Lisä LED päivävalojen kytkennästä

ledisteliä

Juu tiedetään et on aivan turhat mut pitää pientä hifistelyä vanhaan kotteroon tehä kun näyttää ihan vanhalta takislta.

Miten nuo sit saa kytkee? Uusissa autoissa pala vaan nuo kun iske viirrat päälle ja muut valot on pimeenä mutta saako noita lain mukaan kytkeä niin ettei umpioiten parkit pala missään vaiheessa vaan ledit korvaa täysin ne? Siis suomeks parkit päällä edessä palais vaan ledit ja takana palais normi parkit.

10

1654

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • munaa pyllyyn

      Ihan sama miten ne kytket, pääasia kuitenkin on, että kotterossasi palaa miehekkäitä ledejä. Vittu et on ihanaa.

      • 14+5

        AI ETTÄ!! mä ootinkin jotain tällasta vastausta. No oisko jollain sit tietoo noista vai haluaako joku vielä avautua?


      • LEDDRL
        14+5 kirjoitti:

        AI ETTÄ!! mä ootinkin jotain tällasta vastausta. No oisko jollain sit tietoo noista vai haluaako joku vielä avautua?

        Pelkkä DRL tyypin hyväksytty "päivävalo" (LED tai polttimomalli) eteenpäin riittää. Parkit eivät tarvitse palaa eteen eikä taakse DRL- valojen kanssa, mutta saavat palaa, jos niin haluat kytkeä.
        DRL pitää syttyä automaattisesti kun autolla lähdetään liikkeelle, mutta niiden ei tarvitse palaa auton käynnissäollessa jos käsijarru on kytketty päälle (tämä on uutta ja vielä tulkinnanvaraista ohjeistusta).
        Omassani on LED DRL päällä automaattisesti moottorin käynistyttyä. Parkit eteen ja taakse saan siihen lisättyä kytkimestä halutessani ja ajovalot kytkettyäni sammuvat DRL valot edestä automaattisesti.


      • päivänvalot
        LEDDRL kirjoitti:

        Pelkkä DRL tyypin hyväksytty "päivävalo" (LED tai polttimomalli) eteenpäin riittää. Parkit eivät tarvitse palaa eteen eikä taakse DRL- valojen kanssa, mutta saavat palaa, jos niin haluat kytkeä.
        DRL pitää syttyä automaattisesti kun autolla lähdetään liikkeelle, mutta niiden ei tarvitse palaa auton käynnissäollessa jos käsijarru on kytketty päälle (tämä on uutta ja vielä tulkinnanvaraista ohjeistusta).
        Omassani on LED DRL päällä automaattisesti moottorin käynistyttyä. Parkit eteen ja taakse saan siihen lisättyä kytkimestä halutessani ja ajovalot kytkettyäni sammuvat DRL valot edestä automaattisesti.

        omia ohjeita, päiväajovalot syttyvät kun auto käynnistetään, sammuvat kun parkit/ajovalot syttyy/sytytetään. Ei siinä ole käsijarrun kanssa mitään tekemistä.


      • LEDDRL
        päivänvalot kirjoitti:

        omia ohjeita, päiväajovalot syttyvät kun auto käynnistetään, sammuvat kun parkit/ajovalot syttyy/sytytetään. Ei siinä ole käsijarrun kanssa mitään tekemistä.

        No, ei se ole ihan omasta hatusta vedetty mutta omaa tulkintaa tietty.

        http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs/r48r6e.pdf

        "6.19.7.1. The daytime running lamps shall be switched ON automatically when the device
        which starts and/or stops the engine is in a position which makes it possible for
        the engine to operate. However, daytime running lamps may remain OFF while
        the automatic transmission control is in the park or neutral position, while the
        parking brake is applied or after the propulsion system is activated but the vehicle
        was not set in motion for the first time. "

        Edellä olevaaa voisi lukea niin, että käsijarrun kytkemisen lisäksi myös automaattiloota P- tai N-asennossa voi DRL olla pois, vaikka kone käy.

        Tulkinnanvaraisuudella tarkoitin sitä, että nyt kun tuo LED tekniikka lisääntyy autoissa vauhdilla ja nuo päivävalot löytynevät kohta kaikista EU-alueen uusista autoista (energiataloudellisuus/päästösyyt) haluavat autonvalmistajat "hifistellä" näiden päivävalojen kanssa ja ohjeistusta viilataan nopeaankin tahtiin. Suomalainen katsastusmies ei välttämättä pysy näissä käänteissä aivan ajan hermolla ja konttorilla käydessä voi tulla erimielisyyksiä asian tiimoilta.


      • LEDDRL kirjoitti:

        Pelkkä DRL tyypin hyväksytty "päivävalo" (LED tai polttimomalli) eteenpäin riittää. Parkit eivät tarvitse palaa eteen eikä taakse DRL- valojen kanssa, mutta saavat palaa, jos niin haluat kytkeä.
        DRL pitää syttyä automaattisesti kun autolla lähdetään liikkeelle, mutta niiden ei tarvitse palaa auton käynnissäollessa jos käsijarru on kytketty päälle (tämä on uutta ja vielä tulkinnanvaraista ohjeistusta).
        Omassani on LED DRL päällä automaattisesti moottorin käynistyttyä. Parkit eteen ja taakse saan siihen lisättyä kytkimestä halutessani ja ajovalot kytkettyäni sammuvat DRL valot edestä automaattisesti.

