ole minusta pääasia Kristus
        vaan tämä kallis ristillisyys. eti viesti oli 6:48. siinä yritin tuoda sitä asiaa esille , että kaikki ei ole kuin
        pitää , vaan siinä on näkyvissä se seikka että Jeesus on tehty kävelykepiksi , puhumalla siihen malliin
        että se on matkasauva ..


      • Jeesus elää
        teuta kirjoitti:

        Sanoin , että Niitä on paljon jotka puhuvat tssä ristillisyydessä , heillä ei ole minusta pääasia Kristus
        vaan tämä kallis ristillisyys. eti viesti oli 6:48. siinä yritin tuoda sitä asiaa esille , että kaikki ei ole kuin
        pitää , vaan siinä on näkyvissä se seikka että Jeesus on tehty kävelykepiksi , puhumalla siihen malliin
        että se on matkasauva ..

        Kaikkea edellä mainittua.

        Syntien anteeksijulistusta Jeesuksen nimessä ja veressä on pidetty esikoislestadiolaisuudessa "matkasauvana".
        Muttas totta puhut, Jeesuksen nimi ja veri tarkoittaa nimenomaan häntä itseään. Jeesus tahtoo että me tulisimme kokonaan riippuviksi hänestä. Ei vain sillä tavalla, että kun kaikki OMAT voimat itse itsensä vanhurskauttamisessa ovat loppuneet vasta sen jälkeen turvaudutaan Jeesuksen sovitustyöhön.

        - JEESUS on meidän vanhurskautemme!
        - Jeesus on meidän pyhyytemme ja
        - Jeesus on meidän puhtautemme.


      • teuta
        rivik. kirjoitti:

        ymmärrän tämän käsitteen kristillisyys, näinhän se on kun kerroit.

        Kertomuksesi käy koettelemukseeni. Kun sain armon ja kiitin siitä Jumalaani, sekä kerroin ihmisille suuresta armotyöstä jonka Jumala teki. Minä olin avoin ja itsetunto korkealla. Minusta tuli uusi luomus, joku sanoi sinussa on tapahtunut muutos. Ihmekös se, kun sain omakohtaisen uskon ja siitä alkoi taivastie minulle.
        Ei mennyt kauaa kun sain vettä niskaani. Ei voi olla ettetkö olisi ollut uskomassa ennenkin, olethan koko ikäsi ollut srk.ssa. Kaikkein räikein kun ymmärtämätön sananpalvelija tuli kieltämään etten saisi kertoa tästä asiasta. Koska moni muu ei ole kokenut noin.
        Johon vastasin enempi pitää kuulla Jumalaa kuin ihmistä. Enkä minä itse sitä kerrokkaan, vaan Pyhä Henki kauttani. Kiitän ja ilotsen siitä, olen onnellinen vaeltaja.
        Onhan se ikävää kun tällaiset ihmiset joutuvat srk.ssa rakastamattomuutta kohtaamaan. Jumalalla on tässäkin joku tarkoitus, että näin pitää mennä.

        viestin johon jo joku ehtikin vastaamaan .


      • rivik.
        teuta kirjoitti:

        viestin johon jo joku ehtikin vastaamaan .

        Piti vain vähän aikaa pähkäillä sanomaa.

        Ymmärrän että srk.ssa on ihmisiä joille ei vielä ole asiat auennut.
        En voi uskoa, että joku ajattelisi. Tämä ristillisyys on minut pelastanut helvetiltä.
        Kyllä ihmiset ymmärtävät ristillisyydessä että Herra Jeesus Kristus on Vapahtajamme, eikä mikääm muu. Maanpäällä tai alla tai missään.

        Vaikka taivastiellä kulkijoille annetaan käytännön neuvoja. Sanotaan nimeltä niitä asioita joita vihollinen meissä vaikuttaa. En kenenkään ole kuullut sanovan että niitä tekemällä tai tekemättä jättämisellä perisi taivaan.


      • rivik.
        teuta kirjoitti:

        Sanoin , että Niitä on paljon jotka puhuvat tssä ristillisyydessä , heillä ei ole minusta pääasia Kristus
        vaan tämä kallis ristillisyys. eti viesti oli 6:48. siinä yritin tuoda sitä asiaa esille , että kaikki ei ole kuin
        pitää , vaan siinä on näkyvissä se seikka että Jeesus on tehty kävelykepiksi , puhumalla siihen malliin
        että se on matkasauva ..