        Varmaan olet hoitanut tuon päiväajovalojen sammutusohjauksen myös sumu- ja kaukovalojen osalta niin, että päivävalot sammuvat noita käytettäessä. Etusumareita kun voi käyttää pelkkien parkkien kanssa yhtä aikaa, mutta päivävalot eivät saa palaa silloin. Kytkennästä tulee vähän työläämpi, kun joudut ottamaan rinnankytkettynä diodeilla sammutusohjauksen kolmesta eri paikkaa, sen sijaan, että ottaisit ohjauksen vain etuparkilta suoraan.

        Tällä hetkellä näyttää siltä, että jatkossa tultaneen uusissa autoissa hyväksymään tuo malli, että vain päiväajovalot palavat ilman etu- ja takavaloja.


      • LEDDRL kirjoitti:

        No, ei se ole ihan omasta hatusta vedetty mutta omaa tulkintaa tietty.

        http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs/r48r6e.pdf

        "6.19.7.1. The daytime running lamps shall be switched ON automatically when the device
        which starts and/or stops the engine is in a position which makes it possible for
        the engine to operate. However, daytime running lamps may remain OFF while
        the automatic transmission control is in the park or neutral position, while the
        parking brake is applied or after the propulsion system is activated but the vehicle
        was not set in motion for the first time. "

        Edellä olevaaa voisi lukea niin, että käsijarrun kytkemisen lisäksi myös automaattiloota P- tai N-asennossa voi DRL olla pois, vaikka kone käy.

        Tulkinnanvaraisuudella tarkoitin sitä, että nyt kun tuo LED tekniikka lisääntyy autoissa vauhdilla ja nuo päivävalot löytynevät kohta kaikista EU-alueen uusista autoista (energiataloudellisuus/päästösyyt) haluavat autonvalmistajat "hifistellä" näiden päivävalojen kanssa ja ohjeistusta viilataan nopeaankin tahtiin. Suomalainen katsastusmies ei välttämättä pysy näissä käänteissä aivan ajan hermolla ja konttorilla käydessä voi tulla erimielisyyksiä asian tiimoilta.

        Jäi kommentoimatta tuo automaatin P-asento jossa päivävalot kytkeytyvät pois. Nimittäin taksikuskit ottavat sen vastaan tyydytyksellä. Voivat käyttää moottoria auton lämmitykseen tolpalla, ilman että lappuliisat ovat jatkuvasti kimpussa. Ei tarvitse enää tehdä omia sammutuskytkentöjä.


      • LEDDRL
        Täpinä kirjoitti:

        Varmaan olet hoitanut tuon päiväajovalojen sammutusohjauksen myös sumu- ja kaukovalojen osalta niin, että päivävalot sammuvat noita käytettäessä. Etusumareita kun voi käyttää pelkkien parkkien kanssa yhtä aikaa, mutta päivävalot eivät saa palaa silloin. Kytkennästä tulee vähän työläämpi, kun joudut ottamaan rinnankytkettynä diodeilla sammutusohjauksen kolmesta eri paikkaa, sen sijaan, että ottaisit ohjauksen vain etuparkilta suoraan.

        Tällä hetkellä näyttää siltä, että jatkossa tultaneen uusissa autoissa hyväksymään tuo malli, että vain päiväajovalot palavat ilman etu- ja takavaloja.

        Etusumareita ei tarvitse huomioida kun niitä ei ole, mutta kaukovalojen suhteen asia on hoidettu.
        Olet aivan oikeassa tuon kytkennän monimutkaisuuden suhteen ja turhaan leikittelyyn on nyt sorruttu.

        Tuo päivävalot ilman parkkeja on tosiaan se fiksuin ratkaisu - poltetaan vain niitä valoja joista on käytännössa hyötyä kirkkaassa päivänvalossa.


    • _ _ _

      Huomio/päivävalot toimii normaalilla ajovaloautomatiikalla, ajovalojen sijasta palaa huomio/päivävalot parkit edessä ja takana, parkki asennossa parkit.. Nykyään houmio/päivävalot voisi tosin palaa pelkästään ilman parkkeja, mikä on kyl aika älytön kytkentä!
      etuparkkeja et voi korvata kyseisillä valoilla, tietysti on ledvaloja jotka on vain parkit...

      • Miksi niitä parkkeja yleensäkään päivällä ajettaessa tarvitaan. Vanha nimitys, parkit on hyvin kuvaava, niitä käytetään pimeään aikaan oltaessa "parkkeerattuna". Saksasta nämä kaikki ohjeet tulevat, siellä ei päiväaikaan nytkään ajeta valoilla. Siksi 2011 tulevat pakollisiksi nuo päiväajovalot uusissa autoissa. Enää ei Helmutkaan voi ajaa ilman mitään valoja. Kysymys on lähinnä turvallisuudesta ja niin muodikkaasta päästöjen vähentämisestä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1258
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      924
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      94
      904
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      23
      847
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      286
      746
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      727
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      638
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      636
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      571
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      129
      550
    Aihe