        On vertaus kuva tai kuuvaava. Ei siinä mitään pahaa ole.

        Sinäkin tiedät ja tunnet, että alati olet itsessäsi syntinen niinkuin minäkin. Jokapäiväisen katumuksen kautta voimme laittaa pois syntiä. Silloin joudumme turvautumaan Jeesuksen sovintotyöhön. Hän auttaa rammat kävelemään ym.


      • rivik.
        Jeesuksessa pelastus kirjoitti:

        Nöyristelyn taustalla on pelko hylätyksi tulemisesta. Tiukkoihin säädöksiin ja niiden tarkkaan valvontaan pitäytyvä yhteisö altistaa pelolle. Eikä se åpelko turha ole, täälläkin on ollut satoja viestejä joissa kerrotaan hylätyksi tulemisesta erilaisuuden vuoksi.

        Yhteisösä jossa rakkaus vallitsee, ymmärretään ja hyväksytään ihmisten erilaisuus ja erilaiset lahjat.
        Tuetaan ja kannustetaan seurakuntalaisia käyttämään Jumalalta saamiaan lahjoja, ja rukoilemaan niitä Jumalata lisääkin Jeesuksen nimessä, niin kuin Raakmattu kehoittaa.

        Samanlaisuutta vaativat ainoastaan heikot ja taitamattomat johtajat, erilaisia ovat ainoastaan johtajat joilla on "korkeampi ymmärrys", he elävät elämäänsä seurakunnan yläpuolella korotettuina sellaiseen asemaan, joka ei ihmiselle kuulu ollenkaan. Joiden ainoa motiivi on pitää valta tiukasti omissa käsissään. Selvänä merkkinä tästä esim. esikoislestadiolaisuudessa, on korostuneet "luottakaa meihin" puheet. Miksi ihmiset eivät millään herää todellisuuteen laajemmin? Vaikka selvästi nähdään, että keisari on ilman vaatteita (kristinopillisesti hataralla pohjalla), niin siitä huolimatta koko ajan ÄÄNEEN ihaillaan kateedereilta kuinka korkeat ja kalliit lahjat johtajilla on. On aikoihin eletty esikoislestadiolaisuudessa, ei muuta voi valitettavasti sanoa.

        Luottamus on sellainen asia, joka syntyy jos on syntyäkseen. Hyvään johtajaan luotetaan myös seurakunnassa. Kristuksen seurakunnan johtaja on Kristus itse, yhteisössämme tämä asia on päässyt unohtumaan, siksi puhutaan korostuneesti kristillisyydestä, äitiseurakunnasta ja lapinluottamuksesta.

        "Kansa" on nyt saanut sellaiset johtajat jota he ovat halunneet. Kristuksen vapauttava evankeliumi ei heille kelvannut, "kun ei puhuttu naisten pitkistä housuista", - kuten eräälle saarnaajalle sanottiin saarnan jälkeen.

        Jumala sanallaan synnyttää, niinkuin sanoit.
        Elämässä on äitejä jotka eivät synnytä. Heillä on kuitenkin lapsia hoidettavana.
        Jumala hoitaa myös vaimon/srk. kautta meitä lapsia.

        Äiti on äiti, vaikka vajaavainenkin.


      • teuta
        rivik. kirjoitti:

        On vertaus kuva tai kuuvaava. Ei siinä mitään pahaa ole.

        Sinäkin tiedät ja tunnet, että alati olet itsessäsi syntinen niinkuin minäkin. Jokapäiväisen katumuksen kautta voimme laittaa pois syntiä. Silloin joudumme turvautumaan Jeesuksen sovintotyöhön. Hän auttaa rammat kävelemään ym.

        Entäpä sitten kun kun minusta tulee niin huono eten koskaan saa syntejäni ilman anteeksi
        paitsi hokemalla matkaasuvaa ja tämä kallis ristillisyys , Välillä tuntuu sellaiselta että
        kysymyksessä on teko nöyryys ja teko pyhyys .


      • rivik.
        teuta kirjoitti:

        Entäpä sitten kun kun minusta tulee niin huono eten koskaan saa syntejäni ilman anteeksi
        paitsi hokemalla matkaasuvaa ja tämä kallis ristillisyys , Välillä tuntuu sellaiselta että
        kysymyksessä on teko nöyryys ja teko pyhyys .

        Se kelvoton kettu, eli vihollinen saa meissä kaikenlaista.
        Esim. jos isä tai poika saarnaa, niin pittäähän sitä sit. Oli niin hyvä saarna kun noin monta ihmiist kävi anteeks pyytää.
        Jumala meit siitä varjelkoon.


    • fffffftttyhh

      mut kaulukset ja pää pystyyn se auttaa.

      • O tempora o mores

        Pistäpä sordiinoa kurkulles.


      • teuta

        Kun asiat on hyvin (ihmisellä täytyy olla hengellinen sydän ) joka sitten todistyaa että asit on hyvin
        Sanotaan sitä sitten Kuolemattomaksi omaksitunnoksi tai Hengellinen sydän , joku se kuitenkin on,
        joka synnistä puhtaalle ihmiselle , antaa tunteen että nyt on hyvä olla.


      • a1b2c3

        Elävä tuntee, eiks ole aika iso ero elävällä ja kuolleella.


      • että tämmöstä
        a1b2c3 kirjoitti:

        Elävä tuntee, eiks ole aika iso ero elävällä ja kuolleella.

        Muytta elävä tuntee myös vihollisen kiusaukset tykönään, ja voi olla hyvin ahditunut kiusausten alla.
        Kun tällainen ihminen kysyy, mistä hän voi varmistua olevansa uskossa, niin muutaman edellisen kaltaiset vastaukset eivät ole muuta kuin inhottavaa piruilua.


      • rivik.
        että tämmöstä kirjoitti:

        Muytta elävä tuntee myös vihollisen kiusaukset tykönään, ja voi olla hyvin ahditunut kiusausten alla.
        Kun tällainen ihminen kysyy, mistä hän voi varmistua olevansa uskossa, niin muutaman edellisen kaltaiset vastaukset eivät ole muuta kuin inhottavaa piruilua.

        kelle toi kirjoitus oli, ei avaajalle.


      • teuta
        a1b2c3 kirjoitti:

        Elävä tuntee, eiks ole aika iso ero elävällä ja kuolleella.

        että kuollut tuntee ja kuulee , sitä aikaa en vain tiedä kuinka kauan .


    • hulurmps ooh

      uskossa velat muuttuu saataviksi,,

      • teuta

        Mutta ei jos on hunsvotti .


    • Anonyymi

      Mie olen elävässä uskossa uskon kirkkaaseen viinaan. Ei ole jumaiaa olemassa. Jeesus oli silmänkääntäjä joka teki vain temppuja sa että sai valtaa ja naisia. Raamattu on läjä sekopäisiä kirjoituksia joilla ihmiset saadaan kuuliaisiksi vallanpitäjille. Uskonto ei ole saanut muuta kuin väkivaltaa ja muuta paskaa. Kirkonmiehet ovat impotentteja naisvihaajia kuten mm Paavali, jotka ovat itse kirjoittaneet sepustukset raamattuun, mitä vitun syntiä muka seksi on ihmiset olisi kuollut sukupuuttoon jos olisi eletty raamatun mukaan. Minä paskannan vetelän paskan kirkolle ja uskonnolle

    • Anonyymi

      Mistä tunnen, että olen uskossa? onko elävä usko erilaista?
      Kertokaa mitkä on uskon kannattimet?, tunnetila kun olen uskossa?. Salaanko aarteen?, vai haluanko kertoa kaikille uskostani turuilla ja toreilla.?
      1, Jeesus? muuta?
      2, Raamattu, Postilla? muuta?
      3, miten?
      Uskon edelletykset, hämärtynyt alue. Lakien mukaan en pysty elämään, armossa on pelastus?

      Vanha aloitus, mutta aina ajankohtainen. Armon aika, kirkon aika on tulossa loppuun, ehkä jo tässä kuussa. Luulen, että Israelin sota on kytköksissä uskovien ylöstempauksen ajankohtaan.

      Uudestisyntyminen ei ole tunne. Sillä hetkellä, kun tajuat olevasi syntinen, joka on menossa helvettiin omien tekojensa takia, ja kun uskot, että Jeesus sovitti verellään sinunkin syntisi, ja kun otat hänen sovituksensa vastaan omalle kohdallesi, uudestisynnyt. Jotkut kokevat siinä vaiheessa suuria tunteita, mutta eivät kaikki. Joidenkin elämä muuttuu kertaheitolla suuresti, toisten vasta vähitellen. Sillä hetkellä, kun uskot, saat ikuisen elämän. Saat Jumalan pyhän hengen kuolleen henkesi tilalle. Pelastumistaan ei voi menettää. Elämällä uskoon tultuasi Jumalan tahdon mukaan voit saada kruunuja, kultaa, hopeaa ja jalokiviä Kristuksen tuomioistuimessa heti ylöstempauksen jälkeen. Jos elät uskossa täysin itsekkäästi, astut ikuisuuteen tyhjin käsin, mutta kuitenkin pelastut.

      Uskovana kasvaminen on jatkuva prosessi. Pyhä henki ohjaa sinua kuuntelemaan raamatunmukaista opetusta. Lue Raamattua. Jos suinkin voit, opettele lukemaan englanninkielistä King James Bible:a. Se on täydellinen Jumalan sana meille lopun ajan ihmisille jo vuodesta 1611.

      Evankeliumi lyhykäisyydessään löytyy 1 kor 15:1-4. KJB sanoo sen näin:
      Moreover, brethren, I declare unto you the gospel which I preached unto you, which also ye have received, and wherein ye stand;

      2 By which also ye are saved, if ye keep in memory what I preached unto you, unless ye have believed in vain.

      3 For I delivered unto you first of all that which I also received, how that Christ died for our sins according to the scriptures;

      4 And that he was buried, and that he rose again the third day according to the scriptures:

      • Anonyymi

        Jeesus on ainoa tie Isän luokse. Kyllä, pelastumme yksin armosta. Kukaan ei pelastu omien tekojensa kautta, jottei kukaan kerskaisi. Kastamalla ei kukaan pelastu, vaan uskomalla Jeesuksen veren sovitustyön omalle kohdalleen. Uskoontulon ei tarvitse olla tunnekokemus. Pyhällä hengellä voi täyttyä niinkin, että se tuntuu valtavan ihanalta. Itse en ole kokenut sitä. Toivon, että vielä koen, jo ennen ylöstempausta.

        Jos olet uskossa, sinulla on tarve kertoa Jeesuksesta muillekin. Jaat ihmiset kolmeen ryhmään. Kun kysyn, onko joku uskossa, toinen joku närkästyy, on huvittunut tai ilahtuu. Naureskelijat ovat Jumalan kieltäjiä, ateisteja. Ne, jotka suuttuvat, ovat mielestäni muotouskonnollisia muodolliseen kirkon jäsenyyteensä luottavia ei pelastuneita. Uskova taas ei muuta tekisikään kuin kertoisi uskoontulostaan ja Jeesuksesta. Miten sinä reagoit, jos kysyn nyt sinulta, oletko pelastunut? Tiedätkö satavarmasti, että menisit taivaaseen, jos kuolisit nyt?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus on ainoa tie Isän luokse. Kyllä, pelastumme yksin armosta. Kukaan ei pelastu omien tekojensa kautta, jottei kukaan kerskaisi. Kastamalla ei kukaan pelastu, vaan uskomalla Jeesuksen veren sovitustyön omalle kohdalleen. Uskoontulon ei tarvitse olla tunnekokemus. Pyhällä hengellä voi täyttyä niinkin, että se tuntuu valtavan ihanalta. Itse en ole kokenut sitä. Toivon, että vielä koen, jo ennen ylöstempausta.

        Jos olet uskossa, sinulla on tarve kertoa Jeesuksesta muillekin. Jaat ihmiset kolmeen ryhmään. Kun kysyn, onko joku uskossa, toinen joku närkästyy, on huvittunut tai ilahtuu. Naureskelijat ovat Jumalan kieltäjiä, ateisteja. Ne, jotka suuttuvat, ovat mielestäni muotouskonnollisia muodolliseen kirkon jäsenyyteensä luottavia ei pelastuneita. Uskova taas ei muuta tekisikään kuin kertoisi uskoontulostaan ja Jeesuksesta. Miten sinä reagoit, jos kysyn nyt sinulta, oletko pelastunut? Tiedätkö satavarmasti, että menisit taivaaseen, jos kuolisit nyt?

        Siis 'Jaan', ei jaat.


    • Yksi varma merkki on johdettavissa Raamatusta. Pyhä Henki osoittaa todeksi synnin. Jos tunnen, että synti vaikuttaa vanhassa luonnossa, niin silloin uusi ihminen on elossa ja vaikuttaa tahtomista ja tekemistä.

      • Anonyymi

        Onko Sinulla Lauri joku käsitys tai mielipide esikoislestadiolaisuudesta, siis sen opista? Jos on, voitko sen tänne kirjoittaa? Lyhyesti ja selvästi, jos mahdollista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko Sinulla Lauri joku käsitys tai mielipide esikoislestadiolaisuudesta, siis sen opista? Jos on, voitko sen tänne kirjoittaa? Lyhyesti ja selvästi, jos mahdollista.

        Minä olen "yhtenäisen" Esikoislestadiolaisuuden kasvattama, joten en tarkasti tunne nykyistä tilannetta jakautumisen jälkeen. Satunnaisesti olen käynyt kummankin suunnan tilaisuuksissa. Esikoisia olen kuunnellut enemmän, kun se on helpompi järjestelmä. Muistikuvia on 40-ja 50 luvun taitteesta asti. Silloin en tietenkään osannut analysoida asioita tarkasti, mutta takautumina on tullut asioita niin, että Esikoislestadiolaisuudessa on ollut kahta linjaa kokoajan. Eli jo VLKY:n aikanakin. Suhdetta kirkkoon olen pitänyt ongelmaisena koko ajan. Ihmettelin joskus , kun puhuttiin oltavan parasta ydinjoukkoa kirkossa, vaikka osallistumista oli melko vähän. Osallistuminen luottamustoimiin on ollut väheksytty asia, vaikka siellä olisi saattanut olla mahdollisuutta vaikuttaa. Poisrajaava seurakuntaoppi on ollut selvyys. On jopa kielletty tai ainakin varoiteltu kuulemasta ja lukemasta muiden julistusta. Perinne on kuitenkin väkevä voima ja varmasti tulee vaivaamaan myös Esikoisten piirissä. Mennä uutta kohti Pyhän Hengen johdatuksessa on aina haparointia ja virheitä tulee, kun perinne oli niin selkeä ja siirsi vastuun itseltä pois ja vei sen rajan taakse Wanhimpien kannettavaksi, joka on heille liian raskas taakka. Uskon vakaasti, että molempia ryhmiä Pyhä Henki mielellään johtaisi, jos saisi siihen tilaa ja mahdollisuutta. En sano nyt enempää, ehkä tuli jo liikaakin


      • Anonyymi
        lauri.lahtinen kirjoitti:

        Minä olen "yhtenäisen" Esikoislestadiolaisuuden kasvattama, joten en tarkasti tunne nykyistä tilannetta jakautumisen jälkeen. Satunnaisesti olen käynyt kummankin suunnan tilaisuuksissa. Esikoisia olen kuunnellut enemmän, kun se on helpompi järjestelmä. Muistikuvia on 40-ja 50 luvun taitteesta asti. Silloin en tietenkään osannut analysoida asioita tarkasti, mutta takautumina on tullut asioita niin, että Esikoislestadiolaisuudessa on ollut kahta linjaa kokoajan. Eli jo VLKY:n aikanakin. Suhdetta kirkkoon olen pitänyt ongelmaisena koko ajan. Ihmettelin joskus , kun puhuttiin oltavan parasta ydinjoukkoa kirkossa, vaikka osallistumista oli melko vähän. Osallistuminen luottamustoimiin on ollut väheksytty asia, vaikka siellä olisi saattanut olla mahdollisuutta vaikuttaa. Poisrajaava seurakuntaoppi on ollut selvyys. On jopa kielletty tai ainakin varoiteltu kuulemasta ja lukemasta muiden julistusta. Perinne on kuitenkin väkevä voima ja varmasti tulee vaivaamaan myös Esikoisten piirissä. Mennä uutta kohti Pyhän Hengen johdatuksessa on aina haparointia ja virheitä tulee, kun perinne oli niin selkeä ja siirsi vastuun itseltä pois ja vei sen rajan taakse Wanhimpien kannettavaksi, joka on heille liian raskas taakka. Uskon vakaasti, että molempia ryhmiä Pyhä Henki mielellään johtaisi, jos saisi siihen tilaa ja mahdollisuutta. En sano nyt enempää, ehkä tuli jo liikaakin

        Onko VLKY:llä jotain tekemistän VL;n eli Rauhanyhdistys uskovaisten kanssa? Vai onko ne eri suunnat olleet aina?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko VLKY:llä jotain tekemistän VL;n eli Rauhanyhdistys uskovaisten kanssa? Vai onko ne eri suunnat olleet aina?

        Vuodesta 1902 eri joukkoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuodesta 1902 eri joukkoja.

        Yhtenäisyys loppui 1899 kun uudestiheränneet ryhmä erosi. Seuraava jakaantuminen tuli siis 1902, kun vl ja el liikkeet muodosti kaksi ryhmää.

        Vl liikkeelle jäi nimi "Rauhanyhdistys", vaikka ideologia vaihtui, heidän hyljättyään alkuperäisen johdon joka oli Jellivaarassa. Raattamaan kuoleman jälkeen tämä ryhmä ei hyväksynyt yhtenäisen liikkeen Joonas Purnua johtajaksi.
        Nimittelivät Purnua "jellivaaran paaviksi". Ja Jellivaaran (Purnun) alaisuuteen jäänyt esikoislestadiolaisuus nimitteli syntynyttä vl ryhmää puolestaan "lihallisen vapauden eriseuraksi". Nyt myöhemmin on selvinnyt, että hirmuhallinto ja hajaannukset seurasivat tuotakin liikettä. - Eli se siitä lihallisesta vapaudesta!💩💩


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko VLKY:llä jotain tekemistän VL;n eli Rauhanyhdistys uskovaisten kanssa? Vai onko ne eri suunnat olleet aina?

        Olivat eri!


      • Anonyymi
        lauri.lahtinen kirjoitti:

        Olivat eri!

        VLKY siis oli Esikoislestadiolaiset ennen? Miksi nimi vaihtui?
        Sillä kyselin jos olisivat samaa VL kanssa,kun sielläkin on joskus ollut niitä "kiitosääniä" kuten esikoisilla seurojen lopussa on vieläkin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        VLKY siis oli Esikoislestadiolaiset ennen? Miksi nimi vaihtui?
        Sillä kyselin jos olisivat samaa VL kanssa,kun sielläkin on joskus ollut niitä "kiitosääniä" kuten esikoisilla seurojen lopussa on vieläkin.

        Olin mukana siinä vuosikokouksessa, jossa nimeä vaihdettiin. Aloite tuli pohjoisesta, kun siellä vanhoillisuus oli vallalla, mutta siellä oli siihen aikaan vielä vanhuksia, jotka muistivat esimerkiksi Raattamaan puheita. Kun VLkY:n nimessä ensimmäinen sana oli vanha, niin se sotkeutui vanhoillisuuteen ja eron selittäminen oli ilmeisen vaikeaa. Päätettiin selkeyttää toimintaa. Aika asettuu 70 luvulle. Silloin oli tapahtunut niin sanottu Leeviläis-ilmiö Se osa ei järjestäytynyt virallisesti, vaan alkoi käyttää nimeä: Alkuperäiset esikoislestadiolaiset vähän eri tilanteissa muotoillen. Ongelma poistui pohjoisesta, mutta tuli etelään, jos sitä on ongelmaksi sanottava. Muistan joitakin puheenvuoroja puhuttiin käden ojennuksesta leeviläisille En tiedä oliko vaikutusta ja olivatko he sen tarpeessa. Tässä yhteydessä tulee mieleen "kiitosäänistä" se, että ilmeisesti hypättiin vaikka ei hypyttänyt, kun mieleeni tulee Raattaman sanat: Se on Suomen sonta ne kylmät hypyt.


      • Anonyymi
        lauri.lahtinen kirjoitti:

        Olin mukana siinä vuosikokouksessa, jossa nimeä vaihdettiin. Aloite tuli pohjoisesta, kun siellä vanhoillisuus oli vallalla, mutta siellä oli siihen aikaan vielä vanhuksia, jotka muistivat esimerkiksi Raattamaan puheita. Kun VLkY:n nimessä ensimmäinen sana oli vanha, niin se sotkeutui vanhoillisuuteen ja eron selittäminen oli ilmeisen vaikeaa. Päätettiin selkeyttää toimintaa. Aika asettuu 70 luvulle. Silloin oli tapahtunut niin sanottu Leeviläis-ilmiö Se osa ei järjestäytynyt virallisesti, vaan alkoi käyttää nimeä: Alkuperäiset esikoislestadiolaiset vähän eri tilanteissa muotoillen. Ongelma poistui pohjoisesta, mutta tuli etelään, jos sitä on ongelmaksi sanottava. Muistan joitakin puheenvuoroja puhuttiin käden ojennuksesta leeviläisille En tiedä oliko vaikutusta ja olivatko he sen tarpeessa. Tässä yhteydessä tulee mieleen "kiitosäänistä" se, että ilmeisesti hypättiin vaikka ei hypyttänyt, kun mieleeni tulee Raattaman sanat: Se on Suomen sonta ne kylmät hypyt.

        Muistaakseni jo 1960 luvulla puolen välin paikkeilla tämä "leeviläisyys", mutta jatkui kyllä 1970 luvullekkin. Raattamaa oli jo kuollut yli 60 vuotta aikaisemmin. 1899.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Juhani_Raattamaa


      • Anonyymi kirjoitti:

        Muistaakseni jo 1960 luvulla puolen välin paikkeilla tämä "leeviläisyys", mutta jatkui kyllä 1970 luvullekkin. Raattamaa oli jo kuollut yli 60 vuotta aikaisemmin. 1899.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Juhani_Raattamaa

        Kommenttini oli hajanainen. Ison hajaannuksen vaikutus oli myös maantietellinen ja niin Pojjois-Suomi jäi Vanhoillisuuden vaikutusalueeksi. Siellä oli kuitenkin joitakin, jotka olivat jääneet rakastamaan Jällivaaralaista Lestadiolaisuutta. Lapista annettiin ehkä 60 luvulla kehotus suomalaisille lähetysmiehille tehdä matkoja vanhoillisuuden sydänalueille ja sieltä löytyi vanhuksia, jotka olivat jääneet rakastamaan Raattamaata ja hänen hengenheimolaisiaan. .Leeviläisyydeksi nimitetty ryhmä on edelleen olemassa ja toimintaa on muutamilla paikkakunnilla. En ole kovin hyvin perillä nykytilanteesta, joten en paljon kommentoi asiaa, jota en tunne. Uskon, että paikka Lestadiuksen perikunnan monimuotoisuudessa myös heille kuuluu.


    • Anonyymi

      Näin Raamattu kehoittaa: Koetelkaa itseänne, oletteko uskossa; tutkikaa itseänne. Vai ettekö tunne itseänne, että Jeesus Kristus on teissä? Ellei, niin ette kestä koetusta.

    • Anonyymi

      Silloin tunnet olevasi uskossa, kun tunnet, että se usko on sinulle oikea ja olet siitä erittäin vakuuttunut. Jollekin sopii toinen usko ja toiselle taas joku muu. Sitten on paljon niitä, jotka eivät ole varmoja ja siksi ottavat palan sieltä, palan tuolta ja rakentavat niistä itselleen parhaan kombon. Kaikki eivät tähänkään ole tyytyväisiä, vaan haluavat tietää aukottomasti, mikä usko on varmasti se pelastavin. Tähän on yhtä monta vastausta, kuin on eri suuntien uskoviakin. Itteä helpottaa se, että hyväksyn keskeneräisyyteni ja sen, etten kaikkea voi ymmärtää. Itse olen valinnut hengelliseksi kodikseni vanhoillislestadiolaisuuden, vaikka ihan kaikkia opinkappaleita en täysin pystykään käsittää. En anna sen vaivata. Haluan uskoa, että ehkä pääsen joskus tällä uskolla perille. Ja toivottavasti myös muut löytävät niillä uskoillaan, mihin he itse ovat päätyneet. Toivossa on hyvä elää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      5899
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      514
      3690
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      184
      3512
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      172
      2714
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2479
    6. 276
      2116
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      24
      1563
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      107
      1462
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1409
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1200
    Aihe